HOOILAND,
P. C. i KUUPERS,
25 mmm iiooiui,
Aanbesteding.
lotaris BH, TE WAALWIJK,
F1
IJSKOUD
De Katholieke Missiën
Notaris BINK,
PM0STH1I1 m
kunstinrichting
Aanstaanden Zaterdag 6 Juni
laatste berichten
De Wasch- en Bleekinrichting
IDE ZLjEXCr,
I88&
Ijskoude Jenever,
PI, m. 140 perceelen HOOILAND,
AÊmm
f- en
BEST STKOOPAPIER
FOTOGRAFISCHE
C fe €<!llH9iS,
de Tandmeester VAN DEN BERG
ADVERTENTIEN
Wed. J. F. van Hilst,
VERPACHTING
te Drunen.
A A VBESTEDEN
VERPACHTEN
Ongeveer 100 hectaren
Hooiland onder Vlijmen,
Engelen en Bokhoven.
VOOR DEN ZOMERDIENST
Publiek Verkoopen
IJSKOUDE Ouwe Klare,
WED. C. J. YERWIEL,
VERPA CHTEN:
Waalwijk.
Puilt Pakpapier,
stemmen van piano's,
LOUIS D'HELFT EN ZOON.
bij Antoon Tielen,
(les middags van 12 tot 4 ure, te spreken of te
ontbiede i zijn in het hotel „Du Lion d'Or" bij
Mej, dew. VER WIEL te Waalwijk.
Brand in een spoorwaggon.
op Vrijdag 12 Juni 1885,
OPENBAAR VERPACHTEN
op Maandag 8 Juni 1885
DE NOTARIS
lüillilllIJl
te Waalwijk.
A RN. DUFFELS S. J.,
ABONNEMENTSPRIJS PER JAAR f3.60.
op Zaterdag 6 Juni 1885
nam. 2 ure, ter herberge van HENDRIKA
VUGTS te Haarsteeg
Teekeuingen van door mij uit
te voeren werken worden gratis
geleverd.
Door voordeelige inkoo-
pen ben ik in staat
gesteld
aan YEEL VERMINDERDE prij
zen te leveren.
s--Bosch aan de Parade.
IU
ZAL
trent de aanvullingswet op de middelen voor 1885
verklaard, dat deze aanvulling voornamelijk strekt
om te voorzien in de lagere opbrengst van 1
millioen gulden welke het gevolg zal zijn van
de wijziging gebracht in het wetsontwerp tot wij
ziging der artt. 240 242 en 247 gemeentewet.
Met dat ontwerp vereenigt hij zichmits "het
na eenige jaren worde herzien. Ook vereenigt
hij zich met de ontwerpen tot verhooging en
uitbreiding van het recht van overgang bij over
lijden op effecten en van het zegelrecht op ef
fecten.
Een rijks-inkomstenbelasting uit het roerend
vermogen kan van hem niet worden verwacht
aan de gemeente moet-de onbeperkte beschikking
over die belasting veiblijven. Het rijk moet we
der te zijner vrije beschikking krijgen de hoofd
som van de personeele belasting, en verder moe
ten de bronnen van inkomst gevonden worden
in andere dan iu directe belastingen.
WASPIK, 2 Juni. Heden werd alhier tot secre
taris-penningmeester van den binnen-, buiten-
dijkschen en Over 'tDiepschen polder, gelegen
onder "Waspik en Raamsdonk, gekozen ae heer
W. C. J. Kamp.
Wij brengen onzen vollen dank aan den wclcd.
heer Bink, notaris te Waalwijk, die sedert 26
jaren onze voornoemde polders op eene zoo waar
dige wijze bestuurde en aan wien thans wegens
zijne veelvuldige werkzaamheden en zijne ver
wijderde standplaats, op verzoekeervol ontslag
verleend is.
Herkozen werd tot poldermeester van voor
noemden polder de heer J. H. Kamp.
Den 7den April stierf te Portland N.-Y.,
de heer Duff Brown een van de oudste ma
chinisten in de Verecnigde Staten. Op zijn
sterfbed deed hij het volgende verhaal van een
rit van Prospect naar Brocton, met verzoek deze
gebeurtenis door de pers der vergetelheid te
ontrukken.
