'ieleo. - Waalwijk. Bakkersknecht. Bakkersknecht, HUIS TE KOOP r ABDIJSIROOP rJ PAKPAPIER, ZONDAG 30 JAh UARI 1921 2 Voorstellingen 6 en Quur. Socté des Pioduits chimiques Coigoet W. C. KLERKX Ufthopaedlsciie Inrichting ft REIJNEN Registers, Kasboeken. J, C. m EIJKELEIURG, Schoendoos ótiquetten. met Magazfjnen Notaris Van Ham lotaris Van Ham WAALWIJK. Motor- en rnwielhandel Dagboeken, enz, enz. Wfnkelboeken, Auto-garage, Mo toreu t*n Rijwielen, Geopend miin filiaal Eén proeforder overtuigt U fêzM/tflïafdX Ëntrêe73, SO, 23 ct. plus Stedelijke Belasting. Adwfrntien. voor groothandel of grootbedrijf. pub dek verfeoopen publiek verkoopen Men zegt Men talmt- Men handelt Ben koopster van groote hoeveelheden VgRSCH AFVAL VAN KA LES VEILEN voor 't fabricepren van tffiJatiueg. 19088 goed, boek te honden Journaals, A. REIJNBN, WAALWUKSm STMMMUCKERI) ANTOON TIELEN. V erslagen Catal o gi Kant o orboeken Cou P anten Aan d eelen B r iefhoofden Circ u laires Brief k aarten Liniëerwerk Etik e tten r egisters Re k eningen Prijsnot c eringen Loo n lijsten Handelsdrukwerk E nveloppes Tabellen Memor a ndums Tij d schriften Fo P muiieren Bonbo e ken Obligatie s enz. enz. DRUKWERKEN worden voor onze firma ook aangenomen door A. v. d. Wee-Cools, Kaatsheuvel. M. Herman, Vlijmen. P. Scheeren, Dussen. A. v. Velthoven, Waspik. A. Thielen, Vrijhoeve-Capelle» Aanbevelend, Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tieten. e OeDrulW hicr'sosn Mijnhard hs Zenuw- tabletten AoA^n/ócr 5kct%ers fsis v^rKrtjgb. bij apo!h en drogistei Uit een nader onderzoek is gebleken, dat het de 25-jarige v. d. B. uit Waddlngs- veen is, die door een revolverschot gedood i9. Over de oorzaak verkeert men in het duister. (N. Ct.) Een ernstig spoorwegongeluk had gistermiddag plaats te Wales op de lijn van de Cambrian spoorwegmaatschappij Een locaaltrein van Montgomery botste te Abermule tegen een sneltrein, die van de kust kwam, De locomotieven liepen op elkaar in. De schok was geweldig. De reizigers lagen eensklaps bedolven onder de brokstukken der wagons en uit de ontredderde massa hout en ijzer stegen weldra smartkreten op. Het aantal dooden bedraagt vijftien of twintig Er zijn minstens 30 a 40 gewonden Tot de slachtoffers behoort ook de directeur van deCambrian-maatschappij, lord Vane Tempest, een familielid van den Ierschen markies van Londonderry, Alle wagons van den locaaltrein wer den vernield. Individueele Motor-aandrijving zooals die toegepast wordt in de electrisch gedreven inrichting van de Lynn-school Wij lezen in de Schoenindustrie De geschiedenis van het schoeisel vanaf de primitieve sandaal van de oude tijden tot de mooi-gemodelleerde, machi nale schoen van tegenwoordig, geeft een interessant voorbeeld van den langzamen vooruitgang van den mensch gedurende de vele eeuwen, die voorafgingen aan den buitengewonen stoot, dien de in dustrie ontving door de uitvinding van de stoommachine en later door haar nog krachtiger en practische opvolgster, den electrischen motor. Welk vak of welke bezigheid wij ook beschouwen de geschiedenis is dezelfde ruwe me thoden en beperkte productie, tengevol- ge van den langzamen en duren hand arbeid, bleef bestaan tot de komst van de machine. Tot aan 1850, toen de huisarbeid plaats maakte voor centrale fabriekspro- ductle, sneed de schoenmaker zijn leer tot zolen, bovenleer, voering, enz., welke dan aan arbeiders