Zondag 4 December 1910. Jaarg Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. 9 Eerste Blad. 0°rbT PALJAS uffiflier 95. ANTOON TIELEN, Dit nummer bestaat uit DRIE bladen. SUNLIGHT I Uitgever: ïï'.T op de Nederlandsche ThTgeo" Spoorwegen. FEUILLETON WAALWIJK. Telefoonnummer 38. nging de zuiverste zeep doet het werk. OOGENBUKKEN OM UIT te blazen zijn alleen mogelijk wanneer Sunlight Zeep wordt gebruikt. Zij bespaart tijd want ft j 3. de een, ren. ;che ge ien, om- ten. [.Te veer :hen □dra ïgen Zee Het :red. dan sche :n en htste surig De Echo van het Zuiden WaalwUksclic en langstraatsche Courant Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 8 maanden f0. 5. Frarno per post door het geheele rijk f 0.90. Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden Uitgever. aan den Advertbntiën 17 regels f 0.60daarboven 8 cent per regel, groote letters naar plaatsruimte. Ad verten tiën Smaal ter plaatsiiig opgegeven, worden 2maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal /egels en advertenties bij abonnement worden speciale zeer voordeelige oontracten gesloten. Reclames 15 cent per regel. •isscbop r pater erleend enoemd Jezus) srs tot Zusters ien W«d Het nieuwe reizigerstarief Van eenige zijden is ons het verzoek gedaan, nu het zoo kort tegen de in voering van de nieuwe spoorwegtarieven begint te loopen, nog eens een kort diende, overzicht te willen geven van wat er jor een1 op dit gebied na 1 Januari te koop zal waarvan gijn. Gaarna voldoen wij aan dit ver zoek. Zie hier wat het reizigerspubl ek I te wachten staat. •O->KtcV<ni Kilometerboekjes. De S. S. de H S. de zaak M- de N. C. S. zullen bij inwerking- )penbaoj treding van het nieuwe tarief plaats- •rvolgjM -aarten enkele reis uitgeven tegen den dediging eenheidsprijs per tariefkilometer van: en6" A lste klasse: 3'25 ct>; 2de klasse: 2-45 ij- - J de ver-f iak reedr'-1 rna, d«i „DE ECHO VAN HET ZUIDEN.' ioor huw. - anemelijfi ».,-i yx ct.3de klasse 1.625 ct. Évenals thans zal voor D-trelnen een bijslag zijn te betalen De dertigdaagsche retourkaarten zullen niet meer worden uitgegeven. Verlangt een reiziger een plaatskaart voor de heen- en de terugreis op dcn- zel/den dag, dan zullen hem twee plaats- kaarten eokele reis worden uitgereikt, waarvan de eene als geldig voor een reis in omgekeerde richting wordt ge kenmerkt (deze is slechts geldig voor de terugreis op den dag der afgifte). Voor het buurtverkeer zullen de S. S. de H. S. M. en N. C. S. voor bepaalde baanvakken ééudaagsche retourbi jetten uitgeven tegen den eenheidsprijs per tariefkilometer van 1ste klasse 5 ct. 2de klasse 3.75 ct.3de klasse 2 50 ct. Kilometerboekjes. De S.S., de H. S. M., de N. C. S. en de N. B. D. S. M. zullen de volgende kiiometerboekjes uit geven, welke zoowel voor het verkeer op de eigen lijnen dezer Maatschappijen als voor het verkeer tusschen deze onder nemingen onderling geldig zullen zijn lo. Kilometerboekjes voor 500 K.M., geldig voor zes maanden, tegen den prijs van 1ste klasse f 15 2de klasse f 11 25 3de klasse f 7.50. 2o. Kilometerboekjes voor 1000 K.M. geldig voor twaalf maanden, tegen den prijs van: 1ste klasse: f 30 2de klasse f 22.50; 3de klasse: f 15. (Waarborg som voor de kilometerboekjes voor 500 K.M. f 2.50 en voor die voor 1000 K.M. I 5.) Bij afstanden van meer dan 200 K.M. zal, in plaats van den werkelijken af stand slechts 200 K.M. in het kilometer boekje worden ingevuld. De Neder landsche spoorwegen zijn tot dezen maatregel overgegaan om de hoogere prijzen voor groote afstanden te voorko men, welke door de invoering van de nieuwe eenheidsprijzen der gewone plaatskaarten tegenover de prijzen van de thans bestaande retourkaarten zouden ontstaan. Zoo zou b v. de reis Den HaagMaastricht (262 K.M.) en terug