Oe Zuid-AfiikaansGhe ooilog China. Avondvergadering. goede «genooten en gegeven eens van den werkman om zich te vereenigen. Dr. Zinnincq Bergmann zou niet graag zien, dat heigeen Dr. Ariens bij de con clusie wil hebben, op dezen Katholiekendag aangenomen werd. Iedereen weet, dat in Noord-Brabnnd sinds lang genoeg dat recht is erkend, dat recht hebben de werklieden tevens van onzen Paus Leo XIII. Dr. Ariens nogmaals het podium beklom men zijnde, houdt zijn redeneering tegen over Dr. Zinnicq Bergmann vol, dat we reeds ver gekomen waren, als dit recht al gemeen werd erkend. De heer Strater handhaaft zijn conclusies. Aan de repliek nemen deel de heeren Brom, Ariëns, Heurkens en den voorzitter. De conclusie wordt aangenomen, gewijzigd in den geest als door dr. Brom was aangege ven, met bijvoeging van 't voorgestelde van kapelaan Heurkens luidendeop 4e atd. enz. spreekt den wensch uit a. dat de Kat li. Werkgevers samenwer ken met de bonden der Kath. Werklieden en deze steunen met woord en daad. b. dat in die plaatsen waar geen kath. werkgeversvereenigingen bestaan, deze worden opgericht. 2e Spreker: Kapelaan Heurkens, over Zondagsrust. Hij zet de volgende punten der con clusie uiteen lo. door de loonen uit te betalen liefst vóór Zaterdagavond, opdat de vrouw van den werkman gelegenheid vinde nog des Za terdags hare inkoopen te doen. Zoodoende zal voor winkelsluiting worden bevorderd. Deze maatregel werd aanbevolen op het Congres te Parijs in 1889, en is door velen met succes gebezigd. Ik zeg //liefst voor Zaterdagavond" d. w. z., wanneer hieruit geene grooterc nadeelen te zijn vreezen. 2o. door zooveel mogelijk fabrieken, werkplaatsen en winkels op Zondag (en Katholieke feesten) te sluiten. //De ver- kooper sluite zijn winkel „zijn zaak" zoo spreekt onze geerbiedigde bisschop (vasten- mendement 1899). En waarom zou men ook hier niet kunnen „wat in zoovele andere plaatsen geschiedt? Men geve elkander het voorbeeld, men versta zich met vak- houde zich trouw aan het woord. Wel zijn er soms bezwaren, doch met goeden wil komt men die te boven. Ook behoeft men geene nadeelen te vreezen, gelijk zij zullen getui gen, die reeds jaren hunne zaken des Zon dags sloten. 3o. door hen te steunen en te begun stigen, die de Zondagsrust onderhouden, gelijk hier ter stede de gestichten en tal van particulieren bereids hun steun verleen den. 4o. door met volkomen trouw eu alge- heele toewijding aan het beginsel niets te doen wat eigen of anderer Zondagsrust kan verhinderen of belemmeren. „Men ruste zelf" zoo spreekt onze bisschop, „ter eere Gods op den dag des Heeren en men make het anderen mogelijk zooveel het kan eene zelfde rust te genieten." Om slechts enkele zaken te noemen, men doe des Zondags geene inkoopen in winkels, men late het vleesch en brood reeds des Zaterdags bezorgen, men legge niemand eenigen arbeid op, die door geene hoogere belangen wordt geboden, en alle arbeid, die behoorlijk reeds op Zaterdag kan geschieden, moet niet naar Zondag worden verschoven. Door den werklieden en bedienden aki us Zondagsrust te bezorgen, zal zeker de so ciale kwestie niet zijn opgelost; maar het is een eerste stap in goede richting; als de werkman des Zondags rust heeft, dan bren<re men hem in den huiselijken haard, dan "geleide men hem naar de kerk. Veel is in dit opzicht reeds verricht, en een woord van hulde mag niet ontbonden wor den aan de mannen, die vol toewijding en energie streden xoor dit schoone beginsel; doch men voltooie het werk in naam der liefde en der rechtvaardigheid. Wegens gebrek aan tijd, werd de con clusie bij acclamatie aangenomen. 