in ruwen omtrek me de gegeven werden, die de deelen pas klaar maakten en in elkaar zetten tot een volledig product. Na den overgang van de oude handmethodes tot het in gebruik nemen van verschillende machines, die de eenvoudige schoenbewerkingen verrichtten, kwamen er langzamerhand een soort automatische en half automatische machines, waarvan vele uitmuntten door haar mechanische samenstelling, snelle productie en accurate werking. Tegenwoordig worden 70 tot 80 van de 100 bewerkingen noodig om een paar schoenen te maken, door de machine verricht. Evenals in andere groote industieën, waar productie op groote schaal dagteekent vanaf de invoering van centralisatie in het bedrijf, heeft de schoenindustrie een hoogte bereikt, waa op naast de behoefte aan bekwame vakarbeiders een nog grootere vraag is voor bedrijfsleiders, die de technische en practische kennis bezitten, noodig voor degenen, die optreden als leiders in fabriek en kantoor. De stad Lynn (Am. staat Massachusetts) de Moeder der schoenindustrie, erkennend dat de schoenfabricage zich volgens eene langzame, toevallige en onvoldoende methode ontwikkeld, stichtte de „Onafhankelijke Nijver heidsschool voor Schoenmakers van de stad Lynn", de eenige instelling in haar soort in het land. Het doel van deze school is jonge mannen en vrouwen op te leiden in de wetenschappelijke schoen- fabricage, Een vierjarige cursusgeeft zoowel degelijk, aisuitvoerig onderricht in het maken van patronen, teekeningen, leesten, 't toezicht bij het maken van zool- en boven leer, alsook kennis van de werking der machines, welke bij het vak gebruikt worden. De cursus wordt afgesloten met lessen over verkoop en prijsberekening. Voor jonge vrouwen, omvat het leerplan een twee jarige oefening in 't passen, inpakken en kantoor werkzaamheden. De schoenmakersschool voert orders uit, evenals een gewone fabriek. De routine voor administratie, omvattend het uitschrijven van orders, werklijsten be- talingsstaten, cheques, enz. wordt den student zoowel door klassikaal als practisch onderwijs bijgebracht. D'e fijne kanten van de schoenfabricage worden j( geleerd, beginnend met de natuurkundige studie van de huiden en verder gaand met de verschillende be werkingensnijden, stikken, leestklaar maken, onder werk maken, afwerken, opblokken en inpakken. De machine-installatie van de school verdient bizondere vermelding, wegens de afzonderlijke motor aandrijving en het feit dat van ongeveer 45 machines 20 oorspronkelijk heelemaal niet gemaakt zijn voor electrisch bedrijf. Om zooveel mogelijk daglicht te krijgen en tevens veel ruimte te hebben bij het groeps gewijze demonstreeren, worden de verschillende machines een eind uit elkaar gezet. 50 Machines worden in het gebouw gebruikt, waarvan 45 door hun eigen electro-motor in beweging gebracht worden. Drijfriemen, riemschijven transmissie alles vervalt dus. Groote zorg en aandacht is besteed om zoowel de machine-installatie als de werklui, die ze bedienen, te beschermen. Riemschijven, riemen, enz. zijn bedekt of ingesloten door sterke metalen schermen. De licht ontvlambare materialen in het schoenbedrijf gebruikt, de wenschelijkheid om steeds versche lucht aan te voeren en slechte lucht af te voeren, de nood zakelijkheid van een accurate snelheid in het bedrijf en de juiste warmtegraad maakten het zeer wenschelijk de school electrisch in te richten. Het