In 1869 bestuurde ik een trein op de Buffalo-,
Corry-en Erie-lijn. De spoorbaan van Prospect
of de hoogte van Mayville naar het Brocton
kruispunt heeft zoovele bochten, dat de werke
lijke afstand van 10 mijlper spoor 14 mijl
wordt. De weg daalt langs een belling van
meer dan 70 voet per mijl. Omstreeks 9 uur
in den avond van den 17den Augustus 1869
bereikten wij den top met een trein van twee
pas3agierswaggonszes wagens met petroleum
en een gesloten paardenwaggon. De laatste
bevatte twee kostbare renpaarden met hunne
oppassers die op den weg waren naar Chicago,
geloof ik. In de twee waggons waren vijftig a
zestig passagiers. De conducteur gaf mij het
signaal en ik zette den trein in beweging. Wij
waren in vrij snelle vaarttoen ik omziende
bespeurdedat een waggon met petroleum in
het midden van den trein ir. brand stond. Ik
laat de machine achteruit stoomen en geef het
signaal, dat er geremd moet worden. De con
ducteur en remmer springen van den trein
haken de waggons afleggen de remmers aan
en brengen ze tot staan. Daar ik veronderstelde
dat ze der. brandenden petroleumwaggon ook
geremd haddenroep ik een remmer op den
paardenwaggon toe om de koppelende pen tus-
schen dien waggon en het hoofdreservoir der
petroleum los te trekken eu stoomde achteruit
opdat hij het doen kan terwijl ik mij voorneem
ver genoeg te stoomen om den paardenwaggon
en de locomotief te redden. Terwijl ik den
heuvel snel afrijd, nadat de koppels waren los
gemaakt zie ik tot mijn schrik dat de bran
dende waggons mij met eene steeds toenemende
snelheid volgen. De mannen waren er niet in
geslaagd ze te remmen.
Ik zag, dat het «enige, wat mij overbleef,
was naar Brocton te snellen en toch bestond er
kansdat ik die plaats nooit zou bereiken docr
de snelheid waarmede wij die scherpe hoekige
bochten moesten passeercD, waar wij nooit sneller
rijden dan twintig mijl per uur. Toen ik de
brandende waggons want alle zes stonden nu
in vlam mij achterna zag snellen, en bespeurde,
dat ze slechts op een paar voet afstands waren,
opende ik de smoorklep. Toch bereikten mij de
petroleum waggons voor ik uit den voet kon
komen. Zij liepen met volle vaart tegen bet
achtergedeelte van den paardenwagen sloegen
den achterrand in en verbrijzelden dien en wierpen
paarden en de oppassers plat op den vloer. De
hitte was bijna ondragelijk en hoe ik ook mijn
best deedik kon maar dertig voet afstands
houden tusschen het vervolgende vuur en ons.
Door het schijnsel van het fornuis waarvan de
stoker de deur opendeom nieuwen voorraad
steenkool er iu te werpen bespeurde ik het
gelaat van een der stalknechts die naar het
hek was gekropen aan het einde van den waggon.
Hij was doodsbleek en smeekte mij in 's hemels
naam de stoomkracht te verhoogen. Ik gaf de
machine reeds zooveel als zij maar verdragen
kon en deze hoeveelheid was voldoende om ons
met een snelheid van 50 mijl per uur te doen
loopen. Wij hadden zulk een vaart, dat de
voedingsmond der machine weigerde te werken.
Bij iederen scherpen bochtdie wij omgingen
reed de machine op de helft ha er wielen en
hoe hpt kwam dat ze niet omsloegheb ik
nooit begrepen. Zij scheen te begrijpen dat
het een wedren op dood of leven was, en werkte
als een bezield en redelijk wezen. De nacbt
was donker en de weg liep door bosschen, door
diepe spleten in de rotsen uitgehouwen, en langs
hooge indijkingen. Zoo spoedden wij donderend
verderzoo snel als het weerlicht, en op slechts
weinige schreden afstands vervolgde ons evensnel
die vuiige duivel. In de reservoirbakken was
niet minder dan 500,000 gallons 2272 HL.
petroleum en die hoeveelheid stond in brand en
vormde een stortzee van vlammen die eene
lengte had van 500 voet. De vlammen stegen
100 voet hoog.
