Nummer 37. Donderdag 10 Mei 1894. 17e Jaargang. Toegewijd aan Handel, industrie en Gemeentebelangen. DE UITGEVER' ANTOON TIELEN, Industriëelen FEUILLETON. Staatkundig overzicht. WaalwijMe en Laigstraitscke Courant, Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond. Abonnementsprijs per 3 maanden1,00. Franco per post door het geheele rijk f 1,15 Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan Jden Uitgever. Waalwijk. Advertentiën 17 regel» f 0,60 daarboven 8 cent per regel groote letters naarplaatsruimte. Advertentien 3 maal ter plaatsing opgegeven, worden 2maal berekend. Advertentiën voor Duitscb- land worden alleen aangnomen door het advertentiebureau van A.dolf Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per regel. De kamer van koophandel en fabrieken, te Waalwijk, houdt zich onledig met het opma ken van het verslag over 1893. Heeren industriëelen worden verzocht hunne opgaven voor het verslag zoo spoedig mo gelijk aan den voorzitter in te zenden. De kamer van koophandel en fabrieken voornoemd. Waalwijk, 27 April 1894. Singer's naaimachines. De Singer-Maatschappij te New-York, de bekende groote naaimachine-fabriek heeft in de laatste weken eene belangrijke collectie ▼an op hare machines geborduurde voorwer pen in het museum voor kunst en nijverheid te Hamburg tentoongesteld, om aan te toonen, hoever geoefende en eenigszins begaafde borduursters het reeds nu in de kunst, om borduurwerk op naaimachines te verrichten hebben gebracht, alhoewel men tot voor korten tijd nog algemeen van gevoelen was, dat naaimachines zich tot het verrichten van borduurwerk niet zouden leenen. De Hamburgsche bladen zijn vol van lof over die tentoonstelling en roemen om strijd de pracht der geëxposeerde voorwerpen. Het Hamb. Fremdenblatt spreekt van op de naai machine vervaardigde „Fin-de-Siècle-schi'ide- rijen", terwijl de Hamb. Correspondent schrijft: „De door den agent van Singer tentoon gestelde borduurwerkenop Singer's naai machines vervaardigd, oefenen, zooals trou wens te verwachten was eene zóó groote aantrekkingskracht uitdat de beschikbare ruimte vaak bijna niet voldoende is. En niet slechts dames, zooals men had mogen verwachten maar ook heeren leggen eene levendige belangstelling aan den dag voor de tentoongestelde voorwerpen, die in hunne eigenaardige schoonheid elkeen, die een open oog heeft voor kunst, aangenaam aandoen. De catalogus, die aan eiken bezoeker gratis wordt uitgereikt, omvat, in zijne 205 nummers, Naar het Fransch door W. v. R. Overgenomen uit de Meierijsche Courant 81 „Het zal keurig smaken, liefste," antwoordde Lucien, „en ik zal u onmiddellijk een bewijs daar van leveren.* „Het is waar, ik kom wel wat laat, maar dat is mijne schuld nietIk kou niet vroeger hier zijn.» „En waarom niet? Zondags hebt gij tocli niets te doen „Gelooft gij dat? Ik was van morgen voor dag en dauw op." „Voor dag en dauw!" herhaalde 't meisje ver wonderd. „Maar wat is er dan toch te doen Lucien legde haar alles uit, en dat stelde het meisje min of meer tevreden. „Óp Zondag I" hernam zij echter. „Dat is geen werkdag vriend; dat is een dag van rust." „Het kon niet anders, liefste, ik moest wel. De zaak leed geen uitstel.» „Dan is u alles vergeven,» zeide het meisje, zoo het bewijs leverend, dat ook andere kringen in de groote wereldstad het Godsgebod der Zondags heiliging niet zeer hoog in eere houden. „Kom, laat ons aan tafel gaan Ik heb vreeselijken honger.» „Dineert mama Lison niet mede?'vroeg Lucien, aan het koket gedekte tafeltje plaatsnemend. „Neen vriend. De arme mama Lison heeft geen oogenblik vrij. Madame Libret, hare meesteres, is zeer ziek en mama offert hare nachten op om bij haar te waken. En toch brengt zij nog twee maal per dag het brood bij de klantenNau welijks zie ik haar.» „Gij houdt zooveel van die brave vrouw, niet waar Lucia „Ja vriend, zeer veel.» „En gij hebt gelijk. Ik gevoel ook eene bij zondere sympathie