is duidelijk, dat hoe perfect de machines ook mogen zijn, het vooral op de capaciteit aankomt, om in een minimum tijd de maximum hoeveelheid en de beste kwaliteit aan het afgewerkte product af te leveren. Om deze resultaten te bereiken, moet niet alleen de drijfkracht van het bedrijf voldoende zijn, maar moet bovendien de snelheid van iedere machine zoo hoog mogelijk opgevoerd worden en steeds op de goede wijze door den werkman bediend worden. Men is algemeen van gevoelen dat het meerdere kapitaal wat in het vollediger uitrusten in de fabrieken gestoken wordt door verhoogd productievermogen en verlaagde kostprijs ruimschoots vergoed wordt. Dit geldt ook voor individueel in beweging gebrachte machines, daar de motor (of motoren) dadelijk in of buiten dienst kan worden gesteld en geer. kracht wordt verspild. Bovendien vereischen schoenmachines kracht in kleine eenheden, waardoor zij bijzonder geschikt zijn voor aparte aandrijving. Schoenmachines worden geleverd met ingebouwde electromotor klaar om te loopen. Het is slechts noodig de machine aan den vloer te schroeven, de draden vast te maken en de machine is klaar voor het gebruik. Geen drijfriemen, speciale fundamenten, balken of on dersteuningen op zolders voor de motoren, enz. Wan neer de werkman zijn taak af heeft, draait hij een handel om en vermijdt op die wijze alle verlies van kracht. De voordeelen verkregen door aparte motorbediening in de Lynn-vakschool bieden interessante argumenten aan voor de invoering van een dergelijk systeem in schoenbedrijven in het algemeen. Bij de vroegere toepassing van motor-aandrijving gebruikte men algemeen aparte motoren, welke kracht leverden aan een aantal met elkaar verbonden machines. De groep-methode is nog veel in gebruik en bezit voordeelen door de geringere kapitaalbelegging en de betrekkelijk lage kosten van energie, daar de machines in het schoenbedrijf betrekkelijk weinig kracht noodig hebben. De wereid roept echter om meer productie. Daarom moet men thans niet zoozeer letten op de kosten van aanleg en bediening, maar op de productie. Welke ook de inrichting der fabriek is, steeds zal electrisch bedrijf het meest doeltreffend zijn. Individueele aandrijving heeft dan de volgende voordeelen le. nauwkeurige regeling, 2e, betere volgorde van werkzaamheden, 3e. netheid, 4e. minder risico van brand of ongelukken, 5e. besparing van wrijving en verlies van kracht tengevolge van overbrenging, 6e. minder trilling en lawaai, 7e. gemakkelijke berekening van bedrijfskosten, 8e onderbrekingen beperkt tot enkele machines, 9e. gemakkelijk aan te brengen veranderingen zonder stoornis voor de bestaande machines en ein delijk een meer doeltreffende verhouding tusschen het verrichte werk en de gebruikte energie. Deze redenen, waaraan nog meerdere konden worden toegevoegd, zullen zwaarder wegen dan de voordeelen van het oude groepsbedrijf. De vele voordeelen, behalve de grootere productie, zullen zeker een aansporing en directe en indirecte wel daad zijn voor eigenaars, bedrijfsleiders en het leger van werklieden, welke betrokken zijn bij de taak, jaar lijks voor 1 billioen dollar goed schoeisel te maken voor 100.000.000 menschen, daar zooals een Oostersch spreekwoord zegt„Voor den welgeschoeiden man de aarde van leder gemaakt is." (Uit een artikel fn „American Shoemaking.") GEVRAAGD spoedig mig-lijk 19154 EEN BEKWAAM zrifstacdig tonnende optreden; zon "er goeds referenties onuoadig ztcb aan te biedeo. Coöp, Broodbakkerij ii Broederhulp* SPRANG. B ieren onder letter H «n het bu dit blsd. 19187 te Kaatsheuvel, zal teu verzoeke en ten woon- buize van de Kinderen VAN DEN HOVEN te Loonopzaod, t"j Fe bruari IQ2I, voorna. 