ERFHUIS Notaris RaNT DE VOCHT CANTERS Aanbesteding. P. GLOÜDEMANS- Gioote straat jij de Haven Waalwijk. Advertentiën. Een Jongmensch Host oa Inwoning Notaris VAN HAM Bekwame Touwers Deurwaarder Gerris Deensche Dog Bericht van Inzet. J, van Damme, St. Jans Uitjes. fled. Paarden-Stamboek. Gas-& Waterleidingen verkoopen BESOIJEN. verkoopen verkoopen Verpachten aanbesteden Het bouwen van een Woonhuis met Schoenfa briek aldaar. Onder geteekende, dan kende voor het bewijs van vertrouwen bij de candi- daatstelling getoond, ver zoekt heeren kiezers voor den gemeenteraad van Be soijen, hunne stem NIET op hem uit te brengen, daar hij bij eene mogelijke keuze, het lidmaatschap in GEEN GE V AL aanneemt. Besoijen, 22 Juni 1906. ZIE ETALAGE. Voorspoedig bevallen van een welgeschapen Zoon DINA DE GREEFF- BERNARD TIMMERMANS VAN TURENHOUT ADDY VERSCHURE- zoekt voor de maanden Juli en Augustus zit- en tevens slaapkamer en ver lichting in de prijs van ongeveer f 25.- per maand. Een huis met erf, tuin en zeer goed bouw- en weiland, aaneen- gelegen op den Horst te Kaats heuvel, B nos. 837,1498 en 3026, groot 72 aren 86 centiaren. B. Voor Clara Dolphin. Bouwland aldaar B no. 1893, groot 44 aren. gevraagd door E. WESSELS ZOON, lederfabriek te Utrecht. Loon naar bekwaamheid. Vast werk verzekerd. Iemand te dezer plaatse, die nog over een paar uren per avonc heeft te beschikken, biedt zich aan voor het bijhouden van boe ken of administratieve werkzaam heden. EEN PRACHTIGE 10 koopen Rogge en 3 Haver. 2 koopen Rogge en 3 Haver een en ander wassende in het Hoekje. Het Bestuur van de aid. Noord- Brabant maakt bekend, dat de keuringen voor 't Stamboek dit jaar zullen gehouden worden te Heusden, op 10 Juli v.m. 10 uur, bij het «Wapen van Am sterdam en te Almkerk, op 10 Juli n.m. 2 uur, bij de Wed. J. Heijkoop. B. SNOEK, Voorzitter. Spreekbuizen en Eleclrische Geleidingen Zeemleder, Sponsen en Dweilen, overal. Het kath. zijn beschouwen we niet, of althans wij moeten het niet be schouwen als een kleed of sieraad dat we dragen bij sommige plechtige gele genheden, en dan na afloop weer netjes en zorgvuldig wegbergen, neen, in al onze plichten en handelingen, hetzij voor ons zeiven, voor onze gezinnen, of voor de maatschappij, moeten we ons laten voorlichten door de wetten der Kerk en de waarheden, die zij ons voorhoudt. Katholiek moeten wij niet alleen zijn in 't kerkgebouw of in de binnenkamer, maar ook daarbuiten, ja Kath. moeten we overal en altijd zijn. Als afzonderlijke personen kunnen we ons niet los maken van de Kerk en daarom kunnen we ook als lid der ver- ceniging hare beginselen niet verzaken. De vereeniging zelf moet zich plaatsen in het heldere licht der Kerk, moet re kening houden met hare voorschriften. Daarom willen wij Kath. vereenigingen en gedachtig aan het woord van Leo XIII, de godsdienst moet aan de ver eeniging tot grondslag harer regelen strekken, bouwen wij het huis onzer ver. op uit bijelkaar passende steenen en niet uit alle soorten, naarmate we deze vin den en oprapen. Als Kath. zijn we met de Paus over tuigd dat de oplossing der sociale vraag door de Kerk, vooral zal worden bewerkt en daarom gaan we niet tegen onze overtuiging in, elders zoeken de kracht en de Wijsheid, die de Kerk alleen ons schenken kan. Neen we achtten ons geloof te hoog, onze overtuiging te hei lig, om ze zoo wat weg te moffelen. Gelooven alleen is ons niet genoeg, we willen ook belijden, belijden in ons openbaar leven, door onze woorden, door onze daden. Neutraal is kleurloos, Maar dat kunnen wij niet zijn. Onze beginselen dragen duidelijke kleuren en het bedekken van die kleuren zou ons het recht ontnemen om op het sociale terrein mede te strij den, want dan zijn we geen eerlijke, geen trouwe soldaten. Neen niet verbor gen achter een masker van neutraliteit, maar