ECHO Villi «ET ZOI»,
TWEEDE BLAD.
Zondag 26 October 1890,
BUITENLAND.
Frankrijk.
Spanje.
Engeland.
Duitschland.
Oostenrijk,
Amerika.
BINNENLAND.
Door den heer Plichon, voormalig bestuur
der van een der grootste kolenmijnen in het
noorden van Frankrijk, is, in verband met
de jongste werkstakingen in de mijnen van
Frankrijk, Belgie en Duitschland, nagegaan,
hoe de betrekkelijke stand der loonen in
deze drie verschillende landen is en om on
juiste uitkomsten te vermijden, heeft hij zijn
onderzoek bepaald tot het kolenbekken, dat
zich van Westfalen uitstrekt naar Aken, Na
men, Charleroi, Bergen en drie of vier noor
delijke Fransche departementen. In dit gebied
is de bodem formatie overal gelijkvormig, zijn
de kolenbeddingen van dezelfde dikte en dus
de omstandigheden, waaronder de kolen ver
kregen worden, gelijk. De loonen zijn, gelijk
te verwachten was, in Frankrijk hooger dan
in Belgie of Duitschland en ten opzichte van
laatstgenoemd land komt hij, op grond eener
enquête der Pruisische regeering in 1887,
tot het besluit, dat het gemiddelde loon van
den mijnwerker in die drie districten 2 fr.
95 cm. per dag bedraagt. In de Belgische
kolenvelden bevond hij, dat daar het dagloon
van 2 fr. 70 cm. in 1887 gestegen was tot
2 fr. 90 cm. in 1889, terwijl in Frankrijk de
mijnwerkers per dag in het Département du
Nord 3 fr. 55 cm. en in Pas de-Calais 3 fr.
65 cm. verdienden. Een ander voordeel dat
deze werklieden in Frankrijk genieten, is, dat
xij meerendeels wonen in modelwoningen met
tuintjes, op hoogstens een kwartier afstand
van den mond der mijn, welke woningen de
mijn-eigenaren hun zeer goedkoop verhuren.
In Belgie en Duitschland zijn bijna nergens-
voorzieningen van dien aard getroffen, ten
minste niet op zulk eene ruime schaal.
Voor een paar dagen is mededeeling ge
daan van het schrikbarend aantal personen,
die in de laatste maanden te Madrid aan de
pokken overleden zijn. Het waren officieele
cijfers. Thans vinden wij in de Daily News
eene opgave van het aantal poklijders te
Madrid in de maand September en geduren
de de eerste helft der maand October. De
cijfers zijn 1122 en 818. Omtrent 40u pok
lijders bevinden zich op het oogenblik in het
algemeen hospitaal.
De ministerieel gezinde bladen, dat zijn
dus de conservatieve, dringen nu, met het
oog op de verwoestingen dezer ziekte bij de
regeering er op aan om bij de cortes een
wetsontwerp in te dienen, waarbij de inenting
verplichtend wordt gesteld.
Men schrijft uit Londen
De Times ven 21 October bevat een be
richt, volgens hetwelk de „scheepvaart-ver-
eeniging," eene vereeniging van reeders, die
gelijk destijds is medegedeeld, onlangs is
opgericht om de werklieden-vereenigingen te
bestrijden, binnen kort zal trachten kracht
dadig aan haar doel te beantwoorden en wel
door het krasse middel om alle schepen, aan
de leden der vereeniging behoorende, op te
leggen en geheel ongebruikt te laten, totdat
een meer normale toestand verkregen is.
Maatregelen zouden thans overwogen worden
om dit overal in het rijk tegelijkertijd te doen
geschieden.
De reeders zijn tot het uiterste gedreven
door den last, dien zij van de werklieden - veree
nigingen ondervonden hebben. Zoo werd het
stoomschip Ariadne eenigen tijd geleden te
Barrow door gewone werklieden, allen leden
van werklieden-vereenigingen, geladen. De
bemanning was eveneens geheel uit unionisten
samengesteld. Het schip ging naar Birkenhead
om te lossen, maar dit werd belet, omdat de
eigenaars van de dokken te Barrow niet ge
neigd waren hunne met-unionistische werklie
den te ontslaan.
