Nummer 52.
Donderdag 29 Juni 1911.
34 Jaargang
Tweede Blad
[URDPEESCKE RONDVLUCHT,
Bekendmaking.
FEUILLETON.
°P
ter
van het Zuiden.
Stemming ter verkiezing van viet leden
van den Gemeenteraad.
Burgemeester en Wethouders van Waalwijk.
Gelet op art. 55 laatste lid der Kieswet, brengen
ter openbare kennis, dat op Donderdag den 6
Jnli 1911 eene stemming zal plaats hebben voor
vier leden van den Gemeenteraad in het lokaal
van het gemeentehuis alhier; dat die etemming
zal plaats hebben van des voormiddags acht tot
des namiddags vijf ure.
De namen der candidaten voor deze stemming
zijn in alphabetische volgorde:
Brelielmans W.
Van Everdingen H. G.
Gragtmans J.
Van Riel J. J. M.
Timmermans Ph. W. B.
Artikel 128 van het Wetboek van Strafrecht
,Hij die opzettelijk zich voor een ander uitgeven
de aan eene krachtens wettelijk voorschrift uit
geschreven verkiezing deelneemt, wordt gestraft
met Gevangenisstraf van ten hoogste een jaar*.
Waalwijk, den 27 Juni 1911.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester,
Th. db SURMONT de BAS SMEELE.
De Secretaris,
F. W. VAN LIEMPT.
Wij zullen onze lezers maar de misère
besparen van een verhaal omtrent de
dagen van wachten in Gilze Rijen en
Soesterberg, waar storm en regen de
menschen wrevelig maakte, maar waar
ook de oneenigheid tusschen sport-
commissarissen en vliegers, die toch ook
niet graag hun hachje wagen, het hare
bijdroeg tot de meest onaangename
verveling.
Van Gilze-Rijen behoeven we wel
niets te zeggen, er waren er zoovelen
die met ons de dagen en nachten van
wachten, en uitkijken meemaakten, die
mee pic-nikten in de heide, die mee het
terrein opvlogen, zich langs de lijn
schaarden als er een valsch bericht binnen
kwam, die weer weggingen 's avonds
heel gelaten, om ten 3, 4 uur, na een
paar uur rust weer terug te komen, om
nog niets te zien.
Gelukkig degenen die op onze tijding
Maandagmiddag om ongeveer 3 uur nog
vertrokken. Zij hebben tenminste nog
genoten van het heerlijke schouwspel,
dat in Rijen werd geboden.
Ons vorig verslag liep tot aankomst
te Soesterberg, geven we nu de vlucht
naar Rijen.
Gilze-Rijen, Maandagavond.
Het wachten is beloond' ruimschoots
beloond geworden. ,.We hebben van halt
vier af een schouwspel bijgewoond, zooals
slechts weinigen ooit gezien zullen hebben
In den tijd van drie en-een-half uur
kwamen op het terrein 13 vliegers aan
en vertrokken er elf.
Ongeveer 3 uur werd het weer wat
bedaarder. De wind ging wat liggen,
terwijl ook de regen opgehouden had.
Daar ging de telefoon en werd voor de
zooveelste maal een gesprek begonnen
met Soesterberg. Van dit moment af
werd 't aan en afloopen met Telegrammen
en voor de telefoon en begon men te
bemerken, dat er nu coch eindelijk iets
bijzonders ging gebeuren. En ja wel, de
marechaussees en de huzaren werden
telegrafisch gerequireerd en te ongeveer
drie uur werd medegedeeld, dat Beaumont
was vertrokken.
Het publiek, dat nog zeer gering in
aantal was, geraakte ineens in spanning
en vloog naar het hekwerk om toch
maar een goed plaatsje te krijgen. Het
was een gedrang van officials enz. enz.,
terwijl al spoedig een vliegmachine in
't zicht kwam wat al even spoedig bleek
een teleurstelling te zijn. Totdat einde
lijk een groepje menschen, heel aan den
overkant van het veld een, in de richting
van Breda een stipje zien, dat allengs
naderbij komt en blijkt een vliegmachine
te zijn. Spoedig ontwaart men, dat het
een eendekker is en dank zij den ge-
oefenden oogen van de mecaniciens,
weten ze al ras, dat het die van Beaumont
is. En ja, zoo heeft dan het feit plaats,
waarom wij 33 uur hebben staan wachten.
