""binnenland. Frankrijk. Spanje. Engeland. Duitschland. Italië. Oostenrijk, Turkije. Rusland. r. -- 'boor a* Belgis «ïfc.e regeering U aan Ne- Haccwbe grensbewoner®, onder zekere voor aard vergunning verleend om hun vee op £:-*ch grnod.^ebied lèr weide te brengen. - JU Vervters werd Maandag geseind: uifgestrskte bosjch (Hertogenwoud) tus- Y*r»iers en dc Duitsche grenzen, staat ovei '(gestrektheid vau verscheidene kilometer .J. rsu Bot anger heeft aau zijne getuigen ^e.'ule;- briei gericht: den brief gëlezen door den heer Jules zijne getuigen geschreven. Ik ben oor hem bezadigd. Ik heb een ernstig echt gewildgeen tweegevecht waaraan «een gevaar verbonden is. De openbare ot s&i tusschen hem, die op totr atairnd eenen generaal beleedigt en die eeue bespottelijke voldoening wil geven, :n mij, die het ieven heb willeü wagen om mijne Ier te wreken. De minister van koloniën beeft zijn ontslag (gediend nadat hij kennis had gekregen van htjftgeno generaa! Salamanca (de nieuwbenoemde apitïir generaal van Cuba) gesproken had. 4 de spiegelgevechten der Engelsche marine ie ontploÖDg aan boord van het pantser- iöhip Bis-k Prince" plaats gehad, waarbij 2 nat rozen gewond werdén en naar het hospitaal ic Chatham verzoerd zijn. - Manchester wordt met watergebrek bedreigd. i De 'eservoira hebben nog voor hoogstens 54 dagen In dec loop d::r vorige week werd de watertoevoer gedurende den nacht afgesneden. Een werkstaking ~;r stokers en conduc- 'n bp den Midlandspoorweg is uitgebroken. 'Vz 'V'iMukeM hebben hunne vuren gedoofd «enige minuten na middernacht de machines '-.■ïl-tóP. liet verkeer ie op de geheele lijn, welke - i voorn-.trrme van Engeland is, afgebro- mg van spoorwegbeambten roei moeite., dat de grevisten zullen vol- zoolang de maatschappij de nieuwe van bet salaris handhaaft. De maat- c ppij r.;»cht de werkstakers door andere werk- 'r en te vervangen. 7,*K'rdegavend is te Londen een zware giigehroken ia de magazijnen van White- Bays water. De magazijnen zijn bijna vernield Whiteley raamt de schade, rand aangericht, minstens op zeven -.•Ülioen gukLu. Hij gelooft aan brandstichting, daar »oggetuigen gelijktijdig op drie verschil- brand'hebben waargenomen. Dit is üe vijiue atatl sedert 1882 dat er in White- magazijnen brand is uitgebroken en de verzeil gscia.-.tacbappijen hebben daarom ge weigerd de gebouwen en de goederen te assu- i reertr. Volgens nadere berichten zijn drie bedienden twee spuitgasten in Je vlammen omgekomen, i.ntig brandweermannen werden gekwetst. ene aangrenzende huizen zijn ook af- -scd. et bekende nieuwe paleis te Potsdam alles voor de vangst vau den kroon- jr.ïi'j in gereedheid gebracht. Zijn aankomst werd tegen 10 dezer aangekondigd. Dat de kroonprins na zijn verblijf op het eiland Wight zich eenige weken naar de badplaats Ems zou begeven, is dus slecht® een gerucht geweest Fraosche wegwerkers, die te Avricourt woonden, nabij den spoorweg doch op Duitsch grondgebied, ziju Vrijdag op bevel van den fttadhouder van Elzas-Lotharingen, over de gren zen gezet. Kaar men verneemt moet Crispi geroepen zijn tot cinvaarding van het presidentschap van den ministerraad, Uit de berichten betreffende de cholera, welk; in d provincie Napels uitbarstte blijkt dat in de stad Napels zijo voorgekomen op 5 en Augustus 7 gevallen, waarvan 4 doodelijk c: te Begina 12 gevallen, waarvan 8 doodelijk. Uit verscheidene plaatsen van Oosenrijk-Honga- rje worden gevallen van zonnesteek gemeld. - d» laatst verloopt^ veertien dagen was de temperatuur buitengewoon hoog. Jl. Dinsdag bezweken te Budapest niet minder dan zestien •ki' l inten oodei de warmte zij moesten naar t hospitaal gebracht worden. Zaterdag was te Weeaeu de hitte iet' minder. iu de ./Daily News" wordt uit Constanti- ncpel geseind, dat de Porte