I Notaris RANT, Notaris RANT, Notaris RANT, INZE T. MIDDELKOOP, S N IJ D E R. Looiers- en Schoenmakers artikelen, als: N, G, ORIE-f LA NATIONALE. C. A.WITLOX ZOON, de Nouveautés COMM UN IEHOEDEN KltOÖMS, SLEIERTBUL, 0IUNJEBL0ESE1 IM ENZ, J. W. TöBBENS, Verbunt-Yan Overbeek. f Advertentiën, publiek verhuren: publiek verhuren Van Doftmond-Pennock, voor de EERSTE H. COMMUNIE, 's-BOSCH, MARKT 21, (naast Politiebureau.) Is en blijft de voordeeligste in elk huishouden. li Notaris vraagt een bekwaam Verkrijgbaar tegen concurreerende prijzen alle Waarborgfonds: 425 Millioen Francs, ONTVANGEN van de Vereenigde Zeepfabrieken Rotterdam, Voorspoedig bevallen van een welgescha pen DOCHlER G. J. de Greeö Ver wiel. Waalwijk, 11 Maart 1898. Ondergeteekenden geven hiermede hunne volkomen tevredenheid te kennen aan de Nedeil. Maatschappij van brandver zekering „TIEL", correspondent de heer ANT. W1TLOX, bankier Waalwijk, over de correcte en loyale wijze, waarop hunne schaden, beloopen bij den brand van liet Hotel Verwiel, zoo spoedig geregeld werd. Dr. A. VAN GILS. SOCIËTEIT „GEZELLIGHEID". H. v d. VEN, Inspecteur der belastingen. le Waalwijk zal ter herberge van Gebr. Ockersin de Heistraat, te CAPELLE op Woensdag 16 Maart 1898, des avonds 7 uur I. Voor de Mevrouw dewed. G. VERMEU LEN ADz. te Capelle Onder Capelle: 4-. 19.38 hectaren Hooi en Bouwlandin 5 perceelen Onder Dussen 1.20.80 hectare Weiland op de Baan in 1 perceel. II. Voor den minderjarige WILLEM J. VAN CAMPEN, te Sprang Onder Capelle: 3.98 70 hectaren Hooi en Weiland, in 2 perceelen. Breeder bij biljetten omschreven. te Waalwijk, MAAKT BEKEND, dat de vaste goederen, onder NIEUWKUIK, op 15 Maart 1898 door hem geveild, door inzet en verhooging staan, als volgt Koop 1Bouwland op Onsenoort, groot pl m. 32 aren, aan f 700. Koop 2. Bouwland, op Onsenoort, groot pl m. 32 aren, aan f 700. Koop 3. Bouwlandop Onsenoort, groot pl.m. 32 aren, aan f 750. Koop 4. Massa van koopen 1, 2, 3, Bouw land, op Onsenoort, groot 95,70 aren, aan f 2200. Koop 5. Bouwland, op Onsenoort, groot 29,10 aren, aan f 615. Koop 6. Bouwland op Onsenoortgroot 27,70 aren, aan f 670. Koop 7. Bouwland„Vembroek", groot 27.70 aren, aan f 675. Koop 8. Bouwland, „Bubbelaars", groot 80,90, aren f 1375. Koop 9. Bouwland, op 't Hoog, groot 26.90 aren, aan f 370. Koop 10. Bouwland op 't Hoog, groot 52,90 aren, aan f 1310. TOESLAG op Dinsdag 29 Maart 1898, 's avonds 7 uur, ter herberge van den heer L. van den Broekte NIEUWKUIK. Dagelijks kan ten kantore van genoemden NOTARIS worden geboogd. te Waalwijk, zal ter herberge van Van Kregten, te WAALWIJK, op Donderdag 17 Maart 1898, 's avonds om 6 uur I. Voor de DIACONIE der Herv. Gemeente van Waalwijk Onder Waalwijk: 6.70.80 hectaren Hooi-, Wei— en Bouwland, in 7 perceelen. Onder Besoijen 4.27.20 hectaren Hooi en Weiland, in 2 perceelen. II. Voor den Heer P. COU WEN BERG te Kaatsheuvel Onder Waalwijk 1 06.40 hectare Hooi land, in 1 perceel. Onder Besoijen 1.69.10 hectare Hooi land, in 2 perceelen. III. Voor Dames OOMEN te Drunen Onder Waalwijk: 1.04.10 hectare Hooi land, in l perceel. IV. Voor den minderjarige WILLEM J. VAN CAMPEN te Sprang Onder Besoijen: 1.72.60 hectare Wei land in 1 perceel. Onder Drongelen: 5.00.60 hectaren Wei land in 2 perceelen. V. Voor de KERK der Herv. Gemeente van Waalwijk Onder Waalwijk: 1.08.20 hectare Wei en Bouwlandin 1 perceel. Breeder bij biljetten omschreven. te Capellebericht dat de wei- en bouw landen, onder DRONGELEN en EETHEN, geveild 11 dezer, met de verlioogingen staan, als volgt Koop 1 op f 3600 Koop 2 op f 2800. 