Nummer 43.
Zondag 29 Mei 1881.
4e. Jaargang.
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
7 1ULU ±S
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond.
Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,00, franco per post door
het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden
enz., franco te zenden aan den Uitgever.
Uitgever: ANTOON TIELEN te waalwijk.
po
3°.
a.
b.
Deze week is verschenen liet verslag der kamer van koop
handel en fabrieken te Waalwijk, betreffende den toestand
van handel, scheepvaart en nijverheid over het jaar 1880.
Om de groote zorg, waarmede het is samengesteld, en om
de belangrijkheid van den inhoud, meenen wij onzen lezers
geen ondienst te doenmet het grootendeels in onze kolom
men op te nemen.
Wij zullen eerst een overzicht geven van de werkzaamheden
der kamer en vervolgens de meest wetenswaardige punten
onder de oogen onzer abonnés brengen.
De kamer hield hare gewone maandelijksche en twee
buitengewone vergaderingen. Zij verzond haar verslag aan de
daartoe aangewezen autoriteiten en verder aan de instellingen
en personen als zij nuttig achtte.
Hare werkzaamheden bestonden verder in het opmaken der
rekening, in de gewone briefwisseling en andere handelingen
van liuishoudelijken aard en in het vaststellen der navolgeude
adressen, als:
1°. In dato 14 Januari 1880. Aan heeren gedepu
teerde staten van Noordbrabant eene betere
regeling van het overzetveer, bij werking van den
Baardwijkschen overlaattusschen de gemeenten
Drunen en Baardwijk verzoekende.
19 Februari 1880. Aan Z.Exc. den minister van
waterstaat, handel en nijverheid met verzoek van
wijziging in de postbeweging tusschen deze ge
meente en Tilburg.
6 April 1880. Aan denzelfden minister tot adhaesie
aan de adressen in d. 4 November 1879 en
4 Maart 1880 van de kamer Yan koophandel
en fabrieken te Maastrichtwaarbij genoemde
kamer o. a. verzoekt om door eene staatscom
missie te laten onderzoeken
Welke gevolgen de wederinvoering van
het protectiestelsel in de voornaamste
rijken van Europa voor de Nederlandsche
nijverheid kan hebben.
Of de bestaande toestand niet reeds nu
een partieele herziening van ons tarief
vereischt.
16 April 1880. Aan denzelfden minister, strek
kende tot verzoek om plaatsing van een brieven
bus en daarstelling van een depot van postzegels,*
briefkaarten en postwisselformulieren aan het
westelijk gedeelte dezer gemeente.
In d. iO Juli 1880. Aan den WelEd. Gestr
heer Mr. Dullertvoorzitter der tweede kam ei
der staten-generaal ,^met verzoek om zooveel
mogelijk de behandeling der spoorwegwet van
1875 te bespoedigen.
In d. 7 October 1880. Aan Z.Exc. den minister
van waterstaathandel en nijverheid strekkende
tot adhaesie aan een adres der gemeentebesturen
van Baardwijk en Drunenbetreffende de aan
vrage van een voetpad op de te bouwen spoor
wegbrug in den Baardwijkschen overlaat.
In d. 28 October 1880. Aan denzelfden minister,
ondersteunende een adres der kamer van koop
handel en fabrieken te Oosterhouthoudende het
verzoek tot opruiming der oude 1-centstukken.
8°. In d. 15 December 1880. Aan denzelfden minister
bij de behandeling der begrooting van staats
spoorwegen nogmaals op de groote belangen
wijzende, welke Waalwijk en de geheele Lang
straat heeft bij eene spoedige uitvoering der
spoorwegwet van 1875.
Heeft men sedert de aanneming der spoorwegwet van 10
November 1875, waarbij o.a. ook is bevolen de aanleg van
een spoorweg van Zwaluwe naar 's Bosch, steeds belangstellend
naar den aanleg van den weg uitgezienthans kan de kamer
met genoegen vermelden dat de voorbereidende formaliteiten
zijn vervuld en dat de onteigeningswet is aangenomen. De
kamer zou tekort schieten aan haar plichtindien zij niet
voortdurend het oog hield op wat er ten aanzien van dezen
spoorweg gedaan en gesproken wordt. De lijn zal geheel de
Langstraat doorsnijden, waarvan aalwijk als hoofdplaats
van het kanton het middelpunt vormt en als de voornaamste
gemeente kan aangemerkt worden. De kamer bleef dan ook
in deze hoogst belangrijke aangelegenheidsteeds diligent
getuige de adressenwelke harer zijds ten bekwame tijde
4°.
