Nummer 82
Zondag 15 October 1911.
34 Jaargang
Derde blad.
Gemeenteraadsveigadefing.
Reglement
Adverteert in dit Blad!
en
DE OORLOG.
'8
jiwmi LUIM
BUITENLAND.
China.
VLIJMEN.
Openbare vergadering van den Raad
dezer gemeente op Dinsdag 10 October
des avonds ten 6 uur.
Voorzitter Edelachtb. heer G- R. v.
d. Ven.
Ongeveer half zeven uur opent de
Voorzitter de vergaderingafwezig de
heer B. van Oijen, terwijl er een vacature
is ontstaan door het bedanken van den
heer v. d. Ven.
De notulen der twee voorlaatste ver
gaderingen worden- voorgelezen en na
eene kleine wijziging, voorgesteld door
ds heeren Vau Buul en Van Heesbeen,
vastgesteld.
Aan de orde
92 J.'Ingekomen stukken.
a. Schrijven van Ged. Staten, houdende
vaststelling rekening 1910.
b. Schrijven van den heer Th. van der
Aa, houdende verzoek om uit de Wiel
te mogen baggeren.
Voorzitter. Hij is daar wat land aan
't verbeteren en nu verzoekt hij om daar
te mogen baggeren. Ik geloof niet dat
hértegen eenig bezwaar zal bestaan. Hij
zd niet verder gaan dan de scheiding
van zijn land.
Mommersteeg. De grond die te ver
gestort wordt brengt hij zeker terug.
Voorzitter. Hij heeft gezegd dit te zullen
deen.
Van Heesbeen. Het wordt er daar te
beter door.
Wordt besloten toestemming te ver-
leenen.
Schrijven van Ged. Staten, houdende
mededeeling dat van den Ned. Bond van
Gem. ambtenaren een schrijven is inge
komen, verzoekende de salarissen van
bovengenoemde ambtenaren te willen
herzien, fin het schrijven wordt er op ge
wezen, dat een ambtenaar ter secretarie
zeer goed moet zijn ontwikkeld, dat het
tegenwoordig een eisch is in het bezit
te zijn van een diploma voor candidaat-
secretaris en dat een behoorlijke sala-
rieering dan ook noodzakelijk is. Komen
er in 't vervolg klachten dan zal aanstonds
een onderzoek naar de gegrondheid daar
van worden ingesteld.
(De heer van Hoof verlaat de verga
dering).
Voorzitter. Zooals de heeren weten,
geniet de ambtenaar ter Secretarie eene
jaarwedde van f 350 en is hij in 't bezit
van het diploma als gemeente-secretaris
Dat bij de tegenwoordige talrijke inge
wikkelde wetten een goede kennis van
de administratie noodig is en deze veel
werk meebrengen zult u wel met mij eens
zijn. Zooals u uit de circulaire is gebleken,
eischen Gedeputeerde Staten, dat de jaar
wedde in overeenstemming is met de
eischen die aan het ambt worden gesteld
en met den levensstandaard in de ge
meente. De minimum-jaarwedde van een
onderwijzer is f 500 en deze maatstaf
zoudt u kunnen volgen met de vaststel
ling van de jaarwedde van den ambtenaar
ter secretarie. Ik stel voor om de jaar
wedde met 1 Januari 1912 voor een
ambtenaar met diploma te brengen op
f450 en zonder diploma op f350. Gaat
u op dit voorstel niet in, dan zullen Ged
Staten, zooals zij schrijven, de jaarwedde
zelf verbeteren en dan wordt ze misschien
nog hooger gebracht als ik ze nu voorstel
Mommersteeg. Ik zou in plaats van de
jaarwedde van den ambtenaar ter secre
tarie te gaan verhoogen, er eer voor zijn
om hem af te schaffen, want u is Bur
gemeester en Secretaris en die moet voor
de werkzaamheden zorg dragen.
Voorzitter. Dus u denkt dat een Se
cretaris verplicht is alle werkzaamheden
alleen te doen. Dan zou er een Secretaris
van den Bosch b.v. er al aardig voor
staan. Maar u vergist u daarin zeer hoor
Er zijn in den Bosch 30 ambtenaren en
dat is een plaats van 10.000 zielen en
Vlijmen telt 3700 zielen en daar is maar
een ambtenaar dus in evenredigheid ge
nomen zeer weinig.
Mommersteeg. De tijd van den Secre
taris is van 912 en van 24 uur en
wanneer zie je hem op de Secretarie
's Middags nooit.
