HOOILAND, P. C. i KUUPERS, 25 mmm iiooiui, Aanbesteding. lotaris BH, TE WAALWIJK, F1 IJSKOUD De Katholieke Missiën Notaris BINK, PM0STH1I1 m kunstinrichting Aanstaanden Zaterdag 6 Juni laatste berichten De Wasch- en Bleekinrichting IDE ZLjEXCr, I88& Ijskoude Jenever, PI, m. 140 perceelen HOOILAND, AÊmm f- en BEST STKOOPAPIER FOTOGRAFISCHE C fe €<!llH9iS, de Tandmeester VAN DEN BERG ADVERTENTIEN Wed. J. F. van Hilst, VERPACHTING te Drunen. A A VBESTEDEN VERPACHTEN Ongeveer 100 hectaren Hooiland onder Vlijmen, Engelen en Bokhoven. VOOR DEN ZOMERDIENST Publiek Verkoopen IJSKOUDE Ouwe Klare, WED. C. J. YERWIEL, VERPA CHTEN: Waalwijk. Puilt Pakpapier, stemmen van piano's, LOUIS D'HELFT EN ZOON. bij Antoon Tielen, (les middags van 12 tot 4 ure, te spreken of te ontbiede i zijn in het hotel „Du Lion d'Or" bij Mej, dew. VER WIEL te Waalwijk. Brand in een spoorwaggon. op Vrijdag 12 Juni 1885, OPENBAAR VERPACHTEN op Maandag 8 Juni 1885 DE NOTARIS lüillilllIJl te Waalwijk. A RN. DUFFELS S. J., ABONNEMENTSPRIJS PER JAAR f3.60. op Zaterdag 6 Juni 1885 nam. 2 ure, ter herberge van HENDRIKA VUGTS te Haarsteeg Teekeuingen van door mij uit te voeren werken worden gratis geleverd. Door voordeelige inkoo- pen ben ik in staat gesteld aan YEEL VERMINDERDE prij zen te leveren. s--Bosch aan de Parade. IU ZAL trent de aanvullingswet op de middelen voor 1885 verklaard, dat deze aanvulling voornamelijk strekt om te voorzien in de lagere opbrengst van 1 millioen gulden welke het gevolg zal zijn van de wijziging gebracht in het wetsontwerp tot wij ziging der artt. 240 242 en 247 gemeentewet. Met dat ontwerp vereenigt hij zichmits "het na eenige jaren worde herzien. Ook vereenigt hij zich met de ontwerpen tot verhooging en uitbreiding van het recht van overgang bij over lijden op effecten en van het zegelrecht op ef fecten. Een rijks-inkomstenbelasting uit het roerend vermogen kan van hem niet worden verwacht aan de gemeente moet-de onbeperkte beschikking over die belasting veiblijven. Het rijk moet we der te zijner vrije beschikking krijgen de hoofd som van de personeele belasting, en verder moe ten de bronnen van inkomst gevonden worden in andere dan iu directe belastingen. WASPIK, 2 Juni. Heden werd alhier tot secre taris-penningmeester van den binnen-, buiten- dijkschen en Over 'tDiepschen polder, gelegen onder "Waspik en Raamsdonk, gekozen ae heer W. C. J. Kamp. Wij brengen onzen vollen dank aan den wclcd. heer Bink, notaris te Waalwijk, die sedert 26 jaren onze voornoemde polders op eene zoo waar dige wijze bestuurde en aan wien thans wegens zijne veelvuldige werkzaamheden en zijne ver wijderde standplaats, op verzoekeervol ontslag verleend is. Herkozen werd tot poldermeester van voor noemden polder de heer J. H. Kamp. Den 7den April stierf te Portland N.-Y., de heer Duff Brown een van de oudste ma chinisten in de Verecnigde Staten. Op zijn sterfbed deed hij het volgende verhaal van een rit van Prospect naar Brocton, met verzoek deze gebeurtenis door de pers der vergetelheid te ontrukken. In 1869 bestuurde ik een trein op de Buffalo-, Corry-en Erie-lijn. De spoorbaan van Prospect of de hoogte van Mayville naar het Brocton kruispunt heeft zoovele bochten, dat de werke lijke afstand van 10 mijlper spoor 14 mijl wordt. De weg daalt langs een belling van meer dan 70 voet per mijl. Omstreeks 