Zondag 1 September 1878. 1® Jaargang.
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
Bekendmakingen.
BINNENLAND.
Uitgever: ANTOON TIELEN te Waalwijk.
Tilburg Waalw ij k.
III.
m
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond.
Abonnementsprijs per 3 maanden j 1,00, franco per post door
het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden
enz., Jranco te zenden aan den Uitgever.
Advertentiën 1 7 regels /0,60, daarboven 8 cent per regel,
groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën, driemaal ter
plaatsing opgegeven worden tweemaal in rekening gebracht.
Reclames beneden de rubriek Binnenland 15 cent per regel.
De Burgemeester der gemeente Waalwijk ter
afkondiging ontvangen hebbende het Kohier van
het Patentrecht over het dienstjaar 1878/9.
Verwittigt de belanghebbenden, dat gezegd Ko
hier door den Heer Inspecteur van 's Rijks Directe
Belastingen dezer Provincie op den 24 Augustus
1878 ia executoir verklaarddat hetzelve op
heden aan den Rijks-Ontvanger in deze gemeente,
ter invordering is toegezondenen dat ieder ver
plicht is zijnen aanslag op den bij de Wet be
paalden voet te voldoen.
De belastingschuldigen, welke zicli met hunnen
aanslag bezwaard achten, kunnen hunne redenen
bij verzoekschriftbinnen drie maanden na dato
der executoir-verklaringindienen bij Gedeput.
Staten dezer Provinciedesverkiezende door tus-
schenkomst van den betrokken Controleur van
Rijks Belastingen.
De reclamatien omschreven bij art. 45 der wet
op de Personeele Belasting van den 29 Maart 1833
(Staatsblad No 4), zijn vrij van Zegel. Die der
Grondbelasting en het Patentrecht zijn aan Zegel
onderworpen.
De Burgemeester voornoemd,
Dr. DE HAAN L.B.
Waalwijk, 29 Augustus 1878.
Afhalen der Patenten.
De Burgemeester der gemeente "Waalwijk brengt
ter kennis van de ingezetenen, dat de Patentbla
den van het loopende dienstjaar u i t e r 1 ij k
Maandag a. s.ter Secretarie moeten worden af
gehaald, en dat de onafgehaalde Patentbladen ten
koste der belanghebbenden zullen worden bezorgd.
De Burgemeester voornoemd,
Dr. DE HAAN, L.B.
Waalwijk, 29 Augustus 1878.
VERGADERING van den GEMEENTERAAD,
te WAALWIJK.
Openbare Vergadering van den Raad dezer
Gemeente op Dinsdag den 3 September
eik., 's namiddags 5 ure, waarin zal
worden 'behandeld:
lo. Verkiezing van een Wethouder
2o. voordracht van Leden voor het College
van zitters
3o. rapport der Commissie tot onderzoek der
gemeente-rekening van het dienstj. 1877;
4o. adres van eenige ingezetenen, om aanleg
van een grindweg in de Putsteeg
5o. vaststelling der armenrekening over 1877
6o. benoeming eeuer Commissie in zake de
gasfabriek
7o. nieuwe regeling der jaarwedde van den
veearts in den kring Waalwijk
8o. nog andere ingekomen stukken.
Dit verkeer van Tilburg naar de Waalwijk-
scbe Haven was vóór den aanleg van Venlo
Rotterdam veel en veel aanzienlijker.
Toen op Til burg's nijverheid de stoomkracht
begon toegepast te worden, lioe lag die plaats
toen niet ongunstig ten opzjehte van verkeers
wezen ja, zeker heeft zich toen menigeen
de vraag gesteld, hoe het mogelijk was, dat
een industrie van dien omvang, zich gunstig
kon ontwikkelen zonder verkeersmiddel, dan
den weg naar den Bosch. Tal van karren
brachten de voortbrengselen der fabrieken
derwaarts, om met steenkolen terug te keeren.
De weg naar Waalwijk werd aangelegd,
en hadde deze plaats te dien tijde zijn be
lang begrepen, hadden Tilburg en Waalwijk
de handen samen geslagen om de vaart en
haven van Waalwijk te verbeteren, dan ware
TilburgWaalwijk, vooral toen, een veel
drukkere verkeerslijn geworden.
Het ware in 't belang geweest van beide
gemeenten, wanneer men de haven verbreed,
en bij de inmonding in het Oude Maasje,
een keer- en schutsluis gebouwd liad, in
staat om ieder uur van den dag water genoeg
in de haven te houden en schepen binnen
te lateu, want dan zou wat naar den Bosch
ging te Waalwijk verscheept zijn geworden.
De onregelmatige scheepvaart die bij den
bestaanden toestand slechts van Waalwijk
uit kon plaats hebben, is oorzaak geweest,
dat het verkeer van Tilburg naar den Bosch
dat naar Waalwijk steeds overtrof. De opening
van den spoorweg gaf aan beide wegen een
gevoeligen slag, dien ze niet meer te boven
gekomen zijn. Wij kennen de hoogteligging
van Tilburg opzichtens Waalwijk nietin
geen geval kan dit echter een hindernis zijn
voor den bouw van een kanaal en de ver
lenging der haven; wij weten nog minder
of er ooit van een kanaal verbinding Tilburg
Waalwijk is sprake geweest, en treden dan
ook niet in details omtrent zulk een project.
