ECHO Villi «ET ZOI», TWEEDE BLAD. Zondag 26 October 1890, BUITENLAND. Frankrijk. Spanje. Engeland. Duitschland. Oostenrijk, Amerika. BINNENLAND. Door den heer Plichon, voormalig bestuur der van een der grootste kolenmijnen in het noorden van Frankrijk, is, in verband met de jongste werkstakingen in de mijnen van Frankrijk, Belgie en Duitschland, nagegaan, hoe de betrekkelijke stand der loonen in deze drie verschillende landen is en om on juiste uitkomsten te vermijden, heeft hij zijn onderzoek bepaald tot het kolenbekken, dat zich van Westfalen uitstrekt naar Aken, Na men, Charleroi, Bergen en drie of vier noor delijke Fransche departementen. In dit gebied is de bodem formatie overal gelijkvormig, zijn de kolenbeddingen van dezelfde dikte en dus de omstandigheden, waaronder de kolen ver kregen worden, gelijk. De loonen zijn, gelijk te verwachten was, in Frankrijk hooger dan in Belgie of Duitschland en ten opzichte van laatstgenoemd land komt hij, op grond eener enquête der Pruisische regeering in 1887, tot het besluit, dat het gemiddelde loon van den mijnwerker in die drie districten 2 fr. 95 cm. per dag bedraagt. In de Belgische kolenvelden bevond hij, dat daar het dagloon van 2 fr. 70 cm. in 1887 gestegen was tot 2 fr. 90 cm. in 1889, terwijl in Frankrijk de mijnwerkers per dag in het Département du Nord 3 fr. 55 cm. en in Pas de-Calais 3 fr. 65 cm. verdienden. Een ander voordeel dat deze werklieden in Frankrijk genieten, is, dat xij meerendeels wonen in modelwoningen met tuintjes, op hoogstens een kwartier afstand van den mond der mijn, welke woningen de mijn-eigenaren hun zeer goedkoop verhuren. In Belgie en Duitschland zijn bijna nergens- voorzieningen van dien aard getroffen, ten minste niet op zulk eene ruime schaal. Voor een paar dagen is mededeeling ge daan van het schrikbarend aantal personen, die in de laatste maanden te Madrid aan de pokken overleden zijn. Het waren officieele cijfers. Thans vinden wij in de Daily News eene opgave van het aantal poklijders te Madrid in de maand September en geduren de de eerste helft der maand October. De cijfers zijn 1122 en 818. Omtrent 40u pok lijders bevinden zich op het oogenblik in het algemeen hospitaal. De ministerieel gezinde bladen, dat zijn dus de conservatieve, dringen nu, met het oog op de verwoestingen dezer ziekte bij de regeering er op aan om bij de cortes een wetsontwerp in te dienen, waarbij de inenting verplichtend wordt gesteld. Men schrijft uit Londen De Times ven 21 October bevat een be richt, volgens hetwelk de „scheepvaart-ver- eeniging," eene vereeniging van reeders, die gelijk destijds is medegedeeld, onlangs is opgericht om de werklieden-vereenigingen te bestrijden, binnen kort zal trachten kracht dadig aan haar doel te beantwoorden en wel door het krasse middel om alle schepen, aan de leden der vereeniging behoorende, op te leggen en geheel ongebruikt te laten, totdat een meer normale toestand verkregen is. Maatregelen zouden thans overwogen worden om dit overal in het rijk tegelijkertijd te doen geschieden. De reeders zijn tot het uiterste gedreven door den last, dien zij van de werklieden - veree nigingen ondervonden hebben. Zoo werd het stoomschip Ariadne eenigen tijd geleden te Barrow door gewone werklieden, allen leden van werklieden-vereenigingen, geladen. De bemanning was eveneens geheel uit unionisten samengesteld. Het schip ging naar Birkenhead om te lossen, maar dit werd belet, omdat de eigenaars van de dokken te Barrow niet ge neigd waren hunne met-unionistische werklie den te ontslaan. Zoovele gevallen van dezen aard zijn voor gekomen dat het verklaarbaar is, dat de ree ders ongeduldig worden en een