haren buitengewo- (Maris Mahmoed Pacha bevolen heeft terug te keeren, daar de gouverneur uienw onlusten Ju.,lit. De Porte heeft ook den comma idaut iei torpedovloot in de Dardanellen s«ch gereed le houden om naar Kreta te «tovenep. A an de limes,, wordt uit Konstantino- 4 - ra aan eene hervattiug ge looft der onderhandelingen over eene leening van 4V2 millioen pond, daar de geldnood der Porte dringend i9. Het stoffelijk overschot van Katkoff is naar Moskou overgebracht. De begrafenis heeft Za terdag plaats gehad. De gouverneur-genesaal en de prinsen Dolgouroukow en Delianoff wa ren aangekomen om daarbij tegenwoordig te zijo. De gemeenteraad van Moskou heelt zes studiebeurzen gesticht ter eere van den over ledene. De sympathie der Franscheu wordt al gemeen gewaardeerd. Uit Odessa wordt wederom een moord be richt, door de nihilisten gepleegd. De weduwe van generaal Nesterow werd op haar buiten nabij de stad vermoord. De moordenaars, die zich van ongeveer 800.000 roebel hadden meester ge maakt, zijn gevat aan boord van de stoomboot, waarmede zij naar Turkije dachten te vluchten. Zij waren met hun drieën, hebben de misdaad bekend en verklaarden dat deze geschied was om de cihilistiche partij weder aan geld te helpen. Spoorweg CROMVOIRT-'s-HERTOGENBOSCH. Ingezondenbuiten verantwoordelijkheid der redactie.) Iu het tijdschrift De Ingenieurlo 27, van dit jaar, blauz. 232, leest men een ingezonden stuk getiteld: Spoorweg Cromvoirt—s Hertogen bosch. Dit stuk inziende zal het 't gemakkelijkste wezeneenige zinnen daaruit over te nemen, teneinde daarover eene andere zienswijze te kun nen mededeelen. „Aan mindere bekendheid van den verslag gever met het wetsvoorstel moet ik denken „waar hij een der voorstellers vau het amende- „ment verwijt de ler.gte van het te bouwen „spoorweggedeelte geheel verkeerd op te geven. „De heer Van Kerkwijk zeide bladz. 1736 der „Handelingen, dat het nog te bouwen gedeelte „van den spoorweg Zwaluwe-'s-Bosch nog geen „twee kilometer bedroeg. Bij meting op de „plattegrondsteekening rond ik denzelfden afstand. „De minister antwoordde, bladz. 1741, dat de „lengte ongeveer 3 kilometer zou zijn, waarbij „zijne excellentie waarschijnlijk aan de lengte „tot aan het stationsgebouw dacht. Op grond „van welke gegevens beticht de verslaggever nu „den heer Van Kerkwijk eene verkeerde lengte „opgegeven te hebben Hieromtrent gelieve men nu te lezen no 55 van deze courant. „Van weinig bekendheid met het onderwerp „deed de verslaggever ook blijken, waar hij het „watervrij worden van het terrein bewesten de „Dieze, afhankelijk stelt van de sluiting van de „Beersche Maas. Het terrein bewesten de Dieze „wordt toch watervrij zoodra de Maasmond ver- „legd ishet Beersche Maaswaier wordt dan „opgevangen in de Dieze en langs deze naar de „Maas opgevoerd in verband hiermede worden „de Bokhovensche en Baardwijksche overlaten „gesloten. De sluiting van de Beersche Maas „moge eene kwestie van tijd zi,n, zij heeft hier- „mede niets te maken. De minister verviel wel „is waar in dezelfde dwaling bij zijn antwoord, „doch had hij misschien minder goed verstaan „en moest in elk geval onmiddellijk antwoorden. „De verslaggever daarentegen had de gedrukte „handelingen voor zich, en kon desverkiezende „andere stukken raadplegen alvorens zijne critiek „op te stellen. Laat ik, om mogelijk misverstand „te voorkomen, hierbij voegen, dat de beteuge ling of beperking van den Beerschen overlaat, „waarvan ik bladz. 