gestreden met open vizier, getoond wie wij zijn, en wat we zijn, trouwe zo nen der Kath. Kerk- Juist, omdat de eeuwige beginselen der godsdienstige waarheden niet ten grondslag liggen aan de neutrale ver eenigingen, verloopen deze zoo gemak kelijk tot socialistische, en is de grens, die deze van elkander scheidt, gelijk Mgr. Konings het uitdrukt, even moei lijk te onderscheiden, als de grens, waar de gezichteinder zich met de zee ver- eenigt. Strooperijen op elkanders terrein zijn, wegens de slap bewaakte grens, aan de orde van den dag. In den regel vallen deze niet in het nadeel der socia listen. Wilt ge dit bewezen zien, dan let eens op de handelwijze van reeds vroe ger opgerichte z. g. neutrale vereenigin gen in der lande. Wanneer de sociaal democraten eene meeting beleggen, dan vinden we bijna altijd onder hen, die instemming betuigden, de namen van vereenigingen, die vroeger neutraal heet ten. Deze mogen dan de eervolle taak volbrengen van sleepdraagsters, en hare namen mogen dienst doen, om de re clamebiljetten der socialisten te sieren. Ging het niet op dergelijke wijze met de fameuze spoorwegstaking in het voor jaar 1903. Waien het toen de neutrale vereenigingen, waarop de regecring kon steunen Dan, zien we niet dikwijls sprekers van de sociaal-democratischepartij op treden in neutrale vereenigingen Men gaat niet bij zijne vijanden ter visite, wel bij zijne vrienden, zegt de adviseur van de R. K. Volksbond. Men ziet het, neutraliteit in de vereenigingen is een onding. Dan komen de vereenigingen die men algemeene chr. ver. zou kunnen noemen, ze hebben ten grondslag, gemeenschap pelijke waarheden, die zoowel door kath. als door protestanten kunnen worden beleden, en verdedigd. Deze waarheden vormen dan den grondslag tot vereeni ging van personen, die, op andere pun ten van elkander gescheiden in die grondwaarheden overeenstemmen. Zeker kunnen deze vereenigingen veel goed doen, ook met behulp der Kath., op die plaatsen n.l. waar Kath. bonden niet, of bezwaarlijk kunnen worden opgericht. Wie kent niet de heilzame werking der Chr. vakv. in Duitschland, waar deze een bolwerk is tegen het voortdringend socia lisme Niet minder heilzaam werkt in onze streken de N B. Chr. Boerenbond, hoewel deze meer in naam dan met de daad christelijk is, want in de practijk is de N. Br. Chr. Boerenbond, althans op de meeste plaatsen van Noord-Bra bant, Katholiek. Toch kunnen zuiver Chr. ver. onze goedkeuring niet wegdragen, daar waar Kath. ver. mogelijk zijn. Waarom niet Stellen wij als antwoord op deze vraag eene wedervraag. Sinds wanneer hebben wij Kath. ons slechts te laten leiden door sommige en niet door alle onze geloofswaarheden Zou men werkelijk meenen, dat Kath. en Prote stanten op den duur vruchtbaar in het vereenigingsleven kunnen samengaan, omdat ze vele geloofswaarheden gemeen hebben H«bb«* wij Katholieken niet andere begrippen over God en zijn verhou ding totons b. v. Hangt het be grip van eigendom niet ten nauwste samen met de overtuiging die de gods dienst ons geeft. We kunnen ons zeer goed voorstellen, dat er ook in de ver eeniging handelingen van ons kunnen worden gevraagd, die we wel degelijk moeten toetsen aan geloofswaarheden, door ons Kath. uitsluitend beleden, dat er zaken besproken worden waarvan wij Kath. een andere opvatting hebben dan de Protestanten, daarenboven niet alle zich christelijk noemende vereenigingen staan op zuiver Chr. standpunt, maar zijn zuiver interconfessioneel, bemoeien zich niet met eenige godsdienst. De Duitsche Chr. ver. b. v. die in ons land in den laatsten tijd meer en meer voorstanders gaat krijgen, staat niet op een positief Chr. standpunt. Alleen staat zij op het standpunt van de Tien geboden. Maar Chr. zijn beteekent alleen dat zij huldigt het geloof in God en zich plaatst