A anbesteding.
Burgemeester en Wethouders
GLAZEN BESCHOT
GELDERSCÜ1 SCHORS
Laatste Berichten.
Advertentiën,
BANT, te Waalwijk,
Bericht van INZET.
AANBESTEDEN:
TE KOOP
Chr. Members, Kaatsheuvel,
Handelsberichten.
maakt bekend:
op 30 December a.s.,
VERPLAATSEN
van het ontworpen scheepvaartkanaal ten
behoeve van de Langstraatsche dorpen.
1°.
2°.
(a)
Waalwijk, 4 Dec. 1889.
PARIJS, 17 Dec. Boulanger heeft een
manifest gezonden aan de kiezers van Cli-
gnancourtwaarin hij protesteert tegen de
toelating van een candidaat, die slechts de
minderheid vertegenwoordigt en tegen de
schending der republikeinsche beginselen. Hij
voegt er bij, dat zoodra men een einde wil
maken aan het parlementarisme en aan het
volk zijne souvereine rechten wedergeve, men
op hem kan rekenen.
ROME17 December. De encycliek des
Pausen over de plichten der christenen, zoo
wel in het publieke als huiselijk leven, zal
in het eind van Januari in alle talen der
wereld worden verzonden.
Op het consistorie zal de Paus een rede
houden tegen de Italiaansche regeering in
zake het afzetten van den bisschop Pellegrini,
iets waartoe de hooge geestelijkheid slechts
bevoegd is, en ten tweede over do wet op
weldadige werken door de regeering inge
voerd nadat deze was aangenomen in een
kamer, waar van de vierhonderd leden slechts
ongeveer vijftig aanwezig waren.
,Zij, die zich voor het
volgend kwartaal op
dit blad abonneerenontvangen
de nog deze maand verschijnende
nummers gratis.
maakt bekenddat zijn Ingezet en sedert
verhoogd:
I. Van de vaste goederen te
Baardwijk, behoorende aan
de erven van den heer
J. VAN HELVOIRT, aldaar:
KOOP 1,
3,
4,
u 6,
h 7,
10,
11,
12,
(massa 1
(massa 1,
en 2)
2 en 3)
opf 1800
opf 1750
op f 850
op f 3550
op f 4390
op f 520
op f
op f
op f
op f
op f
800
800
900
550
710
op f 1400
II. Het perceel te Drunen, be
hoorende aan
J. KLIJN, te Waalwijk,
zijnde KOOP 13, op f 630.
TOESLAG op Vrijdag 27 Dec.
1889, ter herberge van de
weduwe DEKKERS, te
Baardwijk's avonds ten
7 ure.
Ten kantore van genoemden notaris kan
dagelijks gehoogd worden.
te Waalwijk,
dat te Kaatsheuvel, zijn ingezet:
I. Het HUIS en TUIN van ADBiIANUS
DEKKERS op f835,—
AFSLAG ter herberge van Joh an VAN
LEEUWEN,
op Dinsdag 24 December 1889,
des avonds 7 UUr.
II Het HUIS en TUIN van WILLEM
DE WIJS op f325,—
AFSLx\G ter herberge van Chr. MOM
BERS te Kaatsheuvel,
op Maandag 23 December 1889
's avonds 7 uur.
van 5JL4S9WX JE zullen,
onder nadere goedkeuring van den raad dier
gemeente,
des voormiddigs ten elf ure, ter seeretarie
der gemeente
Het maken van een tweede
en het
van het bestaande in de openbare
school dezer gemeente.
BESTEK en TEEKENING liggen eiken
werkdag op de gemeente-secretarie tus
schen 11 en één ure ter inzage.
.Aanwijzing in loco 28 December a.s.,
des voormiddags ten 11 ure.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd
J. A. J. VAN HEIJST
Burg. en Secr.
De Wethouder
J. LOEFF.
ongeveer 130 hectoliter
gehakttegen f 3.40 per HL.contant
met 2pct. korting, te ontvangen binnen 14
dagen bij den heer
alwaar ze te zien is en bestellingen worden
aangenomen.
