Nummer 76. Zondag 24 September 1893. 16e Jaargang. Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. Uit Amerika. UITGEVER; ANTOON TÏELEN Staatkundig overzicht. BUITENLAND. Belgie. De Echo van het Zuiden, Waalwijkscbc en Lu£straal\rlr Courant, Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond. Abonnementsprijs per 3 maanden f 1,00. franco per posl door het geheele rijk f 1,15 Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan den Uitgever. Waalwijk. Advertentiën 17 regels f 0,60 daarboven 8 cent per regel groote letters naar plaatsruimte. Advertentien 3 maal ter plaatsing opgegeven, worden 2maal berekend. Advertentiën voor Duitscb" land worden alleen aangnomen ioor het advertentiebureau van Adolf Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per regel. 't Nieuws omtrent den burgeroorlog in Brazilië blijft bestaan uit twee soorten, even onvertrouwbaar eigenlijk: 't nieuws, verspreid door de regeeringdat alle berichten van alarmeerendeu en ernstigen aard doodleuk tegenspreekt en ze verwijst naar het gebied der sprookjes en de mededeelingen van par ticulieren aard, verspreid uit Montevideo welke den toestand van Peixoto steeds ha chelijker heeten, doch die ook al geen on beperkt geloof verdienen, omdat zij aikomstig zijn uit het hoofdkwartier der insurgenten. In elk geval schijnen de kansen voor Peixoto ten ongunste gekeerd en wint Mello steeds terrein onder de ontevredenen. Ook in de oude wereld doet zich niet zoo heel veel vermeldenswaardigs voor: met de werkstaking in Frankrijks mijngebied zoowel als in Engelands kolendistricten gaat 't, kleine incidenten uitgezonderd, alles vrij kalm en de opwekking der Fransche leiders aan de Belgische makkers heeft nog even weinig kans plotseling algemeen ingang te vinden in 't Centrum, 't. bekken van Charleroi en Luik en de Borinage, alles in 't begin dezer week: mocht 't toch tot gedeeltelijke grève komen, dan is 't een gedwongen fraaiigheid De uitgebreide verslagen omtrent de»fails et gestes" van de op Hongaarschen bodem saamgekomen vorsten in verband met de manoeuvres, alsmede de deskundige beschou wingen over deze laatste, kunnen geen groote Zooals onzen lezer? bekend is, maakt de heer M. van Loon van de firma G. van Loon, in leder en fournituren, alhier, eeue reis door de Yereenigde Staten van Noord- Amerika, met het plan ook Chicago en de tentoonstelling te bezoeken. Uit door hem geschrevene brieven deelen wij hier een en ander mede, dat door velen zeker met belangstelling zal gelezen worden. In zijne eerste correspondentie aan boord van de Mailboot New-York, geeft schijvereene schets van het leven aan boord van eene der grootste trans-Atlantische booten. Daar wij veronder stellen dat de meesten wel eens of meermalen over dit onderwerp zullen gelezen hebben, springen wij dat over en beginnen op Vrijdag 25 A ugustus, toen de loods aan boord was gekomen en men hoopte Zaterdag om den middag te New-York te zijn. Vrijdag nacht (aldus schrijft de heer M. van Loon) kwam er echter zulk een zware mist op, dat de boot slechts zeer langzaam vooruitging en wij den geheelen nacht geplaagd waren met een onophoudelijk gebrom van de stoomfluit. Dat was Zaterdag morgen nog niet beter zelfs erger, zoodat kapiiein en loods eindelijk besloten om een anker uit te laten, en daar lagen wij stil van af ongeveer 10 uur tot 1 uur toe. Wij had den nu zes dagen aan boord geweest en dagen gehad, dat wij geen schip of niets zagen en toch verveelden deze 3 uur meer, dan anders een ge heelen dag. Wij wisten dat wij dicht bij land moesten zijn, hoorden ook tweemaal een kanon schot en zouden bij helder weder reeds meer en meer het gewoel der New-Yorker kaai en haven ondervinden; en nu, niets dan kijken en turen in de mist, niet wetende en reeds de hoop opgevende om dien avond te New-York te komen, want, zulke mist kon wel blijven duren. Eindelijk, om één uur, een koeltjewat meer wind en de zon breekt door; wij zijn geredI Wij zien twee, drie schepen rondom ons, en in de verte achter ons uit bemerkt men met behulp van een verkijker, de „Campania" de grootste bekende boot 'ter wereld. Deze boot, groot 13.000 ton met 30.000 paardekracht, is van de Cunard Line, de ergste en felste concurrent van de American Line, waarvan de boot New-York is, waarmede ik van Engeland vertrok en die 