Nummer 43. Zondag 29 Mei 1881. 4e. Jaargang. Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. 7 1ULU ±S Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond. Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,00, franco per post door het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan den Uitgever. Uitgever: ANTOON TIELEN te waalwijk. po 3°. a. b. Deze week is verschenen liet verslag der kamer van koop handel en fabrieken te Waalwijk, betreffende den toestand van handel, scheepvaart en nijverheid over het jaar 1880. Om de groote zorg, waarmede het is samengesteld, en om de belangrijkheid van den inhoud, meenen wij onzen lezers geen ondienst te doenmet het grootendeels in onze kolom men op te nemen. Wij zullen eerst een overzicht geven van de werkzaamheden der kamer en vervolgens de meest wetenswaardige punten onder de oogen onzer abonnés brengen. De kamer hield hare gewone maandelijksche en twee buitengewone vergaderingen. Zij verzond haar verslag aan de daartoe aangewezen autoriteiten en verder aan de instellingen en personen als zij nuttig achtte. Hare werkzaamheden bestonden verder in het opmaken der rekening, in de gewone briefwisseling en andere handelingen van liuishoudelijken aard en in het vaststellen der navolgeude adressen, als: 1°. In dato 14 Januari 1880. Aan heeren gedepu teerde staten van Noordbrabant eene betere regeling van het overzetveer, bij werking van den Baardwijkschen overlaattusschen de gemeenten Drunen en Baardwijk verzoekende. 19 Februari 1880. Aan Z.Exc. den minister van waterstaat, handel en nijverheid met verzoek van wijziging in de postbeweging tusschen deze ge meente en Tilburg. 6 April 1880. Aan denzelfden minister tot adhaesie aan de adressen in d. 4 November 1879 en 4 Maart 1880 van de kamer Yan koophandel en fabrieken te Maastrichtwaarbij genoemde kamer o. a. verzoekt om door eene staatscom missie te laten onderzoeken Welke gevolgen de wederinvoering van het protectiestelsel in de voornaamste rijken van Europa voor de Nederlandsche nijverheid kan hebben. Of de bestaande toestand niet reeds nu een partieele herziening van ons tarief vereischt. 16 April 1880. Aan denzelfden minister, strek kende tot verzoek om plaatsing van een brieven bus en daarstelling van een depot van postzegels,* briefkaarten en postwisselformulieren aan het westelijk gedeelte dezer gemeente. In d. iO Juli 1880. Aan den WelEd. Gestr heer Mr. Dullertvoorzitter der tweede kam ei der staten-generaal ,^met verzoek om zooveel mogelijk de behandeling der spoorwegwet van 1875 te bespoedigen. In d. 7 October 1880. Aan Z.Exc. den minister van waterstaathandel en nijverheid strekkende tot adhaesie aan een adres der gemeentebesturen van Baardwijk en Drunenbetreffende de aan vrage van een voetpad op de te bouwen spoor wegbrug in den Baardwijkschen overlaat. In d. 28 October 1880. Aan denzelfden minister, ondersteunende een adres der kamer van koop handel en fabrieken te Oosterhouthoudende het verzoek tot opruiming der oude 1-centstukken. 8°. In d. 15 December 1880. Aan denzelfden minister bij de behandeling der begrooting van staats spoorwegen nogmaals op de groote belangen wijzende, welke Waalwijk en de geheele Lang straat heeft bij eene spoedige uitvoering der spoorwegwet van 1875. Heeft men sedert de aanneming der spoorwegwet van 10 November 1875, waarbij o.a. ook is bevolen de aanleg van een spoorweg van Zwaluwe naar 's Bosch, steeds belangstellend naar den aanleg van den weg uitgezienthans kan de kamer met genoegen vermelden dat de voorbereidende formaliteiten zijn vervuld en dat de onteigeningswet is aangenomen. De kamer zou tekort schieten aan haar plichtindien zij niet voortdurend het oog hield op wat er ten aanzien van dezen spoorweg gedaan en gesproken wordt. De lijn zal geheel de Langstraat doorsnijden, waarvan aalwijk als hoofdplaats van het kanton het middelpunt vormt en als de voornaamste gemeente kan aangemerkt worden. De kamer bleef dan ook in deze hoogst belangrijke aangelegenheidsteeds diligent getuige de adressenwelke harer zijds ten bekwame tijde 4°. 