Nummer 35 Zondag 28 April 1912 35 Jaargang. Tweede Blad. MONKEY BRAND HET VERGAAN DER TITANIC Notaris RA NT TH. A. VAN WIJGK. N. van Blerk, Jan Wingels, DE OORLOG. Van Blerk's BRANDKASTEN. 3ASS 3 TRA STOUT, BINENNLAND. PUBLIEK VERKOOPEN: Exminster Karpetten. Tapis- Öelge Tapistry Linoleums. Gekleurde Chinamatten. Cocos tapijten en loopers. Eiken meubelen. fJatuurn/Jolle^ Ondergoederen Kunst en Letteren. Prijs f 0.15 per flesch. Het Teeken van - Helderheid. (Apen-Zeep) Maakt blik als Zilver verroest ijzer als Staal en wat geverfd is als Nieuw! ZE HELPT HET SCHOONMAKEN HUIS VAN ONDER TOT BOVEN. te Het vlootbedrijf. De Italiaansche vloot heeft, volgens de Secoio, in de bocht van Mudsor, op het eiland Lemnos, landingstroepen ont scheept, die het telegraafbureau en de punten van strategisch belang hebben bezet. Van Tarente zijn reeds meer lan dingstroepen vertrokken om op het eiland te worden ontscheept, waarvan een be langrijke operatiebasis zal worden ge maakt, die den ingang der Darnadelien zal beheerschen. De vloot heeft voorts het station voor draadlooze telegrafie op Rhodus en dat in de golf van Adramiti vernield. De krijgsraad, gehouden door admi raal Viale met den eersten minister, en de ministers van oorlog en marine, moet besluiten hebben genomen over het ver dere vlootbedrijf in de Aegaeische zee. Voor het bezetten van de groote eilanden zouden ongetwijfeld aanzienlijke troepen noodig zijn, omdat Turkije in de eerste maanden van den oorlog vrij groote afdeelingen op deze eilanden heeft gelegd. Men zal de landingstroepen voor de eilanden voornamelijk uit Afrika betrek ken, om soldaten te hebben, die het vechten reeds gewend zijn. Na afloop van den krijgsraad is admi raal Viale door den Koning in gehoor ontvangen en naar het oorlogstooneel teruggekeerd. In Italië begint men te spreken over het bezetten van Bomba. Men beschouwt dit als een betere operatiebasis dan To- broek, omdat daar de reede niet vol doende beschermd is en vooral omdat er gebrek aan water is. De Italiaansche admiraliteit, zou na uitgebreide studie tot deze verandering besloten zijn. To- broek zou echter als steunpunt aan de kust, bezet blijven. Zeker is, dat men in Italië nieuwe uitzendingen van tioepen voorbereidt voor welke plaats van het oorlogstooneel die dan ook bestemd mogen zijn Intusschen is in Saloniki ambtelijk be kend gemaakt dat alle Italiaansche divisies zich eergisteren van de eilanden hebben teruggetrokken en in de Aegaeische zee niet meer zijn gezien. Dit is in tegen spraak met alle berichten van Italiaansche zijde. Bezoek van de Konigin enden Prins aan Parijs. Volgens de Gazette de Hollande is het programma van H. M. de Koningin en Z. K. H. der Nederlanden aan Parijs in hoofdzaak als volgt samengesteld Zaterdag l JuniVertrek van Het Loo omstreeks 8 uur. Aankomst te Parijs via Luik, omstreeks 5 uur. Bezoek aan president Fallières op het Elysée. Ontvangst van corps diplomati que. Gala-diner op het Elysée Gala-voor stelling in de Opéra. Zondag 2 JuniIn den voormiddag godsdienstoefening in de Oratoire-kerk. Receptie op het stadhuis. Déjeuner in de Nederlandsche legatie. Rijtoer in het Bols de Boulogne. Gala-diner in het mi nisterie van buitenlandsche zaken. Maandag 3 JuniBezoek aan het paleis te Versailles. Revue van de troepen in het kamp bij Satory. Déjeuner in het oaleis te Versailles. Terug naar Parijs. Vertrek van Parijs te 4 uur. Aankomst te Brussel te 8 uur waar de Koning der Belgen H. M. zal komen begroeten. Aankomst op Het Loo te 11 uur. De Figaro meldt, dat de feesten die de Fransche regeering en de stad Parijs voorbereiden voor het bezoek van Ko ningin Wilhelmina aan Parijs, een bijzon der karackter zullen hebben, geheel verschillend van de ontvangst van andere souvereinen. Er zullen wel recepties plaats hebben in het Elysee en het stadhuis en een yalavoorstelling in de Opera, maar er zal gepoogd worden die officieele plechtig heden minder koel en correct, meer be