Nummer 52. Donderdag 29 Juni 1911. 34 Jaargang Tweede Blad [URDPEESCKE RONDVLUCHT, Bekendmaking. FEUILLETON. °P ter van het Zuiden. Stemming ter verkiezing van viet leden van den Gemeenteraad. Burgemeester en Wethouders van Waalwijk. Gelet op art. 55 laatste lid der Kieswet, brengen ter openbare kennis, dat op Donderdag den 6 Jnli 1911 eene stemming zal plaats hebben voor vier leden van den Gemeenteraad in het lokaal van het gemeentehuis alhier; dat die etemming zal plaats hebben van des voormiddags acht tot des namiddags vijf ure. De namen der candidaten voor deze stemming zijn in alphabetische volgorde: Brelielmans W. Van Everdingen H. G. Gragtmans J. Van Riel J. J. M. Timmermans Ph. W. B. Artikel 128 van het Wetboek van Strafrecht ,Hij die opzettelijk zich voor een ander uitgeven de aan eene krachtens wettelijk voorschrift uit geschreven verkiezing deelneemt, wordt gestraft met Gevangenisstraf van ten hoogste een jaar*. Waalwijk, den 27 Juni 1911. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, Th. db SURMONT de BAS SMEELE. De Secretaris, F. W. VAN LIEMPT. Wij zullen onze lezers maar de misère besparen van een verhaal omtrent de dagen van wachten in Gilze Rijen en Soesterberg, waar storm en regen de menschen wrevelig maakte, maar waar ook de oneenigheid tusschen sport- commissarissen en vliegers, die toch ook niet graag hun hachje wagen, het hare bijdroeg tot de meest onaangename verveling. Van Gilze-Rijen behoeven we wel niets te zeggen, er waren er zoovelen die met ons de dagen en nachten van wachten, en uitkijken meemaakten, die mee pic-nikten in de heide, die mee het terrein opvlogen, zich langs de lijn schaarden als er een valsch bericht binnen kwam, die weer weggingen 's avonds heel gelaten, om ten 3, 4 uur, na een paar uur rust weer terug te komen, om nog niets te zien. Gelukkig degenen die op onze tijding Maandagmiddag om ongeveer 3 uur nog vertrokken. Zij hebben tenminste nog genoten van het heerlijke schouwspel, dat in Rijen werd geboden. Ons vorig verslag liep tot aankomst te Soesterberg, geven we nu de vlucht naar Rijen. Gilze-Rijen, Maandagavond. Het wachten is beloond' ruimschoots beloond geworden. ,.We hebben van halt vier af een schouwspel bijgewoond, zooals slechts weinigen ooit gezien zullen hebben In den tijd van drie en-een-half uur kwamen op het terrein 13 vliegers aan en vertrokken er elf. Ongeveer 3 uur werd het weer wat bedaarder. De wind ging wat liggen, terwijl ook de regen opgehouden had. Daar ging de telefoon en werd voor de zooveelste maal een gesprek begonnen met Soesterberg. Van dit moment af werd 't aan en afloopen met Telegrammen en voor de telefoon en begon men te bemerken, dat er nu coch eindelijk iets bijzonders ging gebeuren. En ja wel, de marechaussees en de huzaren werden telegrafisch gerequireerd en te ongeveer drie uur werd medegedeeld, dat Beaumont was vertrokken. Het publiek, dat nog zeer gering in aantal was, geraakte ineens in spanning en vloog naar het hekwerk om toch maar een goed plaatsje te krijgen. Het was een gedrang van officials enz. enz., terwijl al spoedig een vliegmachine in 't zicht kwam wat al even spoedig bleek een teleurstelling te zijn. Totdat einde lijk een groepje menschen, heel aan den overkant van het veld een, in de richting van Breda een stipje zien, dat allengs naderbij komt en blijkt een vliegmachine te zijn. Spoedig ontwaart men, dat