""binnenland.
Frankrijk.
Spanje.
Engeland.
Duitschland.
Italië.
Oostenrijk,
Turkije.
Rusland.
r.
-- 'boor a* Belgis «ïfc.e regeering U aan Ne-
Haccwbe grensbewoner®, onder zekere voor
aard vergunning verleend om hun vee op
£:-*ch grnod.^ebied lèr weide te brengen.
- JU Vervters werd Maandag geseind:
uifgestrskte bosjch (Hertogenwoud) tus-
Y*r»iers en dc Duitsche grenzen, staat ovei
'(gestrektheid vau verscheidene kilometer
.J.
rsu Bot anger heeft aau zijne getuigen
^e.'ule;- briei gericht:
den brief gëlezen door den heer Jules
zijne getuigen geschreven. Ik ben
oor hem bezadigd. Ik heb een ernstig
echt gewildgeen tweegevecht waaraan
«een gevaar verbonden is. De openbare
ot s&i tusschen hem, die op
totr atairnd eenen generaal beleedigt en die
eeue bespottelijke voldoening wil geven,
:n mij, die het ieven heb willeü wagen om mijne
Ier te wreken.
De minister van koloniën beeft zijn ontslag
(gediend nadat hij kennis had gekregen van
htjftgeno generaa! Salamanca (de nieuwbenoemde
apitïir generaal van Cuba) gesproken had.
4 de spiegelgevechten der Engelsche marine
ie ontploÖDg aan boord van het pantser-
iöhip Bis-k Prince" plaats gehad, waarbij 2
nat rozen gewond werdén en naar het hospitaal
ic Chatham verzoerd zijn.
- Manchester wordt met watergebrek bedreigd.
i De 'eservoira hebben nog voor hoogstens 54
dagen In dec loop d::r vorige week werd de
watertoevoer gedurende den nacht afgesneden.
Een werkstaking ~;r stokers en conduc-
'n bp den Midlandspoorweg is uitgebroken.
'Vz 'V'iMukeM hebben hunne vuren gedoofd
«enige minuten na middernacht de machines
'-.■ïl-tóP. liet verkeer ie op de geheele lijn, welke
- i voorn-.trrme van Engeland is, afgebro-
mg van spoorwegbeambten
roei moeite., dat de grevisten zullen vol-
zoolang de maatschappij de nieuwe
van bet salaris handhaaft. De maat-
c ppij r.;»cht de werkstakers door andere werk-
'r en te vervangen.
7,*K'rdegavend is te Londen een zware
giigehroken ia de magazijnen van White-
Bays water. De magazijnen zijn bijna
vernield Whiteley raamt de schade,
rand aangericht, minstens op zeven
-.•Ülioen gukLu. Hij gelooft aan brandstichting,
daar »oggetuigen gelijktijdig op drie verschil-
brand'hebben waargenomen. Dit
is üe vijiue atatl sedert 1882 dat er in White-
magazijnen brand is uitgebroken en de
verzeil gscia.-.tacbappijen hebben daarom ge
weigerd de gebouwen en de goederen te assu-
i reertr.
Volgens nadere berichten zijn drie bedienden
twee spuitgasten in Je vlammen omgekomen,
i.ntig brandweermannen werden gekwetst.
ene aangrenzende huizen zijn ook af-
-scd.
et bekende nieuwe paleis te Potsdam
alles voor de vangst vau den kroon-
jr.ïi'j in gereedheid gebracht. Zijn aankomst
werd tegen 10 dezer aangekondigd. Dat de
kroonprins na zijn verblijf op het eiland Wight
zich eenige weken naar de badplaats Ems zou
begeven, is dus slecht® een gerucht geweest
Fraosche wegwerkers, die te Avricourt
woonden, nabij den spoorweg doch op Duitsch
grondgebied, ziju Vrijdag op bevel van den
fttadhouder van Elzas-Lotharingen, over de gren
zen gezet.