Voorzitter. Ik doe hierin wat ik verkies
en behoef u daarvan geen verantwoording
te geven. Als ik maar zorg dat alles in
orde is, dan is het goed, hebt u aan
merkingen over mij te maken, dan kan
u zich tot de Commissaris der Koningin
wenden.
Maar wat weet u van mijn werkzaam
heden af Kan u bij mij 's avonds en
's morgens thuis komen kijken wat ik
daar doe voor de gemeente. Ik geef u
de verzekering dat ik dikwijls 's nachts
tot 12, 1 uur soms voor de gemeente
zit te werken.
Mommersteeg. Op andere plaatsen
werken ze op de Secretarie toch geregeld
van 912 en van 25 uur.
Voorzitter. U blijkt niet erg goed op
de hoogte te zijn. In Drunen b.v. is de
Secretarie om 12 uur reeds gesloten-Na
12 uur kan daar het publiek niet meer
terecht.
De Voorzitter leest hierna verscheidene
gemeenten voor waar een kleiner zielen
tal is dan in Vlijmen en waar niettegen
staande dat, nog meer ambtenaren zijn
dan hier.
Verder somt hij nog een groot aantal
wetten op die na 1905 zijn gekomen en
welke wetten allemaal veel studie en veel
werkzaamheden veroorzaken.
De heer Mommersteeg verklaart de
uiteenzettingen van dat alles niet te kun-
Den aannemen.
Voorzitter. Ik had dat antwoord ver
wacht daarom heb ik zorg gedragen dat
hier alle overtuigingsstukken bij de hand
zijn. Maar ik vraag u nu, waarom is er
het recht mij dit te verwijten.
J. Wagenberg. Neen, dat weet ik goed,
ik bedoel maar dat het gemakkelijker is
voor twee personen de werkzaamheden
te verrichten dan wanneer dat een per
soon moet doen.
Voorzitter. Welnu, vroeger was dat
zoo en toch was er een ambtenaar ter
secretarie en nu, nu de werkzaamheden
zeker zijn vertiendubbeld, nu zou een
ambtenaar onnoodig zijn-
J. Wagenberg. Ik geloof dat u nu over
drijft.
De Voorzitter zette uiteen de vele
werkzaamheden verbonden aan de na
leving van de Woningwet en wijst er
verder nog op dat door den heer v.
Buul een vorig jaar nog is gezegd dat
een ambtenaar in 't bezit van een diploma
voor de gemeente van nut is.
De heer van Buul zegt zulks zeker
gezegd te hebben, maar hier is dit de
kwestie niet. De kwestie zit nu hier in
dat de secretaris te veel afwezig is van
de secretarie.
Voorzitter. Of ik 's avonds de werk
zaamheden thuis doe, weet u niet.
Van Buul. Dat weten wij niet of dit
waar is.
Voorzitter. Telkens als de commis
saris van de Koniügin komt inspectie
30 jaar lang een ambtenaar uoodig ge- houden spreekt hij toch zijn groote vol-
weest en waarom zou die nu moeten doening uit over de goede inrichting en
worden weggejaagd, terwijl nu de werk- over de manier van werken. Dus zoo
zaamheden vertiendubbeld zijn. Dat dit I lang als die nog zoo spreekt, hebt u
zoo is kan de heer Zwaans getuigen, 't niet het^ recht aanmerkingen te te maken.
Is vreemd, vroeger toen er 10 maalminder
werk was, was een ambtenaar noodig
maar tegenwoordig niet
Van Heesbeen. Welke tijd moet hij op
de Secretarie zijn.
Voorzitter. Van 912 en van 24
uur, even lang als een onderwijzer en
wiens salaris 't minst genomen f 500 is.
Gaat de raad er niet toe over, dan zullen
Ged. Staten wel met een voorstel komen,
en dan zullen wij misschien meer moeten
gaan uitgeven dan ik nu voorstel.
J. Wagenberg. U hebt Vlijmen ver
geleken bij andere gemeenten. Zoo ook
met Den Bosch maar u moet niet ver
geten dat ze daar een waterleiding, een
gasfabriek enz. hebben, wat allemaal
veel administratie meebrengt. Ik geloof
niet dat, als men zoo eens overal naar
de salarissen gaat kijken, dat Vlijmen er
dan het slechtst voorstaal. Ik geef toe dat
er van de 1500 gemeenten in ons land
er wel een dertig te vinden zijn waar
een betere salarisregeling bestaat maar
er zullen er ook zeker wel honderden
te vinden zijn waar de regeling slechter
is dan hier.
