I
Notaris RANT,
Notaris RANT,
Notaris RANT,
INZE T.
MIDDELKOOP,
S N IJ D E R.
Looiers- en Schoenmakers
artikelen, als:
N, G, ORIE-f
LA NATIONALE.
C. A.WITLOX ZOON,
de Nouveautés
COMM UN IEHOEDEN
KltOÖMS, SLEIERTBUL, 0IUNJEBL0ESE1 IM ENZ,
J. W. TöBBENS,
Verbunt-Yan Overbeek.
f
Advertentiën,
publiek verhuren:
publiek verhuren
Van Doftmond-Pennock,
voor de EERSTE H. COMMUNIE,
's-BOSCH, MARKT 21, (naast Politiebureau.)
Is en blijft de voordeeligste in elk huishouden.
li
Notaris
vraagt een bekwaam
Verkrijgbaar tegen
concurreerende prijzen alle
Waarborgfonds: 425 Millioen Francs,
ONTVANGEN
van de Vereenigde Zeepfabrieken Rotterdam,
Voorspoedig bevallen van een welgescha
pen DOCHlER
G. J. de Greeö Ver wiel.
Waalwijk, 11 Maart 1898.
Ondergeteekenden geven hiermede hunne
volkomen tevredenheid te kennen aan de
Nedeil. Maatschappij van brandver
zekering „TIEL", correspondent de heer
ANT. W1TLOX, bankier Waalwijk, over
de correcte en loyale wijze, waarop hunne
schaden, beloopen bij den brand van liet
Hotel Verwiel, zoo spoedig geregeld werd.
Dr. A. VAN GILS.
SOCIËTEIT „GEZELLIGHEID".
H. v d. VEN,
Inspecteur der belastingen.
le Waalwijk zal ter herberge van Gebr.
Ockersin de Heistraat, te CAPELLE
op Woensdag 16 Maart 1898,
des avonds 7 uur
I. Voor de Mevrouw dewed. G. VERMEU
LEN ADz. te Capelle
Onder Capelle: 4-. 19.38 hectaren Hooi
en Bouwlandin 5 perceelen
Onder Dussen 1.20.80 hectare Weiland
op de Baan in 1 perceel.
II. Voor den minderjarige WILLEM J.
VAN CAMPEN, te Sprang
Onder Capelle: 3.98 70 hectaren Hooi
en Weiland, in 2 perceelen.
Breeder bij biljetten omschreven.
te Waalwijk, MAAKT BEKEND, dat
de vaste goederen, onder NIEUWKUIK,
op 15 Maart 1898 door hem geveild, door
inzet en verhooging staan, als volgt
Koop 1Bouwland op Onsenoort, groot
pl m. 32 aren, aan f 700.
Koop 2. Bouwland, op Onsenoort, groot
pl m. 32 aren, aan f 700.
Koop 3. Bouwlandop Onsenoort, groot
pl.m. 32 aren, aan f 750.
Koop 4. Massa van koopen 1, 2, 3, Bouw
land, op Onsenoort, groot 95,70 aren,
aan f 2200.
Koop 5. Bouwland, op Onsenoort, groot
29,10 aren, aan f 615.
Koop 6. Bouwland op Onsenoortgroot
27,70 aren, aan f 670.
Koop 7. Bouwland„Vembroek", groot
27.70 aren, aan f 675.
Koop 8. Bouwland, „Bubbelaars", groot
80,90, aren f 1375.
Koop 9. Bouwland, op 't Hoog, groot 26.90
aren, aan f 370.
Koop 10. Bouwland op 't Hoog, groot
52,90 aren, aan f 1310.
TOESLAG
op Dinsdag 29 Maart 1898,
's avonds 7 uur, ter herberge van den heer
L. van den Broekte NIEUWKUIK.
Dagelijks kan ten kantore van genoemden
NOTARIS worden geboogd.
te Waalwijk, zal ter herberge van Van
Kregten, te WAALWIJK,
op Donderdag 17 Maart 1898,
's avonds om 6 uur
I. Voor de DIACONIE der Herv. Gemeente
van Waalwijk
Onder Waalwijk: 6.70.80 hectaren Hooi-,
Wei— en Bouwland, in 7 perceelen.
Onder Besoijen 4.27.20 hectaren Hooi
en Weiland, in 2 perceelen.
II. Voor den Heer P. COU WEN BERG
te Kaatsheuvel
Onder Waalwijk 1 06.40 hectare Hooi
land, in 1 perceel.
Onder Besoijen 1.69.10 hectare Hooi
land, in 2 perceelen.