het een eendekker is en dank zij den ge- oefenden oogen van de mecaniciens, weten ze al ras, dat het die van Beaumont is. En ja, zoo heeft dan het feit plaats, waarom wij 33 uur hebben staan wachten. Om 3.39 daalt Beaumont schitterend de aangewezen plaats. Beaumont einder verdwenen. Hierna komen in om voor de tweede maal op te stijgen j dat hij, tengevolge van een defect aan slechts 5 minuten tijdsverloop binnen I en had reeds een 15-tal meters gerold zijn vliegtoestel is motten landen op een Duval om 5 uur, Train om 5 02, Vedrines toen hij een kleine zwenking moest ma- akker bij Leuven Hij zal repareeren en om 5.04 en Tabuteau om 5 05. ken en het vliegtuig kantelde, zoodat den tocht voortzetten. Allen worden hartelijk toegejuicht door het nagenoeg geheel vernield werd. Om 8 uur 55 wordt in de richting de steeds grooter wordende menigte. Mécaniciens zullen trachten de schade Van Laeken op groote hoogte een vlieger Nadat we een tweedekker voorbij te herstellen. wordt op de schouders van eenige en thousiasten rondgedragen en aan de toejuichingen van het publiek, dat in middels spoedig toe kwam loopen, kwam geen einde. Het was eene losbarsting, die wel te voorzien was na zoo een lange spanning. Beaumont vertelde, dat hij veel last gehad had van regen en ook nog ver dwaald was Het traject SoesterbergGilzeRijen werd door Beaumont in 40 minuten afgelegd met den wind tegen. Ongeveer 10 minuten na hem komt weer een eendekker in 't zicht. Nu is het Kimmerling, die op groote hoogte aan komt zweven. Om de attentie van den vlieger te trekken, worden vuren gestookt met benzine. Zoodra de vlieger ze in de gaten krijgt gaat hij er recht op af, als een valk op zijn prooi en hij daalt prachtig in een vol plané van aan zienlijke hoogte. Direct uit zijn machine gesprongen, loopt hij op een draf naar de tent om z'n handteekening te zetten en komt spoedig op een drafje terug. Even daarna komen 3 vliegmachines hoog in de lucht in 't gezicht, welke blijkbaar het veld niet zien. want 2 vliegen er door in de richting Breda en een naar Tilburg. Beaumont en Kimmerling vertrekken beiden spoedig en zijn dra aan gezichts- Van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN." hebben zien vliegen, komt een eendekker in 't zicht, die regelrecht aankoerst op het veld. Het is Garros, die te 5.14 vlot land. Daarna vertrekken regelmatig Védrines 5.20, Duval 5.21, Tabuteau 5.27, en Garros 5.29. Deze daalt echter keert terug en vliegt om 5.30 tegelijk met Train weer op. Terwijl deze twee vertrekken, zien we Tabuteau dalen en langzaam achter de bosschen landen. Direct gaat een der volg auto's er op uit de machine, noch de aviateur hebben letsel bekomen. Tabu teau is in een korenveld terechtgekomen waar men reeds bezig was het koren te maaien, om het opstijgen mogelijk te maken. Intusschen vernemen we, dat boven Den Bosch een vliegtuig gezien is in de richting Nijmegen, terwijl even daarna Gibert in 't zicht l^omt en *e 5.45, daalt om te 5.59 weer te vertrekken. Uit de lichting Baarle-Nasseau komt een vliegmachine, aangesnord en koerst naar het terrein om te landen. Het is Train, die terugkeert, omdat zijn motor niet goed wetkt. Intusschen is het op alle rangen prop vol geworden. Het is onbegrijpelijk, waar al die menschen zoo gauw zijn vandaan gekomen. Nu zien we aan den horizon een stipje dat allengs zich vergroot tot een twee dekker. Het