Spanje.
Duitschland.
Engeland.
Italië.
Amerika.
BINNEN LAND.
UIT VOERINGEN.
Jaarmarkt cn botermijn op Don
derdag 4 Juli a. s.
De gewezen generaal Saldanha da Gama
is, aan het hoofd van 600 opstandelingen
volkomen verslagen door de regeeringstroepen
en gesneuveld, evenals verscheiden officieren
en 150 zijner volgelingen."
Dit bevestigt dus het reeds vermelde be
richt uit Montevideo aan de Times.
Omdat men een paar dagen zonder
nieuws uit Madagaskar was gebleven, heeft
generaal Zurlinden geseind naar Mojanga.
Woensdagavond kwam daar als antwoord op:
„De telegrafische gemeenschap met generaal
Duchesne is tijdelijk verbroken." Men leidt
hieruit af dat de Howa's draden der veldte-
legraaf afgesneden hebben. Het telegram
behelsde voorts dat de kanonneerboocen
eenige moeite hadden om Suberbieville te
bereiken, maar gemakkelijk te Marololo kun
nen komen van waar de leeftocht voor de
troepen over land verder wordt gezonden.
Binnenkort zal de weg van Ambato naar
Suberbieville geopend worden, zoodat dan de
transportdienst verdubbeld worden kan.
Volgens een door de Figaro uit Moianga
ontvangen telegram is de gezondheidstoestand
der troepen goed.
teweeg en eischten hier en daar menschen-
levetis.
MADRID, 27 Juni. In de ministerraad
zijn telegrammen van maarschalk Campos
voorgelezen, behelzend dat hij nog behoefte
zal hebben aan 14,000 man troepen om, na
het regenseizoen den definitieven veldtocht
te ondernemen.
Van ambtswege is thans door de Duitsche
regeering bekend gemaakt, dat de vaart door
het Keizer Wilhelm-kanaal (gelijk het Noord
Gostzee-kanaal nu voor goed door den keizer
doopt werd) met 1 Juli ]a.s. is geopend
tor schepen tot een diepgang van 71/» meter.
Een vreeselijke ontploffing. Maandag
•ond jl. even na negen uur ontplofte een
kruitmagazijn in de versterkte verschansing
van Hagenau. De ontploffingen duurde voort
11 ure des avonds, doordien andere
b rgplaatsen van ontplofbare stoffen in brand
raakten. Meer dan 100 soldaten der vesting,
in de onmiddellijke nabijheid van het
.gazijn waren werden gewond, eveneens
a groot aantal burgers.
Een grooter kruitmagazijn, dat zich niet
van de plaats der ramp bevindt werd
,ukkig gespaard.
Een huis ingestort. Dezer dagen stortte
de Poedeldorfer Strasse te Bamberg (Bei-
in) een nieuw huis van drie verdiepingen
Het dak was juist voltooid en zestien
sonen waren binnenshuis aan het werk.
n de dertien werklieden, die onder de
nhoopen vandaan werden gehaald, waren
ven zwaar en de overige licht gewond.
s ie der overige slachtoffeis van den moder
i bouwtrant heeft men nog niet gevonden.
Men verzekert, dat eenige mogendheden
i Duitschland het recht zullen ontzeggen,
te heffen in het Keizer-Willems-kanaal
ichtens een tractaat van 1857, waarbij de
van de Sont afgeschaft werd.
Keizer Wilhelm toeft nog steeds aan
•oord van de Hohenzollern te Kiel, Z. M.
zeker wachten of het nieuwe kanaal vol
et, waarin tot nu toe nog telkens schepen
de grond raken.
iet Italiaansche oorlogsschip Sardegna is
den grooten Belt vastgeraakt en moest
or een Duitsch en een Deensch schip al-
isleept worden.
Ongeluk in een bergpas. Dezer dagen was
de bergpas bij Sint Egidio (Salerno) het
tooneel van een vreeselijk ongeluk; de be
roemde rechtsgeleerde, senator Capone, die
in den stormachtigen nacht per rijtuig naar
zijne dochter, die zwaar ziek was, reed, werd
door den storm met paard en rijtuig bene
vens den koetsier in een afgrond geslingerd.
De lijken van den senator en den koetsier
heeft men nog niet gevonden.
