Tweede Blad Gemeenteraad. NUMMER 14 ZATERDAG 19 FEBRUARI 1921. 44e Jaargang, DRGNGKLEN. Openbare vergadering van den raad dezer gemeente op Woensdag 16 Febr. des middags ten 2 uur. t [Voorzitter Edelachtb. beer Brune. Ongeveer kwart over 2 uur opent de Voorzitter de vergadering afwezig de leden van Campen en Vos. De notulen der vorige vergaderingen worden na een kleine opmerking van den heer Nieuwkoop goedgekeurd ea vastgesteld AAN DE ORDE. 1. Ingekomen stukken. a. Schrijven van de in de vorige ver gadering benoemde leden van de school commissie, dat ze hu&ne benoeming aannemen. Een schrijven van het gemeentebestuur van Bergen-op-Zoom om adhaesle te willen betuigen aan een door baar aan H. M. de Koningin gezonden adres, wordt voor kennisgeving aangenomen op grond dat deze gemeente niet op de hoogte kan zijn van de toestand der gemeente Bergen-op-Zoom en ten tweede dat aan Ged. Staten reeds bericht is gezonden dat we met hun voorstel ons kunnen vereenigen. Mededeeling van Ged. Staten dat door het Rijk eene bijdrage is verleend van f250 in de kosten van het openbaar onderwas. Schrijven van Ged. Staten, houdende mededeeling dat het percentiegeld van de leden van den gemeenteraad is ge bracht op f 1.per vergadering ingaande 1 Januari 1920. Wordt voor kennisgeving aangenomen. Schrijven van het gemeentebestuur van Genderen houdende de mededeeling- dat in beginsel is goedgevonden den lijk, wagen bij voorkomende gevalien aan de gemeente Drongelen af te staan op voorwaarde, dat de gemeente Drongelen in het gewone onderhoud eene jaarlijk- sche bijdrage geeft van f 15 en bij gebruik telkens f6.Tevens dat schade, zoo deze mocht worden aangericht, door de gemeente wordt vergoed. Voorzitter. Ik wil dit schreven nog even toelichten. De bedoeling is dat ieder jaar een vast bedrag wordt gegeven van f15.en bij gebruik ft.De raad kan hier dan het tarief z^jf nog later .vaststellen. Burg. en Weth. stellen voor op het «voorstel in te gaan. Later kan hier een tarief worden vastgesteld b.v. voor armen if 4.—voor meer gegoeden f 6.-- en voor de nog beter gegoeden f 10.— De heer Nieuwkoop kan zich ipet het voorstel van Burg. en Weth. wel ver- lenigingen. Alleen zou hij op spoed ^willen aandringen. De Voorzitter zegt in een volgende vergadering reeds met voorstellen te zuilen komen. Schrijven van den heer F. Nieuwkoop waarin hij er op wijst dat in den laatsten tijd de kinderen van de school niet meer spelen op de daarvoor aangewezen plaats, maar elders, tengevolge waarvan hij, doordat het schoolpersoneel niet voldoende toezicht houdt, veel last on dervindt. De Voorzitter stelt voor dit schrijven In handen te stellen van Burg. en Wetb., waartoe met algemeene stemmen wordt besloten. 2. Ontslag onderwijzeres. Mej. van Veen vraagt, met het oog op haar aanstaand huwelijk en daarmede gepaard gaande vertrek naar Indië, met ingang van 1 Maart eervol ontslag. Burg. en Weth. stellen voor het ge vraagde ontslag op de meest eervolle wijze te verleenen. Daartoe wordt met algemeene stem men besloten. De heer Nieuwkoop vraagt of er reeds een oproeping heeft plaats gehad, waarop de Voorzitter bevestigend antwoordt en mededeeling doet dat nog geen enkele sollicitant zich heeft aangemeld. 