Zoovele gevallen van dezen aard zijn voor
gekomen dat het verklaarbaar is, dat de ree
ders ongeduldig worden en een einde aan
dezen toestand willen maken. Maar of hun
plan wel gelukken zal, is eene andere quaestie,
want de reeders z:jn concurrenten en tevens
kapitalisten, die betrokken zijn bij industrieën,
die voor haar geregelden gang van de scheep
vaart afhankelijk zijn. Zulk een stapals
waarmede thans gedreigd wordt, zou voor de
reeders nog veel schadelijker zijn dan voor
de werklieden en de quaestie toch niet
uitmaken.
Naar de Times mededeelt, wordt dejuist-
huid van het bericht nopens de plannen van
de reeders in twijfel getrokken. Vanwege de
vereeniging der matrozen wordt het als een
proefballon beschreven.
De parnellistische afgevaardigde Sherry
en een der beschuldigden, die voor de recht
bank te Tipperary terecht staan, zijn tot een
week gevangenisstraf veroordeeld, wegens hun
oneerbiedige houding tegenover de leden der
rechtbank. De veroordeelden moeten den
magistraten dan ook leelijk de waarheid heb
ben gezegd.
Op de korenbeurs te Edimburg is een
meeting van 5000 personen gehouden, onder
voorzitterschap van lord Roseberywaarop
Gladstone optrad om de daden en de ge
breken van het tegenwoordige parlement te
bespreken. Ook heeft hij over de buiten-
landsche aangelegenheden en het verband
tusschen kapitaal en arbeid gesproken. De
politiek der Iersche regeering werd door hem
aan critiek onderworpen. Tal van adressen
werden den grijzen staatsman aangeboden
die herhaaldelijk werd toegejuicht.
De Beiersche Koningskasteelen zijn in dit
jaar bezocht door 80000 personen. Aan toe
gangsgelden werd ongeveer 240000 Mark
ontvangen. Herrenchiemsee leverde daarvan
100000 Mark en Lindenhof werd dit jaar
even druk bezocht. Op sommige dagen kwa
men in die beide kasteelen wel 500 bezoekers.
Het meer van den weg gelegen Neuschwan-
stein werd minder druk bezocht.
Voorts wordt het verkeer op de Beiersche
staatsspoorwegen zoozeer bevorderd door het
bezoek van deze kasteelen, dat men wel 500000
mark der jaarlijksche ontvangsten op rekening
daarvan kan stellen.
De electrische spoorweg op den Mönchs-
berg, bij Salzburg, is nu gereed. De helling
is er zeer steil en de waggon bijna een
ascenseur -- wordt met ijzertouwen voortge
trokken. Een beneden geplaatste batterij van
116 accumulators voorziet een electrische
machine, welke in het station boven is ge
plaatst en waardoor de waggon, welke ledig
600 kilogram zwaar is en twaalf passagiers
kan bevatten, naar boven getrokken wordt.
De regeering der Vereenigde Staten
moet besloten hebben tot een nieuwen maat
regel tot beperking van het aantal landver
huizers. Voortaan zal namelijk aan allen
die in hun vaderland wegens een of ander
misdrijf veroordeeld zijn, het vast verblijf in
de Vereenigde Staten worden ontzegd.
Op een groot aantal spoorwegen in de
westelijke stalen van Noord-Amerika worden
electrische locomotieflampen in gebruik ge
steld. Het gebeele apparaat neemt slechts
weinig ruimte in en weegt circa 290 K.G.
Het koplicht werpt verscheidene K. M. ver
een lichtstraal over de rails. Zelfs bij storm
achtig weer wordt de kleinste hindernis op
300 meter nog herkend, zoodat deze nieuwe
electrische lampen de veiligheid op de spoor
wegen aanmerkelijk verhoogen.
Dinsdag avond j.l. heeft op den Cin
cinnati Southern spoorweg, in Kentucky (V.
St.) een ernstig ongeluk plaats gehad. Een
goederentrein is in eene tunnel in botsing
gekomen met een personentrein. Naar het
schijnt, volgden op de lijn twee personen
treinen spoedig na elkander. De goederen
trein was op een zijspoor geplaatst om den
eersten personentrein voorbij te laten gaan.
Toen dit geschied was, werd de goederentrein
weder op het hoofdspoor gebracht en in de
tunnel achterop gereden door den tweeden
personentreinwiens komst men vergeten
schijnt te hebben. De goederentrein werd in
de kleine ruimte van de tunnel letterlijk in-
eengedrukten tot overmaat van ramp ge
raakten de overblijfselen der wagens enz. in
brand, zoodat vijf treinbeambten levend ver
brandden. Een aantal andere beambten be
kwamen min of meer letsel maar de
reizigers uit den personentrein bleven allen
ongedeerd.
