Jtimmer 10 Donder Jag 2 Februari 1011 34e Jaargang. Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen, Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen. Eerste Blad. Ie omlegging det Zuid-Willems- vaait nabil 's-Hertogenbosch. palTas" )it nummer bestaat git TWEE bladen. FEUILLETON Telefoonnummer 38. Telegram-Adres ECHO. De Echo van het Zuiden, IVaahvijksclie en Langstraatsclie Courant Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond, abonnementsprijs per 8 maanden fU."5. Franco per post door het geheele rijk f 0.90. Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan den Uitgever. UITGAVE: Advertentikn 1—7 regels f 0.60daarboven 8 cent per regel, groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën 8 maal ter plaatairg opgegeven, worden 2 maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal regels en advertenties bij abonnement worden speciale zeer voordeelige contracten, gesloten. Reclames 15 cent per regel. I - "IT Zooals men weet is bij den Gemeen- eraad van 's Hertogenbosch een brief gekomen van den Minister van Water aat, waarin werd medegedeeld, dat een edrag van f400.000 zou komen ten iste der gemeente, indien eventueel tot mlegging der Zuid-Willemsvaart van tijkswege zou worden overgegaan. Volgens de >'s Hert. Crt.« was er hi- ariteit in den gemeenteraad, toen die irief werd voorgelezen. Wij kunnen ons at voorstellen. Niet zoo gemakkelijk omt men in een, zij het dan bloeiende tad van 35.000 inwoners, ertoe om een ergelijk bedrag, waarmee de heele ge- neente met ap- en dependentie, onge- eer een half jaar kan toekomen, in eens oor één doeleinde beschikbaar te stel" en. En wij herinneren ons wel de te- ;enkanting, die indertijd het voorstel steeds aan de verwachtingen beantwoord, die men er van gehad heeft. Gedurende een halve eeuw is het verkeer op de binnenwateren van Oostelijk België en Zuid-Nederland grootendeels daarlangs onderhouden en de vaart gebruikt als een goed communicatie-middel met Duitschland. Voor den aanleg der spoorwegen was er een druk passagiersverkeer, zoowel in trekschuiten als later in stoombooten. De oudere Bossche kooplieden, de Bra- bantsche en Boven-Moerdijksche mis schien ook wel, herinneren zich nog den tijd, toen zij 's middags om vier uur met de beroemde »Spekpan* van 's Herto genbosch naar Maastricht vertrokken, om daar in het gunstige geval des morgens tegen 8 uren te arriveeren. En bij het lezen dezer regelen, mogelijk io een snellen trein, denken zij waarschijnlijk nog eens aan die tochtjes en aan het verzet in de lange uren kaart- en do minospel, en aan de malen, waaraan de >snelvarende salonstoomboot* haar fraaien naam ontleende eieren met ham in de spekpan van den gezelligen hof meester gebakken. Doch laten we deze dingen van voor heen, waarop we nog wel eens kunnen terugkomen rusten voor de dingen van heden. de verlegging van het passa neden den kaderand staat. Daar drijven de statige booten. Welk een verschil met die uit den trekscbuitentijd 1 Mooie, breedgebouwde stoomsleepers, vol ko peren ornamenten» lange sleepkanen van de Rijnvaart, kleinere schepen van schip pers in opkomst, bevracht met waren van overzee, die zij te Rotterdam over namen, bevracht met waren uit Rijnland, met steenkolen en turf. Vlaggen van alle kantoren, wimpels van alle steden wap peren op feestdagen over den stroom, als een bewijs van de uitgebreidheid des handels, die hier zijn weg vindt. Duitsch land en België ontplooien hier in Ne derland hunne nationale kleuren de Vlaming en de Waal doen hun dialect weerklinken tusschen 't harde Hollandsch en het vloeiende plat Duitsch. Bij de sluis een drukte van schippers en schippersknechts, die naar elkanders reis informeeren, nieuwtjes vertellen en moppen, ook al