Zooals uit de memorie van toelichting, behoo-
rende bij het wetsontwerp tot verlegging van den
Maasmond en de daarbij gevoegde lcaart blijkt,
was het oorspronkelijk de bedoeling van de re
geering de nieuwe rivier te brengen door het
zomerbed van het Oude Maasje, en ter voorzie
ning in de scheepvaart, die thans langs dit ri
viertje plaats heeft, de Langstraatsche havens in
verbinding te brengen met de nieuwe rivier.
De Langstraatsche dorpen zouden hieidoor een
veel beteren scheepvaartweg verkrijgen, omdat de
tegenwoordige scheepsvaart op het Oude Maasje
beperkt wordt door de weinige diepte daarvan
en zich meestal moet bepalen tot het vloedgetij.
Het was dan ook de minister zelf, die bij de
behandeling van het wetsontwerp in de tweede
kamer, zeer terecht wees op het groote voordeel
van deze verbetering en zich daarover aldus uit
liet
Wordt de nieuwe rivier daar doorheen (door
het zomerbed van het Oude Maasje) gelegd, dan
zal daar een breede, diepe stroom ontstaan, die
bij alle waterstanden voor de scheepvaart zal
kunnen dienen.
«Het in verbinding brengen van de Langstraat
met de nieuwe rivier kan op verschillende wijzen
geschieden en zal het best geregeld kunnen wor
den na overleg met gedeputeerde staten en na
belanghebbenden gehoord te hebben.*
Werd alzoo bij de behandeling van het wets
ontwerp door de regeering in het vooruitzicht
gesteld, dat de nieuwe rivier, in plaats van het
Oude Maasje, de toekomstige scheepvaartweg van
en naar de Langstraatsche havens zou zijn en
dat deze daarmede in eene directe verbinding
zouden komen, ook aan de staten van Noorbra
bant was die toezegging gedaan toen zij tot eene
bijdrage van één millioen gnlden uit de provinciale
kas besloten. Als eerste voorwaarde toch, waarop
die bijdrage verleend werd, was gesteld, dat de
nota (2) van den heer Rose, hoofdingenieur, in
het 6de district, van 8 «Juni 1880, als grondslag
voor de uitvoering dier werken zou worden aan
genomen en waarin duidelijk de bedoeling was
gelegen, dat de nieuwe rivier de toekomstige
scheepvaartweg voor de Langstraat zou zijn, ter
wijl ook in die nota gezegd wordt«-dat de be
langrijke aangelegenheid van de scheepvaart
gemeenschap van de Langstraatsche dorpen met
de nieuwe rivier ter gelegenertijd in overleg met
gedeputeerde staten van Noordbrabant geregeld
zal worden."
Nadat het wetsontwerp tot wet verheven was,
is echter eene belangrijke wijziging gebracht in
da aanvankelijk aangenomen richting der nieuwe
rivier en wordt deze thans niet gelegd door het
zomerbed van het Oude Maasje, maar geheel
daar buiten.
Werden hierdoor voor het rijk belangrijke
voordeelen verkregen, bij de Langstraatsche dor
pen, die zich reeds verheugden over de gunstige
verbetering, die de nieuwe rivier als scheepvaart
weg zou aanbrengen, kon deze wijziging in dit
opzicht niet anders dan teleurstelling verwekken,
die niet weinig verhoogd werd, toen men ont
dekte, dit het de bedoeling van de regeering was
het Oude Maasje als scheepvaartkanaal in te
richten, zonder het aan het boveneinde met de
nieuwe rivier in verbinding te brengen. Dienten
gevolge zullen toch de schepen, die voortaan de
nieuwe rivier afkomen, een' omweg van onge
veer 23 kilometer moeten maken om de Wual-
wijksche haven te bereiken of omgekeerd van
deze haven langs de nieuwe rivier naar boven
te komen. Alle toegezegde voordeelen gaan door
deze wijziging in het oorspronkelijk plan voor
de Langstraat verloren, terwijl in vergelijking
met den bestaanden toestand slechts nadeelen
daarvoor in de plaats komen. Het ontworpen
scheepvaartkanaal zal toch tevens moeten dienen
tot afwateringskanaal en te dien einde op hel
lage peil van hoogstens 0.15 m. bov. A.P. gehou
den moeten worden, dit is op een stand van
ongeveer 1.50 M. lager dan de gemiddelde hoog
waterstand op het Oude Maasje, zoodat voortaai
voor het laden en lossen der schepen aanzienlijk
meer arbeid gevorderd zal worden en alle Lang
straatsche havens, die voor het laden en lossen
der schepen bij hoog water zijn ingericht, ge
wijzigd moeten worden.
