Tweede Blad.
DeTitanic" vergaan.
Provinciaal Nieuws^
NUMMER 32.
DONDERDAG 18 APRIL 1912.
35e JAARGANG.
Gisteren bulletioeerden wij dat het
stoomschip .litanie» met een ijsberg
in botsing gekomen is en daardoor
vrij spoedig begon te zinken.
De »Titanic> was Woensmiddag om
kwart over twaalf van Southampton ver
trokken met bestemming voor New-York
Het vertrek van de .Titanic., 'swerelds
grootste stoomschip, op haar eerste reis,
was een triomf voor de White Star Line.
.Nooit te voren», aldus schreef de
Evening Standard bij het vertrek »in de
geschiedenis van de handelsmarine heeft
men zoo'n groote triomf van scheeps-
bouwkunde gezien, als toen „Titanic
Southampton verliet en de Solent af-
stoomde. Het reuzenschip, dat met de
46,382 ton het zusterschip, de »01ymplc»
nog met 1004 ton overtreft, had de
volgende afmetingenj,^^^"totale lengte
was 882 voet, de Dreedte 92 voet, de
hoogte van den bodem der kiel tot
de kapiteinskajuit, 105 voet, die van
den top der schoorsteenpijpen 175 voet.
Het had elf stalen dekken boven elkaar.
Een officier vertelde, dat hij, na vier en
een halven dag aan boord te zijn geweest,
den weg nog absoluut niet kende. Wie de
boot geheel bezichtigen wilden, moesten
een afstand minstens van ongeveer 9
K. M. afleggen en om verdwalen te
voorkomen, hingen overal plannen van
de gangen en kajuiten, op elk dek aan
gebracht. Een der nieuwigheden op
deze luxe boot was ook, dat de November
mist er geen vat op had. De eerste
klasse passagiers zaten aan tafel en op
de grauwe vensterglazen werd van buiten
af electrisch licht geworpen, dat absoluut
het zonlicht imiteerde. De prijzen waren
dien overeenkomstig: een apartement
op het promenadedek, bestaande uit zit-,
twee slaap- en een badkamer met een
bediendekamer kostte in het drukke
seizoen f 10.440
De inrichting van het schip.
Vóór de >Titanic» Southamp'on ver
liet, hadden duizenden de prachtige boot
bezocht. Met electrische liften werden
de bezoekers in de diepte gevoerd, naar
de keukens, met haar 21,000 schotels
en borden, haar tonnen zilver en tafel
gerei. Zij bezochten het postkantoor
luisterden naar de orkesten, die in de
verschillende deelen van het schip speelde
en leerden de wonderen van dit 47.000
tons schip kennen, waarvan men een
drijvend luxe-hotel had gemaakt als er
geen ander bestond. In de eetzaal was
plaats voor niet minder dan 532 passa
giers, die niet eens aan groote tafels,
doch voor het grootste deel aan kleine
tafeltjes en in afgeschoten hoekjes konden
dineeren. Men had voor de versiering
de vroeg-Jacobian-stijl van enkele be
kenden huizen als Hatfield en Haddon
Hal bestudeerd, en er de prachtigste
plafonds in aangebracht, die dit tijdperk
opleverden, doch in plaats van het
donkere eikenhout der 16e en 17e eeuw
te gebruiken was nu alles in wit gehouden
Het restaurant waar a la carte gegeten
kon worden, bezat aan één kant een
»Café Parisien.» Het geheel was van
Fransch notenhout met rijk gesneden en
vergulde ornamenten. De receptiezaal
was versierd met prachtige tapijten, die
voor de »Titanic> in Aubusson gtweven
waren. Maar waar iedereen het meest
over riep, was het veranda-café, waar
men op het achterdek zat tusschen
bloemen en planten en over zee keek
of men ergens in een villa-tuin aan het
strand was.
De machinerieën hadden een sterkte
van 46.000 paardekracht. De schroeven
waren van het verbeterde Olympic type
en men verwachtte hiervan nog grootere
snelheid.
En dit trotsche gevaarte, dat enkele
maanden tot de >Imperator> van de
Ham burg-Amerika met zijn 50.000 ton
de grootste wezen zal, onder Engel-
vlag als het grootste schip der wereld,
moest varen met in luxe en comfort
badende passagiers, waarvan die der
derde klasse nog oneindig beter behuisd
en verzorgd waren, dan de eerste klasse
passagiers enkele tientallen jaren geleden,
is nu vergaan, de zwakkere gebleken bij
een botsing roet een ijsberg in den
donkeren nacht.
