1= pï umiiier 77 Zondag 29 September 1907 30 Jaargang, Tweede Blad. Ontgoocheling. Tbanneert ir op dit biad. i Uitvoeringen. Lezing Houben. Reclame. BUITENLAND. GEVEN BLOED. België. Duitsehland. Rusland» Marokko. B1NNKNLA":'». ^'00r isch Lllg Matinée te geven door de Liedertafel Oefening en Vermaak*, op Zondag 29 September 1907, op de zaal Musis jacrum,4 des middags ten 12 uur. Programma Ad Libitum. - - Wij beloofden op de lezing van den h*er Houben op den katholiekendag terug te komen. Wij geven hier een beperkt uittreksel van deze prachtvolle en geestdriftige ezing, die een enorm succes had Op de allereerste plaats wees spreker op het verschijnsel dat men, zoodra er sprake is van bestrijding der onzedelijk- jeid, niet durft optreden, uit vrees voor spot. Dit teekent de samenleving als karakterloos. Een handje vol boosdoeners levend van en voor hun onzedelijk bedrijf, trapt met voeten wat zoovelen heilig is en rukt het geloof uit de harten der menigte. Dit alles geschiedt in naam der vrijheid en der kunst, die de vuile lading moet dekken. Door 't schermen met het woord vrij heid, gesteund door humoristische bladen, durft men niet optreden, of protestaeren dan in besloten kringen. Die tactiek van doodzwijgen moet ein digen, nu onze kinderen stelselmatig worden vergiftigd door de vuile pro ducten, vloeiend door pen of teekenstift uit een totaal bedorven hart of onreinen geest. Wij zijn op dezen katholiekendag te samen, onder de vlag der zedelijkheid om ons op te wekken ten strijde. Van terugtrekken kan geen sprake zijn. Dat ware verraad aan ons geloof, 't Ware bovendien een teeken van schuldige zwakheid, van lamlendige lafheid' In de afdeelingen is de onzedelijkheid in den breede besproken en zijn conclu- siën genomen, die in daden moeten wor den omgezet. Onze grijze Bisschop vroeg meermalen met nadruk de genomen conclusies toe te passen, in ons werken voor de goede zaak. Krachtig daartoe op te wekken stelt speker zich tot taak. In naam der vrijheid, ten behoeve der ontwikkeling, ter bevordering van de kunst, maar vooral tot behoud van ons aloud geloof, tot bewaring van onzen godsdienst die onder dat alles lijdt, is het onze hooge, heilige plicht tot handelen over te gaan. Het zal de kroon zijn van den 6en Katholieken dag, daaraan in N. Brabant den stootte hebben gegeven, den strijd tegen de onzedelijkheid te hebben ingeluid. Spreker vraagt verontschuldiging als hij zijn gehoor zou kwetsen, maar als men in den modder trapt, is spatten onvermijdelijk. Wij moeten de onzede lijkheid volgen op al hare wegen, om ze met des te meer succès te kunnen be strijden. Onzedelijkheid voert tot onge loof. Leibnitz zegt dan ook, dat onge loof eene ziekte is des harten alvorens het eene ziekte des geestes is. Niemand loochent God, dan hij die er belang bij heeft, zegt de H. Augustinus, en niemand heeft meer belang bij het niet bestaan van den straffenden God, dan de wel lusteling. Openbare onzedelijkheid is oorzaak van een wassend ongeloof, 't onge loof, dat de loochening is van een toe komstig leven, is oorzaak van de ont reddering der Maatschappij. De onzedelijkheid is overal tentoonge steld op de meest in 'toog vallende plaats. Langs verschillende wegen komt zij tot ons. Spreker schetst in den breede, de noodlottige invloed die het tooneel, de pers, de letterkunde, de prentbrief kaart enz. uitoefenen. Het tooneel zoo gevaarlijk omdat daar alles ten verderve voert. Schitterende kleeding, fonkelende edelgesteenten, weelderige decoratie, dar tele muziek alles is er op "berekend de hartstochten te streelen en op te wekken. vj)oor oog en oor dringt daar het gif der wellust naar binnen. De slecht pers he velt dag in dag uit de onzedelijkheid over in