Spanje. Duitschland. Engeland. Italië. Amerika. BINNEN LAND. UIT VOERINGEN. Jaarmarkt cn botermijn op Don derdag 4 Juli a. s. De gewezen generaal Saldanha da Gama is, aan het hoofd van 600 opstandelingen volkomen verslagen door de regeeringstroepen en gesneuveld, evenals verscheiden officieren en 150 zijner volgelingen." Dit bevestigt dus het reeds vermelde be richt uit Montevideo aan de Times. Omdat men een paar dagen zonder nieuws uit Madagaskar was gebleven, heeft generaal Zurlinden geseind naar Mojanga. Woensdagavond kwam daar als antwoord op: „De telegrafische gemeenschap met generaal Duchesne is tijdelijk verbroken." Men leidt hieruit af dat de Howa's draden der veldte- legraaf afgesneden hebben. Het telegram behelsde voorts dat de kanonneerboocen eenige moeite hadden om Suberbieville te bereiken, maar gemakkelijk te Marololo kun nen komen van waar de leeftocht voor de troepen over land verder wordt gezonden. Binnenkort zal de weg van Ambato naar Suberbieville geopend worden, zoodat dan de transportdienst verdubbeld worden kan. Volgens een door de Figaro uit Moianga ontvangen telegram is de gezondheidstoestand der troepen goed. teweeg en eischten hier en daar menschen- levetis. MADRID, 27 Juni. In de ministerraad zijn telegrammen van maarschalk Campos voorgelezen, behelzend dat hij nog behoefte zal hebben aan 14,000 man troepen om, na het regenseizoen den definitieven veldtocht te ondernemen. Van ambtswege is thans door de Duitsche regeering bekend gemaakt, dat de vaart door het Keizer Wilhelm-kanaal (gelijk het Noord Gostzee-kanaal nu voor goed door den keizer doopt werd) met 1 Juli ]a.s. is geopend tor schepen tot een diepgang van 71/» meter. Een vreeselijke ontploffing. Maandag •ond jl. even na negen uur ontplofte een kruitmagazijn in de versterkte verschansing van Hagenau. De ontploffingen duurde voort 11 ure des avonds, doordien andere b rgplaatsen van ontplofbare stoffen in brand raakten. Meer dan 100 soldaten der vesting, in de onmiddellijke nabijheid van het .gazijn waren werden gewond, eveneens a groot aantal burgers. Een grooter kruitmagazijn, dat zich niet van de plaats der ramp bevindt werd ,ukkig gespaard. Een huis ingestort. Dezer dagen stortte de Poedeldorfer Strasse te Bamberg (Bei- in) een nieuw huis van drie verdiepingen Het dak was juist voltooid en zestien sonen waren binnenshuis aan het werk. n de dertien werklieden, die onder de nhoopen vandaan werden gehaald, waren ven zwaar en de overige licht gewond. s ie der overige slachtoffeis van den moder i bouwtrant heeft men nog niet gevonden. Men verzekert, dat eenige mogendheden i Duitschland het recht zullen ontzeggen, te heffen in het Keizer-Willems-kanaal ichtens een tractaat van 1857, waarbij de van de Sont afgeschaft werd. Keizer Wilhelm toeft nog steeds aan •oord van de Hohenzollern te Kiel, Z. M. zeker wachten of het nieuwe kanaal vol et, waarin tot nu toe nog telkens schepen de grond raken. iet Italiaansche oorlogsschip Sardegna is den grooten Belt vastgeraakt en moest or een Duitsch en een Deensch schip al- isleept worden. Ongeluk in een bergpas. Dezer dagen was de bergpas bij Sint Egidio (Salerno) het tooneel van een vreeselijk ongeluk; de be roemde rechtsgeleerde, senator Capone, die in den stormachtigen nacht per rijtuig naar zijne dochter, die zwaar ziek was, reed, werd door den storm met paard en rijtuig bene vens den koetsier in een afgrond geslingerd. De lijken van den senator en den koetsier heeft men nog niet gevonden. Een schouwburgbrand te New-York. Maan dag jl. brandde het Jacob's Theatre in de derde avenue te New-York af. De brand brak even voor middernacht