ERFHUIS
Notaris RaNT
DE VOCHT
CANTERS
Aanbesteding.
P. GLOÜDEMANS-
Gioote straat jij de Haven Waalwijk.
Advertentiën.
Een Jongmensch
Host oa Inwoning
Notaris VAN HAM
Bekwame Touwers
Deurwaarder Gerris
Deensche Dog
Bericht van Inzet.
J, van Damme,
St. Jans Uitjes.
fled. Paarden-Stamboek.
Gas-& Waterleidingen
verkoopen
BESOIJEN.
verkoopen
verkoopen
Verpachten
aanbesteden
Het bouwen van een
Woonhuis met Schoenfa
briek aldaar.
Onder geteekende, dan
kende voor het bewijs van
vertrouwen bij de candi-
daatstelling getoond, ver
zoekt heeren kiezers voor
den gemeenteraad van Be
soijen, hunne stem NIET
op hem uit te brengen,
daar hij bij eene mogelijke
keuze, het lidmaatschap in
GEEN GE V AL aanneemt.
Besoijen, 22 Juni 1906.
ZIE ETALAGE.
Voorspoedig bevallen van een
welgeschapen Zoon
DINA DE GREEFF-
BERNARD TIMMERMANS VAN
TURENHOUT
ADDY VERSCHURE-
zoekt voor de maanden Juli en
Augustus
zit- en tevens slaapkamer en ver
lichting in de prijs van ongeveer
f 25.- per maand.
Een huis met erf, tuin en zeer
goed bouw- en weiland, aaneen-
gelegen op den Horst te Kaats
heuvel, B nos. 837,1498 en 3026,
groot 72 aren 86 centiaren.
B. Voor Clara Dolphin.
Bouwland aldaar B no. 1893,
groot 44 aren.
gevraagd door E. WESSELS
ZOON, lederfabriek te Utrecht.
Loon naar bekwaamheid.
Vast werk verzekerd.
Iemand te dezer plaatse, die
nog over een paar uren per avonc
heeft te beschikken, biedt zich
aan voor het bijhouden van boe
ken of administratieve werkzaam
heden.
EEN PRACHTIGE
10 koopen Rogge
en 3 Haver.
2 koopen Rogge
en 3 Haver een en ander
wassende in het Hoekje.
Het Bestuur van de aid. Noord-
Brabant maakt bekend, dat de
keuringen voor 't Stamboek dit
jaar zullen gehouden worden
te Heusden, op 10 Juli v.m. 10
uur, bij het «Wapen van Am
sterdam en
te Almkerk, op 10 Juli n.m. 2
uur, bij de Wed. J. Heijkoop.
B. SNOEK, Voorzitter.
Spreekbuizen en Eleclrische Geleidingen
Zeemleder, Sponsen en Dweilen,
overal. Het kath. zijn beschouwen we
niet, of althans wij moeten het niet be
schouwen als een kleed of sieraad dat
we dragen bij sommige plechtige gele
genheden, en dan na afloop weer netjes
en zorgvuldig wegbergen, neen, in al
onze plichten en handelingen, hetzij voor
ons zeiven, voor onze gezinnen, of voor
de maatschappij, moeten we ons laten
voorlichten door de wetten der Kerk en
de waarheden, die zij ons voorhoudt.
Katholiek moeten wij niet alleen zijn in
't kerkgebouw of in de binnenkamer,
maar ook daarbuiten, ja Kath. moeten
we overal en altijd zijn.
Als afzonderlijke personen kunnen we
ons niet los maken van de Kerk en
daarom kunnen we ook als lid der ver-
ceniging hare beginselen niet verzaken.
De vereeniging zelf moet zich plaatsen
in het heldere licht der Kerk, moet re
kening houden met hare voorschriften.
Daarom willen wij Kath. vereenigingen
en gedachtig aan het woord van Leo
XIII, de godsdienst moet aan de ver
eeniging tot grondslag harer regelen
strekken, bouwen wij het huis onzer ver.
op uit bijelkaar passende steenen en niet
uit alle soorten, naarmate we deze vin
den en oprapen.