De eetste reis.
Zooals we reeds zeiden, deed de
.Titanic* haar eerste reis. Woensdag
avond ruim 8 uur verliet ze Cherbourg,
waar ze van Southampton heen gestoomd
was om nog passagiers en postzakken
op te nemen.
In Southampton waren 300 eerste klas
se, 530 tweede klasse en 700 derde
klasse passagiers aan boord genomen,
waarbij zich te Cherbourg nog 144 eerste
29 tweede en 102 derde klasse passa
giers gevoegd hadden. Er waren in
het geheel dus 1805 passagiers aan boord
terwijl de bemanning uit ongeveer 800
koppen bestond. Het aantal passagiers
was ongemeten hoog voor dezen tijd
van het jaar, als de Amerikanen naar
Europa komen en de Westwaarts gaande
transatlantische booten haar slappen tijd
hebben. In het geheel kon de .Titanic*
3500 menschen bergen.
Onder de passagiers vermelden de
Engelsche bladen bij het vertrek uit
Southampton o- a. kolonel J. J. Astor
en echtgenoote, die naar Amerika te
rug keerden, na een reis door Egypte
mr. Bruc, den president der White S'ar
Line, major Archibald W. Butt, die brie
ven van President Taft was gaan aan
bieden aan Z. H. den PausBenjamin
Guggenheim (een lid der bekende New-
Yorksche bankiersfirma) en den theater
directeur Henry B. Harris.
De Pall Mall Gazette meldt, dat de
„Titanic1 voor pd.st. 1.000.000 aan dia
manten aan boord heeftde lading van
de .Titanic* vertegenwoordigt een waar
de van nagenoeg pd.st. 3.000.000 en de
Titanic* zelf was verzekerd voor een
waarde van 1 000.000 pd st.
Als de reddingsbooten alleen voor
de schipbreukelingen het werk moeten
doen, dan is voor de meerderheid van
de opvarenden het ergste te vreezen
De Shipping Gazette schreef gisteren,
dat de Titanic, blijkens opgaven van
de White Star Line, achttien booten aan
boord had Gesteld, zegt het vakblad,
dat er in elke boot vijftig menschen
kunnen en op navraag bij een be
voegde bleek ons dat een juiste bereke
ning dan was er plaats voor 900
menschen. En er waren er volgens op
gave in de Engelsche bladen, 2458 aan
boord, nl. 350 passagiers le klas, 305
2e klas, 800 3e klas, benevens 903 kop
pen van de bemanning. Er zijn, volgens
de telegrammen, ongeveer 875 menschen
met de reddingsbooten naar de Carpathia
overgebracht. Dat klopt ongeveer met
de 900, die ze zouden kunnen bergen.
Misschien kan er ook een enkele on
bruikbaar zijn geweest of verongelukt
zijn.
Een vreeselijke gedachte, dat er lang
niet voor de helft van de opvarenden
gelegenheid was om het zinkende ischip
te verlaten l En dan had de T tanic
nog heel wat meer passagiers mee kunnen
nemen- De Shipping Gazette maakt de
opmerking, dat men nog wei inderhaast
vlotten heeft kunnen samenstellen. Laat
ons hopen, dat dit geschied is. Maar
een leek is geneigd te vragenmoest
elk schip niet tenminste in zijn reddings
booten genoeg plaats hebben voor al
zijn opvarenden Tenminste, want meest
al zijn doordat het schip gewoonlijk
niet rechtstandig zinkt maar met voor-
of achterplecht, of met een der boorden
eerst niet al de booten te gebruiken.
De schipbreukelingen van de Titanic
hebben nog het geluk gehad, dat het
weer kalm was, en ook helder, volgens
een telegram dus geen mist.
De gezagvoerder van de Titanic was
kapitain Smith die als kapitein op de
Olympic de aanvaring met het oorlogs
schip Hawke heeft gehad. De rechter
heeft de Hawke wel van schuld vrijge
pleit en de aanvaring toegeschreven aan
de zuiging, die de reusachtige Olympic
in snelle vaatt door een nauw vaarwater
stoomende, maakte, maar vele vakman
nen hebben dat vonnis gewraakt, en de
maatschappij heeft haar ongeschokt ver
trouwen in kapitein Smith getoond, door
hem over te plaatsen op de Titanic, die
met haar ruim 46,300 ton nog over de
1000 ton meer inhoud had dan de Olym
pic. De ervaring, die hij bij de behan
deling van een schip van dergelijke af
metingen had opgedaan, kon hem op
het nieuwe schip van nut zijn.