Kaar men verneemt moet Crispi geroepen zijn
tot cinvaarding van het presidentschap van
den ministerraad,
Uit de berichten betreffende de cholera,
welk; in d provincie Napels uitbarstte blijkt
dat in de stad Napels zijo voorgekomen op 5
en Augustus 7 gevallen, waarvan 4 doodelijk
c: te Begina 12 gevallen, waarvan 8 doodelijk.
Uit verscheidene plaatsen van Oosenrijk-Honga-
rje worden gevallen van zonnesteek gemeld.
- d» laatst verloopt^ veertien dagen was de
temperatuur buitengewoon hoog. Jl. Dinsdag
bezweken te Budapest niet minder dan zestien
•ki' l inten oodei de warmte zij moesten naar
t hospitaal gebracht worden. Zaterdag was te
Weeaeu de hitte iet' minder.
iu de ./Daily News" wordt uit Constanti-
ncpel geseind, dat de Porte haren buitengewo-
(Maris Mahmoed Pacha bevolen heeft
terug te keeren, daar de gouverneur
uienw onlusten Ju.,lit. De Porte heeft ook den
comma idaut iei torpedovloot in de Dardanellen
s«ch gereed le houden om naar Kreta te
«tovenep.
A an de limes,, wordt uit Konstantino-
4 - ra aan eene hervattiug ge
looft der onderhandelingen over eene leening
van 4V2 millioen pond, daar de geldnood der
Porte dringend i9.
Het stoffelijk overschot van Katkoff is naar
Moskou overgebracht. De begrafenis heeft Za
terdag plaats gehad. De gouverneur-genesaal
en de prinsen Dolgouroukow en Delianoff wa
ren aangekomen om daarbij tegenwoordig te
zijo. De gemeenteraad van Moskou heelt zes
studiebeurzen gesticht ter eere van den over
ledene. De sympathie der Franscheu wordt al
gemeen gewaardeerd.
Uit Odessa wordt wederom een moord be
richt, door de nihilisten gepleegd. De weduwe
van generaal Nesterow werd op haar buiten
nabij de stad vermoord. De moordenaars, die zich
van ongeveer 800.000 roebel hadden meester ge
maakt, zijn gevat aan boord van de stoomboot,
waarmede zij naar Turkije dachten te vluchten.
Zij waren met hun drieën, hebben de misdaad
bekend en verklaarden dat deze geschied was
om de cihilistiche partij weder aan geld te helpen.
Spoorweg CROMVOIRT-'s-HERTOGENBOSCH.
Ingezondenbuiten verantwoordelijkheid
der redactie.)
Iu het tijdschrift De Ingenieurlo 27, van
dit jaar, blauz. 232, leest men een ingezonden
stuk getiteld: Spoorweg Cromvoirt—s Hertogen
bosch.
Dit stuk inziende zal het 't gemakkelijkste
wezeneenige zinnen daaruit over te nemen,
teneinde daarover eene andere zienswijze te kun
nen mededeelen.
„Aan mindere bekendheid van den verslag
gever met het wetsvoorstel moet ik denken
„waar hij een der voorstellers vau het amende-
„ment verwijt de ler.gte van het te bouwen
„spoorweggedeelte geheel verkeerd op te geven.
„De heer Van Kerkwijk zeide bladz. 1736 der
„Handelingen, dat het nog te bouwen gedeelte
„van den spoorweg Zwaluwe-'s-Bosch nog geen
„twee kilometer bedroeg. Bij meting op de
„plattegrondsteekening rond ik denzelfden afstand.
„De minister antwoordde, bladz. 1741, dat de
„lengte ongeveer 3 kilometer zou zijn, waarbij
„zijne excellentie waarschijnlijk aan de lengte
„tot aan het stationsgebouw dacht. Op grond
„van welke gegevens beticht de verslaggever nu
„den heer Van Kerkwijk eene verkeerde lengte
„opgegeven te hebben
Hieromtrent gelieve men nu te lezen no 55
van deze courant.
