n®. 66.
Zondag 25 Augustus 1878.
1® Jaargang.
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
Bekendmakingen.
BINNENLAND.
Uitgever: ANTOON TIÈLEN te Waalwijk.
Tilburg Waalwijk.
II.
Muziekuitvoeringen.
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond.
Abonnementsprijs per 3 maanden J 1,00, franco per post door
het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden
enz., franco te zenden aan den Uitgever.
Advertentiën 1 7 regels /0,60, daarboven 8 cent per regel,
groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën, driemaal ter
plaatsing opgegevenworden tweemaal in rekening gebracht.
Reclames beneden de rubriek Binnenland 15 cent per regel.
De Burgemeester der gemeente Waalwijk ter
afkondiging ontvangen hebbende het Kohier dei-
Belasting op het Personeel (le kwartaal) overliet
dienstjaar 1878/9.
'Verwittigt de belanghebbenden, dat gezegd ko
hier door den Heer Inspecteur van 's Rijks Directe
Belastingen dezer Provincie op den 16 Augustus
is executoir verklaard, dat hetzelve op heden
aan den Rijks-Ontvanger in deze Gemeente, ter
invordering is toegezonden en dat ieder verplicht
is zijnen aanslag op den bij de Wét bepaalden
voet te voldoen.
De belastingschuldigen, welke zich met hunnen
aanslag bezwaard achten, kunnen hunne redenen
bij verzoekschriftbinnen drie maanden na dato
der executoir-verklaring, indienen bij Gedeputeerde
Staten dezer Provinciedesverkiez'ënde door tus-
schenkomst van den betrokken Controleur van
's Rijks Belastingen.
De reclamatiën omschreven bij art. 45. der wet
op de Personeele Belasting van den 29 Maart 1833
(Staatsblad No 4), zijn vrij van Zegel. Die der'
Grondbelasting en het Patentrecht zijn aan Zegel
ondei worpen.
Do Burgemeester voornoemd,
Dr. DE HAAN L.B.
Waalwijk22 Augustus 1878.
Afhalen der Patenten.
De Burgemeester der gemeente Waalwijk, gelet
op art. 1 van het Koninklijk besluit van den 17
October 1820 (Staatsblad No 22), noodigt de
patentplichtige ingezetenen dezer gemeente uit de
Patentbladen van het dienstjaar 1878/9, op Zater
dag den 31 Augustus en Maandag 2 September
aanstaandeter Secretarie alhierop de gewone
uren te komen afhalen.
De Burgemeester voornoemd,
Dr. DE HAAN, L.B.
Waalwijk, 24 Augustus 1878.
Door de lijn langs Heusden is de Lang-,
straat in geenen deele zelfs gebaat. Worden'
de afstanden naar de Stations eenigzins korter,
men bereikt daardoor geen hoofdader van
verkeeren dan is die kortere afstand nog
betrekkelijk. Bij gewoon winterwater zijn die
stations niet te bereiken, dan is alle verkeer
met de streek ten noorden van het Oude
Maasje zoo goed als afgesloten, en een
verkeerdat niet geregeld en altijd kan
plaats hebben, is een slecht verkeeren een
streek die daarop aangewezen is kan er geen
groote voordeelen van trekken.
Zwaluwe - 's Bosch zal altijd zelfs dan
wanneer 's Bosch - Nijmegen zijn crisis zal
doorleefd hebben en voltooid daar zal staan,
in ons spoorwegnet een lijn van tweede orde
blijvenen dit zal zij vooral zijn ten op
zichte van de Langstraat, waar op Antwerpen
en het Zuiden de meeste- handelsoperatiën
plaats vinden.
Hebben we straks de vraag gesteld wat
zal onze industriëele, verkeersrijke streek doen,
wanneer de richting 1leusden in uitvoering
komtwe gaan na het bovengezegde verder
en beweren dat door Zwaluwe 's Bosch
langs de Langstraatdeze wel zeer veel doch
inet het oog op haar bijzonderen nijverheids
takniet zooveel zal gebaat zijnals velen
dit mogen meenen. Voorziet de lijn langs
Waalwijk in vele behoeftenin allen voor
ziet zij lang niet.
Men zal ons tegenwerpen, dat men ook
het volmaakte niet verlangen kanedoch in
den tijd waarin wij levenwil men dan mee
gaan met den vooruitgang, wil men een sterke
concurrentie het hoofd biedendan is niet
alleen wenschelijkmaar gebiedend noodig
dat men juist naar het volmaakte streeft.
Van bezoekers der Parijsche Tentoonstel
ling mannen van het vak hooren wedat
de schoenmakerij tegenover andere plaatsen
ten achter isjaen liet is zelfs in een
openbaar lichaam reeds ter. sprake gebracht
dat om die industrie voor onze streek te
behoudenmen tot energische middelen zijn
tob vlucht zal móeten nemen. Men wees op
het voorbeelddat Tilburg geeftdoor op
richting eener weefschool. En zeer terecht
sprak men er van in Waalwijk, het centrum
deï Langstraat een stikschool te doen verrijzen
want wat weven is voor de laken- is stikken
voor de schoenindustrie. Hieruit blijkt, dat
;er hier nog mannen zijndie de nijverheids
belangen ter harte nemenwant iemanddie
zijn feilen gul en vrij bekent is een groote
Stap verder op den weg van verbetering.