Als Kath. zijn we met de Paus over
tuigd dat de oplossing der sociale vraag
door de Kerk, vooral zal worden bewerkt
en daarom gaan we niet tegen onze
overtuiging in, elders zoeken de kracht
en de Wijsheid, die de Kerk alleen ons
schenken kan. Neen we achtten ons
geloof te hoog, onze overtuiging te hei
lig, om ze zoo wat weg te moffelen.
Gelooven alleen is ons niet genoeg,
we willen ook belijden, belijden in ons
openbaar leven, door onze woorden, door
onze daden.
Neutraal is kleurloos, Maar dat kunnen
wij niet zijn. Onze beginselen dragen
duidelijke kleuren en het bedekken van
die kleuren zou ons het recht ontnemen
om op het sociale terrein mede te strij
den, want dan zijn we geen eerlijke,
geen trouwe soldaten. Neen niet verbor
gen achter een masker van neutraliteit,
maar gestreden met open vizier, getoond
wie wij zijn, en wat we zijn, trouwe zo
nen der Kath. Kerk-
Juist, omdat de eeuwige beginselen
der godsdienstige waarheden niet ten
grondslag liggen aan de neutrale ver
eenigingen, verloopen deze zoo gemak
kelijk tot socialistische, en is de grens,
die deze van elkander scheidt, gelijk
Mgr. Konings het uitdrukt, even moei
lijk te onderscheiden, als de grens, waar
de gezichteinder zich met de zee ver-
eenigt. Strooperijen op elkanders terrein
zijn, wegens de slap bewaakte grens,
aan de orde van den dag. In den regel
vallen deze niet in het nadeel der socia
listen. Wilt ge dit bewezen zien, dan let
eens op de handelwijze van reeds vroe
ger opgerichte z. g. neutrale vereenigin
gen in der lande. Wanneer de sociaal
democraten eene meeting beleggen, dan
vinden we bijna altijd onder hen, die
instemming betuigden, de namen van
vereenigingen, die vroeger neutraal heet
ten. Deze mogen dan de eervolle taak
volbrengen van sleepdraagsters, en hare
namen mogen dienst doen, om de re
clamebiljetten der socialisten te sieren.
Ging het niet op dergelijke wijze met
de fameuze spoorwegstaking in het voor
jaar 1903. Waien het toen de neutrale
vereenigingen, waarop de regecring kon
steunen
Dan, zien we niet dikwijls sprekers
van de sociaal-democratischepartij op
treden in neutrale vereenigingen Men
gaat niet bij zijne vijanden ter visite,
wel bij zijne vrienden, zegt de adviseur
van de R. K. Volksbond. Men ziet het,
neutraliteit in de vereenigingen is een
onding.
Dan komen de vereenigingen die men
algemeene chr. ver. zou kunnen noemen,
ze hebben ten grondslag, gemeenschap
pelijke waarheden, die zoowel door kath.
als door protestanten kunnen worden
beleden, en verdedigd. Deze waarheden
vormen dan den grondslag tot vereeni
ging van personen, die, op andere pun
ten van elkander gescheiden in die
grondwaarheden overeenstemmen. Zeker
kunnen deze vereenigingen veel goed
doen, ook met behulp der Kath., op die
plaatsen n.l. waar Kath. bonden niet, of
bezwaarlijk kunnen worden opgericht.
Wie kent niet de heilzame werking der
Chr. vakv. in Duitschland, waar deze een
bolwerk is tegen het voortdringend socia
lisme Niet minder heilzaam werkt in
onze streken de N B. Chr. Boerenbond,
hoewel deze meer in naam dan met de
daad christelijk is, want in de practijk
is de N. Br. Chr. Boerenbond, althans
op de meeste plaatsen van Noord-Bra
bant, Katholiek.