de harten der lezers. Bladen op de eerste bladzijde toornend tegen de verwildering der zeden, tegen den opstand tegen het gezag, hebben als toespijs feuilletons van laag gehalte, aan prijzingen van liederlijke lectuur, om te eindigen met advertentien die een treurig licht op de samenleving werpen. De moderne romans hebben voor het minst tot grondslag echtbreuk, overspel. Is de letterkunde inderdaad eene afspiegeling van de samenleving zooals ze geleefd wordt, dan is het treurig, diep treurig met de maatschappij gesteld. De geïllu streerde bladen overstroomen de wereld van teekeningen, die alleen kunnen voort komen uit het teekenstift van menschen, wier harten zinkputten zijn van alle wel lustig en bandeloos vuil. Ook van de prentbriefkaart wist de inmoraliteit partij te trekken om propa ganda te maken voor haar duivelsch werk. Zij ook werd de slavin, de trawante der dartele wulpschheid. Wat bij dit alles pijnlijk aandoet, is, dat het kind niet wordt ontzien. Het tengere plantje van het geloof aan God en een toekomstig leven, met zooveel zorg gekweekt, wordt gedood en ver zengd door den brandenden adem der wellust, vertrapt en uitgerukt door de bandeloosheid. Tegenover de zedelijke opvoeding wordt voor hen een opvoeding tot on zedelijkheid gesteld. Die bronnen tot onzedelijkheid moeten worden gestopt, vooral terwille van het kind der armen, dat aan zooveel gevaren blootstaat. Vandaar dat patronaten en vereeni- gingen »Eer en Deugd" moeten worden gesteund. Daardoor wordt de ontwikke ling van het kind der armen bevorderd en door voorzichtig onderricht wordt zijn wilskracht gestaald. De heerschende immoraliteit bewijst dat de inlichting omtrent het sexueele leven noodlottig is voor het kind- Een practische opvoeding, buiten de wereld waarin wij moeten leven, 8m, dient even zeer vermeden. De opvoeding zij godsdienstig, krach tig en moet steunen op de X Geboden, gesterkt door hoop op een beter toe komstig leven en verwarmd door de christelijke liefde. Het ongeloot is niet zelden de moeder der onzedelijkheid, niet minder zelden is de onzedelijkheid moeder van het on geloof. Dochter of moeder, dat de onzedelijk heid de familiën ten gronde richt, staat vast Als men het gordijn wegschuift dat de gevolgen bedekt der onzedelijkheid, ziet men een ontzettend beeld. Gansche geslachten zien wij bedorven en volken zedelijk en stoffelijk ter neer gesmakt. Onzedelijkheid en ongeloof verblinden de volken en ondermijnen de kracht der natiën ook lichamelijk. Wij katholieken hebben te lang ge slapen, ons te lang aan den strijd ont trokken. De liberale leuze van vrijheid, ook op zedelijk gebied, is voor ons een slaapdrank geweest, die ons oog bene velde. Die ons belette te zien het gif der wellust, op gouden schalen, met rozen getooid, aangeboden. Die leuze voerde den rijke tot zinnelijkheid, tot genot zucht, den arme tot bandeloosheid. Zij deed allen uit het oog verliezen, dat ons even een hooger doel heeft, dat hooger igt dan in dit tranendal. Wij katholieken waren gewoon geen rol te spelen. Wij waren lijdelijke toe schouwers, die ons wijs maakten, dat het zoo erg niet was. Heden, goed wakker geworden, nu in de afdeelingen de ka tholieke zedeleer weer eens zuiver is omlijnd, zou aarzelen een misdaad zijn. Wij moeten terug in de oude banen, die de christelijke zedeleer door de eeu wen heen heeft getrokken. Banen, wel is waar, door den modder der wellust overstroomd, doch nooit weggevaagd, wij moeten terug op den weg der zede lijkheid onder de beproefde leiding der Kerk om met het Kruis in top alles te hernieuwen in Christus". Een terugblik door de eeuwen heen op het werken der Kerk, met den aard bol als arbeidsveld, doet ons hart sneller kloppen, Dan