Hoe moeilijk die behandeling is, bleek
weer toen de Titanic Woensdag uit
Southampton vertrok. De waterverplaat
sing, die haar geweldige schroeven ver
oorzaakten zoodra zij zich in beweging
zetten, was zoo groot, dat de stalen
trossen van de New-York, van de Ame
rican Line, die een eind verder lag,
knapten en de twee groote schepen
misschien met elkaar in botsing waren
gekomen, als de machine van de Titanic
niet aanstonds stil was gezet.
Zou men moeten aannemen, dat het
ook weer de zuiging van de Titanic is
geweest, die den ijsberg of ijsveld aan
trok Het hangt van de grootte van de
ijsmassa af of die verklaring mogelijk
kan worden geacht. Trouwens, het geval
van de Olympic en de Hawke heeft be
wezen, dat men nog weinig met zekerheid
kan zeggen aangaande het verschijnsel
van de zuiging van varende schepen.
De Engelsche bladen herinnerden nog
eens, hoe prachtig de Titanic ingericht
was en wat men er niet al aan boord
vond. Een uur voor het schip van Sout
hampton wegvoer, was de zaal voor
sport en spel, die onder leiding van een
beroepsathleet stond, in vollen gang.
Een dame reed op een kameelin een
ander gedeelte was er een wielerwedstrijd
een paar hanteerden de riemen in een
roeitoestel. Twee Amerikanen speelden
raket.
Het schip heeft ruim ll/i millioen
pond sterling gekost. Er zijn o.a. twee
suites van vertrekken, die in het drukke
seizoen voor één overtocht 850 pd. st.
de suite kosten. In de eetzaal van de
le klas konden 532 reizigers tegelijk
gespijzigd worden. Er kunnen er 750
mee, voorts 500 2e klas en 1100 3e klas.
Er waren vertrekken In allerlei stijlen,
o.a. in oud-Hollandschen, maar ook in
modern-Hollandschen stijl.
Men spreekt er in deze dagen natuurlijk
over, of zulke groote schepen gevaar
lijker zijn dan kleinere. Sommigen
meenen van wel, omdat ze te sturen
zooveel moeilijker is. Anderen zeggen
daarentegen, dat een groot schip zooveel
meer toestellen tot redding van de op
varenden kan meevoeren. (Maar had de
Titanic niet slechts reddingsbooten voor
900 menschen Een ongeluk als de
Titanic heeft getroffen, kan elk klein
schip overkomen. Dat is zoo, ofschoon
het misschien gemakkelijker zal wezen,
met een kleiner schip een aandrijvenden
ijsberg te vermijden. Een botsing met
zoo'n gevaarte is erger, zegt een vakman
aan een Engelsch blad, dan een aanvaring
met een ander schip, dat altijd min of
meer wijkt, terwijl een ijsberg door zijn
geweldigen omvang zelf den vervaarlijken
stoot van een aanstoomend schip als de
Titanic weerstaat.
Het vergaan van de Titanic, meende
de vakman, zal dan ook tot geen ver
mindering in de grootte der schepen
leidden. Reeds is- bij Harland and Wolff
te Belfast de kiel gelegd voor een schip
van, naar men zegt, nagenoeg 54,000
ton, ook voor de Whitte Star. De
Gigantic zal het heeten. Dat is weer
grooter dan dan Aquitania, die voor de
Cunard, en de Imperator, die voor de
Hamburgsch-Amerikaansche wordt ge
bouwd.
Toch nog vele menschen omgekomen.
Men spreekt van 1500 dooden.
Het blijkt nu onjuist dat alle opva
renden gered zijn, hoewel niet met
zekerheid te zeggen is hoeveel personen
zijn omgekomen. Want voortdurend ver
wacht men schepen of worden gesigna
leerd, die overlevenden aan boord heb
ben of kunnen hebben. Telegrammen
uit Berlijn en LondeD spreken echter van
1500 dooden.