Een schouwburgbrand te New-York. Maan
dag jl. brandde het Jacob's Theatre in de
derde avenue te New-York af. De brand
brak even voor middernacht uit en in een
korteu tijd was het geheele gebouw een
vuurzee; het werd dan ook totaal in de asch
gelegd. De schade wordt begroot op een
millioen gulden. Het speelseizoen was juist
geëindigd.
Een dynamietontploffing in de Rio
Janeiro. Volgens berichten uit New-York van
Rio Janeiro, heeft Zaterdag 11. een ontzettende
dynamietontploffing plaats gehad te SanPaulo,
de hoofdstad der provincie van dien naam,
waardoor verscheidene personen werden ge
wond en gedood en zeer veel schade werd
aangericht. Een met 50 pond dynamiet be
laden kar, getrokken door zes muildieren,
die op weg was naar de kust voor eenige
waterwerken, passeerde de stad gedurende
de reis. In een nauwe straat kwam de wagen
in botsing met een ander voertuig, waardoor
de eerste omsloeg en het dynamiet met een
ontzettenden knal ontplofte. De muildieren,
de paarden en de manuen, die de voertuigen
geleidden, werden tot atomen geslagen, men
heeft althans geen sporen van hun lijken
kunnen vinden. Een groot gat werd in den
grond geslagen en vijf steenen en een groot
aantal houten gebouwen in den omtrek wer
den in puinhoopeu veranderd of in de lucht
geslingerd en mijlen in den omtrek bleef
geen ruit heel. Verscheidene menschen werden
door de neervallende brokstukken gedood;
het aantal dooden bedraagt vijftig, terwijl
het aantal gewonden zeer groot is. Onder de
gedooden bevonden zich zeven soldaten, die
op een open veld, ongeveer 200 meter van
de plaats des onheils, met het kanon" exer
ceerden. Het kanon zelf werd op aanzienlijke
distantie weggeslingerd. De schok der ont
ploffing werd tien mijlen in het rond waar
genomen.
In het lagerhuis verklaarde lord Salisbuty
n tijd nog niet gekomen te achten om
door de regeering te volgen politiek uiteen
zetten. Voorshands is de politiek, het par-
nent zoo spoedig mogelijk te ontbinden. Ik
op, zegt de lord, dat dit den 8en of den
n Juli kan geschieden. Wij zullen trachten
beslissing der kiezers te verhaasten, welke
een in staa4. is de lijnen aan te geven
larlangs de politiek zich zal moeten bewegen.
Lord Rosebery voerde aan dat terwijl de
getreden regeering bereid was hare politiek
n het oordeel der kiezers te onderwerpen,
n deze door de nieuwe regeering ten aan-
:n van hare politiek slechts een stuk blank
pier wordt voorgelegd. Lord Rosebery vroeg
rder eene verklaring van het ongewone
rzoekaan den afgetreden minister van
rlog Campell Bannerman gedaan om de
gels van zijn ambt Dinsdag jongstleden reeds
te geven.
Hierop antwoordde lord Salisbury dat de
positie met het vragen tener politieke ver-
iring van de regeering wachten moet totdat
t ministerie geheel zal zijn s<unengesteld.
at de vraag betreffende den heer Campell
nnerman betreft, lord Salisbury heeft dezen
een gevraagd ot het hem, iu het belang
n den openbaren dienst, voegen zoude de
gels van zijn ambt spoedig af te geven,
""bij b®st/2nd r0'*" ed*14 bAdoel'n°r om
te bekctjigec..
- '..3rd Rv-.tery as..v -U vanpat-
WAALWIJK.
Op Zaterdag 29 dezerdes middags 12
uur, zal door de harmonie l'Espérance, op de
Harmoniezaal bij de Erven van Riel, worden
uitgevoerd
De hoofdnummers uit het programma, van
het concert, te Oosterhout te geven op Zon
dag 30 Juni a. s.
j—urn nu
WAALWIJK, 28 Juni 1895.
Openbare vetgadering van den gemeente
raad op Dinsdag 2 Juli 1895, nam. 7 uur.
Aan de orde
Ingekomen stukken
Kohier hoofdelijken omslag.
Met algerneene deelneming vernam men
hier heden het treurige nieuws, dat de Z E.
Heer pastoor Rijken dezen nacht erg onge
steld was geworden.