III. Voor Dames OOMEN te Drunen
Onder Waalwijk: 1.04.10 hectare Hooi
land, in l perceel.
IV. Voor den minderjarige WILLEM J.
VAN CAMPEN te Sprang
Onder Besoijen: 1.72.60 hectare Wei
land in 1 perceel.
Onder Drongelen: 5.00.60 hectaren Wei
land in 2 perceelen.
V. Voor de KERK der Herv. Gemeente
van Waalwijk
Onder Waalwijk: 1.08.20 hectare Wei
en Bouwlandin 1 perceel.
Breeder bij biljetten omschreven.
te Capellebericht dat de wei- en bouw
landen, onder DRONGELEN en EETHEN,
geveild 11 dezer, met de verlioogingen staan,
als volgt
Koop 1
op
f
3600
Koop
2 op f 2800.
3
3500.
4
2800.
5
2300.
6
0 0 3000.
7
3550.
8
1300.
9
1100.
n
10
y y 1000.
11
2700.
12
0 ii 1400.
13
1600.
14
y y 800.
u
15
1450.
16
y 950.
n
17
u
150.
18
y n 4400.
19
3200.
20
y y 3400.
21
4100.
22
1250.
23
1050.
24
1600.
25
1350.
26
3100.
27
1500.
28
y 0 1700.
29
n
600.
u
30
y y1600.
31
n
1200.
32
y 0 2050.
33
1425.
TOESLAG
Donderdag 24 Maart 1898
's morgens 11 uurin het Hotel VER
WIEL, te Waalwijk.
Hoog loon. Zonder goede referentiën on
noodig zich aan te melden.
Zoutzuur Wijnsteenzuur Gom
Dextrine Brandspiritus verder
Glycerine voor 't vullen van gas
meters, Levertraan, Genua Olie,
Bessensap etc.
Levensverzekering—Maatschappijopgericht te Parijs in 1830wer
kende onder toezicht van de Fransche en Zwitsersche Gouvernementen.
hetwelk met bij rekening van de overwaarde der roerende goederende wiskunstige
reserve overtreft met 140 Millioen Francs.
De overwaarde, alleen aan roerende goederen, bedroeg op 31 December 1896 ruim
921/2 Millioen Francs.
La Nationale mag dan ook worden beschouwd als de rijkste der bestaande Le
vensverzekering-Maatschappijen. Geene enkele gelijksoortige Maatschappij biedt
boven de wiskunstige reservedergelijke waarborgen aan; bij geen enkele Maatschappij
genieten de verzekerden eene zoo groote zekerheid.
La Nationale biedt zeer billijke voordeelen aan voor verblijfhoudenden in Ned.-
Indiëvoor Transvaal wordt geen surpremie gebeven.
Hoofd-Inspecteur v. Nederland C. VOn Saher te Amsterdam.
Het uitgebreid verslag dezer aanzienlijke en rijke Maatschappij is voor belangstel
lenden ter inzage bij ondergeteekenden Generaai-Agentenbij wien ook tarieven
prospectussen en alle gewenschte inlichtingen te bekomen zijn.
Bankiers Correspondenten der Nederl. Mij. van
Brankverzek. «Tiel.« WAALWIJK.
EN GROS.
EN DETAIL.
alsmede eene groote keuze in
Aanbevelend
Ter vergemakkelijking onzer afnemers, hebben wij die verkrijg
baar gesteld aan FABRIEKSPRIJSafname minstens één kistje
bij de firma
Wij zijn niet in de gelegenheid geweest, kennis
te nemen van de concessievoorwaarden; wèl echter
vernamen wij van meer dan eene zijde, dat het
schrijven, waarin die voorwaarden waren vervat,
van weinig lust tot samenwerking getuigde, niet
tegenstaande door het verkrijgen eener gewenschte
overeenstemming het gemeentebelang van Waal
wijk wel degelijk kon bevorderd worden.
Middelerwijl schijnen bij de aanvragers bezwa
ren te zijn gerezen tegen den aanleg van een
tram langs den dijk, eene richting waarmede zij
aanvankelijk hadden ingestemd. Welke die be
zwaren zijn is niet bekend; maar daaruit volgt
natuurlijk nog niet, dat ze niet van ernstigcn
aard zijn, of voor de maatschappij gemakkelijk
te ondervangen.