Om 3.39 daalt Beaumont schitterend
de aangewezen plaats. Beaumont
einder verdwenen. Hierna komen in om voor de tweede maal op te stijgen j dat hij, tengevolge van een defect aan
slechts 5 minuten tijdsverloop binnen I en had reeds een 15-tal meters gerold zijn vliegtoestel is motten landen op een
Duval om 5 uur, Train om 5 02, Vedrines toen hij een kleine zwenking moest ma- akker bij Leuven Hij zal repareeren en
om 5.04 en Tabuteau om 5 05. ken en het vliegtuig kantelde, zoodat den tocht voortzetten.
Allen worden hartelijk toegejuicht door het nagenoeg geheel vernield werd. Om 8 uur 55 wordt in de richting
de steeds grooter wordende menigte. Mécaniciens zullen trachten de schade Van Laeken op groote hoogte een vlieger
Nadat we een tweedekker voorbij te herstellen.
wordt op de schouders van eenige en
thousiasten rondgedragen en aan de
toejuichingen van het publiek, dat in
middels spoedig toe kwam loopen, kwam
geen einde. Het was eene losbarsting,
die wel te voorzien was na zoo een lange
spanning.
Beaumont vertelde, dat hij veel last
gehad had van regen en ook nog ver
dwaald was
Het traject SoesterbergGilzeRijen
werd door Beaumont in 40 minuten
afgelegd met den wind tegen.
Ongeveer 10 minuten na hem komt
weer een eendekker in 't zicht. Nu is
het Kimmerling, die op groote hoogte
aan komt zweven. Om de attentie van
den vlieger te trekken, worden vuren
gestookt met benzine. Zoodra de vlieger
ze in de gaten krijgt gaat hij er recht
op af, als een valk op zijn prooi en hij
daalt prachtig in een vol plané van aan
zienlijke hoogte. Direct uit zijn machine
gesprongen, loopt hij op een draf naar
de tent om z'n handteekening te zetten
en komt spoedig op een drafje terug.
Even daarna komen 3 vliegmachines
hoog in de lucht in 't gezicht, welke
blijkbaar het veld niet zien. want 2
vliegen er door in de richting Breda en
een naar Tilburg.
Beaumont en Kimmerling vertrekken
beiden spoedig en zijn dra aan gezichts-
Van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN."
hebben zien vliegen, komt een eendekker
in 't zicht, die regelrecht aankoerst op
het veld. Het is Garros, die te 5.14 vlot
land. Daarna vertrekken regelmatig
Védrines 5.20, Duval 5.21, Tabuteau
5.27, en Garros 5.29. Deze daalt echter
keert terug en vliegt om 5.30 tegelijk
met Train weer op.
Terwijl deze twee vertrekken, zien we
Tabuteau dalen en langzaam achter de
bosschen landen. Direct gaat een der volg
auto's er op uit de machine, noch de
aviateur hebben letsel bekomen. Tabu
teau is in een korenveld terechtgekomen
waar men reeds bezig was het koren te
maaien, om het opstijgen mogelijk te
maken.
Intusschen vernemen we, dat boven
Den Bosch een vliegtuig gezien is in de
richting Nijmegen, terwijl even daarna
Gibert in 't zicht l^omt en *e 5.45, daalt
om te 5.59 weer te vertrekken.
Uit de lichting Baarle-Nasseau komt
een vliegmachine, aangesnord en koerst
naar het terrein om te landen. Het is
Train, die terugkeert, omdat zijn motor
niet goed wetkt.
Intusschen is het op alle rangen prop
vol geworden. Het is onbegrijpelijk, waar
al die menschen zoo gauw zijn vandaan
gekomen.
Nu zien we aan den horizon een stipje
dat allengs zich vergroot tot een twee
dekker. Het publiek, dat speciaal ge
komen is om den Hollander Wijnmalen
te zien, begint reeds te juichen.