Bovendien zal bij vorst de scheepvaart op het
kanaal veel eerder gestremd zijn dan tegenwoor
dig op het Oude Maasje het geval is, omdat than.-
door de tij beweging de ijsvorming zeer belem
merd wordt.
Zoodra dan ook de onteigeningsstukken in de
gemeente ter visie lageD, is er van verschillende
zijden aangedrongen op eene verbinding van de
nieuwe rivier met het boveneinde van het ont
worpen kanaal, waardoor ten minste eenigzins
zou worden tegemoet gekomen aan de ondervon
den teleurstelling, die de gewijzigde richting in
het leven heeft geroepen en die zoovele nadeelen
voor de Langstraatsche havens ten gevolge zal
hebben.
Maar ofschoon de regeering erkent, dat eene
zoodanige verbinding tot gemakkelijker en spoe
diger ontwikkeling van handel en scheepvaart
zou bijdragen en dus wenschelijk zou zijn, werd
aan het verzoek geen gevolg gegeven, omdat
voor het maken dier verbinding, volgens eene
door haar gemaakte raming, eene uitgave van
181.000 gld. en voor onderhoud en bediening der
sluis een kapitaal van 47.500 guld. zou noodig
zijn.
Wanneer men deze kosten op zich zelve be
schouwt dan valt het niet te ontkennen, dat zij
zeer aanzienlijk zijn, maar daar zij waarschijnlijk
betrekking hebben op een sluis van zeer groote
afmetingen, zooals die, welke aan het beneden
einde van het kanaal gemaakt is, zullen zij bij
lagere eischen aanmerkelijk minder worden.
In elk geval worden echter de door het rijk
te maken kosten belangrijk gereduceerd, wanneer
slechts de sluis zoodanig wordt ingericht, dat
daardoor andere werken, waarvan het rijk de
verplichting op zich genomen heeft, kunnen ver
vallen of op goedkoopere wijze kunnen worden
tot stand gebracht.
Tot de eerste belmoren
alle werken tot verdieping van de haven te
Waalwijk en de daarmede gepaard gaande
wijzigingen in de kaden, beschoeiingen, ba-
zaltmuren, los- en ladingsplaatsen, enz. en
de werken tot voorziening in de waterver-
versching van het riviertje «de Loint" waar
voor ten behoeve der lederindustrie van
rijkswege een pompwerktuig moet worden
aangebracht en in werking gehouden.
Tot de laatste behoort: de beweegbare brug,
die over het kanaal in den weg van Waalwijk
naar het Drongelsche veer moet komen.
Handelingen der staten generaal. Zitting van
28 Nov. 1882, bladz. 421.
Bijl. no. 11 van de notulen van de verg. der
staten van Noordbr. gedurende de zomerzit-
ting van 1880.