kunnen zij niet meer gelijk vroeger bij den sluiswachter een neutje kraken oftewel een borrel nemen. En sommigen mopperen ook wel eens als de vaart zóó bar vol ligt, dat er bijna geen doorkomen aan is en zij uren moeten wachten eer zij worden geschut. Dit is juist de quintessens van deze nieuwe kwestie de omlegging van de Zuid-Willemsvaart, er is geen ruimte genoeg tusschen sluis 1 en de monding in aanmerking genomen, dat 's-Herto genbosch eenmaal zal komen te staan voor nieuwe behoefte aan bebouwbaren grond. Die grondbehoefte zal zeker in aan merking genomen moeten worden indien het komt tot een omlegging van Rijks wege, doch men doet verkeerd het er voor te houden, dat die behoefte aan grond ook grondnood zou zijn. Wil 's-Hertogenbosch, als eenmaal het >nieu- we gedeelte* is volgebouwd, andere terreinen voor bebouwing geschikt ma ken, dan kan het zich even gemakkelijk wenden in de richting van Vught. Zeker is het aanbevelenswaardiger voor eene handelsstad, dat zij zich zooveel mo gelijk uitbreidt op door rivieren of ka nalen doorsneden terreinen, maar ab soluut noodzakelijk is dat niet. Dit houde men in het oog, wanneer men van 's-Hertogenbosch eene bijdrage vraagt van f 400.000 zijnde de helft der kosten. Ieder, die het vraagstuk ernstig beziet zal tot de conclussie komen, dat de omlegging der Zuid-Willemsvaart veel meer een vraagstuk van algemeen, dan van plaatselijk belang is./ Dit hebben wij aan te toonen. rW/ dïë indertijd het voorstel S^a. I K k^lïn de Di«. Vooral niet •/an burgemeester Van der Does deM WiUemsvaart nlet afgenomen. Integen- in het gedeelte dat door de stad loopt Willebois moest ondervinden, toen het afschaffing der sluisgelden en veel smaller is dan de overige vaart, er om ging aan de stad een nieuw ge- werden de vrachtprijzcn belangrijk ver Vandaar dat een paar jaren geleden elte toe te voegen minderd en In evenredigheid daarmee den schippers verboden is, buiten nood- Na de openbare zitting, hield de raad ™in scheepvaartverkeer. zakelijkheid, hier stil te liggen. Voor hter nocr eene geheime verg. over deze f» hun nleizier zullen zij dat echter niet Dat de vaart wordt verlegd van sluis echter nog eene geheime verg. over deze I ^^^"^hoëft" nieT èens"dê" statistieken I hun pleizier zullen kwestie en, ofschoon wij niet weten wat hebben om te zien met doen, want het daar is gezegd en verhandeld is het 1 VUUI zij dat echter niet is meestal meer dan u i ia lo u» voor zich te hebben om te zien met uucu, waut ------- ----- daar is gezegd en verhandeld is het honderdduizend tonnen de in- schande, roo haveloos als de versterking vermoeden gewettigd, dat daarin ?lct houdsmaat der sluizen-passeerende sche- der kade bij sluis 0 er uit ziet. meer gelachen, maar ernstig gesproken t nu verbetering in dezen toestand is en het voor en tegen gewikt en ge wogen nen is toegenomen 1 0m nu verbetering in dezen toestand w!l men zich overt.,gen van de drukte te brengen en de algemecne doorvaart ging een van plaatselijk belang, maar van ai "^keurig de vloot, die er gemeerd I gezien. gemeen belang De Rotterdamsche bin- geQlet men van defl Wij meeuen zelfs, dat het wijlen den nenscheepvaarders zullen zoo goed als k- def wijde vdden eQ tus_ architect Stornebrinck last gegeven had, de Maastrichtsche, de Belgische 200 schen eeboomte uitrijzende dorpen. En om plannen te ontwerpen voor omleg- goed als de Nederlandsche zich interes- {cht relkt> strekt z}ch glng vaa het kanaal. Althans deze heeft seeren voor deze plannen. daartusschen de Zuid-Willemsvaart met die plannen ontworpen en op schrift en Daarom willen wij er eenige woorden kommen) waafin het waler teekening gebracht met een globale be- aaDclue,S-Wi,lemsvaart heeft a,s kanaa, altoos maar eea meter of anderhalf be- rekening der kosten- Daarbu werd dan Vaa „DE ECHO VAN HET ZUIDEN." OF tHaefóeultouw Den J&rweftjlta Baud 157) Wat zou den heer ridder believen vroeg de kamerdienaar, diep buigend voornit tredend. De heer ridder zal mij toelaten hem mijnen naam te zeggen, ik heet niet Lafleur, maar wel Jozef. Ah ik dacht dat al de knechten van uwe soort Lafleur heeten. Zooals de heer ridder wil. 