De tweedekker komt nader en nader
en eindelijk kunnen we het no. lezen
Het is no. 22, Henri Wijnmalen, die te
6,01 sierlijk op de aarde neerstrijkt,
waarop een overdonderend gejuich los
barst waar geen eind aankomt. Wijnmalen
wordt op de schouders van eenige vrien
den naar de directie kamer gebracht.
We kunnen Wijnmalen even te spre
ken krijgen. Hij klaagde erg over het
weder en over zijn motor. Nauwelijks
ïad hij dit terrein kunnen halen. Onder
weg vlo£g hij Renaux voorbij.
Even na hem komt Renaux aangezweefd
vergezeld van zijn passagier Senousque
Beiden, Renaux en Wijnmalen vertrekken
onder geestdriftige toejuichingen van het
publiek om 6.28, res. 6.29.
We krijgen bericht, dat Barra gedaald
is te Leerdam. Mécaniciens zijn reeds
op weg om te helpen. Barra hoopt
morgen vroeg om 2 uur zijn reis te
<unnen vervolgen.
Ook krijgen we nog een treurig bericht
van Tabateau. Tabateau was gereed
Om 7.9 komt een tweedekker in t' zicht
het is Wijnmalen, die terugkomt voor
een onweersbul waar hij onmogelijk
door kan. Reeds 20 K. M. had hij af
gelegd. Nadat de bui weggetrokken is
stijgt Wijnmalen andermaal op even
geestdriftig toegejuicht als de eprste
maal.
Vidart heeft te Woudrlchem een defect
aan zijn motor gekregen. Hij weet zelf
de fout te herstellen, hij stijgt alleen op
en bereikt het terrein om 7.29, terwijl
tot slot Prévost arriveert, die teGorinchem
had moeten landen.
Dinsdagmorgen.
Hedenmorgen kan nog aankomenBarra
en zullen vertrekken Prévost, Train Vidart
en Barra.
Zoo snel als hier gisteren de menigte
bijeen was, heb ik tot nu toe niet bij
gewoond Te Tilburg en Breda werd het
vertrek van den eerste vlieger om 4 uur
bekend en om 4 15 rijden reeds extra-
9)
Ik wenBch rechtvaardig te handelen
zelis tegenover eenen schurk. Ik heb n op
gevoed met de gewoonten van een rijk man
en het is mijn plicht ute redden van volslagen
armoede. Daarom heb aan mijn zaakgelastigde
geschreven, eene akte te laten pasaeeren, waarbij
u levenslang een inkomen van twee honderd
ponden wordt verzekerd, zonder eenig voor
behoud. Zoodra die akte gereed zal zijn is mij
hw lot overschillig. Gij kunt naar goedvinden
handelen, mijnheer Eversleigh, en uwe mede
gezellen kiezen zonder eenige vrees voor
vermaning of inmenging van uwen dwazen
bloedverwant, die u te zeer lief bad.
Maar, beste oom sir Oswald wat
heb ik gedaan dat gij mij zoo streng behan
delt
De jonge man was doodsbleek. Hij was
verrast door den koelen toon van zijn oom
maar hij trachtte zich nog voor de onver
getelijkte onschuld te doen doorgaan, zelfs in
dit wanhopig oogenblik, nu hij duidelijk
gevoelde dat alles verloren was.
Wat gij gedaan hebt riep de baronet
driftig uit. Wil ik een paar brieven toonen,
Reginald Everleigh twee brieven die mij
op zonderlirgelinge wijze in handen zijn ge
vallen twee brieven die mij en ieder ander
de oplossing kannen geven van eene schan
delijke geschiedenis, eene schandelijke en
onteerende geschiedenis waarvan gij de held
Bijt
Welke brieven.
Gij zult ze lezen, antwoordde sir Oswald
Zijn zijn aan uw adres en zijn in uw bezit
geweeBt, die brieven waren van weinig belang
voor een man van zooveel fyne beschaving.
Iemand anders verschilde hierin met
van gevoelen en oordeelde dat ze het bewaren
wel zouden beloonen hij zond ze mij.
De baronet nam twee envoloppen van de
tafel en rijkte hen aan neef over.
Het adres van den eersten brief ziende
werd het gelaat van Reginald Eversleigh lijk
kleurig en den tweeden beschouwende, gaf
hij de beide stukken aan zijn oom terug
terwijl zijne hand, zijns ondanks bleefde.