volgens het nieuwe tarief met de gewone plaatskaarten enkele reis in de 1ste klasse kosten 2 X 263 X 3.25 ct. t 17.10, welke reis thans, onder het bestaande tarief, slechts f 14 25 kost. Bij het nieuwe tariefstelsel zal, als men de reis aar neenie Of handelei* x volgeu (rtvideitttoww aan dew trUuwe le struf-j t bet Hl>' Brechtg-if 137j •au Hebt gij mij niet gezegd dat hij terug de volle zee ingevaren is? vroeg Paljas ongerust. Ja wel. Hij heeft u laten zitteD. Drom mels 1 hij kon niet veronderstellen dat gij nog zoudt gered worden. Nu zijt gy weer aan - land. Steekt u dat erg tegen Het gelaat van den goochelaar helderde op Toch nietantwoordde hy. Moest gij ver reizen? Ja, zeer ver. Waarheen? Naar Amerika, geloof ik. Ah t gij zyt er niet zeker van Dat is aai dig... Hij vreesde door zijn onduidelijk antwoord den argwaan van den visscher te hebben opgewekt en hernam aanstonds. Men is nooit zeker te kunnen gaan waar men wil, zegde hij. Het bewys ligt hier voorhanden. Wy waren uit Le Havre ver trokken om naar de koloniën te varen, en nu ban ik hier... 't Is ook waar, bevestigde de schipper al lachend... Maar, voegde hy erby, gij schijnt daarover niet zeer ontevreden te zijn. Ueisdet gij voor nw plezier? Toch niet. I. Uitl - Gy en nw zoon, gy zijt twee goochelaars, o 1 ijk ik uit uwe kleeding kan opmaken, j y- Ja, men kent den vogel aan zyne veeren «"iet waar? p I En waarom wildet gij uw land verlaten - Ik ging in Amerika iortnin zoeken. Welnu 1 dan kunt ge maar aan boord Den HaagMaastricht en terug met een kilometerboekje maakt, zoowel voor de heen- als voor de terugreis 200 K M., in het geheel 400 K.M. ingeschreven worden, en daar één kilometer 1ste klasse 3 ct. kost, zal de reis slechts f 12 kosten. In verband met het vorenstaande wor den ook uitgegeven bijzondere kilome terboekjes voor 400 K M. (Kilometerkaar- ten), tegen den prijs van1ste klasse f 12 2de klasse f 9 en 3de klasse f 6 Deze kilometerkaarten bestaan uit slechts twee coupons, waarvan elk voor een willekeurige reis geldig is. Een waar borgsom zal niet gevorderd worden, en de boekjes zullen onmiddellijk bij aan vrage dus zonder aanvraag formulier worden verstrekt en niet persoonlijk zijn. Men zal er twee enkele reizen ook over hetzelfde baanvak mede kunnen maken en ook zullen twee per sonen daarmede te zamen één enkele reis kunnen doen. AbonnementskaartenVoorts zullen wordeu uitgegeven a. algemeene abonnementskaarten, gel dig op alle in Nederland gelegen lijnen der S. S der N. C. S., der H. S M. en der N. B. D. S. M. (een kaart 1ste klasse voor twaalf maanden b. v kost f480); b. groepenkaarten, geldig op de lijnen van de tegenwoordige groep Ia der S. S.» benevens op de lijnen DelfzijlAs sen—StadskanaalCoevordenMarien- bergZwolleAlmelo (een kaart 1ste klasse voor twaalf maanden b. v. kost f 390) c groepenkaarten, geldig op de lijnen der tegenwoordige groep Ila der S. S. (een kaart 1ste klasse voor twaalf maan den b.v. kost f 390) d. groepenkaarten, geldig op de lijnen der tegenwoordige groep I der H. S M. Voor de houders der tegenwoordige abonnementskaarten zijn verschillende overgangsbepalingen vastgesteld. Tienrittenboekjes. De S. S., de H. S. M. en de N C. S. zullen voor eenige baanvakken tienrittenboekjes uitgeven- Gezelschapsbiljetten. De S- S de H S. M. en de N. C. S. zullen uitgeven gezelschapsbiljetteo en tegen verlaagde prijzengezelschapsbiljetten voor kin deren (jonger dan 15 jaren). Vervoer van rijwielen als bagageDe S. S. en de N. C. S. zullen tweewie Iers één zitplaats onder de volgende van een ander schip plaats nemen. Dank u. Ik houd er niet van... De teug zeewater die ik gedronken heb, is mij niet bevallen. Kom, drink nog eene kom warmen cider dat zal dien smaak verdrijven... Zoo eindigde het