Tweede Blad
Gemeenteraad.
NUMMER 14
ZATERDAG 19 FEBRUARI 1921.
44e Jaargang,
DRGNGKLEN.
Openbare vergadering van den raad
dezer gemeente op Woensdag 16 Febr.
des middags ten 2 uur.
t [Voorzitter Edelachtb. beer Brune.
Ongeveer kwart over 2 uur opent de
Voorzitter de vergadering afwezig de
leden van Campen en Vos.
De notulen der vorige vergaderingen
worden na een kleine opmerking van
den heer Nieuwkoop goedgekeurd ea
vastgesteld
AAN DE ORDE.
1. Ingekomen stukken.
a. Schrijven van de in de vorige ver
gadering benoemde leden van de school
commissie, dat ze hu&ne benoeming
aannemen.
Een schrijven van het gemeentebestuur
van Bergen-op-Zoom om adhaesle te
willen betuigen aan een door baar aan
H. M. de Koningin gezonden adres,
wordt voor kennisgeving aangenomen
op grond dat deze gemeente niet op
de hoogte kan zijn van de toestand der
gemeente Bergen-op-Zoom en ten tweede
dat aan Ged. Staten reeds bericht is
gezonden dat we met hun voorstel ons
kunnen vereenigen.
Mededeeling van Ged. Staten dat door
het Rijk eene bijdrage is verleend van
f250 in de kosten van het openbaar
onderwas.
Schrijven van Ged. Staten, houdende
mededeeling dat het percentiegeld van
de leden van den gemeenteraad is ge
bracht op f 1.per vergadering ingaande
1 Januari 1920.
Wordt voor kennisgeving aangenomen.
Schrijven van het gemeentebestuur
van Genderen houdende de mededeeling-
dat in beginsel is goedgevonden den lijk,
wagen bij voorkomende gevalien aan de
gemeente Drongelen af te staan op
voorwaarde, dat de gemeente Drongelen
in het gewone onderhoud eene jaarlijk-
sche bijdrage geeft van f 15 en bij
gebruik telkens f6.Tevens dat schade,
zoo deze mocht worden aangericht, door
de gemeente wordt vergoed.
Voorzitter. Ik wil dit schreven nog
even toelichten. De bedoeling is dat ieder
jaar een vast bedrag wordt gegeven van
f15.en bij gebruik ft.De raad
kan hier dan het tarief z^jf nog later
.vaststellen.
Burg. en Weth. stellen voor op het
«voorstel in te gaan. Later kan hier een
tarief worden vastgesteld b.v. voor armen
if 4.—voor meer gegoeden f 6.-- en
voor de nog beter gegoeden f 10.—
De heer Nieuwkoop kan zich ipet het
voorstel van Burg. en Weth. wel ver-
lenigingen. Alleen zou hij op spoed
^willen aandringen.
De Voorzitter zegt in een volgende
vergadering reeds met voorstellen te
zuilen komen.
Schrijven van den heer F. Nieuwkoop
waarin hij er op wijst dat in den laatsten
tijd de kinderen van de school niet meer
spelen op de daarvoor aangewezen
plaats, maar elders, tengevolge waarvan
hij, doordat het schoolpersoneel niet
voldoende toezicht houdt, veel last on
dervindt.
De Voorzitter stelt voor dit schrijven
In handen te stellen van Burg. en Wetb.,
waartoe met algemeene stemmen wordt
besloten.
2. Ontslag onderwijzeres.
Mej. van Veen vraagt, met het oog
op haar aanstaand huwelijk en daarmede
gepaard gaande vertrek naar Indië, met
ingang van 1 Maart eervol ontslag.
Burg. en Weth. stellen voor het ge
vraagde ontslag op de meest eervolle
wijze te verleenen.
Daartoe wordt met algemeene stem
men besloten.
De heer Nieuwkoop vraagt of er reeds
een oproeping heeft plaats gehad, waarop
de Voorzitter bevestigend antwoordt en
mededeeling doet dat nog geen enkele
sollicitant zich heeft aangemeld.
3. Aanmerking begrooting 1921.
Ged. Staten vestigen de aandacht op
een schrijven van de Ned. Vereeniging
van Gemeente-ambtenaren, waarin op
premie-vrij pensioen wordt aangedrongen.