Ik weet niets van die brieven stamelde
hij met Bchorre stem.
Niet vroeg de oom. Dau zal ik u moe
ten inlichten.
Sir Oswald nam deD brief uit een der en
veloppen, maar voor hij begon te lezen>
zag hij zijn neef aan, ernstig in zijne gansche
houding zonder eenigen zweem van toorn
Voor ik dezen brief las geloofde ik
niettegenstaande al uwe dwaasheden en uit
spattingen, dat uw hart ten minste eerlijk en
grootmoedig was. Nadat ik van den inhoud
van dit schrijven kennis nam. wist ik dat gij
laag en zonder gevoel zijt. Gij zegt niets van
hen te weten Misschien zult gij mij willen
wijsmaken dat gij den naam vergeten hebt
van wie hem schreef. En toch kan het moeilijk
zijn dat de naam van Maria Goodwin u zoo
spoedig uit het geheugen is gegaan
De jonge man liet het hoofd op de borst
zinken. Afgrijselijke woede maakte zich van
hem meester, want hij wist dat een van de
vreeselijkste geheimen zijns levens aan zijn
oom was geopenbaard.
Gij waart verloofd met Jeanne Stukely
eene edele en schoone vrouw. Door jouw slecht
gedrag hebt ge haar verloren en een ander
kind, Maria van Goodwin tot den dood ge
bracht.
Hij las hem haar laatsten brief voor, die zij
voor haar dood geschreven had.
Op mijn eerewoord, sir Oswald, ik wilde
de zaak op edele wijze beëindigen. Ik wilde
hier bleef de jongeling steken, maar zijn
oom lette er niet op.
Er heerschte een oogenblik stilte na het
voorlezen van dezen brief eene stilte, door
den heer Eversleigh z-lfs niet verbroken.
Den tweeden brief behoef ik u nauwelijks
voor te lezen, sprak de baronet hij is van
zichtbaar. Hij nadert zeer snel.
Het is Wijnmalen l
Onder groote geestdrift landt hij met
merkwaardige zekerheid om 9 uur in het
vliegkamp.
Wijnmalen was om 2 uur 15 in den
morgen uit Brasschaft, waar hij den
avond had doorgebracht, vertrokken.
Op zijn tocht had hij een reeks onge
lukjes. Toen één der vleugels van zijn
tweedekker licht beschadigd werd door
het breken vnn een ijzerdraad, moest hij
bij Mechelen landen, waar hij 4 uren
oponthoud had.
De ofncieele tijd van aankomst van
Wijnmalen te Berchem was 9 uur 4 min.
32 sec. Zijn tijd over de vierde étape
bedraagt 52 uren, 46 min. 32 sec. Hij
is achtste geplaatst in de vier étapes
met 110 uren 45 min. 32 sec.
Het ongeval, Wijnmalen bij Mechelen
overkomen, werd veroorzaakt door het
afspringen van een stuk van de schroef
van zijn machine, dat den linkervleugel
verscheurde. Dit had ernstige gevolgen
een jong man, dien gjj zoo goedgunstig waart
nu een jaar geleden, onder uwe hoede te
nemen een jong man, geplaatst op een
bankierskantoor, wiens zwakke zijde hem id
zijne eerzucht aarspoorde om den heheimzm-
nigen kring van de groote wereld binnen
te treden. Gij waart zoo goed hem in zijn
zwak te steunen, maar gij bepaaldet zelf uwen
prijs en wensebtet er voordeel mee te doen. Gij
maaktet den bankiersklerk bekend met de
geheimenissen van kaart- en biljartspel. Gij
wont hem zijn geld af, meer dan hij ver
liezen kon, de na den rol te hebben vervuld
van den aangenaamsten, meest toegevenden
vriend, toondet gij u als een streng schuld-
eischer zonder eenig medelijden. Gij dreigdet
uwen vriend met eerloosverklaring, als hij
zijne schuld niet betaalde. fljj schreef u
brieven vol verontschuldigingen, maar gij
lachtet met zijne emeekingen ten laatste, half
waanzinnig door angst, nam hij een gedeelte
,van het geld dat hem door zijne patroons was
toevertrouwd, om u te betalen. Hierop volgde
ontdekking, zooals in zulke gevallen op het
laatst bekend wordt, en uw vriend en slacht
offer ging naar de strafkolonie. Yooraleerhij
Engeland verliet, schreef hij u dezen brief, u
smeebende dat gij medelijden zoudt hebben
met zijne moeder, eene weduwe, die door zijne
schande van alles beroofd was. Ik vraag m\j
af hoe zeer gij dien brief ter harte hebt ge
nomen, mijnheer Eversleigh ik vraag mij af
wat gij deedt om die hulpelooze en zwaar
beproefde vrouw te troosten, die al haar leed
aan u te danken heeft.