onderhoud dat Paljas vreeBde eene verkeerde wendiüg te zien nemen. Maar het was met het minste^ inzicht dat de visscher zijnen gast ondervraagd had. Het was uit loutere nieuwsgierigheid dat hij deze eenige vragen had gesteld. Belhpégor was buiten gevaar. Hij moest niet vreezen ooit nog in de handen te vallen van Norbert Chrochet vermits de kapitein van de brik hem dood waande en zonder zich verder over hem te bekommeren, terug in volle zee gestoken was. Hij moest de vervolgingen en hinderlagen van den ridder niet meer dachten, want deze was overtuigd dat de man aan boord van den (Jenne Henri) naar verre gewesten stevende, zonder hoop ©p weerkomst. De schipbreukelingen brachten den nacht in de hut door en 'sanderdaog 's morgens namen zij, gansch hersteld, afscheid van hnnne redders. Vooraleer over den drempel te schrijden, haalde Belphégor zijne lederen bears nit waarin hy al het spaargeld stak dat hij te Rouen vergaderd had en goot het op tafel. Ik ben geen Crésns, zegde hij en kan u bijgevolg niet naar waarde beloonen maar ik kan toch niet anders doen dan u naar mijn vermogen betalen voor hetgeen gij voor «ns gedaan hebt Indien ik ooit ryk word zal ik u niet vergeten, daarop moogt ge rekenen, In afwachting kunt ge dit altijd aannemen. Gij spot zeker vriend, lachte de visscher terwijl hy het geld terugstiet. Zijt ge van zin dat geld zoo spoedig mogelijk op te Btr ij ken en weg te stoppen Ge zijt hier in geene afspanning. Wat wij voor u gedaan hebben was uit ganscher harte en zou elke visscher der kust doen. Ik ben ook wel geen Crésus, gelyk gij zegt maar ik win mijn brood en kom met vrouw en kinderen goed door de wereld, niet waar vrouw Wel zeker, bevestigde de huisvrouw glimlachend. met voorwaarden als bagage vervoeren a de inschrijving als bagage ten minste 10 minuten vóór het vertrek van den trein vindt plaats door middel van rijwielkaarten, bestaande uit een merk, een ontvangstbewijs en een ge- leidebrlef; b. voor de inschrijving van elk rijwiel moet de reiziger een rijwielkaart (prijs f 0.20) inleveren (de reiziger ontvangt het ontvangbewijs afgestempeld terug nadat hij het rijwiel, hetzij bij de in schrijving, hetzij bij den bagagewagen aan het spoorwegpersononeel heeft af geleverd); c. het rijwiel moet op het station van bestemming onmiddellijk na de aan komst van den trein, tegen afgifte van het ontvangstbewijs, bij den bagagewa gen in ontvangst worden genomen d. het spoorwegpersoneel kan verlan- gen lo. dat de reiziger het bij de inschrij ving afgestempelde merk aan den stuur stang van het rijwiel bevestige 2o. dat de reiziger het rijwiel naar den bagagewagen van den vertrekkenden trein breoge 3o. dat de reiziger het rijwiel, indien 1 et moet worden overgeladen, breoge van den bagagewagen van den trein, waarmede het is aangekomen, naar den vertrekkenden trein, gedurende welken tijd hij het ontvangbewijs aan het spoor wegpersoneel heeft terug te geven en de spoorweg niet verantwoordelijk is voot verlies oi beschadiging van het rijwiel (aan het spoorwegpersoneel zal echter worden medegedeeld, dat het niet dan in bepaalde gevallen deze due han delingen van den reiziger kan vorderen e. laat de reiziger na, het rijwiel on middellijk na de aankomst van den trein op het station van bestemming bij den bagagewagen in ontvangst te nemen ot desverlangd het rijwiel overeenkomstig het vorenbepaalde van den eenen wagen naar den anderen over te brengen, dan wordt het rijwiel slechts afgeleverd tegen betaling van f 0,10, onverminderd het bepaalde betreffende het bewaarloon. Andere rijwielen behalve motorrij wielen, welke niet ter bevrachting als bagage worden aangenomen -• worden bevracht volgens de gewone bagage vrachtprijzen met een minimum van f0,20 voor elk rijwiel. Tweewielers