Kost, Verpleging en Vrije Kamer
EI III IS IET TUINTJE
Stoomtramweg-Maatschappij,
NOTARIS BINK, TE WAALWIJK.
IE en ERF,
Huizinge, Leerlooierij
in\i r u n mm. mm. new-tork.
Nieuwste uitvinding! de ImprovedSingermachine,
Aanstaanden Maandag 1 April
Mr VAN DEN BERG
{OPENING
fotografisch atelier
adyerïenTiën.
Worden GEVRAAGD:
Een Werkmeid
EEN HEER vraagt
BOUWTERREIN
EIKENBOOM EK.
Origineele Singer Naaimachines,
van het
WAALWIJK.
Handelsberichten.
een TWEEDE MEID,
N oordbrabantsche
Zaterdag 9 April 1887,
PUBLIEK VERKOOPEN:
De Burgemeester
te Waalwijk te spreken of te ontbieden zijn,
AMSTERDAM, 25 Maart.
Bericht van de makelaars
Brouwer, Ancher Dordregter
Per inschrijving 18 Maart jl. is afgedaan
no. 234' 287 stuks runderhuiden.
ZAL
Dinsdag 5 April 1887,
openbaar verkoopen:
200 El KEN BOO MEN,
Eenig Depót te WAALWIJKGrootestraat 53.
ZAL
van
Hel ontwerp schept geen nieuw recht, is geen
uitvloeisel van nieuwe thcoriën, maai beoogt niet
ander9 dan eene loutering van het geldend iecht,
door verwerking van de resultaten eener nage
noeg vijftigjarige ervaring. Alleen w«tar een cri-
tisch onderzoek van de werking der bestaande
wet een gestreDge toetsing daarvau aan (ie be
hoeften van het vtrkeer, eene nauwkeurige raad
pleging der rechtspraak en van de literatuur
wijziging van het bestaande als wcnschelijk deden
kennen, is daartoe iu het ontwerp overgegaan.
Het ontwerp beperkt het faillissement niet tot
kooplieden maar maakt het toepasselijk op iederen
schuldenaar.
Zooals wij indertijd mededeelden, werd in
Augustus van het vorige jaar te 's Hertogenbosch
een algemeene bond van katholieke kiesvereeni^
gingen opgericht en eene commissie benoemd tot
vaststelling van het algemeene reglement. Dit
nu is dezer dagen aan alle katholieke kiesver-
eenigingen ter beoordeeling toegezonden en zal
in een algemeene vergadering in den loop der
maand Mei behandeld worden.
Spoorweg Kromvoort—'s Ilertogeiiboscli.
Bij het afdeeiings-onderzoelt in de tweede kamer
van het ontwerp van wet tot onteigening voor
een spoorweg van Kromvoort naar s-Hertogen-
bosch verklaarde men met genoegen, met het
oog op de totstandkoming van de lijnZwaluwe-
's Hertogenboschvan de indiening van dit ont
werp kennis te hebben genomenal kon men
zich niet ontveinzen dat, waar het vorige ontwerp
reeds den 3den October 1883 ingediend en den
31sten Juli 1884 ingetrokken was, meerdere voort
varendheid in deze mogelijk en wenschelijk zou
zijn geweest.
Het ontwerp zelf, voor zoover men het uit de
memorie van toelichting kon beoordeelenwas
door onderscheidene leden met weinig instemming
ontvangen. Velen verklaarden reeds om de hooge
kosten hunne stem daaraan niet te kannen geven.