uit en in een korteu tijd was het geheele gebouw een vuurzee; het werd dan ook totaal in de asch gelegd. De schade wordt begroot op een millioen gulden. Het speelseizoen was juist geëindigd. Een dynamietontploffing in de Rio Janeiro. Volgens berichten uit New-York van Rio Janeiro, heeft Zaterdag 11. een ontzettende dynamietontploffing plaats gehad te SanPaulo, de hoofdstad der provincie van dien naam, waardoor verscheidene personen werden ge wond en gedood en zeer veel schade werd aangericht. Een met 50 pond dynamiet be laden kar, getrokken door zes muildieren, die op weg was naar de kust voor eenige waterwerken, passeerde de stad gedurende de reis. In een nauwe straat kwam de wagen in botsing met een ander voertuig, waardoor de eerste omsloeg en het dynamiet met een ontzettenden knal ontplofte. De muildieren, de paarden en de manuen, die de voertuigen geleidden, werden tot atomen geslagen, men heeft althans geen sporen van hun lijken kunnen vinden. Een groot gat werd in den grond geslagen en vijf steenen en een groot aantal houten gebouwen in den omtrek wer den in puinhoopeu veranderd of in de lucht geslingerd en mijlen in den omtrek bleef geen ruit heel. Verscheidene menschen werden door de neervallende brokstukken gedood; het aantal dooden bedraagt vijftig, terwijl het aantal gewonden zeer groot is. Onder de gedooden bevonden zich zeven soldaten, die op een open veld, ongeveer 200 meter van de plaats des onheils, met het kanon" exer ceerden. Het kanon zelf werd op aanzienlijke distantie weggeslingerd. De schok der ont ploffing werd tien mijlen in het rond waar genomen. In het lagerhuis verklaarde lord Salisbuty n tijd nog niet gekomen te achten om door de regeering te volgen politiek uiteen zetten. Voorshands is de politiek, het par- nent zoo spoedig mogelijk te ontbinden. Ik op, zegt de lord, dat dit den 8en of den n Juli kan geschieden. Wij zullen trachten beslissing der kiezers te verhaasten, welke een in staa4. is de lijnen aan te geven larlangs de politiek zich zal moeten bewegen. Lord Rosebery voerde aan dat terwijl de getreden regeering bereid was hare politiek n het oordeel der kiezers te onderwerpen, n deze door de nieuwe regeering ten aan- :n van hare politiek slechts een stuk blank pier wordt voorgelegd. Lord Rosebery vroeg rder eene verklaring van het ongewone rzoekaan den afgetreden minister van rlog Campell Bannerman gedaan om de gels van zijn ambt Dinsdag jongstleden reeds te geven. Hierop antwoordde lord Salisbury dat de positie met het vragen tener politieke ver- iring van de regeering wachten moet totdat t ministerie geheel zal zijn s<unengesteld. at de vraag betreffende den heer Campell nnerman betreft, lord Salisbury heeft dezen een gevraagd ot het hem, iu het belang n den openbaren dienst, voegen zoude de gels van zijn ambt spoedig af te geven, ""bij b®st/2nd r0'*" ed*14 bAdoel'n°r om te bekctjigec.. - '..3rd Rv-.tery as..v -U vanpat- WAALWIJK. Op Zaterdag 29 dezerdes middags 12 uur, zal door de harmonie l'Espérance, op de Harmoniezaal bij de Erven van Riel, worden uitgevoerd De hoofdnummers uit het programma, van het concert, te Oosterhout te geven op Zon dag 30 Juni a. s. j—urn nu WAALWIJK, 28 Juni 1895. Openbare vetgadering van den gemeente raad op Dinsdag 2 Juli 1895, nam. 7 uur. Aan de orde Ingekomen stukken Kohier hoofdelijken omslag. Met algerneene deelneming vernam men hier heden het treurige nieuws, dat de Z E. Heer pastoor Rijken dezen nacht erg onge steld was geworden. Ofschoon voor 't oogenblik nog niet direct gevaarlijk, schijnt zijn toestand toch zorg wekkend. Moge deze spoedig een gunstige wending nemen is