5e Afdeeling. OaderwerpMaatschappelijke positie van den 'werkman ook in verband der Zondags rust. (Tegenwoordig 1500 man). (Door den Voorzitter wordt medegedeeld, dat personen niet in 't diocees wonende niet aan de debatten mogen deelnemen, dat zeer zeker voor de vele mannen als de heer Vlekke e. a. die gaarne een woordje in 't midden hadden willen brengen eene groote teleurstelling was, en wat tevens veler verwondering baart, als men ziet, dat in de 4e afd. dit gerustelijk werd toegelaten.) Ie sprekerde lieer A. Mutsaerts te Tilburg. Hij kwam vooral hierop neer, dat de vereeniging zich tot richtsnoer moest stellen, de encycliek „Rerum Novarum". Nadat de conclusies gesteld zijn wordt door de heer Ant. Arts, erop gewezen, dat het wel tot de orde van de dag behoort de arbeiders op hunne plichten te wijzei maar niet de patroons. Hij wil den wensch uitgedrukt zien, dat de patroon, niet zonder gewiekte redenen den werkman mag ont- slaan. Verder maakt een gedeelte van de con clusie op hem den indruk, als wil men den werkman herinneren dat hij niet te vee' mag eischen, wij zijn er nog ver vandaan dat zijn loon hem buitensporigheden toe staat. De WelEerw. heer van Lrp, dringt aan op nat. vakorganisatie en zegt dat 't soms weuschelijk is lid te worden van elir. ver eenigingen. Verder spreken nog de Eerw lieer" Kerkhof!, Poel, de heer Desmares, en wordt ook aangedrongen op sociale cursus sen voor den werkman. De inleider kan zich bij de verschillende wijzigingen neerleggen en de conclusie luidt als volgt le. a. dat de werkliedenverenigingen den godsdienst tot grondslag moeten hebben, en men dus neutrale verenigingen moet af keuren. b. dat men zich zooveel mogelijk moet aansluiten bij Katholieke verenigingen, welker statuten door het kerkelijk gezag zijn goedgekeurd c. dat het Katholiek karakter van een bond vordert de erkenning van en de on derwerping aan het kerkelijk gezag cl. dat deze vergadering daarom hare af keuring uitspreekt over het streven van sommige Katholieke werklieden in den lande om bo»den te stichten zonder erkenning van het gezag der Katholieke Kerk, en zij den wensch uitspreekt e. dat er meer eenheid van handelen koine tusschen de verschillende Katholieke organisaties in 't bijzonder, dat tot stand kome een nationale R.-K. vakorganisatie. 2e. a. dat alle Katholieke patroons en Katholieke werklieden, vereenigd en niet vereenigd, alle wettige middelen moeten aan wenden om door onderlinge samenwerking eikaars belangen te behartigen; b. dat de vergadering hare afkeuring uitspreekt over die personen en de vereeni- gingen, welke de Katholieke bonden tegen werken en onderlinge belangen niet willen behartigen. 3e. dat het moet vaststaan voor den Kath. werkman dat hij zijn patroon niet als zijn natuurlijken vijand of tegenstander beschouwt, en dat, zoowel als de werkgever, zonder ge wichtige redenen daartoe, een arbeider niet dan na behoorlijke waarschuwing mag ont slaan, de werkman ook zijnerzijds geen ont slag mag nemen, dan na zijn patroon vooraf van zijn voornemen le hebben kennis ge geven dat als krachtig middel tot die samen werking moet aangemerkt worden de vast stelling met gemeenschappelijk overleg der beide partijen van een behoorlijk arbeids contract, waarin met name de voorwaarden, waarop ontslag kan gegeven worden en genomen worden, duidelijk zijn omschreven, dat het oprichten van een socialen cursus in de Katholieken Werkliedenvereenigingen noodzakelijkheid is. 4e dat het streven der R.-K. Werklie- denveretnigingen moet zijn, de geestelijke en stoffelijke belangen van den werkman te bevorderen, hem te beveiligen tegen de sociale dwalingen van onzen tijd en eendracht en vrede te brengen onder alle standen der Maatschappij. 