10 uur 4 dragende koelen, 1 vaars, 2 kalveren, 2 hooge en 2 lage karree, beerklst, 2 ploegen, dorschma- chine, zeven, paardentuig,baktrog, 3 boomkettings, schalen, gewich ten, kisten, snijbak, manden, 3 melkkannen, tonnen, stand, kope ren pot, gereedschappen, huls meubelen als kabinet, stoelen, Kachels, enz. 19164 te Kaatsheuvel, zal voor de N. V. LEIDENSCHE Exploitatie-Maatschappij, 24. Februari 1921, voo>m 10 uur te Loonopzand, Westloon 50 koopen GEKAPTE MAST, w.o. boonstaken, erwtenrijs, latte», heininghout, enz. en een partti 2&VAAR TOPHOUT, alles in Westloon, nabij prov. weer. Aanwijzing doet P. VERHOE VEN, Land van Kleef, Loon-op" Zand. Daarna voor W. DE GROOT 30 koopen MASTEN KLOVEN, er plaatse als voor. 19165 Die verkoudheid geneest venzdf Die hoest gsst «eer 4^, ,.,v wel over. Die steken in de borst zjjn niets. Dat piepen in de lacht, pjjpea is niet gevaerljjk. Da verkoudheid wordt influenza. De hoest wordt bronchitis De steken worden erger. Dat piepen wordt ondraaglijk. De vetkondheid wordt genezen, De hoest wordt ge tild Dat steken en piepen verdwijnt De bronchitis wordt teruggedrongen dank zjj de 19163 dehnlp voor borstziekten, Per per flacon van plm, 230 gr. f 1.90, van pl.m. 250 gr. f3.60, van plm. 1000 gram 16.-Alom ver. krijgbaar. Eischt rOO« den band met onze handtekeningL. I. AKKER, Rotte'dam. WAALWiJKSCHESTOOMDRUK- KERTJ ANTOON TIELEN. Programma: 1. Aragon en Omstreken, Natuuropname. 2. Het ware geluk, 2 deelen, Comédle. 3. Hoofdnummer: Drama. 4. De twaalf ambachten van Henkie, Komisch Plaatsbespreking Zondagmiddag van 1-2 uur f 0.15 per plaats. Opening der zaal een half uui vóór iedere voor stelling. Het staan of zitten in de zijgangen is door de politie verboden. 114 BOULEVARD MAGENTE,PARIJS. BESOIJEN. Tegenover de Besoijensche Steeg Zoo Juist onivange esn zending prima 17167 HERREN- en DAMES- RIJWIELEIv, alsmede onderdeelen, zoosis 8 u-ri', Ballen, Remmen, Kettingen, enz. enz. enz. Banden in alle soorten en kwaliteiten allen met een j»ar ga rantie, tevens Kinderwagen band. Reparation worden zoo spoedig mogelijk uitgeroerd. Alles aan scherp concutreerend pry ten. Beleefd aanbevelend, W. C. KLERKX Noordstraat 69 TILBURG. Het beste adres voor het maken fan BUIK BANDEN, BREUKBANDEN, PLATVOETZOOLEN naar gipsmodel. BRILLEN en PINCE-NEZ. •olgens voorschrift van H.H. Doctoren. Beleefd aanbevelend, G. J. ^CHADE. 18479 KAATSHEUVEL. Voor alle zaken groot of klein is het zaak om vooral tegen woordig Groote verscheidenheid van alle liniaturen. gewoon en tabellarisch. groote sorteering. 19003 Aanbevelend vlh Fa. Wadi a. Tieten, Waalwijk HERSTELPLAATS VOOR AUTOMOBIELEN ENZ. Eerste klas Rijwielen als ROO VER, FOlvGERS, GAZELLE, UNiON, SIMPLEX en». Tevens groote partijen Binnen en Buitenbanden, scherp concorree- rend, en vanaf heden te knop een mooie partij 2e bands DaMES- en HEERENRIJWIELEN, zien er uit als nienw me> nienwe banden aan zeer voordeelige prijzen. 18424 Aanbevelend, Teiephoon no. 36. te KAATSHEUVEL, tegenover het Baad huis. U'U

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1921 | | pagina 6