Uit de begrooting blijkt dat de raad
daaraan geen gevolg heeft gegeven en
eene nadere motiveering daarvoor niet
op geeft. Overal, in zoo goed als alle
gemeenten wordt dat wel gedaan, zoodat
het zoetjes aan gemeengoed is gewor
den. Ook is door Ged. Staten gelijkheid
in de salarissen gebracht, wordt echter
nu geen premie-vrij pensioen verleend,
dan is nog geen gelijkstelling van salaris
verkregen.
Verder merken Ged. Staten nog op,
dat het salaris van den veldwachter ook
In z'n geheel op de begrooting moet
worden gebracht. Zoo ook van de aan
gegane geldleeningen. Daar Is nu maar
de helft van opgebracht. Dit zou het
crediet van de gemeente kunnen scha
den. Door verhooging van belasting, dat
hier nog goed mogelijk is, en ook door
het in het leven roepen van andere be
lastingen, kan dit nog goed op de be
grooting worden gebracht, zeggen Ged.
Staten,
Voorzitter. Burg. en Weth. stellen
voor aan de gemeente-ambtenaren pre-
mie-vrij pensioen te verleecen en daar
voor een post op de begrooting te
brengen. Wat het salaris van den veld
wachter betreft, daarop zal Ged. Staten
worden geantwoord dat aan de veld
wachter inplaats van één reeds drie
verhoogingeo op zijn salaris zijn vetleend.
Nog laatst een van f 150.
Voorts zal ook worden gewezen op
den velen vrijen tijd die hem wordt gege
ven, teneinde voor zich zelf nog wat aan
het landbouwbedrijf te doen en daardoor
zijn Inkomen nog te verhoogen. Wat de
aflossing en rente betreft, dit hebben
Burg. en Weth. van te voren half voor
zien» doch het is er maar op gewaagd
om te zien of ze het toestaan, doch ze
doen het niet en nu stellen we voor om
dit bedrag van f 360 op f 1535 te brengen
en het te kort te vinden door 100
opcenten op de Rijksinkomstenbelasting
te heffen. Ik adviseer daartoe te besluiten
en wijs er dan op, dat dit samen moet
gaan, dat ook de Hoofd. Omslag voortaan
wordt geheven door den Rijksontvanger.
Dit is toch van nog betrekkelijk korten
duur dat wij dit zelf kunnen doen. Ten
slotte is het ook hetzelfde wie het doet,
als het maar binnen komt.
De heer Nieuwkoop zegt dat zijn be
zwaren nog dezelfde zijn dan vroeger.
Hij is niet tegen eene behoorlijke be
taling maar voor bet kleine hoopje
menschen, waar de belasting toch reeds
zoo zwaar op drukt, is het te erg
f 150© moet dan weer meer worden
betaald.
Voorzitter. Pardon, voor de ambte
naren is het maar f 300, de rest is voor
de aflossing en rente.
Nieuwkoop. Gezamenlijk moet dat
totaai bedrag toch weer worden betaald.
De heer Nieuwkoop wijst er verder
nog op dat er geen andere manier Is te
vinden dan door eene grootere draag
kracht en daarom vereeniging van ge
meenten is toe te juichen-
Wat betreft het innen van den Hoofd.
Omslag, dit zou hij liever nog aan de
gemeente zien overgelaten.
De Voorzitter wijst er op dat, wordt
het een gedaan, het andere ook moet
worden gedaan. Bovendien is dit wellicht
nog slechts een kwestie van een jaar
dat het wettelijk is. Spreker zegt verder
nog dat vroeger al eens meer op pro
gressieve heffing is aangedrongen en
men het op die manier krijgt.
De heer van Gameren kan met het
voorstel van Burg. en Weth. accoord
gaan omdat men dan een progressieve
heffin'g krijgt.
Na eenige discussie wordt hierna het
voorstel aangenomen.
4. Voorstel vereeniging van gemeenten.
De Voorzitter kan mededeelen, dat
het resultaat van de vele besprekingen
én briefjes die zijn rondgebracht is, dat
het voorstel van Burg. en Weth. is,
althans van de meerderheid, dat men
zich kan vereenigen met de Opheffing
van de gemeenten Gendeien, Meeuwen
en Drongelen en dan een nieuwe ge
meente te stichten onder den naam van
Eethen. Dit laatste omdat dit inderdaad
het middelpunt is en te voorkomen dat
de secretarie In een uithoek zal komen.