Ofschoon voor 't oogenblik nog niet direct
gevaarlijk, schijnt zijn toestand toch zorg
wekkend. Moge deze spoedig een gunstige
wending nemen is zeker de oprechte wensch
van alle parochianen.
Te Amsterdam is met gunstig gevolg
het candidaats-examen in de rechten afgelegd
door den heer J. J. J. D. Binkcandidaat-
notaris alhier.
De H.H. B. Wertenbroek, B. A. Jansen
beide te 's BoschG. van Oudenhoven te
Besoijen N. W. Gerlings te 's Gravenmoer
en Mr. J. de Wilde te Arnhem, uitmakende
de commissie aangewezen door de leden
van den Algemeenen Nederlandschen Wiel-
tijdersbond in de afd. Noordbrabant, om, in
zake het voorgesteld ontwerp-besluit tot hef
fing eeoer belasting op het gebruik van rij
wielen op de openbare wegen en voetpaden
binnen deze provincie, de belangen der wiel
rijders zooveel mogelijk te dienen, hebben
zich per request tot de provinciale staten van
Noordbrabant gewendwaarin zij op ver
schillende gronden verzoeken, het door ge
deputeerde staten voorgesteld ontwerp-besluit
niet goed te keuren.
'1' T V \.T fitofch van
a ïvcüjrt :i).i
iov m\ Liet t i/ast: rr-roied te kennen
B v.,; ..k v Hertogenbosch, B. A.
allen leden van de vereeniging: „Algerneene
Nederlandsche Wielrijdersbond", en in deze
optredende voor zich zelf en als vormende
de commissie door de Noordbrabantsche leden
van den Algemeenen Nederlandschen Wiel
rijdersbond aangewezen, om hunne belangen
te behartigen;
dat zij met belangstelling, doch tevens met
groote teleurstelling kennis hebben genomen
van het bij missive van gedeputeerde staten
dezer provincie dd. 13 April 1895 G no 192
bij uw college aanhangig gemaakt ontwerp
besluit tot heffing ecner belasting op het ge
bruik van rijwielen met daarbij gevoegde
memorie van toelichting
dat zij derhalve de vrijheid zich veroorloven
aan uw college hunne bezwaren kenbaar te
maken, zoowel wat betreft de zaak in het
algemeen als wat aangaat het ontwerp besluit
in het bijzonder;
Wat betreft de zaak in hel algemeen
dat van algerneene bekendheid is, dat het
rijwiel hoewel oorspronkelijk uitsluitend voor
weip van vermaakdoor zijn verbeterde
constructie meer en meer geworden is, en
dagelijks nog wordt een gemakkelijk middel
van vervoer, hetwelk voor de meest verschil
lende doeleindenin allerlei beroepen en
bedrijven en door personen van eiken rang
en stand wordt gebruikt en als zoodanig
voorziet in een lang gevoelde behoefte
dat de groote beteekenis en het nut van
dit vervoermiddel daarin gelegen zijn, dat
het de afstandsverschillen opheft, of ze tot
een minimum reduceert en daardoor vooral
ten goede komt aan hen, die op het platteland
gevestigd zijn en reeds in zoovele opzichten
ten achter staan bij de bewoners van de
groote steden en de centra van verkeer;
dat ofschoon volledige statistieke gegevens
ontbreken, met zekerheid kan worden aan
genomen, dat het percentage van hen, die
uitsluitend het rijwiel ter wille van hun beroep
of bedrijf gebruiken zeer groot is, althans
in deze provincie
dat onder de vele doeleinden waarvoor het
rijwiel dienst doet, ook de hvgiène eene be
langrijke plaats inneemt, daar tal van personen
op advies van geneeskundigen en met het
uitsluitend doel om huu gezondheidstoestand
te verbeteren zich op het rijwiel hebben
toegelegd en dit steeds in meerdere mate
gaan doen;
dat tegenover die groote voordeelen van
dit vervoermiddel er op gewezen mag worden,
dat het in werkelijkheid aan de wegen geen
schade toebrengten dus niet den minsten
invloed heelt op de kosten van onderhoud
welke door het gebruik van alle andere mid
delen van vervoer worden noodzakelijk ge
maakt;
dat dus uit dit oogpunt de voorgestelde
belasting niet kan worden verdedigd en
