immer 101. Zondag 22 December 1878. le. Jaargang. ÜU Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. ke n dm akin ge Ho BINNENLAND. Uitgever: AKT00K TIELEN te Waalwijk. die zich voor het volgend kwartaal blad abonneer en, ontvangen g deze maand verschijnende lers gratis. blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond, onnementsprijs per 3 maanden ƒ1,00, franco per post door eheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden franco te zenden aan den Uitgever. Advertentiën 1-7 regels 0,60, daarboven 8 cent per regel; gr™t^naV^^^ Advertentiën, driemaal ter plaatsing opgegeven, worden tweemaal m rekemng ffebracht. S3 beneden de rubriek Binnenland 15 cent per regel meester en Wethouders van Waalwijk bij deze ter algemeene kennisdat op iden Maandag den 23 December, voormid- ure, ten Raadhuize alhier, door hen het )f Marktgeld zal worden verpacht over 1879. lorwaarden van verpachting liggen ter ie op de gewone uren ter inzage. Jurgemeester «n Wethouders voornoemd r VAN DER KLOKKEN. De Secretaris, P. W. VAN LIEMPT. rijk, 17 December 1878. meester en Wethouders van Waalwijk bij deze gegadigden op voor de betrek- n Havenmeester gedurende het jaar 1879 ie hiervoor wensclien in aanmerking te moeten zich schriftelijk wenden aan eester en Wethouders voor den 23 dezer structie ligt ter Secretarie voor belang en ter inzage waarmede nadere inlich- vorden verstrekt. Burgemeester en Wethouders voornoemd, r VAN DElt KLOKKEN. De Secretaris, F. W. VAN LIEMPT. rijk17 December 1878. is er in den laatsten tijd gesproken 5 al- of niet geschiktheid van Stoom feegkracht voor Tramways. Het voor- om zoo te zeggen het eenigedat wordt aangevoerdis het gevaar zoude opleveren, die vrees echter ongegrond is, blijkt verklaringen van den heer Henry eather, den fabriekant der welbekende s in gebruik zijnde tramwnymachine. oogenblik zijn veertig (lier machines js in werking en de generaal-majoor ïson, lid van de kamer van koophandel, ast waseen onderzoek naar de wer- er Tramwaymachines in te stellen eerde„dat er geen enkel ongeluk nig belang gedurende den tijd dat in werking waren was voorgevallen", r Charles B. King Civiel-Ingenieur te op dit oogenblik in Holland were s op last van het Lagerhuis gehoord, den uitslag zijner langjarige onder in tramwayzaken in het breede ont- l te hebbenwas hij in staat boven- ,de verklaring in allen deele te be- Verschillende vragen beantwoor- verklaarde deze getuige verder: „dat onderwerp niet beschouwde als iets itrent nog proeven dienden genomen lenmaar dat het integendeel eene as waarvan men eene zeer uitgebreide she kennis haden welke men in eele volkomen meester was." j-ouw aan zijne conservatieve richting t Engelsch parlement slechts „tijdelijk" ning om op Engelsche tramwaylijnen jes te gebruiken en tengevolge der •ige debatten over de Oostersche e werd dé zitting gesloten, zonder eve (regeling en vaststelling dezer ver schillende punten. Nochtans zijn de Merry- weather tramwaymachines in werking op de Wantagelijn in Birkshire (twee en een halve miil lang) als ook in de „Vale of Clyde" te "Glasgow, en men kan als zeker aannemen dat de volgende parlementszitting getuige zal zijn van eene groote uitbreiding van verleende concessies. Te CasselBarcelona, Swansea, Keulen, Lissabon, Guersny en Parijs lebben de Tramwaymachines van Merrywea- ther Soeis steeds met het meest mogelijke succes gewerkt, en door toedoen van de bh. Crans Co. te 's-Gravenhage eenerzijds en de bereidwilligheid van de directie der Haar- lemsclie Tïamwaymaatschappij anderzijds zijn dezer dagem met eene dier machines openbare proeven te Haarlem genomen. Donderdag 26 September werd deze ma chine door den heer Ingenieur van hflt Stoomwezen Piepers onderzocht en beproefd in tegenwoordigheid van de directie der Haarlemsche Tramwaymaatscliappijvan de heeren Crans Co., J. C. v. d. Blocquery en den Engelschen Ingenieur Charles B. King voornoemd, en zulks tot zijne volkomen te vredenheid. De Tramwaymachine maakte de scherpste bochten met eene snelheid en ze- ierheid zooals men het tot nog toe met paarden niet heeft kunnen doen. De openbare proefneming was op28 Sep tember bepaald. Haarlem verkeerde in groote en trouwens wel te begrijpen