3 3500. 4 2800. 5 2300. 6 0 0 3000. 7 3550. 8 1300. 9 1100. n 10 y y 1000. 11 2700. 12 0 ii 1400. 13 1600. 14 y y 800. u 15 1450. 16 y 950. n 17 u 150. 18 y n 4400. 19 3200. 20 y y 3400. 21 4100. 22 1250. 23 1050. 24 1600. 25 1350. 26 3100. 27 1500. 28 y 0 1700. 29 n 600. u 30 y y1600. 31 n 1200. 32 y 0 2050. 33 1425. TOESLAG Donderdag 24 Maart 1898 's morgens 11 uurin het Hotel VER WIEL, te Waalwijk. Hoog loon. Zonder goede referentiën on noodig zich aan te melden. Zoutzuur Wijnsteenzuur Gom Dextrine Brandspiritus verder Glycerine voor 't vullen van gas meters, Levertraan, Genua Olie, Bessensap etc. Levensverzekering—Maatschappijopgericht te Parijs in 1830wer kende onder toezicht van de Fransche en Zwitsersche Gouvernementen. hetwelk met bij rekening van de overwaarde der roerende goederende wiskunstige reserve overtreft met 140 Millioen Francs. De overwaarde, alleen aan roerende goederen, bedroeg op 31 December 1896 ruim 921/2 Millioen Francs. La Nationale mag dan ook worden beschouwd als de rijkste der bestaande Le vensverzekering-Maatschappijen. Geene enkele gelijksoortige Maatschappij biedt boven de wiskunstige reservedergelijke waarborgen aan; bij geen enkele Maatschappij genieten de verzekerden eene zoo groote zekerheid. La Nationale biedt zeer billijke voordeelen aan voor verblijfhoudenden in Ned.- Indiëvoor Transvaal wordt geen surpremie gebeven. Hoofd-Inspecteur v. Nederland C. VOn Saher te Amsterdam. Het uitgebreid verslag dezer aanzienlijke en rijke Maatschappij is voor belangstel lenden ter inzage bij ondergeteekenden Generaai-Agentenbij wien ook tarieven prospectussen en alle gewenschte inlichtingen te bekomen zijn. Bankiers Correspondenten der Nederl. Mij. van Brankverzek. «Tiel.« WAALWIJK. EN GROS. EN DETAIL. alsmede eene groote keuze in Aanbevelend Ter vergemakkelijking onzer afnemers, hebben wij die verkrijg baar gesteld aan FABRIEKSPRIJSafname minstens één kistje bij de firma Wij zijn niet in de gelegenheid geweest, kennis te nemen van de concessievoorwaarden; wèl echter vernamen wij van meer dan eene zijde, dat het schrijven, waarin die voorwaarden waren vervat, van weinig lust tot samenwerking getuigde, niet tegenstaande door het verkrijgen eener gewenschte overeenstemming het gemeentebelang van Waal wijk wel degelijk kon bevorderd worden. Middelerwijl schijnen bij de aanvragers bezwa ren te zijn gerezen tegen den aanleg van een tram langs den dijk, eene richting waarmede zij aanvankelijk hadden ingestemd. Welke die be zwaren zijn is niet bekend; maar daaruit volgt natuurlijk nog niet, dat ze niet van ernstigcn aard zijn, of voor de maatschappij gemakkelijk te ondervangen. Hoe dit zij, de Buurtspoorwegraaatsehappij heelt laatstelijk gevraagd, om de aansluiting te mogen maken 'door de Groote Straat, cn om mildere be palingen in zake goederenvervoer Zoo is de stand van zaken op het oogenblik en men kan er zekér van zijn, dat het verdere verloop met zeer veel belangstelling zal worden ^ZaWle meerderheid van onzen gemeenteraad nn stokstijf op het ingenomen standpunt blijven en daardoor ulle vergelijk onmogelijk maken Of zal men, met terzijdestelling van, trouwens niet bijzonder gewichtige, persoonlijke belangen, en de 'mogelijke zeer verstrekkende gevolgen van een overijld definitief besluit overwegende, de zaak commissoriaal maken, en aan de te benoe men commissie opdragen, met de betrokken di rectie tie wederzijdsche bezwaren nog eens ernstig na te gaan en te bespreken, om zoo doende tot overeenstemming te komen Het l»atstc hopen