10,500 ton groot is, met 20,000 paardekracht. U kunt begrijpen, dat de kapitein en vooral de loods en ook wij de pas sagiers in het vuistje lachten en allen zich ver kneukelden, dat wij de //Campania,'' die juist terzelfder tijd van Engeland vertrokken was, vóór waren Nu ging er een extra kluitje kolen het vuur in, niet zoozeer om van den verloren tijd nog belangstelling wekkenomdat het 't zelfde spel is, dat zich jaar op jaar herhaalt, doch een variatie als nu uit Güns tot ons komt is van zóó groot gewicht, dat de Köln. Ztg. er een plaatsje aan afstaat voor aan haar nummer van Donderdagmorgen, gespatieerd gedrukt nog welDaar staat dan ook zwart op wit vermeld, dat de keizer, die eerst later van Bismarck's ernstige ongesteldheid heeft gehoord, zijn ex-kanselier van Güns uit te legrafisch zijn deelneming heeft betuigd en hem zelfs met het oog op het ongunstige klimaat in Friedrichsruhe, logies heeft aan geboden in een van zijn ('s keizers) kasteelen. In een lang telegram heeft vorst Bismarck den keizer zijn innigen dank betuigd, onder vermelding diens aanbod niet te kunnen aan nemen, daar professor Schweninger een ver andering van 't gewone verblijf had ontraden. De gelegenheid tot de meest gewaagde veronderstellingen (tot Ven Caprivi's aftreding en Bismarck's rehabilitatie incluis!) is nu geopend Mag men de berichten in Duitsche bladen geloovendan verkeert men te Petersburg reeds sinds lang in angst en beven over 't verloop der feestelijkheden te Toulon in spanning vraagt men zich zelf af of de Fran sche regeering berekend zal zijn voor de zoo moeielijke taakbetooming der hartstochten in 't belang van den algemeenen politieken toestand en ter eerbiediging van 's czaren wil met betrekking tot de handhaving des vredes. Nu is een dergelijke verontrusting zeer wel mogelijk want nu reeds zijn de iets in te halen, maar meer om de „Campania' vóór te blijven, want het verschil was zoo gering ten slotte, dat enkele passagiers nog eene wed denschap aangingen, wie het eerst te New-York zou zijn,-ten minste aan lmt quarantaine station, waar de gezondheids doctor aan boord komt, wat altijd circa een uur oponthoud geeft en daar er maar één doctor hiervoor is en dus bij bijna gelijktijdige aankomst van twee booten, de eene een uur voor niets moet wachten, kwam het er op aan, om daar eerst te zijn. Wij kwamen dan ook r.o. '1 aan, en iets later lag de //Campania" vlak achter ons en hadden wij het volle gezicht op boot en passagiers. De haven var. New-York en het omliggende land biedt een prachtig ge zicht aan, vooral het standbeeld der Vrijheid aan den ingang der haven is indrukwekkend; doch hier over wil ik nu liever niet uitweiden. Het was met dat al circa 4 uur geworden en van af 1 uur, toen de zon doorkwam, drukkend heet. Wij landden aan kaailoods No. 43, waar honderden en honderden menschen de boot op wachtten. Hier komt de douane haar werk ver richten; ik had niets dan mijne sigaren, waarvan ik, omdat het kleine waren, circa 60 stuks vrij had; van 200 stuks moest ik betalen. Ge kunt niet raden wat ik voor die 200 stuks moest leg gen. Eerst 2Vs dollar van de 100, dat was 5 dollar om dat het maar kleine waren en dan nog circa 50% van de waarde, dat was nog eens 3 dollar dus f 20.as je blieftIk stond verbluft en vroeg of het geen abuis was neen Had ik nu de plooibaarheid der douane beambten alhier maar voldoende gekend, dan had ik wellicht met een paar dollar vrij gekomen. Ik dacht met één man te doen te hebben, die de bagage nakeek, maar no. 2 schreef de boel op en die had ik over liet hoofd gezien. No. 1 vroeg om een kistje open te maken; dat beteekent: laat mij eens een sigaar keuren. Ik gaf er hem een handvol of liever hij nam ze; een sigaar geven, dat mag niet, dat is omkooperijnemen is niet verboden. Ik had geen erg in no. 2, anders had ik hem het kistje na tuurlijk ook onder den neus geduwd. „Dat zal circa drie dollar zijn' zei no 1; maar no 2 schreef op en hij schreef raak ook. Enfin, met betalen was ik er af. Het was snikheet en ik reed met drie Hollan ders in de omnibus raar het hótel, waar wij sa men zouden logeeren; de afstand was hoogstens 10 minuten. Hiervoor moesten wij ieder een dollar of een rijksdaalder betalen. Dit .is na tuurlijk afzetterij eerste klas, dacht ik, maar mijn reclameeren hielp niets, dat is