Maar zal die verbetering welgemeend en
oprecht zijndan móeten alle gebreken uit
geroeid worden. En was het bovenaange
haalde hoofdgebrekdan volgt toch zeker
nommer twee Slecht verkeer.
Zonder een kort en goedkoop middel van
vervoertusschen het centrum van de Lang
straatWaalwijk, en de hoofd verkeersader
van Zuid-Nederlandde lijn Yenlo-Rotterdam,
waarvan Tilburg het dichtstbijzijnde eii be
langrijkste Station in onze provincie isblijft
het verkeer steeds gebrekkig.
Het zal toch niemand invallen om voor
een reis naar Antwerpendie nog al aan
de orde van den dag isstation Waalwijk
lijn Zwaluwe - 's Bosch, (alleen bij uitstekende
correspondentiewat bij de Maatschappij tot
Exploitatie zelden is) over te stappente
Boxtel weer over te stappenen zoo langs
Tilburg stoomen, waar men per rijtuig of
diligence veel vroeger kon zijnen onder
de tegenwoordige omstandigheden nog goed-
kooper
En personenverkeer is hier en bij bijna
alle spoorwegen nevenzaak. Goederen die in
Tilburg aankomen, aan de Turnhoutsche lijn;
(wij veronderstellendat vau Antwerpen uit
de voorkeur zal gegeven worden aan het
goedkoope Belgische tariefdan aan het dure
der Maatschappij tot Exploitatie) zullen voor-
deeliger per as den ouden weg volgendan
langs omwegen per spoor Waalwijk te berei
ken waar dan toch nog de as het goed van
het station naar het magazijn moet voeren.
Maar zal men zeggenWaalwijk heeft een
waterwegen ook de meeste dorpen ten westen
Ja Waalwijk heeft een waterwegen wat
voör een waterweg? Wandel eens langs de
Ka bij laag water naar Drongelenkijk eens
goedhet zou dan te verwonderen zijn of gij
nog zulk gewicht op dien waterweg zult leggen,
er nog bij in aanmerking nemendedat men
alleen bij vloed kan binnenvallenslechts
kort in vlot water ligt, en dat zes voet het
maximum van diepgang is.
Wij komen nader op de haven terug en
houden staande, dat zelfs wanneer Waalwijk
in het spoorwegnet zou opgeuomen worden,
Waalwijk evenzeer behoefte heeft aan een
goede verbinding met Tilburg.
Dat dit overigens reeds lang is ingezien,
bewijzen de verhandelingen van vroeger over
d^zc verbinding en de concessie Kuinders.
Het kan niet anders of de tijd zal Tilburg
en Waalwijk op de eene of andere manier
verbindener zijn reeds plaatsen van veel
mihder gewicht met elkaar in gemeenschap
gestelden het is een uitzonderingdat
centrums van verschillende industries, op zoo
korten afstand onvereenigd blijven. En is
liét dan niet in het belang dier industriën,
dat die verbinding zoo spoedig mogelijk tot
stand kome
Hebben we in 't kort cenigszins het belang
van Waalwijk zich met Tilburg te verbin
den aangetoond, stappen we thans over tot
het belang van Tilbürg bij dusdanige ver-
eeniging.
Gelijk Waalwijk thans met het spoor aan
't sukkelen is, zóó sukkelt Tilburg al vrij
wat langer met zijn kanaal. Hierin hebben
beiden wel wat met elk&ar gemeen. Doch
de verschillende richtingen van ons spoor
kannen in getal en verscheidenheid niet
wedijveren met al de projecten en richtingen
voor een kanaal, dat Tilburg een haven zou
geven.
Dan ging het uit van sluis n° zus, dan
van sluis n° zoowij gelooven niet dat een
dorpje, dat als tusschen Tilburg en de Zuid-
Willemsvaart bij Helmond of Erpkan
gedacht wordenniet bij een dier richtingen
genoemd werd. En hoever is men thans
Even ver als voor tien jaren. De kanaalwoede
is op het oogenblik wel niet van die kracht, als
de spoorwoede in Waalwijk, maar vergeten
is zij niet.
Tilburg ziet terecht indat water als
middel van vervoer voor goederen, een bron
ader van welvaart is voor een plaats Tilburg
gevoelt het gemisen waardeert daarom
een waterweg hooger dan andere plaatsen
die in het bezit zijn van een gebrekkig ver
keer te wateren heeft dit bewezen door de
geldelijke offers, die het zich voor het tot
stand komen van een kanaal heeft willen
getroosten. Daarom eere aan het hoofd,
dat zóó de belangen zijner gemeente begrijpt
en voorstaat.