wij en velen met ons, van heeler harte, en aan de mogelijkheid eener goede oplossing behoeit niet te worden getwijteld mits de onderhandelingen gevoerd worden zakelijk en loyaal, onbevooroordeeld en met wederzijdsche waardeering. Want indien partijen, a prion reeds, als twee kemphanen tegenover elkander gaan staan en persoonlijke gevoeligheidjes en andere ne.ver.zaak- jes niet kunnen worden opzij gezet, dan is na tuurlijk alle vergelijk onmogelijk. In allen gevalle zullen naar het ons voorkomt-, Waalwijks vroede mannen op de gedane aanvraag niet afwijzend mogen beschikken, zoolang niet afdoende blijkt, 't zij uit een zoo volledig moge lijk officieel rapport't zij op andere wijze, (lat conditiën die 'de de Buurtspoorwegraaatsehappij stellen wil, voor Waalwijk inderdaad onaanne melijk zijn. En zoo ver zijn we nog niet! In afwachting van de komende dingen, sluiten wij ons intusschen gaarne aan bij hen, die eene verbinding langs den buitendijk prefereeren. Er is, dunkt ons, niets tegen, dat men zich hier aan die richting houdt zoolang althans niet diudelylc is gemaaktdat de bezwaren tegen den aanleg on overkomelijk of al te drukkend zijn. Mocht dit wel het geval zijn, dan aarzelen wij niet, leeds nu zoo beslist mogelijk, als onze vaste overtuiging uit te spreken, dat eene verbinding door de Groote Straat voor Waalwijk ver te ver- kiezen is, boven eene aansluiting over Baardwijk, achterom naar KaatsheuvelLoon-op-zand. En wel o.a. op grond hiervan, dat eene gemeente als de onze, met haar jaar- en weekmarkten en uitschreiden handel het centrum vormende van een° zeer druk verkeer, aan zich zelf verplicht is, alle communicatie te bevorderen, en zich niet te Isoleeren. Men bewere toch niet, dat ingeval van conces sieweigering dezerzijds, alles wel bij h*t oude zal blijven, en dat de aansluiting achterom, slechts als een dreigementje moet beschouwd worden. De maatschappij van buurtspoorwegen heeft, door hetgeen zij in onze onmiddellijke omgeving reeds tot stand 'hracht, de bewijzen geleverd eene sen- euse instelling te zijn, waarmede wel degelijk raag rekening gehouden worden. Zooals wij reeds hebben opgemerkt, vordert haar eigenbelang aansluiting hoe dan ook, en door haar den toegang tot onze gemeente te weigeren of onmogelijk temaken, kan men alleen bewerken, dat zij eene voor haar alsdan nood zakelijke, zij het ook veel miDder gunstige ver binding zoekt. De meening van sommigen, dat men dan tevens in de kaart zou spelen van hen, die achteraf inculte of weinig productieve gronden ter onteigening beschikbaar hebben kan hier wel buiten beschou wing blijven; doch dit staat vast, dat Waalwijk zelf, door eene verbinding Baardwijk-Loonopzand het'meest zou zijn gedupeerd. Want daargelaten liet onmiddellijk intredend gedeeltelijke isolement, zou zelfs het behoud van de tramlijn Waalwijksche haven—Kaatsheuvel— Loonopzand, en bijgevolg de directe communicatie met Tilburg en tusschenliggende plaatsen niet meer verzekerd zijn. 't Spreekt toch van zelf dat men juist dan met alle kracht zou streven naar eene nieuwe haven verbinding elders. En zóó zou men, door onver antwoordelijke kortzichtiglieidzelf het euvel hebben veroorzaakt, of, ten minste, uitgelokt; waarvoor men thans bevreesd zegt te zijn het totaal verval der Waalwijksche scheepvaart en den aankleve van dien. Daartegenover staat, dat indien Waalwijk zijne tramverbinding verkrijgt en behoudt en zijne haven naar behooren verbetert, Heusden zich nog wel een paar maal bedenken zal, alvorens voor eigen rekening groote en kostbare werken