„Van weinig bekendheid met het onderwerp
„deed de verslaggever ook blijken, waar hij het
„watervrij worden van het terrein bewesten de
„Dieze, afhankelijk stelt van de sluiting van de
„Beersche Maas. Het terrein bewesten de Dieze
„wordt toch watervrij zoodra de Maasmond ver-
„legd ishet Beersche Maaswaier wordt dan
„opgevangen in de Dieze en langs deze naar de
„Maas opgevoerd in verband hiermede worden
„de Bokhovensche en Baardwijksche overlaten
„gesloten. De sluiting van de Beersche Maas
„moge eene kwestie van tijd zi,n, zij heeft hier-
„mede niets te maken. De minister verviel wel
„is waar in dezelfde dwaling bij zijn antwoord,
„doch had hij misschien minder goed verstaan
„en moest in elk geval onmiddellijk antwoorden.
„De verslaggever daarentegen had de gedrukte
„handelingen voor zich, en kon desverkiezende
„andere stukken raadplegen alvorens zijne critiek
„op te stellen. Laat ik, om mogelijk misverstand
„te voorkomen, hierbij voegen, dat de beteuge
ling of beperking van den Beerschen overlaat,
„waarvan ik bladz. 1742 der handelingen melding
„maakte, verband houdt met de sluiting van den
„Heerewaardschen overlaat."
Bij nalezing van 'i stuk de Heereicaardsche
Overlaat in de „Provinciale Geidersche en
Nijiueegsche Courant", no 131, moet men tot
de overtuiging komen, dat het geheele terrein
vanaf Grave tot aan Hedikhuizen van natuurs-
wege, zoowel 's zomers als 'a winters moet droog
loopen dat wil zeggen bij oosten- en noord
oostenwind en dat de Beersche-, Bokhovensche-
en Baardwijksche-overlaten niet meer zullen
kunnen werken, omdat het water op de Maas,
na da daarstelling van den nieuwen Maasmond,
niet meer te Grave tot 10,40 M. boven A.P.,
te Bokhoven tot 4,12 M. boven A.P., en het
Dommel- en Aa-water te Baardwijk insgelijks
niet meer tot 4.12 M. boven A.P, stijgen kan.
Het zal echter zeer voorzichtig en raadzaam
wezen deze overlaten in huD geheel te laten
bestaan, totdat men bij overtuiging zal gezien
hebben van welk groot nut en belang die zullen
wezen bij wester- en zuidwesterstormen, zooals
men onlangs nog gezien en ondervonden heeft
in de vorige maand Juni, en waarvan men eene
beschrijving lezen kan in het stuk „Hoog wa
ter in Juni" ir. de „Provinciale Geidersche en
Nijmeegsche courant" no 142.
De Heerenwaardsche overlaat moet dadelijk
als eerste werk worden gedicht.
„Feitelijk intussch* n is de verhooging van de
„Diezebrug alleen oorzaak van de buitensporig
„hooge kosten, waarop de uitvoering vau deze
„werken geraamd is."
Omdat men, als het ware, stijfhoofdig vol
houdt en niet wil inzien dat met een gemiddelde
eb te Moerdijk van 1.00 M. tot 0 50 M. minus
A.P., en een denkbaar verhang rp den nieuwen
Maasmond, gelijk aan een bestaand verhang op
de Nieuwe Merwcde, van circa 2 M. bij oosten
en noordoosten wind, men te Hedikhuizen zal
verkrijgen 1,00 M. k 1,50 M. boven A.P.
daarbij het verhang tot Hedel ad 0.30 M., zal
het water zich te ürevecoeur voor de keersluis
vertoonen aa;n een peil van 1,30 u 1,80 M. boven
A.P., waardoor noodzakelijk die keersluis zal
moeten gesloten blijveu, om de rivier de Dieze
op 2,20 M. boven A.P. te behouden.