5°. 6°. 7°. tot regeering en vertegenwoordiging gericht werden. De vrees, dat nog in de laatste ure réageerende pogingen al ware het maar tot uitstelzouden beproefd wordendeed de kamer besluitenin den loop der beraadslagingen over de staatsbe- grooting van 1881 zich nogmaals tot Z.Exc. den minister van waterstaathandel en nijverheid te wenden, en hoe gaarne wij onze vrees hadden beschaamd gezienmoest dit toch op den vooravond der behandeling van de begrooting voor den aanleg van staatsspoorwegen, dienst 1881 (zitting van de tweede kamer der staten-generaal van 23 December 1880) bewaarheid worden. Immers een amendement van de heeren Bastert c. s. stelde onder andere voor den op de begrooting onder art. 21 voorkomenden post van 1.019.000 tot aanleg van den spoorweg Zwaluwe's Bosch ,,uit te trekken voor memorie/'' Het amendement omvatte drie artikelen voor hetzelfde doel. Na de toelichting en verdediging van den heer Bastert zien wij al aanstonds krachtig en overtuigend daartegen op treden den heer Mr. J. G. De Bruijn die pleitende voor onverwijlde uitvoering von de spoorwegwet van 1875 in het algemeen ook als vertegenwoordiger van het district 's Bosch, de noodzakelijkheid betoogde om niet langer met de lijn Zwaluwe's Bosch te dralenwaarvan het algemeen nut tot onteigening bij de wet van 1 Augustus 1880 is verklaard. Gesteund door een drietal andere afgevaardigden en door het onwrikbaar voornemen van Z.Exc. den minister van waterstaat, handel en nijverheid om de spoorwegwet van 1875 trouwen loyaal uit te voerenwas de uitslag eener stemming over de amendementen dan ook niet twijfelachtig. Het amendement op art 20 werd verworpen met 58 tegen 13 stemmen, zoodat de geachte voorstellers het lot van de amendementen op art. 21, lijn Zioaluioe's Bosch, en op art. 22 voorziende, de tweede kamer de moeite eener vruchtelooze herhaling van stemming meenden te moeten besparen en de amendementen introkken. Onze kamer van koophandelonverwijld van deze voor Waalwijk en zijnen handel en nijverheid zoo gewichtigen uitslag telegraphisch in kennis gesteldhaastte zich hieraan de gewenschte publiciteit te geven, en ons bewust het noodige en het mogelijke in deze tc hebben gedaanmogen wij ons verheugen in eene laatste parlementaire overwinningwelke een einde maakte aan de vele dobberingen van- en den strijd over den aanleg van een' staatsspoorweg door de Lang straat welke thans een stadium van uitvoering is ingetreden, zoodat wij niet zonder voldoening herinneren aan hetgeen wij op pag. 7 van ons vorig jaarverslag met betrekking tot deze zaak aanteekenden. 9o. In dd. 22 December 1880, Aan heeren gedep. staten van Noordbrabant, ter ondersteuning van een adres der Noordbr. stoomtramweg-maatsch. tot vergunning van den aanleg en de exploi tatie van een stoomtramweg uitgaande van de geconcessioneerde lijn TilburgWaalwijk, bij de Wagenstraat alhier, over den provincialen weg tot den Baardwijkschen overlaat. Verder bevorderde de kamer zooveel mogelijk de publiciteit der bij haar ingekomen en uitgaande stukken en gaf verslag harer handelingen in de alhier verschijnende courant. Tramweg. De heer J. van den Elzen civiel-ingenieur te Tilburg aan