Dé&r waar een spoorweg bleek geen levens
vatbaarheid te hebben, wegens fiuancieele be
zwaren, .kan nog minder aan een kanaal ge
dacht worden uit particuliere middelen. Een
kanaal Tilburg-Waalwijk zou van te locaal
belang zijn, dan dat het op geldelijke onder
steuning van provincie of Rijk zou kunnen
rekenen. Waalwijk is de natuurlijke haven
van Tilburg. Anders beantwoordt de vaart
WaalwijkTilburg wel degelijk aan deeischen,
die den aanleg van een kanaal motiveeren.
Immers we hebben bier te doen met bet
geval, dat per spoor een omladen moet plaats
vinden, waarvan de kosten door de in hoofd
zaak aan te voeren ruwproducten en grond
stoffen, die tot de laagste tarieven vervoerd
moeten worden, bet moeielijkst kunnen ge
dragen worden. Zijn hier niet wol, schors,
buiden, steenkolen, oliën en vetten, steenen
de voornaamste goederen
Alleen door een kanaal zoude het omladen
van de goederen, die bier voor Tilburg aan
komen vermeden kunnen wordenbij elk
ander verkeersmiddel blijft dit bezwaar be
staan.
Daar echter voor dit soort goederen de
verhouding der vracht per spoor en per schip
nagenoeg stabiel blijft en altijd zeer en zeer
ten gunste is voor .waterverkeer, zoo zouden
deze kosten op de vracht naar Tilburg niet
van dien invloed zijn, dat de vracht per spoor
voordeeliger werd, indien er namelijk een
goed en goedkoop middel van vervoer bestond
tusschen de haven en Tilburg.
Stappeu we na bet gezegdevan de haven
af, die we tot nu toe bijna uitsluitend als
hoofdbron voor bet verkeer van Waalwijk
naar Tilburg beschouwd hebben, en gaan we
de overige bronnen na, die het hunne zullen
bijdragen, om het verkeer te vergrooten. Dat
Waalwijk op zich zelve veel verkeer beeft
hebben we reeds aangestipt. De naastbij-
liggende dorpen der Langstraat als Drunen,
Baardwijk, Besoijen zullen in bun belang
evenzeer van de voorgestelde route gebruik
maken, wat zooveel te natuurlijker is daar
hier dezelfde industrie bloeit, en ze als bet
ware met Waalwijk, als centrum, een geheel
vormen. Sprang, hoewel hoofdzakelijk in
landbouw zijn bestaan vindende mag niet
verwaarloosd wordenbet heeft Vrijhoeven-
Capelle en Capelle in den rug.
Even gelijk thans de diligences van Van
Gend Loos, hoewel met eenigen omweg,
hun weg over Kaatsheuvel nemen, zoo zoude
ook bij een nieuw middel van vervoer, dit
dorp, dat door een snelle opkomst te midden
eener onvruchtbare streek bewezen beeft, veel
levenskracht te bezitten in de te nemen
richting opgenomen moeten worden. Ook
bier is looierij en schoenmakerij hoofdmiddel
van bestaanen deze industriën zijn hier
even belangrijk als in een der genoemde
plaatsen. Loonopzand is het laatste dorp,
dat we voor Tilburg bereiken.
De uitgebreidheid der gemeente Tilburg,
vooral in de richting Loonopzand zal mede
van den gunstigsten invloed op de daar te
stellen verkeerslinie zijn. Daar hebben we
twee parochiën, den Heikant en bet Goirke,
vooral het laatste, misschien op zichzelve even
belangrijk voor dit verkeer, als een der vorige
aangehaalde bronnen. Wie Tilburg kent
zal bet met ons eens zijn, dat de bevolking
en de nijverheid van Heikant en Goirke,
groote behoefte hebben aan een snel en ge
regeld vervoermiddel naar bet Stationen
bet centrum der stadin onmiddellijke na
bijheid van bet Station gelegen. Dikwijls
zouden de bewoners, die zaken zelve af gaan
doen, die zij nu, door den te verletten tijd,
moeten opdragen aan ondergeschikten, indien
het niet ontbrak aan goede gemeenschap.
Vooral voor de Tilburgscbe fabrikanten is
bet noodig, dat zij zich dikwijls verplaatsen
en zich onderling in gemeenschap stellen,
omdat hunne industrie niet in een gebouw,
niet op een plaats wordt uitgeoefenddoor
de verschillende bewerkingen als verwen
vollenenz.die bun product moet onder
gaan.
Wij zullen nog nader de verbinding Goirke-
Tilburg bespreken, en wel in verband met
den aard van bet toe te passen vervoermiddel.
Ten slotte moeten we nog wijzen op bet
vervoer der goederen en personen die de
omgekeerde richting volgen, en van Tilburg
zelve, en van bet Station uit naar Waalwijk
en de tusschen gelegen plaatsen bevorderd
zullen worden.
