BEKENDMAKING, Amerika. Duitschland. BINNENLAND. Herziening der Kiezerslijsten. Te Londen ie de "Russische prins George Eristroff gevangen genomen, wiens uillevering door Frankrijk gevraagd werd wegens daar te lande gepleegde oplichterijen. Bij onderzoek vond men in de zakken van den gevangene behalve verscheidene papieren, de niet zeer vorstelijke som van 4 pence (20 et.) en zeven bank van leeningbriefje9. Over de uitlevering wordt onderhandeld. In den kabinetsraad, die Zaterdag gehouden werdheeft Gladstone zijn plan tot oplossing van betlersche vraagstuk iu hoofdlijnen ontvouwd. Omtrent den aard van dit plan zijn verscheidene onvertrouwbare berichten in omloop die echter alle hierin overeenkomendat het herstellen van het Iersche parlement en de onteigening der Engelsche grondbezitters in Ierland de hoofdpun ten van het ontwerp uitmaken. Naar Reuter's Office verneemtheeft lord Rosebery aan Sir Henry Drummond Wollï te kennen gegeven, dat het Britsche bezettingsleger zal worden verminderd met zes regimenten en tevens voorgestelddat de Engelsche troepen naar Assoean en de Egyptische naar Wady-Halfa zullen terug worden getrokken, waarover YNoltt zal hebben te trachtten zich met Mukhtar Pacha te verstaan. Zaterdag overviel een troep van 273 be vriende fourageerende Arabieren de legerplaats van de opstandelingen in het Hashien-dalen maakten zich daar van 15 kameelen meester. De vijand herstelde zich en sloeg de aanvallers terug in de richting van Soeakin maar deze kregen versterking dreven den vijand op den vluent en vervolgden hem tot nabij Hashien. De vijand verloor 30 man de verliezen der fourageerende troepen waren gering. Hevige boschbranden hebben in het begin van dit jaar gewoed in de Engelsch-Australische kolonie Victoria. In de eerste week van het jaar heerschte er een drukkende hitte (soms 150 E. in de zon), en den 4cn Jan. brak een brand uit in de bosschen van Heytesbury en Kaap Otway. Een hevige noordenwind blies de vlammen aan en weldra stonden honderden vierkante mijlen boschgrond in brand. In de dichtbegroeide gedeelten drongen de vlammen voort, als een hooge vuurberg. Elders sloegen zij over van boom tot boom, en vernielden alles in hunne noodlottige omarming, Verschei dene steden verkeerden in groot gevaar. De zee plaats Lome o. a. bleef alleen gespaard door het draaien van den wind. Ken groot aantal menschen werden uit hunne woningen gedreven en nog achtervolgd door de vernielende vlammen. Er werden ook velen gewond. De postkoetsiers van Cobden naar Gampbell en van andere plaatsen moesten door het brandende bosch heenrijden. Zij geraakten herhaaldelijk in brand en de reizigers konden slechts met groote moeite voorkomendat hunne kleederen vlam vatten. t Ook te Gordon bij Hamilton en in het Goulbum-dal richtten boschbranden groote verwoestingen aan. De vlammen werden eindelijk gebluscht door buitengewoon zware regens, welke, zoo zij al het kwaad stuitten den treurigen toestand der van onderkomen beroofde vluchtelingen nog verer gerden. Te Ballarat was een hevige overstrooming welke het lage gedeelte van de stad onder water zette en groote schade veroorzaakte. hiermede deelt men mede dat thans liet maken van den spoorweg van Riga naar Wiudau ook eene besliste zaak is. Met de werkzaamheden zou in 1887 een aanvang gemaakt worden. Groot opzien wekt in de hooge kringen van Petersburg een verlies van een millioen roebels, dat een minister met spelen verloren heeft. Uit Buenos Ayres wordt gemeld, dat de dou- ar.enkantoren van Las Catelinas verbrand zijn. Een groote voorraad koopwaren is vermeld, liet verlies wordt op 3 millioan piasters geraamd. De Amerikaansche Zuid-westerspoorweg maatschappij heeft nu de beambten, die het werk gestaakt hebben, en allen, die leden zijn van de vereeniging der //Ridders vau den arbeid," uit haren dienst ontslagen. Zij tracht r.u andere mannen in dienst te nemenmaar de werkstakeuden wisten velen die zich kwamen aanbieden te oewegen, van hun voornemen af te zien. Daar zijn er, die voor gewelddadigheden vreezen als de maat schappij treinen laat loopen met een nieuw personeel. Tot nog toe is alles rustig. Een commissie der Ridders van den arbeid" tracht een schikking te bewerkenmaar de maatschappij schijut daartoe niet genegen. Men verwacht, dat de uitslag van dezen strijd beslissend zal zijn voor het streven der „Ridders van den arbeid," om in het algemeen den werk gevers hunne voorwaarden te stellen. Op de brug van den South-Pacific spoorweg, over de Rio Grande, is onlangs,op een nacht een dynamiet-aanslag gepleegd. Dynamiet was namelijk onder de rails aangebracht, welker haakbouten daarvoor losgemaakt waren. Ongeveer twaalf Eogelsch sprekende roovers hadden den brugwachter overrompeld en gekneveld en hem toen naar zijn wachthuisje gesleept.