zijn wij fier op haar ver leden. Dan dringt door de nevelen, waarin de hedendaagsche immoraliteit de wereld hulde, belicht door de historie, het schoone reine maar ook machtige beeld der katholieke kerk, glanzend in de om lijsting van hare nooit volprezen wereld en levensbeschouwing, van hare niet te vervangen zedeleer. Wij zien onze Moederkerk 19 eeuwen voorgaan om de onzedelijkheid op elK gebied op te ruimen. De onzedelijke slavernij werd door haar afgeschaft. De lijfeigenschap werd, dank zij haar toe doen, opgeheven. De vrouw, de moeder, gaf zij in het familieleven de plaats die haar toekomt, de eereplaats. De gilden werden onder hare hoede opgekweekt, om de onzedelijkheid op economisch en staatkundig gebied te breidelen De kunst werd door Hare Inspiratie tot een ideale hoogte opgevoerd, waarvoor ik slechts behoef te wijzen op de grijze machtige St. Jan, met zijn hooge gewelven, gedra gen door machtige pijlers. Armen en weduwen werden door de Kerk in Godshulzen ondergebracht om ze te beveiligen tegen de onzedelijkheid. Duizenden hield zij door hare vermanin gen van de onzedelijkheid terug. Aan wilde stammen bracht zij godsdienst en goede zeden. Alleen blinde haat, onwe tendheid, onzedelijkheid en geldzucht kunnen de Kath. Kerk een vijandin der kunst, der ontwikkeling noemen. De beste wapenrusting in dien strijd is het geloof. Vandaar dat godsdienstig onderwijs voor het kind noodzakelijk is het kind moet gaan voelen voor het edele. De gangen, ook der grootere kin deren, moeten worden nagegaan. Bij het verlaten der ouderlijke woning moeten DE VOOR-EN DE KEERZIJDE. de kinderen worden ingelicht omtrent schouwspelmooie, schouder?- prachtige ha- de gevaren, die hen bedreigen. ren, een allerlief-te hals, die de gedachte Naast die godsdienstige opvoeding aan de vrouwelijke volmaaktheid, aan de moet staan de onthouding van slecht schoonheid, wekken. tooneel, lectuur en vuile gesprekken. Keert dan die vrouw zich om en ver- Krachtige steun dient verleend aan de stoort zij, van voren gezien, de bekoring, Kath. Pers, zij, die voorgaat in den strijd, dan is men ten zeerste ontgoocheld. Zulk R. K- Volksbibliotheken dienen alom te een teleurstelling komt herhaaldelijk voor worden gevestigd. Steun dient ook ver- wanneer het gelaat bleek, de oogen zonder leend aan de propagandisten tegen den levendigheid, de wangen zonder kleur zijn, vuilhandel, mannen van de daad met en het gezicht somwijlen uitslag heeft Die harten van staal. onaangenaamheden komen voort uit de ar- Wetten alleen baten niets, zoolang wij moede en de onzuiverheid van het bloed direct of indirect 't vuile tooneel en de De Pink Pillen zuiveren en verrijken het vuile pers steunen. Wij moeten de massa bloed. Zij geven glan* aan de oogen, een achter ons hebben, vereenigd en vast- blos op de wangen en op. de lippen, zij besloten om 't rijk der onzedelijkheid te verhelderen de kleur. Zij maken de jonge vernietigen. Dan moet de regeering ko- meisjes bevallig door haar het aanzien van men met wettelijke voorschriften en dan gezondheid te geven, zonder hetwelk de wa alleen is succès verzekerd. re schoonheid niet bestaat, en doen bij de Zooals het nu is, kan het niet langer, vrouwen de gestalte, ontwikkelen. De ichoon- Geen journalist, geen schrijver, geen heid is geen vraagstuk de huid betreffend, tooneelspeler heeft het recht om heel# maar een dat het bloed betreft, geslachten te bederven, ook niet onder |v.. ««j de vlag der vrijheid of de vermomming II!