voor haar, en weet zeker dat zij deze verdient." naaldwerk van het meest uiteenloopende genre. De borduurkunst heeft zich niet ten taak gesteld, door haar schilderachtig draden- spel het penseel van den schilder te vervangen; de tentoongestelde serie van geborduurde schilderstukken (hetzij voorstellingen, ontleend aan het zeewezen, of wel landschappen, gen restukjes en figuren) heeft slechts ten doel te toonen, tot welk een graad van volmaakt heid in de fijne en losse schakeering en het leggen der steken eene geoefende en kunst minnende hand in staat is, het met behulp der Singer-naaimachine te brengen. En er is hierbij hoegenaamd geen sprake van gecom pliceerde apparatenof van eene speciale borduursteek-machine totaal dezelfde origineele-Singer-familie-naaimachine die al het huishoudelijke naaiwerk verrichtwordt ook bij het borduren gebruikt. Het spreekt van zelf, dat het aldus vervaardigde borduur werk buitengewoon gelijk van steek en zuiver van teekening is. De naald gaat gewillig den weg, die haar door den loop de machine wordt voorgeschreven; aan de hand, die haar geleidt, volgt zij de lijnen der teekening, en maakt steek aan steek juist daar, waar zij werd gesteld. Afwijken van den te volgen weg behoort, mits eene geoefende hand het werk bestuurt, tot de onmogelijkheden. Gerust kan zich dan ook het werk der machine meten met het beste en sierlijkste op elk gebied der handborduurwerkenzoowel wat betreft gelijkheid van steek als bevalligheid der vormen. De machine levert het werk steeds af zin delijk zonder kreukels en vouwen iets, wat bij hand borduurwerk nu juist niet altijd het geval is. De machine zelve echter moet dan ook zijn zooals de origineele Singer- machine inderdaad is n.l. minitieus zuiver en nauwkeurig van afwerking. Dat zij van alle in den handel gebrachte naaimachines de hoogste trap van volmaaktheid heeft be reikt daarvoor levert deze tentoonstelling opnieuw het doorslaande bewijs. De geëx poseerde handwerken, dienende tot verfraaiing van huis zoowel als kleeding, zooals voor- „Zoodra wij getrouwd zijn Lucien, nemen wij haar bij ohs, zooals we reeds gezegd hebben en zullen haar een aangenamen ouden dag ver schaffen.-" „Dat zal spoedig zijn, liefste, zoo God wilO, ik begin er vurig naar te haken, dien dag van vreugde te zien aanbreken En Lucien wilde opnieuw zijne verloofde om helzen. Doch het meisje stiet hem zacht, zonder ge maaktheid, maar vastberaden terug. „01 Oriep zij lachend uit. „Wij zijn nog niet getrouwd I „Lucia „Kom, kom Wees nu eens ernstig I Wij zijn hier om te ontbijtenHoe vindt gij deze coteletjes?" „Uitstekend „Een beetje te sterk gebraden.» „Ik merk er niets van.» „Zijt gij nog altijd even goed tevreden over uwe betrekking bij mijnheer Harmant?" Lucien fronste de wenkbrauwen. „Ja,» antwoordde hij nochtans. „Mijn patroon betuigt mij het vleiendst vertrouwen, en daarom trent heb ik u iets mede te declen, dat u minder aangenaam zal zijn.» „Wat dan?" vroeg Lucia levendig. „Is 'tslecht nieuw „Slecht en goed tegelijk, naar gelang men het opneemt. Wij zullen elkander in twee Zondagen niet zien.» De oogen van het meisje stonden vol tranen. „In twee Zondagen,» herhaalde zij. „En waarom?» „Ik moet voor veertien dagen a drie weken op reis. Mijnheer Harmant zendt mij naar Bellegarde, om hem daar te vervangen bij net plaatsen van groote machines.» „Dan is het in ons eigen belang „Ja, liefste, zeer in ons eigen belang.» „Ir. Gods naam dan, zoo het ons huwelijk verhaasten kanGij zult dikwijls schrijven, niet waar „Alle dagen, dat beloof ik uTreur dus niet over mijn vertrek. Drie weken zijn spoedig voor bij. Wanneer ik terugkom, zal de vreugde van het wederzien ons de droevige uren der scheiding doen vergeten. En dan, ik herhaal het u, deze reis is zeer voordeelig voor ons. Ik ontvang eene aanzienlijke schadeloosstelling. Zoo gij eens wist hoezeer ik er naar verlang mij met mijn kapi- hangsels, antimacassars, canapé