't Is mij ook gelijk. WelnuJozef, gy zijt een flinke kerel. f De heer ridder vleit mij. Neen, ik zeg rechtuit wat ik denk.,, zijt gij bekwaam iets uit te steken... zoo gelijk dit? En om de proef bij de som te zetten, pakte de goochelaar een zwaren zetel bij een der pooten op en stak hem nit. Dat weet ik niet, antwoordde de knecht heel onnoozel, ik heb het nooit beproefd. 't Is waar, het is uw ambacht niet. Paljas plaatste den zetel terug ten gronde en zette zich erin neder. Laat ons over wat anders spreken., Zijt gij hier al lang in dienst Weldra vier maanden, ik ben hier sedert dat de heer hertog uit Engeland is weerge keerd en zijn verblijf weer in Parijs gevestigd heeft... Uit Engeland?.,, ah! zool,., zeer wel.' ...Waar M. de hertog „geëmigreerd was. Geëmigreerd. Ja OpperbestHy was dus naar Engeland overgestoken,., ik ben wat verder gegaan,., ik trok naar Amerika... Het is alzoo dat wy malkander gekend hebben, want wij kennen malkander zeer wel, wij zijn onde vrienden... Dat is hier een goede dienst, hé? Uitstekend, mijnheer De hertog de Montbazon is erg braaf en hoogedel man en rijk, gelijk een Crésus. De hertog kent het einde van zyn fortuin niet. Dat moet de heer ridder overigens beter weten dan ik, vermitB hij een der goede vrienden van M. den hertog is. Voorzeker, antwoordde Paljas. Ik vraag u ook niet of dit waar is, ik stel de zaak enkel vastbegrepen Ja, heer ridder. Gy zijt een verstandig man, Lafleur... verschooning, Jozef! Maar zeg eens... die jonge dame?.., Mevrouw de gravin? De gra... De andere helft van het woord bleef hem in de keel steken. De goochelaar trok een aardig gezicht, gelyk iemand die eene visebgraat ingeslikt heeft. Madeleine, gravin mompelde hij, bin nensmonds, drommels wat air zon zij reeds getrouwd zijn?.., met eenen graaf Die graaf zou mij deerlijk in den weg zitten. En luid op voegde hij erbij Heeft mevrouw de gravin dikwyls hoofd pijn? Hoofdpijn? dat weet ik niet; maar me vrouw is toch niet al te gezond, zij is altijd treurig. Het schijnt dat zij zoo is sedert haar weduwschap. Ah zij is wedawe van eenen graaf niet waar Natuurlijk. En die graaf is dood Waarschijnlijk. Weiboe Zijt ge daarvan niet zeker En Paljas vroeg zich af of zijne vrouw sedert hunne scheiding reeds den tijd gevon den had hem eenen edelen opvolger te schen ken en dezen ook te verliezen... Hebt gij den graaf gekend vroeg hy. Neen, heer ridder, antwoordde de knecht. Niemand van al wie hier woont beeft ooit den graaf Appiani gekend. Appiani zeker een Italiaanscbe edelman Ja. Het schijnt dat hy in den vreemde gestorven is vóór dat mevr, de gravin terug bij haren grootvader is komen wonen. Paljas ademde nn vrij. Ik begrijp, dacht hij, Madeleine is slechts gravin en weduwe voor 't oog van do men- schen en heel hare historie ia een verdichtsel. Hij zette zijoe ondervraging voort. Schijnt de jonge dame haren afgestorven man te betreuren Of Mevrouw de gravin baren man be treurt Ah 1 dat geloof ik wel Zij isaltyd bedroefd elk oogeublik van den dag staan de tranen in hare oogen, gedurig denkt zij aan den afgestorvene. De hoer hortog weet niet wat aan te wenden om haar te troosten... Als het zoo voortgaat, dan zal zij zeker ziek worden. Ah des te beter, riep Paljas, des te beter Nauwelijks waren deze woorden hem ont snapt of hij begreep zijne onvoorzichtigheid, des te meer wijl do