einde aan dezen toestand willen maken. Maar of hun plan wel gelukken zal, is eene andere quaestie, want de reeders z:jn concurrenten en tevens kapitalisten, die betrokken zijn bij industrieën, die voor haar geregelden gang van de scheep vaart afhankelijk zijn. Zulk een stapals waarmede thans gedreigd wordt, zou voor de reeders nog veel schadelijker zijn dan voor de werklieden en de quaestie toch niet uitmaken. Naar de Times mededeelt, wordt dejuist- huid van het bericht nopens de plannen van de reeders in twijfel getrokken. Vanwege de vereeniging der matrozen wordt het als een proefballon beschreven. De parnellistische afgevaardigde Sherry en een der beschuldigden, die voor de recht bank te Tipperary terecht staan, zijn tot een week gevangenisstraf veroordeeld, wegens hun oneerbiedige houding tegenover de leden der rechtbank. De veroordeelden moeten den magistraten dan ook leelijk de waarheid heb ben gezegd. Op de korenbeurs te Edimburg is een meeting van 5000 personen gehouden, onder voorzitterschap van lord Roseberywaarop Gladstone optrad om de daden en de ge breken van het tegenwoordige parlement te bespreken. Ook heeft hij over de buiten- landsche aangelegenheden en het verband tusschen kapitaal en arbeid gesproken. De politiek der Iersche regeering werd door hem aan critiek onderworpen. Tal van adressen werden den grijzen staatsman aangeboden die herhaaldelijk werd toegejuicht. De Beiersche Koningskasteelen zijn in dit jaar bezocht door 80000 personen. Aan toe gangsgelden werd ongeveer 240000 Mark ontvangen. Herrenchiemsee leverde daarvan 100000 Mark en Lindenhof werd dit jaar even druk bezocht. Op sommige dagen kwa men in die beide kasteelen wel 500 bezoekers. Het meer van den weg gelegen Neuschwan- stein werd minder druk bezocht. Voorts wordt het verkeer op de Beiersche staatsspoorwegen zoozeer bevorderd door het bezoek van deze kasteelen, dat men wel 500000 mark der jaarlijksche ontvangsten op rekening daarvan kan stellen. De electrische spoorweg op den Mönchs- berg, bij Salzburg, is nu gereed. De helling is er zeer steil en de waggon bijna een ascenseur -- wordt met ijzertouwen voortge trokken. Een beneden geplaatste batterij van 116 accumulators voorziet een electrische machine, welke in het station boven is ge plaatst en waardoor de waggon, welke ledig 600 kilogram zwaar is en twaalf passagiers kan bevatten, naar boven getrokken wordt. De regeering der Vereenigde Staten moet besloten hebben tot een nieuwen maat regel tot beperking van het aantal landver huizers. Voortaan zal namelijk aan allen die in hun vaderland wegens een of ander misdrijf veroordeeld zijn, het vast verblijf in de Vereenigde Staten worden ontzegd. Op een groot aantal spoorwegen in de westelijke stalen van Noord-Amerika worden electrische locomotieflampen in gebruik ge steld. Het gebeele apparaat neemt slechts weinig ruimte in en weegt circa 290 K.G. Het koplicht werpt verscheidene K. M. ver een lichtstraal over de rails. Zelfs bij storm achtig weer wordt de kleinste hindernis op 300 meter nog herkend, zoodat deze nieuwe electrische lampen de veiligheid op de spoor wegen aanmerkelijk verhoogen. Dinsdag avond j.l. heeft op den Cin cinnati Southern spoorweg, in Kentucky (V. St.) een ernstig ongeluk plaats gehad. Een goederentrein is in eene tunnel in botsing gekomen met een personentrein. Naar het schijnt, volgden op de lijn twee personen treinen spoedig na elkander. De goederen trein was op een zijspoor geplaatst om den eersten personentrein voorbij te laten gaan. Toen dit geschied was, werd de goederentrein weder op het hoofdspoor gebracht en in de tunnel achterop gereden door den tweeden personentreinwiens