Denzelfden avond had er een spoorwegon
geluk plaats in Alabama, op de Kansas City,
Memphis Birminghamlijn. De nacht-snel
trein, die des avonds uit Birmingham vertrok,
was een paar mijlen onder weg toen men
bemerkte dat de slaapwaggon, het laatste
rijtuig van den trein, achtergelaten was. De
machinist deed den trein naar Birmingham
terug stoomen, waarbij hij in botsing kwam
met een goederentrein, dien men zeer kort
na den sneltrein van het station had laten
afrijden. Verscheidene der achterste wagens
van den sneltrein werden „getelescopiseerd",
twee lieden bleven op de plaats dood, en 27
personen bekwamen verwondingen, waarvan
sommigen ernstig.
De eerstvolgende WEEKMARKT
alhier zal gehouden worden op DON
DERDAG 30 October a. s., in plaats
van daags daarna; dit tot naricht
van alle belanghebbenden.
UITVOERINGEN.
WAALWIJK.
Op Zondag 26 dezer, door de Liedertafel
„Oefening en Vermaak" van Waalwijk en
Besoijen, op Musis Sacrum
1. Zondag op het Meer. Heinze.
2. Hymne. de Vliegh.
4. Die Glockentöne. Berthelsmann.
WAALWIJK, 25 Oct. 1890.
Onlangs deelden wij mede, dat voortaan
aan ieder onderofficier en mindere bij de
bataljons der infanterie, die als bezettings
troepen zijn of zullen worden aangewezen,
en bij de regimenten der vesting-artillerie,
één paar hooge vetlaarzen zal verstrekt wor
den.
Aan de heeren Van der Heijden en Van
Grinsven, schoenfabrikanten alhier, is de le
vering opgedragen van 2000 paar van die
laarzen.
ftBij de deze week gehouden aanbeste
ding van halve zolen en achterlappen ten
dienste der herstelling aan schoeisel voor de
korpsen van het leger is de heer J. van den
Bergh, te Baardwijk, minste inschrijver voor
3 perceelen halve zolen, ieder van 6400 paar,
respectievelijk voor f3.65, f3.69 en f3.77;
de minste inschrijver voor de 2 andere per
ceelen was, tegen f3.78 en f3.80, de firma
Lamberts en Co., te Amsterdam, die even
eens het laagste inschreef voor 5 perceelen
achterlappen, ieder van 9000 paar, voor
f3.71.
Zoodra een afschrift van de gemeente-
begrooting voor 1891 in ons bezit is, zullen
we deze volgens gewoonte in ons blad op
nemen. Voor heden bepalen wij ons tot de
vermelding dat zij in ontvangst bedraagt
f44.413.40* en in uitgaaf 43.918.80.
Voor het onderwijs is uitgetrokken f 12.129,
voor het armwezen f5545.
Een memoriepost .is op de begrooting ge
bracht als tegemoetkoming in de kosten eener
eventueel te houden landbouwtentoonstelling
in 1891.
Naar men ons mededeelt zou hooger
beroep aangeteekend zijn tegen het in ons
vorig nummer opgenomen vonnis der arr.
rechtbank, waarbij 4 personen wegens mis
handeling van een wielrijder veroordeeld zijn.
De rechtbank te 's Hertogenbosch ver
oordeelde Donderdag Gerardus Maas, land
bouwer, geboren en wonende te Berlicum,
tot eene gevangenisstraf van 12 jaren, we
gens brandstichting gepleegd in den laten
avond van 20 Sept jl.
De raad der gemeente Vlijmen heeft
de jaarwedde van het hoofd der school in de
kom der gemeente met f 200 verhoogd en
alzoo van f 1000 op f 1200 gebracht.
Ook de heer Arn. A. Mutsaers te Til
burg, heeft bedankt als lid der kamer van
koophandel, zoodat in drie vacatures bij
de verkiezing van 15 November moet voor
zien worden.
Te Breda hebben de heeren K. G.
Oukoop en B. Ingen-Houz, verklaard niet
meer in aanmerking te willen komen voor
het lidmaatschap der kamer van koophandel
aldaar.