kamerdienaar daar met gapende mond hem aankeek en waarlijk begon te denken dat de ridder mis waB. Ik kan hem nu nochtans niet zeggen, dacht Belpbégor, dat ik zelf die overleden graaf ben en dat het mij het grootste geluk is te vernemen dat Madeleine mij niet ver geten heeft en dat de goede vrouw door onze scheiding lijdt... En luid op Dat verwondert u, met waar, Jozef, dat ik er zoo vroolijk uit zie Wat wilt ge daaraan doen? Ik bob zoo'n zonderlinge gedachten ik hoor graag zeggen dat eene weduwe haren man betreurt... Dat bewyst dat zy een hart heeft, en 't is zoo zeldeD Gy zegt dns dat myne... de gravin onver— trooatbuar schijnt Zij kan het maar met uit haar hoofd zetten. Het doet waarlijk pijn aan 't harte te zien dat zulk eene jonge vrouw zoo haar leveD verslijt. Men beklaagt haar zij is zoo zacht en zoo goed voor iedereen Indien men haar liet begaan, dan zon zij geheele dagen in hare kamor doorbrengen, zonder met iemand te spreken, gelijk eene non in bare cel. Zij is maar te vreden by baar dcchter.je, een liet kindje, juist het portret van haren vader, zooals men zegt. De kleine Jeanne, zei Belphegor met bevende stem. Ja, zij heet Jeanne. Ditmaal was de goochelaar op het pnnt door de ontroering medegesleept te worden de tranen stonden hem in de oogen. De binnenkomst van een andere dienstbode kwam het gesprek onderbreken. De heer hertog verzoekt den heer ridder in de zaal te willen komen, zegde deze. In de zaal zeker riep Belpbégor het hoofd omhoog en de borst vooruitstekend. Ik zal daar misschien Madeleine ontmoeten, dacht hij. Heb moed. Belphégor wees kalm en deftig En ving als de wind, vloog hy voorby de twee dienstboden, die malkander bekeken als wilden zij zeggen Wat zonderlinge kerel 1 Hij is gacsch verdraaid V. Madeleine zon geeue vrouw moeten geweest zijn om aan het verlangen te weerstaan, uit den moed des ridders zeiven te vernemen, in welke omstandigheden Belphégor en Jacqnes naar Amerika vertrokken waren. Do nieuwsgierigheid was grooter dan «ie afkeer welken zy voor de ridder gevoelde. Lang had zij de kleine Jeanne tegen haar hart gedrukt gehouden en de blonde lokken van het kind met hare tranen bespioeid terwyl zij gedurig herhaalde - Arme kleinegij hebt geeDen vader meer En toen zij wat kalmer was geworden, droogde zij hare tranen af, schikte zich wat op en begaf zich by haren grootvader, eemge oogenblikken voor het diner. De hertog was in de zual w»ar hy gedurende den namiddag nog het bezoek van eenige vrienden ontvangen had. Toen hij haar zag binnentreden, helderde zijn gelaat in een vroolijken glimlach op. Ah zijt ge dBar, mijne dochter 1 spra* hij, haar beide handen reikend. Hoe ba^ndt eii u? Is het beter? Ja. niet waar Ik zie bet aanstonds aan uw gelaat en uwe oogen. hry moet immers redelijk zijn, en u geen kwaad bloed maken voor iemand die het niet waardig niet kan rekenen dan zal de Zuid- Willemsvaart bij 's Hertogenbosch zeker niet worden ontlast. Wij denken hierbij aan het in aanleg zijnde kanaal naar Tilburg, dat onder AarleRixtel zich aan de Zuid-Willems vaart aansluit. Het vervoer naar en van die sterk- uitzettende industrie-stad Tilburg, zal van uit de gekanaliseerde Maas dan langs 's Hertogenbosch moeten plaats hebben. Voor het verkeer te water tusschen Rotterdam en Tilburg, dat natuurlijker wijze zeer druk zal zijn wegens de relaties welke de Brabantsche Industriestad met Engeland onderhoudt, bestaat geen andere weg. Om nu niet eens te spreken van de andere tusschenliggende kleinere plaatsen, en van het vervoer der Ltm- burgsche steenkolen, zoo eenmaal de Maas gekanaliseerd is. Men weet immers hoeveel turfschepen uit de Peel jaarlijks 's Hertogenbosch passeeren. Eindelijk willen wij hier een bericht in herinnering brengen, dat wij