3. Aanmerking begrooting 1921. Ged. Staten vestigen de aandacht op een schrijven van de Ned. Vereeniging van Gemeente-ambtenaren, waarin op premie-vrij pensioen wordt aangedrongen. Uit de begrooting blijkt dat de raad daaraan geen gevolg heeft gegeven en eene nadere motiveering daarvoor niet op geeft. Overal, in zoo goed als alle gemeenten wordt dat wel gedaan, zoodat het zoetjes aan gemeengoed is gewor den. Ook is door Ged. Staten gelijkheid in de salarissen gebracht, wordt echter nu geen premie-vrij pensioen verleend, dan is nog geen gelijkstelling van salaris verkregen. Verder merken Ged. Staten nog op, dat het salaris van den veldwachter ook In z'n geheel op de begrooting moet worden gebracht. Zoo ook van de aan gegane geldleeningen. Daar Is nu maar de helft van opgebracht. Dit zou het crediet van de gemeente kunnen scha den. Door verhooging van belasting, dat hier nog goed mogelijk is, en ook door het in het leven roepen van andere be lastingen, kan dit nog goed op de be grooting worden gebracht, zeggen Ged. Staten, Voorzitter. Burg. en Weth. stellen voor aan de gemeente-ambtenaren pre- mie-vrij pensioen te verleecen en daar voor een post op de begrooting te brengen. Wat het salaris van den veld wachter betreft, daarop zal Ged. Staten worden geantwoord dat aan de veld wachter inplaats van één reeds drie verhoogingeo op zijn salaris zijn vetleend. Nog laatst een van f 150. Voorts zal ook worden gewezen op den velen vrijen tijd die hem wordt gege ven, teneinde voor zich zelf nog wat aan het landbouwbedrijf te doen en daardoor zijn Inkomen nog te verhoogen. Wat de aflossing en rente betreft, dit hebben Burg. en Weth. van te voren half voor zien» doch het is er maar op gewaagd om te zien of ze het toestaan, doch ze doen het niet en nu stellen we voor om dit bedrag van f 360 op f 1535 te brengen en het te kort te vinden door 100 opcenten op de Rijksinkomstenbelasting te heffen. Ik adviseer daartoe te besluiten en wijs er dan op, dat dit samen moet gaan, dat ook de Hoofd. Omslag voortaan wordt geheven door den Rijksontvanger. Dit is toch van nog betrekkelijk korten duur dat wij dit zelf kunnen doen. Ten slotte is het ook hetzelfde wie het doet, als het maar binnen komt. De heer Nieuwkoop zegt dat zijn be zwaren nog dezelfde zijn dan vroeger. Hij is niet tegen eene behoorlijke be taling maar voor bet kleine hoopje menschen, waar de belasting toch reeds zoo zwaar op drukt, is het te erg f 150© moet dan weer meer worden betaald. Voorzitter. Pardon, voor de ambte naren is het maar f 300, de rest is voor de aflossing en rente. Nieuwkoop. Gezamenlijk moet dat totaai bedrag toch weer worden betaald. De heer Nieuwkoop wijst er verder nog op dat er geen andere manier Is te vinden dan door eene grootere draag kracht en daarom vereeniging van ge meenten is toe te juichen- Wat betreft het innen van den Hoofd. Omslag, dit zou hij liever nog aan de gemeente zien overgelaten. De Voorzitter wijst er op dat, wordt het een gedaan, het andere ook moet worden gedaan. Bovendien is dit wellicht nog slechts een kwestie van een jaar dat het wettelijk is. Spreker zegt verder nog dat vroeger al eens meer op pro gressieve heffing is aangedrongen en men het op die manier krijgt. De heer van Gameren kan met het voorstel van Burg. en Weth. accoord gaan omdat men dan een progressieve heffin'g krijgt. Na eenige discussie wordt hierna het voorstel aangenomen. 4. Voorstel vereeniging van gemeenten. De Voorzitter kan mededeelen, dat het resultaat van de vele besprekingen én briefjes die zijn rondgebracht is, dat het voorstel van Burg. en Weth. is, althans van de meerderheid, dat men zich kan vereenigen met de Opheffing van de gemeenten Gendeien, Meeuwen en Drongelen en dan een nieuwe ge meente te stichten onder den naam van Eethen. Dit laatste omdat dit inderdaad het middelpunt is en te voorkomen dat de secretarie In een uithoek zal komen. De Voorzitter stelt voor aan Ged. Staten aldus te verzoeken en tevens om dan het aantal leden niet op 7 maar op 11 te stellen. De beer Nieuwkoop zegt met genoegen van den