De jengdige officier durfde zijne oogen niet
tot zijn oom opslaan zijn schuldbesef stelde
hem buiten stant om een enkel woord ter zijner
verdediginging te uiten.
Er blijft mij weinig meer te zeggen over
hernam de baronet. Ik heb u liefgehad zooals
zelden iemnnd een neef bemint. Ik had u
lief om den wil van den broeder, die in mijne
armen stierf en om den wil van een, die mij
nog dierbaarder was dan die broeder, om de
vrouw die wij beiden beminden en die tusschen
ons koos den jongeren en armsten broeder
kiezende, maar de genegenheid en achting van
den ouderen tot haar levenseind behoudende
(Wordt vervolgd.)
treinen af. Ik sprak een heer «ur. de^.weed^ker
hout die per auto in drie kwartier van kun°«heD° njn evcnwicht.
Turnh®ut naar Gilze-Rijen gekomen was. g^raaKte er j
Eén fietser een heer uit Zundert, die Gilze-RijenDinsdagmorgen
al zijn krachten inspande om zoo gauw Hedenmorgen om halfnegen landde
mogelijk op het'terrein aanwezig te zijn, Tilburg een monoplaan, om benzine in
viel bij aankomst door overspanning be- L nemen en vervolgde daarna haar weg
wusteloos ter aarde Na eenigen tijd rust n&ar Qyze_Rijen.
te hebben genomen kwam hij weer bij. ^pen (n.B.) is Le Lasseur geval-
Le Lasseur. ien, Zijn toestel is zwaar beschadigd, ter
Le Lasseur, die Donderdag op de wijl de vlieger zelf licht gewond is
etape Luik-Venlo-Soesterberg in panne Dinsdagmorgen om 4.36 lande Barra van
is gebleven bij Echt, in Limburg is gis- Leerdam uit, te Gilze—Rijen, en vertrok
teravond om 7 uur vandaar naar Venlo weer om 5.07.
vertrokken waar hij 20 minuten later Van de vliegers, die hier nog aanwe-
behouden aankwam. Om 7.49 zette, hij zig waren, zijn nog vertrokken: Vidart
de reis voort, vloog over Rhenen en om 4 uur en Prévost om 4.15.
lande omstreeks half tien bij den tol te Train, wiens motor nog niet in orde
Soesterberg op 20 minuten van het is, blijft nog hier, terwijl Tabuteau en Le
vliegkamp. Lasseur ook hier blijven wegens bescha-
Van morgen reeds vroegtijdig begaf diging van hun toestellen. Het toestel
Le Lasseur zich per auto naar zijn ma- van Tabuteau zal waarschijnlijk naar het
chine terug, die gedurende de geheele vliegkamp vervoerd worden, om het te
nacht was bewaakt. Op zijn verzoek herstellen
werd nog wat voor de opstijging benoo-| Te Brussel.