De Voorzitter stelt voor aan Ged.
Staten aldus te verzoeken en tevens om
dan het aantal leden niet op 7 maar op
11 te stellen.
De beer Nieuwkoop zegt met genoegen
van den Voorzitter dit voorstel te hebben
gehoord omreden nu een wensch In
vervulling gaat die hij reeds lang heeft
gekoesterd. Hij dankt de Voorzitter voor
de duidelijke uiteenzetting die hij heeft
gegeven om het voordeel van vereeni
ging aan te toonec.
De heer Van Gameren zou nog op
spoed bij Ged. Staten willen aandringen.
De Voorzitter meent dat Ged. Staten
hiervoor geen stuwkracht noodig hebben,
wijl ze in dit opzicht veel spoed be
trachten.
De heer Van der Schans verlangt
stemming.
Tegen het voorstel stemden alleen
de heeren v. d. Schans en Treffers.
5. Machtiging verhuring weiland.
Burg. en Weth. stellen voor het land
voor twee jaar te verhuren aan den
meest biedende tegen dezelfde condities.
De heer Van Gameren vraagt of de
10 opcenten nog worden geheven.
De Voorzlter zegt dat het van het
bouwland af Is en het de bedoeling is
ook niet meer van het weiland te heffen.
De heer Van Gameren merkt op dat
het de bedoeling is om in mindering
van de pachtsom te brengen.
De heer Nieuwkoop dringt aan om
eenige bepalingen, die tijdens de crisis
jaren er in zijn opgenomen, te doen
vervallen.
Na eenige discussie wordt daartoe
besloten.
6. Begrooting Burgerlijk Armbestuur.
De heer Treffers zegt als rapporteur
der commissie, dat de huurwaarden der
gebouwen volgens de commissie te laag
zijn geschat. Nu brengen ze nog niet
op wat het kost aan onderhoud en
brandassurantie. De huur moet zeker
zooveel worden verhoogd als die kosten
bedragen.
De Voorzitter kan daarop antwoorden
dat het Armbestuur daarmede reeds
bezig is en binnenkort zal de huur ook
eene zekere verhooging ondergaan. Bij
de rekening zal men dit kunnen zien
dat bet spoedig zal gebeuren. De reden,
waarom de huur zoo laag is gehouden,
Is du vervallen.
De heer Van der Schans merkt nog
op, dat rekening moet worden gehouden
dat er maar twee woningen worden
verhuurd. De rest wordt allen door
armlastigen bewoond. Daardoor steekt
de post onderhoud wel een beetje met
die van opbrengst huur af.
De heer Nieuwkoop zegt, dat er naar
het ooideel der commissie menschen ln
wonen, die wel eenige huur kunnen be
talen. Iemand met een weekloon van
f20.per week in Drongelen kan wel
eenige huur betalen.
De heer Van der Schans zegt tejweten
dat deze man zelfs wei f 30.— verdienen
zal. Maar, zegt spr., hoe zal men er
aankomen, als ze onwillig zijn.
De Voorzitter is er voor om niet te
vlugste zeggen dat ze vrij huur,hebben.
Zoo'n persoon kan goed betalen en het
kan zijn dat iemand die het werkelijk
noodig!^ heeft, het daarom wordt ont
houden.
De heer Treffers merkt vervolgens
op, datfde post opmaken van begrooting
en schrijfloonen de commissie hoog
voorkomt.
De Voorzitter zegt, dat voor het op
maken der begrooting geen post is uit
getrokken. Die post is alleen presentie
geld voor^de leden.
De heer Treffers merkt verder op, dat
het der commissie gewenscht voorkomt
het dak van de woningen van J In 't Veld
en de Wed. Obbens te vernieuwen.
De Voorzitter zegt, dat voor het
onderhoud der gebouwen f 200 staat
uitgetrokken.^ De raad beeft niet de
bevoegdheid het Armbestuur voor te
schrijven wat moet worden gedaan,
alleen kan ze hel verzoeken.
Na nog eenige bespreking wordt de
begrooting met algemeene stemmen
goedgekeurd.
Bij de rondvraag wijst de heer Van
Gameren er op, dat het veelbesproken
plakbord is 'aangebracht, doch dateer
nu niet in wordt geplakt en^ook dat de
afmeting te klein is.
De Voorzitter zegt toe er voor zorg
te dragen, dat alles zal worden aan
geplakt, alsook dat het bord een gewone
afmeting verkrijgt.