Voorzitter dit voorstel te hebben gehoord omreden nu een wensch In vervulling gaat die hij reeds lang heeft gekoesterd. Hij dankt de Voorzitter voor de duidelijke uiteenzetting die hij heeft gegeven om het voordeel van vereeni ging aan te toonec. De heer Van Gameren zou nog op spoed bij Ged. Staten willen aandringen. De Voorzitter meent dat Ged. Staten hiervoor geen stuwkracht noodig hebben, wijl ze in dit opzicht veel spoed be trachten. De heer Van der Schans verlangt stemming. Tegen het voorstel stemden alleen de heeren v. d. Schans en Treffers. 5. Machtiging verhuring weiland. Burg. en Weth. stellen voor het land voor twee jaar te verhuren aan den meest biedende tegen dezelfde condities. De heer Van Gameren vraagt of de 10 opcenten nog worden geheven. De Voorzlter zegt dat het van het bouwland af Is en het de bedoeling is ook niet meer van het weiland te heffen. De heer Van Gameren merkt op dat het de bedoeling is om in mindering van de pachtsom te brengen. De heer Nieuwkoop dringt aan om eenige bepalingen, die tijdens de crisis jaren er in zijn opgenomen, te doen vervallen. Na eenige discussie wordt daartoe besloten. 6. Begrooting Burgerlijk Armbestuur. De heer Treffers zegt als rapporteur der commissie, dat de huurwaarden der gebouwen volgens de commissie te laag zijn geschat. Nu brengen ze nog niet op wat het kost aan onderhoud en brandassurantie. De huur moet zeker zooveel worden verhoogd als die kosten bedragen. De Voorzitter kan daarop antwoorden dat het Armbestuur daarmede reeds bezig is en binnenkort zal de huur ook eene zekere verhooging ondergaan. Bij de rekening zal men dit kunnen zien dat bet spoedig zal gebeuren. De reden, waarom de huur zoo laag is gehouden, Is du vervallen. De heer Van der Schans merkt nog op, dat rekening moet worden gehouden dat er maar twee woningen worden verhuurd. De rest wordt allen door armlastigen bewoond. Daardoor steekt de post onderhoud wel een beetje met die van opbrengst huur af. De heer Nieuwkoop zegt, dat er naar het ooideel der commissie menschen ln wonen, die wel eenige huur kunnen be talen. Iemand met een weekloon van f20.per week in Drongelen kan wel eenige huur betalen. De heer Van der Schans zegt tejweten dat deze man zelfs wei f 30.— verdienen zal. Maar, zegt spr., hoe zal men er aankomen, als ze onwillig zijn. De Voorzitter is er voor om niet te vlugste zeggen dat ze vrij huur,hebben. Zoo'n persoon kan goed betalen en het kan zijn dat iemand die het werkelijk noodig!^ heeft, het daarom wordt ont houden. De heer Treffers merkt vervolgens op, datfde post opmaken van begrooting en schrijfloonen de commissie hoog voorkomt. De Voorzitter zegt, dat voor het op maken der begrooting geen post is uit getrokken. Die post is alleen presentie geld voor^de leden. De heer Treffers merkt verder op, dat het der commissie gewenscht voorkomt het dak van de woningen van J In 't Veld en de Wed. Obbens te vernieuwen. De Voorzitter zegt, dat voor het onderhoud der gebouwen f 200 staat uitgetrokken.^ De raad beeft niet de bevoegdheid het Armbestuur voor te schrijven wat moet worden gedaan, alleen kan ze hel verzoeken. Na nog eenige bespreking wordt de begrooting met algemeene stemmen goedgekeurd. Bij de rondvraag wijst de heer Van Gameren er op, dat het veelbesproken plakbord is 'aangebracht, doch dateer nu niet in wordt geplakt en^ook dat de afmeting te klein is. De Voorzitter zegt toe er voor zorg te dragen, dat alles zal worden aan geplakt, alsook dat het bord een gewone afmeting verkrijgt. Hierna gaat de raad over in geheim comité ter bespreking van 7. Bezwaarschriften Hoofd. Omslag. SPRANG. Zaterdag 12 Febr, des n.m. ten half