BERLIJN, 16 April. De >Lokal An-
zeiger* meldt in een extra-editie, dat
1500 passagiers en bemanning het leven
bij de ramp der .Titanic* verloren.
AMSTERDAM, 16 April. Een tele
gram van Lloyds uit Londen van heden
ochtend meldt, dat de .Titanic* gezonken
is en naar men vreest een groot aantal
personen is omgekomen.
LONDEN, 16 April. Het aantal slacht
offers der .Titanic* wórdt op 1500 man
geschat.
Kapitein Smith, commandant van het
schip, is verdronken.
AMSTERDAM, 16 April. De .Tele
graaf* verneemt uit Berlijn
De >Lokal Anzeiger* publiceert een
speciale editie, waarin gemeld wordt, dat
de »Titanic* om 2 uur 20 Maandag
ochtend' gezonken is. Niet minder dan
1500 passagiers en leden der bemanning
zouden om het leven gekomen zijn.
Slechts met zekerheid kan de redding
van 675 personen, meest vrouwen en
kinderen, geconstateerd worden.
Op het oogenblik der botsing ontstond
een geweldige paniek onder de passa
giers, die zich in hunne kajuiten bevon
den en waarvan de meesten zich ter ruste
hadden begeven. Allen stormden naar
het dek, waarvan de meesten ongekleed.
Het kostte den kapitein ontzaglijke
moeite de passagiers te kalmecren. De
vrouwen en kinderen werden onmiddellijk
in de reddingssloepen geplaatst, die men
echter niet neerliet alvorens het zeker
was, dat het schip zou zinken.
Men was er ten sterkste van overtuigd
en kon men die overtuiging niet op zijde
zetten, dat de dubbele waterdichte
schotten definitief verlies van het schip
zouden verhinderen en het water tegen
houden. Door het bijdraaien van het schip
om den ijsberg te ontwijken, wat bijna
gelukte, werd het aan bakboord-zijde
getroffen, waardoor twee groote gaten
ontstonden.
De laatste draadlooze berichten braken
plotseling af, blijkbaar waren de Marconi-
toestellen in het ongereede geraakt.
De te hulp snellende schepen .Olympic*,
«Virginian*, .America* en .Baltic*
waren naar het schijnt te laat gekomen.
BOSTON, 16 April (R.O.) Een draad
loos telegram gisterenavond van de
.Olympic* opgevangen zegt:
.Carpathia* op weg naar New-York
met 868 passagiers, meest vrouwen èn
kinderen.
Het telegram eindigdeEr bestaat
groote vrees voor de veiligheid der
overige passagiers en bemanning.
LONDEN,16 April (R. O.) Lloyds
seint uit Montreal Ongeveer 675 pas
sagiers en 600 leden der bemanning
gered.
(Wanneer dit alle geredden zijn, zou
den zijn omgekomen 780 passagiers en
703 leden der bemanning, totaal 1483
personen).
Wij geven nog eenige telegrammen
LONDEN, 16 April. Den heelen nacht
hebben de draadlooze telegraafstations
op de Oostkust van Amerika getracht
seinen op te vangen van de schepen,
die de Titanic te hulp waren gesneld op
ontvangst van het dringende sein van
het zinkende schip.
De berichten, die zij opvingen, zeiden,
dat het eerste stoomschip, dat gisteren
op de plek van het ongeluk kwam, be
vond dat de Titanic 's nachts om 2,20
was gezonken, 4 uur nadat zij met den
ijsberg in boting was gekomen Er was
alleen wat wrakhout en eenige booten
met reizigers te zien.
Deze reizigers werden opgepikt en
overgebracht naar de mailboot Carpathia,
die Westwaarts ging en nu op New York
koers zet.
Op het zinkende schip moet de grootste
tucht hebben geheerscht, want de gered
den zijn meest vrouwen, en van de
mannen zijn de meesten getrouwd.
NEW-YORK, 16 April Twee draad
looze berichten van Kaap Race en een
telegram uit Halifax stellen het buiten
twijfel, dat noch de Parisian noch de
Virginian overlevenden van de Titanic
aan boord hebben.
De White Star-lijn maakt officieel be
kend. dat zij stellige berichten van de
Olympic heeft ontvangen, die behelzen,
dat het aantal geredde opvarenden van
de Titanic 868 bedraagt en dat de Car
pathia Donderdagmiddag te New-York
zal aankomen.