Naar men verneemt, is aan ged. staten
concessie aangevraagd voor den aanleg en
de exploitatie van een stoomtramweg van
Vucht over St. Michiels-Gestel en Schijndel
naar St. Oedenrode, in aansluiting aan de
geconcessioneerde stoomtram Vechel-Sint
Oedenrode—Eindhoven—Belgische grenzen.
Uit Vlijmen wordt geschreven
Wij hebben met weemoed den laatsten
wagen van Van Gend en Loos nagestaard
Het was de grootste, voor 18 personen. Er
zat nu niemand in dan een paar knechts en
de lading bestond uit eenige ladders en wat
rommel, afkomstig uit de hier aanwezige
stalling. Ja met weemoed hebben wij dien
laatsten wagen nagestaard, want sedert de
opening van de spoorweglijn Zwaluwe—Vlij
men was het maar gemakkelijk naar 'sBosch
te komen en terug. Als de wagen niet vol
zat, kom men overal opstappen en we zijn
er nu niet op verbeterd. Eerst een gezonde
wandeling naar het station, waar men wel
niet op het uiterste oogenblik durft aanko
men, dus nog wat tijdverlies heeft, dan het
traject sporens, zoodat bij slot van rekening
de reis per spoor naar 'sBosch bijna even
lang duurt als van Gend en Loos er over
deed. Zoo gaat het in den regelde meeste
menschen zijn niet tevreden met het be
staande en haken naar wat nieuws. Hoe
dikwijls is er gemopperd over die „rammel
kasten" van Van Gend en Loos, en inder
daad ze waren hetZij schokten, stootten,
rammelden, tochtten, stonken, ze waren verve
loos. verschrikkelijk hard van banken, gevaar
lijk misschien wel; we haakten naar de lekkere
coupés van de staatsspoorwegen en nu
zouden we werkelijk wel willen dat het
„sukkelend locaaltje" en de „rammelkasten"
nog maar reden, want hoe voldoende door
den nieuwen spoorwegdienst in het verkeer
wordt voorzien, kan wel hieruit blijken, dat
nog dagelijkseene diligence rijdt tusschen
Waalwijk en 'sBosch heen en weer, waarvan
veel gebruik wordt gemaakt, en van Heusden
naar 'sBosch en terug dagelijks nog wel twee
diligences van verschillende ondernemers,
niettegenstaande uit Heusden op alle treinen
wagens rijden naar het station Drunen. Een
ding hebben we gewonnen rust en kalmte
De wagens ratelen niet meer; geen zweepge
klap weerklinkt; de trompet zwijgt. Als er
straks water in het Bossche Veld komt, geen
veerlieden en schippers, geen bootjes en
schuiten meer; ginds snorrende treinen heen,
die slechts nu en dan een schel gefluit doen
hooren; de beweging van het moderne levet
wordt samengetrokken in de groote steden
de dorpen worden dof en stil, en de dorpe
lingen overgelaten aan hun lot. Geen wonde;
dat dit er niet beter op wordt.
De commies B. door de arr. rechtbanl
te Breda wegens meineed veroordeeld tot 5
jaren gevangenisstraf, doch die van dit von
nis in hooger beroep kwam, is op bevel vail
het gerechtshof te 's Bosch, te Rijsbergen ge
arresteerd en naar Breda overgebracht.
De drie personen, die als verdacht van
poging tot diefstal in de R. K. kerk te Vuchi
verleden week waren aangehouden, zijn we-!
gens gebrek aan bewijs losgelaten.
Den nacht daarop zijn te Bokstel bij der
burgemeester F. baron van Lamsweerde ge-^
stolen een groote zilveren soeplepel, 7 dito
suikerlepeltjes, 7 dito theelepeltjes, 3 ditcj
kroesjes, alles gemerkt F. v. L., alsmede 21
gulden.
Bij den landbouwer P. v. d. Braak tc
Kromvoort zijn deze week verschillende gou
den sieraden, alsmede 3 rijksdaalders ont
vreemd. Van dezen diefstal wordt verdacht
een gedeserteerd huzaar I. van D., die ziel]
de vorige week bij zijn broeder te Vuchti
onder een gezocht voorwendsel, in een bu r\
gerpak stak en zich bij bovengenoemderj
landbouwer als knecht verhuurde. Hij moe
de wijk hebben genomen naar Antwerpen.