En toch Tilburg kan zich niet beklagen
van met spoorwegen misdeeld te zijn. Yenlo,
Vlissingen en Botterdam is een hoofdlijn, en
TilburgTurnhout, wanneer nu ook met
opzet door de exploiteerende Maatschappij
verwaarloosd, zal eveneens hoofdlijn worden,
zoodra in 1883 de tijd der concessie Breda-
Rosendaal verstreken zal zijn. Tevens is
het niet alleen gewestelijk maar ook Staats
belang, dat TilburgNijmegen voltooid
worde. Die lijn is dus ook nog voor Tilburg
in 't verschiet.
Wordt daar nog naar ander verkeersmiddel
omgezien en verlangdwel een bewijsvoor
waar boe gewichtig elk middel van verkeer
voor welvaart en nijverheid is. Dat er met
reden naar verlangd wordt, hiervan kan men
zich weldra overtuigen, door eens een dag
aan de Waalwijksche haven te slijten en de
vrachtkarren te tellendie het daar te water
aangevoerde naar Tilburg transporteeren. En
dit is thans het geval nu Waalwijks haven
zeer gebrekkig en lastig voor de scheepvaart
ishoe zoude die aanvoer niet vermeerderen
indien men hier met goed en geregeld water-
I verkeer te doen had
TILBURG.
Op Zondag 25 Augustus, v.m. IV/3 uur,
Matinee door de Harmonie „Orphcus" en hare
Liedertafel „Goirkes Zangschool".
Het Staatsblad No 127 behelst de wet van
den 17n Augustus 1878 houdende herziening
der wet van 13 Augustus 1857 (Staatsblad No
103), tot regeling van het Lager Onderwijs.
Naar het Vaderland verneemt, is de luit.
generaal Verspijck door Z. M. benoemd tot
grootofficier van het Huis des Konings en tot
Hoogstdeszelfs adjudant-generaal.
- Z. K. H. Prins Hendrik der Nederlanden
zal, naar hetgeen, volgens een Duitsch blad, in
de Berlijnsche Hofkringen verhaald wordt, bij
gelegenheid van zijn huwelijk, benoemd worden
tot chef van een Pruisisch regiment. Men her*
innert er tivens aan, dat Z. M. de Koning chef
is van het 11e regiment Pruissische huzaren en
Z. K. 11. Prins Frederik der Nederlanden be
zitter van het 15e regiment Pruisische infanterie,
terwijl hij ook nog bij het 2e regiment der
Pruissische garde wordt genoemd als luitenant
kolonel a la suite.
Z. K. II. Prins Alexander is Dinsdag
avond ten 6 are per Holl. spoortrein naar Parijs
vertrokken.
Naar men zegtzal de Prins van daar naar
Zwitserland reizen.
In de eerste week van Octoberop twee
verschillende dagenzullen te Parijs gehouden
worden harddraverijen van paarden van zessen
klaar, een onder den man en één aangespannen.
Voor olke harddraverij is uitgeloofd als prijs:
een stuk zilverwerk ter waarde van f 1000, met
een gouden horloge voor den berijderen als
premie een som van f 500.
Tot dien wedstrijd worden alleen Nederland
sche paarden ingeschrevenhij zal geheel op
de gewone wijze hier in gebruik worden ge
houden. Opgave van deelnemen wordt ingewacht
vóór den 10 Sept e. k., bij den secretaris der
Commissie, te Loosduinen.
De Commissie bestaat uit de lih.N. Wafel
bakker te Amsterdam, VoorzitterP. H. From-
berg te 's Graverihage IT. P. de Kat van Har-
dinxveld te Dordrecht; A.Wijnaendts te Haarlem;
C. P. Iloek te Wateringen J. W. baron van
Tuvll van Serooskerken te Velsen; Haarsma de
Wit te VelpJurgens te OssVan Loon te
Roosendaaluit Friesland P. F.
L. Waldeck te Loosduinen, Secretaris.
Onder de voorwaarden komen o. a. voor
ieder berijder of rijder zal slechts één paard
mogen berijden of rijden voor de harddraverij
met sjeesen moet gebruik worden gemaakt van
Noordhollandsche sjeesen ieder rijder zal zijn
eigen sjees moeten leverende berijders en rij
ders zullen moeten zijn gekleed in zwart fluweelen
buis, korte broek, blauwe kousen en lage schoenen i
de berijders moeten zijn gezetén op nieuwe
Oranje Friessche dekkendie door hen moeten
worden medegebracht.
De Commissie zorgt voorkosteloos vervoer
en terugvoer van de paarden naar en van Parijs,
van af en tot een nader te bepalen plaats in
Nederlandkostelooze stalling te Parijsde
petten van de rijders (hiervoor moet de maat
van het hoofd van den rijder aan den Secretaris
der Commissie vóór 10 September e. k. worden
opgegeven); de fronteelen, rosetten en staartstrik-
ken der paarden.
Zoodra het bericht van toelating tot deze
harddraverijen door de Commissie aan den eigenaar