9 uur in den avond van den 17den Augustus 1869 bereikten wij den top met een trein van twee pas3agierswaggonszes wagens met petroleum en een gesloten paardenwaggon. De laatste bevatte twee kostbare renpaarden met hunne oppassers die op den weg waren naar Chicago, geloof ik. In de twee waggons waren vijftig a zestig passagiers. De conducteur gaf mij het signaal en ik zette den trein in beweging. Wij waren in vrij snelle vaarttoen ik omziende bespeurdedat een waggon met petroleum in het midden van den trein ir. brand stond. Ik laat de machine achteruit stoomen en geef het signaal, dat er geremd moet worden. De con ducteur en remmer springen van den trein haken de waggons afleggen de remmers aan en brengen ze tot staan. Daar ik veronderstelde dat ze der. brandenden petroleumwaggon ook geremd haddenroep ik een remmer op den paardenwaggon toe om de koppelende pen tus- schen dien waggon en het hoofdreservoir der petroleum los te trekken eu stoomde achteruit opdat hij het doen kan terwijl ik mij voorneem ver genoeg te stoomen om den paardenwaggon en de locomotief te redden. Terwijl ik den heuvel snel afrijd, nadat de koppels waren los gemaakt zie ik tot mijn schrik dat de bran dende waggons mij met eene steeds toenemende snelheid volgen. De mannen waren er niet in geslaagd ze te remmen. Ik zag, dat het «enige, wat mij overbleef, was naar Brocton te snellen en toch bestond er kansdat ik die plaats nooit zou bereiken docr de snelheid waarmede wij die scherpe hoekige bochten moesten passeercD, waar wij nooit sneller rijden dan twintig mijl per uur. Toen ik de brandende waggons want alle zes stonden nu in vlam mij achterna zag snellen, en bespeurde, dat ze slechts op een paar voet afstands waren, opende ik de smoorklep. Toch bereikten mij de petroleum waggons voor ik uit den voet kon komen. Zij liepen met volle vaart tegen bet achtergedeelte van den paardenwagen sloegen den achterrand in en verbrijzelden dien en wierpen paarden en de oppassers plat op den vloer. De hitte was bijna ondragelijk en hoe ik ook mijn best deedik kon maar dertig voet afstands houden tusschen het vervolgende vuur en ons. Door het schijnsel van het fornuis waarvan de stoker de deur opendeom nieuwen voorraad steenkool er iu te werpen bespeurde ik het gelaat van een der stalknechts die naar het hek was gekropen aan het einde van den waggon. Hij was doodsbleek en smeekte mij in 's hemels naam de stoomkracht te verhoogen. Ik gaf de machine reeds zooveel als zij maar verdragen kon en deze hoeveelheid was voldoende om ons met een snelheid van 50 mijl per uur te doen loopen. Wij hadden zulk een vaart, dat de voedingsmond der machine weigerde te werken. Bij iederen scherpen bochtdie wij omgingen reed de machine op de helft ha er wielen en hoe hpt kwam dat ze niet omsloegheb ik nooit begrepen. Zij scheen te begrijpen dat het een wedren op dood of leven was, en werkte als een bezield en redelijk wezen. De nacbt was donker en de weg liep door bosschen, door diepe spleten in de rotsen uitgehouwen, en langs hooge indijkingen. Zoo spoedden wij donderend verderzoo snel als het weerlicht, en op slechts weinige schreden afstands vervolgde ons evensnel die vuiige duivel. In de reservoirbakken was niet minder dan 500,000 gallons 2272 HL. petroleum en die hoeveelheid stond in brand en vormde een stortzee van vlammen