De Drentsche dorpen worden tegen!
woordig afgeloopen door iemand, die certifi
caten van loten, „uitgegeven door de firma
Bomhof te Rotterdam," en opbrengendé
f 24 a 36 per stuk, aan den man tracht te
brengen. Naar men mededeelt, hebben deze'
loten geen waarde en gebruikt de verkoopei
namen van geachte en bekende personen, otri
ze te plaatsen, hetgeen hem tamelijk we
gelukt.
Te Tilburg heeft zich het volgende!
geval voorgedaan: Een gehuwd persoon, die
vóór een twintigtal jaren naar Belgie was ver
trokken, had zich kort daarna aldaar schuldig
gemaakt aan eene misdaad, tengevolge waar-!
van hij tot levenslange gevangenisstraf ver
oordeeld werd. Zijne vrouw huwde vóór een
zestal jaren opnieuw men zegt wettig met
zekeren T. aldaar. Haar eerste man heeft
inmiddels bij gelegenheid der koningsfeesten
in Belgie gratie gekregen en is nu dezer,
dagen teTilburg aangekomen,in deverwachting
zijne vrouw nog aan te treffen. Men kan
denken hoe vreemd de man opkeek, toen hij
een nieuw huisgezin, bestaande uit man, vrouw!
en vier kinderen, vond.
Uit Wormerveer wordt van Dinsdag
avond gemeld:
Zoo even, toen de trein van Amsterdam té
ongeveer half negen binnenreed, had een
ernstig ongeluk plaats. Een goederentrein1
scheen niet volkomen de rails voor den bin
nenkomenden trein vrij te laten. Een botsing
volgde. Eene locomotief en paar wagend
liggen over den weg. De weinige passagiers],
kwamen met den schrik en een schok vrij
doch de stoker, een ongehuwd man, bekwam]
eene ernstige beenbreuk en is in het Amster-]
damsche gasthuis opgenomen. De machinist
bekwam lichte brandwonden.
De eerste sneltrein, die de reizigers van!
de Engelsche boot uit Vlissingen vervoert,
was Donderdagmorgen verplicht, wegens het;
heetloopen van een der waggons, even voorbij
het station Rilland te stoppen. Na blussching
kon de trein zonder ongelukken de reis ver-|
volgen.
Donderdagavond 6 uur zijn op het em-!
placement van het station van den Rijnspoor
weg te Utrecht twee treinen tegen elkaar
gereden, de een een goederentrein (houttrein)
de andere een rangeerende personentrein. Van
den laatsten werd een waggon 2e klasse;
geheel stuk gereden, terwijl een waggon van
den anderen (binnenkomenden) trein zwaar
beschadigd werd. Persoonlijke ongelukken
niet plaats. U. D.
Uit Utrecht meldt men:
In den nacht van Maandag op Dinsdag is j
op de lijn Amsterdam Utrecht, onder del
gemeente Zuilen, een polderwerker door eenl
van Amsterdam komenden goederentrein of
wel door den voorafgaanden personentrein
aangereden, met het treurig gevolg, dat de
ongelukkige op de plaats dood bleef.
Uit een ingesteld onderzoek moet gebleken
zijn, dat de man E. H. genaamd en te Zuilen
woonachtig was, waar hij sedert eenige tijd
aan het Nieuwe Merwedekanaal werkte.
Naar gelang de Schevéningsche schuiten
komen opdagen, neemt ook het aantal jobs
tijdingen toe. Gelukkig heeft men tot heden
door de stormen der vorige week geen men-
schenlevens te betreuren, en bepalen zich de j
onheilen tot schade aan vaartuig en vooral
aan vischwant. De bomschuit Cornelia, reeder
M. de Niet Az., schipper W. Vrolijk, verloor j
de geheele vleet. Twee schepen van den
reeder T. Tuyt: Door 's Heeren Zegen en
O Heer bewaakt ons, kwamen terug met eene
vangst van 130 en 180 kantjes haring, het
een had een verlies van 30 netten, het ander
eene verontramponeerde vleet.
Voorts werd de bomschuit Vriendschap
van den reeder C. v. d. Toorn Mz.. acht j
dagen geleden door een driemast-barkschip i
aangezeildwaardoor zwaarden en mikken
verloren gingen en de boeg werd beschadigd
Neer lands Koning, van den reeder W. v. d.
Zwan, zag in den nacht van 16 op 17 Oct.,