minnelijk te maken dan gewoonlijk. Ko ningin Wilhelmina is de eerste koningin die als souvereine Parijs bezoekt, sedert het bezoek van koningin Victoriaen naar de wijze van ontvangst van toen zal thans ook het program zijn ingericht evenals ook de versiering van de open- jare gebouwen en straten, die de stoet zal doortrekken. De versiering zal in hoofdzaak uit bloemen bestaan met vlag gen als ondergrond. Het programma is thans aan de goed keuring-der Koningin onderworpen. Oud papier. Het liefdewerk >Oud Papier* verzond zijn jaarverslag over 191L Daaruit blijkt dat te Amsterdam uit alle oorden van ons land 951,473 K.G. papier is ont vangen, zijnde 195.832 K.G. meer dan 1910. Bovendien werd te Haarlem, Gravenhage; Gouda, Doesburg, Rotter dam en Tilburg nog zulk een hoeveel heid oud papier verwerkt en verhandeld, dat het gezamenlijke volume bedroeg 1,561,640 K.G. Aan werkloon werd f 16,795.21 uitgekeerd, voor Z. H. den Paus werd f 1500 afgezonderd en voorts verkregen de St. Hubertus-vereeniging te Amsterdam f100, de St. Magdalena- vereeniging te Rotterdam f 100, de St. Anna-vereeniging te Utrecht f 100, de St. Anna-stichting te 's Gravenhage f200, de Ver. R.K. Herstellingsoord voor longlijders en zieke kinderen f 100 het R. K. Blinden-instituut te Grave f 150 het R. K. Instituut voor Doofstommen te St. Michielsgestel f 150, de Federatie van diocesane vereenigingen tot bescher ming van meisjes in Nederland f100 het R. K. Idiotengesticht te Udenhout f100 idem Kinderbescherming te Har- revelt, f200 idem te Breda f 100 idem te Tilburg f 100 en het St. Josephs-ge- sticht voor verwaarloosde kinderen te Haarlem f 100. Deze verdeeling geschied de in overleg met den beschermheer van het liefdewerk Mgr. Callier. In 1911 werden 14 nieuwe afdeelingen gesticht, zoodat het aantal tot 113 is gestegen. In het verslag wordt het werk van ieder dezer afdeelingen uitvoerig omschreven. Het meeste papier werd ingezameld te Amsterdam, 273,947 K.G Rotterdam 234 634 K.G., Haarlem 131.275 K C. en 'sGravenhage 100,258 K.G. De centrale werkplaats te Amsterdam wordt in den loop van dit jaar overge plaatst naar het perceel Bloemengracht 67het secretariaat van het hoofdbe stuur blijft gevestigd bij den heer Bern Schaapveld, Leliegracht 56. Prins Hendrik ts Londen. Na een kalme zeereis is Z.K.H. Prins Hendrik aan het Charing Cross station aangekomen. Hij werd daar verwelkomd door den Nederlandschen gezant baron Gericke van Herwijnen, den consul-gene raal Maas, mr. Roosegaarde Bisschop, de heeren F. C. Stoop en Drucker en anderen. Nadat de lunch was gebruikt bij baron Gericke, bracht Prins Hendrik in den na middag een bezoek aan het Hollandsche gedeelte der Daily Mail-tentoonstelling in Olymphia, waar hij werd ontvangen door Prins Alexander van Teek. De heeren Bisschop en Stoop leidden den Prinsin het Hollandsche dorp rond waar de leden van de Kamer van Koophandel en andere auto riteiten aan den Prins werden voorge steld. Prins Hendrik toonde groote belang stelling. Hij ging alle huizen binne 3, deed talrijke vragen en interesseerde zich zeer voor het kaasmaken en voor andere in zendingen. De Prins heeft zich nog laten foto grafeeren met een groep kinderen, die voorzien waren van nationale en oranje vlaggen. Daarna maakte de Prins een rondgang over de tentoonstelling en bezocht de Julianaboerderij en de andere nuizen. Het eeuwfeest van 1913. Vernomen wordt dat bij de Regeering voorstellen in voorbereiding zijn om van Rijkswege een bewijs van belangstelling geven in het eeuwfeest van 1913. Een credietaanvrage voor dit doel zou nog in dit zittingjaar bij de Staten-Gene- raal inkomen. De Tariefwet. Het Haagsche Correspondentiebureau meldt-v-i Naar in parlementaire kringen -wordt aangenomen zou de openbare behande ling van de Tariefwet in dit jaar niet meer te wachten zijn en de beraadsla- giug op zijn vroegst na de kerstreces in Februari 1913 kunnen beginnen. Willemsdorp Moerdijk. Het welgelukken der