te ondernemen, waarvan de finantieele resultaten al zeer twijfelachtig zouden zijn. Men veriieze toch niet uit het oog dat Waalwijk in allen gevalle de oudste brieven heeft; dat vooral voor Tilburg, het goederenvervoer meer tijd en meer kosten zou vereischen naar mate het af te leggen traject grooter is en voorts dat een geregeld havenverkeer van jaren en jaren her zich niet zoo gemakkelijk naar elders verplaatst, tenzij door force majeure gedwongen. Dit alles neemt evenwel niet weg, dat beperking van goederenvervoer, zij het dan 111 mindere mate, dan aanvankelijk was bedoeld, toch voor Waalwijk niet alleen gewenscht, maar in menig opzicht neodzakelijk is. 'tZou o.a. niet aangaan de gemeente, en vooral onze mooie hoofdstraat dag in, dag uit, aldoor open te stellen voor goederentieinen, zand- en kolenwagens en dergelijke, waardoor het onder ling verkeer zou worden belemmerd en aan.de bewoners veel last zou veioorzaakt worden. Dat ons gemeentebestuur daartoe niet zal meewerken, zal de Buurtspoorwegmaatschoppij wel van zelf begrijpen en voorts zij het aan ue prudentie onzer raadsleden overgelaten zoodanige maatregelen te nemen, als zuller. noodig zijn om veiligheid en vrijheid van verkeer aan onze ingezetenen naar behooren te waarborgen. Er zullen dan ongetwijfeld nog wel kleine inconveniënten voorkomen, maar bij welke ver andering of verbetering vindt men die niet? In geen geval zullen znllen zij echter opwegen tegen het gevaar van te worden afgesloten van het intercommunaal verkeer, een euvel dat onder de gegeven omstandigheden niet meer te herstellen zou ziju. Dat er in onze bijna lijnrechte, Groote Straat geen voldoende ruimte zou zijn, zal wel niemand willen volhouden, die de talrijke stoomtrams, in zoo vele plaatsen van binnen- en buitenland in exploitatie hebben gezien. Ruimte voor voetgangers wèl, maar piet voor paarden en voertuigen, zullen enkelen misschien beweren. Maar zij veroorlooven ons dan toch, in gemoede te vragen, of het gevaar voor het schrik ken v*n paarden, binncr. het korte bestek van Waalwijk's hoofdstraat, dan grooter is, dan op vele punten %an Baardwijk, Drunen, Besoijen Sprang enz., waar men eiken dag den stoomtram in volle vaart herhaalde malen ontu.oet, terwijl hier ter plaatse nog kan bevolen worden, dat niet anders als stapvoets wordt gereden, met een seinvlag- drager-belleraan vóór de machine, enz. enz. Er. onze neringdoenden? zouden deze 1111 in- derd; ad meenon, dat hun handel zal verloopcn, indien de stoomtrams, die nu toch al, ten oosten en ten westen, aan, of op onze grenzen komen, door een lijntje werden verbonden? Geloove zulks wie wil wij niet. Wij behooren tot diegenen, die vooral voor eene gemeente welke, zooals de onze, een zekeren rang inneemt, bevordering van communicatie in het algemeen belang noodzakelijk, en alle isolement verderfelijk achten. Aan onzen gemeenteraad nu, het daarheen te leiden, dat de verbinding van Besoijen met Baard wijk via Waalwijk tot stand kome, zoo mogelijk op de in het algemeen belang onzer gemeente, meest gewenschte wijze. Mocht wat haast niet te veronderstellen is de Directie der Buurt spoorweg Mij. werkelijk onaannemelijke eischen stellen, en daaraan vasthouden, welnu, dan zal men toch de voldoening smaken, te hebben ge daan wat mogelijk was, om lot een goede op lossing te komen. 5 X. Z. Waalwijk, 14 Maart 1898. 1/ tt 0 i/ n y tl H y y tl n 0 0 0 0 1/ u 11 u 0 H y 0 1/ u y li 0 n y M y y y 0 0 y H 0 n H 0 n U n ii ii 1/ Cuiverszeep

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1898 | | pagina 3