Nummer 29 Zondag 9 1911 34e Jaargang Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. H.0. Winkeliers, Handelaars enz. Waalvri|ksche Stoomdrukkerij AntoonTielen, Dit nummer bestaat uit DRIE bladen. Eerste Blad. Gemeenteraadsvergadering. Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 8 maanden f0."6. Franro per post door het geheele rijk f 0.90. Brieveningezonden stukkengelden enz., franco te zenden Uitgever aan den UITGAVE: Telefoonnummer 38. Telegram-AdresECHO. Advertentiën 17 regels f 0-60daarboven 8 cent per regel, groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën 3 maal ter plaatsire opgegeven, worden 2 maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal regels en advertenties bij abonnement worden speciale zeer voordeelige contracten, gesloten. Reclames 15 cent per regel. KAATSHEUVEL. Openbare vergadering van den gemeen teraad op Vrijdag 7 April 1911 des voormiddags ten half tien Voorzitter de Edelachtb. heer Van Besouw- Ongeveer kwart voor tienen opent de Voorzitter de vergadering. Aanwezig de heeren Verster, Daleu, Roestenberg, van Kuijk, Lombarts, van den Heuvel, Elias, De Bresser, Van Beurden, Hesselmans, van Dortrnoud en Teulings afwezig het lid Rijken. De notulen der vorige vergadering worden voorgelezen en onveranderd goed gekeurd en vastgesteld. De heer van den Heuvel vraagt het woord om eenige offideele stukken over te leggen. Voorzitter. Mag ik u opmerken dit aan het slot der vergadering te doen, dan kunnen wij nu eerst de agenda afhandelen. Van den Heuvel. Zeker. Aan de orde 1. Schrijven van Ged. Staten, houden de eene wijziging te brengen in de af lossing van de geldleening. Ged. Staten kunnen zich welvereenigen om de eerste jaren eene lage aflossing te stellen, doch voor de volgende jaren stellen zij voor die iets hooger te nemen aangezien het anders te lang duurt eer alles is gedelgd. Ged. Staten stellen voor om in 1914 en 1915 f 1000 aftelossen, in 1916 en 1917 f 1500, in 1919 en 1920 f7 10 en verder ieder jaar f3500. Op e wijze is de schuld toch eerst in 1940 f ;delgd Verder doen Ged. Staten nog te weten dat de goedkeuring van het besluit om de fabriek in de Kattensteeg te bouwen, alsnog is verdaagd. Voorzitter. Ik stel voor de aflossing zoo te doen plaats hebben als Ged. Staten het voorstellen. De Bresser. Zou dat niet bezwaarlijk voor ons worden Onze financien zijn ged'ukt doordat telkenjare zooveel en groote aflossingen moeten plaats hebben. Voorzitter Kijk u eens, de gasfabriek moet zichzelf bedruipen. De administratie daarvan wordt en moet geheel afzonder lijk worden gehouden. Van de winst worden de aflossingen gedaan. In Don gen had men ook de le jaren lage aflossingen doch daar heeft men zelf gevraagd om ze hooger te mogen stellen. Is dat niet het geval, dan zou deopbrengst te veel voor andere doeleinden worden gebruikt en dat mag niet want doel is om zoo spoedig mogelijk van de schuld af te zijn. Met algemeene stemmen wordt hierna besloten de aflossingen vast te stellen als door Ged. Staten is voorgesteld. 2. Adres van de Hanze afdeeling Loon- op-Zand. De heeren J. F. van den Heuvel en J. H- Brands, respectievelijk Voorzitter en Secretaris verzoeken den raad de Hanze eene subsidie te willen verkenen van f 35 teneinde tegemoet te komen in de onkosten voor een cursus in het handelsonderwijs. Voorzitter. Burg. ^n Wethouders stel len voor aan het verzoek te voldoen. Met algemeene stemmen wordt daartoe besloten. 