5°.
6°.
7°.
tot regeering en vertegenwoordiging gericht werden. De vrees,
dat nog in de laatste ure réageerende pogingen al ware het
maar tot uitstelzouden beproefd wordendeed de kamer
besluitenin den loop der beraadslagingen over de staatsbe-
grooting van 1881
zich nogmaals tot Z.Exc. den minister
van waterstaathandel en nijverheid te wenden, en hoe gaarne
wij onze vrees hadden beschaamd gezienmoest dit toch op
den vooravond der behandeling van de begrooting voor den
aanleg van staatsspoorwegen, dienst 1881 (zitting van de
tweede kamer der staten-generaal van 23 December 1880)
bewaarheid worden. Immers een amendement van de heeren
Bastert c. s. stelde onder andere voor den op de begrooting
onder art. 21 voorkomenden post van 1.019.000 tot aanleg
van den spoorweg Zwaluwe's Bosch ,,uit te trekken voor
memorie/''
Het amendement omvatte drie artikelen voor hetzelfde doel.
Na de toelichting en verdediging van den heer Bastert
zien wij al aanstonds krachtig en overtuigend daartegen op
treden den heer Mr. J. G. De Bruijn die pleitende voor
onverwijlde uitvoering von de spoorwegwet van 1875 in het
algemeen ook als vertegenwoordiger van het district 's Bosch,
de noodzakelijkheid betoogde om niet langer met de lijn
Zwaluwe's Bosch te dralenwaarvan het algemeen nut tot
onteigening bij de wet van 1 Augustus 1880 is verklaard.
Gesteund door een drietal andere afgevaardigden en door het
onwrikbaar voornemen van Z.Exc. den minister van waterstaat,
handel en nijverheid om de spoorwegwet van 1875 trouwen
loyaal uit te voerenwas de uitslag eener stemming over de
amendementen dan ook niet twijfelachtig. Het amendement
op art 20 werd verworpen met 58 tegen 13 stemmen, zoodat
de geachte voorstellers het lot van de amendementen op
art. 21, lijn Zioaluioe's Bosch, en op art. 22 voorziende,
de tweede kamer de moeite eener vruchtelooze herhaling van
stemming meenden te moeten besparen en de amendementen
introkken. Onze kamer van koophandelonverwijld van deze
voor Waalwijk en zijnen handel en nijverheid zoo gewichtigen
uitslag telegraphisch in kennis gesteldhaastte zich hieraan
de gewenschte publiciteit te geven, en ons bewust het noodige
en het mogelijke in deze tc hebben gedaanmogen wij ons
verheugen in eene laatste parlementaire overwinningwelke
een einde maakte aan de vele dobberingen van- en den
strijd over den aanleg van een' staatsspoorweg door de Lang
straat welke thans een stadium van uitvoering is ingetreden,
zoodat wij niet zonder voldoening herinneren aan hetgeen wij
op pag. 7 van ons vorig jaarverslag met betrekking tot deze
zaak aanteekenden.
9o. In dd. 22 December 1880, Aan heeren gedep.
staten van Noordbrabant, ter ondersteuning van
een adres der Noordbr. stoomtramweg-maatsch.
tot vergunning van den aanleg en de exploi
tatie van een stoomtramweg uitgaande van de
geconcessioneerde lijn TilburgWaalwijk, bij de
Wagenstraat alhier, over den provincialen weg
tot den Baardwijkschen overlaat.
Verder bevorderde de kamer zooveel mogelijk de publiciteit
der bij haar ingekomen en uitgaande stukken en gaf verslag
harer handelingen in de alhier verschijnende courant.
Tramweg.
De heer J. van den Elzen civiel-ingenieur te Tilburg
aan wien door heeren gedeputeerde staten voor zooveel
betreft de provinciale wegen en den minister van water
staat, handel en nijverheid vergunning en concessie werd
verleend voor den aanleg en exploitatie van een stoomtram
weg tusschen deze gemeente en Tilburgheeft die concessie
overgegeven aan de Noordbrabantsche stoomtramweg-maat
schappij welke maatschappij het vereischte kapitaal voor den
aanleg spoedig beschikbaar had.
Met den aanleg van den weg is men reeds voor een goed
deel gevorderdzoodat met grond mag worden verwacht dat
de lijn binnen korten tijd in exploitatie zal komen.