2e spr. Henri Hermans Boxmeer, voor al over Zondagsrust, voor gezondheid voor alles. Hij stelt zijne conclusies, en door pastoor Princen, pater van Kerkhoff e. a. worden eenige aanmerkingen gemaakt, waarbij de inleider zich aansluit. De conclusies luiden thans als volgt dat naast Kerk en Staat hierin moeten staan lo. de vereenigingen, wier doel is, de verbetering der soeiale toestanden 2o. allen, die tot dat doel kunnen medewerken, zoo in het bijzonder als algemeen belang, dat dit doel bereikt kan worden door lo. dc leden van bovenbedoelde vereeni gingen aan te sporen tot het maken van ernstig besluit om op Zondag niet te werken buiten noodzakelijkheid en ook anderen geen aanleiding te geven tot werken buiten noodzakelijkheid. 2o. vroegere uitbetaling der werkloonen dan op Zaterdagavond en Zaterdags vroeger te doen ophouden met werken. 3o. werkplaatsen den geheelen Zondag sluiten en zooveel mogelijk geheele sluiting van winkels en verkooplokalen en ook van café's tijdens de kerkelijken diensten 4o. door mede te werken tot verschaffing van nuttige en aangename ontspanningen in eigen woonplaats (ook in op te richten jongelingenvereenigingen). 5o. dat het bestuur der 5e afd. van den Katholiekendag zich per request wendt tot. Z. Ex. den minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid om Z. Ex. het verlangen van den Katholiekendag te kennen te geven dat iu navolging van andere landen als eerste maatregel, in de postwet bepalingen to doen opnemen, die het niet bestellen op Zondag bevorderen 6o. door met volkomen trouw en alge- heele toewijding vast te houden aan het beginsel om zelfs niets te doen, wat eigen of anderer Zondagsrust kan verhinderen of belemmeren." 5e Afdeeling. Onderwerp het Onderwijs. Spreker: de heer J. B. Micliels te Schijn- del. Hij stelde de volgende conclusie De diocesane Katholiekendag spreekt den wensch uit lo. dat de katholieke onderwijzer ernstig na"a, in hoeverre hij zonder de neutraliteit te schenden in zijne omstandigheden kan arbeiden aan de godsdienstige opvoediüg zij ner katholieke leerlingen 2o. dat de katholieke onderwijzer even werkzaam deel neme aan vereenigingen, die in katholieken zin arbeiden aan de'vermeer- dering van godsdienst, deugd, en welvaare; bij het volk. Eenige heeren wilden de woorden „zendor nautraliteit etc." weglaten, waartegen Mr gP. Loelf opkwam, omdat volgens hem de on derwijzer zich had te richten naar omstan digheden. De onderwijzer moet zorgen dal hij niet in conflict komt met de schoolau- loriteiteu. De heer v. d. Does de Willc- bois wilde zetten Zonder schendig der wet. Ten slotte werd, de conclusie als voorgesteld, aangenomen (De heer A. M. C. Poelhekke uit Nijmegen, had in deze afdeeling geene gelegenheid om te spreken.) Vroolijk was 's avonds de groote zaal der Liedertafel, met talrijke lichten, weerschij nend op een levensgroot geschilderd portret van Z. H. den Paus, op overal sierlijk aan gebrachte Leonijnsche spreuken, op drape- riën van rood en wit doek, en stralend op de tevreden gezichten van menschen, die iels goeds gedaan of iets goeds gehoord hadden, dan weer vrienden en kennissen ontmoetten, of bekende personen voor 't eerst mochten zien. Hoeveel er precies waren Er was verschil over 15UÜ, 1609, zelfs 1680. Onder 't zingen van „Ecce Sacerdos raagnus, kwam Z.D.H. Mgr. v. d. Ven binnen, nadat te voren Z. Excel 1. de Com missaris der Koningin met liet Wilhelmus" was begroet. Kwart voor zes trad jhr. Jos de la Court op het podium, die de vergadering opende met den groet Geloofd zij Jezus Christus. Hij bracht dank aan mgr. v. d. Ven en aan Z.Ex. baron Van Voorst tot Voorst voor hun tegenwoordigheid, en heette allen welkom. Spreker meende dat het Katholicisme on der godsdienstig en moreel opzicht in dit diocees niets te wenschen overliet, maar dat toch de kath. actie moest worden bevorderd. Een „Leve Leo XIII" werd met bravo's be groet, evenals een hulde aan H. M. de Ko ningin. De heer Van der Steen las da in de af— deelingen aangenomen conclusies voor. Daarop trad op mr. J. A Loeff, lid dei Twpede Kamer, die dezen Katholiekendag een