komst men vergeten schijnt te hebben. De goederentrein werd in de kleine ruimte van de tunnel letterlijk in- eengedrukten tot overmaat van ramp ge raakten de overblijfselen der wagens enz. in brand, zoodat vijf treinbeambten levend ver brandden. Een aantal andere beambten be kwamen min of meer letsel maar de reizigers uit den personentrein bleven allen ongedeerd. Denzelfden avond had er een spoorwegon geluk plaats in Alabama, op de Kansas City, Memphis Birminghamlijn. De nacht-snel trein, die des avonds uit Birmingham vertrok, was een paar mijlen onder weg toen men bemerkte dat de slaapwaggon, het laatste rijtuig van den trein, achtergelaten was. De machinist deed den trein naar Birmingham terug stoomen, waarbij hij in botsing kwam met een goederentrein, dien men zeer kort na den sneltrein van het station had laten afrijden. Verscheidene der achterste wagens van den sneltrein werden „getelescopiseerd", twee lieden bleven op de plaats dood, en 27 personen bekwamen verwondingen, waarvan sommigen ernstig. De eerstvolgende WEEKMARKT alhier zal gehouden worden op DON DERDAG 30 October a. s., in plaats van daags daarna; dit tot naricht van alle belanghebbenden. UITVOERINGEN. WAALWIJK. Op Zondag 26 dezer, door de Liedertafel „Oefening en Vermaak" van Waalwijk en Besoijen, op Musis Sacrum 1. Zondag op het Meer. Heinze. 2. Hymne. de Vliegh. 4. Die Glockentöne. Berthelsmann. WAALWIJK, 25 Oct. 1890. Onlangs deelden wij mede, dat voortaan aan ieder onderofficier en mindere bij de bataljons der infanterie, die als bezettings troepen zijn of zullen worden aangewezen, en bij de regimenten der vesting-artillerie, één paar hooge vetlaarzen zal verstrekt wor den. Aan de heeren Van der Heijden en Van Grinsven, schoenfabrikanten alhier, is de le vering opgedragen van 2000 paar van die laarzen. ftBij de deze week gehouden aanbeste ding van halve zolen en achterlappen ten dienste der herstelling aan schoeisel voor de korpsen van het leger is de heer J. van den Bergh, te Baardwijk, minste inschrijver voor 3 perceelen halve zolen, ieder van 6400 paar, respectievelijk voor f3.65, f3.69 en f3.77; de minste inschrijver voor de 2 andere per ceelen was, tegen f3.78 en f3.80, de firma Lamberts en Co., te Amsterdam, die even eens het laagste inschreef voor 5 perceelen achterlappen, ieder van 9000 paar, voor f3.71. Zoodra een afschrift van de gemeente- begrooting voor 1891 in ons bezit is, zullen we deze volgens gewoonte in ons blad op nemen. Voor heden bepalen wij ons tot de vermelding dat zij in ontvangst bedraagt f44.413.40* en in uitgaaf 43.918.80. Voor het onderwijs is uitgetrokken f 12.129, voor het armwezen f5545. Een memoriepost .is op de begrooting ge bracht als tegemoetkoming in de kosten eener eventueel te houden landbouwtentoonstelling in 1891. Naar men ons mededeelt zou hooger beroep aangeteekend zijn tegen het in ons vorig nummer opgenomen vonnis der arr. rechtbank, waarbij 4 personen wegens mis handeling van een wielrijder veroordeeld zijn. De rechtbank te 's Hertogenbosch ver oordeelde Donderdag Gerardus Maas, land bouwer, geboren en wonende te Berlicum, tot eene gevangenisstraf van 12 jaren, we gens brandstichting gepleegd in den laten avond van 20 Sept jl. De raad der gemeente Vlijmen heeft de jaarwedde van het hoofd der school in de kom der gemeente met f 200 verhoogd en alzoo van f 1000 op f 1200 gebracht. Ook de heer Arn. A. Mutsaers te Til burg, heeft bedankt als lid der kamer van koophandel, zoodat in drie vacatures bij de verkiezing van 15 November moet voor zien worden. Te Breda hebben de heeren K. G. Oukoop en B. Ingen-Houz, verklaard niet meer in aanmerking te willen komen voor het