Toch kunnen zuiver Chr. ver. onze
goedkeuring niet wegdragen, daar waar
Kath. ver. mogelijk zijn.
Waarom niet Stellen wij als antwoord
op deze vraag eene wedervraag. Sinds
wanneer hebben wij Kath. ons slechts te
laten leiden door sommige en niet door
alle onze geloofswaarheden Zou men
werkelijk meenen, dat Kath. en Prote
stanten op den duur vruchtbaar in het
vereenigingsleven kunnen samengaan,
omdat ze vele geloofswaarheden gemeen
hebben
H«bb«* wij Katholieken niet andere
begrippen over God en zijn verhou
ding totons b. v. Hangt het be
grip van eigendom niet ten nauwste
samen met de overtuiging die de gods
dienst ons geeft. We kunnen ons zeer
goed voorstellen, dat er ook in de ver
eeniging handelingen van ons kunnen
worden gevraagd, die we wel degelijk
moeten toetsen aan geloofswaarheden,
door ons Kath. uitsluitend beleden, dat
er zaken besproken worden waarvan wij
Kath. een andere opvatting hebben dan
de Protestanten, daarenboven niet alle
zich christelijk noemende vereenigingen
staan op zuiver Chr. standpunt, maar zijn
zuiver interconfessioneel, bemoeien zich
niet met eenige godsdienst. De Duitsche
Chr. ver. b. v. die in ons land in den
laatsten tijd meer en meer voorstanders
gaat krijgen, staat niet op een positief
Chr. standpunt. Alleen staat zij op het
standpunt van de Tien geboden. Maar
Chr. zijn beteekent alleen dat zij huldigt
het geloof in God en zich plaatst tegen
over de ongeloovige wereld-beschouwing.
Op het Crefelder Congres in 1901 is
uitgemaakt, dat wel ieder lid afzonder
lijk gehouden was om christelijk te han
delen maar dat de statuten r'er vereeni
ging neutraal dienen te zijn, zoodat ook
de ongeloovige arbeider, die tegen deze
statuten geen bezwaar maakt, in de Chr.
Gewerkschaften kan opgenomen worden.
Chr. beteekent hier niets anders dan niet
socialistisch.
Zoo is het ook met de spoorwegver
Recht en Plicht, die ook Chr. wordt
genoemd, maar die niet zuiver chr. is,
maar alleen anti-sociaal-democratisch
Dit maar om te toonen, wanneer men
spreekt over Chr. vakver. (in ons diocees
spreekt men al veel er over) dat dit dan
zijn interconfessioneele vereenigingen,
die aan God gelooven maar verder alles
buiten de deur houdt.
Verder schetst spreker helder de na-
deelen aan dergelijke vereenigingen ver
bonden wanneer wij Katholieken ons
daar bij aansluiten.
Hierna behandelt spreker rde vraag
waarom wij onze sociale actie voeren
moeten op Kath. grondslag, op de eerste
plaats zegt spr. vorderen dat onze Kath.
beginselen en op de 2e plaats omdat
de redelijke belangen volgens onze be
ginselen moeten worden behandeld. Dat
men in iedere vereeniging nu en dan,
dikwijls zelfs, voor zedelijke vraagstukken
komt te staan, waarmede de godsdienst
wel degelijk te maken heeft, wie zal het
ontkennen Denken we slechts aan zaken
als Zondagsrust, arbeidsduur, het vervul
len van godsdienstplichten, werkstakin
gen, loonquaestie's, zedelijkheid op werk
plaatsen, fabrieken, kantoren enz. Die
alle moeten volgens onze Kath begin
selen behandeld worden. Spreker geelt
in breede trekken aan hoe deze behan
deling zijn moet, daar door ons
hierop reeds zoo dikwijls is gewezen,
zullen we nu niet in herhaling treden.