opgewonden heid, en de treinen brachten uit de omlig gende plaatsen een groot aantal reizigers aan, die gekomen waren om de proeven bij te wonen. Deze proeven dienden hoofdza kelijk om de machine in verband met hare snelheid en het gemak waarmede zij scherpe bochten doorliep te beoordeelenterwijl de zelve tevens dienden om aan te toonen hoe gemakkelijk zij door een man te hanteeren is. Dit werd voldingend door eene proef midden op straat bewezentoen de gewone tramwagen door paarden getrokkenzonder voorafgaande waarschuwing plotseling tot stilstand kwam. De machine die dezen wagen van zeer nabij volgde, deed onmiddellijk het zelfde en ter mauwernood kon men een ichten schok gevoelen, terwijl er hoegenaamd niets gebeurde dat de in beide wagens gezeten personen eenigszins verontrusten kon. De BurgemeesterWethouders en een groot aantal leden van den raad hielden eene nauwkeurige inspectie over de machine en maakten den proefrid door de stad mede terwijl zij later den heer Kuilerdirecteur der Haarlemsche Tra mwaymaatschappij hunne bijzondere voldoening over den uitslag der genomen proeven te kennen gaveDen der ondernemende maatschappij alles goeds toe- wenschten. Wij zien daarom de verdere uitbreiding der stoomtoepassing op tramways met bij zondere belangstelling te geraoet en gelooven te mogen verzekeren dat dezezoowel uit een economisch als uit een humanitair oog punt alleszins gewensclit zoude zijn. aanleg van den spoorweg 's Bosch—Zwaluwe on afhankelijk is van (le heropening van het Oude Maasje en dat hij niets onbeproefd zal laten om den aanleg van den spoorweg te bespoedigen. Door de Tilburgsche Wederkeerde Brand waarborg-Maatschappij is dezer dagen de volgende circulaire verzonden Wij hebben de eer u hierbij mede te deelen, dat onze Maatschappij, tot wier oprichting on langs door een aantal industrieëlen dezer gemeente besloten werd, geconstituteerd en reeds in wer king is met een verzekerd bedrag van zes hon derd Uoee en zeventig duizend gulden. Omtrent de herverzekering Yan posten, die het in art 10 van ons reglement bepaalde maxi mum overschrijden, hebben wij eene overeenkomst «■esloten met een veertiental der meest solide binnenlandsche Maatschappijen, die aan de beurs te Amsterdam zijn vertegenwoordigd; de lü- burgsche Maatschappij is daardoor in staat ge steld op de meest solide wijze en tot de minst ter voorschreven Beurze berekende premie hare assurantiën te sluiten. J)e Maatschappijen, waarmede wij gecontrac teerd hebben, rijn (le volgende 1. Assurantie-Maatschappij te Amsterdam; 2 BrandmaatschapfV te Amsterdam3. Ae- derlandsche Assurantie Compagnie te Amsterdam 4. Amsterdamsche Bra?idassurantie Compagnie 5. Brandgevaar Maatschappij 6. Assurantie Maatschappij voor brand en binnenlandsche paart; 7. Haag sche Assurantie Compagnie 8 F er ze kerings Sociëteit „De AmsteV9. Nederlandsche Llovd 10 Amsterdamsche Zee- en Btandassu- rantic'Maatschappijn- Brandassarantie Maat schappij 12. Ver zeiter inga Vennootschap; ld. Nederlandsche Verzekerings Compagnie voor Brandschade 14. Nederlandsche Brandassurmtie MaVmlMwn tengevolge dier overeenkomst de herverzekeringen tot eene groote som aan de Beurs te Amsterdam zonder tussckenkomst van makelaars kunnen afsluiten, komt een vrij aa zienlijk bedrag van de ter Beurze genoten Cour tage der jaarlijhche uremic ten bate onzer Maat schappij L bijgevolg voordeele van hen, die daarvan deelgenoot zijn. Hoe ruimer deelneming,, hoe voordeellger de Maatschappij werkt en hoe meer voordeel cn waarborg zij den deelnemers aanbiedt. Het is noodeloos opnieuw de voordeelen op te sommen, welke deze tiieu we inrichting in velerlei opzicht kan opleveren, wijl zulks her haalde malen in .publieke gescli.