die eene lengte had van 500 voet. De vlammen stegen 100 voet hoog. Haar geloei geleek op het geraas van eeD machtigen waterval. Nu en dan had er een ontploffing plaats met een knal als van een ka nonschot dan steeg een zuil van vlammen en pekachtigen rook op hoog boven het gloeiende fornuis en de brandende petroleum regende op de bosschen. Mijlen ver was het gcheele land schap verlichi. Het duurde niet lang, door de snelheid onzer vaartof de lichten van Brocton kwamen beneden in de vallei reeds in gezicht. De verlichtingdie ik gevoelde wa9 slechts van korten duur want ik herinnerde mij dat trein no 8 op den Lake Shore Road liet kruis punt zou bereiken omstreeks den tijd dat wij daar aankwamen. No. 8 was de sneltrein nit Cincinnati. Onze eenige hoop gedurende dezen wedren was dat de wisselwachter op het kruis punt den wissel voor ons zoo zou zetten dat wij van de Lake Shorebaan op de kruisbaan kwamen die weder steeg en ons daarom zou bevrijden van de brandende petroleum waggons. Nu echter zou de wissel gesloten zijn voor den sneltrein en onze laatste hoop was vervlogen tenzij de sneltrein wat later aankwam of dat iemand zoo verstandig wasdezen door een sein vlaag tegen te houden. Terwijl wij hieraan dachten spoedde onze trein naar hel kruispunt. Zouden wij den wissel kunnen bereiken en dien passeerenen de wissel weder terug kunnen worden gezet voor den sneltrein eer de laatste daar was Zoo niet dan kwam er een vreeselijke botsingwaarin niet slechts wijmaar tal van andere personen zouden verbrijzeld worden. Deze kansberekening duurde nog geene twee seconden, maar in die twee seconden doorleefde ik jaren. Goede God zeide ik tot mijn stoker, wat moeten wij doen De stoker antwoordde onmiddellijk en hij was een flinke kerel «geef hel signaal voor den wissel en waag de kans/' Zoo geschiedde het. Dat signaal was een lang gerekte gil van doodsangst. Het was een kreet, die ons scheen te zeggen dat onze oude flinke machine ons gevaar kende en even hang was als wij. Noch de stoker noch ik zei eén enkel woord. Gode zij dank De machinist van den sneltrein zag ons den berg afsnellen met een vuurdat ons op een afstand van een achtste mijl vervolgde en be greep in een oogenblijk dat maar een ding ons redden kon. Hij gaf het sein tot remmen en bracht zijn trein tot staan op geen tien voet afstands van den wissel. De wisselwachter be antwoordde ons signaal en wij schoten voort op de Shorebaan en in duizelende vaart voorbij het depot en door de plaats al» een vuurpijl. De brandende waggons volgden ons natuurlijk, maar hun vaart'was spoedig gedaan. Zij hadden geen voortstuwende kracht en na ons een mijl gevolgd te zijn gaven zij den wedren op en binnen drie uur waren zij een rookende puinhoop. Mijn stoker en ik waren zoo afgemat en krachteloos toen wij de machine tot staan brachtendat wij niet uit ons huisje konden komen. De beide stalknechts lagen bewusteloos in den paarden waggon. I)e paarden waien dood. En boe lang der.kt ge nu dat wij over die zestien mijl gedaan hebben Want wij liepen nog twee mijl verder op de Lake-Sliorebaan. Juist twaalf minuten van den top tot de plek waar wij stilhielden In 't ruwe 80 mijl per uur, wanneer men niet mederekent den tijd die verloren gaat met de poort door te rijden en te Brocton te stoppen. LONDEN, 2 Juni. De bladen deelen een telegram van