Hierna gaat de raad over in geheim
comité ter bespreking van
7. Bezwaarschriften Hoofd. Omslag.
SPRANG.
Zaterdag 12 Febr, des n.m. ten half
drie had ten raadhulze een vergadering
plaats van de commissie, bedoeld in
art. 123 van de gemeentewet.
De burgemeester opent de vergadering
en heet de aanwezigen welkom, dankt
de heeren voor de moeite die ze zich
geven om voor de belangen van de
gemeente op te 'komen. Hij vraagt of
de heeren met gesloten deuren vergade
ring wenschen te houden.
Alle leden verklaren zleh voor open
bare vergadering.
Daarna wijst de Voorzitter er op, dat
Ged. Staten aandringen om alles, zoowel
het voor als tegen annexatie te willen
motiveeren.
Hij stelt tevens voor om de heer
Hoek aan te wijzen als secretaris, waar
toe met algemeene stemmen wordt
besloten.
Nadat door den Voorzitter de vraag
is gesteld of artikelsgewijze behandeling
van het concept-wet noodzakelijk wordt
geacht, merkt de heer Hoek op, dat de
leden reeds gelegenheid hebben gehad
om met elkaar voeling te houden en
zij hunne bevindingen in een rapport
hebben neergelegd wat als volgt luidt
Mijnheer de Burgemeester I
Namens de andefe leden van de Com
missie uit de ingezetenen dank ik U
voor Uwe welkomswoorden en wil ik
ook verklaren dat wij de ons opgedragen
taak, te advlseeren inzake het door Ged.
Staten onzer Provincie ingezonden ont
werp van wet tot vereeniging van de
gemeenten Sprang, Capelle en Vrijhoeve-
Capelle, gaarne op ons nemen.
Te meer is dit ons een aangename
taak waar ten opzichte van dit voorstel
tusschen de leden der commissie vol
komen eenstemmigheid van gevoelen
bestaat.
Wij vonden reeds gelegenheid, vóór
deze officleele vergadering, met elkander
te spreken en ons standpunt ten aanzien
van dit voorstel te formuleerenresul
taat daarvan was, dat mij is opgedragen 1
'het eenstemmig oordeel der commissie
in deze officieele vergadering mede te
deelen.
Van een beoordeeling van het geheele
wetsontwerp wenscht de commissie, om
principleele redenen, zich te onthouden,
wijl reeds terstond bleek dat Art. 1 van
het ontwerp, met de daarbij gegeven
toelichting, unaniem door ons afgekeurd
werd, waardoor verdere bespreking van
het concept geen zin zou hebben.
De commissie wenscht zich dus te
bepalen tot motiveering van hare afkeu
ring van Art. 1 van het ontwerp, het
welk het principe van het voorstel behelst.
In de eerste plaats meent de com
missie te moeten opmerken dat de be
volking van Sprang, die sinds de grijze
oudheid tot nu toe zelfstandig gemeente
lijk bestaan heeft gekend, daaraan ten
zeerste gehecht is en de prijsgeving
daarvan, zelfs al zouden daaraan eenige
materieeie voordeelen verbonden zijn,
zeer noode zou zien.
Slechts wanneer het zelfstandig voort
bestaan der gemeente, een belemmering
zou zijn voor de toekomstige ontwikke
ling der gemeente en het stoffelijk en
geestelijk belang der inwoners zou
schaden, zou naar het oordeel der com
missie, prijsgeving daarvan te recht
vaardigen zijn.
Bovendien, moet, naar het oordeel der
commissie, voorop gesteld worden dat
een combinatie van gemeenten slechts
ondernomen mag worden, wanneer met
grond verwacht kan worden dat de
nieuwe gemeente op den duur zich tot
een eenheid zal ontwikkelen en elk der
te combineereo gemeenten vau de ver
eeniging voordeel zal hebben van zoo
danlgen aard, dat dit opweegt tegen het
nadeel dat verbonden is aan het prijs
geven der zelfstandigheid.
De Commissie meent dat de voor
gestelde combinatie aan deze eischen
niet kan voldoen.