„De spoorstaaf van de tegenwoordige brug
„ligt waterpas met het stations-emplacement op
„7,00 M. boven A.P. De regeering stelt voor
„de brug 3 M., te verhoogen en wel in voege,
„dat de spoorstaaf op 10 M. boven A.P., de
„vrije doorvaart hoogte op 8,60 M. boven A.P.
„bepaald wordt. Aangezien de geringe afstand
„niet toelaat de helling buiten het atations-
„emplacement te houden, is teu westen van het
„bestaande emplacement een geheel nieuw
„stationsemplacement ontworpen ter lengte van
1200 M. en hollende 1 400, in het midden
„waarvan het hoofdgebouw komt te slaan."
Wanneer de regeering een stationsemplacement
wil maken van 1200 M. en hellende 1 400,
waarom kan dan volgens het plan omschreven
in nummers 30, 46 en 75 van de „Provinciale
Noordbrabautsche en 's Hertogenbossche courant"
niet eene helling worden goedgekeurd van af
het middelpunt van 't station tot aan de be
staande Diezebrug?
„De verhooging maakt ook eene belangrijke
„verlegging en verhooging van de spoorbanen
„ten noorden van de Diezebrug noodig. De Dieze
„zelve wordt almede in meer rechte richting
„verlegd."
Dus de mooie rechter bazaltdijk cjer Dieze,
beneden de spoorbrug, die verleden zotuer ge
maakt is, en pirca een halve ton gouds gekost
heeft, en de linker Dhzedijk, die onlangs aan
besteed is, om even mooi te maken, moet daa
geheel veranderd en vergraven worden, waardoor
die kapitalen alsdan als weggegooid en ve(knoeid
moeten beschouwd worden.
„Kan ineu er in slagen inplaats van eene
„verboogiug (Ier brug van 3 M., deze brug te
„brengen op 1.50 M. of zoo mogelijk nog min-
„der, dan zullen uit den aard der zaak de
„moeielijkhedecdie uit de nabijheid van de
„brug bij het station voortspruiten, aanzienlijk
„verminderen, dan zal van het bestaande meer
„behouden kunneu worden en het nieuwe min-
„(ier kostbaar zijn.
„Het komt mij voor, dat men alle krachten
„had moeten inspannen om eene brug te ont-
„werpen, waarbij genoemde afstand geringer is,
„en ik acht het volstrekt niet onmogelijk die
„1.30 M. nog met een 0.50 M. te vermiude-
„rer."
Indien deskundigen verklaren dat de ;r.aat
van 1,30 M., de dikte der brug, kan verminderd
worden met 0.50 M. alsdan zoude het vroegere
plan van 9,00 M. boven A.P. bovenkant spoor
rail op de brug, worden teruggebracht op 8.50
M. boven A.P. en er zoodoende oo^ een helling
ontstaan van l1/»600 of 1 400 doch het
is ter beoordeeling van deskundigen, wat het
voordeeligste is of wel de bestaande le behou
den en eene noodbrug te slaan of wel eene
nieuwe te maken en gedurende het werk de
"ude de geregelde dienst te laten doen.
„In de tweede plaats is een geringer verhoo-
„ging van de Diezebrug noodig dan is voorge
steld, omdat geen rekening schijnt gehouden
„te zijn met het feit, dat de Diezestanden na
„de Maasmondverlegging zullen verlagen."
Hel is reeds voldoende bewezen en dus buiten
allen twijfel, dat de Dieze, bij noord- en noord
oostenwind nimmer hooger peil zal hebben
dan 2.20 M. boven A.P., dus een doorvaarts-
ruimte van 5.50 M.
„Wanneer ik uit de toelichtende bescheiden
„tot het wetsontwerp voor de onteigening ten
„behoeve van de verlegging van den Maasmond,
„tweede zitting 1884-85, bijlagen no 104, ge
beerd heb, dat bij een rivierstand van ongeveer
„1 M. boven den middelbaren in het vervolg te
„Hedel eene waterhoogte van 2,30 M. boven
„A.P. mag verwacht worden."