Hoe dit zij, de Buurtspoorwegraaatsehappij heelt
laatstelijk gevraagd, om de aansluiting te mogen
maken 'door de Groote Straat, cn om mildere be
palingen in zake goederenvervoer
Zoo is de stand van zaken op het oogenblik
en men kan er zekér van zijn, dat het verdere
verloop met zeer veel belangstelling zal worden
^ZaWle meerderheid van onzen gemeenteraad nn
stokstijf op het ingenomen standpunt blijven en
daardoor ulle vergelijk onmogelijk maken
Of zal men, met terzijdestelling van, trouwens
niet bijzonder gewichtige, persoonlijke belangen,
en de 'mogelijke zeer verstrekkende gevolgen van
een overijld definitief besluit overwegende, de
zaak commissoriaal maken, en aan de te benoe
men commissie opdragen, met de betrokken di
rectie tie wederzijdsche bezwaren nog eens ernstig
na te gaan en te bespreken, om zoo doende tot
overeenstemming te komen
Het l»atstc hopen wij en velen met ons, van
heeler harte, en aan de mogelijkheid eener goede
oplossing behoeit niet te worden getwijteld mits
de onderhandelingen gevoerd worden zakelijk en
loyaal, onbevooroordeeld en met wederzijdsche
waardeering.
Want indien partijen, a prion reeds, als twee
kemphanen tegenover elkander gaan staan en
persoonlijke gevoeligheidjes en andere ne.ver.zaak-
jes niet kunnen worden opzij gezet, dan is na
tuurlijk alle vergelijk onmogelijk.
In allen gevalle zullen naar het ons voorkomt-,
Waalwijks vroede mannen op de gedane aanvraag
niet afwijzend mogen beschikken, zoolang niet
afdoende blijkt, 't zij uit een zoo volledig moge
lijk officieel rapport't zij op andere wijze, (lat
conditiën die 'de de Buurtspoorwegraaatsehappij
stellen wil, voor Waalwijk inderdaad onaanne
melijk zijn.
En zoo ver zijn we nog niet!
In afwachting van de komende dingen, sluiten
wij ons intusschen gaarne aan bij hen, die eene
verbinding langs den buitendijk prefereeren. Er
is, dunkt ons, niets tegen, dat men zich hier aan
die richting houdt zoolang althans niet diudelylc
is gemaaktdat de bezwaren tegen den aanleg on
overkomelijk of al te drukkend zijn.
Mocht dit wel het geval zijn, dan aarzelen wij
niet, leeds nu zoo beslist mogelijk, als onze vaste
overtuiging uit te spreken, dat eene verbinding
door de Groote Straat voor Waalwijk ver te ver-
kiezen is, boven eene aansluiting over Baardwijk,
achterom naar KaatsheuvelLoon-op-zand.
En wel o.a. op grond hiervan, dat eene gemeente
als de onze, met haar jaar- en weekmarkten en
uitschreiden handel het centrum vormende van
een° zeer druk verkeer, aan zich zelf verplicht is,
alle communicatie te bevorderen, en zich niet te
Isoleeren.
Men bewere toch niet, dat ingeval van conces
sieweigering dezerzijds, alles wel bij h*t oude zal
blijven, en dat de aansluiting achterom, slechts
als een dreigementje moet beschouwd worden.
De maatschappij van buurtspoorwegen heeft, door
hetgeen zij in onze onmiddellijke omgeving reeds
tot stand 'hracht, de bewijzen geleverd eene sen-
euse instelling te zijn, waarmede wel degelijk raag
rekening gehouden worden.
Zooals wij reeds hebben opgemerkt, vordert
haar eigenbelang aansluiting hoe dan ook, en
door haar den toegang tot onze gemeente te
weigeren of onmogelijk temaken, kan men alleen
bewerken, dat zij eene voor haar alsdan nood
zakelijke, zij het ook veel miDder gunstige ver
binding zoekt.
De meening van sommigen, dat men dan tevens
in de kaart zou spelen van hen, die achteraf inculte
of weinig productieve gronden ter onteigening
beschikbaar hebben kan hier wel buiten beschou
wing blijven; doch dit staat vast, dat Waalwijk
zelf, door eene verbinding Baardwijk-Loonopzand
het'meest zou zijn gedupeerd.
Want daargelaten liet onmiddellijk intredend
gedeeltelijke isolement, zou zelfs het behoud van
de tramlijn Waalwijksche haven—Kaatsheuvel—
Loonopzand, en bijgevolg de directe communicatie
met Tilburg en tusschenliggende plaatsen niet
meer verzekerd zijn.
't Spreekt toch van zelf dat men juist dan met
alle kracht zou streven naar eene nieuwe haven
verbinding elders. En zóó zou men, door onver
antwoordelijke kortzichtiglieidzelf het euvel
hebben veroorzaakt, of, ten minste, uitgelokt;
waarvoor men thans bevreesd zegt te zijn het
totaal verval der Waalwijksche scheepvaart en
den aankleve van dien.