publiek, dat speciaal ge komen is om den Hollander Wijnmalen te zien, begint reeds te juichen. De tweedekker komt nader en nader en eindelijk kunnen we het no. lezen Het is no. 22, Henri Wijnmalen, die te 6,01 sierlijk op de aarde neerstrijkt, waarop een overdonderend gejuich los barst waar geen eind aankomt. Wijnmalen wordt op de schouders van eenige vrien den naar de directie kamer gebracht. We kunnen Wijnmalen even te spre ken krijgen. Hij klaagde erg over het weder en over zijn motor. Nauwelijks ïad hij dit terrein kunnen halen. Onder weg vlo£g hij Renaux voorbij. Even na hem komt Renaux aangezweefd vergezeld van zijn passagier Senousque Beiden, Renaux en Wijnmalen vertrekken onder geestdriftige toejuichingen van het publiek om 6.28, res. 6.29. We krijgen bericht, dat Barra gedaald is te Leerdam. Mécaniciens zijn reeds op weg om te helpen. Barra hoopt morgen vroeg om 2 uur zijn reis te <unnen vervolgen. Ook krijgen we nog een treurig bericht van Tabateau. Tabateau was gereed Om 7.9 komt een tweedekker in t' zicht het is Wijnmalen, die terugkomt voor een onweersbul waar hij onmogelijk door kan. Reeds 20 K. M. had hij af gelegd. Nadat de bui weggetrokken is stijgt Wijnmalen andermaal op even geestdriftig toegejuicht als de eprste maal. Vidart heeft te Woudrlchem een defect aan zijn motor gekregen. Hij weet zelf de fout te herstellen, hij stijgt alleen op en bereikt het terrein om 7.29, terwijl tot slot Prévost arriveert, die teGorinchem had moeten landen. Dinsdagmorgen. Hedenmorgen kan nog aankomenBarra en zullen vertrekken Prévost, Train Vidart en Barra. Zoo snel als hier gisteren de menigte bijeen was, heb ik tot nu toe niet bij gewoond Te Tilburg en Breda werd het vertrek van den eerste vlieger om 4 uur bekend en om 4 15 rijden reeds extra- 9) Ik wenBch rechtvaardig te handelen zelis tegenover eenen schurk. Ik heb n op gevoed met de gewoonten van een rijk man en het is mijn plicht ute redden van volslagen armoede. Daarom heb aan mijn zaakgelastigde geschreven, eene akte te laten pasaeeren, waarbij u levenslang een inkomen van twee honderd ponden wordt verzekerd, zonder eenig voor behoud. Zoodra die akte gereed zal zijn is mij hw lot overschillig. Gij kunt naar goedvinden handelen, mijnheer Eversleigh, en uwe mede gezellen kiezen zonder eenige vrees voor vermaning of inmenging van uwen dwazen bloedverwant, die u te zeer lief bad. Maar, beste oom sir Oswald wat heb ik gedaan dat gij mij zoo streng behan delt De jonge man was doodsbleek. Hij was verrast door den koelen toon van zijn oom maar hij trachtte zich nog voor de onver getelijkte onschuld te doen doorgaan, zelfs in dit wanhopig oogenblik, nu hij duidelijk gevoelde dat alles verloren was. Wat gij gedaan hebt riep de baronet driftig uit. Wil ik een paar brieven toonen, Reginald Everleigh twee brieven die mij op zonderlirgelinge wijze in handen zijn ge vallen twee brieven die mij en ieder ander de oplossing kannen geven van eene schan delijke geschiedenis, eene schandelijke en onteerende geschiedenis waarvan gij de held Bijt Welke brieven. Gij zult ze lezen, antwoordde sir Oswald Zijn zijn aan uw adres en zijn in uw bezit geweeBt, die brieven waren van weinig belang voor een man van zooveel fyne beschaving. Iemand anders verschilde hierin met van gevoelen en oordeelde dat ze het bewaren wel zouden beloonen hij zond ze mij. De baronet nam twee envoloppen