Omtrent de feestelijke ontvangst van Prins
en Prinses Hendrik der Nederlanden bij hunne
komst in Nederland, op Donderdag 29 Augus
tus 1878 meldt de N. R. Ct. onder anderen
het volgende
De eerste welkomsgroet werd liet vorstelijk
echtpaar te Oldenzaal toegebracht. Ter ontvangst
van HH. KK. HH. stonden aldaar op liet per
ron van het spoorstation geschaard de Commis
saris des Konings in de provincie Overijselde
Generaal-Majoor Pelbevelhebber der 2de mili
taire afdeelingkommandant der 4de divisie in
fanterie met bet College van Burgemeester en
Wethouders en eene Commissie uit den Raad
benevens de schutterij van Oldenzaal met den
kapitein en de luitenants der schutterij van En
schedé.
Het station was in- en uitwendig in feestdos
gehuld. Het gedeelte van het perron waar het
vorstelijk echtpaar zou afstappen was met een
prachtig tapijt belegdhetwelk met de daarbij
aansluitende versiering een smaakvol geheel vorm
de. De wachtkamer 1ste klasse was deels door
de Exploitatie-maatschappijdeels van wege de
gemeente Oldenzaal in het rond prachtig met
bloemen en gewassen getooid. Het een en ander
maakte dan ook een verrassend etfectzoo
als te meer bleek uit den hoogst gunstigen in
druk dien het te weeg bracht bij de vele in
gezetenen welke aldaar door welwillende be
schikking van den Burgemeester toegang ver
kregen.
Toen de spoortrein waarmede de Prins en
Prinses uit Rheine werden verwachtten 5.50
het slation naderdewerd door het aldaar aan
wezige schutterij-muziekkorps een marsch gespeeld,
waarna het bij het uitstappen van het vorstelijk
echtpaar de tonen van het Duitsche volkslied
deed hooren die te midden van het aanhou
dend volksgejuich krachtig in het rond weer
galmden.
Na die eerste uitbarsting der algemeene geest
drift bracht de Commissaris des Konings het
hooge echtpaar den welkomsgroet uit naam van
bet Nederlandsche volk.
Nadat vervolgens ook de Burgemeestermr.
G. Waller, HH. KK. HH. een hartelijk welkom
had toegeroepen bracht de heer C. Stork, namens
de industrieelen van Twentheden prins hulde
als bevorderaar van handel en nijverheid met
den wensch dat Z. K. H. zich in alle opzichten
gelukkig moge gevoelen en getuige moge zijn
van den bloei van Nederland.
De Prins, blijkbaar diep getroffen betuigde
zijn welgemeende» dank voor het gesprokene
terwijl de Prinses, die door haar innemend voorko*
men reeds terstond alle harten gewonnen had
op hare beurt dank betuigde voor twee prachtige
bouquettende eene haar aangeboden door het
dochtertje van den Burgemeester, de andere door
de jongejuffrouw Palthe uit Oldenzaalnamens
den bevelhebber der 2e militaire afdeeling. Daar
op traden zestien meisjes, met oranjesjerpen ver
sierd te voorschijn en bestrooiden het vorstelijk
echtpaar met bloemen.
Andermaal brak de algemeene geestdrift los.
Terwijl alsnu de Prins en Prinses de wachtka
mer verlieten deed de muziek de tonen van het
Nederlandsche volkslied hooren. Bij het instap
pen van het spoorrijtuig weerklonk het JVilhel-
mus, en onder een krachtig aanhoudend „hoezee
der opgetogen menigte verdween de trein uit het
gezicht.
Ten 7 ure 9 min. arriveerde te trein te Zutfen.
Ook daar stond de schutterij op het perron op
gesteld ook daar weerklonken de tonen van het
Wilhelmuslied ook daar stonden de autoriteiten
ter ontvangst van den Prins en zijne gemalin
gereedook daar prijkte het stationsgebouw in
feestelijken tooiook daar verkondigde het ge
juich de aankomst van het hooge paar.
De Commissaris des Konings in de provincie
Gelderland heette HH. KK. HH. welkom op
den Gelderschen bodemwaarna freule Coenen
de Prinses een keurigen bloemruiker aanbood.
Ook hier betuigde de Prins aangedaan zijn dank,
waarna de offlcieele voorstelling van de genoo-
digden plaats had, waarbij de Prinses, reeds
terstond „eene vriendelijkebeminnelijke ver
schijning" genoemdzich met verschillende
personen onderhield en zich met de ontvangst
in Nederland zeer ingenomen verklaarde.
't Was theetijd en het nationale „kop thee"
werd ook door de hooge gasten gebruikt, waarna
zij ten half 8 ure naar het Loo vertrokken.
Te Apeldoorn en op het IjOO waren inmiddels
de toebereidselen voor de ontvangstniettegen
staande het hoogst ongunstige weder des mid
dags ten einde gebracht. Van het station te
Apeldoorn tot aan het paleis van het Loo
prijkte een onafgebroken reeks eerepoorten, mee-
rendeels met de naamcijfers van het vorstelijk
echtpaar en met opschriften die het een welkom