De eerst genoemde werken worden nu onnoódig
zoodra slechts de Waalwijksche haven gehouden
wordt op een peil, dat met eenige speling over
eenkomt, met het tegenwoordige gemiddelde hoog
waterpeil op het Oude Maasje, d. i. ongeveer
1.35 M. bov. A.P, hetwelk lager is dan het toe
komstige hoogwaterpeil op de nieuwe rivier aldaar
en dat dus door middel van de te maken sluis
op deze hoogte gehouden kan worden. Bij dit
peil kan dan door den bestaanden duiker in den
bazaltmuur aan het zuideinde der haven de Loint
voldoende gevoed worden, terwijl de tegenwoor
dige toestand der haven geheel ongewijzigd be
houden kan blijven. De sluis behoort dan zoo
danig te worden ingericht, dat zij eene scheep
vaartverbinding zoowel met de nieuwe rivier als
met het ontworpen scheepvaartkanaal opent,
hetgeen het geval is, wanneer zij wordt ingericht
op eene wijze als op bijgaand schetsontwerp is
aangewezen. Hierbij is de sluiswijdte gesteld op
7 M. en de schutkolk ingericht voorschepen van
ruim 40 M. lengte, terwijl voor de afmetingen
en glooiingen der dijken en kaden eene aanname
is gedaan, die in verband met de plannen der
werken tot verlegging van den Maasmond te
wijzigen is. De sluis moet voorts de gelegenheid
gever» tot loozing van het water, dat door het
at wateringskanaal ten oosten van de Waalwijk
sche haven wordt aangevoerd en waarin voorzien
kan worden duor dit kanaal, door middel eener
keersluis ir. verbinding te brengen met de schut
kolk. Tijdens het schatten moet dan deze keer
sluis gesloten worden, waartegen geen bezwaar
kan bestaan, omdat het water, dat gedurende
dien korten tijd wordt aangevoerd, slechts tijde
lijk eene verhooging van het peil op dit kanaal
kan veroorzaken, aie geheel onbeduidend is in
vergelijking met den tegenwoordigen hoogen
stand, welke bij elk vloedgetij intreedt.
Dc beweegbare brug over het kanaal in den
weg van Waalwijk naar het Drongelsche veer,
waarvan boven sprake was, kan bij deze inrich
ting der sluis goedkoop tot stand komen, omdat
voor den onderbouw daarvan gebruik kon wor
den gemaakt van het sluishoofd, dat noodig is
voor de keersluis in het kanaal, zooals op het
schetsontwerp is aangegeventerwijl voor de
bediening dier brug het personeel van de sluis
gebruikt kar. worden.
Voor de afwatering vafi de Hooigracht, die
thans plaats heeft door een duike op de Waal
wijksche haven, zal een nieuwe duiker noodig
zijn onder den weg, die thans langs deze Hooi
gracht loopt om Zoodoende het water tebiengen
op het oostelijk gedeelte van het afwateringska
naal. De bestaande duiker zal dan voor het inlaten
van water gebezigd kunnen worden. In het alge
meen wordt door de schutsluis nog het voordeel
verkregen, dat op eene gemakkelijkere en spoe
digere wijze voorzien kan worden in de inundatie
der gronden aan weerszijden van de Waalwijk
sche naven, daar voor het geval dat het inlaten
van water alleen kan plaats hebben aan het be
nedeneinde van het kanaal, het moeielijk zal zijn
de gronden, die ver van den mond verwijderd
zijn, na»r behooren te inundeeren.
Een bezwaar tegen de voorgestelde inrichting
der sluis zou gelegen kunnen zijn in de groote
hoeveelheid water, die bij elke schutting op het
kanaal gebracht wordt, ware het niet, dat het
Oude Maasje door zijn betrekkelijk groote afme
tingen een zeer ruimen boezem oplevert, waarop
het water geborgen kan worden, zoolang aan
den benedenmona te Keizersveer de uitwaterings
sluizen gesloten zijn. De tijdelijke verhooging,
lie dientengevolge het kanaalpeil zou ondergaan,
zal slechts enkele centimeters bedragen, terwijl
thans bij eiken vloed het water ongeveer l*/a M.
boven dat peil stijgt. Loopt echter in de toekomst
het water te Keizersveer niet laag genoeg af om
langs natuurlijken weg geloosd te worden, dan
komt aldaar een stoomgemaal van 138 paarde-
Krachten. In dat geval moet dan ook liet schut-
water door dit gemaal verwijderd worden. De
•ppervlakte van de schutkolk bedraagt nu onge
veer 1200 MJ fd. i. meer dan die van de
'chutkolk der sluis aan het benedeneinde van het
kanaal) zoodat bij eene gemiddelde schuthoogte
van 1.50 M. bij elke schutting eene hoeveelheid
van 1800 M' op het kanaal wordt gebracht en
vvel in de ongunstige onderstelling dat men geen
schutwater op de nieuwe rivier kan loozen.