van de tafel en rijkte hen aan neef over. Het adres van den eersten brief ziende werd het gelaat van Reginald Eversleigh lijk kleurig en den tweeden beschouwende, gaf hij de beide stukken aan zijn oom terug terwijl zijne hand, zijns ondanks bleefde. Ik weet niets van die brieven stamelde hij met Bchorre stem. Niet vroeg de oom. Dau zal ik u moe ten inlichten. Sir Oswald nam deD brief uit een der en veloppen, maar voor hij begon te lezen> zag hij zijn neef aan, ernstig in zijne gansche houding zonder eenigen zweem van toorn Voor ik dezen brief las geloofde ik niettegenstaande al uwe dwaasheden en uit spattingen, dat uw hart ten minste eerlijk en grootmoedig was. Nadat ik van den inhoud van dit schrijven kennis nam. wist ik dat gij laag en zonder gevoel zijt. Gij zegt niets van hen te weten Misschien zult gij mij willen wijsmaken dat gij den naam vergeten hebt van wie hem schreef. En toch kan het moeilijk zijn dat de naam van Maria Goodwin u zoo spoedig uit het geheugen is gegaan De jonge man liet het hoofd op de borst zinken. Afgrijselijke woede maakte zich van hem meester, want hij wist dat een van de vreeselijkste geheimen zijns levens aan zijn oom was geopenbaard. Gij waart verloofd met Jeanne Stukely eene edele en schoone vrouw. Door jouw slecht gedrag hebt ge haar verloren en een ander kind, Maria van Goodwin tot den dood ge bracht. Hij las hem haar laatsten brief voor, die zij voor haar dood geschreven had. Op mijn eerewoord, sir Oswald, ik wilde de zaak op edele wijze beëindigen. Ik wilde hier bleef de jongeling steken, maar zijn oom lette er niet op. Er heerschte een oogenblik stilte na het voorlezen van dezen brief eene stilte, door den heer Eversleigh z-lfs niet verbroken. Den tweeden brief behoef ik u nauwelijks voor te lezen, sprak de baronet hij is van zichtbaar. Hij nadert zeer snel. Het is Wijnmalen l Onder groote geestdrift landt hij met merkwaardige zekerheid om 9 uur in het vliegkamp. Wijnmalen was om 2 uur 15 in den morgen uit Brasschaft, waar hij den avond had doorgebracht, vertrokken. Op zijn tocht had hij een reeks onge lukjes. Toen één der vleugels van zijn tweedekker licht beschadigd werd door het breken vnn een ijzerdraad, moest hij bij Mechelen landen, waar hij 4 uren oponthoud had. De ofncieele tijd van aankomst van Wijnmalen te Berchem was 9 uur 4 min. 32 sec. Zijn tijd over de vierde étape bedraagt 52 uren, 46 min. 32 sec. Hij is achtste geplaatst in de vier étapes met 110 uren 45 min. 32 sec. Het ongeval, Wijnmalen bij Mechelen overkomen, werd veroorzaakt door het afspringen van een stuk van de schroef van zijn machine, dat den linkervleugel verscheurde. Dit had ernstige gevolgen een jong man, dien gjj zoo goedgunstig waart nu een jaar geleden, onder uwe hoede te nemen een jong man, geplaatst op een bankierskantoor, wiens zwakke zijde hem id zijne eerzucht aarspoorde om den heheimzm- nigen kring van de groote wereld binnen te treden. Gij waart zoo goed hem in zijn zwak te steunen, maar gij bepaaldet zelf uwen prijs en wensebtet er voordeel mee te doen. Gij maaktet den bankiersklerk bekend met de geheimenissen van kaart- en biljartspel. Gij wont hem zijn geld af, meer dan hij ver liezen kon, de na den rol te hebben vervuld van den aangenaamsten, meest toegevenden vriend, toondet gij u als een streng schuld- eischer zonder eenig medelijden. Gij dreigdet uwen vriend met eerloosverklaring, als