proef, een verkenning noemde, tot voor bereiding van een vaste organisatie. Hij wilde tol dezen dag bijdragen door een rede over de plichten van den katholieken Staatsbur ger. Spreker herinnerde aan den tijd, toen 't katholiek geloof werd verdrukt, en wees op den plicht tot dankbaarheid jegens het voor geslacht voor de zooveel betere tijden van thans, nu ook wij vrije burgers zijn. Spreker behandelde daarop een tweetal plichten toewijding aan de publieke zaak, en eerbied voor 't gezag. Onder het eerste behoeft niet hoofdzake lijk verstaan te worden deelneming aan de politiek. Politiek en publieke zaak dekken elkander niet. Wanneer ik spreek van deelneming aan de politieke zaak, dan meen ik, op grond van „Rerum Novarum", het magna charta der werklieden, een deelneming aan de op lossing der sociale kwestie. Laat ieder werken in eigen kring, de een in de politiek, de ander, beatus ille, er bui ten de een in den kleinen kring der Viu- centiusvereenigingen, de andere in de groo- tere vereenigingen, Men beeft ons, katholieken, ooit voorge steld als staatsgevaarlijk, wier eerbied voor t gezag enkel ging ultra montes alsof de liefde voor de kerk liefde voor het vaderland uitsloot 1 Hoe is 't mogelijk, mag men vra gen, dat zulke opvattingen ooit hebben be staan. En is vooruitgang ook ten dezen, sedert het herstel der hiërarchie, sedert de Aprildagen, heuchelijker gedachtenis. Met dat al, meer en meer beseft nier» ook buiten de katholieke kringen, dat waar is het woord der encycliek „Sapienttae Christianae" dat de bovennatuurlijke liefde tot de kerk en de natuurlijke liefde tot het vaderland, voort spruiten in eenzelfde brou. Het is dc plicht der katholieken zich schrap te zetten tegen al degenen, die op gewei dadige wijze verandering willen brengen in de bestaaude zaken. Die allen zijn onze verklaarde vijanden en tusschen hen en ons is geen vergelijk mogelijk. Wij erkeuneu een koningin bij de giatie Gods. Dat is meer dan een formule. Dat is een belijdenis. Onze belijdenis, waarin wij erkennen, dat de hoogc Vrouwe, die ons bestuurt, de macht ontving0 vail Hem, die gezegd heeftdoor Mij regeeren de koningen. .Moge die gratie Gods de regeering beschijnen onzer koningin, tot in lengte van dagen, Mogen wij, katho lieken, staan in de eerste rijen, als eens on ze koningin, wat God verhoede, moge noodig hebben een beroep te doen op haar volk, mogen wij dan de eersten zijn om uit te roepen Moriamus pro rege nostro Wilhel- mina. (Daverend applaus.) Wij weten niet wat de toekomst brengen zal, maar het zal afhangen van onze werk zaamheid en daartoe kunnen veel bijdragen de katholiekendagen (luide toejuichingen.) Na eene korte pauze, aangevuld door ver dienslelijke muziek van 't strijkorkest der dd. Schutterij betrad pastoor Princeu het podiu u. Met krachtige stem behandelde hij zijn on derwerp Leo XIII en de katholieke actie. De man gebukt onder den last der jaren, doch jeugdig" van gemoed, de man, wankelende op zijn schreden, doch rast als de rots door zijn wil, de man, koning door het goddelijk recht, gevangen in zijn paleis, doch heer— scher over de wereld door zijn woord, slaaf in boeien geklonken, doch groote prediker der vrijheid, lot wiens voetkus ook de kleinen der aarde worden toegelaten, bij 't naderen des doods nog den man, die met zijn ar beid de wereld omvat. Dat is hel beeld van Z. H. den Paus, Leo XIII. Wij zijn heden ten katholieken dage opge komen, wij katholieken, niet alleen gemerkt met het teekeu der katholiciteit in het bin— ueuste der ziel, maar ook durvend toouen onze katholiciteit in het openbare leven Laten wij leeren van den leider der katho lieke actie op alle gebied Leo XIII. De kerk vreest geen ware hervormingen ook sociale niet eu Paus Leo mag we heeten de sociale Paus. Paus Leo wil den waren vrede en handhaaft