Voorzitter. Die gemeenten die ik heb
opgenoemd zijn toch ook niet dwaas,
die gooien het geld toch ook niet weg.
J. Wagenberg. U noemde ook Heusden
met maar 1800 zielen en een ambtenaar
maar ik geloof dat daar toch meer werk
zaamheden zijn
Voorzitter. Waarachtig niet. De MiH-
tiewet, Landweerwet, Burg- Stand, De
bevolking enz. vragen reeds eiken dag
a 7 uur werk.
Zwaans. Voor de Burg. Stand wordt
hij ook afzonderlijk bezoldigd.
Van Buul. Dat doe ik ook niet.
Voorzitter. Je bent er ook onbevoegd
voor daar je totaal met de werkzaam
heden onbekend zijt.
Van Buul. Maar ik ben er niet onbe
kend mee dat u veel werk buiten de
secretarie doet, zooals 's middags het
waarnemen van uw zaak.
Voorzitter. Ik kan zoo hard werken
als ik wil en ik zal zoo hard werken als
ik maar kan, ik ben nog jong en zoo
iets kan en mag de Raad niet afkeuren.
C. Wagenberg. Ik kan niet begrijpen
waarom of nu een ambtenaar moet
worden afgeschaft terwijl dertig jaar
lang misschien nog langer, er wel altijd
een is geweest en dat er toen nog niet
zooveel werk was als thans. Als er nu
geen noodig is, dan heeft de Raad de
gemeente 30 jaar lang een groot nadeel
toegebracht.
Ik, die de werkzaamheden van den Voor
zitter van meer nabij ken, ik verklaar
dat bij zeer veel binnen zijn muren voor
de gemeente zit te arbeiden.
Maar de kwestie zit ergens anders
Even voortvarend al hij voor de ge
meente is, even voortvarend is hij ook
voor zijn huishouden dat wil hij voor
uitschoppen, hij wil en werkt zich
vooruit in de wereld, en dat, dat alleen
is 't wat velen hier niet goed kunnen
aanzien.
Zwaans. Ik geloof niet dat dat de
reden is.
C. Wagenberg. Ik geloof wel dat dit
alleen de oorzaak is. Iedereen die maar
wil, heeft dit toch reeds meermalen
kunnen bemerken.
Zwaans, Ik ben niet voor afschaffing
van een ambtenaar, maar alleen tegen
voor het Rijksproef station en den voor
lichtingsdienst ten bate der lederin
dustrie te Waalwijk
Art. I.
I. Het Rijksproefstation met den daar
aan verbonden voorlichtingsdienst ten
bate der Lederindustrie te Waalwijk heeft
tot taak de technische ontwikkeling van
de lederindustrie in het algemeen (daar
onder de schoenindustrie begrepen) te
bevorderen door de verzameling van
gegevens, het nemen van proeven en het
verrichten van onderzoekingen alsmede
door het openbaar maken of rechtstreeks
ter kennis van belanghebbenden brengen
van de verzamelde gegevens of de ver
kregen resultaten.
II. Op aanvrage van belanghebbenden
bij de lederindustrie (daaronder de
schoenindustrie begrepen) belast het
Rijksproefstation zich te hunnen behoeve
met
a. het onderzoeken van grond- en
lulpstoffen, half-fabrikaten en afgewerkte
producten
b. het geven van adviezen hetzij aan
tiet Rijksproefstation zelf; hetzij ter
plaatse waar het bedrijf vanden aanvrager
evestigd is
c. het uitwerken van technische
vraagstukken in het bedrijf van den
aanvrager voorkomende.
Art. 2.
I. De belanghebbende, die onder
zoekingen als in art. 1. tweede lid sub
Voorzitter. De Woningwet veroorzaakt verho0g,ng van salaris.
ook zeer veel werk. In de laatste 8 dagen
hebben wij er bergen papier vol voor
moeten schrijven.
Van Helvoirt. In N. Br. zijn de loonen
over 't algemeen genomen niet zoo hoog
als in Holland.
Voorzitter. Ze zijn er laag, juist daarom
willen ze ze verhoogen.
J. Wagenberg. Daar gaat 't feitelijk
niet over. We spreken er nu overis
een ambtenaar hier noodig.
Voorzitter. Ik kan u de verklaring geven
dat dit zeer noodzakelijk is. De leden
kunnen dat ook zoo zeer niet beoordeelen
want het werk dat gedaan moet worden
Na nog eenige discussie waarin geen
nieuwe gezichtspunten worden geopend,
stelt de Voorzitter voor om de regeling
zoo vast te stellen. Een ambtenaar, in
't bezit van een diploma krijgt een
salaris groot f 450 en een die niet in
t bezit daarvan is f 300 en dit punt tot
een volgende vergadering aan te houden
Hiertoe wordt bij acclamatie besloten.