tegen over de ongeloovige wereld-beschouwing. Op het Crefelder Congres in 1901 is uitgemaakt, dat wel ieder lid afzonder lijk gehouden was om christelijk te han delen maar dat de statuten r'er vereeni ging neutraal dienen te zijn, zoodat ook de ongeloovige arbeider, die tegen deze statuten geen bezwaar maakt, in de Chr. Gewerkschaften kan opgenomen worden. Chr. beteekent hier niets anders dan niet socialistisch. Zoo is het ook met de spoorwegver Recht en Plicht, die ook Chr. wordt genoemd, maar die niet zuiver chr. is, maar alleen anti-sociaal-democratisch Dit maar om te toonen, wanneer men spreekt over Chr. vakver. (in ons diocees spreekt men al veel er over) dat dit dan zijn interconfessioneele vereenigingen, die aan God gelooven maar verder alles buiten de deur houdt. Verder schetst spreker helder de na- deelen aan dergelijke vereenigingen ver bonden wanneer wij Katholieken ons daar bij aansluiten. Hierna behandelt spreker rde vraag waarom wij onze sociale actie voeren moeten op Kath. grondslag, op de eerste plaats zegt spr. vorderen dat onze Kath. beginselen en op de 2e plaats omdat de redelijke belangen volgens onze be ginselen moeten worden behandeld. Dat men in iedere vereeniging nu en dan, dikwijls zelfs, voor zedelijke vraagstukken komt te staan, waarmede de godsdienst wel degelijk te maken heeft, wie zal het ontkennen Denken we slechts aan zaken als Zondagsrust, arbeidsduur, het vervul len van godsdienstplichten, werkstakin gen, loonquaestie's, zedelijkheid op werk plaatsen, fabrieken, kantoren enz. Die alle moeten volgens onze Kath begin selen behandeld worden. Spreker geelt in breede trekken aan hoe deze behan deling zijn moet, daar door ons hierop reeds zoo dikwijls is gewezen, zullen we nu niet in herhaling treden. Verder zegt spr. moet de vereeniging Katholiek zijn omdat de Paus en bis schoppen zulks willen Nadat spr. in grove trekken het nut, de werking enz. heeft uiteengezet zegt hij Vrienden 1 geeft gehoor aan de stem die reeds jaren geleden over de bergen klonk, een stem, die de Kath. wereld deed schokken en wakker schud de uit den slaap, eene stem, die het »ver- ecnigt u» deed slingeren naar alle streken der aarden, bevelend als bevelhebber en radend als een vader ziet hoe die telkens herhaalde stem bij duizenden en nogmaals duizenden heeft weerklank gevonden. Wil toch niet langer tot de nietsdoeners behooren, maar schaart u bij degenen, die willen zijn vrienden in de vreugde, maar ook vrienden in den nood. Werpt toch af de dwaze vooroordeelen, die gij noch mocht hebben tegen onze organi satie. Er zijn er nog zoovelen die rede neeren waarom zou ik lid worden van dat gilde, wat heb ik er aan, 't is wel waar, onze positie als werkman is wel niet zoo rooskleurig en mocht wel ver beterd worden, maar wat zal dat helpen of ik lid wordt; ik maak mij niet druk met al dat gedoe, ik vat er liever een paar borrels voor, dan heb ik er ten minste wat aan en wanneer ze door dat vereenigen iets goeds verkrijgen en de toestand verbeterd word, wel dan wordt de mijne van zelf ook verbeterd. Ons protest tegen zulke lauwen en zelfzuchtigen, die Gods water maar over Gods akker laten loopen, die braaf opvol gend het laat-maar-waaien-stelsel, w el inzien dat verbetering noodig is, maar zelf niets er voor over hebben, zij willen wel de anderen de kastanjes uit het vuur laten halen, om dan later te deelen in de vruchten die anderen ten kosten van hun arbeid, moeiten en opoffering heb ben verkregen. Juist deze zijn het die dan nog ge woonlijk het meest weten aan te merken op de werkzaamheden en handelingen der vereeniging en de besturen. Maar het is heel gemakkelijk als men achter zijn borrel zit te zeggen, dit moest de vereeniging doen, en dat had het bestuur zoo moeten doen; als het ergens waar is, de beste stuurlui staan aan