Nummer 52
Donderdag 29 Juni 1899
22e Jaargang.
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
ANTOON TIELEN,
ITGEVER:
Waalwijk.
UITTREKSEL uit het verslag der kamer van
koophandel en fabrieken te Waalwijk.
(Vervolg).
Correspondentschap der Nederlandsche Bank,
ten kantore van de heeren
W. TIMMERMANS ZONEN te Waalwijk.
Van het Correspondentschap le klasse alhier ontving
de Kamer over het boekjaar der bank 1 April 1898 —31
Maart 1899 het navolgend overzicht
Verwisseld werd1898/9 tegen 1897/8
Bankpapier tegen specie f 1.296.000.f 1.191.100.
bankpap. 435.400.503.960.
1.038.000.—
Specie
959.100.—
f
2.769.400.—
f
>.654.160.—
Verzonden bankpapier
359.500.—
379.700.—
Ontvangen
98.000.—
146.700.—
f
457.500.—
f
526.400.—
Ontvangen specie
f
261.500.—
f
233.000.—
Omzet door assignatiën
f
220.868.59
f
161.881.93
Disconto etc.
f
782.922.26
f
749.079.07
Incasseeringen uitsluitend op Waalwijk
f 158.940.615.
Ontvangen aan rente f5490.97.
Haven en Scheepvaart te Waalwijk.
Het getal schepen, die onze haven invoeren in 1898,
bedroeg 645 met een inhoud van pl. m. 43300 tonnen,
tegen 631 met een inhoud van pl. m. 42200 tonnen
in 1897. Meer dus ingevaren 14 schepen, vermeerderde
tonneninhoud 1100. Aan haven- en kaaigeld werd ont
vangen f 2293,60 tegen f 2286.48 in 1897, dus f 7.12
meer.
De toestand onzer haven is bepaald ongunstig te
noemen, en zal, zoo daarin niet binnen korte jaren ver
betering wordt gebracht, op den duur onhoudbaar
blijken. Pogingen om de zoo vurig gewenschte verbe
tering te krijgen, werden en worden nog steeds aange
wend. In 1897 reeds richtte de Raad een verzoek aan
Gedeputeerde Staten tot het verkrijgen eener subsidie,
ten einde de uitvoering van het beoogde werk moge
lijk te maken. Dit verzoek werd echter in de afdeelin-
gen der Staten niet gunstig opgenomen en men besloot
afwijzend te adviseeren. Gemeentebestuur, noch Kamer
van Koophandel, gaven echter den moed op. Spoedig
hierop verzonden zij een krachtig betoog, onder den
vorm eener circulaire aan de Heeren leden der Prov.
Staten. Op krachtige, duidelijke en grondige wijze werd
hierin aangetoond, hoe de verbetering onzer haven
minder een gemeentelijk, dan een provinciaal belang
is, en hoe andere plaatsen, waaronder bovenaan het
groote en nijvere Tilburg, juist de grootste en beste
vruchten van die verbetering zouden trekkendat het
dus ondoenbaar zou zijn de groote kosten aan het be
doelde werk verbonden, uitsluitend te laten betalen
door Waalwijk, dat er zelf de meeste voordeelen niet
van geniet.
17 November j. 1. besloten genoemde Staten de ge
vraagde subsidie niet te verleenen, wijl de toestand der
provinciale kas het niet toeliet. Opnieuw werden wij
dus teleurgesteld, doch echter nog niet uit het veld
geslagen. Het motief, dat nu de Staten opgeven, zal,
naar wij hopen, toch niet altijd blijven gelden de pro
vinciale kas kan verbeteren. Ook meenen wij, dat wan
neer de Staten en corps en ieder der Heeren Leden
afzonderlijk door betoog op betoog, bewijs op bewijs,
overtuigd worden, dat de verbetering onzer haven,
noodzakelijk vereischt wordt en in het belang van een
zeer groot en nijver deel der Provincie is, eene subsidie
niet mag en kan achterwegen blijven. Het gemeente
bestuur en de Kamer van Koophandel zullen niet na
laten elkander zoo krachtig mogelijk bij te staan, om
op de spoedigste en meest afdoende wijze verbetering
in onzen onvoldoenden waterweg te brengen. Gaarne
echter zouden zij zien, dat ook andere gemeenten en
Maatschappijen, die voordeel van de Waalwijksche ha
ven genieten, medewerkten ter bereiking van ons doel;
en ook zij van hun verlangen, in hun eigen belang, bij
de Regeering of andere invloedrijke personen of mach
ten kennis gaven; hoe meer toch er geklopt wordt, hoe
spoediger er zal worden opengedaan.