kussens, sjer pen, japonstoffen enz. mogen werkelijk bui tengewoon geslaagd heeten. Vele er van kunnen met recht aanspraak maken op den naam vau „kunstwerken in den volsten zin des woords" en zij die zulke kunstwerken wrochten, mogen zich zeer zeker verheugen in het bezit van buitengewonen kunstzin en in een goeden smaak voor teekeniug en nuance. Hoe lief en natuurlijk is bijv. de indruk dier kunstvolle bloemborduursels op licht zijden gaas, hoe fraai en elegant die Byzan- tijnsche koordborduursels met open werk waarvan men zich uit een technisch oogpunt haast niet kan voorstellen, dat het mogelijk is, ze op de doodeenvoudige naaimachine te vervaardigen hoe rijk en degelijk die naar de natuur vervaardigde blad- en bloemver- sieringen en die kostbare arabesken S Men vindt er lampekappenphotografie- standers, lezenaars, mandjes, byouterie kastjes, werktaschjes, reuk- en speldenkusseus, courant mappen sluimerrollen allerhande spreien, groot en kleinhet een al fraaier dan het ander en al deze handwerken munten buitendien nog daardoor uit, dat het patroon aan weerszijden precies gelijk is. Om zulk volmaakt werk te leveren is na tuurlijk ietwat meer oefening noodigeen onderricht echter van enkele uren, dat gratis wordt verstrekt aan elk, die zich eene Singer- machine aanschaftis toereikendom de theorie dezer nieuwe kunst aan te leeren. Een geheel nieuw veld van interessante bezighedenrijk aan afwisseling, stelt zich derhalve voor onze dames open, zoowel voor de huishouding als ten dienste der industrie. Vooral met, het oog op laatstgenoemde branche dient men er wel op te letten, dat de machine, als de borduurster maar eerst de vereischte bekwaamheid bezit, viermaal zoo snel werkt dan de hand. De graad van volmaaktheiddien zij in het borduren op de Singermachine bereikt, hangt natuurlijk geheel af van de dosis goeden smaak en tact in 't nuanceeren, waarover zij taal te kunnen vestigen „Waartoe deze haast? Gij zijt bij uw patroon toch zeer tevreden „Ja, maar toch is er iets, dat mij niet bevalt, iets, dat ik n later wel zal mededeelen.» „Waarom nu niet „Later I» herhaalde Lucien Labroue. „Wel," hernam Lucia, „indien alles u niet even goed bevalt bij den heer Paul Harmant, tracht dan zoo spoedig mogelijk de noodige middelen te vinden om de fabriek uws vaders weder op te bouwenNu uw naam gunstig bekend wordt, zal het u niet moeilijk zijn een vennoot te vinden.» „Daaraan zal ik denken, zoodra ik van mijne reis terugkeerLaat ons thans over iets anders spreken. Het spijt mij zeer, dat gij gedurende mijne afwezigheid mama Lison niet aan uwe zijde hebt. Die brave vrouw zou een uitstekende waak ster over u zijn.» „Gisteren was hare meesteres, naar het schijnt eenigszins beter. Zoodra die beterschap toeneemt, zal mama Lison weder tot hare vroegere ge woonten terugkeeren en een goed gedeelte van den dag in mijn gezelschap doorbrengen. Mij zou dat ook zeer aangenaam zijn, want ik heb tegen woordig zeer veel te doen. Was zij maar in staat voor mijne keuken te zorgen en de noodige boodschappen te doen, dan kon ik aan mijn werk blijvenSpoedig zal zij hierkomen, doch slechts voor een oogenblik, om mij goeden dag te wenschen.' Drieëntwintigste Hoofdstuk. Wij zullen de beide verloofden hun maal laten eindigen, hen over de blijde toekomst laten on derhandelen, en intusschen gaan wij Ovidius weer opzoeken, dien wij het oude huis hebben zien naderen om te vernemen, waar Lucien zijn zijn bezoek bracht. Dit was zoo gemakkelijk niet; daartoe toch be hoorde een vast plan opgesteld te worden. De portierster kon hij niet ondervragen. Daar aan viel zelfs niet te denken. Zoo zou hij toch de aandacht op zich vestigen en zich verdacht maken. Doch hij hoopte, dat de verliefden in den namiddag te zamen het huis zouden verlaten, en kende hij eenmaal de trekken van het meisje, dan zou het hem niet moeilijk vallen nader te worden ingelicht* beschiktvanaf het