/ Ill Ik II Ij I Ij 1 der kunst. De wet moet in den strijd I 1 VIV TILIJlJl tegen de openbare onzedelijkheid het particulier initiatief steunen en omge- keerd. Doch het particulier initiatief moet Prijs f 1,75 .?e doos t 9 per 6doozen. voorop Verkrijgbaar bij Snabilié, Steiger 27. Rot- Alle'partijen zijn het er over eens dat terdam, hoofd-depothouder voor Nederland de justitie meer macht moet hebben. Al- er Apotheken. Franco toezeading tegen leen een krachtig, zedelijk hoogstaand postwissel. volk kan handel, industrie, scheepvaart, kunst en letterkunde tot hoogen bloei brengen en het daarop houden. Alleen strenge, reine zeden maken krachtige volken. Alleen reine huwelijken kweeken een krachtig geslacht. En er zijn geen zuivere huwelijken dan die steunen op een krachtige zedeleer. Welnu zulk een zedeleer heeft het christendom. Als eerste symbool heeft onze gods dienst eene maagd als tweede het Kruis tevens boom des levens, aan dat kruis waarvoor zoo vele mannen knielden, en waarbij zij wilskracht en zelfopoffering vonden, die den roem en het sieraad uitmaakten van een Franciscus Xaverius een pater Damiaan, een pater Lemmens en zoovele anderen, die tusschen heidenen en melaatschen even vol opoffering ge- Hotel „Amerika" te Hoek van Holland. De afbeelding hierboven is die van het en melaatschen even vol opottenng ge- ,/Amerika„ te Hoek van Holland, bij- sleten hebben, en als offeirvan huni plicht I door da liefderijke verpleging, zijn gevallen- de schipbreukelingen van het onlangs hoogste deugd de liefde, uit den Hemel de Stoomschip „Berlin" aldaar moch- tot ons gekomen om ons te leeren. Die s onderfinden liefde gaat als een stroom door de aderen hbdden het genoegen een gesprek te der samenleving en schenkt ons scharen fff ÏUYN> dochter des hui mannen en vrouwen, die zich geheel l Amerika", dezelfde die aan het geluk van anderen wijden. ZelU L We liefderijke zorgen de erkentelijk- vragen zij niets van de genoegens der i d de geredde 8cbipbreQkelingen ia- wereld. oogstte en aan wie de geredde Kapitein G. Zouden wij dan voor dien godsdienst I Parkinson uit dankbaarheid een ring niets meer overhebben. Z°uden wij 1 Chine„chfe infCriptie ten geschenke gaf niet willen strijden voor den godsdienst inaohü de 01J8 het T0lgeiide te onzer vaderen, ten koste van goed en kJarenVan kiudsaf aan was ik lijdende bloed, hier in Noord-Brabant zoo trouw mQegt djkwy]8 hoesten bewaard- f dan flujmen op die er veelal bloederig Welnu, zonder bestrijding der onzede-1 faet regeimalig gebruik der lijkheid zult gij het ongeloof ook hie Abdj:sjroop beb jk vefl verzachting en ver over ons land zien toenemen, dat cm ge-1 lichtin» ondervonden en zal de Abdijsiroop loof, dat den Hemel ontvolkt en I k)orBt|«der ten zeepte aanbeveleu. aarde haar bekoorlijkheden ontrooft. ,r. o o Zoudt gij meenen, dat gij met een De ABDIJSIROOP, Klooster Sancta Pau- zedeleer zonder een vast steunpunt en 1» is geheel onschadelijk en geneest onher zonder sanctie van Hem, die alles schiep roepelijk alle aandoeningen,van borst en Ion- en bestiert, den schat van godsdienst Het liavengeschil te Antw: rpen mag als geëindigd beschouwd worden. De Federatie heeft t' 11 unr vergaderd en, na een hef tige woordenwisseling tusschen voor- en tegenstanders, bij ineevd-1 heid besloten dat ie uitsluiting opgeheven is Onmiddellijk werd aan de stcuwers getelegrafeerd dat dezen van morgen af alle Antwerpenaars tot het werk moger. aanvaarden. Gisteren te 4r uur moeten alle „ratten" weg. Zater dag brengt de Cambroman ze huistoe. Het blijkt dat de burgemeester vanwege leden der Federatie een allc.rbepaaldste toe zegging had gekregen en zich daarop heeft gesteund, om zijn „innige overtuiging" te vestigen. De grootste geestdrift heerscht aan den havenkant en ter beurze. Bij de onthulling van een gedenkteeken te Memel, ter berinnering van Pruisen's onafhankelijkheidsoorlog in 1807, heeft de keizer een rede gehouden, waarin hij zeide Dit is iu 