3 Adres van de bewoners van St. Joachimsmoer, houdende verzoek om al daar eene openbare lagere school te bouwen. Adressanten wijzen er op, datdeafstand voor de kinderen van de school veelte ver is en verwijzen naar hun adres van 24 Februari 1904 wat toen door den raad is aangehouden. Verder wijzen adressanten er nog op, dat de kosten van het bouwen eener school nihil zullen zijn, daar het Rijk voor een noodlijdende gemeente alles vergoed. Voorzitter. Burg. en Wethouders stel len voor dit adres in handen te stellen van hun college en het vooralsnog niet in behandeling te nemen aangezien zij voornemens zija binnen korten tijd met een reorganisatie van het onderwijs voor den dag te komen en het alsdan in be handeling wenschen te brengen. Aldus wordt met algemeene stemmen aangenomen. 4- Aanbieding verslag toestand der gemeente. 5. Aanbieding verslag woningwet (art. 52). Voorzitter Ik stel voor deze verslagen voor de leden gedurende 14 dagen ter visie neder te leggen. De agenda is ten einde, de heer van den Heuvel kan nu het woord krijgen. Van den Heuvel. Mijn doel is alleen om eenige officieele stukken over te leggen en dit naar aanleiding van het geen door den heer van Beurden in een vorige vergadering is gezegd. Mijn doel is niet, en is het ook nooit geweest, om obstructionisme te voeren maar om mijn optreden eenigszins uiteen te zetten. De eerste brief die ik heb ontvangen luidt als volgt Tilburg, 18 Maart 1911. Aan de?i Heer J. van den Heuvel Lid der gasconwtissie uit den Raad der gemeente Loonopzand, te Loonopzand Mijnheer. Hiermede heb ik de eer U te beves tigen, dat ik indertijd met U eene be spreking heb gehad, naar aanleiding van de door mij aan den heer Burgemeester Uwer gemeente bijschrijven van 26 Oc tober 1910 No. 139 B I opgegeven kos ten van vervoer van steenkolen inclusief overladingskosten ten behoeven der op te richten gasfabriek onder Kaatsheuvel en wel le Van Waalwijk naar Kaatsheuvel. 2e Bij gesloten water van Tilburg naar Kaatsheuvel. Zooals u bekend is, was door mij genoteerd in bovengenoemd schrijven a. voor vervoer bedoeld sub I f 0.45. overladen te Waalwijk f 0-2 5 is f0.70. b. Voor vervoer sub 2 f 0.76 overladen te Tilburg f0.12"9 is f 0.881/, alles ge rekend per 1000 K. G. Bij de hier bedoelde bespreking hebt U mij medegedeeld, dat het zeer in het belang van de bewoners van het dorp Loonopzand zoude zijn, wanneer ook zij direct bij oprichting aan de gasfabriek konden worden aangesloten, doch dat dit geheel afhankelijk was van de plaats waar de fabriek zou verrijzen, zeer be grijpelijk een plaats in de richting van het dorp Loonopzand gelegen aan den zoogenaamden Horst nabij de prov. weg Waalwijk-Tilburg in de onmiddellijke nabijheid van de tramlijn. Ter wille van het welslagen der po gingen door de bewoners van het dorp Loonopzand aangewend, om tot een gunstigen uitslag te kunnen geraken, deed u een beroep op de medewerking onzer maatschappij om het daarheen te willen leiden, de vrachtkosten tot een minimum terug te brengen, ten einde, door meerdere voordeelen aan te bieden de gemeenteraad overtuigd zou zijn een directe aansluiting van het dorp Loon opzand volstrekt geen afbreuk zou kunnen doen aan den goeden gang van zaken. Uit erkentelijkheid voor den steun, welke mijne Mij. steeds van de bewo ners van het dorp Loonopzand heeft mogen ondervinden en waarvoor ik U mede hierbij gaarne dank z-g, heb ik uw verzoek gaarne in overweging ge nomen en heb ik U verzocht mij een schriftelijk voorstel te willen doen toe komen, waarbij mij zou worden mede gedeeld tot welken prijs de gemeente gedacht had eventueel het vervoer aan onze Mij. te kunnen opdragen. In over leg met het bestuur der Mij. kon alsdan nader worden beslist of al dan