Verder zegt spr. moet de vereeniging
Katholiek zijn omdat de Paus en bis
schoppen zulks willen
Nadat spr. in grove trekken het nut,
de werking enz. heeft uiteengezet zegt
hij Vrienden 1 geeft gehoor aan de
stem die reeds jaren geleden over de
bergen klonk, een stem, die de Kath.
wereld deed schokken en wakker schud
de uit den slaap, eene stem, die het »ver-
ecnigt u» deed slingeren naar alle streken
der aarden, bevelend als bevelhebber en
radend als een vader ziet hoe die telkens
herhaalde stem bij duizenden en nogmaals
duizenden heeft weerklank gevonden.
Wil toch niet langer tot de nietsdoeners
behooren, maar schaart u bij degenen,
die willen zijn vrienden in de vreugde,
maar ook vrienden in den nood. Werpt
toch af de dwaze vooroordeelen, die gij
noch mocht hebben tegen onze organi
satie. Er zijn er nog zoovelen die rede
neeren waarom zou ik lid worden van
dat gilde, wat heb ik er aan, 't is wel
waar, onze positie als werkman is wel
niet zoo rooskleurig en mocht wel ver
beterd worden, maar wat zal dat helpen
of ik lid wordt; ik maak mij niet druk
met al dat gedoe, ik vat er liever een
paar borrels voor, dan heb ik er ten
minste wat aan en wanneer ze door dat
vereenigen iets goeds verkrijgen en de
toestand verbeterd word, wel dan wordt
de mijne van zelf ook verbeterd.
Ons protest tegen zulke lauwen en
zelfzuchtigen, die Gods water maar over
Gods akker laten loopen, die braaf opvol
gend het laat-maar-waaien-stelsel, w el
inzien dat verbetering noodig is, maar
zelf niets er voor over hebben, zij willen
wel de anderen de kastanjes uit het vuur
laten halen, om dan later te deelen in
de vruchten die anderen ten kosten van
hun arbeid, moeiten en opoffering heb
ben verkregen.
Juist deze zijn het die dan nog ge
woonlijk het meest weten aan te merken
op de werkzaamheden en handelingen
der vereeniging en de besturen. Maar
het is heel gemakkelijk als men achter
zijn borrel zit te zeggen, dit moest de
vereeniging doen, en dat had het bestuur
zoo moeten doen; als het ergens waar is, de
beste stuurlui staan aan wal, dan is dit
waar in vereenigingszaken en we zouden
degene die nu zoo verlammend op de
organisatie werken door haar steeds
t« bevitten> te beknibbelen en af te
breken waar ze maar kunnen, wel eens
aan het roer willen zien, dan zouden ze
ondervinden dat het veel gemakkelijker
is cirtiek uitoefenen op anderen dan zelf
iets te doen.
Anderen zeggen Och ik ben goed
tevreden, ik heb in niets te klagen over
mijn patroon, ook mijn toestand is goed
en anderen moeten maar voor zichzelve
zorgen, dat heb ik ook moeten doen.
De werkman die zoo kan spreken, mag
wel geluk gewenscht worden, want velen
van die bevoorrechten zullen er tegen
woordig niet gevonden worden. Aan hen
die aldus redeneeren, antwoord ik het
volgendeAl had ge een toestand,
van-hartje-wat-lustje, dan bent ge nog
verplicht om lid te worden van de vak
organisatie. Ik zal u zeggen waarom. In
de ver. hebben we ook tevredenen noo
dig. Gij treedt niet toe omdat ge in
niets te klagen hebt. Goed, maar kent
gij den dag van morgen Weet gij wat
u boven het hoofd hangt Zijt ge zoo
zeker, dat uw toestand altijd zoo zal
blijven Weet gij of uw patroon door
slapte van werk niet gedwongen zal wor
den, u weg te zenden. Weet gij of gij
dan niet een patroon zult kunnen aan
treffen, over wien gewei eens te klagen
zult kunnen hebben r Weet ge of ge
nooit gedoemd zult worden tot werke
loosheid Weet gij of ge op uw ouden
dag nog wel in staat zult zijn te wer
ken en den kost te verdienen
Weet gij dat alles Neen, dat weet gij
niet, dat weet alleen God. Gij hebt chans
de hulp der organisatie niet noodig,
maar bedenkt het wel dat er ook voorj u
een lijd kan komen, dat ge blij zoudt
zijn, dat de ver. in een of andere
wijze steun of hulp biedt.