integendeel hare onbillijkheid juist voor onze
provincie terstond in het oog valt, waar de
toestand der meeste openbare wegen van
dien aard is dat hij eerder schade veroor
zaakt aan het rijwiel, op die wegen gebruikt,
dan dat die wegen door het wielrijden schade
zouden lijden
dat het dus om deze redenen ten zeerste
bevreemdt, dat de bij het aangeboden be-
lastingontwerp gevoegde memorie van toelich
ting met geen enkel woord de motieven voor
de beoogde heffing vermeldt, en geheel in
het duister laatwelk het karakter dezer
belasting zal zijn en welke gedachte heeft
voorgezeten bij den steller van het ontwerp
toen hij heeft moeten overwegen, waaraan
juist deze heffing aanbeveling verdiende en
waarom juist d i t middel van vervoer met
uitsluiting van andere door belasting diende
te worden getroffen;
dat adressanten derhalve meenen, dat de
voorgestelde belasting geheel ongemotiveerd
is en in niets anders zijn grond vindt, dan
in het teitdat men een kostbaar voorwerp
heeft gevonden hetwelk aan de provinciale
kas inkomsten kan verstrekken, onverschillig
of die heffing billijk rechtvaardig en doel
matig zij
dat adressanten echterwat er ook ten
voordeele van een soortgelijke heffing met
meer of minder recht zou kunuen worden
aangevoerdin elk geval van oordeel zijn
dat de wijze waarop de gedeputeerde staten
in deze gemeend hebben de zaak te moeten
regelen, zoodanig gebrekkig en onvolledig is,
dat reeds daarom het ontwerp door uw col
lege niet tot wet zal kunnen worden verheven;
Wat betreft het ontwerp besluit in het bij
zonder:
dat een allereerste vereischte voor een
belastingsheffing zeker dit is, dat ontwijfelbaar
vaststa, welk object door de belasting wordt
getroffen, zoodat daaromtrent noch onzeker
heid, noch willekeur mogelijk is;
dat nu het ontwerp in kwestie aan dat
vereischte allerminst voldoet
dat immers art. I zegtdat belasting ge
heven zal worden van „een ieder, die op
openbare wegen of voetpaden gebruik maakt
van een rijwiel" zonder maar eenigszins aan
te duiden, zelfs niet in de memorie van toe
lichting, wat te verstaan is onder „gebruik
maken van een rijwiel op den openbaren weg."
dat, derhalve wordt dat ontwerp wet, een
belr
oer van
-#*■
iel vilei'de d
Ttvloeden bri
2*GQJ.ei
Gerlings te 'sGra-
Wilde te Arnhem
n keei
tot het naken
3°. Warmee
,00 zal worden betaald: b.v.
r iern nd op een anders rijwiel
oertje maakt
r iemand slechts één keer van
van rij Wielen eeu rijwiel huurt
van een tochtje
r de loopjongen ot knecht van
een rijwielhandelaar het verkochte of her
stelde rijwiel ter plaatse bezorgt en dit. ter
besparing van tijd, doet door het te berijden;
4°. Wanneer iemand les ontvangt in het
wielrijden, in welk geval wellicht ook hij, die
daarbij het rijwiel gebruikt om ons les te
geven nog f 5.00 zal te betalen hebben
enz. enz. enz.
dat het nu zeker niet in iemands bedoeling
kan liggen op die wijze het gebruik van het
rijwiel te treffen terwijl nog minder mag
worden verondersteld, dat men aan de ver
schillende ambtenaren met de controle belast,
zou willen opdragen op te treden als zoovele
wetsuitleggers, daar dan van de willekeur en
hinderlijke vexaties het eind niet ware te voor
zien;
dat ook in een ander opzicht de voorge
stelde grondslag „Het Gebruik" ten strengste
behoort te worden afgekeurd, daar immers
op die wi'ze een belasting wordt in het leven
geroepen welke progressief zwaar drukt
naarmate de gebruiker minder bemiddeld is;
dat toch tal van personen zich bedienen
van rijwielen van een verouderd systeemNvelke
door hen voor f 10.f20.of f30.voor
oud worden opgekocht en waarvan zij vol
gens het ontwerp evenzeer jaarlijks f 5.00 zou
den hebben te betalen als hij, die f200.