niet hier op kon worden ingegaan. Daarbij had ik op het oog bijwijze van uitzondetfng mijne Mij. voor te stellen op dit vervoer van toepassing te doen zijn ons speciaal tarief voor het vervoer van groote hoe veelheden koopwaren o.a. steenkolen, hoewel het quantum door uwe gemeente jaarlijks te vervoeren niet groot genoeg was. Mijne Mij. zou hiertoe wel bereid zijn geweest. Dit tarief bedraagt t 0.35 per 1000 KG. of Waalwijk(Haven) exclu sief de overladingskosten welke op f 0.25 per 100 KG moesten blijven. Het spijt mij hier te moeten neerschrijven, dat ik vanwege Uwe gemeente meerdere waar dering had verwacht voor mijne mede werking in deze dan nu het geval was, want men achtte het blijkbaar onnoodig mij zelfs eenig antwoord te geven, totdat ik eindelijk bij schrijven van 17 Febr. jl. van den heer Burgemeester Uwer gemeente een schrijven ontving mij ver zoekende om nadere inlichtingen, welk schrijven door mij op 21 Febr d-a.v. werd beantwoord en waarin ik begrij pelijkerwijze heb doen uitkomen, thans geen aanleiding meer bestond, van de gewone vastgestelde tarieven af te wijken. Hoogachtend De Directeur. Het andere rchrijven van de Mij. luidt: Hiermede verklaar ik, dat door mijne Mij. voor scheepsvrachten uit Duitsch- land voor steenkolen een gemiddelde vracht wordt betaald van f 1.00 per 1000 KG. tot Waalwijk. Thans is door de Steenkolen Handels- vereeniging te Utrecht een schipper (230 ton) bevracht aan f 0.877s per 1000 KG. (Duisburg-Ruhrort-Waalwijk). Hoogachtend De Directeur. Mijnheer de Voorzitter Aangezien ik het lange betoog des ïeeren van Beurden niet staande de zit ting van 10 Maart met één slag overzien kon, zult U mij wel willen toestaan met een enkel woord hierop even terug te romen. Vooreerst stip ik dan aan hoezeer werd opgeblazen de misrekening van den Loonschen schrijver aan het college van Gedeputeerde Staten, die de tegenstelling maakte van 70 c. tegenover 35 cent per duizend kilo's vervoer, terwijl hij geen rekening hield dat in de 70 cent de overladingskosten begrepen waren, welke bij het laatste cijfer werden over het hoofd gezien. Dit werd door Mijnheer v. B. wel dubbel en dwars behamerd en als schromelijke onwaarheid gebrandmerkt 't ging dan ook om eene som van een paar honderd gulden. Daar staat echter tegenover dat Z Ed. aan Gedeputeerde Staten heel wat opdischt wat minder door den beugel kan o.a. zou voor het kolenvervoer, op gezag des heeren Oer- lemans, de spoor de aangewezen weg zijn en zou voor 40 c. per 1000 kilo s alles inbegrepen, een wagen kolen door de voerlieden van af station Kaatsheu- vel-Capelle tot de gasfabriek, een afstand van pl.m. 3 kwartier, worden aangevoerd. En wat is nu de waarheid f Dat een wagon per spoor van af het Ruhrgebied tot Kaatsh.-Cap. f26 kost en dezelfde hoeveelheid langs den waterweg opflO komt te staan, en terwijl de heer v. B. f 4 aan de voerlieden toekent, de Direc teur der Hollandsche buurtspoorwegen de lossing van een wagon van af station Tilburg tot de opslagplaats van den tram, een afstand van 5 minuten ook met f4. de voerlieden betaalt, die te Tilburg toch zeker onderling concurreeren. Hoor bij gaand schrijven ter toelichting. 