Rekent men nu, met het oog op de toename
an de scheepvaart, op een gemiddeld aantal
schuttingen van 6 daags, dan bedraagt de totale
hoeveelheid water, die door schutting op het
Kanaal wordt gebracht, 10800 M3 daags. Het
stoomgemaal van 138 paardekrachtèn moet nu
voorzien in de afwatering van 11000 hectaren,
waarbij gerekend is op den gewoonlijk aangeno
men afvoer van 0.8 M» per 1000 hectaren in de
seconde, zoodat per dag dan 760320 M8 verwij
derd moeten worden. De meerdere hoeveelheid
van 108000 M', die door de schutting op het kanaal
gebracht wordt, zou dus slechts eene toename van
138
760.320 10-800 of van nog geen 2 paarde-
krachten eischen, zoodat de kosten van het stoom
gemaal in dat geval slechts onbeduidend verhoogd
zullen worden.
De kosten van deze sluis, die het bedrag van
200.00Ü gld. zeker niet zullen overschrijden, wor
den nu verminderd met de aanzienlijke kosten,
die anders aan de Waalwijksche haven en aan
het pompwerktuig voor de Loint besteed moeten
worden, alsmede met de meerdere kosten, die
anders voor den bouw van de beweegbare brug
over het kanaal noodig zijn, terwijl de kosten
voor de bediening van het pompwerktuig en voor
de bediening van ds beweegbare brug in minde
ring komen van die, welke voor de bediening
der sluis vereischt worden. Met betrekkelijk ge
ringe kosten zal dus langs dezen weg aan den
wensch van de geheele Langstraat en Tilburg in
hoofdzaak voldaan kunnen worden en tevens
een werk tot stand worden gebracht, dat door
de regeering zelve als wenschelijk is erkend voor
de gemakkelijkere en spoedigere ontwikkeling
van handel en scheepvaart.
De raad der gemeente Eeten Genderen en
Heesbeen heeft zich bij request gewend lot de
tweede kamer der staten generaalin zake het
daarstellen eener vaste brug over de Maas, in de
nabijheid van Heusden.
Na eene opsomming van het bekende belang,
dat deze streek bij een vaste brug nabij Heusden
heeft, indien de werken tot verlegging van den
Maasmond zijn uitgevoerd, meent adressant, dat
de algemeene belangen niet te zeer voor die en
kele gemeenten mogen opgeofferd worden.
Het Land van Heusden en Altena iseene streek,
waar landbouw en veeteelt de hoofdmiddelen van
bestaan uitmaken; waar het beste vee door Bel
gische kooplieden wordt opgekocht waar men
veel belang heeft bij de Waalwijksche weekmarkt;
waar men voor export gebruik dient te maken
van den spoorweg Z wal uwe—den Bosch; waarde
landbouw veel fruit en aardappelen uitvoert naar
Tilburg; terwijl al wat van den Hoogen Maas
dijk uit de dorpen Veen, Wijk en Aalburg daar
heen worut vervoerd, steeds den weg neemt over
Genderen, Doeveren en Baardwijk. Komt Heus
den met zijn kantongerecht eene brug toe, het
overig belang brengt mede dat die gelegd worde
tusschen Genderen aan de Noordzijde en Doeve
ren aan de Zuidzijde der rivier. Ook eene over
gelegde kaart doet zien dat het daar de geschikt
ste verbinding voor het Land van Heusden en
Altena is.
Verder is reeds door het kerkbestuur der Ned.
herv. gemeente te Genderen bij den minister ge
wezen op het feit, dat door 'de verlegging van
den Maasmond de kerkelijke gemeente van Gen
deren en Doeveren met ondergang bedreigd wor
den, zoo door een veer of andere gemeenschap niet
in de verbroken gemeenschap wordt voorzien.