'tkort deles vau 1807 gemeen schappelijk, onwankelbaar Gods vertrouwen van koningshuis en volk. Het erkennen van den Goddelijken wil in moeilijken tijd heeft ons weder opgericht. Hoe staat het te dezen opzichte in 1907 Memel Is niet langer grensstad van Pruisen, maar van het Duit- sche keizerrijk. Ook wij leven in een grooten tijd. De verrassend snelle vooruitgang ran ons vaderland is een gevolg van de heT- eeniging der Duitsche stammen. Eerst den blik naar boven geheven en erkend, dat alles, wat bloeit en ons welgelukt, door de eiding van omhoog bewerkt wordt. Ondtr erkenning van het Goddelijk bestuur willen wij va9t aaneeugesloten arbeideD, zoolang het dag is. Het luchtschip van graaf Zeppelin, dat al heel oud is en welks tochten vaak mislukten, gaat nu, aangevuurd door zijn collega's, ook goed. Het heeft een tocht gemaakt, waarbij het 4 uur en 17 minuten in de lucht is geweest. Soms had het een vaart van 15 M. in de seconde, d. i. 54 K M. in het uur. Ook tegen den vrij krachtiger, wind vloog het met flinke vaart in. Het zwenken, ook met zeer korten draai, ging zeer gemakke lijk het dalen en rijzen eveneens. Tien man stegen met den 69-jarigeD Zeppelin mee op. Nog een beetje statistiek. Van 14 Aug. tot 11 September zijn 31 personen door krijgsraden ter dood verooideeld28 per sonen zijn terecht gesteld. 800 Personen vonden den dood in botsingen met troepen of politie, onder wie 100 agenten. Gewond 178 personen. Overvallen hadden er 161 plaatsgestolen d>_or gewapende bandieten 500,000 roebel. Er werden 53 hommen- vondsten gedaan. In de gevangenis te Koepgank in het gouvernement Kharkow is een opstand uit gebroken z<'s bewakers zijn met revolver schoten gedood De infanterie herstelde de orde. De hoofdaanlegger van dea opstand was echter uar.r den nok van het gebouw gevlucht en verweerde zich met schiet#n. De overige gevangenen begonnen toen weer, tengevolge waarvan drie hunner wer den doodgeschoten. De brand, door den hoofdaanlegger aangestoken, kon worden gebluscht. zoudt kunnen bewaren Neen, duizendmaal neen! Vandaar onze strijdleus, alles hernieuwen in Christus», van daar dat ons doel zij, om God in de samenleving de plaats terug te geven, die hem toekomt, nl. de eere plaats. Vandaar dat wij moeten bevor deren dat waar wij menschen vertoeven Zijn Naam Zijne zedeleer alles beheersche. Moge de Katholiekendag die vruchten drage, waardoor dat doel wordt bereikt. gen, asthma. Zij geneest den koppigsten hoest en de verouderste verkoudheid. De Abdijsiroop geneest daar waar alle andere middelen faalden. Prijs per flacon t 1f2. en f 8.50. Centraal-D#pot L. I. AKKER, van Alkema destraat 11, Rotterdam. Verkrijgbaar bij de bekende verkoopers. Ralssoeli's voorwaarden door Engeland aangenomen. De Tribune meldt dat Chalifa, een secre taris van Raïssoeli, die te Tanger verblijf houdt, aan een ambtenaar mededeelde, dat de Britsche legatie de voorwaarden van RaÏ9«oeli voor de vrijlating van Sir Harry Maclean aangenomen heeft. Raïssoeli zal onder Britsche bescherming komen en 20.000 p. st. ontvangen Hij zal daarvoor de vrij lating bewerken van alle gevangenen, die door de hem goedgezinde stammen worden vastgehouden. Chalifa voegde er am toe, dat heden de muilezels zullen vertrekken om Kaïd Ma- clean en zijn gevolg af te halen. (Maclean werd den 3en Juli door Raïssoeli ge<a gen geoomen en deed den 29en d.a.v. een poging om te ontvluchten, welke echter mislukte.) Godsdienst en Soclnal-Demokratie. De Nieuwe Koerier had dezer dagen een citaat uit een nieuw boekje van Dr. W. van Ravenstein. vv.natv.ii vit., vuutw.j.... Van de rug gezien is liet een bekoorlijk ■llllIDI1IIIHIBIBIIIIII

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1907 | | pagina 5