10.000 kilo's zouden dus aan de Kat tensteeg gebracht minstens f 30 kosten terwijl per schip en tram de kosten aan den Horst f 17. zouden bedragen eene winst dus van f 1300 op honderd wagens, die jaarlijks terugkeerende, een mooie som was voor afschrijving. Niet te ver wonderen dus dat gemeente Waalwijk, nu zij een betere opslagplaats krijgt ondanks hare ligging nabij het station, er over denkt voortaan al hare kolen per schip aan te voeren. En wat nu te zeggen van het verharde wegje van pl m. f350 door den heer v. B. geprojecteerd, nota bene om er door dik en dun steenkolenkarren over te voe ren De heer de Bruijn, opzichter der Provinciale wegen, eene autoriteit die er van mee ken praten, besomt dien weg met de minste grez-keien bestraat op f 9000. Ook hierom dus betreur ik de plaatsing in de Kattensteeg en ware het m i. beter in plaats van een derde ver harde verbinding met Sprang te zoeken, welke nieuwe verbinding weer nieuwe onderhoudskosten met zich brengt die som te verwerken aan het terrein bij de beide scholen van Loonschendijk, aan de wegen der Rechtvaart, van den Hil en het Hoekje en te bestedeD aan de verbetering van het Varkenseind dat in den winter eene zee gelijkt; ook beveel ik dan voor wijk A. zeer aan de wegen van het Kraanven, de Moer en de Molen straat en vestig Uwe attentie op den armzaligen toestand onzer wetering en der dorpstraat bij nat weder. Het voordeel van het bouwen aan den Horst, ga ik stilzwijgend voorbij, als genoegzaam bewezen. De heer van Beurden weet wel dat het petroleumverbruik het gasverbruik niet vaststelt en dit om te bewijzen hoe on zeker het is dat Loon-op Zand het door den heer van Mlerlo gestelde quantum halen kan. Maar waarom dan de com missie-vergadering verijdeld waarin ik zou verzocht hebben den heer v. Mierlo opdracht te willen geven tot degelijk onderzoek De Loonsche leden toch; spotten niet met eene uitgave van f30.000 zij willen eene zakelijke aansluiting of geene, en daarom zeggen zij het den heer Rijken niet na »wat komt het er op aan waar de gasfabriek staat, al was het in het Loonsch Hoekje, als Loon- op-Zand maar licht krijgt, de gemeente heeft toch geld genoeg.* Neen, Mr de V. de Loonsche leden willen niet in het ongerijmde aansluiten en daarom te meer keuren zij af het in de vergadering van 3 December met overijling genomen raadsbesluit >eene gasfabriek te stichten in de Kattensteeg met zulke capaciteit gebouwd dat Loon opz&nd later kan aansluiten.* Zij weten dat die >later< nimmer meer zal opda gen en dus die meerdere capaciteit dood kapitaal is en blijftzij weten dat binnen korten tijd zij voor latere aansluiting hunne beste troeven verspelen daarjhr. Verheijen, de Z.Eerw. Heer Pastoor enz., die nu gaarne aansloten, niet wachten tot het tijdstip daar is dat de winst der fabriek gebleken is. Inderdaad, is er een meer wonderbare tegenstelling denk baar dan eenerzijds de onwil tot een on 'erzoek van Loonopzand per Mr. van Mierlo en, wat sterker is, de zinspeling van den heer van Beurden die, steunend op de gegevens dat pétrole- en gasver bruik niet te vergelijken zijn, dit als ar gument gebruikt om de onmacht der aansluiting van Loonopzand te bewijzen en anderzijds het genomen raadsbesluit zelve dat de fabriek meer omvang geeft om Loonopzand wel aan te sluiten. Wat nu de kiezersvrees betreft, waar aan wij zouden lijden, de heer v. B. kan gerust zijn wij denken dat onze kiezers èn van Kaatsheuvel èn van Loonopzand intelligente mannen, die ons slechts be- oordeelen naar de mate onzer krachten zij weten dat de beste stuurlui steeds aan wal staan en vergeven gaarne kleine fouten en menschelijke dwalingen mits de bedoelingen maar eerlijk en open zijn. Resumeerende kom ik tot de slotsom dat de gasfabriek dan een vruchtbaar resultaat zou hebben gehad als lo. in den aanvang hier te Kaatsheuvel een onderzoek in regel ware ingesteld naar de meerdere of mindere ambitie der inwoners voor gasverlichting door eene commissie, die daarbij het nut en financieel voordeel hiervan had kunnen aantoonenmeteen waren wij dan op de hoogte geweest over het getal ver moedelijke aansluitingen en ware teleur stelling ook hier uitgesloten. 