hij zijne schuld niet betaalde. fljj schreef u brieven vol verontschuldigingen, maar gij lachtet met zijne emeekingen ten laatste, half waanzinnig door angst, nam hij een gedeelte ,van het geld dat hem door zijne patroons was toevertrouwd, om u te betalen. Hierop volgde ontdekking, zooals in zulke gevallen op het laatst bekend wordt, en uw vriend en slacht offer ging naar de strafkolonie. Yooraleerhij Engeland verliet, schreef hij u dezen brief, u smeebende dat gij medelijden zoudt hebben met zijne moeder, eene weduwe, die door zijne schande van alles beroofd was. Ik vraag m\j af hoe zeer gij dien brief ter harte hebt ge nomen, mijnheer Eversleigh ik vraag mij af wat gij deedt om die hulpelooze en zwaar beproefde vrouw te troosten, die al haar leed aan u te danken heeft. De jengdige officier durfde zijne oogen niet tot zijn oom opslaan zijn schuldbesef stelde hem buiten stant om een enkel woord ter zijner verdediginging te uiten. Er blijft mij weinig meer te zeggen over hernam de baronet. Ik heb u liefgehad zooals zelden iemnnd een neef bemint. Ik had u lief om den wil van den broeder, die in mijne armen stierf en om den wil van een, die mij nog dierbaarder was dan die broeder, om de vrouw die wij beiden beminden en die tusschen ons koos den jongeren en armsten broeder kiezende, maar de genegenheid en achting van den ouderen tot haar levenseind behoudende (Wordt vervolgd.) treinen af. Ik sprak een heer «ur. de^.weed^ker hout die per auto in drie kwartier van kun°«heD° njn evcnwicht. Turnh®ut naar Gilze-Rijen gekomen was. g^raaKte er j Eén fietser een heer uit Zundert, die Gilze-RijenDinsdagmorgen al zijn krachten inspande om zoo gauw Hedenmorgen om halfnegen landde mogelijk op het'terrein aanwezig te zijn, Tilburg een monoplaan, om benzine in viel bij aankomst door overspanning be- L nemen en vervolgde daarna haar weg wusteloos ter aarde Na eenigen tijd rust n&ar Qyze_Rijen. te hebben genomen kwam hij weer bij. ^pen (n.B.) is Le Lasseur geval- Le Lasseur. ien, Zijn toestel is zwaar beschadigd, ter Le Lasseur, die Donderdag op de wijl de vlieger zelf licht gewond is etape Luik-Venlo-Soesterberg in panne Dinsdagmorgen om 4.36 lande Barra van is gebleven bij Echt, in Limburg is gis- Leerdam uit, te Gilze—Rijen, en vertrok teravond om 7 uur vandaar naar Venlo weer om 5.07. vertrokken waar hij 20 minuten later Van de vliegers, die hier nog aanwe- behouden aankwam. Om 7.49 zette, hij zig waren, zijn nog vertrokken: Vidart de reis voort, vloog over Rhenen en om 4 uur en Prévost om 4.15. lande omstreeks half tien bij den tol te Train, wiens motor nog niet in orde Soesterberg op 20 minuten van het is, blijft nog hier, terwijl Tabuteau en Le vliegkamp. Lasseur ook hier blijven wegens bescha- Van morgen reeds vroegtijdig begaf diging van hun toestellen. Het toestel Le Lasseur zich per auto naar zijn ma- van Tabuteau zal waarschijnlijk naar het chine terug, die gedurende de geheele vliegkamp vervoerd worden, om het te nacht was bewaakt. Op zijn verzoek herstellen werd nog wat voor de opstijging benoo-| Te Brussel. digde olie en benzine aangevoerd, waar- Maandagavond, na hii even voor half zes in het fraaie u j ochendweer opsteeg, om precies half zes In het vliegkamp te Berchem, aan e te dalen. Bij deze daling kwam het chaussée de Grand, hebben zooeven de ranke zweeftuig eenigzins onzacht op aankomstals volgt.plaats