Nummer 92. Zondag 21 November 1886. 9e Jaargang. i Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. In II ANTOON TIELEN, De werklieden-beweging. JilUj lliiu 1U11J Ik I Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond. Abonnementsprijs per 3 maanden ƒ1,00. Franco per post door het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan den Uitgever. UITGEVER: Waalwijk. Advertentiën 17 regels ƒ0,60 daarbo /eu 8 cent per regeJ, groote letters naar plaatsruimte. Advertentien 3 maal ter plaatsing opgegeven, morden 2maal berekend. Advertentiën voor Duitsch- and worden alleen aangnomen door het advertentiebureau van Adolf Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per regel Wanneei men de werklieden-beweging aan dachtig gadeslaatdie zich in onzen tijd in het meerendeel van de beschaafde landen der oude en nieuwe wereld in meerdere of mindere mate openbaart, dan komt men tot de slotsom dat overal de leiders dezer be weging kunnen worden verdeeld in drie klassen. In Europa evenals in Amerikahebben wij de anarchistische aanvoerders, vervolgens de socialistischeen ten derde diewelke wij hervormers zullen noemen. Deze laatsten de hervormers nemen de vrijzinnige beginselen aanwaarop de tegenwoordige maatschappij gegrondvest is maar zij leggen er zich op toe de toepassing er van gunstiger te maken voor de werkende klasse. Hun doel is in de maatschappij, zooals zij is samengesteldeen beter lot te bereiden aan de werkende klasse. Dit zijn dikwijls verstandige en praktische lui, tot de werk lieden behoorende, hunne behoeften en hunne rechtmatige verlangens kennende mannen die verzekeringen vragen, kassen voor de inva liden van den arbeid, rechters, die als bemid delaars optreden tusschen patroons en werk lieden een billijk loon, een goed, kosteloos vakonderwijs enz. enz. Deze personen hebben in zich veel goeds, en verdienen, dat men naar hen luistert. Vanaf het oogenblik dat wij zijn begonnen het onderwijs meer algemeen te maken, eene betere opvoeding te geven aan de arbeidende klasse, hebben wij het tijdstip voorbereid, waarop dezewaardiger gewordenmeer achting zou verdienen. 't Is dus billijk dat de werklieden beter behandeld worden dan vroeger 't geval was; dat de tegenwoordige maatschappijdie hen de school heeft doen doorloopen hun gunsten toesta, die zij in vroegere tijden niet hebben genotendat wij hen helpen eenige treden te stijgen op de maatschappelijke ladder. Hierna komen de socialistische leiders. Opmerkelijk is 'tdat zij bijna- nergens tot de klas der werklieden behooren. Die van Duitschland, b. v., zijn bijna allen rede naars, schrijvers, staatkundigen van beroep, liefhebbersals men 't zoo mag uitdrukken, die zich de verdedigers der werklieden noemen en wier burgerlijke verschijning als 't ware beschermend tot de lagere klassen afdaalt. Deze lieden hebben nooit eenig gereed schap gehanteerdzij hebben geen vereelte handen. 't Zijn advocaten die zich aan het volk opdringen. Ook in Belgie zijn er_socialistische op ruiers wanneer men ze achter elkander op noemt zal men weinig werklieden onder hen aantreffen. Ook bij ons te lande zijn de hoofden der socialistische beweging geen werklieden, gelijk algemeen bekend is. Een gevolg hiervan is, dat de socialistische leiders de ware belangen van den werkman niet begrijpen, 't Zijn slechts heerschers die hem van de onafhankelijkheid en de vrijheid willen berooven, welke hij na jaren strij"lens eindelijk veroverd heeft. Het soci alisme is voor den werkman de dienstbaar heid. Men belooft hem brood, op voorwaarde dat hij gehoorzame. Het socialisme ontneemt den werkman zijne vrijheidzijne persoon lijkheid het maakt hem tot een onderdeel van een corps en geeft hem meesters. Het socialisme staat lijnrecht tegenover het