zeker de oprechte wensch van alle parochianen. Te Amsterdam is met gunstig gevolg het candidaats-examen in de rechten afgelegd door den heer J. J. J. D. Binkcandidaat- notaris alhier. De H.H. B. Wertenbroek, B. A. Jansen beide te 's BoschG. van Oudenhoven te Besoijen N. W. Gerlings te 's Gravenmoer en Mr. J. de Wilde te Arnhem, uitmakende de commissie aangewezen door de leden van den Algemeenen Nederlandschen Wiel- tijdersbond in de afd. Noordbrabant, om, in zake het voorgesteld ontwerp-besluit tot hef fing eeoer belasting op het gebruik van rij wielen op de openbare wegen en voetpaden binnen deze provincie, de belangen der wiel rijders zooveel mogelijk te dienen, hebben zich per request tot de provinciale staten van Noordbrabant gewendwaarin zij op ver schillende gronden verzoeken, het door ge deputeerde staten voorgesteld ontwerp-besluit niet goed te keuren. '1' T V \.T fitofch van a ïvcüjrt :i).i iov m\ Liet t i/ast: rr-roied te kennen B v.,; ..k v Hertogenbosch, B. A. allen leden van de vereeniging: „Algerneene Nederlandsche Wielrijdersbond", en in deze optredende voor zich zelf en als vormende de commissie door de Noordbrabantsche leden van den Algemeenen Nederlandschen Wiel rijdersbond aangewezen, om hunne belangen te behartigen; dat zij met belangstelling, doch tevens met groote teleurstelling kennis hebben genomen van het bij missive van gedeputeerde staten dezer provincie dd. 13 April 1895 G no 192 bij uw college aanhangig gemaakt ontwerp besluit tot heffing ecner belasting op het ge bruik van rijwielen met daarbij gevoegde memorie van toelichting dat zij derhalve de vrijheid zich veroorloven aan uw college hunne bezwaren kenbaar te maken, zoowel wat betreft de zaak in het algemeen als wat aangaat het ontwerp besluit in het bijzonder; Wat betreft de zaak in hel algemeen dat van algerneene bekendheid is, dat het rijwiel hoewel oorspronkelijk uitsluitend voor weip van vermaakdoor zijn verbeterde constructie meer en meer geworden is, en dagelijks nog wordt een gemakkelijk middel van vervoer, hetwelk voor de meest verschil lende doeleindenin allerlei beroepen en bedrijven en door personen van eiken rang en stand wordt gebruikt en als zoodanig voorziet in een lang gevoelde behoefte dat de groote beteekenis en het nut van dit vervoermiddel daarin gelegen zijn, dat het de afstandsverschillen opheft, of ze tot een minimum reduceert en daardoor vooral ten goede komt aan hen, die op het platteland gevestigd zijn en reeds in zoovele opzichten ten achter staan bij de bewoners van de groote steden en de centra van verkeer; dat ofschoon volledige statistieke gegevens ontbreken, met zekerheid kan worden aan genomen, dat het percentage van hen, die uitsluitend het rijwiel ter wille van hun beroep of bedrijf gebruiken zeer groot is, althans in deze provincie dat onder de vele doeleinden waarvoor het rijwiel dienst doet, ook de hvgiène eene be langrijke plaats inneemt, daar tal van personen op advies van geneeskundigen en met het uitsluitend doel om huu gezondheidstoestand te verbeteren zich op het rijwiel hebben toegelegd en dit steeds in meerdere mate gaan doen; dat tegenover die groote voordeelen van dit vervoermiddel er op gewezen mag worden, dat het in werkelijkheid aan de wegen geen schade toebrengten dus niet den minsten invloed heelt op de kosten van onderhoud welke door het gebruik van alle andere mid delen van vervoer worden noodzakelijk ge maakt; dat dus uit dit oogpunt de voorgestelde belasting niet kan worden verdedigd en integendeel hare onbillijkheid juist voor onze provincie terstond in het oog valt, waar de toestand der meeste openbare wegen