Blijkens de memorie van toelichting
wordt de vereeniging der drie ge
meenten gegrond op het feit dat deze
een natuurljjk geheel vormen. Dit motief
acht de commissie gezocht en niet in
overeenstemming met de weikelijkheid
Men zou hetzelfde, en wellicht met
meer recht, kunuen zeggen van de ge
meente Sprang met Besoijen, Kaatsheuvel
(Loonopzand) wier grondgebied over
een grootere oppervlakte aan dat van
de gemeente Sprang grenst, dan Vrij-
hoeve-Capelle.
Het grootste deel van de bevolking
van Sprang heeft veel meer relaties met
de bevolking van Besoijen en Kaats
heuvel, dan met die van Capelle. De
commissie wenscht op te merken dat
wèl de bevolking van Vrijhoeve-Capelle
en Capelle door tal van belangen en ook
historisch op vereeniging is aangelegd
en een combinatie van deze twee ge
meenten dus toe te juichen zou zijn, maar
dat dit niet gezegd kan worden van de
bevolking van Sprang.
Dat de aard en opvattingen der inge
zetenen zoo goed als gelijk zijn kan
moeilijk als een aanbeveling van juist
deze combinatie aangemerkt worden, wijl
dezelfde overeenstemming ook met-de
inwoners van andere omliggende gemeen
ten valt op „te merken.
Overigens meent de commissie, dat
een gemeentelijk samenleven van peiso-
nen met verschillende opvattingen op
politiek en religieus gebied- vele voor
deden heeft.
Dat men ln de beide andere gemeenten
er prijs op stelt dat de nieuw te vormen
gemeente Cappeilen zal heeten en men
den naam der gemeente Sprang wil laten
vervallen, bewijst de commissie dat de
bevolkiog dier gemeenten wel de ge
meenschap tusschen die beide, maar niet
die met Sprang erkent, hetgeen volkomen
overeenstemt met de werkelijkheid.,
Blijkens de memorie van toelichting
wordt de vereeniging voorgesteld om
het algemeen belang dat verbonden is
aan vereenvoudiging der drie adminis
tratief en besturen en van de economi
sche en sociale verzorging der betrokken
gemeenten.
Hoewel deze stelling niet nader wordt
toegelicht met cijfers en bewijzen en
zonder meer een hypothese genoemd
kan worden, acht de commissie het wen-
schelijk te omschrijven, waarom zij de
juistheid van deze stelling betwisten
moet, voor zoover deze vereenvoudiging
een algemeen belang genoemd wordt.
Een dusdanige vereenvoudiging zal
naar het oordeel der commissie niet ln
het belang der Sprangsche bevolking (en
dus geen algemeen belang zijn.)
Bij vereeniging van deze drie gemeenten
moet verwacht wordea dat het centrum
van de administratie en bet bestuur in
een der andere gemeenten gevestigd zal
worden.
Daar de meerderheid der Sprangsche
bevolking zeer weinig belangen ln de
richting van het nieuwe centrum te be
hartigen heeft en dus zelden of nooit
de zaken met de administratie etc ter
loops kan afhandelen, zal dit bezwaar
te sterker worden gevoeld.
Bovendien zal ook de Sprangsche be
volking belast worden met de bijdrage
In de zeer hooge kosten van een bij
vereeniging noodzakelijk geworden nieuw
raadhuis in het centrum der nieuw te
vormen gemeente, daar geen der be
staande raadhuizen geschikt geacht kan
worden voor de huisvesting van de ad
ministratie en het bestuur dier grootere
gemeente.
De Sprangsche bevolking heeft ten
deze dus geen voordeel doch slechts
nadeel aan tijd, moeite en geld van de
vereeniging te verwachten.
Voorts wordt van vereeniging een
minder goede behartiging van de belan
gen der Sprangsche bevolking verwacht.
Dit zal voor de Sprangsche bevolking
mede brengen veel moeite en tijdverlies
daar men, voor alle zaken die met de
secretarie en het bestuur ln verband
staan (welke thans met een minimum
daarvan in de eigen gemeente wordea
afgewerkt) zich naar het nieuwe centrum
zal moeten begeven.
Wanneer men het verlies aan tijd, dat
daardoor veroorzaakt wordt, kapitaliseert,
wordt het door de Sprangsche bevolking
uit te geven bedrag een veel grootere
som dan bij vereeniging, in het meest
gunstige geval, ooit verkregen zoukunnen
worden, door besparing op andere uit
gaven.