met 2 zitplaatsen worden geacht een gewicht te hebben van 30 KG., voor elke zit plaats meer 10 kgr., en driewielers met één zitplaats 40 kgr. en met twee zit plaatsen 50 kgr. De maatschappijen behouden zich het recht voor, het vervoer van rijwielen in sommige op- de biljetten der dienstre gelingen aangegeven tieinen oiet te doen plaats hebben. In dit overzicht zijn de volgende verkortingen gebruikt Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen S.S. Hollandsche IJzeren Spoorweg Maat schappij H.S.M. Nederlandsche Cen- traalspoorweg Maatschappij: N.'C.S. Noord-Brabnnlsch- Duitsche Spoorweg MaatschappijN.B.D.S M. Het fort bij Vlissingen Onder den titel „1'Escaut et luneu- tralité permanente de la Belgiqne d'aprèa les traités de 1839 et 1907 be spreekt generaal jhr. C.C. denBeer I'oor- tugael in eene brochure van ongeveer 30 blz. de bedenkingen, welke van Bel gische zijde, door den heer Rolland de Marès, zijn in het midden gebracht en telkens weer worden herhaald tegen den door onze regeering, bij het kustvor- dedigingsontwerp voorgestelden lorten- bouw bij Vlissingen. De stelling van den heer Rolland de Marès, die het voorge stelde fort als vooral tegen een doortocht van Engelsche schepen naar Antwer pen gericht beschouwt, luidt„Volgens internationnaal recht, heeft Nederland niet het recht zich te verzetten tegen een doortocht van schepen, die België dat bedreigd wordt, te hulp te komen „Generaal de Beer stelt daar tegenover Wij hebben niet alleen het recht maar op ons rust zelfs een plicht, waaraan wij ons niet mogen onttreken dat te doen, en of wij een lort bouwen bij Vlissingen of niet dat gaat België in het geheel niet aan." Uitvoerig licht generaal den Beer deze meening toe en betoogt hij, dat de vreemde mogendheden België ingeval zijne neutraliteit ge schonden wordt, te hulp kunnen komen Hbt was Paljas onmogelijk die brave lieden iets te doen aanvaarden. Hij verliet hen dus met hnnne beste wenschen, diep getrofien over hunne liefdadigheid. Het leven dier visschers had op hem eenen diepen indruk gemaakt. Hij herdacht den schoonen tyd, toen hy eek met Madeleine dergelyk geluk genoot tns- schen twee kinderen... Zou die gelukkige tijd nooit weerkeeren Maar de goochelaar liet zich door deze droevige gedachten niet ontmoedigen. Hij was om zoo te zeggen miraknlens van den dood gered geweest, en dat gat hem moed om voort te Btryden. God wil dat wy leven, zegde hy, dat is een teeken dat hij odb niet verlaat. Laat onB werken en hopen En JacqueB b(j de hand nemende, zette by zich op weg, vol moed en heropgebeurd. Hij bleef by zijn besluit aanstonds naar Parijs te gaan en recht te eischen. Van Trouville ging hij recht naar Honfban... Da weg langs Pont-l'Evêque en Liscieux zou veel korter geweest zijn, maar op aanraden van den visscher, ging hij een bedevaart doen naar Notre-Dame-de-Grace om haar te bedan ken dat hij zoo onverwacht aan den dood was ontsnapt. 1 Hij trok dus door dat bosch van ionques waar, drie-en-twintig jaren te voren (bet was in Januari 1792) zyne ouders gelegerd waren en waar zich de dramatische gebeurtenis voor deed die de oorzaak moest zyn van al zyne avonturen. Hy ruBtte uit bij den zelfden kruisweg, hy drong in het dennenbosch waar, door de zorgen van den hertog de Montbazon, een zerk was opgericht op het graf van markiezin Suzanne, die aldaar door haren eigen echtgenoot geholpen door Willem, den vader van Paljas, ter aarde werd besteld. De goochelaar en zyn zoon bleven zelfs eanige oogenblikken voor die grafstede ver toeven, maar terwijl zij daar neerknielden, konden zij niet raden dat zy voor het stoffelijk overschot knielden van de moeder van Madeleine de grootmoeder van Jacques. Belphégor las het opschrift zonder te be- grypen aan welke