van dien aard is dat hij eerder schade veroor zaakt aan het rijwiel, op die wegen gebruikt, dan dat die wegen door het wielrijden schade zouden lijden dat het dus om deze redenen ten zeerste bevreemdt, dat de bij het aangeboden be- lastingontwerp gevoegde memorie van toelich ting met geen enkel woord de motieven voor de beoogde heffing vermeldt, en geheel in het duister laatwelk het karakter dezer belasting zal zijn en welke gedachte heeft voorgezeten bij den steller van het ontwerp toen hij heeft moeten overwegen, waaraan juist deze heffing aanbeveling verdiende en waarom juist d i t middel van vervoer met uitsluiting van andere door belasting diende te worden getroffen; dat adressanten derhalve meenen, dat de voorgestelde belasting geheel ongemotiveerd is en in niets anders zijn grond vindt, dan in het teitdat men een kostbaar voorwerp heeft gevonden hetwelk aan de provinciale kas inkomsten kan verstrekken, onverschillig of die heffing billijk rechtvaardig en doel matig zij dat adressanten echterwat er ook ten voordeele van een soortgelijke heffing met meer of minder recht zou kunuen worden aangevoerdin elk geval van oordeel zijn dat de wijze waarop de gedeputeerde staten in deze gemeend hebben de zaak te moeten regelen, zoodanig gebrekkig en onvolledig is, dat reeds daarom het ontwerp door uw col lege niet tot wet zal kunnen worden verheven; Wat betreft het ontwerp besluit in het bij zonder: dat een allereerste vereischte voor een belastingsheffing zeker dit is, dat ontwijfelbaar vaststa, welk object door de belasting wordt getroffen, zoodat daaromtrent noch onzeker heid, noch willekeur mogelijk is; dat nu het ontwerp in kwestie aan dat vereischte allerminst voldoet dat immers art. I zegtdat belasting ge heven zal worden van „een ieder, die op openbare wegen of voetpaden gebruik maakt van een rijwiel" zonder maar eenigszins aan te duiden, zelfs niet in de memorie van toe lichting, wat te verstaan is onder „gebruik maken van een rijwiel op den openbaren weg." dat, derhalve wordt dat ontwerp wet, een belr oer van -#*■ iel vilei'de d Ttvloeden bri 2*GQJ.ei Gerlings te 'sGra- Wilde te Arnhem n keei tot het naken 3°. Warmee ,00 zal worden betaald: b.v. r iern nd op een anders rijwiel oertje maakt r iemand slechts één keer van van rij Wielen eeu rijwiel huurt van een tochtje r de loopjongen ot knecht van een rijwielhandelaar het verkochte of her stelde rijwiel ter plaatse bezorgt en dit. ter besparing van tijd, doet door het te berijden; 4°. Wanneer iemand les ontvangt in het wielrijden, in welk geval wellicht ook hij, die daarbij het rijwiel gebruikt om ons les te geven nog f 5.00 zal te betalen hebben enz. enz. enz. dat het nu zeker niet in iemands bedoeling kan liggen op die wijze het gebruik van het rijwiel te treffen terwijl nog minder mag worden verondersteld, dat men aan de ver schillende ambtenaren met de controle belast, zou willen opdragen op te treden als zoovele wetsuitleggers, daar dan van de willekeur en hinderlijke vexaties het eind niet ware te voor zien; dat ook in een ander opzicht de voorge stelde grondslag „Het Gebruik" ten strengste behoort te worden afgekeurd, daar immers op die wi'ze een belasting wordt in het leven geroepen welke progressief zwaar drukt naarmate de gebruiker minder bemiddeld is; dat toch tal van personen zich bedienen van rijwielen van een verouderd systeemNvelke door hen voor f 10.f20.of f30.voor oud worden opgekocht en waarvan zij vol gens het ontwerp evenzeer jaarlijks f 5.00 zou den hebben te betalen als hij, die f200. f 300.ot f 350.