drie had ten raadhulze een vergadering plaats van de commissie, bedoeld in art. 123 van de gemeentewet. De burgemeester opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom, dankt de heeren voor de moeite die ze zich geven om voor de belangen van de gemeente op te 'komen. Hij vraagt of de heeren met gesloten deuren vergade ring wenschen te houden. Alle leden verklaren zleh voor open bare vergadering. Daarna wijst de Voorzitter er op, dat Ged. Staten aandringen om alles, zoowel het voor als tegen annexatie te willen motiveeren. Hij stelt tevens voor om de heer Hoek aan te wijzen als secretaris, waar toe met algemeene stemmen wordt besloten. Nadat door den Voorzitter de vraag is gesteld of artikelsgewijze behandeling van het concept-wet noodzakelijk wordt geacht, merkt de heer Hoek op, dat de leden reeds gelegenheid hebben gehad om met elkaar voeling te houden en zij hunne bevindingen in een rapport hebben neergelegd wat als volgt luidt Mijnheer de Burgemeester I Namens de andefe leden van de Com missie uit de ingezetenen dank ik U voor Uwe welkomswoorden en wil ik ook verklaren dat wij de ons opgedragen taak, te advlseeren inzake het door Ged. Staten onzer Provincie ingezonden ont werp van wet tot vereeniging van de gemeenten Sprang, Capelle en Vrijhoeve- Capelle, gaarne op ons nemen. Te meer is dit ons een aangename taak waar ten opzichte van dit voorstel tusschen de leden der commissie vol komen eenstemmigheid van gevoelen bestaat. Wij vonden reeds gelegenheid, vóór deze officleele vergadering, met elkander te spreken en ons standpunt ten aanzien van dit voorstel te formuleerenresul taat daarvan was, dat mij is opgedragen 1 'het eenstemmig oordeel der commissie in deze officieele vergadering mede te deelen. Van een beoordeeling van het geheele wetsontwerp wenscht de commissie, om principleele redenen, zich te onthouden, wijl reeds terstond bleek dat Art. 1 van het ontwerp, met de daarbij gegeven toelichting, unaniem door ons afgekeurd werd, waardoor verdere bespreking van het concept geen zin zou hebben. De commissie wenscht zich dus te bepalen tot motiveering van hare afkeu ring van Art. 1 van het ontwerp, het welk het principe van het voorstel behelst. In de eerste plaats meent de com missie te moeten opmerken dat de be volking van Sprang, die sinds de grijze oudheid tot nu toe zelfstandig gemeente lijk bestaan heeft gekend, daaraan ten zeerste gehecht is en de prijsgeving daarvan, zelfs al zouden daaraan eenige materieeie voordeelen verbonden zijn, zeer noode zou zien. Slechts wanneer het zelfstandig voort bestaan der gemeente, een belemmering zou zijn voor de toekomstige ontwikke ling der gemeente en het stoffelijk en geestelijk belang der inwoners zou schaden, zou naar het oordeel der com missie, prijsgeving daarvan te recht vaardigen zijn. Bovendien, moet, naar het oordeel der commissie, voorop gesteld worden dat een combinatie van gemeenten slechts ondernomen mag worden, wanneer met grond verwacht kan worden dat de nieuwe gemeente op den duur zich tot een eenheid zal ontwikkelen en elk der te combineereo gemeenten vau de ver eeniging voordeel zal hebben van zoo danlgen aard, dat dit opweegt tegen het nadeel dat verbonden is aan het prijs geven der zelfstandigheid. De Commissie meent dat de voor gestelde combinatie aan deze eischen niet kan voldoen. Blijkens de memorie van toelichting wordt de vereeniging der drie ge meenten gegrond op het feit dat deze een natuurljjk geheel vormen. Dit motief acht de commissie gezocht en niet in overeenstemming met de weikelijkheid Men zou hetzelfde, en wellicht met meer recht, kunuen zeggen van de ge meente Sprang