2. Onderzoek geloofsbrieven nieuw ge
kozen raadslid J. van Engelen.
Voorzitter. Tot commissie van on
derzoek benoem ik de heeren Zwaans,
Boom en Van Heivoort en schors tot
zoolang de heeren met hun onderzoek
daar ziet de raad nog niet het 50ste part gereed zijn gekomen deze vergadering.
van. Ik zelf ben niet bang voor wat werk
en kan gelukkig spoedig heel wat werk
verzetten, maar alles in zoo'n gemeente
kan niet door een persoon worden gedaan.
Ik ben nu bezig met de begrooting vast
te stellen en werk daar iederen avond
tot 12 uur aan. Er zijn ongeveer 500
600 posten en die moeten allemaal wor
den toegelicht. Dat is allemaal werk dat
ik zelf moet doen, wat ik een ambtenaar
niet kan laten doen.
J. Wagenberg. Wanneer 't was zooals
vroeger een burgemeester en een secre
taris dan zou het werk gemakkelijker
gaan.
Voorzitter. Mijnheer Wagenberg, der
gelijke verwijten treffen niet mij De
Kroon heeft mij benoemd. U mist dus
Na heropening van de vergadering
deelt de heer Zwaans mee dat alle stuk
ken in orde zijn bevonden en dat de
commissie tot toelating voorstelt-
Bij acclamatie wordt daartoe besloten.
3. Vaststelling verordening als bedoeld
bij art. 178 der Gemeentewet.
Voorzitter. Volgens art. 178 der Wet
moet de raad om de 5 jaren in een al-
gemeene verordening verklaren welke
verordeningen nog rechtskracht bezitten
en geldende zijn.
Na voorlezing daarvan wordt bij
acclamatie tot vaststelling besloten.
(Slot volgend nummer
a bedoeld, door het Rijksproefstation
wenscht te laten verrichten, zendt een
bij dit station verkrijgbaar aanvraag
formulier in.
II. Het Rijksproefstation deelt daarop
den aanvrager mede, welke kosten
vermoedelijk voor het onderzoek ver
schuldigd zullen zijn en bovendien den
tijd dien het onderzoek ongeveer zal
nemen en geeft voor zooveel noodig
den aanvrager op in welke hoeveelheid
en welke verpakking de te onderzoeken
stof moet worden ingezonden en hoe het
monster bij voorkeur moet worden ge
nomen.
III. Omtrent de wijze waarop dit
laatste geschieden moet, zijn aanwijzi-
gingen vastgesteld, die- op aanvrage
kosteloos aan het Rijksproefstation ver
krijgbaar zijn.
'Art. 3.
•Nadat het Rijksproefstation in het
bezit is gekomen van een behoorlijk
ingevuld formulier en van het te onder
zoeken monster, wordt de aanvrage in
behandeling genomen.
Art. 4.
I. Het Rijksproefstation is bevoegd
te weigeren een ingezonden monster te
onderzoekenhet geeft echter van die
weigering onverwijld kennis aan den
aanvrager zonder verplichting daarbij
de reden der weigering mede te deelen.
II. Van elke weigering wordt onver
wijld met opgave van redenen mede-
deeling gedaan aan het Departement van
Landbouw, Nijverheid en Handel en aan
den Voorzitter der Commissie van
Advies.
Art. 5.
I. Adviezen, als in art. 1, tweedeflid,
sub. b bedoeld worden zoowel op
mondelinge als op schriftelijke aanvrage
verstrekt, onverminderd de bevoegdheid
van het Rijksproefstation te weigeren
aan de aanvrage gevolg te geven. In dat
geval geldt art. 4, tweede lid.
II. Ter verkrijging van een advies
ter plaatse waar het bedrijf gevestigd is,
wordt eene schriftelijke aanvrage ver-
eischt met nauwkeurige omschrijving van
de redenen waarom het advies ter plaatse
verlangd wordt. Indien hierop een be
zoek noodig geoordeeld wordt, zal zulks
den aanvrager medegedeeld worden met
vaststelling van dag en tijd van het
bezoek.
Wordt door het Rijksproefstation een
bezoek overbodig geacht, dan wordt zulks
aan den aanvrager bericht en hem
desverlangd een schriftelijk advies ver
strekt.