— betaalt voor een rijwiel en wellicht 3 a 4 verschillende machines te gelijk in gebruik heeft; *>■»- dat de onbillijkheid daarvan te zeer in het oog springt om nader te moeten worden aangetoond, terwijl zeker niet twijfelachtig is, dat berijders van dergelijke rijwielen en hun aantal is vooral op het platteland belangrijk onmiddellijk hun rijwiel zouden van de hand doen dat daarom de basis van het geheele ont werp, te vinden in art. 1, foutief, onbillijk en onrechtvaardig is, en alleen te verklaren is uit volkomen onbekendheid met den wer- kelijken toestand; dat adressanten ten overvloede nog onder anderen zouden kunnen wijzen op de half slachtige en op twee gedachten hinkende uitzondering, welke in art. 4 sub 4 gemaakt is voor niet ingezetenen; op den regelrechten strijd welke bestaat tusschen het slot der toelichting op art. 4 sub 5 en den teks dier uitzondering zelve in verband met art. 2; dat zij echter van oordeel zijn, dat deze en meerdere punten van ondergeschikt belang zijn, waar de groudslag en het geheele systeem van het ontwerp zoo gebrekkig zijn, dat het vruchteloos zou zijn te trachten wijzigingen voor te stellen, redenen waarom zij uw col lege met den meesten aandrang verzoeken, uwe goedkeuring te onthouden aan het ont werp hetwelk is ingediend. Door de marechaussee is aangehouden en heden naar 's Bosch overgebracht ter be schikking der justitie, C. D., verdacht zich te hebben schuldig gemaakt aau diefstal ten nadeële van zijn meester, die hem bereids daarvoor uit zijn dienst had ontslagen. Atjeh De minister van koloniën heeft in de tweede kamer medegedeeld, dat door hem naar aan leiding van de onrustwekkende Reuter-tele- grammen per telegram aan den gouverneur- generaal inlichtingen zijn gevraagd. Daarop is van den gouverneur generaal het antwoord ontvangen, dat hem van Atjeh niets bijzonders bekend was. PAARDEN. Men schrijft ons uit Eist (Betuwe) 22 Juni: „In de Over-Betuwe schijnt de paarden handel spoedig te zullen beginnen. In de afgeloopen week zijn eenige buitenlandsche kooplieden voor jonge paarden reeds een kijkje komen nemen'. Daar evenwel over het algemeen de paarden z. g. »te weinig vleesch hadden", zijn de kooplieden weder vertrokken, om over eenige weken den handel voort te zetten. „Ongetwijfeld zal deze tijding in de ver schillende deelen van ons land, waar men zich op de paardenfokkerij toelegt, met vreug de worden vernomen." Maandag j.l. kwam het machinegebouw van de nieuwe schoenenfabriek, van den heer Maurits van den Bergh, te 's Hertogenbosch, onder dak een gebeurtenis, door den heer Van den Bergh aangegrepen om zijn talrijk personeel meer dan 3U0 personen verdie nen aan die fabriek een goed stuk brood een feestje te bereiden. Een nieuw post- en telegraafkantoor van 9 ton goud De bouw van een nieuw post- en tele graafkantoor te Amsterdam zal, naar de Ne- derl. Stoompost meldt, binnenkort worden aanbesteed. Voor den winter moet de hei- fundeering zijn aangebracht, terwijl gedurende de wintermaanden de steenbouwwerken in gereedheid zullen worden gebracht om in het voorjaar van 1896 met den opbouw te kunnen aanvangen, die aan het einde van 1898 ge heel voltooid zal moeten worden opgeleverd. De gevel langs den Nieuwezijds Voorburg wal zal eene lengte verkrijgen van 73 meter, die van den gevel in de Spuistraat van ruim 80 M., terwijl het gebouw, dat behalve eene overwelfde kelderverdieping, nog drie over welfde met ijzeren balken voorziene boven-' verdiG/.ngCn, bcuévens «ene zolderverdieping telt een hoogte van. ongeveer 27 M verkrijgen. De gevels, in Reriaissance-stijl opgetroj^ *yi zullen hoogsteenvoudig doch smaakvol

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1895 | | pagina 2