A anbesteding. Burgemeester en Wethouders GLAZEN BESCHOT GELDERSCÜ1 SCHORS Laatste Berichten. Advertentiën, BANT, te Waalwijk, Bericht van INZET. AANBESTEDEN: TE KOOP Chr. Members, Kaatsheuvel, Handelsberichten. maakt bekend: op 30 December a.s., VERPLAATSEN van het ontworpen scheepvaartkanaal ten behoeve van de Langstraatsche dorpen. 1°. 2°. (a) Waalwijk, 4 Dec. 1889. PARIJS, 17 Dec. Boulanger heeft een manifest gezonden aan de kiezers van Cli- gnancourtwaarin hij protesteert tegen de toelating van een candidaat, die slechts de minderheid vertegenwoordigt en tegen de schending der republikeinsche beginselen. Hij voegt er bij, dat zoodra men een einde wil maken aan het parlementarisme en aan het volk zijne souvereine rechten wedergeve, men op hem kan rekenen. ROME17 December. De encycliek des Pausen over de plichten der christenen, zoo wel in het publieke als huiselijk leven, zal in het eind van Januari in alle talen der wereld worden verzonden. Op het consistorie zal de Paus een rede houden tegen de Italiaansche regeering in zake het afzetten van den bisschop Pellegrini, iets waartoe de hooge geestelijkheid slechts bevoegd is, en ten tweede over do wet op weldadige werken door de regeering inge voerd nadat deze was aangenomen in een kamer, waar van de vierhonderd leden slechts ongeveer vijftig aanwezig waren. ,Zij, die zich voor het volgend kwartaal op dit blad abonneerenontvangen de nog deze maand verschijnende nummers gratis. maakt bekenddat zijn Ingezet en sedert verhoogd: I. Van de vaste goederen te Baardwijk, behoorende aan de erven van den heer J. VAN HELVOIRT, aldaar: KOOP 1, 3, 4, u 6, h 7, 10, 11, 12, (massa 1 (massa 1, en 2) 2 en 3) opf 1800 opf 1750 op f 850 op f 3550 op f 4390 op f 520 op f op f op f op f op f 800 800 900 550 710 op f 1400 II. Het perceel te Drunen, be hoorende aan J. KLIJN, te Waalwijk, zijnde KOOP 13, op f 630. TOESLAG op Vrijdag 27 Dec. 1889, ter herberge van de weduwe DEKKERS, te Baardwijk's avonds ten 7 ure. Ten kantore van genoemden notaris kan dagelijks gehoogd worden. te Waalwijk, dat te Kaatsheuvel, zijn ingezet: I. Het HUIS en TUIN van ADBiIANUS DEKKERS op f835,— AFSLAG ter herberge van Joh an VAN LEEUWEN, op Dinsdag 24 December 1889, des avonds 7 UUr. II Het HUIS en TUIN van WILLEM DE WIJS op f325,— AFSLx\G ter herberge van Chr. MOM BERS te Kaatsheuvel, op Maandag 23 December 1889 's avonds 7 uur. van 5JL4S9WX JE zullen, onder nadere goedkeuring van den raad dier gemeente, des voormiddigs ten elf ure, ter seeretarie der gemeente Het maken van een tweede en het van het bestaande in de openbare school dezer gemeente. BESTEK en TEEKENING liggen eiken werkdag op de gemeente-secretarie tus schen 11 en één ure ter inzage. .Aanwijzing in loco 28 December a.s., des voormiddags ten 11 ure. Burgemeester en Wethouders voornoemd J. A. J. VAN HEIJST Burg. en Secr. De Wethouder J. LOEFF. ongeveer 130 hectoliter gehakttegen f 3.40 per HL.contant met 2pct. korting, te ontvangen binnen 14 dagen bij den heer alwaar ze te zien is en bestellingen worden aangenomen. Zooals uit de memorie van toelichting, behoo- rende bij het wetsontwerp tot verlegging van den Maasmond en de daarbij gevoegde lcaart blijkt, was het oorspronkelijk de bedoeling van de re geering de nieuwe rivier te brengen door het zomerbed van het Oude Maasje, en ter voorzie ning in de scheepvaart, die thans langs dit ri viertje plaats heeft, de Langstraatsche havens in verbinding te brengen met de nieuwe rivier. De Langstraatsche dorpen zouden hieidoor een veel beteren scheepvaartweg verkrijgen, omdat de tegenwoordige scheepsvaart op het Oude Maasje beperkt wordt door de weinige diepte daarvan en zich meestal moet bepalen tot het vloedgetij. Het was dan ook de minister zelf, die bij de behandeling van het wetsontwerp in de tweede kamer, zeer terecht wees op het groote voordeel van deze verbetering en zich daarover aldus uit liet Wordt de nieuwe rivier daar doorheen (door het zomerbed van het Oude Maasje) gelegd, dan zal daar een breede, diepe stroom ontstaan, die bij alle waterstanden voor de scheepvaart zal kunnen dienen. «Het in verbinding brengen van de Langstraat met de nieuwe rivier kan op verschillende wijzen geschieden en zal het best geregeld kunnen wor den na overleg met gedeputeerde staten en na belanghebbenden gehoord te hebben.