dien, al wordt hij van vredesconferenties geweerd. Hij overzag het geheele sociale vraagstuk en deinsde er niet voor terug, maar hij ging aan den arbeid Hij ziju eucycliek en wetboek voor allen Als lid der gemeenschap hebben we onze plichten tegenover de gemeenschap, ook in ons land. Wij mogen niet stilzitten, de Paus wil het en niet minder willen liet onze bis schoppen, met wie wij naar 's Pausen woord steeds vereenigd moeten zijn. Spreker richtte zich daarop tot Mgr. v. d. Ven, wien hij trouw betuigde en hulde bracht namens allen die meedoen aan de katholieke actie. Spreker spoorde allen aan, om thuisge komen, het gehoorde in daden om te zetten in Christelijke daden, in persoonlijke daden. Wij moeten daarvoor alles over hebben, vooral onszelven. Met het Kruis in de hand moeten we vooruil, in den goeden zin des woords, vooruit op alle gebied, maar met eerbied voor 't gezag en in onderlinge waar deering, vooruit, niet onszelf zoekend maar Gods eer en de liefde van den evenmensch. De heer Jos de la Court bedankte de sorekeis hij deelde mee, dat aan Z. H. den Paus en H. M. de Koningin telegiammen gezonden werden. Alleen van laatstgenoemde kwam alsnog antwoord in, wat luidde toe juiching verwekte, en waarop 't Wien Neer— lands bloed door de zaal weerklonk. Onder eerbiedig applaus trad thans Mgr. van de Ven naar voren. Mgr. wilde na de twee voorgaande schit terende redevoeringen nog een woord spre ken. Z. D. H. herinnerde aan de opgedra gen Mis van den II. Geest, waaronder Z. H. God had gesmeekt om verlichting tot bereiking van het groote doel van deze dag, de ont wikkeling der katholieke actie en de in standhouding der eenheid. Mgr. zeide, dat wij zijn geslaagd, dat de Heere heeft goed gekeurd wat er is gesproken en gewerkt. Het was Z. I). H. een aangename vol doening dezen dag te sluiten. Hij bracht op de eerste plaats dank aan den Allerhoogsie, den Eeuwigen en Onzichtbaren Koning der glorie. Op de tweede plaats wenschte Mgr. allen en 'zich zelveu geluk eu bracht dank aan allen, die het welslagen hebber» meegewerkt, in 't bizonder den president, de woordvoer- deis, die zooveel bijdroegen tot bereiking van het doel. Mgr. noemde deze dag reeds lang zijn ideaal, den vurigsten wensch van zijn hart. In 't bizonder in den Vastenbrief van het jaar 1895 had Mgr. erop gewezen, wat thans zoo voortreffelijk tot uitvoering kwam. Z. D. H. verwachtte schoone uitkomsten, wanneer Gods eer en de belangen van den even mensch boven eigen belang worden gesteld, wanneer men offers wil brengen. De zaad korrel brengt vruchten voort, als hij sterft, zoo ook zijn wij graankorrels in den akker der wereld gestrooid om vruchten te dragen. Dit zal nu daarvan athangen, of wij offirs hebben weten te brengen. Wij moeten ons zelf desnoods weten te geven en ook weten te verloochenen. Vee» vraagt Z. D. H. niet, maar een weinig rust en geraak, vermogen en kracht, hel eigen ik. De kracht ligt iu de eenheid en daaraan moeten we onszelf opofferen. Die zich vernedert zal worden verheven. Niets moet ie veel zijn, en bovenal moet er eenstemmigheid wezen. Z. D. H. getuigde dat er in zijn bisdom groote offervaardigheid heerscht en voorspelde, dat deze nog veel heil en zegen zou brengen. Z. D. H. gaf ten slotte zijn bisschoppelijke zegen, den voor bode van Gods genade, die zoo noodig is om voort te gaan op den weg, dezen dag ingeslagen. Luide en geestdriftvolle toejuichingen weerklonken thans, onder het schetteren der fanfare. De eerste Bossche Katholiekendag was nu geëindigd. Als proefneming, als eersteling in ons diocees, mag hij zeker uitmuntend geslaagd heeten eu is hij een schoone belolte voor de toekomst. ringham. En De Wet èn Sieyn èn Botha èn Bei Viljoen laten zich maar niet zien binnen hei bereik van lord Roberts, die toch zoo innig graag weer iets moois naar