lidmaatschap der kamer van koophandel aldaar. Naar men verneemt, is aan ged. staten concessie aangevraagd voor den aanleg en de exploitatie van een stoomtramweg van Vucht over St. Michiels-Gestel en Schijndel naar St. Oedenrode, in aansluiting aan de geconcessioneerde stoomtram Vechel-Sint Oedenrode—Eindhoven—Belgische grenzen. Uit Vlijmen wordt geschreven Wij hebben met weemoed den laatsten wagen van Van Gend en Loos nagestaard Het was de grootste, voor 18 personen. Er zat nu niemand in dan een paar knechts en de lading bestond uit eenige ladders en wat rommel, afkomstig uit de hier aanwezige stalling. Ja met weemoed hebben wij dien laatsten wagen nagestaard, want sedert de opening van de spoorweglijn Zwaluwe—Vlij men was het maar gemakkelijk naar 'sBosch te komen en terug. Als de wagen niet vol zat, kom men overal opstappen en we zijn er nu niet op verbeterd. Eerst een gezonde wandeling naar het station, waar men wel niet op het uiterste oogenblik durft aanko men, dus nog wat tijdverlies heeft, dan het traject sporens, zoodat bij slot van rekening de reis per spoor naar 'sBosch bijna even lang duurt als van Gend en Loos er over deed. Zoo gaat het in den regelde meeste menschen zijn niet tevreden met het be staande en haken naar wat nieuws. Hoe dikwijls is er gemopperd over die „rammel kasten" van Van Gend en Loos, en inder daad ze waren hetZij schokten, stootten, rammelden, tochtten, stonken, ze waren verve loos. verschrikkelijk hard van banken, gevaar lijk misschien wel; we haakten naar de lekkere coupés van de staatsspoorwegen en nu zouden we werkelijk wel willen dat het „sukkelend locaaltje" en de „rammelkasten" nog maar reden, want hoe voldoende door den nieuwen spoorwegdienst in het verkeer wordt voorzien, kan wel hieruit blijken, dat nog dagelijkseene diligence rijdt tusschen Waalwijk en 'sBosch heen en weer, waarvan veel gebruik wordt gemaakt, en van Heusden naar 'sBosch en terug dagelijks nog wel twee diligences van verschillende ondernemers, niettegenstaande uit Heusden op alle treinen wagens rijden naar het station Drunen. Een ding hebben we gewonnen rust en kalmte De wagens ratelen niet meer; geen zweepge klap weerklinkt; de trompet zwijgt. Als er straks water in het Bossche Veld komt, geen veerlieden en schippers, geen bootjes en schuiten meer; ginds snorrende treinen heen, die slechts nu en dan een schel gefluit doen hooren; de beweging van het moderne levet wordt samengetrokken in de groote steden de dorpen worden dof en stil, en de dorpe lingen overgelaten aan hun lot. Geen wonde; dat dit er niet beter op wordt. De commies B. door de arr. rechtbanl te Breda wegens meineed veroordeeld tot 5 jaren gevangenisstraf, doch die van dit von nis in hooger beroep kwam, is op bevel vail het gerechtshof te 's Bosch, te Rijsbergen ge arresteerd en naar Breda overgebracht. De drie personen, die als verdacht van poging tot diefstal in de R. K. kerk te Vuchi verleden week waren aangehouden, zijn we-! gens gebrek aan bewijs losgelaten. Den nacht daarop zijn te Bokstel bij der burgemeester F. baron van Lamsweerde ge-^ stolen een groote zilveren soeplepel, 7 dito suikerlepeltjes, 7 dito theelepeltjes, 3 ditcj kroesjes, alles gemerkt F. v. L., alsmede 21 gulden. Bij den landbouwer P. v. d. Braak tc Kromvoort zijn deze week verschillende gou den sieraden, alsmede 3 rijksdaalders ont vreemd. Van dezen diefstal wordt verdacht een gedeserteerd huzaar I. van D., die ziel] de vorige week bij zijn broeder te Vuchti onder een gezocht voorwendsel, in een bu r\ gerpak stak en zich bij bovengenoemderj landbouwer als knecht verhuurde. Hij moe de wijk hebben genomen naar Antwerpen. De Drentsche dorpen