Men wilde niet ontkennen, dat aan den tegen-
woordigen toestand te 's Hertogenbosch bezwaren
verbonaen zijn, maar men wenschte dit bezwaren
te beschouwen in verband met de kosten, welke
de opheffing daarvan ten gevolge zal hebben. En
reeds uit dat oogpunt scheen een bedrag van
bijna f 3,000,000 voor den aanleg der hierbeaoelde
werken veel te hoog. Men wees er ophoe de
verbetering van tal van stations even noodzake
lijk, zoo niet wenschelijker ishoe men bijv. te
Rozendaal tal van jaren op verbetering van den
daar bestaanden toestand neeft moeten wachten
en hoe eerst in den laatsten tijd daarin door de
regeering eenigszins is voorzien. De bezwaren
van localen aard, vroeger door het gemeentebe
stuur van 's Hertogenbosch tegen de voorgenomen
werken ingebracht, worden ook thans wel we-
derlegd, maar allerminst ontzenuwd. De be
zwaren, aan den toestand van liet station verbon
den, zijn langs geheel natuurlijken weg ontstaan,
doordien 's Hertogenbosch, vroeger eene vesting,
dit thans niet meer is, terwijl bovendien die plaats
in het spoorwegverkeer niet eene zoodanige be-
teelcenis bezit, als bijv. Venloo, Amsterdam of
Rotterdam, en het verkeer aldaar belangrijk zal
verminderen, wanneer, zooals men uit vertrouw
bare berichten meende te weten, het verkeer met
Belgie binnenkort wellicht eene andere richting
zal nemen, tengevolge eener overeenkomst tus-
schen de maatschappij tot exploitatie van staats
spoorwegen en oen Nederlandschen centraal
waardoor het geheele verkeer met het noorden
wederom over den Nederlandschen centraal zal
plaats hebbenen verder over Geldermalsen-»-
Dordrecht kan worden geleid. Onder deze om
standigheden moesten de nierbedoelde leden, waai
de opbi-engst voor de schatkist van de zoo kost
bare staatsspoorwegen jaar op jaar stationair blijft,
bezwaar maken tegen het toestaan van een zoo
aanzienlijk bedrag als thans wordt aangevraagd,
een bedrag dat bovendienzooals ten opzichte
der ramingen van het departement van water
staat, handel en nijverheid meer het geval is, bij
de uitvoering niet onwaarschijnlijk zal worden
verhoogd.
Wat de redenenwelk aan dit ontwerp het
aanzijn hebben gegeven, zelve betreft, deze waren,
in zoover men dit uit de Memorie van Toelichting
kon opmaken, van drieërlei aard.
lo. net ontbreken der aansluiting van den
spoorweg van Zwaluwe aan het station 's Her
togenbosch
2o. de lage ligging der brug over de Dieze en
de moeielijkheia die te verhoogen wegens Oen
korten afstand van het station;
3o. de voor het verkeer ongunstige ligging van
den weg naar Vlijmen, aangezien deze dicht
langs het station loopt en tengevolge daarvan bij
het rangeeren vaak afgesloten is.
Ad \um. Het wenschelijke van het tot stand
komen dezer aansluiting werd algemeen toege
geven. Met het oog op de geringe beteelcenis
der betrokken lijn meende men echter dat zij op
veel minder kostbare wijze dan de minister zich
voorstelt zou kunnen worden tot stand gebracht.
Ad 2um. Tegen de voorgenomen verhooging
van de brug over de Dieze, althans in den om
vang als dit door de regeering wox-dt voorgesteld,
bestond bij velen ernstig bezwaar. Zij meenden,
onder verwijzing naar het in den aanvang dezer
paragraaf vooropgestelde beginseldat het niet
aanging ten behoeve daarvan een zoo hoogst
aanzienlijk bedrag, als wordt aangevraagd, te
besteden. Iedere brugzoo werd opgemerktis
meer of min belemmerend voor de scheepvaart
tal van bruggen in ons vaderland leveren het
zelfde bezwaar op, zonder dat echter daarin ver
andering wordt gebracht. In het bestaande be
zwaar zou bovendien wellicht kunnen worden
tegemoetgekomen door het aanleggen van een
nieuw rangeerterrein naar de zijae van Vuclit,
terwijl men het argument, ontleend aan den
wensch van den polder „Boschveld en May" (1),
om te trachten zich te ontdoen van een hem
drukkenden lastvan weing gewicht achtte, daar
toch bij het totstandkomen van de verlegeing
van den Maasmond die last waarschijnlijk geneel
zou komen te vervallen.
Ad 3 um. Hier gold in de eerste plaats het
zelfde financieele bezwaar, bij 2o. aangevoerd.
De aanleg van eene tunnel in een terrein als dat
van de omstreken van 's Hertogenbosch zal kost
baar wezenook met oog op de ervaring, daar
omtrent elders opgedaanscheen de raming der
regeering dan ook te laag. De ge wenschte ver
betering zou wellicht even goed zijn aan te
brengen door het omleggen van den bewusten
weg of door het maken van eene overbrugging
van den spoorweg. Men vroeg bovendien, ot het
bezwaar van den omweg voor het vervoer met
handkarrenwaarop bladz. 2 der Memorie van
Toelichting wijstvan zoo overwegende betee-
kenis moet geacht wordendat het eene derge
lijke uitgaaf zou wettigen. Bovendien, wanneer
de spoorweg in exploitatie is, 'zal het verkeer
laiigs meergemelden weg ongetwijfeld aanzienlijk
verminderen en derhalve liet geopperde bezwaar
grootendeels vervallen.