tarief! Ik ben er nu natuurlijk beter achter. Te Albany gaf ik mijn bagage aan een soort van Gend en Loosen reed voor 5 cent met den electrischen tram naar het hótel. Te New-York logeerde ik in Broadway Central Hótel, 800 kamers voor circa 1000 gasten. Ik behoef niet te zeggen dat het een kolossaal lichaam isge vindt er van alles. Er is een telegraaf bureau, verkoop van spoorkaartjeskranten en uitingen des waanzins veledoch om die stemming nu te heeten van zoo ernstigen aard, dat 't zelfs niet onmogelijk is dat er van 't geheele bezoek der Russen aan Toulon niets komt, tenzij men in Frankrijk ten spoe digste mocht inbinden dat is waarlijk al te dwaas; om tot een dergelijk resultaat te komen moet men den bril der waarschijnlijkheid en der mogelijkheid hebben verwisseld tegen dien der wenschelijkheid. 't Schijnen evenwel niet alleen Duitschers te zijn, die zich zoozeer door hun eigen gevoelens en verlangens laten meesleepen, ook Franschen verstaan die kunst uitstekend. Zoo heeft men nu reeds drie lezingen over 't bezoek van Engeland's eska der aan Italiaansche havens: een spreekt van de hooge beteekenis ervan en van Engelands bedoeling om zijn aansluiting bij de triple- alliantie duidelijk te manifeesteren (een com plotje tegen de feestelijkheden te Toulon gesmeed door de kabinetten van Berlijn Rome, Weenen en Londen!); een ander ge waagt daarentegen van de verbazing, te Lon den gewekt door de beteekenis, welke men in Italië aan 't bezoek geeft, terwijl 't eigen lijk toch niets te beduiden heeften een derde, in deze bovengenoemde Duitsche ge waagde onderstelling evenarend de moge lijkheid van de heele geschiedenis ernstig in twijfel trekt, 't waarschijnlijk noemend dat de visite zal achterwege blijven met 't oog op de cholera. Zoo is er, bij gebrek aan politieke gebeur tenissen van ernstigen aard, dus geen gebrek aan sensationeele nieuwsberichten, er is zelfs te keus en keur theaterkaartjesdokter en barbier, een bureau waar ge uwe brieven en circulaires laat schrijven of liever drukken, terwijl ge zelf uw sigaar rookt en uw brieven dicteert; dan 3 telegraaftoestellen in rechtstreeksche verbinding met de beurs te New- York voor effecten, New-ürléans voor katoen en Chicago voor graan en spek. Zoodra de beurzen beginnen telegrafeert men de openingsprijzen die onmiddellijk afgeroepen en op een groot zwart bord genoteerd worden. Dat telegrafeeren blijft dur^n, totdat de beurzen gesloten worden, zoodat b.v. van soorten, waarin veel handel is, 15 a 20 prijzen onder elkander opvolgend genoteerd wor den. Het Hótel is dus als het ware een publiek gebouw; veel lui uit New-York, die er niet lo geeren komen bij de beurstelegraaf staan ol zitten, en zijn de prijzen van katoen of spek of graan of effecten naar hun zin, dan zit er vlak neven het bord iemand, die hunne orders wat gaarne onmiddellijk daar aanneemt en overseint naar de beurs te New-Orleans, Chicago of New- York zelf, om een oogenblik later zooveel dollar gewonnen of verloren te hebben. Ik logeerde op No. 609, zesde verdieping de prijzen zijn voor al de verdiepingen dezelfde omdat de kamers alle eender zijn en men geen trappen heeft te klimmen; alles gaat per lift op en af. New-Yrork is een famense plaats, die nog steeds wonderlijk vlug grooter en grooter wordt. Hoe die reuzengebouwen alle bezet worden is mij een raadsel. Het zijn vooral de Banken, Levensver zekeringen en Kranten, die zoo groot bouwen; 8 tot 12 verdiepingen, sommige geheel in witmar mer, de rest geheel in hardsteen; dat is voortaan de orde van den dag. De benedenverdieping en de eerste étage worden door de firma, wier ge bouw het is, zelf bewoond; de overige gedeelten worden aan alle mogelijke en onmogelijke maat schappijen en firma's verhuurd. Broadway de hartader en het drukste gedeelte van New-York is ruim vijf kwartier lang. De kabeltrams rijden hierlangs den geheelen aag de een na den ander en 's nachts om het half uur. Ik heb er betrekkelijk nog weinig gezien maar ben er nu spoorwijs, zoodat mijn plan is om in het terugkomen de merkwaardigheden meer te bezichtigen. Zaterdag ochtend 2 September vertrok ik per boot om 8,40 naar Albany en arriveerde daar om 6 uur namiddags. Deze tocht op de Hudsonrivier is zeer merkwaardig en is in het groot, wat de Rhijn tusschen Keulen en Mainz in het klein