vrijzinnig stelsel; het zijn twee theorieën, die elkander uitsluiten; zoodra het volk het wezen van het socialisme zal hebben leeren kennen zal het er niets meer van willen weten. Dit stelsel heeft geen toekomst in onze eeuw van vrijheid. Toen men onlangs de Engelsche werklieden die behooren tot de klasse der hervormers, in aanraking bracht met de Eransche socialistenbegrepen die twee scholen elkander nietzij waren ver wonderd te zien dat een wereld hen scheidde. De afgevaardigden der Trade's Unions keer den hoofdschuddend huiswaarts, zeggende „Wij begrijpen die lui niet; zij spreken eene ons onbekeude taal." De derde klasse der werklieden-opruiers zijn de anarchisten. Zij dachten een gunstig terrein te vinden in de Yereenigde Staten en zijn er in massa heengetrokken. Ge zult zien, ze zullen er niet blijven. Bij het proces te Chicago tegen Spies ParsonsFielden Schwab EngelFischer wat al Duitsche namen Ling, Neebe enz., die ter dood zijn veroordeeld geworden, heeft de rechter Gary de volgende woorden gesproken „Onder de verdrietelijkheden der arme „werklieden die niets liever wenschen dan „vreedzaam te arbeiden, is, naar mijne mee- „ning, eene der on verdragelijkste, de tyrannie, „uitgeoefend door massa's luiaardsdie ge- „weldadig hunnen wil aan anderen willen „opleggen. Iedere regeeringwelke dien „naam waardig is, moet er zich op toeleggen „voor alle burgers de vrijheid te bewaren te „handelen naar hun goeddunkenen hun „eigendom en de veiligheid voor hun persoon „te verzekeren. Hij, die iemand aanzet om „een misdaad te begaan, is zelf een misdadi- „ger vanaf het oogenblik, dat zijne ophitsin- „gen een strafbaar uitwerksel hebben. „Hij, die zich niet ontziet personen, door „hunne maatschappelijke positiedoor de „plaatswelke zij op het gebied van handel „en industrie innemen, tot de beste krachten „van een land, van een gemeente behoorende, bij hunne minder ontwikkelde medeburgers „door allerlei lage insinuaties verdacht te „maken blijkbaar met het doel om de „menigte tegen hen op te zetten hen in „hunne eer en goeden naam te benadeelen „en in hunne zaken schade te berokkenen „is even schuldig als, ja ipinder te verde digen dan eeG straatroover, die, door nood „gedrongen u uwe beurs afeischt. „Het is eene misdaad den moord aan te „raden van personen van eene andere klasse, „het is evenzeer eene misdaad andersdenken den door laster en verdachtmaking te schaden. „Het Amerikaanscke volk heeft zijne instel lingen lief, het is gehecht aan zijn eigen dom. Nooit zal het dulden dat deze in stellingen door geweld worden vernietigd, „en ons volk is sterk genoeg om dezelve „te handhaven, „De bestaande maatschappelijke toestand „kan niet worden veranderd dan door den „wil der meerderheid. Ieder heeft het recht „zijne denkbeelden door woord en schrift te „verdedigen. Maar vanaf het oogenblik, dat „hij verdachtmaking, wanorde of moord „prediktheeft hij het recht niet meer de „vrijheid des woord in te roepen. De vrij heid heeft niet het recht te vernielen. Ieder „burger moet de verdraagzaamheiddie hij „genietook jegens anderen in toepassing „brengen; hij mag zich in zijne opgeblazen- „heid niet aanmatigende meerderheid te „willen dwingen zijne omverwerpende denk beelden aan te nemen. Ziedaar hoe men in Amerika in de vrije Yereenigde Staten denkt over de anarchisten en hunne handlangers. De werklieden-beweging heeft dus drie richtingen: die der regeeringloosheid, die reeds vooraf is veroordeeld; die van het sociaslisme, die niet zal slagen omdat het de vrijheid zoude dooden, en die der practische hervormingen, strekkende om het lot der toekomst te ver beteren. Alleen aan deze laatste behoort de toekomst. iSiSSSSÉSSSSSii

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1886 | | pagina 1