Waren alzoo zeer vele leden, op grond van
het bovenstaande, ongeneigd aan dit wetsontwerp,
dat allerminst eene oplossing van het vraagstuk
mag genoemd wordenvooralsnog hunne stem
te verleenenmen wenschte den minister een
ander plan in overweging te geven. Verschillen
de der geopperde bezwarenzooals het maken
van (loorlaatbruggenzullen wellicht komen te
vervallenwanneer cle in aanleg zijnde werken
tot verlegging van den Maasmond zullen zijn vol
tooid. Waarom, zoo vroeg men, wacht de min.
die voltooiing niet af 'en bepaalt hij zich voor-
loopig niet tot de aansluiting van Zwaluwe met
's Hertogenboscheene aansluiting welke, zooals
werd opgemerkt, zij het dan ook op minder
kostbare wijze dan de regeering zich voorstelt,
algemeen wenschelijk werd geacht. Jlocht er
bezwaar bestaan, voorloopig alleeE de aansluiting
volgens -de' voorgestelde richting te maken en'de
overige werken uit te stellendan gaf men den
minister in overweging voor de aansluiting eene
eenigszins zuidelijker richting te kiezenmeer in
de nabijheid van Vucht, al moge daardoor de
ontworpen weg ook eenigszins langer worden.
Men stelde er prijs ophet oordeel des ministers
hieromtrent te vernemen.
Verder werden nadere inlichtingen gewenscht.
De navolgende vragen wenschte men door de
regeering beantwoord te zien:
Hoe groot is het dagelijksch scheepvaartver
keer door de brug over de Diezeen welke zijn
de tijdperken van het open en gesloten zijn dei-
brug: a. ten behoeve van het overtrekken van
.treinenb. ten behoeve van den rangeerdienst op
het station
Welk is het oordeel der beide betrokken spoor
weg-maatschappijen over dit ontwerp
Ook vroeg menof er geen moeilijkheden te
vreezen waren met het oog op art. 4 der voor
waarden van 13 Februari 1883.
Eindelijk wenscliten sommige leden in kennis
gesteld te worden met de plannen der regeering
betreffende de uitvoering van het werk, meer
bijzonder wat betreft de verdeeling der kosten
over verschillende jaren.
(1) Memorie van Toelichting bladz. 3.
WAALWIJK, 24 Maart.
De handel was heden niet vlug voor hoornvee
en de aanvoer niet belangrijk.
Kalfkoeien f95 235.
Dito vaarzen f 90 a 170
Biggen f 7,75 a 14,25.
Ter botermarkt aangevoerd 1388 KG.; van 0.86
b. 1.04 per KG. verkocht.
Eieren f3,00 ii 3.50 per 100 stuks
Huiden en leder in een doen, zoowel wat
de prijzen betreft als den omzet.
In schors wordt de handel, naar mate het
nieuwe seizoen nadert, levendiger. In strijd
met de algemeene opinie, want men verwacht
zich op eene dalende markt. Ook uit het
buitenland komen de prijzen hooger af.
Op 29 Maart e. k. zijn bij inschrijving
aan de markt gesteld11 balen Calcutta
huiden.
Inlandsclie artikelen met meer vraag.
VERKOOP BIJ INSCHRIJVING op 4
April 1887, namiddags half een ure.
Entrepotdok 6e afdeeling.
Per „Obock.^
No 294. Ongeveer 3400 gepekelde Arabische
schapenvellen, wegende te zamen 1872
kilo. Tax. 30/35 per stuk.
No 295. Ongeveer 340 gepekelde Arabische
schapenvellen, wegende te zamen 54-9
kilo. Tax. 50/55 per stuk.
No 296. Ongeveer 700 gepekelde Arabische
schapenvellen wegende te zamen 929
kilo. Tax. 27/32 per stuk.
No 297. Ongeveer 550 gepekelde Arabische
schapenvellenwegende te zamen 784
kilo. Tax. 15/20 per stuk.
No 298. Ongeveer 800 gepekelde Arabische
bokken- en geitenvellen, wegende te
zamen 444- kilo. Tax. 35/4-0 p. stuk.