Het bezit van dezen weg zal onzen handel ongetwijfeld
nieuwe levenskrachten geventerwijl 'le scheepvaart naar
deze gemeentedoor het gemakkelijk en goedkoop vervoer
met den tram van koopmansgoederen naar Tilburg mede zeer
zal bevorderd worden.
Scheepvaart en openbare middelen van vervoer.
De scheepvaart van en naar deze gemeente verkeert in
gunstigen toestand. In vorige verslagen maakten wij melding,
dat de scheepvaart in de laatste jaren vooruit ging in het
1874.
477
1875.
507
1876.
493
1877.
581
1878.
572
1879.
591
1880.
608
Advertentiën 17 regels 0,60, daarboven 8 cent per regel
groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën, 3maal ter plaat
sing opgegeven, worden 2maal berekend. Advertentiën voor
Duitscnland worden alleen aangenomen door het advertentie
bureau van Adolf Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per reg,
jaar 1880 was de toestand stationnair, althans het verschil
in meerder is niet noemenswaardig.
Getal schepen de haven in- en uitgevaren
477 met 21169 tonnenlast.
21755
If 22143
u 25751
25618
26323
26393
Uit het buitenland werden rechtstreeks in onze haven
aangevoerd in 64 scheepsladingen de navolgende handels
artikelen als
6.103.100 KG. steenkolen.
100,600 stuks metselsteenen.
1000 KG. dennenhout.
65470 KG. onbereide drooge en gezouten huiden.
Haven.
Ofschoon door de goede zorgen van het gemeentebestuur
in liet zomersaizoen steeds wordt gearbeid aan het uitdiepen
en verbeteren der haven meent de kamer toch het gemeente
bestuur de bekostiging dezer belangrijke zaak bij voortduring
te mogen aanbevelen.
De scheepvaart naar en uit onze haveniszooals uit
onderstaande opgaven blijktaanzienlijk.
Er mogen dus geene moeiten noch kosten gespaard worden
om den voor handel en nijverheid onzer gemeente zoo
belangrijken waterweg zoo goed mogelijk in stand te houden.
Y eehandel.
Ook in het afgeloopen jaar was de gezondheids toestand
van den veestapel gunstig.
Besmettelijke ziekten deden zich in het geheel niet voor.
Op de week- en jaarmarkten werden aangevoerd:
In 1874. 4433 runderen, 270 schapen, 1655 varkens.
1875.
„1876.
1877.
1878.
4498
4272
4421
4971
157
198
219
251
1393
1359
1603
1819
CD
O
s
s
s
V
s
s
1 oi
c
-g
jr-°
s
i*
•3 js
CD
O
Z
CD
Z
UJ
5 s
1 3
g
s
(Wordt vervolgd.)
f/
oo
co >a
GO
CC
O
O
H
Z
h
ÜL
C—
<M OO
C5 O
-K
a "5
f>. O
go a
TH
00 co
01
r-IT*
CO i j
O" ira
GO «O
CM
OO
OS C—
fc-jCO
co c4
O
<M eo
ira
eo
'O CM
3
CM
35
to
TfH -rfj
CM GO
oo co
COH
t—<M
CO Ci
cm
t-c-
o co
oo
O
a u
ti C3
SJ G M
8 >2
c
O J-l rB
a) w
5 T3
s öf
4> K
fee
B
O
N
"c h
a o .2
oi
3
O) 3
bflC
C rt t-,
0 ,o
c—
K C c»
-w
Jh S- r-
O
w w
U
CD
O-
c G
.•S cS C
O.
°co
i~ s
O - <0
§2
d e
DJ)
2-°
O) .j "G
feCcy
rC r-d
fe «3
3 2 o
cn >-• bo
fi
O M
ja
c
c 2
e
C3
'te
a
O
G G
<V O
bD bo
.5
<u
Z
LU d
LÜ
a
CC
CQ
Z
LU
Q
Z
O
N
CC
UJ
G
<u
CJ
•E
ja
2 S .8
rf <D <D
tJO J4
Q> G C
O O H
G
C3 s
g
«-d f
u 3
«OS
00
Z h
Z 2
CQ
co O
O t— O
N «O
«>- oo
2
G J3
a
T3
2
2
O
ja
e
o
J4
Jü
G
fefl J4
G G
O O W
2
PQ
M
G
-
"O
o)
O
G
O