gehad den grond terrecht, waardoor een twee- Beaumont arriveerde het eerst, kimmer tal dfaden knapten. Met het repareeren ling landde als tweede. V«volge».kwa; vap een en ander werd daarna een aan- men aan Vedrines, Garros, Gibert, Du van gemaakt. Na de reparatie steeg val en Renaux. R Le Lasseur om 8 minuten voor half acht Het Comité van e v eg tot vertrek naar Gilze-Rijen op. chem ontving later in den avond be richt, dat Wijnmalen moest landen in 's hertogenbosch. het miRtaire vliegkamp te Brasschaet bij Omstreeks drie uur gistermiddag ver- Antwerpen hij hoopt te 3 uur in den toonde zich een vlieger boven deze stad, m0rgen te Berchem te zijn tomende uit de richting Breda. Na een De officieele tijden van aankomst te vlucht rond den St. Janstoren streek de Berchem zijn: vliegenier éven buiten de stad op het r Beaumont, 5 uur 27 min. 4/5 sec. veld neder. In een oogenblik tijds waren honderden in de nabijheid; ook de Bossche aviateur Henri Bakker kwam seCt 2. Kimmerling, 5 uur 44 min. 2/5 sec. 3. Vedrines, 6. uur 22 min. 57 3/5 per auto aantuffen. Nu bleek dat de gelande vlieger was één der deelnemers aan de Europeesche rondvlucht. Het Garros. Door den regen was hij was den weg kwijt geraakt, van daar dat hij 4. Garros, 6 uur 35 min. 57 3/5 sec. 5. Gibert, 6 uur 56 min. 5 sec. 6. Duval, 7 uur 43 min. 49. sec. 7. Renaux, 8 uur 3 min. 39 3/5 Tot dusver is iedere etape door een hier m<Test landen. De heer Bakker hielp 1 andere vlieger gewonnen. Beaumont den verdwaalde op wegzette de machine heeft met zijn eerst aankomen te Brus- mede in beweging en weer ging Garros 22,600 francs verdiend; Kimmerling de lucht in. krijgt 6000 francs, Védrines 4000, Gar- Een protest. Het Hbl. verneemt, dat ros 2500, Gibert en Duval ieder 2000, de aviateurs hebben besloten, een protest Renaux 1000 francs, in te dienen tegen BeaumoDt die ver- De tijden voor de vierde etapel[boes- trokken is,niettegenstaande dealgemeene terber—Gilze—Rijen—Brussel, 200K.M.) overeenkomst. Het schijnt nochtans, dat zijn. de commissarissen het protest ter zijde I 1. Beaumont in 37 u. 21 min. 4/5 s. zullen leggen Berchem, Dinsdagmorgen Prévost heeft moeten landen te Sint- Leonard bij Turnhout. Hij is per spoor hierheen gekomen, daar zijn toestel ge broken is. Het vertrek der deelnemers aan de 2. Kimmerling in 37 u. 34 m. 48 s. 3. Védrines in 38 u. 57 1/5 s. 4. Garros in 38 u. 36 m. 57 3/5 s. 5- Gibert in 38 u- 56 m. 51 s. 6. Duval in 39 u. 10 m. 7. Renaux in 39 u. 49 min. 39 3/5 s. Men weet dat het vertrek van Soes- Rondvlucht van hier naar Roubaix (vijfde terberg rekent van Zondagmorgen 4 uur êtape) is bepaald op morgen, Woensdag- af. ochtend te 10 uur 7 De totale class.fikatie Is tot dusver Tot dusver, 3 uur, is nog geen bericht na de vier volbrachte ctapes ontvangen, betreffende Wijnmalen. 1. Beaumont, «n 45 uur 9 min. 37 sec Zooeven komt bericht, dat Barra is 2. Garros, in 47 uur 08 min. 57 1.5 gevallen om 7 uur 18, ten Westen van sec. Lier. Hij ls ongedeerd. 3. Védrines in 65 uur 8 min. 26 2/5 Het gerucht gaat, dat een telegram sec. akb^ ontvangen is van Tabuteau, waarin deze 4. Gibert, m 68 uur 27 min. 4/j sec. mededeelt, dat hij het opgeeft. 5. Renaux in 69 uur 14 mln. sec Vidart komt zooeven in een automo- 6. Kimmerling in 72 uur, 59 min. biel in het vliegkamp aan. Hij vertelt sec.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1911 | | pagina 5