verleden jaar genomen proef het veer Wtllemsdorp Moerdijk weder in exploitatie te brengen leidde tot de oprichting eener combinatie die, gesteund door rijk en gemeente, thans met de stoomboot >Hollandsch Diep* de verbinding met den Brabant- schen wal voor reizigers, auto's en fietsen wil onderhouden. Het is bekend, hoe in het eerste kwart der 19e eeuw het Rijksveer in den grooten weg no 7 tot grooten bloei kwam, maar door den aanleg van den spoorweg weer teniet ging Thans, nu het verkeerswezen een geheel ander aanzien heeft verkregen, waren de kansen tot herleving van het veer aanmerkelijk gerezen en werden plannen gemaakt, om de verbinding tot stand te brengen. De exploitatie is Donderdag begonnen De nieuwe boot heeft haar eersten officieelen tocht over de woelige wateren van het Hollandsch Diep gedaan. Waar in vroeger eeuwen een gevaar- ijke overtocht per veerschip en pont menigeen o. a. in 1711 Prins Johan Friso, het leven kostte, is nu een gerie felijk ingericht stoomschip in de vaart gebracht dat zeker het verkeer met het Zuiden waarvan Holland behalve per spoor zoo goed als verstoken, was. ten goede zal komen. Aanstaanden Zondag zal de Holland België voetbalwedstrijd wederom als ten vorigen jare drommen van belangstellen den naar Dordrecht voeren, en zal het nieuwe veer zijn diensten aan de moderne vervoermiddelen kunnen verleenen. Hbl. senator Smith een telegram voor van dr. Quitzran, een passagier van de Mount Temple, die juist te St. John, in Nieuw- Brunswijk, was geland. Hij meldde, dat de Mount Temple op vijf mijl afstands van de Titanic was geweest en hij haar had zien zinken. Hij is bereid te Was hington te komen om getuigenis af te leggen. Tegelijk werd een telegram van den kapitein en de officieren van de Mount Temple ontvangen, zeggende dat zij niets van de Titanic hadden gezien. Het geval wekt geweldige beroering, in verband met het getuigenis van Boxhall (den officier van de Titanic, die het on bekende schip had gezien). Senator Smith heeft geseind om de bemanning van de Mount Temple voor een verhoor vastte houden. Volgens het telegram der offi cieren, was het een donkere nacht, was de Mount Temple door ijs omgeven en ging zij heel langzaam." orkest al dan niet het Toonkunstkoor op zijn Romeinsche reis zal vergezellen Een geruchtmakende geschiedenis is heden voor de commissie van onder zoek uit den Senaat verhaald door Gill, een donkey-man van de Californian, die verklaarde, dat hij om 11 u. 56 de Titanic duidelijk gezien had, terwijl zij op een afstand van 10 mijl witte vuur pijlen had opgelaten. Deze vuurpijlen wer den aan den kapitein gerapporteerd, die bevel gaf Moree-signalen te geven. Kapitein Lord van de Balifornian ge tuigde, dat op 191/s mijl afstand van de Titanic hij aan dit schip bericht heeft, dat de Californian wegens ijs gestopt had. Van de Titanic was het draadloos be richt gekomen, dat luidde >Houdt je mond, Blijf van me afl«, of zoo iets. Hij had verder geen verbinding met de Titanic gehad. Om 10 u. 30 kwam een schip binnen 5 mijl van de Californian en lag daar den geheelen nacht. Het was de Titanic nietik ben er zeker van, zei getuige. Het heeft verscheidene witte vuurpijlen opgelaten. Het schip wilde niet op ons draad loos seinen antwoorden. Indien de Cali fornian een noodsein van de Titanic had ontvangen, zou zij haar binnen 2 uur bereikt hebben, doch men wist er niets van voor den volgenden morgen. Getuige voegde daar nog meer aan toe met betrekking tot dit mysterie bij de ramp, doch zijn verklaring wijst uit dat indien de telegrafist van de Call fornian het noodsein ontvangen had, waarschijnlijk allen gered zouden zijn. De telegrafist van Californian had zich echter reeds om 11 u. 25 ter ruste be geven en het noodsein van de Titanic niet gehoord. Ware hij enkele minuten later naar bed gegaan, er zouden niet meer dan 1500 menschen zijn omge komen. te Waalwijk zol bij inzet op Dinsdag 7 Mei 1912 en bij toea'ag op Dinsdag 21 Mei 1912 telkens om 7 uur dsa pvouds in het Café EUPHONlA te Kaatsheuvel KOOP I ten verzoeke van de kinderen L. VAN GULIK te Kaatsheuvel; Een Huis, Erf en bouwland aan den Vossenberp, kad. Sectie B nos. 3478 en 3479 groot te zamen 0.14.80 H.A, KOOP II Een Huis, Erf en Turn aan de Hooge Zandschtd, Sectie A. nos. 2181 en 2182 groot te zamen 0 05.60 H A, Toebehoorende aan LAMBERTU8 ROS aldaar. 