wien door heeren gedeputeerde staten voor zooveel betreft de provinciale wegen en den minister van water staat, handel en nijverheid vergunning en concessie werd verleend voor den aanleg en exploitatie van een stoomtram weg tusschen deze gemeente en Tilburgheeft die concessie overgegeven aan de Noordbrabantsche stoomtramweg-maat schappij welke maatschappij het vereischte kapitaal voor den aanleg spoedig beschikbaar had. Met den aanleg van den weg is men reeds voor een goed deel gevorderdzoodat met grond mag worden verwacht dat de lijn binnen korten tijd in exploitatie zal komen. Het bezit van dezen weg zal onzen handel ongetwijfeld nieuwe levenskrachten geventerwijl 'le scheepvaart naar deze gemeentedoor het gemakkelijk en goedkoop vervoer met den tram van koopmansgoederen naar Tilburg mede zeer zal bevorderd worden. Scheepvaart en openbare middelen van vervoer. De scheepvaart van en naar deze gemeente verkeert in gunstigen toestand. In vorige verslagen maakten wij melding, dat de scheepvaart in de laatste jaren vooruit ging in het 1874. 477 1875. 507 1876. 493 1877. 581 1878. 572 1879. 591 1880. 608 Advertentiën 17 regels 0,60, daarboven 8 cent per regel groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën, 3maal ter plaat sing opgegeven, worden 2maal berekend. Advertentiën voor Duitscnland worden alleen aangenomen door het advertentie bureau van Adolf Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per reg, jaar 1880 was de toestand stationnair, althans het verschil in meerder is niet noemenswaardig. Getal schepen de haven in- en uitgevaren 477 met 21169 tonnenlast. 21755 If 22143 u 25751 25618 26323 26393 Uit het buitenland werden rechtstreeks in onze haven aangevoerd in 64 scheepsladingen de navolgende handels artikelen als 6.103.100 KG. steenkolen. 100,600 stuks metselsteenen. 1000 KG. dennenhout. 65470 KG. onbereide drooge en gezouten huiden. Haven. Ofschoon door de goede zorgen van het gemeentebestuur in liet zomersaizoen steeds wordt gearbeid aan het uitdiepen en verbeteren der haven meent de kamer toch het gemeente bestuur de bekostiging dezer belangrijke zaak bij voortduring te mogen aanbevelen. De scheepvaart naar en uit onze haveniszooals uit onderstaande opgaven blijktaanzienlijk. Er mogen dus geene moeiten noch kosten gespaard worden om den voor handel en nijverheid onzer gemeente zoo belangrijken waterweg zoo goed mogelijk in stand te houden. Y eehandel. Ook in het afgeloopen jaar was de gezondheids toestand van den veestapel gunstig. Besmettelijke ziekten deden zich in het geheel niet voor. Op de week- en jaarmarkten werden aangevoerd: In 1874. 4433 runderen, 270 schapen, 1655 varkens. 1875. „1876. 1877. 1878. 4498 4272 4421 4971 157 198 219 251 1393 1359 1603 1819 CD O s s s V s s 1 oi c -g jr-° s i* •3 js CD O Z CD Z UJ 5 s 1 3 g s (Wordt vervolgd.) f/ oo co >a GO CC O O H Z h ÜL C— <M OO C5 O -K a "5 f>. O go a TH 00 co 01 r-IT* CO i j O" ira GO «O CM OO OS C— fc-jCO co c4 O <M eo ira eo 'O CM 3 CM 35 to TfH -rfj CM GO oo co COH t—<M CO Ci cm t-c- o co oo O a u ti C3 SJ G M 8 >2 c O J-l rB a) w 5 T3 s öf 4> K fee B O N "c h a o .2 oi 3 O) 3 bflC C rt t-, 0 ,o c— K C c» -w Jh S- r- O w w U CD O- c G .•S cS C O. °co i~ s O - <0 §2 d e DJ) 2-° O) .j "G feCcy rC r-d fe «3 3 2 o cn >-• bo fi O M ja c c 2 e C3 'te a O G G <V O bD bo .5 <u Z LU d LÜ a CC CQ Z LU Q Z O N CC UJ G <u CJ •E ja 2 S .8 rf <D <D tJO J4 Q> G C O O H G C3 s g «-d f u 3 «OS 00 Z h Z 2 CQ co O O t— O N «O «>- oo 2 G J3 a T3 2 2 O ja e o J4 Jü G fefl J4 G G O O W 2 PQ M G - "O o) O G O

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1881 | | pagina 1