Daartegenover staat, dat indien Waalwijk zijne
tramverbinding verkrijgt en behoudt en zijne
haven naar behooren verbetert, Heusden zich nog
wel een paar maal bedenken zal, alvorens voor
eigen rekening groote en kostbare werken te
ondernemen, waarvan de finantieele resultaten al
zeer twijfelachtig zouden zijn.
Men veriieze toch niet uit het oog dat Waalwijk
in allen gevalle de oudste brieven heeft; dat vooral
voor Tilburg, het goederenvervoer meer tijd en
meer kosten zou vereischen naar mate het af
te leggen traject grooter is en voorts dat een
geregeld havenverkeer van jaren en jaren her
zich niet zoo gemakkelijk naar elders verplaatst,
tenzij door force majeure gedwongen.
Dit alles neemt evenwel niet weg, dat beperking
van goederenvervoer, zij het dan 111 mindere mate,
dan aanvankelijk was bedoeld, toch voor Waalwijk
niet alleen gewenscht, maar in menig opzicht
neodzakelijk is.
'tZou o.a. niet aangaan de gemeente, en vooral
onze mooie hoofdstraat dag in, dag uit, aldoor
open te stellen voor goederentieinen, zand- en
kolenwagens en dergelijke, waardoor het onder
ling verkeer zou worden belemmerd en aan.de
bewoners veel last zou veioorzaakt worden. Dat
ons gemeentebestuur daartoe niet zal meewerken,
zal de Buurtspoorwegmaatschoppij wel van zelf
begrijpen en voorts zij het aan ue prudentie onzer
raadsleden overgelaten zoodanige maatregelen te
nemen, als zuller. noodig zijn om veiligheid en
vrijheid van verkeer aan onze ingezetenen naar
behooren te waarborgen.
Er zullen dan ongetwijfeld nog wel kleine
inconveniënten voorkomen, maar bij welke ver
andering of verbetering vindt men die niet? In
geen geval zullen znllen zij echter opwegen tegen
het gevaar van te worden afgesloten van het
intercommunaal verkeer, een euvel dat onder de
gegeven omstandigheden niet meer te herstellen
zou ziju.
Dat er in onze bijna lijnrechte, Groote Straat
geen voldoende ruimte zou zijn, zal wel niemand
willen volhouden, die de talrijke stoomtrams, in
zoo vele plaatsen van binnen- en buitenland in
exploitatie hebben gezien.
Ruimte voor voetgangers wèl, maar piet voor
paarden en voertuigen, zullen enkelen misschien
beweren. Maar zij veroorlooven ons dan toch, in
gemoede te vragen, of het gevaar voor het schrik
ken v*n paarden, binncr. het korte bestek van
Waalwijk's hoofdstraat, dan grooter is, dan op vele
punten %an Baardwijk, Drunen, Besoijen Sprang
enz., waar men eiken dag den stoomtram in volle
vaart herhaalde malen ontu.oet, terwijl hier ter
plaatse nog kan bevolen worden, dat niet anders
als stapvoets wordt gereden, met een seinvlag-
drager-belleraan vóór de machine, enz. enz.
Er. onze neringdoenden? zouden deze 1111 in-
derd; ad meenon, dat hun handel zal verloopcn,
indien de stoomtrams, die nu toch al, ten oosten
en ten westen, aan, of op onze grenzen komen,
door een lijntje werden verbonden? Geloove zulks
wie wil wij niet.
Wij behooren tot diegenen, die vooral voor eene
gemeente welke, zooals de onze, een zekeren rang
inneemt, bevordering van communicatie in het
algemeen belang noodzakelijk, en alle isolement
verderfelijk achten.
Aan onzen gemeenteraad nu, het daarheen te
leiden, dat de verbinding van Besoijen met Baard
wijk via Waalwijk tot stand kome, zoo mogelijk
op de in het algemeen belang onzer gemeente,
meest gewenschte wijze. Mocht wat haast niet
te veronderstellen is de Directie der Buurt
spoorweg Mij. werkelijk onaannemelijke eischen
stellen, en daaraan vasthouden, welnu, dan zal
men toch de voldoening smaken, te hebben ge
daan wat mogelijk was, om lot een goede op
lossing te komen.
5 X. Z.
Waalwijk, 14 Maart 1898.
1/
tt
0
i/
n
y
tl
H
y
y
tl
n
0
0
0
0
1/
u
11
u
0
H
y
0
1/
u
y
li
0
n
y
M
y
y
y
0
0
y
H
0
n
H
0
n
U
n
ii
ii
1/
Cuiverszeep