is. Men mist natuurlijk de ruines en oude kasteelen van den Rhijn, maar daarvoor treden de zomer paleizen der rijke Amerikanen in de plaats. Ik zeg dat de Hudson groot is tegenover den Rhijn; geen wonder, want een gedeelte is b. v. een uur breed, en gelijkt beter op een meer dan op eene rivier. Eene zijde aan de benedenrivier is ter lengte van drie uur geheel gelegen aan loodrechte bazaltrotsen, „palissaden" genaaid, van 300 tot 500 voet hoog, juist alsof men reusachtige dwars- Een afbeelding met de beschrijving van het bereikbare luchtkasteel, dat een der wonderen van de wereldtentoonstelling te Antwerpen, in 1894, zal wezen, is ons toe gezonden. Het is eigenlijk een vereeniging van ver scheidene ballons captifs of luchtpontons, met een gezamenlijken inhoud van 74,079 kub. meter gas, waardoor het luchtkasteel zwevende wordt gehouden. De gaskracht is voldoende voor 59,262 kilogr. en de zwaarte van het kasteel is met 150 personen, die 't bevatten kan, 35,629 kilogr. zwaar. Er is dus geen gevaar dat het gebouw zal vallen. Het kasteel bestaat uit buizen van staal en riet, met wanden van Chineesche zijde en toils métal- lique. Het zal op eene hoogte zweven van tusschen 200 en 500 meter, naar gelang van den wind. Stevige kabels houden het met den grond verbonden, zoodat het vast blijft, bij krachligen wind en al mochten ook de ballons schommelen. In ascenseurs torentjes of kiosken die 15 personen kunnen bevatten worden de bezoekers naar boven geheschen of neerge laten. 's Avonds zal het luchtkasteel electrisch verlicht worden. Het lichte gebouw, hoog in de lucht, zal dan een eigenaardig schouwspel opleveren. Onder de voordeelen van zulk een lucht- gebouw wordt genoemd, dat daar, beter dan leggers van het spoor rechtop neven elkander heeft geplaatst. Verderop ziet men het Adiron dack gebergle, en meer naar het bovengedeelte der rivier bij Albany passeert men onophoudelijk groote ijshuizen of pakhuizen zonder deur of venster, waarin door smalle openingen 's winters groote ijsblokken op hun smalle kant worden opgestapeld; die openingen, niet breeder dan twee voet, loopen van onder tot boven rechtdoor en worden dan met plankjes dichtgemaakt, totdat men in den zomer liet ijs noodig heeft; dan ver wijdert men de plankjes van eene afdeeling, die dan achtereen geledigd wordt. De gezichten langs de oevers op het begroeide en heuvelachtige land zijn allerschoonst, maar komen eerst goed tot hun rechtals men een verrekijker gebruikt, omdat de afstanden hier en daar te groot zijn. Aan beide zijden loont een spoorweg, dwars door de verschillende dorpen en steden, die aan de rivier gelegen zijn, zonder eenige de minste afrastering; alleen belt de trein bij aankomst in de verschillende plaatsen door een groote bel, die boven op de locomotief neven de ketel staat. Alle vrachtwagons hebben acht raderen en zijn dan ook veel grooter. Onze boot op de rivier is een model Amerikaan; een groote raderboot, ingericht voor 2000 passa giers; geen vrachtgoederen; alles is hoog in de lucht, verschillende dekken boven elkaar. 's Morgens van 10li1/» uur en 'smiddags van half vier tot 6 uur speelt een muziekkorps. Een volgende keer over Albany, eene oude Hollandsche stad. Naar aanleiding van het bezoek van den lieer Van Loon, schrijft de //Shoe and Lea ther lte*Jorter// het volgende HET SCHOENMAKEN IN HOLLAND. Den 26 Augustus arriveerde te New-York per stoomschip New-York, van Southampton, de heer Mathieu van Loonvan de firma G. van Loon, looier te Waalwijk. Hij wil Boston, Philadelphia, Chicago en andere plaatsen bezoeken. Zijne firma doet belangrijke zaken in Amerikaansch leder. Waalwijk is het middelpunt der schoenenin dustrie in Holland. Daar en in de onmiddellijke omgeving worden bij de 10000 man gebezigd voor handwerk, hoofdzakelijk aan huis. De mannen worden gehuurd bij het jaar. De werklieden halen het materiaal bij den baas en bewerken het aan huis. Een werkman maakt gemiddeld van 7 tot 10 paar per week. Voor fijne mansschoenen wordt aan werkloon betaald 11.a 1.20, onge veer 40 a 44 Amer. centen; voor fijne dameslaar zen f0.80 a 0.95, of 32 a 38 Amer. centen. Gedurende zijn verblijf alhier denkt de heer Van Loon leder te kocpen en de tentoonstelling te Chicago te bezoeken.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1893 | | pagina 1