met Besoijen, Kaatsheuvel (Loonopzand) wier grondgebied over een grootere oppervlakte aan dat van de gemeente Sprang grenst, dan Vrij- hoeve-Capelle. Het grootste deel van de bevolking van Sprang heeft veel meer relaties met de bevolking van Besoijen en Kaats heuvel, dan met die van Capelle. De commissie wenscht op te merken dat wèl de bevolking van Vrijhoeve-Capelle en Capelle door tal van belangen en ook historisch op vereeniging is aangelegd en een combinatie van deze twee ge meenten dus toe te juichen zou zijn, maar dat dit niet gezegd kan worden van de bevolking van Sprang. Dat de aard en opvattingen der inge zetenen zoo goed als gelijk zijn kan moeilijk als een aanbeveling van juist deze combinatie aangemerkt worden, wijl dezelfde overeenstemming ook met-de inwoners van andere omliggende gemeen ten valt op „te merken. Overigens meent de commissie, dat een gemeentelijk samenleven van peiso- nen met verschillende opvattingen op politiek en religieus gebied- vele voor deden heeft. Dat men ln de beide andere gemeenten er prijs op stelt dat de nieuw te vormen gemeente Cappeilen zal heeten en men den naam der gemeente Sprang wil laten vervallen, bewijst de commissie dat de bevolkiog dier gemeenten wel de ge meenschap tusschen die beide, maar niet die met Sprang erkent, hetgeen volkomen overeenstemt met de werkelijkheid., Blijkens de memorie van toelichting wordt de vereeniging voorgesteld om het algemeen belang dat verbonden is aan vereenvoudiging der drie adminis tratief en besturen en van de economi sche en sociale verzorging der betrokken gemeenten. Hoewel deze stelling niet nader wordt toegelicht met cijfers en bewijzen en zonder meer een hypothese genoemd kan worden, acht de commissie het wen- schelijk te omschrijven, waarom zij de juistheid van deze stelling betwisten moet, voor zoover deze vereenvoudiging een algemeen belang genoemd wordt. Een dusdanige vereenvoudiging zal naar het oordeel der commissie niet ln het belang der Sprangsche bevolking (en dus geen algemeen belang zijn.) Bij vereeniging van deze drie gemeenten moet verwacht wordea dat het centrum van de administratie en bet bestuur in een der andere gemeenten gevestigd zal worden. Daar de meerderheid der Sprangsche bevolking zeer weinig belangen ln de richting van het nieuwe centrum te be hartigen heeft en dus zelden of nooit de zaken met de administratie etc ter loops kan afhandelen, zal dit bezwaar te sterker worden gevoeld. Bovendien zal ook de Sprangsche be volking belast worden met de bijdrage In de zeer hooge kosten van een bij vereeniging noodzakelijk geworden nieuw raadhuis in het centrum der nieuw te vormen gemeente, daar geen der be staande raadhuizen geschikt geacht kan worden voor de huisvesting van de ad ministratie en het bestuur dier grootere gemeente. De Sprangsche bevolking heeft ten deze dus geen voordeel doch slechts nadeel aan tijd, moeite en geld van de vereeniging te verwachten. Voorts wordt van vereeniging een minder goede behartiging van de belan gen der Sprangsche bevolking verwacht. Dit zal voor de Sprangsche bevolking mede brengen veel moeite en tijdverlies daar men, voor alle zaken die met de secretarie en het bestuur ln verband staan (welke thans met een minimum daarvan in de eigen gemeente wordea afgewerkt) zich naar het nieuwe centrum zal moeten begeven. Wanneer men het verlies aan tijd, dat daardoor veroorzaakt wordt, kapitaliseert, wordt het door de Sprangsche bevolking uit te geven bedrag een veel grootere som dan bij vereeniging, in het meest gunstige geval, ooit verkregen zoukunnen worden, door besparing op andere uit gaven. Waar deze thans behartigd wordea