Haar geloei geleek op het geraas van eeD
machtigen waterval. Nu en dan had er een
ontploffing plaats met een knal als van een ka
nonschot dan steeg een zuil van vlammen en
pekachtigen rook op hoog boven het gloeiende
fornuis en de brandende petroleum regende op
de bosschen. Mijlen ver was het gcheele land
schap verlichi. Het duurde niet lang, door de
snelheid onzer vaartof de lichten van Brocton
kwamen beneden in de vallei reeds in gezicht.
De verlichtingdie ik gevoelde wa9 slechts
van korten duur want ik herinnerde mij dat
trein no 8 op den Lake Shore Road liet kruis
punt zou bereiken omstreeks den tijd dat wij
daar aankwamen. No. 8 was de sneltrein nit
Cincinnati. Onze eenige hoop gedurende dezen
wedren was dat de wisselwachter op het kruis
punt den wissel voor ons zoo zou zetten dat
wij van de Lake Shorebaan op de kruisbaan
kwamen die weder steeg en ons daarom zou
bevrijden van de brandende petroleum waggons.
Nu echter zou de wissel gesloten zijn voor den
sneltrein en onze laatste hoop was vervlogen
tenzij de sneltrein wat later aankwam of dat
iemand zoo verstandig wasdezen door een
sein vlaag tegen te houden. Terwijl wij hieraan
dachten spoedde onze trein naar hel kruispunt.
Zouden wij den wissel kunnen bereiken en dien
passeerenen de wissel weder terug kunnen
worden gezet voor den sneltrein eer de laatste
daar was Zoo niet dan kwam er een vreeselijke
botsingwaarin niet slechts wijmaar tal van
andere personen zouden verbrijzeld worden. Deze
kansberekening duurde nog geene twee seconden,
maar in die twee seconden doorleefde ik jaren.
Goede God zeide ik tot mijn stoker, wat moeten
wij doen De stoker antwoordde onmiddellijk
en hij was een flinke kerel «geef hel signaal
voor den wissel en waag de kans/' Zoo geschiedde
het. Dat signaal was een lang gerekte gil van
doodsangst. Het was een kreet, die ons scheen
te zeggen dat onze oude flinke machine ons
gevaar kende en even hang was als wij. Noch
de stoker noch ik zei eén enkel woord. Gode
zij dank
De machinist van den sneltrein zag ons den
berg afsnellen met een vuurdat ons op een
afstand van een achtste mijl vervolgde en be
greep in een oogenblijk dat maar een ding ons
redden kon. Hij gaf het sein tot remmen en
bracht zijn trein tot staan op geen tien voet
afstands van den wissel. De wisselwachter be
antwoordde ons signaal en wij schoten voort op
de Shorebaan en in duizelende vaart voorbij het
depot en door de plaats al» een vuurpijl. De
brandende waggons volgden ons natuurlijk, maar
hun vaart'was spoedig gedaan. Zij hadden geen
voortstuwende kracht en na ons een mijl gevolgd
te zijn gaven zij den wedren op en binnen drie
uur waren zij een rookende puinhoop. Mijn
stoker en ik waren zoo afgemat en krachteloos
toen wij de machine tot staan brachtendat
wij niet uit ons huisje konden komen. De beide
stalknechts lagen bewusteloos in den paarden
waggon. I)e paarden waien dood. En boe lang
der.kt ge nu dat wij over die zestien mijl gedaan
hebben Want wij liepen nog twee mijl verder
op de Lake-Sliorebaan. Juist twaalf minuten
van den top tot de plek waar wij stilhielden
In 't ruwe 80 mijl per uur, wanneer men niet
mederekent den tijd die verloren gaat met de
poort door te rijden en te Brocton te stoppen.