1742 der handelingen melding „maakte, verband houdt met de sluiting van den „Heerewaardschen overlaat." Bij nalezing van 'i stuk de Heereicaardsche Overlaat in de „Provinciale Geidersche en Nijiueegsche Courant", no 131, moet men tot de overtuiging komen, dat het geheele terrein vanaf Grave tot aan Hedikhuizen van natuurs- wege, zoowel 's zomers als 'a winters moet droog loopen dat wil zeggen bij oosten- en noord oostenwind en dat de Beersche-, Bokhovensche- en Baardwijksche-overlaten niet meer zullen kunnen werken, omdat het water op de Maas, na da daarstelling van den nieuwen Maasmond, niet meer te Grave tot 10,40 M. boven A.P., te Bokhoven tot 4,12 M. boven A.P., en het Dommel- en Aa-water te Baardwijk insgelijks niet meer tot 4.12 M. boven A.P, stijgen kan. Het zal echter zeer voorzichtig en raadzaam wezen deze overlaten in huD geheel te laten bestaan, totdat men bij overtuiging zal gezien hebben van welk groot nut en belang die zullen wezen bij wester- en zuidwesterstormen, zooals men onlangs nog gezien en ondervonden heeft in de vorige maand Juni, en waarvan men eene beschrijving lezen kan in het stuk „Hoog wa ter in Juni" ir. de „Provinciale Geidersche en Nijmeegsche courant" no 142. De Heerenwaardsche overlaat moet dadelijk als eerste werk worden gedicht. „Feitelijk intussch* n is de verhooging van de „Diezebrug alleen oorzaak van de buitensporig „hooge kosten, waarop de uitvoering vau deze „werken geraamd is." Omdat men, als het ware, stijfhoofdig vol houdt en niet wil inzien dat met een gemiddelde eb te Moerdijk van 1.00 M. tot 0 50 M. minus A.P., en een denkbaar verhang rp den nieuwen Maasmond, gelijk aan een bestaand verhang op de Nieuwe Merwcde, van circa 2 M. bij oosten en noordoosten wind, men te Hedikhuizen zal verkrijgen 1,00 M. k 1,50 M. boven A.P. daarbij het verhang tot Hedel ad 0.30 M., zal het water zich te ürevecoeur voor de keersluis vertoonen aa;n een peil van 1,30 u 1,80 M. boven A.P., waardoor noodzakelijk die keersluis zal moeten gesloten blijveu, om de rivier de Dieze op 2,20 M. boven A.P. te behouden. „De spoorstaaf van de tegenwoordige brug „ligt waterpas met het stations-emplacement op „7,00 M. boven A.P. De regeering stelt voor „de brug 3 M., te verhoogen en wel in voege, „dat de spoorstaaf op 10 M. boven A.P., de „vrije doorvaart hoogte op 8,60 M. boven A.P. „bepaald wordt. Aangezien de geringe afstand „niet toelaat de helling buiten het atations- „emplacement te houden, is teu westen van het „bestaande emplacement een geheel nieuw „stationsemplacement ontworpen ter lengte van 1200 M. en hollende 1 400, in het midden „waarvan het hoofdgebouw komt te slaan." Wanneer de regeering een stationsemplacement wil maken van 1200 M. en hellende 1 400, waarom kan dan volgens het plan omschreven in nummers 30, 46 en 75 van de „Provinciale Noordbrabautsche en 's Hertogenbossche courant" niet eene helling worden goedgekeurd van af het middelpunt van 't station tot aan de be staande Diezebrug? „De verhooging maakt ook eene belangrijke „verlegging en verhooging van de spoorbanen „ten noorden van de Diezebrug noodig. De Dieze „zelve wordt almede in meer rechte richting „verlegd." Dus de mooie rechter bazaltdijk cjer Dieze, beneden de spoorbrug, die verleden zotuer ge maakt is, en pirca een halve ton gouds gekost heeft, en de linker Dhzedijk, die onlangs aan besteed is, om even mooi te maken, moet daa geheel veranderd en vergraven worden, waardoor die kapitalen alsdan als weggegooid en ve(knoeid moeten beschouwd worden. „Kan ineu er in slagen inplaats van eene „verboogiug (Ier brug van 3 M., deze brug te „brengen op 1.50 M. of zoo mogelijk nog min- „der, dan zullen uit den aard der zaak de „moeielijkhedecdie uit de nabijheid van de „brug bij het station voortspruiten, aanzienlijk „verminderen, dan zal van het bestaande meer „behouden kunneu worden en het nieuwe min- „(ier kostbaar zijn. „Het komt mij voor, dat men alle krachten „had moeten inspannen om eene brug te ont- „werpen, waarbij genoemde afstand geringer is, „en ik acht het volstrekt niet onmogelijk die „1.30 M. nog