In aansluiting met het eerstgemelde in
dit telegram laten wij nog een telegram
van de Allan-lijn te Londen volgen Het
agentschap te Montreal deelt mede, dat
de Virginian (van genoemde lijn), te laat
om de Titanic nog aan te treffen, haar
weg vervolgt. Wij hebben niets van de
Parisian (eveneens van de Allan-lijn) ge
hoord, doch wij gelooven, dat dit schip
evenmin passagiers van de Titanic aan
boord heeft.
ST. JOHNS 16 April. Alle hoop, dat
iemand anders van de Titanic dan zich
aan boord van de Carpathia bevindt in
leven is, is opgegeven. Alle stoom
schepen die den omtrek van de plaats
waar de ramp zich had voorgedaan,
afzochten, hebben nu hun reis vervolgd.
BERLIJN, 16 April. Uit New-York
wordt aan de Frankfurter Zeitung gemeld:
Volgens de laatste berekeningen zijn er
1254 dooden. De Titanic zonk 50 K M.
van de plaats, waar de botsing plaats
heeft gevondeo.
St. JOHN (Newfoundland) 16 April.
De laatste berichten van Kaap Race
behelzen, dat alleen de 675 passagiers
aan boord van de Charpathia uit de
schipbreuk van de Titanic gered zijn
De berichten melden, dat alle neerge
laten booten werden aangetroffen en
meerendeels met vrouwen en kinderen
waren. Daaruit wordt afgeleid, dat het
meerendeel der mannen aan boord van
het schip mede in de golven verdwenen
zijn.
De schipbreuk van de Titanic heeft te
Londen een geweldige opschudding
gewekt, evenals te New-York. Het
Londensche kantoor van de White Star
lijn is den geheelen dag door angstig
om inlichtingen vragende, weenende
mannen en vrouwen belegerd. Alle na
burige kantoren van scheepvaartmaat
schappijen hadden de vlag halfstok waai
en. De gretig gekochte voornaamste
bladen geven het nieuws van de ramp
met kolommen en bevatten bovendien
hoofdartikels, waarin de lessen van de
schipbreuk van vele zijden beschouwd
worden. Alle bladen achten een onder
zoek noodig, zoodra de eerste ontstelte
nis en de volksrouw eenigzins bedaard
zullen zijn.
De bladen vragen zich af, of de Titanic
de noodigste voorzorgen heeft gebruikt
Men wist toch, behoorde althans te
weten, dat geweldige massa's ijs vroeger
dan anders zuidwaarts langs den koers
van de Titanic zouden afdrijven. Dan
is de vraag gerezen, waarom men de
Titanic niet heeft kunnen drijvende hou
den door de waterdichte schotten.
De geheele pers roemt de dradelooze
telegrafie, zonder welke de ramp eerst
veel later, misschien in het geheel niet
bekend zou zijn geworden.
Het nummer van heden vauhetNew-
Yorksche blad van Hearst, de American,
behelst een heftigen aanval op de eige
naars der White Star-lijn in een hoofd
artikel met rouwrand.
Hearst roept het oordeel van de wereld
aan over hun kortzichtige schrielheid en
misdadige roekeloosheid, zooals die door
de ramp met de Titanic aan het licht
zijn gekomen. .Welke satyre onzer he-
dendaagsche beschaving", roept hij uit,
.welke ironische triomfen onzer mecha
nische ontwikkeling 1 Hearst doet in 't
algemeen een feilen aanval op de Atlan
tische stoomschepen en eischt, dat de
regeering der Vereenigde Staten onver
wijld nieuwe voorschriften opstelt voor
alle schepen, die op de havens der Unie
varen.
LONDEN, 16 April. De grootste
scheepsramp, die de geschiedenis kent,
heeft vele uitingen van deelneming uit
alle landen der wereld uitgelokt, o. w.
van koning George, die zijn ontsteltenis
uitspreekt over de schrikwekkende ge
beurtenis, van de koningin-weduwe
Alexandra, den Duitschen Keizer en
prins Hendrik van Pruisen.
Op de passagierslijst der .Titanic*
komen de volgende Hollandsche namen
voor
Mevr- John. C. Hogeboom.
Jhr. W. Reuchlin.
De heer en mevrouw J. Snijder.
Mr. W. van der Hoef.
De volgende namen van de lijst der
eerste-klasse-passagiers zijn in financleele
kringen der Vereenigde Staten algemeen
bekend
Kolonel Astor en mevrouw.