Londen z0c willen seinen, ter verhooging van Chamber lain's kansen Verleden week zijn 20 soldaten gedooj bij 't vernielen van Boeren—ammunitie. De benoeming van lord Roberts tot op perbevelhebber van hei Engelsche leger juistop dit oogeublik, huu eer worden beschouwd als een verkiezingsmauoeuvre dan als een door de omstaudigheden in Engeland en in Zuid—Alrika zelf, geboden maatregel. Toch zou men er ook niet afkeerig vau wezen, wanneer onverhoopt blijken mocht, dat men ook buiten Groot-Brittannie zich laat beetnemen door den schoonen schijn dat de oorlog uit is en de pacificatie van het wederrechtelijk veroverde gebied onver wijld aanstaande De Times, die waarlijk niet verdacht kan worden van anti-regeeriugsgezinde neigingen, heeft rondweg betoogd dat de repatrieering vau Cauadeezen, Loodensche vrijwilligers eu reservisten, hoogstwaarschijnlijk is en dat, wat er in Zuid Afrika achterblijft aau gere gelde troepen, niet in het minst geschikt zou wezen om ten strijde le trekken, reden waarom het cityblad de meening uitspreekt, dat het welslagen in Zuid-Afrika niet mag doen voorbijzien het feit, dat de Engelsche legermacht zoodanig is verdeeld en onder verdeeld en samengesteld uit zoo heterogene elementen, dat er eeu ingrijpende reorgani satie moet plaats vinden om er aan te kunnen denken elders op te treden Nu rapporteert lord Roberts wel weer uit Pretoria van Zondagavond halfzeven, dat Hart's colonne nabij Potchefstroom ossen, schapen en wagens heeft vermeesterd en dat de brigade-commaodant Campbell nabij Reitz een der den Britten op Nikolsonsnek ontnomen kanonnen heeft teruggenomen met twee wagens en 65000 pakken ammunitie, terwijl een aan de Boeren ontvluchte gevan gene alweer verteld heeft, dat de Boereu aan levensmiddelen en aan ammunitie gebrek hebben, doch nu eens hoort men van aan vallen op Engelsche patruuilles hier, dan daar Zoo vielen ettelijke Boeren Vrijdag 1.1. tusschen Lindley en Krugersdorp eeu troep Britsche veldtelegrafisten aan en Zateidag 1.1. voorzagen een zeventigtal Boereu zich te Wepener van nieuwe zadels en de noc— dige kleedingstukken, terwijl er een zes honderdtal, vormende een vliegende colonne met een kanon, zijn waargenomen te VVa— De vrees, welke in Duitschland werd geuit bij het vertrek van generaal—veldniaar. schalk graaf Von YValdersee naar China, dat hij nl. bij zijn aankomst in hel Uiteiste Oosten niets meer te doen zou vinden, omdat Peking door de internationale troepenmacht bezet was en de gezanten en de overig{ vreemdelingen waren ontzet, is ijdel geble ken. De opperbevelhebber der interna'ionalt troepen in Pelsjili (die gezegd worden 108.165 man met 326 kanonnen sterk te zijn, ter. wijl nog 124.000 man met 172 onderweg zijn naar het Hemelsche Rijk) is Donderdag met zijn staf te Tientsin aangekomen eo met het noodige ceremonieel ontvanger: maar de staat van zaken met betrekking to; China is niet alleen niet verbeterd sedert zijn vertrek uit Berlijn, maar nog gecompli. eerder geworden. De bezetting van Peking heeft tot dusver geen ander rem'.taat gehad, dan dat de Europeanen bevrijd zijn en er oneenigheid onder de mogendheden is ont staan. Het gebrek aan eensgezindheid onder de mogendheden zou zich duidelijk geopeo. baard hebben bij Waldersee's aankomst te Tientsin, waar het station gepavoiseerd wai met de Duitsche, Fransche eu Russische vlaggen de overige natiën deden niet mee Met deze gebeurtenis wordt in verband ge- bracht een gerucht, dat tusschen Frankrijr Rusland en Duitschland eeu overeenkom; staat gesloten te worden, betreffende d; gedragslijn, welke zij ten opzichte van Chim denken te volgen. Den overigen mogend lieden zou dat plau worden vooigelegd, doet of deze het er mee eens waien of niet, dt nieuwe Driebond zou het doorzetten. Duitsch land zou voorts, in verband niet een en