heden uit Bombay mede inhou dende dat er Zondag epne verschrikkelijke aard beving heeft plaatsgehad waardoor een gedeelte der provincie Cashmire is vernield. Te Srinagar zijn 50 personen omgekomen. Een groot aantal raenschen zijn gekwetst. Heden overleed onze dierbare! ®T*moeder, behuwd- en grootmoe-1 A der meermalen gesterkt door de H.H. Sa- i crainenten der stervenden in den ou- derdom van ruim 84 jaren. Namens allen J. F. YAN HILST. Waalioyk30 Mei 1885. van notaris te Drunenzal aldaar des morgens om 8 ure ten huize van DAVID YAN DER WESTEN in het in dm nieuwen overlaat (eigendom van 's rijks domein) zooals zal afgebakend zijn. BURGEMEESTER en WETHOUDERS der gemeente Waalwijkzullen 's namiddags 6 ure ten raadhuize aldaar, in het openbaar a. het doen van herstellingen aan het raadhuis en huis van bewaring, bestaande uit timmer- metsel- en loodgieters-werk. b. het verven van het raadhuishuis van bewaring en de brandspuithuisjes nos 2 en 3. E n en ander met bijlevering van de noo- dige materialen. Aanwijzing op den dag der besteding 's morgens om 10 uur. Bestekken ter inzage ter secretarie. zalop Zaterdag 13 Juni 1885, na middags 3 ure precies, ter her berge van M. YAN WORDRAGEN te Vlijmen Yoor verschillende eigenaren, a 5 Cent per stukverkrijgbaar bij den uitgever dezer courant. op Broekhoven, TILBURG, belast zich met het wasschenbleeken en geheel opmaken van linnengoed TEGEN B I L L IJ K TARIEF, dat op aanvrage te bekomen is bij J. A. van Glabbeek Spoor!aan te Tilburg. te Dussen, zal op Donderdag den 11 Juni 1885, voormiddags 10 ure, te Drongelen in het veerhuis, op de Elanden enz., onder Drongelen, Waal wijk, Baardwijk en Bezooien. steeds voorhanden bij onder redactie van verschijnt in niaandclijkselie afleverin gen van 24 paginas, met vele fraaie gravuren. Dit tijdschrift behandelt in onder houdenden vorm de geschiedenis van alle missiën en meer in het hijzonder die van de Nederlandsche missiën. Yraag bij uw boekhandelaar de proeve van bewerking. te Waalwijkzal onder Ammerzoden, Well en Iledikhuizen, op de Hooge- en Lage omloopen, Elderwaarden, Musschenwaarden, Yeêrkampen, Storrenhoek, MauritsplaatRijstkampjeMaashoeven enz. I !T|, T Ook heb ik nog voorhanden eenige rollen, wegende 75 A 90 kilo, die ik zeer goedkoop van de hand wensch te doen. ANTOON TIELEN, Waalwijk. De ONDERGE- TEEKENDEN voornemens zijnde bij genoegzamen m«ïw» deelneming, gere- geld }f aalwijk en omstreken te bezoeken voor het verzoeken diegenen onder het publiekdie e r op staan hunne instrumenten geregeld in orde te hebbenhiervan bericht te geven aan den heer ANTOON TIELEN te Waal wijk. Binnen eenige dagen zullen wij persoonlijk te Waalwijk komen ten einde kennis te maken en de condities te regelen. Tilburg Mei 1885. van Specialiteit in Vergrootingen naar klei ne Portretten in Kooldl'uk (onveranderlijke Fotografie), Crayonteekening, Aquarell en Olieverfin alle verlangde formaten. Aan het atelier bestaat dagelijks gelegen heid tot poseeren. Opname met het instan- tanée procédé. NB. Tweemaal bekroond met zilveren medailles voor vergrootingen en andere Fotografiën SSr3 l*es Zondags wordt het atelier om half een gesloten. Exemplaren van deze wet, om in de localen op te hangen, zijn a 10 Cent verkrijgbaar te Waalwijk. LET WEL!

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1885 | | pagina 3