door een bestuur, uitsluitend door die bevolking en uit haar midden gekozen, zal bij vereeniging, op grond van de bevolkingsverhoudingen, slechts een minderheid ln den Raad der Gemeente door haar worden aangewezen en de meerderheid van den Raad, die niet tot deze bevolking zal behooren, over hare belangen, voor welke geen voldoende intresse wordt verwacht, moeten be slissen. Wordt deze vereeniging door de in een andere gemeente woonachtige voor standers, aanbevolen met het motief dat de vereenvoudiging tevens gepaard zal gaan met bezuiniging, welke dan aan aile inwoners der drie tegenwoordige gemeenten ten goede zal komen, onze commissie kan de juistheid van dit motief niet erkennen. De ervaring leert toch dat in ge- meeaten met een grooter bevolkings cijfer, het bedrag der uitgaven, per hoofd der inwoners, grooter wordt. Ia de aangrenzende gemeente Waal wijk b.v., een gemeente met een aantal inwoners slechts weinig grooter dan het aantal van de nieuw gedachte gemeente Sprang-Capellen, met slechts ééne be bouwde kom en een oppervlakte van ongeveer 3 van de nieuw te vormen gemeente Sprang-Capellen, zijn de uit gaven voor (Algemeen bestuur) Afd. 1 van Hoofdstuk II, volgens rekening 1919 f22069.09, volgens begrooting 1921 f 24180.81, terwijl in de dtie gemeenten Sprang, Vrijhoeven-Capelic en Capelle de uitgaven voor dezelfde posten (Al gemeen bestuur) beclragen volgens volgens be rekening 1919, grootlng 1921, Sprang f 6480.595 f 6963.50 Viijh.-Cap, f 4174.08 f 4472.42 Capelle f 8410.01® f 9369.83* in totaai 119064.69 f 20805.75* zoodat in Waalwijk bij een siechts 539 grooter aantal Inwoners de uitgaven voor dezelfde posten ln 1919 t 3004.40 hooger waren dan in de drie afzonderlijke gemeenten en voor 1921 op f3475.06 méér zijn begroot. Dat bij vereeniging de meeste uitgaven voor algemeen bestuur tot op ongeveer V3 van de thans door de drie gemeenten daarvoor gedane uitgaven teruggebracht zullen worden, acht de commissie onjuist. Afgedacht nog van het in de eerste 10 jaren uit te geven bedrag aan wacht gelden, zal vereeniging leiden tot uit breiding van het aantal employé's, zoo wel voor het administratief als politie personeel. Een vergelijking met de daarvoor ook hierboven genoemde gemeente Waalwijk, met een veel kleinere oppervlakte en ongeveer gelijk aantal inwoners, mag dit doen verwachten. Voor Afd. I van Hoofdstuk IV (politie) zijn de uitgaven in Waalwijk, volgens rekening 1919 f 14561.10s, volgens be grooting 1921 f 18049.43, terwijl voor politie werd uitgegeven volgens volgens be rekening 1919, grootiag 1921, ln Sprang f1391035 f1890. in Vrijh.-Cap. f 1063.96 f 1660.— <n Capelle f 1387.66 f 2315 totaal f 3842.555 f 5865 Ia Waalwijk werd dus voor politie ln 1919 f 10718.55 meer uitgegeven dan in de drie te combineeren gemeenten te samen, terwijl het voor 1921 begrootte bedrag f12184 48 hooger is. Dit voorbeeld uit onze naaste om geving rechtvaardigt de verwachting, dat vereeniging tot eene grootere gemeente, in plaats van bezuiniging, een uitzetting der uitgaven ten gevolge zal hebben, welke de financleele lasten der inwoners van Sprang zal vergrooten, zonder dat daarvan voor deze eenlg voordeel ver wacht kan worden, maar wel verschillen de nadeelen met zich zal brengen. Naar het oordeel van de commissie, die de geheeie bevolking vertegenwoor digt, is de gemeente Sprang krachtig genoeg om zelfstandig te blijven voort bestaan en kan voor de economische en sociale verzorging van onze gemeente, door de voorgestelde vereeniging, geener lei verbetering verwacht worden. De Echo van het Zuiden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1921 | | pagina 5