Beide kei ken toch zijn sedert 1566 gecombineerd
en bezitten noch de fondsen, noch ae macht om
ieder eene kerkelijke gemeente met eigen predi
kant te vormen.
Wordt dus de brug nabij Genderen gelegd, dan
worden alle bezwaren overwonnen en wordt te
vens gelet op het advies van de commissie uit
de gedeputeerde staten dezer provincie, dato 19
Maart 1886.
GORINCHEM 16 Dec.
Men besteedde voor: ristarwe f7,A 7.10
roode dito f 6,50 f6,65, witte dito f7,— A 1 7.25
inl. rogge f5,50 a 5,60 buitenl. dito f5,20 a 5,30
gerst 14,80 a 4,90, haver f3,ét 3,25 beste kook-
erwten f0,— a 0,—lijnzaad fAper
hectoliter.
Op de veemarkt waren heden aangevoerd 74
koeie.i enpaarden. De prijzen waren als volgt:
le qual. Kalfkoeien f230 it 360
Kalfvaarzen fi50 a 230
Melkkoeien f 180 A 230
Hokkeling ossen f a 00
P/s .jarige ossen f 100 a 140
Guiste vaarzen f100 a 130
Pinken f 60 a 90
Graskalveren f 40 a 70
24 Nuchtere kalv. f 10 a 20
Aangevoerd 17 varkens van 22 a 24 c., per
half kilo, 155 biggen van 19 a 14 per stuk
Eieren f 1.80 a 2.per 26 stuks.
Boter 55 a 65 ct. per 1/t kilo.
ROTTERDAM, 16 December.
Tarwe Vlaamsche, Zeeuwsche, Flakk enOverm.
De beste f 7.10 a f 7.40
Mindere en geringe f 5.20 a 7,
Rogge. Vlaamsche, Zeeuwsche en Overmaassche
de beste f5.10 a 5.70; dito mindere f4.40 a 5.30.
Gerst. Zeeuwsch Flakk. en Overm. Winter
f 3.75 a 5,25mindere f 0,— a 0,—beste Zomer
f3,50 a 4.75; mindere f0,a 0.
Haver. De beste f3.20 a 3.80.
Mindere f2.50 a 3.10
Paardenboonen. De beste f5.25 a 6.10.
Duivenboonen van f0.a 0.
Bruine boonen de beste f8,75 a 9,25;
Mindere f 7,75 a 8.50.
Witte boonen. De beste f8.75 a 9.
Kookerwtende besta partijtjes van f 0.a
0.mindere van f0.a 0.
Schokkers van f0,a 0.
Koolzaad. Puik Zeeuwsch en Overmaasch zak-
goed tot f 12.85af00.Zomerzaad f0,totfO.
Xanariezaad f7.tot f7.25
Vlas. De handel op het land in deafgeloopen
week was voor alle soorten levendiger dan in de
vorige weken. Ter markt bedroeg lieden de aan
voer ruim 36,000 steen Hollandech en 4700 steen
Zeeuwsch. Het Hollandsch vond voor het groot
ste gedeelte tot onveranderde prijzen koopers,
terwijl voor het Zeeuwsche meer vraag bestond,
hetgeen dan ook van 22 tot 28 stuivers vrij wel
opruimde.
Lijnzaad geheel onveranderd.
ROTTERDAM, 17 Dec.
Beestenmarkt. Aangevoerd: paard 44, runde
ren 400, vette graskalv. 250, nuchtere kalveren
22,-chapenot lammeren - varkens 8, biggen
152 bokken of geiten 1.
De bestede prijzen liepen als volgt
Runderenle kw. 80 a ct. 2e kw. 74 a ct.
8e kw. 70 a ct.
Kalveren: le kw.95, a— ct., 2de kw.85a
90 ct. 3de kw. a ct.
Schapen le kw. ct., 2e kw. ct.
Boter 55 70 cent per half kilo.
f 2,
it 5»
tt 8,
it