2107 aauvaarden bij de betaling der koop- Te penningen. Lasten 1912 voor den kooper. Meubel- en Tapytenbandel, WAALWIJK. ONTVANGEN de nieuwe 2053 Groote keuze. Scherp concurreerend. Mount Temple, Californian, Lena. Zoo zijn de namen van drie schepen, die dicht bij de Titanic waren, toen ze in nood verkeerde, en niet aanstonds zijn toe gesneld om te redden. En misschien zijn er meer geweest, die in het geval ver keerde van de vrachtboot Lena en geen draadlooze telegrafie aan boord hadden. Wanneer zal die voor alle schepen, die de zee bevaren, verplicht worden gesteld Is het niet de moeite waard voor de bemanning van een vrachtboot, dat zij om hulp kan roepen als de ondergang nabij Is Toen de Titanic op den ijsberg liep ,was de Lena, zoo lezen wij, niet meer dan dertig mijlen ver weg. Hard loopen doet een vrachtboot niet, maar ze had toch licht een drie of vier uur na het eerste noodsein ter plaatse kunnen zijn en misschien nog levenden uit het water kunnen halen. Evenwel, zij hoorde niets en zag niets en vervolgde kalm haar weg. Eerst te Portland binnengevallen, vernam ze wat er gebeurd was. Op den dag van het ongeluk zag zij drie schepen eerst om 4 u. n. m. de vrachtsnorder Kelvin- dale, 's avonds om 8 uur een passagiers schip, dat vier schoorsteenen leek te hebben (de Titanic en later in den avond nog een vrachtboot. Maar veel belangrijker is, meer te hooren ven de Mount Temple, die wel dradelooze seinen kon opvangen op mijl afstands, volgens het getuigenis vaD een paar officieren van het vergane schip en geen hulp bood. Ziehier wat de Washlngtonsche cor respondent van de Times er Woensdag van seinde >In de zitting van de Senaats commissie, die onderzoek doet naar de schipbreuk van de Titanic, las heden De stokers aan boord van de Olympic, die vertrekken moest naar Amerika, hebben gestaakt, omdat er niet genoeg reddingsbooten aan boord waren. Men was van meening dat er anderen genoeg te krijgen waren, en hield de passagiers aan boord. Terwijl wij dit schrijven, bereikt ons een telegram, dat de reis van de Olym pic is opgegeven en het stoomschip naar de baven terugkeert. Zij had aan boord 1400 passagiers 200 le klas, 375 2e klas en 825 3e klas, de bemanning telde 900 koppen. In Cherbourg wachten 310 passagiers op de aankomst van het schip Zij waren bezig aan boord van de sleepbooten te gaan, toen het bericht kwam, dat de Olympic Southampton nog niet verlaten had. Zij moesten toen hun intrek in een hotel nemen. Jansen aTilanus friezenveen. zijn verkrijgbaar bij P. L. RATH te Waalwijk. 30 Naar de Tel verneemt, heeft het be stuur der zangvereenlging van de afdee- ling Amsterdam der Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst gisteravond na afloop der repetitie, aan de werkende leden medegedeeld, dat er een uitnoode* ging was ontvangen om in de eerste helft van Mei 1913 in Rome twee concerten te komen geven. Met deze onderneming zouden dan voor de Amsterdamsche zangers en zangeressen 12 dagen gemoeid zijn. De uitnoodiging werd met sympathie begroet en men besloot terstond, het het bestuur tot aanneming te machtigen. Vermoedelijk zal het uit te voeren werk de Matthaus-Passion zijn. Intusschen staat hieromtrent nog niets vast, evenmin omtrent de vraag, of het Concertgebouw Waarborgen tegen BRAND en INBRAAK 1 Vraagt offerte. 139 Braodkastenfabriek. TILBURG. Het wereldberoemde en allerbeste wordt voortaan geleverd door HAVEN. WAALWIJK. Ainbevolen door H.H. Doctoren. Echo van het Zuiden. 1571 1» 1* VAN

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1912 | | pagina 5