Per „Valetta."
No 299. Ongeveer 9000 Australische bok
ken- en geitenvellen, wegende te zamen
2250 kilo. Tax. 4-0/4-5 per stuk,
)verleden te Arnhem den 15n MaartI
1887 Mejuffrouw
I Maria Hester van Nievervaart
in den ouderdom van 85 jaren.
Benige en algemeene kennisgeving
en
voor KANTOOR, in Waalwijk of aan
grenzende plaatsen.
Praiico aanvraag, onder lett. K, bij den
boekhandelaar ANTOON T1ELEN, Waalwijk.
bij de R. C. kerk te Waalwijkbewoond
door TH. SCHAMBERGEN.
Te bevragen bij J. Van Bavel, te
Waalwijk.
P. G. tegen 1 Mei. AdresBureau van
dit blad onder lett. W. L.
Commissarissen der bovengenoemde ven
nootschap brengen ter kennis van de aan
deelhouders dat de jaarlijksche alge
meene vergadering, bedoeld in art. 15
der statuten, zal gehouden worden
's namiddags 3 ure, op de bovenzaal bij de
wed. J. B. MARINUS, te Tilburg.
Heeren aandeelhouders worden herinnerd,
dat om in de vergadering te kunnen stem
men, volgens art. 1G der statuten, tenmin
ste vijf dagen voor liet houden der verga
dering, hunne aandeelen, tegen re<?u, ten
kantore der maatschappij te Tilburg moeten
worden gedeponeerd.
De gedelegeerde commissaris,
JANSEN.
Tilburg, 23 Maart 1887.
Een jongmensch R. C. 21 jaar oud, be
kend met het vak en den verkoop, wenschte
in kennis te komen met eene solide firma
om tegen matige provisie of nader overeeu
te komen conditiën, de provinciën N. en
Zuid-IIolland te bereizen.
Desverkiezende borgstelling.
Brieven franco onder lett. C.G., aan het
bureau van dit blad.
1. Op Maandagen 18 April en 2 Mei
1887, ter herberge van V. J. GERRIS
te Waalwijk, des avonds 7 ure, voor
J. J. v. d. Houdt.
O NI) BR WAALWIJK. Koop I.
zeer gunstig gelegen in
tde Stationsstraat bij
den Paralelweg naar het
station. Koop II.
ten westen van den vorigen koop, langs den
den Parralelweg.
De koopen zullen ook in massa worden
afgeslagen.
2. Op Donderdagen 7 en 21 April
1887, n. m. 6 ure, ter herberge van
de Wed. Ph. DE BONT te Waspik,
Voor Ph. Langerwerf.
en 11 KLIPENgroot 2.94 aren.
'cmm
Mi Ai
van
der gemeente Waalivijk zal op
des voormiddags 10 ure, op de plaats zelf
in het
(waaronder eenige zware) geschikt voor
kuip- en timmerhout, staande in de Putsteeg
en op den Meerdijk onder deze gemeente.
De boomen kunnen worden geblekt, ter
wijl de verkooping geschiedt bij kavelingen
van 5 stuks.
Bijeenkomst bij PULLES in de Putsteeg.
Inlichtingen geeft de gemeente-arbeider
C. van'BROEKHOVEN.
Eenige Fabrikanten der echte Singer Naaimachines.
alom bekend om hare voortreffelijke constructie en groote
duurzaamheid.
met oscilleerend ringspoeltje en hoogen arm.
Op de Internationale Tentoonstelling te Edinburgh in Oc
tober 1886 ontvingen van alle geëxposeerde Naaimachines, slechts
de ORIGINEELE SINGER den hoogsten prijsDe Gouden Medaille.
IAL
Tandmeester van Z. M. den koning der Belgen
in het hotel du Lion d'Orbij de WED. VERWIEL van des voormiddags 10 tot
des namiddags 12Vg uur, voor het plaatsen van KUNSTTANDEN" zonder haken o
veeren. Eenige uitvinder voor de venster zuig gebitten en tanden zonder plaat^
Waarborg tien jaar.
Den 15n van iedere maand is bovengenoemde tandarts te Oosterhout, bij
VAN HOUTEN in het Koppelpaurdente spreken of te ontbieden van 's morgens
11 tot namiddags 1 ure.
Hoofd-huis Van den Berg chirurgien-tandmeester
25 Gemeentestraat Antioerpen.