^ Het voor nemen was om den in aantocht zijnden perso- nennachttrein door het springen van de brug te duen verongelukkenen de passagiers te bestelen. Toevalligerwijze moest echter de trein een ver traging van eenige uren ondervinden. Inmiddels brak de dag aan de daders vluchtten en de aanslag werd ontdekt. De stoomboot Oregon van de Cunard-lijn leed Zondagmiddag na een aanvaring schipbreuk bij Foreland. Alle opvarenden werden gereden aan boord gebracht van de stoomboot Eulda van de Norddeutsche Lloyd. Het gerucht loopt, dat de aanvaring geschiedde met de Eulda. Bijzon derheden ontbreken. Burgemeester en wethouders van Waalwijk Gelet op de art. 10 en 35 der kieswet, maken bekend Dat de herziene lijsten der kiezers van leden der tweede kamer der provinciale staten en van den gemeenteraad, in de vestibule van het raad huis aangeplakt, en gedurende 14 dagen ter se cretarie voor een,ieder ter inzage zijn nedergelegd. Waalwiik, den 13 Maart 1886. Burgemeester en wethouders voorn. Dr. DE HAAN l.b. De secretaris F. W. VAN L1EMPT. Het door Bismarck zoo zeer gewenschte bran dewijn-monopolie kan van nu af reeds als ver- -_j._ ;00;0 niet Waalwijk, 17 Maart 18 86. De heeren jBahlroann, Brouwers, Ilaffmans, leuther en Vermeulen hebben ojj_de_yoordracht_ hersteld zijn, dat zijne vrienden in de kamer de hoop koesteren, dat<#e Maastrichtsche afge vaardigde aan de werkzaamheden der grondwets herziening zal kunnen deelnemen. Wie op 't oogenblik, zegt het Rotterdamsch Nieuwsblad, de Amsterdamsche bladen leest met hunne kolommen-lange verslagen omtrent de meeting der werkeloozen, krijgt den indruk alsof heel Amsterdam in rep en roer is. Wie een bezoek aan de hoofdstad brengt; vindt haar echter volkomen in haar gewone doen zoo mogelijk zelfs opgewekter dan ooit, zich verlus tigende in het wintervermaak, dat er nog te genieten valt, de hoofdgrachten zwart, niet van troepen werkeloozeu zooals men verwachten mocht, maar van menschen, die naar de schaat senrijders kijken welke op de baan van den Skatingclub in de Keizersgracht, dikwijls met begeleiding van muziek, hunne kunsten vertoonen. Ons dunktdat de Amsterdamsche pers niet geheel hare roeping verstaat door zooveel drukte te maken van een beweging, die niet meer be- teekenis heeft dan de standjes, welke men m elke groote stad van tijd lot tijd kan waarnemen, 't Is mogelijk, dat sommige lezers machtig veel belang stellen in de redevoeringen van enkele drijvers die de lijdelijke stilte moede, waartoe zij weer een tijdlang veroordeeld waren, beproeven of zij nog niet juist even vóór de winter wijkt en met hem de werkeloosheid, van die werke loosheid een smeulend vuurlje kunnen maken dat wat leven brengen kan in hun brouwerij. Maar 't gros van het publiek dat in zijn dag blad een spiegelbeeld van den feitelijken toestand van den dag zoekt, krijgt door de onevenredig groote ruimte, welke aan die verslagen gewijd wordt, een denkbeeld van den toestand, dat buitenmate overdreven is en zelfs in de verste verte niet op de werkelijkheid gelijkt. Dat er in Amsterdam werkeloozen zijn, wie zal bet tegenspreken Waar zijn ze niet? Dat ze in Amsterdam meer dan elders gevonden worden, is het onvermijdelijk gevolg van de omstandigheid, dat Amsterdam, méér dan eemge andere groote stad in ons landzich in den laatsten tijd overstroomd heeft gezien door werk volk, dat van buiten kwam, in de meemog dat de vleeschpotten van Egypte voor eiken nieuw aangekomene reeds op 't vuur stonden. Maar zoo ernstig is zelfs in Amsterdam de toestand niet, dat volgens de hoogste raming het aantal personen die tijdens de meetingen zich in of om het Volkspark bewogen, het cijfer van 2000 te boven ging, het aantal nieuwsgierigen mede- crerekend. Zelfs toen de socialisten hadden laten bekend maken dat zij brooden zouden uitdeelen, waren er niet meer. Wat bewijst dit Dat er in Amsterdam niet meer dan 2000 werkeloozen zouden zijn? Vol strekt niet. Maar wel bewijst hetdat er in Amsterdam dank zij de liefdadigheid, bij laüge niet de