worden tegen! woordig afgeloopen door iemand, die certifi caten van loten, „uitgegeven door de firma Bomhof te Rotterdam," en opbrengendé f 24 a 36 per stuk, aan den man tracht te brengen. Naar men mededeelt, hebben deze' loten geen waarde en gebruikt de verkoopei namen van geachte en bekende personen, otri ze te plaatsen, hetgeen hem tamelijk we gelukt. Te Tilburg heeft zich het volgende! geval voorgedaan: Een gehuwd persoon, die vóór een twintigtal jaren naar Belgie was ver trokken, had zich kort daarna aldaar schuldig gemaakt aan eene misdaad, tengevolge waar-! van hij tot levenslange gevangenisstraf ver oordeeld werd. Zijne vrouw huwde vóór een zestal jaren opnieuw men zegt wettig met zekeren T. aldaar. Haar eerste man heeft inmiddels bij gelegenheid der koningsfeesten in Belgie gratie gekregen en is nu dezer, dagen teTilburg aangekomen,in deverwachting zijne vrouw nog aan te treffen. Men kan denken hoe vreemd de man opkeek, toen hij een nieuw huisgezin, bestaande uit man, vrouw! en vier kinderen, vond. Uit Wormerveer wordt van Dinsdag avond gemeld: Zoo even, toen de trein van Amsterdam té ongeveer half negen binnenreed, had een ernstig ongeluk plaats. Een goederentrein1 scheen niet volkomen de rails voor den bin nenkomenden trein vrij te laten. Een botsing volgde. Eene locomotief en paar wagend liggen over den weg. De weinige passagiers], kwamen met den schrik en een schok vrij doch de stoker, een ongehuwd man, bekwam] eene ernstige beenbreuk en is in het Amster-] damsche gasthuis opgenomen. De machinist bekwam lichte brandwonden. De eerste sneltrein, die de reizigers van! de Engelsche boot uit Vlissingen vervoert, was Donderdagmorgen verplicht, wegens het; heetloopen van een der waggons, even voorbij het station Rilland te stoppen. Na blussching kon de trein zonder ongelukken de reis ver-| volgen. Donderdagavond 6 uur zijn op het em-! placement van het station van den Rijnspoor weg te Utrecht twee treinen tegen elkaar gereden, de een een goederentrein (houttrein) de andere een rangeerende personentrein. Van den laatsten werd een waggon 2e klasse; geheel stuk gereden, terwijl een waggon van den anderen (binnenkomenden) trein zwaar beschadigd werd. Persoonlijke ongelukken niet plaats. U. D. Uit Utrecht meldt men: In den nacht van Maandag op Dinsdag is j op de lijn Amsterdam Utrecht, onder del gemeente Zuilen, een polderwerker door eenl van Amsterdam komenden goederentrein of wel door den voorafgaanden personentrein aangereden, met het treurig gevolg, dat de ongelukkige op de plaats dood bleef. Uit een ingesteld onderzoek moet gebleken zijn, dat de man E. H. genaamd en te Zuilen woonachtig was, waar hij sedert eenige tijd aan het Nieuwe Merwedekanaal werkte. Naar gelang de Schevéningsche schuiten komen opdagen, neemt ook het aantal jobs tijdingen toe. Gelukkig heeft men tot heden door de stormen der vorige week geen men- schenlevens te betreuren, en bepalen zich de j onheilen tot schade aan vaartuig en vooral aan vischwant. De bomschuit Cornelia, reeder M. de Niet Az., schipper W. Vrolijk, verloor j de geheele vleet. Twee schepen van den reeder T. Tuyt: Door 's Heeren Zegen en O Heer bewaakt ons, kwamen terug met eene vangst van 130 en 180 kantjes haring, het een had een verlies van 30 netten, het ander eene verontramponeerde vleet. Voorts werd de bomschuit Vriendschap van den reeder C. v. d. Toorn Mz.. acht j dagen geleden door een driemast-barkschip i aangezeildwaardoor zwaarden en mikken verloren gingen en de boeg werd beschadigd Neer lands Koning, van den reeder W. v. d. Zwan, zag in den nacht van 16 op 17 Oct.,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1890 | | pagina 5