Hoe men tot het cijfer van 2,30 M. boven
A.P. te Hedel gekomen is, moet, rechtuit gezegd,
onverklaarbaar zijn, omdat men alsdan 2,00 M.
boven A.P. te Hedikhuizen verwacht, en de
nieuwe Maasmond tusschen de landerijeu even
gelijke leDgte zal hebben als de Nieuwe Merwedr,
die een gemiddeld terhang van ruim 2,00 M.
heeftwaartegen de Nieuwe Maasmond een
verhang zou moeten hebben van 2,50 a 3,00 M,
in verband of Moerdijk bij eb zal teekeoen 1.00
M, of 0,50 M. minus A.P.
B.V. Volgens Staats-courant No 155 van dit
jaar, teekeuüe dato 4 Juli Gorinchem 1.44 M.
boven A,P, bij hoog v. ater en 0,81 M. boven
AVP. bij laag water, terwijl Moerdijk teekende
1.20 M. boven A.P. bij vloed en 0.84 M. minus
A.P. bij eb, dus een verhang van 2,28 M. tus
schen hoog water te Gorinchem en eb te
Moerdijk.
Hierbij genomen het natuurlijk verhang van
0.30 M. tusschen Hedikhuizen en Hedel en de
zekerheid dat het verschil van hoog- en laag-
waler te Hedikhuiz-n even goed en zeker zal
ontstaan als le Gorinchemzoo zal stellig te
verwachten zijn, dat in 't gegeven geval Hedel
zal teekenen 1,74 M. boven A.P. bij hoog water
en 1,11 M. boven A.P. bij laag water, zoodat
de keersluis te Crevecoeur, om de Dieze op 2,20
M. boven A.P. te houden zal moeten keeren
0,46 a 1.09 M.
„En daarbij weet dat hoogere rivierstanden
„slechts voorkomen gedurende korte perioden
„en dikwerf in een tijd wanneer de scheepvaart
„minder druk is of zelfs geheel stil ligt, dan
„acht ik het geheel overbodig eene draaibrug te
„bouwen, die tevens eene vrije doorvaarthoogte
„van 8,70 M. boven A.P. aanbiedt."
Dat hoogere rivierstanden slechts voorkomen
gedurende korte perioden, is eene zekere waar
heid, want strenge beeren regeeren niet lang en
de hevigste storm duurt geen negen dagen.
Doch die gevallen zgn niet te voorzieu en
aladan zal niet alleen de geheele soheepvaart
verbroken zijn, maar zal men genoeg de handen
vol bobben aan alle de dijkbreukeD en ver
woestingen waarvoor men zich zeker zal te
wachten hebben.
„Ik sprak de meening uit, dat deze laatste
„hoogte wel met 0,80 a 0,90 M. zou kunnen
„verminderd worden, en voeg hier thans bij, dat
„mij niet onwaarschijnlijk voorkomt een nauw
gezet onderzoek de mogelijkheid van nog be
langrijker verlaging zal aantooneu zonder de
„scheepvaart noemenswaardig te belemmeren.
„Immers, gedeputeerde staten van Zuid-Holland
„deelden nog onlangs in een adres aan de
„tweede kamvr mede, dat bij verhooging van
„de Rijnspoorwegbrug over de Gouwe tot eene
„vrije doorvaarthoogte van 4 M. niet minder
„dan 70 pet. der schepen daaronder door zou
„kunnen var«n. Men bouwt toch niet qene draai-
„brug en legt ze tevens zoo hoog dat ze bijna
„nooit zou behoeven gebruikt te worden. Bij
„eene hoogte van de spoorstaaf van 10 M. boven
„A.P. met zoo gering mogelijke vloerdikte, ware
„schier aan eene vaste overbrugging te deuken."
Indien dac over de Gouwe eene doorvaart-
ruimte van 4 M. voldoende is, waarom kau men
zich dan niet tevreden stellen met eene door-
vaartruimte van 5,50 M. of zelfs 5.00 M.