met een 0.50 M. te vermiude- „rer." Indien deskundigen verklaren dat de ;r.aat van 1,30 M., de dikte der brug, kan verminderd worden met 0.50 M. alsdan zoude het vroegere plan van 9,00 M. boven A.P. bovenkant spoor rail op de brug, worden teruggebracht op 8.50 M. boven A.P. en er zoodoende oo^ een helling ontstaan van l1/»600 of 1 400 doch het is ter beoordeeling van deskundigen, wat het voordeeligste is of wel de bestaande le behou den en eene noodbrug te slaan of wel eene nieuwe te maken en gedurende het werk de "ude de geregelde dienst te laten doen. „In de tweede plaats is een geringer verhoo- „ging van de Diezebrug noodig dan is voorge steld, omdat geen rekening schijnt gehouden „te zijn met het feit, dat de Diezestanden na „de Maasmondverlegging zullen verlagen." Hel is reeds voldoende bewezen en dus buiten allen twijfel, dat de Dieze, bij noord- en noord oostenwind nimmer hooger peil zal hebben dan 2.20 M. boven A.P., dus een doorvaarts- ruimte van 5.50 M. „Wanneer ik uit de toelichtende bescheiden „tot het wetsontwerp voor de onteigening ten „behoeve van de verlegging van den Maasmond, „tweede zitting 1884-85, bijlagen no 104, ge beerd heb, dat bij een rivierstand van ongeveer „1 M. boven den middelbaren in het vervolg te „Hedel eene waterhoogte van 2,30 M. boven „A.P. mag verwacht worden." Hoe men tot het cijfer van 2,30 M. boven A.P. te Hedel gekomen is, moet, rechtuit gezegd, onverklaarbaar zijn, omdat men alsdan 2,00 M. boven A.P. te Hedikhuizen verwacht, en de nieuwe Maasmond tusschen de landerijeu even gelijke leDgte zal hebben als de Nieuwe Merwedr, die een gemiddeld terhang van ruim 2,00 M. heeftwaartegen de Nieuwe Maasmond een verhang zou moeten hebben van 2,50 a 3,00 M, in verband of Moerdijk bij eb zal teekeoen 1.00 M, of 0,50 M. minus A.P. B.V. Volgens Staats-courant No 155 van dit jaar, teekeuüe dato 4 Juli Gorinchem 1.44 M. boven A,P, bij hoog v. ater en 0,81 M. boven AVP. bij laag water, terwijl Moerdijk teekende 1.20 M. boven A.P. bij vloed en 0.84 M. minus A.P. bij eb, dus een verhang van 2,28 M. tus schen hoog water te Gorinchem en eb te Moerdijk. Hierbij genomen het natuurlijk verhang van 0.30 M. tusschen Hedikhuizen en Hedel en de zekerheid dat het verschil van hoog- en laag- waler te Hedikhuiz-n even goed en zeker zal ontstaan als le Gorinchemzoo zal stellig te verwachten zijn, dat in 't gegeven geval Hedel zal teekenen 1,74 M. boven A.P. bij hoog water en 1,11 M. boven A.P. bij laag water, zoodat de keersluis te Crevecoeur, om de Dieze op 2,20 M. boven A.P. te houden zal moeten keeren 0,46 a 1.09 M. „En daarbij weet dat hoogere rivierstanden „slechts voorkomen gedurende korte perioden „en dikwerf in een tijd wanneer de scheepvaart „minder druk is of zelfs geheel stil ligt, dan „acht ik het geheel overbodig eene draaibrug te „bouwen, die tevens eene vrije doorvaarthoogte „van 8,70 M. boven A.P. aanbiedt." Dat hoogere rivierstanden slechts voorkomen gedurende korte perioden, is eene zekere waar heid, want strenge beeren regeeren niet lang en de hevigste storm duurt geen negen dagen. Doch die gevallen zgn niet te voorzieu en aladan zal niet alleen de geheele soheepvaart verbroken zijn, maar zal men genoeg de handen vol bobben aan alle de dijkbreukeD en ver woestingen waarvoor men zich zeker zal te wachten hebben. „Ik sprak de meening uit, dat deze laatste „hoogte wel met 0,80 a 0,90 M. zou kunnen „verminderd worden, en voeg hier thans bij, dat „mij niet onwaarschijnlijk voorkomt een nauw gezet onderzoek de mogelijkheid van nog be langrijker verlaging zal aantooneu zonder de „scheepvaart noemenswaardig te belemmeren. „Immers, gedeputeerde staten van Zuid-Holland „deelden nog onlangs in een adres aan de „tweede kamvr mede, dat bij verhooging van „de Rijnspoorwegbrug