Waar deze thans behartigd wordea
door een bestuur, uitsluitend door die
bevolking en uit haar midden gekozen,
zal bij vereeniging, op grond van de
bevolkingsverhoudingen, slechts een
minderheid ln den Raad der Gemeente
door haar worden aangewezen en de
meerderheid van den Raad, die niet tot
deze bevolking zal behooren, over hare
belangen, voor welke geen voldoende
intresse wordt verwacht, moeten be
slissen.
Wordt deze vereeniging door de in
een andere gemeente woonachtige voor
standers, aanbevolen met het motief dat
de vereenvoudiging tevens gepaard zal
gaan met bezuiniging, welke dan aan
aile inwoners der drie tegenwoordige
gemeenten ten goede zal komen, onze
commissie kan de juistheid van dit
motief niet erkennen.
De ervaring leert toch dat in ge-
meeaten met een grooter bevolkings
cijfer, het bedrag der uitgaven, per
hoofd der inwoners, grooter wordt.
Ia de aangrenzende gemeente Waal
wijk b.v., een gemeente met een aantal
inwoners slechts weinig grooter dan het
aantal van de nieuw gedachte gemeente
Sprang-Capellen, met slechts ééne be
bouwde kom en een oppervlakte van
ongeveer 3 van de nieuw te vormen
gemeente Sprang-Capellen, zijn de uit
gaven voor (Algemeen bestuur) Afd. 1
van Hoofdstuk II, volgens rekening 1919
f22069.09, volgens begrooting 1921
f 24180.81, terwijl in de dtie gemeenten
Sprang, Vrijhoeven-Capelic en Capelle
de uitgaven voor dezelfde posten (Al
gemeen bestuur) beclragen
volgens volgens be
rekening 1919, grootlng 1921,
Sprang f 6480.595 f 6963.50
Viijh.-Cap, f 4174.08 f 4472.42
Capelle f 8410.01® f 9369.83*
in totaai 119064.69 f 20805.75*
zoodat in Waalwijk bij een siechts 539
grooter aantal Inwoners de uitgaven
voor dezelfde posten ln 1919 t 3004.40
hooger waren dan in de drie afzonderlijke
gemeenten en voor 1921 op f3475.06
méér zijn begroot.
Dat bij vereeniging de meeste uitgaven
voor algemeen bestuur tot op ongeveer
V3 van de thans door de drie gemeenten
daarvoor gedane uitgaven teruggebracht
zullen worden, acht de commissie onjuist.
Afgedacht nog van het in de eerste
10 jaren uit te geven bedrag aan wacht
gelden, zal vereeniging leiden tot uit
breiding van het aantal employé's, zoo
wel voor het administratief als politie
personeel.
Een vergelijking met de daarvoor ook
hierboven genoemde gemeente Waalwijk,
met een veel kleinere oppervlakte en
ongeveer gelijk aantal inwoners, mag
dit doen verwachten.
Voor Afd. I van Hoofdstuk IV (politie)
zijn de uitgaven in Waalwijk, volgens
rekening 1919 f 14561.10s, volgens be
grooting 1921 f 18049.43, terwijl voor
politie werd uitgegeven
volgens volgens be
rekening 1919, grootiag 1921,
ln Sprang f1391035 f1890.
in Vrijh.-Cap. f 1063.96 f 1660.—
<n Capelle f 1387.66 f 2315
totaal f 3842.555 f 5865
Ia Waalwijk werd dus voor politie ln
1919 f 10718.55 meer uitgegeven dan
in de drie te combineeren gemeenten
te samen, terwijl het voor 1921 begrootte
bedrag f12184 48 hooger is.
Dit voorbeeld uit onze naaste om
geving rechtvaardigt de verwachting, dat
vereeniging tot eene grootere gemeente,
in plaats van bezuiniging, een uitzetting
der uitgaven ten gevolge zal hebben,
welke de financleele lasten der inwoners
van Sprang zal vergrooten, zonder dat
daarvan voor deze eenlg voordeel ver
wacht kan worden, maar wel verschillen
de nadeelen met zich zal brengen.
Naar het oordeel van de commissie,
die de geheeie bevolking vertegenwoor
digt, is de gemeente Sprang krachtig
genoeg om zelfstandig te blijven voort
bestaan en kan voor de economische
en sociale verzorging van onze gemeente,
door de voorgestelde vereeniging, geener
lei verbetering verwacht worden.
De Echo van het Zuiden.