LONDEN, 2 Juni. De bladen deelen een
telegram van heden uit Bombay mede inhou
dende dat er Zondag epne verschrikkelijke aard
beving heeft plaatsgehad waardoor een gedeelte
der provincie Cashmire is vernield. Te Srinagar
zijn 50 personen omgekomen. Een groot aantal
raenschen zijn gekwetst.
Heden overleed onze dierbare!
®T*moeder, behuwd- en grootmoe-1
A der
meermalen gesterkt door de H.H. Sa- i
crainenten der stervenden in den ou-
derdom van ruim 84 jaren.
Namens allen
J. F. YAN HILST.
Waalioyk30 Mei 1885.
van
notaris te Drunenzal aldaar
des morgens om 8 ure ten huize van DAVID
YAN DER WESTEN in het
in dm nieuwen overlaat (eigendom van 's rijks
domein) zooals zal afgebakend zijn.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS
der gemeente Waalwijkzullen
's namiddags 6 ure ten raadhuize aldaar,
in het openbaar
a. het doen van herstellingen aan het
raadhuis en huis van bewaring, bestaande
uit timmer- metsel- en loodgieters-werk.
b. het verven van het raadhuishuis
van bewaring en de brandspuithuisjes
nos 2 en 3.
E n en ander met bijlevering van de noo-
dige materialen. Aanwijzing op den dag der
besteding 's morgens om 10 uur.
Bestekken ter inzage ter secretarie.
zalop Zaterdag 13 Juni 1885, na
middags 3 ure precies, ter her berge van M.
YAN WORDRAGEN te Vlijmen
Yoor verschillende eigenaren,
a 5 Cent per stukverkrijgbaar bij den
uitgever dezer courant.
op Broekhoven, TILBURG,
belast zich met het wasschenbleeken en
geheel opmaken van linnengoed TEGEN
B I L L IJ K TARIEF, dat op aanvrage
te bekomen is bij J. A. van Glabbeek
Spoor!aan te Tilburg.
te Dussen, zal
op Donderdag den 11 Juni 1885,
voormiddags 10 ure, te Drongelen in het
veerhuis,
op de Elanden enz., onder Drongelen, Waal
wijk, Baardwijk en Bezooien.
steeds voorhanden bij
onder redactie van
verschijnt in niaandclijkselie afleverin
gen van 24 paginas, met vele
fraaie gravuren.
Dit tijdschrift behandelt in onder
houdenden vorm de geschiedenis van
alle missiën en meer in het hijzonder
die van de Nederlandsche missiën.
Yraag bij uw boekhandelaar de
proeve van bewerking.
te Waalwijkzal
onder Ammerzoden, Well en Iledikhuizen, op
de Hooge- en Lage omloopen, Elderwaarden,
Musschenwaarden, Yeêrkampen, Storrenhoek,
MauritsplaatRijstkampjeMaashoeven enz.
I !T|, T
Ook heb ik nog voorhanden eenige rollen,
wegende 75 A 90 kilo,
die ik zeer goedkoop van de hand wensch
te doen.
ANTOON TIELEN, Waalwijk.
De ONDERGE-
TEEKENDEN
voornemens zijnde
bij genoegzamen
m«ïw» deelneming, gere-
geld }f aalwijk en
omstreken te bezoeken voor het
verzoeken diegenen onder het publiekdie
e r op staan hunne instrumenten geregeld in
orde te hebbenhiervan bericht te geven
aan den heer ANTOON TIELEN te Waal
wijk.
Binnen eenige dagen zullen wij persoonlijk
te Waalwijk komen ten einde kennis te
maken en de condities te regelen.
Tilburg Mei 1885.
van
Specialiteit in Vergrootingen naar klei
ne Portretten in Kooldl'uk (onveranderlijke
Fotografie), Crayonteekening, Aquarell
en Olieverfin alle verlangde formaten.
Aan het atelier bestaat dagelijks gelegen
heid tot poseeren. Opname met het instan-
tanée procédé.
NB. Tweemaal bekroond met zilveren
medailles voor vergrootingen en andere
Fotografiën
SSr3 l*es Zondags wordt het atelier om
half een gesloten.
Exemplaren van deze wet, om in de localen
op te hangen, zijn a 10 Cent verkrijgbaar
te Waalwijk.
LET WEL!