over de Gouwe tot eene „vrije doorvaarthoogte van 4 M. niet minder „dan 70 pet. der schepen daaronder door zou „kunnen var«n. Men bouwt toch niet qene draai- „brug en legt ze tevens zoo hoog dat ze bijna „nooit zou behoeven gebruikt te worden. Bij „eene hoogte van de spoorstaaf van 10 M. boven „A.P. met zoo gering mogelijke vloerdikte, ware „schier aan eene vaste overbrugging te deuken." Indien dac over de Gouwe eene doorvaart- ruimte van 4 M. voldoende is, waarom kau men zich dan niet tevreden stellen met eene door- vaartruimte van 5,50 M. of zelfs 5.00 M. Dan verkrijgt meu met een brugdikte van 1,30 M. en een peil op de Dieze van 2,20 M. boven A.P. den bovenkant der spoorrail op 8,50 M. boven A.P. en eene helling tot het midden van het bestaand station van ll/o600 of 1: 400. De schrijver der brochures. Waalwijk, 10 Augustus 1887. Dat ons harmoniegezelschap FEspérance zich bij het jongste concours te Nijmegen alwaar het werd bekroond met den le prijs (gouden medaille) in de 1ste afdeeling, naam heeft verworven blijkt' uit de volgende uit- noodiging, welke zij dezer dagen van de so- citeit de Vereeniging uit Nijmegen raogt ontvangen. Nijmegen, 9 Augustus 1887. Aan de Directie der Harmonie FEspérance te Waalwijk. Hiermede heb ik de eer het harmonie gezelschap FEspérance a costi beleefd uit te noodigen tot het geven van een feestcon- cert, op Zondag 21 Augustus a. s. alhier. Het behaalde succes en de uitstekende naamwelke uwe harmonie zich bij het kunstminnend publiek alhier veroverde, zijn aanleiding tot dit verzoek en ik ben zeker dat uwe harmonie aan veler wcnschen zal voldoen wanneer zij kon besluiten aan bo ven bedoeld verzoek gevolg te geven, en kan rekenen op een belangstellend gehoor enz. Hoogachtend Namens de Sociëteit de Vereeniging, De directeur van Exploitatie. Alb. de Leur. Naar wij vernemen heeft FEspérance de vereerende uitnoodiging aangenomen. De eerste kamer heeft Maandag het Xe hoofdstuk der grondwetsontwerpen (voor stel Schaeptnan-Vos de Wael) verworpen met 27 tegen 11 stemmen. Voor stemden de heeren SmitzPijls RegoutSchimmelpentiinck van der Oye Smits van OijenHengstPijnappelMag- née, Elout van Soeterwoude, De Bruin en Verheijen. Door de langdurige droogte is de toestand van de weilanden allertreurigst, ook in het land van Heusden. Velen moeten hun vee in de weiden voeren en de beesten gaan zichtbaar achteruit door gebrek aan voedsel. Daarbij komtdat de hooioogst schraal is geweest en er geen vooruitzicht bestaat op nagras; er groeit zoo goed als niets, zoodat het voeder zeer duur zal worden en het vee goedkoop, want velen moeten hun vee verkoopen wegens gebrek aan voeder. De vruchtenhandel isvooral wat fram bozen betreft, tegengevallen. Er zijn zeer weinig en geen mooie frambozentengevolge van de schaarschte waren ze wel prijzig tot 10 cent de 5 onsmaar de menschen heb ben weing kunnen afleveren. Aan de vrucht- boomen en ook aan de hop doet de droogte veel kwaad. Appelen en peren vallen veel af. Op den spoorweg tusschen Tilburg en Oosterwijk nabij den overweg aan den Heu vel is Maandagochtend het lijk gevonden van een mandie hoogst waarschijnlijk door den goederentrein van 's nachts was overreden het hoofd was van de romp gescheiden. Het lijk werd in het gasthuis te Tilburg opge nomen. Later is geblekendat het was de voorslager in de centrale werkplaats der S. S. aldaar, P. van Rooy. Men schrijft uit Vlijmen Zondag avond omstreeks 7 uur brak een felle brand uit ten huize van H. de Vaan wonende aan den Veenkant alhier. Terwijl deze woning afbrandde, sloegen de vlammen over den Heidijk en tastten daar nog twee andere woningen aan. Middelerwijl was de brandweer op de plaats des onheils gekomen 4

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1887 | | pagina 2