plaatsten in ons nummer van 30 December 1909 en dat voldoende voor zich zelf spreekt. Ziehier Men schrijft uit Oss. d.d- 29 dezer: Bestaan reeds geruimen tijd in vele gemeenten van Limburg en oostelijk Noord-Brabant vereeniglngen welke zich ten doel stellen de bevaarbaarmaking 1 of 2 buiten 's Hertogenbosch om, I van de rivier de Maas te bevorderen, naar de Dieze, zal aanstonds aan de thans is in aanfluiting op deze beweging schipperij ten goede komen. Degenen,- ook in het district Grave eene vereeni- die in de stad niet behoeven te lossen ging in wording, welke een kanaalver en rechtstreeks kunnen doorvaren naar binding tracht te verkrijgen van de Maas de Dieze en Maas, zullen voortaan niet tusschen Grave en Ravestem over üss meer moeten stilliggen voor de schut- naar de Dieze te s-Hertogenbosch. sluizen noch voor de hinderlijke spoor- Indien tegelijkertijd ook tnochten sUgen brug over de Dieze voor de lijnen naar de plannen, der onlangs te Nljmegen U'recht en Nijmegen. opgerichte Maas- en Waal vereen.ging, Zelfs zou men dit voor de stad welke van uit Nijmegen een rechte ver- eenigszins schadelijk kunnen achten, binding zoekt met de Maas dan zou Want tegenwoordig gebruiken de schip- tusschen het Noorden en Zuiden in pers hun gedwongen oponthoud nog aansluiting op de Zuid-Willemsvaart een dikwijls, om in de stad eenige iukoopen korte verbinding tot stand ^en'^lk® te gaan doen, hetgeen dan waarschijnlijk niet alleen het nijvere en dïcWbcvoIkte niet meer gebeuren zal. oostelijk deel van Noord-Brabant tot Doch dit daargelaten, men moet erop ongekenden bloei zou opvoeren doe rekenen dat de drukte van het verkeer ook voor steden als Nijmegen en s Bosch voortaan hoe langer hoe meer zal toe- onberekenbaar voordeel zou aanbrengen, nemen. Ook al wordt de Maas eerlang Door deze verbinding kreeg ookc een gekanaliseerd, - waarop Limburg blijkens gedeelte van het Maas water dat thans de jongste uitlatingen voorloopig nog als een kronkelende slang tusschen Grave is... En onze kleine Jeanne? Liever dan ooit en altijd braaf?. Hij nam het kind in zijne armen en knste hot teeder. Nu zijt gij zeker bereid den ridder te ontvangen? vroeg hij, zich tot de moeder wendend. Zooals het u zal believen, antwoordde de jonge vrouw. Goed, ik zal hem doen roepen. De hertog belde eenen dienaar, gaf hem zijne bevelen en zich dan weer tot zijne klein dochter keerend Ik herhaal u dat M. de Rollaceeu brave man en een verkleefde vriend is gij hebt hem te oppervlakkig beoordeeld en ik boop dat de rechtschapenheid en de rondborstigheid van zijn karakter uwe vooroordeelen zollen verdrijven. Er volgde eene langwylige stilte. In schijn zeer kalm maar inderdaad zeer ontroerd, spande Madeleine al hare krachten in, gelijk iemand die zich bereid een hevigen schok te doorstaan. Zy ging hem duB weerzien, den man diezy instinctmatig verantwoordelijk verklaarde voor haar ongelnk zij zou nit zijnen mond de bijzonderheden vernemen over hot gedrag van haren man en over het vertreknaar Amerika waartoe Belphégor, misschien alleen uit wan hoop besloten bad Zy moest niet lang wachten. Weldra hoorde zij de stem van den ridder die in de voorkamer riep Hier ben ik hier ben ik I... By het hooren dezer stem, rilde Madeleine door heel haar lichaam. Zij koH zelf niet uitleggen waarom zy zoo diep ontroerd was. Die woorden hier ben ik I hier ben ik l schenen baar eene spottende nabootsing vsn den kreet dien zij Paljas zoo dikwijls had hooren roepen, als hij het volk op de markten aansprak. Niets ontbrak er aan die nabootsing, noch de stem noch de toon. M. de Montbazon was eenige Btappen voornit getreden om zijnen gast te verwel komen. (Wordt vervolgd.)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1911 | | pagina 1