2o. als aan Loonopzand de eer ware gegeven van een onderzoek, waardoor bleek in hoever de al of niet-aansluiting gewettigd was, een onderzoek waardoor althans 1000 inwoners een blijk hadden gekregen van welwillendheid waarop zij toch ook alle recht mochten doen gelden en waardoor alles, in tegenstelling met nu, zonder den minsten wanklank vreed zaam en vriendschappelijk volvoerd ware. 3o. als de fabriek ware gebouwd aan den Horst bijaldien geconstateerd was dat er termen waren om Loonopzand aan te sluiten en Sprang en Vrijhoeven voor het feit waren gesteld zich oumid delijk uit te spreken over hunne aan sluiting onder zakelijken waarborg. 'Me dunkt, M- d. V. dan ware een heerlijk werk verrichtdan hadden wij het rapport van den deskundigen heer van Mierlo onpartijdig afgewikkeld dan had de fabriek, door hare goedkoopere daarstelling wegens voordeeliger aanvoer van materialen, belangrijk minder gekost, waren er geen 19 000 voor een harden weg benoodigd, had men ieder jaar f1300.op vervoer bespaard en kon men ad libitum per voerlieden, of bij een tegenvaller, die mijns bedunkens niet uit zou blijven, nog altijd per tram-Maat schappij het eindvervoer bewerkstelligen. Ik heb gemeend, M. de V. in het werkelijk belang der gemeente deze open verklaringen nogmaals te moeten herhalen en leg er mij verder gerust bij neer, enkel met levendigen spijt vervuld wijl te laat zal olijken dat, wat wellicht met tioede bedoelingen door den heer van Beurden cnm suis werd doorgedreven namelijk het stichten der fabriek in de Kattensteeg, eene groote teleurstelling zal zijn zoo voor henzelven als voor de gemeente ik zeg ->te laatdaar deze fout niet meer zal te herstellen zijn. Van Beurden. Aangezien de zaken zijn afgedaan, zal ik hierop niet van antwoord dienen. Van den Heuvel. Door het drijven van eenige lede", misschien ter goedertrouw gedaan, zijn twee gemeenten in oppositie gebracht. Verder deelt de heer v. d. Heuvel nog mede, dat hij er met zijn collega's van Loonopzand over zal praten, om de capaciteit van de fabriek af te voeren, waardoor f 30 000 wordt gered. Dit kan gedaan worden als blijkt dat Loonopzand toch niet zal aangesloten worden- Van Dortmond. Die paaltjes in de Schoolstraat kunnen die niet wat worden verzet Zooals ze nu staan is het 's avonds zeer gevaarlijk Reeds verscheidene men- schen en ik zelf ook zijn er reeds tegen aangeloopen, wat minder prettig is Als de paaltjes nu nog waren wit geverfd of hooger dan kon men ze zien, nu niet. Beter is het dat ze aan den ingang van de straat worden gezet of voor aan de Rechtvaart. Voorzitter Die paaltjes zijn door de verlegging van de straat verzet. Wij zullen er voor zorgen dat ze verzet worden. Hierna gaat de raad over in gesloten vergadering ter behandeling van vast stelling Hoofd. Omslag. ■n Het is U toch zeker bekend, dat dit blad algemeen gelezen wordt in Waalwijk, Baardwijk, Besoijen, Dru- nen, Nieuwkuik, Vlijmen. Haarsteeg, Herpt, Heusden, Dussen, Hank, Raams- donksveer, Raamsdonk(Dorp), Waspik, Capelle, Vrijhoeven-Cappel. Sprang, Kaatsheuvel, Loon-op-Zand en in de overige plaatsen van 't Land van Altena zeer vele lezers telt. Eene advertentie in dit blad, dat ALLEEN de uitvoerige raadsverslagen uit deze plaatsen geeft en mede daarom zoo algemeen gewild is, MOET DUS WEL VAN GROOT NUT ZIJN voor ter Waalwpsclie en Laiigslraatscke Courant,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1911 | | pagina 1