Stoomtramlijnen Tilburg—Waalwijk en 's Bosch
-Heusden grens Waalwijk.
In het reizigers- en goederenvervoer op de stoom-
tramlijn TilburgWaalwijk valt ieder jaar eene bedui
dende vermeerdering te constateeren. Te verwonderen
is dit geenszins, daar de energieke Belgische Naamlooze
Vennootschap »Vicinaux Hollandais», die deze lijn thans
exploiteert, zich veel kosten en moeiten getroost heeft,
om het materieel der lijn te verbeteren en voor eene
uitstekende dienstregeling gezorgd heeft. Daar deze
maatschappij thans ook eigenares is van de Waalwijk
sche Stoombooten, varende op Amsterdam en Rotter
dam, zal in de toekomst, vooral het goederenvervoer
nog wel aanzienlijker worden. Bedroegen de totaal ont
vangsten in 1897 f 41773,455, in 1898 stegen deze tot
f44851,44, eene vermeerdering dus van f2278,025.
De ontvangsten der stoomtramlijn 's BoschHeusden
grens Waalwijk bedroegen in 1897 f 29297,68®, in 1898
f29704,285, zijnde f406,895 meer. Toch is het opmer
kelijk, dat gedurende de laatste 8 maanden van 1897
13484 reizigers meer vervoerd werden dan in het ge
heele jaar 1898. De vermeerderde opbrengst moet dan
ook voornamelijk gezocht worden onder de rubrieken
Goederenvervoer en diversen". Tot groote spijt der
Kamer en tegen haar advies in, heeft onze gemeente
raad gemeend de gevraagde concessie door de Groote
Straat nog steeds te moeten weigeren. Ten zeerste
heeft zij dat betreurdde Kamer is en blijft eenstem
mig van oordeel, dat de gevraagde verbinding niet dan
gewenscht en bevordelijk kan zijn voor den alhier ge-
vestigden handel en industrie, en dat er veel minder
gevaren aan verbonden zijn den tram door de straat,
dan wel langs den Dijk, te laten rijden. Daarbij komt,
dat, als wij goed zijn ingelicht, de Maatschappij zou
willen bijdragen in de kosten der riooleering en van
het buizennet der gasfabriek door de straat, terwijl als
de tram langs den dijk kwam, de gemeente zich waar
schijnlijk groote uitgaven zou moeten getroosten tot
het nemen van maatregelen voor verlichting en veilig
heid van den weg. Van harte hoopt zij, dat de gemeen
teraad, binnen niet te lang tijdsverloop, nog haar ge
voelen deelen zal. Een lijstje, vergelijkende de opbreng
sten van genoemde lijnen in 1897 en 1898, vindt de
lezer hier naast.
Lijn TilburgWaalwijk.
1898.
Maand.
Reizigers.
Goederen.
Januari
f 1190
50
f 1739
72
f 142
42
f 3081
64
Februari
1146
50
1134
27®
104
75
2385
52®
Maart
1319
35
1985
87
100
3405
22
April
f 1437
92®
2387
56®
106
19
3931
68
Mei
1709
95
2231
15®
100
4041
10®
Juni
1508
60
1250
35
108
69
2867
64
Juli
1510
60
2937
285
103
75
y 4551
63®
Augustus
1676
12®
v 1777
84
193
66
y 3647
62®
September
2743
02®
2547
59®
112
09
y 5402
71
October
1561
92®
2232
70
105
50
3900
12®
November
1405
15
1623
51
102
99
3131
65
December
1324
70
2265
28®
114
90
3704
88®
Totaal 1898
f18543
35
f24113
15
f 1394
94
f44051
44
1897
„18010
44®
„22354
99
1407
98
„41773
41®
f 58290® f 1758
16
f 13
04
f 2278
02®
Diversen.
Totaal.
Lijn 's-BoschHeusdengrens Waalwijk.
1898 1897
Aantal vervoerde passagiers 187.710 201.194
Goederen in eenheden van 100 Kgr. 2091 1730
Opbrengst personenvervoer
goederenvervoer
diversen
postvervoer
f 23404.656 f 25438.41
- 4307.98 - 2837.39®
991.64® - 105.22
1000.— - 916.66
Totaal f 29704.28 f 29297.68®
Meerdere opbrengst 1898 f 406.59®
Koloniale en petroleumhandel.
Het jaar 1898 bracht geen noemenswaardige verandering
in den handel. De groote concurrentie, zij het dan ook eene
eerlijke, tusschen de alhier gevestigde grossiers onderling,
gevoegd bij die der groote Hollandsche firma's, welke stad
en land als met reizigers lieten overstroomen, deden wel de
winsten tot een minimum dalen, doch de omzet was over
het geheel, weer grooter dan verleden jaar, zoodat vooruit
gang ook hierin te constateeren valt.