III. De kosten van onderzoek van
bij het bezoek genomen of naar aan
leiding van het schriftelijk advies inge
zonden monsters, zijn voor rekening
van de belanghebbenden.
IV. Het uitwerken van technische
vraagstukken als bedoeld in art. 1,
tweede lid, sub c geschiedt slechts na
nauwkeurige opgave van hetgeen ver-
I langd wordt, zoo noodig na bespreking
met den aanvrager en onverminderd de
bevoegdheid van het Rijksproefstation
om te weigeren aan aanvrage gevolg te
geven, in welk geval art. 4, tweede lid
toepasselijk is.
Art. 6.
I. De kosten voor elk onderzoek als
bedoeld in art. 1, tweede lid sub a
worden in het algemeen berekend naar
het volgende tarief
Voor elke afzonderlijke quantitatieve
bepaling f 1.50.
Voor elke afzonderlijke qualitatieve
bepaling f0.75.
In bijzondere gevallen kan van dit
tarief worden afgeweken.
II. Voor de adviezen, bedoeld in art.
1, tweede lid sub b wordt de vergoeding
berekend in verhouding tot den daar
voor verrichten arbeid met een maximum
van 25 gulden.
III. Voor een onderzoek ter plaatse
wordt in den regel 10 gulden berekend
onverminderd de vergoeding van reis-
en verblijfkosten van den ambtenaar van
het Rijksproefstation die volgens het
thans vigeerend reistarief geschiedt.
IV. Voor het uitwerken van technische
vraagstukken als bedoeld in art. 1,
tweede lid, sub c wordt een bedrag
berekend in verhouding tot den daarvoor
verrichten arbeid.
V. De kosten in het tweede, derde
en vierde lid bedoeld, worden den
aanvrager vooraf opgegeven, in geval
die kosten zich niet van te voren nauw
keurig laten bepalen, wordt den aanvra
ger vooraf de raming medegedeeld.
Art. 7.
I. De uitkomsten van een onderzoek
worden den belanghebbende slechts
medegedeeld onder voorbehoud dat het
Rijksproefstation deswege geenerlei ver
antwoordelijkheid op zich neemt.
II. Aan de itukomsten van onder
zoekingen als bedoeld in art. 1, tweede
lid, sub a en aan de verdere in dat
lid bedoelde werkzaamheden wordt
geene openbaarheid gegeven dan voor
zoover daartoe door den Minister van
Landbouw, Nijverheid en Handel mach
tiging is verstrekt en in elk geval zonder
vermelding van de namen der aan
vragers.
Ni het eerste militaire transport, ter
sterkte van 8000 man ongeveer, dat
Woensdagmiddag is aangekomen, is gis
terenmorgen een tweede transportvloot
van 19 schepen, met ongeveer 15.000
man, voor Tripolis verschenen, waarop
onmiddellijk de ontscheping plaats had.
Zoo is Tripolis op het oogenblik door
ruim 22.000 man bezet-
Verder beweert men van Italiaansche
zijde, dat de turksche troepen zich in
strijd met de bevelen uit Konstantinopel
willen overgeven, dat de Arabieren voort
gaan hun wapens in te leveren en zich
te onderwerpen, dat de turksche deser
teurs talrijk zijn het zijn alle tenden
tieuze en onbewezen berichten.
En het is niet de moeite waard er uit
voerig melding van te maken-
Wordt er dan heelemaal niet gevochten
in dezen oorlog?
Ja, men schijnt bezig geweest voor
Derna.
Berichten van turksche en italiaansche
zijde stemmen daarin overeen, dat bij het
bezetten van Derna gevoeliger tegenstand
geboden is, dan bij de vroegere krijgs
verrichtingen.
De aanval op Tripoli
ROME, 13 October. Op dit oogenblik
ztjn ongeveer 25 000 man te Tripoli ont
scheept
De Italiaansche regeeringsverklaring,
dat men den godsdienst, de eigendom
men en de vrouwen streng zal eerbiedigen
heeft een zeer goeden indruk gemaakt
op de Arabieren.
Een telegram uit Tripoli aan de Mes-
sagero houdt de bewering in dat admiraal
Aubry een Turksch transportschip met
1600 man genomen heeft- Dit bericht is
echter door niets bevestigd. Latere be
richten zijn er in 't geheel niet en men
weet waarlijk niet te veel van hetgeen
er voorvalt. Het is echter zeer waarschijn
lijk, dat er in 't geheel niets voorvalt.
Het water der chineesche politiek
staat sinds lang te razen.
10.
Echo van het Zuiden