Dan verkrijgt meu met een brugdikte van
1,30 M. en een peil op de Dieze van 2,20 M.
boven A.P. den bovenkant der spoorrail op
8,50 M. boven A.P. en eene helling tot het
midden van het bestaand station van ll/o600
of 1: 400.
De schrijver der brochures.
Waalwijk, 10 Augustus 1887.
Dat ons harmoniegezelschap FEspérance
zich bij het jongste concours te Nijmegen
alwaar het werd bekroond met den le prijs
(gouden medaille) in de 1ste afdeeling, naam
heeft verworven blijkt' uit de volgende uit-
noodiging, welke zij dezer dagen van de so-
citeit de Vereeniging uit Nijmegen raogt
ontvangen.
Nijmegen, 9 Augustus 1887.
Aan de Directie der Harmonie
FEspérance te Waalwijk.
Hiermede heb ik de eer het harmonie
gezelschap FEspérance a costi beleefd uit
te noodigen tot het geven van een feestcon-
cert, op Zondag 21 Augustus a. s. alhier.
Het behaalde succes en de uitstekende
naamwelke uwe harmonie zich bij het
kunstminnend publiek alhier veroverde, zijn
aanleiding tot dit verzoek en ik ben zeker
dat uwe harmonie aan veler wcnschen zal
voldoen wanneer zij kon besluiten aan bo
ven bedoeld verzoek gevolg te geven, en kan
rekenen op een belangstellend gehoor enz.
Hoogachtend
Namens de Sociëteit de Vereeniging,
De directeur van Exploitatie.
Alb. de Leur.
Naar wij vernemen heeft FEspérance de
vereerende uitnoodiging aangenomen.
De eerste kamer heeft Maandag het
Xe hoofdstuk der grondwetsontwerpen (voor
stel Schaeptnan-Vos de Wael) verworpen met
27 tegen 11 stemmen.
Voor stemden de heeren SmitzPijls
RegoutSchimmelpentiinck van der Oye
Smits van OijenHengstPijnappelMag-
née, Elout van Soeterwoude, De Bruin en
Verheijen.
Door de langdurige droogte is de
toestand van de weilanden allertreurigst, ook
in het land van Heusden. Velen moeten
hun vee in de weiden voeren en de beesten
gaan zichtbaar achteruit door gebrek aan
voedsel. Daarbij komtdat de hooioogst
schraal is geweest en er geen vooruitzicht
bestaat op nagras; er groeit zoo goed als niets,
zoodat het voeder zeer duur zal worden en
het vee goedkoop, want velen moeten hun
vee verkoopen wegens gebrek aan voeder.
De vruchtenhandel isvooral wat fram
bozen betreft, tegengevallen. Er zijn zeer
weinig en geen mooie frambozentengevolge
van de schaarschte waren ze wel prijzig tot
10 cent de 5 onsmaar de menschen heb
ben weing kunnen afleveren. Aan de vrucht-
boomen en ook aan de hop doet de droogte
veel kwaad. Appelen en peren vallen veel af.
Op den spoorweg tusschen Tilburg en
Oosterwijk nabij den overweg aan den Heu
vel is Maandagochtend het lijk gevonden van
een mandie hoogst waarschijnlijk door den
goederentrein van 's nachts was overreden
het hoofd was van de romp gescheiden. Het
lijk werd in het gasthuis te Tilburg opge
nomen. Later is geblekendat het was de
voorslager in de centrale werkplaats der
S. S. aldaar, P. van Rooy.
Men schrijft uit Vlijmen
Zondag avond omstreeks 7 uur brak een
felle brand uit ten huize van H. de Vaan
wonende aan den Veenkant alhier. Terwijl
deze woning afbrandde, sloegen de vlammen
over den Heidijk en tastten daar nog twee
andere woningen aan. Middelerwijl was de
brandweer op de plaats des onheils gekomen
4