* Werd alzoo bij de behandeling van het wets ontwerp door de regeering in het vooruitzicht gesteld, dat de nieuwe rivier, in plaats van het Oude Maasje, de toekomstige scheepvaartweg van en naar de Langstraatsche havens zou zijn en dat deze daarmede in eene directe verbinding zouden komen, ook aan de staten van Noorbra bant was die toezegging gedaan toen zij tot eene bijdrage van één millioen gnlden uit de provinciale kas besloten. Als eerste voorwaarde toch, waarop die bijdrage verleend werd, was gesteld, dat de nota (2) van den heer Rose, hoofdingenieur, in het 6de district, van 8 «Juni 1880, als grondslag voor de uitvoering dier werken zou worden aan genomen en waarin duidelijk de bedoeling was gelegen, dat de nieuwe rivier de toekomstige scheepvaartweg voor de Langstraat zou zijn, ter wijl ook in die nota gezegd wordt«-dat de be langrijke aangelegenheid van de scheepvaart gemeenschap van de Langstraatsche dorpen met de nieuwe rivier ter gelegenertijd in overleg met gedeputeerde staten van Noordbrabant geregeld zal worden." Nadat het wetsontwerp tot wet verheven was, is echter eene belangrijke wijziging gebracht in da aanvankelijk aangenomen richting der nieuwe rivier en wordt deze thans niet gelegd door het zomerbed van het Oude Maasje, maar geheel daar buiten. Werden hierdoor voor het rijk belangrijke voordeelen verkregen, bij de Langstraatsche dor pen, die zich reeds verheugden over de gunstige verbetering, die de nieuwe rivier als scheepvaart weg zou aanbrengen, kon deze wijziging in dit opzicht niet anders dan teleurstelling verwekken, die niet weinig verhoogd werd, toen men ont dekte, dit het de bedoeling van de regeering was het Oude Maasje als scheepvaartkanaal in te richten, zonder het aan het boveneinde met de nieuwe rivier in verbinding te brengen. Dienten gevolge zullen toch de schepen, die voortaan de nieuwe rivier afkomen, een' omweg van onge veer 23 kilometer moeten maken om de Wual- wijksche haven te bereiken of omgekeerd van deze haven langs de nieuwe rivier naar boven te komen. Alle toegezegde voordeelen gaan door deze wijziging in het oorspronkelijk plan voor de Langstraat verloren, terwijl in vergelijking met den bestaanden toestand slechts nadeelen daarvoor in de plaats komen. Het ontworpen scheepvaartkanaal zal toch tevens moeten dienen tot afwateringskanaal en te dien einde op hel lage peil van hoogstens 0.15 m. bov. A.P. gehou den moeten worden, dit is op een stand van ongeveer 1.50 M. lager dan de gemiddelde hoog waterstand op het Oude Maasje, zoodat voortaai voor het laden en lossen der schepen aanzienlijk meer arbeid gevorderd zal worden en alle Lang straatsche havens, die voor het laden en lossen der schepen bij hoog water zijn ingericht, ge wijzigd moeten worden. Bovendien zal bij vorst de scheepvaart op het kanaal veel eerder gestremd zijn dan tegenwoor dig op het Oude Maasje het geval is, omdat than.- door de tij beweging de ijsvorming zeer belem merd wordt. Zoodra dan ook de onteigeningsstukken in de gemeente ter visie lageD, is er van verschillende zijden aangedrongen op eene verbinding van de nieuwe rivier met het boveneinde van het ont worpen kanaal, waardoor ten minste eenigzins zou worden tegemoet gekomen aan de ondervon den teleurstelling, die de gewijzigde richting in het leven heeft geroepen en die zoovele nadeelen voor de Langstraatsche havens ten gevolge zal hebben. Maar ofschoon de regeering erkent, dat eene zoodanige verbinding tot gemakkelijker en spoe diger ontwikkeling van handel en scheepvaart zou bijdragen