f 300.ot f 350.— betaalt voor een rijwiel
en wellicht 3 a 4 verschillende machines te
gelijk in gebruik heeft; *>■»-
dat de onbillijkheid daarvan te zeer in het
oog springt om nader te moeten worden
aangetoond, terwijl zeker niet twijfelachtig
is, dat berijders van dergelijke rijwielen
en hun aantal is vooral op het platteland
belangrijk onmiddellijk hun rijwiel zouden
van de hand doen
dat daarom de basis van het geheele ont
werp, te vinden in art. 1, foutief, onbillijk
en onrechtvaardig is, en alleen te verklaren
is uit volkomen onbekendheid met den wer-
kelijken toestand;
dat adressanten ten overvloede nog onder
anderen zouden kunnen wijzen op de half
slachtige en op twee gedachten hinkende
uitzondering, welke in art. 4 sub 4 gemaakt
is voor niet ingezetenen; op den regelrechten
strijd welke bestaat tusschen het slot der
toelichting op art. 4 sub 5 en den teks dier
uitzondering zelve in verband met art. 2;
dat zij echter van oordeel zijn, dat deze
en meerdere punten van ondergeschikt belang
zijn, waar de groudslag en het geheele systeem
van het ontwerp zoo gebrekkig zijn, dat het
vruchteloos zou zijn te trachten wijzigingen
voor te stellen, redenen waarom zij uw col
lege met den meesten aandrang verzoeken,
uwe goedkeuring te onthouden aan het ont
werp hetwelk is ingediend.
Door de marechaussee is aangehouden
en heden naar 's Bosch overgebracht ter be
schikking der justitie, C. D., verdacht zich
te hebben schuldig gemaakt aau diefstal ten
nadeële van zijn meester, die hem bereids
daarvoor uit zijn dienst had ontslagen.
Atjeh
De minister van koloniën heeft in de tweede
kamer medegedeeld, dat door hem naar aan
leiding van de onrustwekkende Reuter-tele-
grammen per telegram aan den gouverneur-
generaal inlichtingen zijn gevraagd.
Daarop is van den gouverneur generaal het
antwoord ontvangen, dat hem van Atjeh niets
bijzonders bekend was.
PAARDEN.
Men schrijft ons uit Eist (Betuwe) 22 Juni:
„In de Over-Betuwe schijnt de paarden
handel spoedig te zullen beginnen. In de
afgeloopen week zijn eenige buitenlandsche
kooplieden voor jonge paarden reeds een
kijkje komen nemen'. Daar evenwel over het
algemeen de paarden z. g. »te weinig vleesch
hadden", zijn de kooplieden weder vertrokken,
om over eenige weken den handel voort te
zetten.
„Ongetwijfeld zal deze tijding in de ver
schillende deelen van ons land, waar men
zich op de paardenfokkerij toelegt, met vreug
de worden vernomen."
Maandag j.l. kwam het machinegebouw
van de nieuwe schoenenfabriek, van den heer
Maurits van den Bergh, te 's Hertogenbosch,
onder dak een gebeurtenis, door den heer
Van den Bergh aangegrepen om zijn talrijk
personeel meer dan 3U0 personen verdie
nen aan die fabriek een goed stuk brood
een feestje te bereiden.
Een nieuw post- en telegraafkantoor van
9 ton goud
De bouw van een nieuw post- en tele
graafkantoor te Amsterdam zal, naar de Ne-
derl. Stoompost meldt, binnenkort worden
aanbesteed. Voor den winter moet de hei-
fundeering zijn aangebracht, terwijl gedurende
de wintermaanden de steenbouwwerken in
gereedheid zullen worden gebracht om in het
voorjaar van 1896 met den opbouw te kunnen
aanvangen, die aan het einde van 1898 ge
heel voltooid zal moeten worden opgeleverd.
De gevel langs den Nieuwezijds Voorburg
wal zal eene lengte verkrijgen van 73 meter,
die van den gevel in de Spuistraat van ruim
80 M., terwijl het gebouw, dat behalve eene
overwelfde kelderverdieping, nog drie over
welfde met ijzeren balken voorziene boven-'
verdiG/.ngCn, bcuévens «ene zolderverdieping
telt een hoogte van. ongeveer 27 M
verkrijgen.
De gevels, in Reriaissance-stijl opgetroj^ *yi
zullen hoogsteenvoudig doch smaakvol