*"1^ enz. aangetoond, zonder (lat een enkel woorc (a tegen ingebracht is. Onder toezending van een exempla ar van ons reglement bevelen wij gemelde inrichting uwer deelneming en medewerking aan. Mochten nadere inlichtingen door u verian u worden, dan zal ieder der ondergeteek.uiden die gaarne verstrekken. De Directie, der Tilhurgs.che Wederkeer ige Brand waarborg-Maatsch. J. E. JANSEN, Directeur. H. B: SWAGEM AKERS. C. ERAS. M. GOIJARTS. Comm. O. HOUBEN. i II. M. ROZENDA AL. Is. JANSSENS. A J. C. DAAME: N", Secretaris. voudige toestel om bij brand in stoomfabrieken, en ook in daaraan belendende gebouwen, binnen een minuut na (le ontdekking daarvan, door stoomkracht onafgebroken water tot eene hoe veelheid van 1000 liter in de minuut (en meer naarmate van de grootte der stoomkracht) in de vlammen te brengen. Dit toestel bevestigd aan de stoompijp van den stoomketel, was voorzien jan een zuigpijp en van een brandspuitslang, wijd 48 millimeter diameter cn lang 46 meter, waarop eene gewone trompet of straalpijp met eene opening van 14 millimeter diameter. Door het openen van slechts een kraan werd het water onmiddellijk opgezo gen, door dc slang gevoerd en nog 10 meter verder door de trompet gespoten. Als men nu in aanmerking neemt, dat tus- schen het ontdekken van brand en het oogen blik, waarop de spuiten van (le brandweer het water tot blusschen kunnen aanvoeren, in den regel ruim een half uur, soms wel een uur kan verloopen dat er zelfs stoomfabrieken zijn, die door hare geïsoleerde ligging in 1 geheel geen hulp van de brandweer eener gemeente kunnen krijgen, en dat door bedoeld toestel het water tot blusschen binnen één minuut, lot een hoe veelheid van 1000 liter en meer per minuut door slechts twee personen onafgebroken in de vlammen kan worden gebracht, dan hebben ge bruikers van door stoom gedreven fabrieken, door de aanschaffing van gemeld toestel, uitge vonden door (lcn ingenieur T. Romein, te Rijssel, bet middel in de hand, bij brand met alleen hunne fabrieken voor gelieele vernieling te be waren, maar ook om de schade tot een betrek kelijk minimum te beperken. De Kamer van Koophandel te Midd elburg heeft besloten zich bij adres te wenden tot (len Minister van Waterstaat, om zijne tussclienkomst in te roepen in het bestaande verschil omtrent een aansluiting van de spoorweghjn Boxtel Wezel met de Staatsspoorwegen. Voor het goe derenvervoer uit Duitschland naar.Vhssingen is dit het grootste belang. Bij goede aansluiting zou de afstand van Hamburg 20 kilometer korter ziin langs eerstbedoelder. weg dan over \enlo. Aldus zou de Staat ook beter kunnen concur- reeren met den Grand Central Beige, (lie tlians al het goed, uit Duitschland naar Antwerpen bestemd, over Aken vervoert, Voor den uitvoer van steenkolen over Vlissingen is die aansluiting, met doorgaande tarieven, onmisbaar. Dezer dagen had te Leei iwarden, in tegen woordigheid van leden, van het college van la- gelijkscli bestuur, raadsleden, het college Nan brandmeesters, eigenare n van sl oomfabneken en Z M de Koning is Donderdag bij zijne terugkomst in (le residentie na zijne verloving op de meest hartelijke wijze ontvangen. Bij het verlaten van den trein werd lnj met fanfares cn het Wilhelmus der schutterijmuziek en met luide hoerahkreeten begroet. In (le wachtkamer werd Z M gecomplimenteerd door de Commissie uit de burgerijBurgemeester en Wethoudersde Commissaris des Komngs alle generaals in de residentie aanwezigVlagofficieren der Marine Hoofd- en Subalterneofficieren van het garnizoen. Door mr. Roekden burgemeester en den pre sident van liet comité de burgerij werden har telijke gelukwenschingen tot den Koning gericht. Z M antwoordde aan den Commissaris (les Koningsin Zuid-Holland, dat liet Nederlandsche volk overtuigd kan zijn (lat Neerland s aan staande Koningin alles veil zal hebben voor Neerland's grootheidden burgemeester gat hij zijn genoegen te kennen over de woorden ten opzichte der Prinses en Hd. uitgesproken ter- Z M. bij het woord van dank aan den Heer Boer met eene van aandoening trillende stem voegde, dat, wanneer hij in de prinses haar hart en karakter niet teruggevonden had (le "X T 1 1 1 1. IL rrAA 11l(CTP« - - 81 TitJ edele deugden die Nederlandsch volk zoo uitste- andere belangstellender,, aan de stoomhoutzaa onderscheiden Z. M. zeker aan haar nooit de TweedeKamer^dèr Sattn-Ge"neraal heeft del fabriek van de keer* gebr. Eo mem een volko Tn Woensdag 11. gehouden zitting van de Tweede Kamer der Staten-Generaal heeft de fabriek van de heere>n gebr. Ito zou hebben gedacht. Minister van Waterstaat, enz. verklaard, dat de [men geslaagde proef* sn.ng pla, van een

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1878 | | pagina 1