en dus wenschelijk zou zijn, werd aan het verzoek geen gevolg gegeven, omdat voor het maken dier verbinding, volgens eene door haar gemaakte raming, eene uitgave van 181.000 gld. en voor onderhoud en bediening der sluis een kapitaal van 47.500 guld. zou noodig zijn. Wanneer men deze kosten op zich zelve be schouwt dan valt het niet te ontkennen, dat zij zeer aanzienlijk zijn, maar daar zij waarschijnlijk betrekking hebben op een sluis van zeer groote afmetingen, zooals die, welke aan het beneden einde van het kanaal gemaakt is, zullen zij bij lagere eischen aanmerkelijk minder worden. In elk geval worden echter de door het rijk te maken kosten belangrijk gereduceerd, wanneer slechts de sluis zoodanig wordt ingericht, dat daardoor andere werken, waarvan het rijk de verplichting op zich genomen heeft, kunnen ver vallen of op goedkoopere wijze kunnen worden tot stand gebracht. Tot de eerste belmoren alle werken tot verdieping van de haven te Waalwijk en de daarmede gepaard gaande wijzigingen in de kaden, beschoeiingen, ba- zaltmuren, los- en ladingsplaatsen, enz. en de werken tot voorziening in de waterver- versching van het riviertje «de Loint" waar voor ten behoeve der lederindustrie van rijkswege een pompwerktuig moet worden aangebracht en in werking gehouden. Tot de laatste behoort: de beweegbare brug, die over het kanaal in den weg van Waalwijk naar het Drongelsche veer moet komen. Handelingen der staten generaal. Zitting van 28 Nov. 1882, bladz. 421. Bijl. no. 11 van de notulen van de verg. der staten van Noordbr. gedurende de zomerzit- ting van 1880. De eerst genoemde werken worden nu onnoódig zoodra slechts de Waalwijksche haven gehouden wordt op een peil, dat met eenige speling over eenkomt, met het tegenwoordige gemiddelde hoog waterpeil op het Oude Maasje, d. i. ongeveer 1.35 M. bov. A.P, hetwelk lager is dan het toe komstige hoogwaterpeil op de nieuwe rivier aldaar en dat dus door middel van de te maken sluis op deze hoogte gehouden kan worden. Bij dit peil kan dan door den bestaanden duiker in den bazaltmuur aan het zuideinde der haven de Loint voldoende gevoed worden, terwijl de tegenwoor dige toestand der haven geheel ongewijzigd be houden kan blijven. De sluis behoort dan zoo danig te worden ingericht, dat zij eene scheep vaartverbinding zoowel met de nieuwe rivier als met het ontworpen scheepvaartkanaal opent, hetgeen het geval is, wanneer zij wordt ingericht op eene wijze als op bijgaand schetsontwerp is aangewezen. Hierbij is de sluiswijdte gesteld op 7 M. en de schutkolk ingericht voorschepen van ruim 40 M. lengte, terwijl voor de afmetingen en glooiingen der dijken en kaden eene aanname is gedaan, die in verband met de plannen der werken tot verlegging van den Maasmond te wijzigen is. De sluis moet voorts de gelegenheid gever» tot loozing van het water, dat door het at wateringskanaal ten oosten van de Waalwijk sche haven wordt aangevoerd en waarin voorzien kan worden duor dit kanaal, door middel eener keersluis ir. verbinding te brengen met de schut kolk. Tijdens het schatten moet dan deze keer sluis gesloten worden, waartegen geen bezwaar kan bestaan, omdat het water, dat gedurende dien korten tijd wordt aangevoerd, slechts tijde lijk eene verhooging van het peil op dit kanaal kan veroorzaken, aie geheel onbeduidend is in vergelijking met den tegenwoordigen hoogen stand, welke bij elk vloedgetij intreedt. Dc beweegbare brug over het kanaal in den weg van Waalwijk naar het Drongelsche veer, waarvan boven sprake was, kan bij deze inrich ting der sluis goedkoop tot stand komen, omdat voor den onderbouw daarvan gebruik kon wor den gemaakt van het sluishoofd, dat noodig is voor de keersluis in het kanaal, zooals op het schetsontwerp is aangegeventerwijl voor de bediening dier brug het personeel van de sluis gebruikt kar. worden. Voor de afwatering vafi de Hooigracht, die thans plaats heeft door een duike op de Waal wijksche