Ik spreek hier voor het meerendeel
tot huisvaders of tot hen die het waar
schijnlijk in de toekomst eens zullen
worden. Is uw toestand zoo, dat ge het
voor u zelf niet noodig hebt, dan zijt
ge verplicht in het belang uwer kinderen
lid te worden der vakorganisatie. Door
deel te nemen aan de vakorganisatie
kunt ge medehelpen aan de verbetering
van den algemeenen toestand en van uw
medewerking zullen dan later uwe kin
deren de vruchten plukken. Ge zijt het
ook verplicht aan uwe medemenschen,
aan uwe vakbroeders. Onchristelijk is het
te zeggen anderen moeten maar voor
zich zelf zorgen. Te lang reeds heeft
gegolden »elk voor zich en God voor
ons allen" en deze verouderde echt libe
rale leer, zij moet plaats maken voor de
stelling één voor allen en allen voor één.
In de vakorganisatie komt de Chr. naas
tenliefde zoo goed tot haar recht.
Er zijn nog anderen die beweren, och
wat helpt het, 't haalt toch niets uit. 't
Is altijd zoo geweest en 't zal altijd ook
zoo blijven. Dat het altijd zoo is geweest
is beslist onwaar. Vroeger was de toe
stand der arbeiders heel wat beter, de
verhouding tusschen patroon en werk
man beter geregeld, loen hing het loon
niet zooveel als thans af van de wille
keur der werkgevers, toen werd de wet
van vraag en aanbod niet zoo streng
toegepast, toen werden door overma
tige en oneerlijke concurrentie de
loonen niet zoozeer gedrukt. Altijd
zal het zoo niet blijven, want reeds is
verbetering te bespeuren, 't Komt wel
zeer langzaam, maar 't komt toch. Kijkt
reeds hier en daar, maar eens, in Enge
land en Duitschland, ook hier in ons
land. En is reeds nog niet meer ver
kregen, dan is dat de schuld des buiten
staanders van de vakorganisatie.
Blijft ook niet van onze organisatie
w«-g, omdat een of ander bestuurlid u
niet bevalt, laat u toch door zulke klein
geestige dingen niet terughouden. Be
denk toch dat het voor bestuursleden
onmogelijk is om het eenieder naar den
zin te maken. Het kan ook heel goed
zijn dat er bestuursleden zijn die niet
voor hun taak berekend zijn, welnu blijft
dan niet van de organisatie weg maar
wordt lid, dan kunt ge mede bewerken
dat bij de eerst volgende verkiezing een
beter bestuurslid wordt gekozen.
Nog eens mijne vrienden zet alle on
verschilligheid en vooroordeel aan kant,
wordt lid van de vakvereeniging, maakt
u sterk door u vast aaneentesluiten, sterk
door een flinke contributie, sterk door
een flinke voorzorgskas, want dat alles
is broodnoodig, laat u toch niet af
schrikken door de hooge contributie,
laat liever de jenever weg, althans in
dien gij anders uw contributie niet kunt
opbrengen, drinkt veel liever een borrel
minder. Ik wil niet zeggen, zoo zegt
spreker, dat gij u moet aansluiten bij de
geheel-onthouders, neen, maar zal u, als
ge ziek zijt of zonder werk de kastelein,
waar ge uw zuur verdiende centen hebt
gebracht, helpen, o neen, deze laat u
dan hartelijk in den steek. Daarom laat
u niet afschrikken door de contributie
maar sluit u aan, dan zult ge ook hier
in Waalwijk verbeteringen, verbeteringen
die zeer hard noodig zijn, verkrijgen.