wal, dan is dit waar in vereenigingszaken en we zouden degene die nu zoo verlammend op de organisatie werken door haar steeds t« bevitten> te beknibbelen en af te breken waar ze maar kunnen, wel eens aan het roer willen zien, dan zouden ze ondervinden dat het veel gemakkelijker is cirtiek uitoefenen op anderen dan zelf iets te doen. Anderen zeggen Och ik ben goed tevreden, ik heb in niets te klagen over mijn patroon, ook mijn toestand is goed en anderen moeten maar voor zichzelve zorgen, dat heb ik ook moeten doen. De werkman die zoo kan spreken, mag wel geluk gewenscht worden, want velen van die bevoorrechten zullen er tegen woordig niet gevonden worden. Aan hen die aldus redeneeren, antwoord ik het volgendeAl had ge een toestand, van-hartje-wat-lustje, dan bent ge nog verplicht om lid te worden van de vak organisatie. Ik zal u zeggen waarom. In de ver. hebben we ook tevredenen noo dig. Gij treedt niet toe omdat ge in niets te klagen hebt. Goed, maar kent gij den dag van morgen Weet gij wat u boven het hoofd hangt Zijt ge zoo zeker, dat uw toestand altijd zoo zal blijven Weet gij of uw patroon door slapte van werk niet gedwongen zal wor den, u weg te zenden. Weet gij of gij dan niet een patroon zult kunnen aan treffen, over wien gewei eens te klagen zult kunnen hebben r Weet ge of ge nooit gedoemd zult worden tot werke loosheid Weet gij of ge op uw ouden dag nog wel in staat zult zijn te wer ken en den kost te verdienen Weet gij dat alles Neen, dat weet gij niet, dat weet alleen God. Gij hebt chans de hulp der organisatie niet noodig, maar bedenkt het wel dat er ook voorj u een lijd kan komen, dat ge blij zoudt zijn, dat de ver. in een of andere wijze steun of hulp biedt. Ik spreek hier voor het meerendeel tot huisvaders of tot hen die het waar schijnlijk in de toekomst eens zullen worden. Is uw toestand zoo, dat ge het voor u zelf niet noodig hebt, dan zijt ge verplicht in het belang uwer kinderen lid te worden der vakorganisatie. Door deel te nemen aan de vakorganisatie kunt ge medehelpen aan de verbetering van den algemeenen toestand en van uw medewerking zullen dan later uwe kin deren de vruchten plukken. Ge zijt het ook verplicht aan uwe medemenschen, aan uwe vakbroeders. Onchristelijk is het te zeggen anderen moeten maar voor zich zelf zorgen. Te lang reeds heeft gegolden »elk voor zich en God voor ons allen" en deze verouderde echt libe rale leer, zij moet plaats maken voor de stelling één voor allen en allen voor één. In de vakorganisatie komt de Chr. naas tenliefde zoo goed tot haar recht. Er zijn nog anderen die beweren, och wat helpt het, 't haalt toch niets uit. 't Is altijd zoo geweest en 't zal altijd ook zoo blijven. Dat het altijd zoo is geweest is beslist onwaar. Vroeger was de toe stand der arbeiders heel wat beter, de verhouding tusschen patroon en werk man beter geregeld, loen hing het loon niet zooveel als thans af van de wille keur der werkgevers, toen werd de wet van vraag en aanbod niet zoo streng toegepast, toen werden door overma tige en oneerlijke concurrentie de loonen niet zoozeer gedrukt. Altijd zal het zoo niet blijven, want reeds is verbetering te bespeuren, 't Komt wel zeer langzaam, maar 't komt toch. Kijkt reeds hier en daar, maar eens, in Enge land en Duitschland, ook hier in ons land. En is reeds nog niet meer ver kregen, dan is dat de schuld des buiten staanders van de vakorganisatie. Blijft ook niet van onze organisatie w«-g, omdat een of ander bestuurlid u niet bevalt, laat u toch door zulke klein geestige dingen niet terughouden. Be denk toch dat het voor bestuursleden onmogelijk is om het eenieder naar den zin te maken. Het kan ook heel goed zijn dat er bestuursleden zijn die niet voor hun taak berekend zijn, welnu blijft dan niet van de organisatie weg maar wordt lid, dan kunt