haven, zal een nieuwe duiker noodig zijn onder den weg, die thans langs deze Hooi gracht loopt om Zoodoende het water tebiengen op het oostelijk gedeelte van het afwateringska naal. De bestaande duiker zal dan voor het inlaten van water gebezigd kunnen worden. In het alge meen wordt door de schutsluis nog het voordeel verkregen, dat op eene gemakkelijkere en spoe digere wijze voorzien kan worden in de inundatie der gronden aan weerszijden van de Waalwijk sche naven, daar voor het geval dat het inlaten van water alleen kan plaats hebben aan het be nedeneinde van het kanaal, het moeielijk zal zijn de gronden, die ver van den mond verwijderd zijn, na»r behooren te inundeeren. Een bezwaar tegen de voorgestelde inrichting der sluis zou gelegen kunnen zijn in de groote hoeveelheid water, die bij elke schutting op het kanaal gebracht wordt, ware het niet, dat het Oude Maasje door zijn betrekkelijk groote afme tingen een zeer ruimen boezem oplevert, waarop het water geborgen kan worden, zoolang aan den benedenmona te Keizersveer de uitwaterings sluizen gesloten zijn. De tijdelijke verhooging, lie dientengevolge het kanaalpeil zou ondergaan, zal slechts enkele centimeters bedragen, terwijl thans bij eiken vloed het water ongeveer l*/a M. boven dat peil stijgt. Loopt echter in de toekomst het water te Keizersveer niet laag genoeg af om langs natuurlijken weg geloosd te worden, dan komt aldaar een stoomgemaal van 138 paarde- Krachten. In dat geval moet dan ook liet schut- water door dit gemaal verwijderd worden. De •ppervlakte van de schutkolk bedraagt nu onge veer 1200 MJ fd. i. meer dan die van de 'chutkolk der sluis aan het benedeneinde van het kanaal) zoodat bij eene gemiddelde schuthoogte van 1.50 M. bij elke schutting eene hoeveelheid van 1800 M' op het kanaal wordt gebracht en vvel in de ongunstige onderstelling dat men geen schutwater op de nieuwe rivier kan loozen. Rekent men nu, met het oog op de toename an de scheepvaart, op een gemiddeld aantal schuttingen van 6 daags, dan bedraagt de totale hoeveelheid water, die door schutting op het Kanaal wordt gebracht, 10800 M3 daags. Het stoomgemaal van 138 paardekrachtèn moet nu voorzien in de afwatering van 11000 hectaren, waarbij gerekend is op den gewoonlijk aangeno men afvoer van 0.8 M» per 1000 hectaren in de seconde, zoodat per dag dan 760320 M8 verwij derd moeten worden. De meerdere hoeveelheid van 108000 M', die door de schutting op het kanaal gebracht wordt, zou dus slechts eene toename van 138 760.320 10-800 of van nog geen 2 paarde- krachten eischen, zoodat de kosten van het stoom gemaal in dat geval slechts onbeduidend verhoogd zullen worden. De kosten van deze sluis, die het bedrag van 200.00Ü gld. zeker niet zullen overschrijden, wor den nu verminderd met de aanzienlijke kosten, die anders aan de Waalwijksche haven en aan het pompwerktuig voor de Loint besteed moeten worden, alsmede met de meerdere kosten, die anders voor den bouw van de beweegbare brug over het kanaal noodig zijn, terwijl de kosten voor de bediening van het pompwerktuig en voor de bediening van ds beweegbare brug in minde ring komen van die, welke voor de bediening der sluis vereischt worden. Met betrekkelijk ge ringe kosten zal dus langs dezen weg aan den wensch van de geheele Langstraat en Tilburg in hoofdzaak voldaan kunnen worden en tevens een werk tot stand worden gebracht, dat door de regeering zelve als wenschelijk is erkend voor de gemakkelijkere en spoedigere ontwikkeling van handel en scheepvaart. De raad der gemeente Eeten Genderen en Heesbeen heeft zich bij request gewend lot de tweede kamer der staten generaalin zake het daarstellen eener vaste brug over de Maas, in de nabijheid van Heusden. Na eene opsomming van het bekende belang, dat deze streek bij een vaste brug nabij Heusden heeft, indien de werken tot verlegging van den Maasmond zijn uitgevoerd, meent adressant, dat de algemeene belangen niet