Een krachtig applaus gaat van de dicht
opeengepakte massa menschen uit en
bewijst wel hoezeer het gesprokene in
de geest van 't publiek is gevallen.
De president vraagt of iemand in de
bat wenscht te treden, doch niemand
maakt hiervan gebruik.
De Eerw. adviseur dankt namens de
vergadering den spreker en hoopt de heer
v. Rijen hier nog meermalen te hooren.
Een groot aantal personen gaven zich
alsnu als lid op.
Hierna sluit de Voorzitter met den
gebruikelijken groet de vergadering.
1 1 1 i li i
Baron en Baronesse VAN HEECKEREN-
va.n Waliën geven kenni* van de geboorte
eener DOCHTER.
Vrijhoeven-Cappel, 21 Juni 1906.
V ERWIEL.
Waalwijk, 16 Juli 1906.
ONDERTROUWD:
EN
Waalwijk,
Oosierhout,
20 Juni 1906.
Geen Receptie.
Brieven onder letter P aan v. ZWICHT's
Alg. Advert. Bureau LEIDEN.
te Kaatsheuvel,
zal Maandag 9 Juli 1906, 's avonds 8
uur, bij JAN RE1JNEN te Kaatsheuvel,
provisioneel
A. Voor de Erven van de Wed. C. van
Amelsfoort.
Eene nette juff. weduwe, R. C
met eeriig vermogen, biedt zich aan als
Huishoudster hij een burgerheer of klein
gezin, goed kunnende koken. Salaris geen
vereischte of iemand ter samenwoning, liefst
op een dorp. W. C. HON1GH,
Boekh. Groningen.
TB
te Waalwijk,
zal Dinsdag 26 Juni a.s. voorm. 10 ure
ten verzoeke en ten woonhuize der Kinderen
LAUR SNAPHAAN te Besoijen a contant
(Zie biljetten.)
Brieven onder letter P. aan het Bureau
van dit Blad.
Te bevragen bureau van dit blad.
te Waalwijk,
zal op Dinsdag 3 Juli 1906, voormid
dags ten 11 uur, publiek
A. Voor Dionisius Couwenberg, thans te
Enschot.
En B. Voor de Wed. M. Laros in het
Hoekje.
Bijeenkomst bij de boerderij van Cou-
wenbrrg.
NOTARIS
te Waalwijk,
maakt bekend dat het perceel van P. A.
VAN DER PENNEN te Waalwijk, in bod
staat op f 1575
Toeslap op Dinsdag 3 Jnli 1906 bij
J. P. BOTERMANS te Waalwijk.
NOTARIS
te Drunen,
zal Woensdag 27 Juli 1906, vddrm 9
uur, ter herberge van J. VOET te Haarsteeg
Voor den Heer Mr. CH. SASSEN.
Van ieder der perceelen 1 tot
en met 12 op den Lagen Omloop,
een gedeelte, zoomede een perceel
tusschen het riet, alles volgens
afbakening.
Inlichtingen geeft de opzichter TH. VAN
DE WATER te Haarsteeg.
Op Dinsdag 26 Juni, des voormid
dag* om elf uur, zal de Heer J. KLERKS
VAN HERPT te Baardwijk,
Bestek en teekening zijn bij den besttder
verkrijgbaar h fl.per stel.
Nadere inlichtingen verstrekt H. C.
MEULKENS, Architect te Waalwijk.
zilverwit, per 5 Kilogr. f 1.50. Franco
thuis na ontv. van Po9tw. Remb. 20 ct.
meer. Zes soorten kruiden en recept tot
inmaak gratis.
Conservenfabiiek, Maaeiricht.
Namens het Bestuur,
Koper-, Lood- en Zinkwerker.
aan zeer concurrecrendc prijzen aan
Solied adres voor Mastiekdaken
wordan
gele
ROOTE SORTEERING
en verder alle Huishoudelijke artikelen tegen
uiterst lage prijzen.
AANBEVELEND.