eerste oogenblik echter zal zij in staat zijn bruikbaar en proper werk te leveren ietswaarvoor zij allicht eene jarenlange oefening in het borduren inet de hand zoude noodig hebben. Hoeveel belangstelling deze expositie in vakkringen gevonden heeft, blijkt uit het feit, dat de directeur van het „Gewerbe-museura" te Dusseldorf, de heer Frauberger, naar Ham burg gereisd is uitsluitend ora haar te zien en gedaan te krijgen dat de geheele collectie naar Dusseldorf komt om thans aldaar in het museum te worden tentoongesteld. Bij gebrek aan een rijken schat belangrijke gebeurtenissen op politiek gebied, gelegenheid schenkend tot breedvoerige beschouwingen en weloverwogen voorspellingen, zijn 't de redevoeringen van de leidende staatslieden, welke in de behoefte aan politiek nieuws moeten voorzien. De laatste helft der vorige week is geheel gewijd aan de betoogen van een Crispi (den premier van Italië) een Blanc (minister van buitenlandsche zaken), een Ro- sebery (minister president van Groot Brittannie en Ierland)en een Chamberlain (leider der liberale unionisten van Engeland). Baron Blanc is in zijn beweringen en uit leggingen in Italie's kamer, opgevolgd door den premier Crispi en 't geen deze zeide was eigenlijk veel belangrijker of eigenlijk minder bekend dan 't geen de titularis van buitenlandsche zaken had gezegd. Crispi zeide, dat hij de aanvallen van de radicale oppositie niet onbeantwoord kon latente duidelijk heeft men gezegd, dat zijn rede voering, te Palermo in 1892 uitgesproken, gericht was tegen de triple-alliantie en dat zijn betoog van 21 April 1.1. in de kamer er een nadere bevestiging van was. Deze mee ning weerlegde de premier evenals verschil lende onjuiste voorstellingen omtrent Italie's politiek in 't Oosten en ten aanzien van de kansen op oorlog zeide hij, dat Italië door Reeds geruimen tijd wandelde Ovidius op en neder over de kade, stak dan weer de straat over en stond stil voor een grooten messenwinkel, die met zijne nette etalage zeer de aandacht des mans scheen te trekken. Dan weer staarde hij naar boven om te zien of de verliefden niet aan het venster verschenen. Men ziet, dat Ovidius zijne laak zeer nauwgezet opnam. Eensklaps stiet de bespieder een doffen vreug dekreet uit. Waarop hij gerekend had gebeurde thans. Een venster werd geopend op de hoogste ver dieping. Eerst verscheen Lucien Labroue en toen de jeugdige Lucia. Niettegenstaande den afstand onderscheidde Ovidius zeer goed de trekken van het meisje. „Hol Hol" sprak hij, „de kerel heeft nog zoo een slechten smaak nietWat eene lieve kleine! Thans heb ik hare photographie in het hoofd. Ik zal ze niet meer verliezen.» Lucia hield een witten zakdoek in de hand en spreidde dien op de leuning uit, waarmede het venster aan de buitenzijde voorzien was. alvorens zij ei met de ellebogen op rustte. Lucien volgde haar voorbeeld en met de blikken op den verren horizont praatten de verloofden vroolijk en lachten dikwijls dat zij schaterden. Eensklaps hief Lucia, die eenig gerucht waar nam, de armen omhoog; de zakaoek viel naar beneden en kwam voor Ovidius' voeten terecht. Deze raapte hem haastig op. Van boven wist het meisje door duidelijke tee kenen te beduiden, dat het haar zakdoek was en Ovidius deed haar op dezelfde wijze door gebaren verstaan, dat hij het voorwerp bij de portierster zou afgeven. De verloofden verlieten het venster. Ovidius, hoogst te\ reden over hetgeen er ge beurd was, waardoor hem zijne taak zeer werd vergemakkelijkt, was reeds op het binnenplein. Juist op dat oogenblik hield voor het huis eene victoria stil, en Mary Harmant stapte uit. Op hare beurt verdween zij onder de groote poort. Zoodra de portierster ontwaarde, dat Ovidius Soliveauals een metselaar gekleedtot haar naderde, was zij opgestaan. „Wat wensckt gij vroeg de vrouw. „Madame antwoordde hij„hier is een zak

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1894 | | pagina 1