te zeer voor die en kele gemeenten mogen opgeofferd worden. Het Land van Heusden en Altena iseene streek, waar landbouw en veeteelt de hoofdmiddelen van bestaan uitmaken; waar het beste vee door Bel gische kooplieden wordt opgekocht waar men veel belang heeft bij de Waalwijksche weekmarkt; waar men voor export gebruik dient te maken van den spoorweg Z wal uwe—den Bosch; waarde landbouw veel fruit en aardappelen uitvoert naar Tilburg; terwijl al wat van den Hoogen Maas dijk uit de dorpen Veen, Wijk en Aalburg daar heen worut vervoerd, steeds den weg neemt over Genderen, Doeveren en Baardwijk. Komt Heus den met zijn kantongerecht eene brug toe, het overig belang brengt mede dat die gelegd worde tusschen Genderen aan de Noordzijde en Doeve ren aan de Zuidzijde der rivier. Ook eene over gelegde kaart doet zien dat het daar de geschikt ste verbinding voor het Land van Heusden en Altena is. Verder is reeds door het kerkbestuur der Ned. herv. gemeente te Genderen bij den minister ge wezen op het feit, dat door 'de verlegging van den Maasmond de kerkelijke gemeente van Gen deren en Doeveren met ondergang bedreigd wor den, zoo door een veer of andere gemeenschap niet in de verbroken gemeenschap wordt voorzien. Beide kei ken toch zijn sedert 1566 gecombineerd en bezitten noch de fondsen, noch ae macht om ieder eene kerkelijke gemeente met eigen predi kant te vormen. Wordt dus de brug nabij Genderen gelegd, dan worden alle bezwaren overwonnen en wordt te vens gelet op het advies van de commissie uit de gedeputeerde staten dezer provincie, dato 19 Maart 1886. GORINCHEM 16 Dec. Men besteedde voor: ristarwe f7,A 7.10 roode dito f 6,50 f6,65, witte dito f7,— A 1 7.25 inl. rogge f5,50 a 5,60 buitenl. dito f5,20 a 5,30 gerst 14,80 a 4,90, haver f3,ét 3,25 beste kook- erwten f0,— a 0,—lijnzaad fAper hectoliter. Op de veemarkt waren heden aangevoerd 74 koeie.i enpaarden. De prijzen waren als volgt: le qual. Kalfkoeien f230 it 360 Kalfvaarzen fi50 a 230 Melkkoeien f 180 A 230 Hokkeling ossen f a 00 P/s .jarige ossen f 100 a 140 Guiste vaarzen f100 a 130 Pinken f 60 a 90 Graskalveren f 40 a 70 24 Nuchtere kalv. f 10 a 20 Aangevoerd 17 varkens van 22 a 24 c., per half kilo, 155 biggen van 19 a 14 per stuk Eieren f 1.80 a 2.per 26 stuks. Boter 55 a 65 ct. per 1/t kilo. ROTTERDAM, 16 December. Tarwe Vlaamsche, Zeeuwsche, Flakk enOverm. De beste f 7.10 a f 7.40 Mindere en geringe f 5.20 a 7, Rogge. Vlaamsche, Zeeuwsche en Overmaassche de beste f5.10 a 5.70; dito mindere f4.40 a 5.30. Gerst. Zeeuwsch Flakk. en Overm. Winter f 3.75 a 5,25mindere f 0,— a 0,—beste Zomer f3,50 a 4.75; mindere f0,a 0. Haver. De beste f3.20 a 3.80. Mindere f2.50 a 3.10 Paardenboonen. De beste f5.25 a 6.10. Duivenboonen van f0.a 0. Bruine boonen de beste f8,75 a 9,25; Mindere f 7,75 a 8.50. Witte boonen. De beste f8.75 a 9. Kookerwtende besta partijtjes van f 0.a 0.mindere van f0.a 0. Schokkers van f0,a 0. Koolzaad. Puik Zeeuwsch en Overmaasch zak- goed tot f 12.85af00.Zomerzaad f0,totfO. Xanariezaad f7.tot f7.25 Vlas. De handel op het land in deafgeloopen week was voor alle soorten levendiger dan in de vorige weken. Ter markt bedroeg lieden de aan voer ruim 36,000 steen Hollandech en 4700 steen Zeeuwsch. Het Hollandsch vond voor het groot ste gedeelte tot onveranderde prijzen koopers, terwijl voor het Zeeuwsche meer vraag bestond, hetgeen dan ook van 22 tot 28 stuivers vrij wel opruimde. Lijnzaad geheel onveranderd. ROTTERDAM, 17 Dec. Beestenmarkt. Aangevoerd: paard 44, runde ren 400, vette graskalv. 250, nuchtere kalveren 22,-chapenot lammeren - varkens 8, biggen 152 bokken of geiten 1. De bestede prijzen liepen als volgt Runderenle kw. 80 a ct. 2e kw. 74 a ct. 8e kw. 70 a ct. Kalveren: le kw.95, a— ct., 2de kw.85a 90 ct. 3de kw. a ct. Schapen le kw. ct., 2e kw. ct. Boter 55 70 cent per half kilo. f 2, it 5» tt 8, it

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1889 | | pagina 3