droeve gebeurtenii die woorden herinnerden En toen hy, een weinig verder langs een doorzicht, daar ginds aan den overkant der Touqnes de daken en de torenspitsen van 't kasteel van Montbazon bemerkten, kwam bij hem niet eens de gedachte op dat dit de woning was van die alonde familie, wier naam en verblijfplaats bij opzocht. Die plaatsen hadden in zijnen geest geen spoor achtergelaten. Daarenboven was bij heel en gansch misleid door de valeche aan duidingen van vronw Béjin die hem, op aanraden van den ridder, had wijsgemaakt dat de familie van Madeleine in het Zuiden van Frankrijk woonde. Zonder het te weten, betrad hy den grond die het doel was zyner opzoekingen en hy voelde het niet 1 Na zijn beevaart afgelegd aan Notre-Lame- de-Grace en eene kaars van twee pond te hebben ontstoken, wierp hij eenen laatsten blik over de onmeetbare zeë die by na zyn graf geworden was en hem nu eene bygeloovige vrees inboezemde. Dan sloeg hij den weg in naar Parijs. Zoo komt het dat wij eenige dagen later den goochelaar en zijnen zoon op weg vinden in de omstreken van Poissy Zij haddon dapper doorgestapt en hielden nergens stil, tenzij juist den noodigen tyd om te eten. Nu begonnen zy de vermoeienis te voelen hnnne spaarpenningen waren ver geschoven en Jacquinet, die tot hiertoe door het voor beeld van zynen vader aangemoedigd ebne kracht die boven zijnen ouderdom was, getoond bad, begon nu te klagen dat zijne voetjes pyn d0BeTpbégor, by klaagde niet. Hy toonde zich sferk tegen bet noodlot en wilde het kind opbeuren Komaan, mannetje, zegde hy, nog wat moed 1... Weldra zullen wy het -Joel bereiken. En bij ieder dorp, by elk gehucht dat hy zag, vroeg de kleine heel naïef Is dat nu Parys, vader? Maar Parys scheen hen te ontvlochten Het oogenblik was aangebroken dat de aanmoedigingen van den vader niet vol doende waren om den yver van den kleine aan te vuren. 't Is dan dat de vader op schouders dezen last geladen had dien hy voorzeker licht zou gevonden hebben, ware bij zelf niet af gemat geweeBt door de ontberingen, trok hy iet bosch van 8t-Germain in. Alhoewel hij goede platte wegen volgde, vreesde hy toch altyd dat zijn3 krachten hem zouden begeven. Zou hij hier moeten vallen, nu hy het doe nabij was? Waartoe zon het gediend hebben zege pralend de grootste beproevingen doorstaan t. lebben indien ik hier, gelijk een hond in een gracht zon moeten sterven. Na ieder kwartier gaans moest hij rnsten Hij had geenen adem meer en alhoewel d« luchtgesteltenis heel frisch was, parelde be zweet over zijn voorhoofd. Hij zette het kind voorzichtig ten gronde nam het dan in zijne armen en ging, neven de baan, zich aan eene gracht nederzetten Jacques, nauw tegen de borst van zijne vader geprangd, hniverde van de koorts e was weldra ingeslapen. 0 Belphégor was in droeve gedachten verzonke], Hij berekende den afstand tusschen Parij en Poissy en alhoewel die afstand slechl eenige uren ver was, scheen hem de we® zonder einde toe Zon hij de macht het ben om tot het einc te geraken Eilaas l indien zij de groote stad bereikte^ zon het misschien juist in tijd zijn om er plaa te nemen in het bed van een gasthuis. Eene plechtige kalmte heerschte in ganse!' de Btreek de Btille eenzaamheid werd slech nu en dan door het gekras der raven onderv brï)e0D treurnis van dit wintertafereel oefeni baren invloed nit op den barakBpeler f n droi niet weinig by om hom akelige gedachten te boezemen. Zonder krachtdadigheid, zonder wil, zedeli en lichamelyk gebroken, liet bij zich do zijne droevige droomeryen wiegelen, wanne hij in de verte, in de diepte van het woud, t geschal* vaiT eenen horen meende te hooren. Hij luisterde met aandacht, v (Wordt vervolgd.)J

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1910 | | pagina 1