ge mede bewerken dat bij de eerst volgende verkiezing een beter bestuurslid wordt gekozen. Nog eens mijne vrienden zet alle on verschilligheid en vooroordeel aan kant, wordt lid van de vakvereeniging, maakt u sterk door u vast aaneentesluiten, sterk door een flinke contributie, sterk door een flinke voorzorgskas, want dat alles is broodnoodig, laat u toch niet af schrikken door de hooge contributie, laat liever de jenever weg, althans in dien gij anders uw contributie niet kunt opbrengen, drinkt veel liever een borrel minder. Ik wil niet zeggen, zoo zegt spreker, dat gij u moet aansluiten bij de geheel-onthouders, neen, maar zal u, als ge ziek zijt of zonder werk de kastelein, waar ge uw zuur verdiende centen hebt gebracht, helpen, o neen, deze laat u dan hartelijk in den steek. Daarom laat u niet afschrikken door de contributie maar sluit u aan, dan zult ge ook hier in Waalwijk verbeteringen, verbeteringen die zeer hard noodig zijn, verkrijgen. Een krachtig applaus gaat van de dicht opeengepakte massa menschen uit en bewijst wel hoezeer het gesprokene in de geest van 't publiek is gevallen. De president vraagt of iemand in de bat wenscht te treden, doch niemand maakt hiervan gebruik. De Eerw. adviseur dankt namens de vergadering den spreker en hoopt de heer v. Rijen hier nog meermalen te hooren. Een groot aantal personen gaven zich alsnu als lid op. Hierna sluit de Voorzitter met den gebruikelijken groet de vergadering. 1 1 1 i li i Baron en Baronesse VAN HEECKEREN- va.n Waliën geven kenni* van de geboorte eener DOCHTER. Vrijhoeven-Cappel, 21 Juni 1906. V ERWIEL. Waalwijk, 16 Juli 1906. ONDERTROUWD: EN Waalwijk, Oosierhout, 20 Juni 1906. Geen Receptie. Brieven onder letter P aan v. ZWICHT's Alg. Advert. Bureau LEIDEN. te Kaatsheuvel, zal Maandag 9 Juli 1906, 's avonds 8 uur, bij JAN RE1JNEN te Kaatsheuvel, provisioneel A. Voor de Erven van de Wed. C. van Amelsfoort. Eene nette juff. weduwe, R. C met eeriig vermogen, biedt zich aan als Huishoudster hij een burgerheer of klein gezin, goed kunnende koken. Salaris geen vereischte of iemand ter samenwoning, liefst op een dorp. W. C. HON1GH, Boekh. Groningen. TB te Waalwijk, zal Dinsdag 26 Juni a.s. voorm. 10 ure ten verzoeke en ten woonhuize der Kinderen LAUR SNAPHAAN te Besoijen a contant (Zie biljetten.) Brieven onder letter P. aan het Bureau van dit Blad. Te bevragen bureau van dit blad. te Waalwijk, zal op Dinsdag 3 Juli 1906, voormid dags ten 11 uur, publiek A. Voor Dionisius Couwenberg, thans te Enschot. En B. Voor de Wed. M. Laros in het Hoekje. Bijeenkomst bij de boerderij van Cou- wenbrrg. NOTARIS te Waalwijk, maakt bekend dat het perceel van P. A. VAN DER PENNEN te Waalwijk, in bod staat op f 1575 Toeslap op Dinsdag 3 Jnli 1906 bij J. P. BOTERMANS te Waalwijk. NOTARIS te Drunen, zal Woensdag 27 Juli 1906, vddrm 9 uur, ter herberge van J. VOET te Haarsteeg Voor den Heer Mr. CH. SASSEN. Van ieder der perceelen 1 tot en met 12 op den Lagen Omloop, een gedeelte, zoomede een perceel tusschen het riet, alles volgens afbakening. Inlichtingen geeft de opzichter TH. VAN DE WATER te Haarsteeg. Op Dinsdag 26 Juni, des voormid dag* om elf uur, zal de Heer J. KLERKS VAN HERPT te Baardwijk, Bestek en teekening zijn bij den besttder verkrijgbaar h fl.per stel. Nadere inlichtingen verstrekt H. C. MEULKENS, Architect te Waalwijk. zilverwit, per 5 Kilogr. f 1.50. Franco thuis na ontv. van Po9tw. Remb. 20 ct. meer. Zes soorten kruiden en recept tot inmaak gratis. Conservenfabiiek, Maaeiricht. Namens het Bestuur, Koper-, Lood- en Zinkwerker. aan zeer concurrecrendc prijzen aan Solied adres voor Mastiekdaken wordan gele ROOTE SORTEERING en verder alle Huishoudelijke artikelen tegen uiterst lage prijzen. AANBEVELEND.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1906 | | pagina 2