digde olie en benzine aangevoerd, waar- Maandagavond,
na hii even voor half zes in het fraaie u j
ochendweer opsteeg, om precies half zes In het vliegkamp te Berchem, aan e
te dalen. Bij deze daling kwam het chaussée de Grand, hebben zooeven de
ranke zweeftuig eenigzins onzacht op aankomstals volgt.plaats gehad
den grond terrecht, waardoor een twee- Beaumont arriveerde het eerst, kimmer
tal dfaden knapten. Met het repareeren ling landde als tweede. V«volge».kwa;
vap een en ander werd daarna een aan- men aan Vedrines, Garros, Gibert, Du
van gemaakt. Na de reparatie steeg val en Renaux. R
Le Lasseur om 8 minuten voor half acht Het Comité van e v eg
tot vertrek naar Gilze-Rijen op. chem ontving later in den avond be
richt, dat Wijnmalen moest landen in
's hertogenbosch. het miRtaire vliegkamp te Brasschaet bij
Omstreeks drie uur gistermiddag ver- Antwerpen hij hoopt te 3 uur in den
toonde zich een vlieger boven deze stad, m0rgen te Berchem te zijn
tomende uit de richting Breda. Na een De officieele tijden van aankomst te
vlucht rond den St. Janstoren streek de Berchem zijn:
vliegenier éven buiten de stad op het r Beaumont, 5 uur 27 min. 4/5 sec.
veld neder. In een oogenblik tijds waren
honderden in de nabijheid; ook de
Bossche aviateur Henri Bakker kwam seCt
2. Kimmerling, 5 uur 44 min. 2/5 sec.
3. Vedrines, 6. uur 22 min. 57 3/5
per auto aantuffen. Nu bleek dat de
gelande vlieger was één der deelnemers
aan de Europeesche rondvlucht. Het
Garros. Door den regen was hij
was
den weg kwijt geraakt, van daar dat hij
4. Garros, 6 uur 35 min. 57 3/5 sec.
5. Gibert, 6 uur 56 min. 5 sec.
6. Duval, 7 uur 43 min. 49. sec.
7. Renaux, 8 uur 3 min. 39 3/5
Tot dusver is iedere etape door een
hier m<Test landen. De heer Bakker hielp 1 andere vlieger gewonnen. Beaumont
den verdwaalde op wegzette de machine heeft met zijn eerst aankomen te Brus-
mede in beweging en weer ging Garros 22,600 francs verdiend; Kimmerling
de lucht in. krijgt 6000 francs, Védrines 4000, Gar-
Een protest. Het Hbl. verneemt, dat ros 2500, Gibert en Duval ieder 2000,
de aviateurs hebben besloten, een protest Renaux 1000 francs,
in te dienen tegen BeaumoDt die ver- De tijden voor de vierde etapel[boes-
trokken is,niettegenstaande dealgemeene terber—Gilze—Rijen—Brussel, 200K.M.)
overeenkomst. Het schijnt nochtans, dat zijn.
de commissarissen het protest ter zijde I 1. Beaumont in 37 u. 21 min. 4/5 s.
zullen leggen
Berchem, Dinsdagmorgen
Prévost heeft moeten landen te Sint-
Leonard bij Turnhout. Hij is per spoor
hierheen gekomen, daar zijn toestel ge
broken is.
Het vertrek der deelnemers aan de
2. Kimmerling in 37 u. 34 m. 48 s.
3. Védrines in 38 u. 57 1/5 s.
4. Garros in 38 u. 36 m. 57 3/5 s.
5- Gibert in 38 u- 56 m. 51 s.
6. Duval in 39 u. 10 m.
7. Renaux in 39 u. 49 min. 39 3/5 s.
Men weet dat het vertrek van Soes-
Rondvlucht van hier naar Roubaix (vijfde terberg rekent van Zondagmorgen 4 uur
êtape) is bepaald op morgen, Woensdag- af.
ochtend te 10 uur 7 De totale class.fikatie Is tot dusver
Tot dusver, 3 uur, is nog geen bericht na de vier volbrachte ctapes
ontvangen, betreffende Wijnmalen. 1. Beaumont, «n 45 uur 9 min. 37 sec
Zooeven komt bericht, dat Barra is 2. Garros, in 47 uur 08 min. 57 1.5
gevallen om 7 uur 18, ten Westen van sec.
Lier. Hij ls ongedeerd. 3. Védrines in 65 uur 8 min. 26 2/5
Het gerucht gaat, dat een telegram sec. akb^
ontvangen is van Tabuteau, waarin deze 4. Gibert, m 68 uur 27 min. 4/j sec.
mededeelt, dat hij het opgeeft. 5. Renaux in 69 uur 14 mln. sec
Vidart komt zooeven in een automo- 6. Kimmerling in 72 uur, 59 min.
biel in het vliegkamp aan. Hij vertelt sec.