Ook de handel in petroleum kreeg weer grootere uitbrei
ding. Het tot stand komen van een petroleum-reservoir
voor de American Petroleum Company aan het staatsspoor
waarover wij reeds in ons vorig verslag spraken, is wel een
bewijs, dat de aflevering in zoogenaamde tankwagens niet
spoedig zal ophouden. Hieraan is het dan ook hoofdzakelijk
toe te schrijven, dat in onze gemeente de loco-prijzen der
petroleum, het geheele jaar, zeer gematigd zijn geweest.
Nog altijd wordt, alleen aan wederverkoopers geleverd. De
qualiteit van de dubbel geraffineerde petroleum was uitste
kend en ver verkiesbaar boven de inferieure soorten, die van
buiten somtijds werden aangeboden.
Arbeidswet.
Gedurende 1898 werden door het gemeentebestuur af
gegeven 132 arbeidskaarten
Het aantal werkplaatsen en fabrieken, waar in het afge-
loopen jaar jeugdige personen en vrouwen werkten, be
droeg 58.
Scheepsbouw werven te Waspik enz.
De scheepsbouwwerven te Waspik hadden in 1898 niet
te klagen, daar meer leven en bedrijvigheid te constateeren
vielen dan in 1897 en dus vooruitgang duidelijk merkbaar is.
Op 1 Januari 1898 waren op de werven in aanbouw 11
schepen met een gezamelijken inhoud van 3691 tonnen.
In dat jaar werden gebouwd 22 schepen met een inhoud van
5588 tonnen, terwijl op 1 Januari 1899 nog in aanbouw
waren 6 schepen metende te samen 2769 tonnen.
De twee werven voor het bouwen van ijzeren schepen
werden zeer beduidend uitgebreid, terwijl plannen tot nog
grootere uitbreiding in werking zijn. Op de gezamelijke
werven arbeiden 152 werklieden, 2 smederijen met gasmo
toren werken bijna het geheel jaar door uitsluitend, de overige
7 smederijen slechts gedeeltelijk voor deze industrie.
Als wij hier nog bijvoegen, dat van hier ongeveer 150
schippers varen, meerendeels voor de Rijnvaart, dan is het
duidelijk, dat de scheepsbouw en de vaart een zeer belang
rijken factor uitmaken van de volkswelvaart dezer gemeente.
Van de hier bestaande leerlooierijen mag en kan, zoo gun
stig niet gesproken worden.
Door de wanverhouding tusschen de prijzen der huiden
en die van het bereide leder, en de steeds moeilijker wor
dende plaatsing van zoolleder, werkten de looierijen bedui
dend minder.
De geringere omzet werd hoofdzakelijk veroorzaakt door
den invoer van bnitenlandsch zoolleder, dat, op de goed
koopste wijze gelooid, tegen bijna ongelooflijk lage prijzen
werd gepresenteerd. Steeds duidelijker en een meer gebie
dender eisch wordt het dan ook met het oude systeem van
looien te breken en de nieuwe uitvindingen en bewerkingen
in practijk te brengen.
De hooihandel was niet vlot in 1898. Eene het vorige
jaar opgerichte hooipers, welke geregeld werkte, bracht
echter wel wat meer leven in den handel, en eene verbe
tering in den prijs van liet gewas, dat overvloedig en van
goede kwaliteit was.
De schoenmakerijen hebben weinig verandering ondergaan.
Het gefabriceerde, ging geregeld, hoewel niet altijd vlug,
van de hand.
De klompenmakerijen breiden zich uit. Jammer dat het
daarvoor benoodigde kanada- en wilgenhout, zoo uiterst
moeilijk en dan nog slechts tegen zeer hooge prijzen te
bekomen is. De klompen gingen goed van de hand, en de
prijzen hoewel niet hoog, waren bevredigend te noemen.
Waalwyksche en Langstraatsche Courant,
Dit Blad verschijnt Woensdag en Zaterdagavond.
A bonnementsprijs per 3 maanden f 1,
Franco per post door het geheele rijk f 1,35.
Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden
aan den Uitgever
Advertentiën 1 7 regels f0,60; daarboven 8 cent per regel,
groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën 3raaal ter plaatsing
opgegeven worden 2maal berekend. Advertentiën voor Duitsch-
land worden alleen aangenomen door het advertentiebureau van
Adole Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per regel
i
Meerdere
opbrengst.