an der, bereid zijn, het voorstel tot bestraffing der hoofdschuldigen aan de Bokseragitatie, in te trekken. Daarentegeu zou de regeeriq der Vereenigde Stateu voornemens zijn, bin nenkort een nota tot de mogendhedeu ti richten, waarin zij voorstellen zou doen, be treffende een verdeeling van China, Groo: Brittannie zou die nota afwachten, voor ht een definitief antwoord geeft op Duitschland' voorstel. Eu in Japan's houding, dat het Duitsch voorstel onvoorwaardelijk moet hebben ge accepteerd, zou eveneens een veranderingti wachten zijn in verband met de aanstaand aftrediug van het kabinetYamagata en d formatie van een kabinet onder markies Ito, die geen vijand van China is, de integrite van dit rijk wil handhaven en, als verklaar tegenstander van de Russische politiek ii Azie, 'zich aangetrokken gevoelt tot Engeland Eenige opschudding heeft veroorzaakt ht bericht, dat prins Tsjing, een der Chinee3ch vredesondethandelaars, namens zijn keizt erkentelijkheid betuigd heeft aan den czai van Rusland, voor het terugtrekken der Rui sische troepen uit Peking, door welke danl baarheidsbetuiging der regeering te St. Pe tersburg de welkome gelegenheid is gebode- te verklaren, dat Rusland met de ten opzichl van Mautsjoeije genomen maatregelen get; annexatie voor heeft doch slechts eenoor- loopige bezetting. Met betrekking tot de bestraffing da schuldigen aan de jongste troebelen in Cliioi weet men thans te vertellen, dat 25 Sepi een decreet van óeu keizer en de keizer? is gepubliceerd, waatin de ministers worde berispt, omdat zij de Boksers hebben aan gemoedigdhet beveelt de degradatie vai vier prinsen en berooft prins Toean va> zijn jaarwedde en ziju officieele dienaren hij zal terechtstaan voor een speciaal gerechts hof, teu overstaan van leden der keizerlijk familie. Maar in officieele kringen te Sjanghai i men zoo verstandig het praatje van Toean degradatie voorloopig niet te gelooven. Keizer Wilhelm heeft een telegram ont vangen van den Keizer van China, waari deze zijn diepste leedwezen betuigt over dt moord ran Von Ketterler, en mededeelt di hij bevolen heeft dat er voor den vermoord een plengoffer zal worden gebracht op het al taar, en dat voor de overbrenging van hi stoffelijk overschot naar Duitschland de noc dige maatregelen zullen worden genomes Als de kist in Duitschland zal zijn aangeko men, zal de Chineesche gezant te Berlij wederom een plechtigen lijkdienst houder Aan het slot van zijn telegram spreekt Chineesche Keizer de stellige hoop uit di de Keizer van Duitschland allen wrok a laten varen, opdat allerzijds eendracht mO' gelijk zij voor eeuwig. In zijn antwoord, gedateerd 3ü Septembel 1900,- zegt Keizer Wilhelm: „Ik Keizer va; Duitschland, heb het telegram van Z. )j den Keizer van China ontvangen. Ik hei daaruit met eikentelijkheid gezien dat u*( Majesteit bereid is de schandelijke, alle be schaving honende, vermoording van mijne» gezant naar de gebruiken en voorschriftei uwer religie te wrekeu. Ik kan echter all Keizer van Duitschland, en als ChristeD h« aanbod niet aanschouwen als voldoende zoen offer voor de gepleegde gruweldaad. Be halve mijn gezant zijn vele broeders iu M Christelijk geloof, bisschoppen, zendeling vrouwen en kinderen moeten tredeu vooi den troon Gods, die om des geloofs wife welke wil ook de mijne is, onder marteling" een gewelddadigen dood zijn gestorven, e: als aanklagers verschijnen van Uwe Majes teit. Zijn de door Uwe Majesteit bevol" plengoffers toereikend voor alle deze onschul* digen Ik stel niet uwe Majesteit persoonlij! aansprakelijk voor de mishandeling welke dt overal als onschendbaar erkende, gezant schappen hebben ondervonden, noch to; de zware beleediging welke aangedaan: aan zoo vele uaiiöu, geloofsbelijdenissen

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1900 | | pagina 2