ontevredenheid geleden wordt, waarin sommigen trachten te doen gelooven. Dat de toestand niettemin treurig is wie zal liet be twisten Maar waar is hij met treurig? Wie lijdt niet onder de malaise, die zich niet alleen in ons land, maar over geheel Europa heeft geopenbaard en schoon er sporen van ver betering zijn waar te nemen nog lang niet is geweken. In te grijpen in dergelijke stagna- tiën die door alle eeuwen heen zich hebben geopenbaard daartoe is geen menschelijke macht in staatwie 't zou willen beproeven beproeven bij voorbeeld door werk te maken zooals de woordvoerders te Amsterdam verlan- aen kan niets anders uitwerken als den toestand ingewikkelder te maken, 't Eenige wat men doen kan en doen moet, is elkaar en vooral den minderbedeelde door die slechte tijden heen helpen, ieder op de wijze, waarop hem dit mo gelijk is. Maar in ruime mate geschiedt _dit selmatig fokken van harddravers met betrekking tot onzen landbouw onder het pseudoniem ge- teekend „Ultrajectinus" geeft aan den boerenstand nu ieder bij de steeds heerscheude malaise naar andere bronnen op landbouwgebied omziet, zeer behaitigenswaardige wenken omtrent het stelsel matig fokken van harddraversniet uit liefheb berij voor zichzelven maar alleen tot verkoop aan heeren liefhebbers. Is toch het harddravers- paard meer algemeen geworden dan zullen er altijd koopers genoeg gevonden worden die nu geen gelegenheid tot koopen hebben omdat de waar eigenlijk niet bestaat. Wij hebben zegt de schr. nu gelukkig een stamboek weten dus van den winner, wie vader of moeder, of grootouders geweest zijn. Het natuurlijk gevolg isdat zulk een paard veel meer waarde krijgt dan voorheen. De tiollandsche paarden hebben een goeden naam waarom zouden er bij genoegzame vere deling geen uitstekende harddravers van gevormd kunnen worden? De Ned. harddraverij- en ren- vereeniging heeft den eersten en wellicht den moeielijksten stap gedaan. Wanneer nu de boe renpaardenfokkers op verstandige wijze volgen dan kunnen de gunstige gevolgen over eenige jaren duidelijk worden en de geheele Nederland- sche landbouw de voordeeleu er allengs van genieten. Ja, in de verre toekomst is zelfs het nabij streven van den Amerikaanschen trotter voor het veredelde Hollandsche paard geene on mogelijkheid. Op de te Hamburg gehouden conferentie ter bespreking van de a. s. zomerdienstregeling, werd door de directie van den Gotthardspoorweg te Luzern voorgesteld, om algemeen in alle aan kondigingen der dienstregelingen, zooals in aan plakbiljetten enz., een en dezelfde wijze van no- teereu van de dag- en nachtcijfers te volgen, en werd daarvoor het reeds door verscheidene Duitsche spoorwegen gevolgde stelsel aanbevolen. Volgens dit stelsel worden de nachtcijfers van 6 uur 's avonds tot 5 uur 59 minuten s oior- gens door onderstreeping der minuten cijfers kenbaar gemaakt, 11,20 's avonds wordt alzoo geschreven 11.20. Dit voorstel werd door de verschillende spoor wegen aangenomen alsook het voorstel der ko ninklijke spoorweg-directie te Elberfeldom dan voor de uurcijfcrs een groot en voor de minulencijfers een klein type te gebruiken (bijv. 5.23) Nu deze regeling algemeen door de spoorwegen is aangenomen en met de aanstaande zomer dienstregeling zal worden toegepast zoude het we) wenschelijk zijndat zij ook door uitgevers van spoorweggidsen coursboeken enz. werd na gevolgd. Wij kenden reeds gasmotoren, heete lucht en vacuum-machines ten behoeve der kleine in dustrie. De heer Johannes Spiel uit Berlijn heeft gemeend dat er nog wel een ander soort bij kon en vond eene petroleum-machine uit waarbij benzoine of naphtha door verdamping en ontploffing de beweegkracht levert, Volgens de beschrijving, verbruikt zulk eene machine 1 liter benzoine per werkelijke paardekracht en per uurof circa 8 cent9. Het tot heden grootste model is van 3y2 werkelijke paardekracht. Op 31 December 1885 waren te Tilburg in werking 108 fabrieken waaarin van stoom werktuigen werd gebruik gemaaktdaaronder waren 62 ivollenstoffenfabrieken; 6 wollenstoffen ververijen; 9 wolwasscherijen; 4 meelfabrieken en 10 tot het vervaardigen en herstellen van stoomwerktuigen. Liefhebbers van prachtig rundvee zij een bezoek aonbevolen op den stal van den land bouwer Jac. Luyben te Hedikhuizen. Daarop zijn te zien een paar 41/2jarige ossen die v. ei— 1 J hoogte

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1886 | | pagina 2