Mr. en Mrs. John. Bradley Cummings.
Mrs. B. de Villiers.
Mr. en Mrs. Washington Dogde en
zoon.
Mr. Arthur Gee.
Mrs. L. Gibson en Miss. D. Gibson.
Mr. Benjamin Guggenheim.
Mr. en Mrs. Chas. M. Hays en Miss.
Margaret Hays.
Mr. Birnbeum Jakob.
Mr. en Mrs. E. Kimball.
Mr. A. S. Nicholson.
Mr. V. Payne.
Mr. en Mrs. M. Rothschild.
Mr. A. Saalfeld.
Mr. A. L. Salomon.
Mr. W. T. Stead.
Mr. en Mrs. I. Straus.
Mr. en Mrs. E. Taussig en Miss. Ruth
Taussig.
Mr. en Mrs. E. Z. Taylor.
Mr. M. J. White.
Mr. en Mrs. George D. Widener en
Mr. Harry Widener.
Mr. George Wright.
Waalwijk, 17 April 1912.
Teraa rdebestelli ng
Maandagmorgen werd door de lieder
tafel aan een treurige verplichting vol
daan. Het lijk van een der jongste,
maar tevens een der verdienstelijkste
leden, moest door haar worden graf
waarts gebracht. Een algemeen geacht
en bemind persoon, de heer Antoon
van lersel, zoon van den vroeger alom
bekenden baritonzanger, is plotseling aan
de zijnen ontrukt. Bij de groeve werd
door de liedertafel het bekende „Op 't
Kerkhof" van De Vliegh gezongen. Zicht
baar aangedaan verlieten allen het kerk
hof met de troostende gedachteEen
trouwen vriend hebben wij de laatste
eer bewezen.
Van lersel Witlox Co.
De uitbreiding der stoomleerlooierij
der firma Van lersel Witlox Co. te
Waalwijk is gegund aan de firma Wed.
A. Aarts en Zonen voor f38500.—
Medaille Wedstrijd.
De loting voor deze wedstrijden, welke
Zondag a.s. op het terrein van Waalwijk
Vooruit zullen plaats hebben had tot
resultaat, dat het programma als volgt
werd samengesteld
Van 2—3 uur W.V.-Kralingsche
Footbalclub.
Van 3'/44'/4 uur Anthony-Zaltbommel
Van 4'/25"/a uur Eindwedstrijd.
Daar de clubs alle van gelijke kracht
zijn, verwachten we bijzonder spannende
wedstrijden en ligt het nog geheel in
het duister, wie met den eerepalm gaat
strijken.
De medailles zullen geexposeerd wor
den in het sigarenmagazijn van den
Heer A. van Eijck, Stationstraat alhier.
Holland-Be/gië.
Zooals we reeds meldden, organiseert
W.V. 28 April e.k. een pleizierreisje
naar Dordt per s.s. Thor.
Kaarten voor de Thor zijn tot uiter
lijk 22 April verkrijgoaar bij het Secre
tariaat van W.V. en den heer A. v. d. Ven
van Kempen, sigarenmagazijn naast de
R.K. Kerk.
Vertrek Drongelscheveer 9'/2 uur.
Keizersveer 10,.l5 uur.
Tevens zijn bij het secretariaat van
W.V. nog kaarten voor het terrein ver
krijgbaar.
Concert der liedertafel der Koninklijke
Stoomschoenenfabriek A. H van
Schijndcl te Waalwijk.
Een zeer talrijk en net publiek, samen
gesteld uit alle rangen en standen, be
nevens vele vreemdelingen vulden
Maandagavond j.l. de ruime concertzaal
„Musis Sacrum, waarin de geur van
Haarlems dreven, verspreid door de met
kwistige hand aan de dames geschonken
bloementuiltjes, den bezoeker reeds bij
het binnentreden te gemoet woei.
Even voor de opening richte de voor
zitter der vereeniging, de heer Arnoud
Verwiel, in goed gekozen woorden een
korte toespraak tot de solistenMej.
Rosy Prins, alt, den heer Jos Groenen,
bariton beiden uit Kiel, den accompag-
nateur, den heer Snijers van Raams-
donksveer, den heer J. B. Kolkman, den
toonzetter der cantate „De Prins van
Oranje", en verder tot alle aanwezige
De Echo ra het Zuiden.
i 1