Derde Blad. Firma G. VERKADE. Provinciaal JNienws. Voor St. N icolaas, Wasehechfe Tafelklesden Wollen Peltte he No. 84 Zaterdag 19 Nov.'21. 44ejaarg. Waalwijk, 18 Nov. 1921. Wij wenschen nogmaals de aan dacht te vestigen van het kunstminnend publiek van Waalwijk en omgeving op het eerste winterconcert, dat de Lieder tafel „Oefening en Vermaak'' a.s. Maan dag in Musis geeft. Wij behoeven niet te zeggen dat het programma met groote zorg is saamgesteld, maar speciaal noe men we toch het groot koorEine Nacht auf dem Meer, van Tsirch, groot koorwerk met begeleiding van piano, tenor en baritonsolo, door Waalwijks Belang der Liedertafel bij haar 6p jarig jubileum aangeboden. Alleen deze eerste opvoering van dit meesterwerk is een bezoek aan dit concert overwaard, maar ook een solist van den eersten rang, de heer A. Ne- lissen, bariton uit Amsterdam, zal zijne medewerking verleenen en eenige mooie nummers geven. We behoeven niet te zeggen, dat we een mooie avond met veel publiek ver wachten. Vrijdag 25 Nov. e.k. zal de Wel- eerw. heer Fr. Hendrikx, namens het priester-comité tot steun aan de nood lijdende Oostenrijksche en Hongaarsche priesters, in de groote zaal van de R. K. Werkliedenvereeniging, eene lezing houden met lichtbeelden over Weenen. De lezing vangt aan 's avonds om acht uur. Om het schobne doel van genoemd comité, noodlijdende priesters te steunen in een land dat zoozeer aller hulp be hoeft, durven we verwachten, dat velen naar het woord van kapelaan Hendrikx zullen komen luisteren. Zelf is hij Wee nen en den erbarmelijken toestand al daar, gaan zien een en ander zal hij u in woord en beeld voor oogen stellen. De prijzen der plaatsen zijn f 1, 75 cent en 50 cent. waarvoor kaarten zijn te verkrijgen bij de Wed. Pulles. Door de fa. Timmermans-van Tu- renhout weiden deze week afgeleverd drie paar TimTur schoenen voor het persoonlijk gebruik van H. M. de Ko ningin. Behoudens thans niet te voorziene omstandigheden is. zoo meldt het Huis gezin, te verwachten, dat het Wilhelrnina- kanaal tegen November 1922 over zijn geheele lengte voor de scheepvaart zal kunnen worden opengesteld. In de Hoofdbestuursvergadering van den Alg. Ned. R. K. Bond van Schoenfabrikanten te Tilburg gehou den werd het collectief contract weder behandeld. Van de arbeiders-organisaties waren op het nieuwe concept 39 be merkingen ingekomen. De opmerking werd gemaakt dat de gevraagde wijzi gingen den toets der critiek niet kun nen doorstaan en geheel afwijken vari, of in strijd zijn met het door beide par tijen geaccepteerde compromis. Het antwoord van het Hoofdbestuur wordt medegedeeld in den vorm van een nieuw ontwerp-contract. Een reglement voor de afdeelingen van den Bond werd vastgesteld. Een algemeene vergadering wordt ge houden |n December a s. Door het hoofdbestuur der „Hanze- bank" te 's Bosch is gisteren te 's Bosch aanbesteed het maken van betonnen grondwerken voor een bankgebouw met directeurs(boven)woning in de mr. van Coothstraat te Waalwijk. Dit werk is opgedragen aan de Beton Maatschappij „Zuiderhoutte Ooster hout voor de som van f 12000, die er hedenmorgen reeds een aanvang mede maakte. Het bankkantoor komt op het perceel tusschen de heeren Q. van Oudenhoven en Norb. Qragtmans Binnenkort kan de aanbesteding van 't gebouw tegemoet worden gezien. Wij vernemen dat de bouwcom missie in hare eerstvolgende vergadering de mogelijkheid tot het bouwen van middenstandswoningen onder het oog zal zien. A.s Zondag speelt de R. K. V V. H.E.C. haar tweeden competitiewedstrijd alhier tegen K.V.V. Tilburg. Aanvang 2 uur. Het 2e elftal speelt om 12 uur tegen D.E.V.O. Waspik Daar de uitkomsten van het groot Nationaal Kegelconcours, uitgeschreven door de Kegelclub Hannibal, in alle opzichten bevredigend zijn geweest, heeft de vereeniging in een gisteren avond gehouden vergadering besloten f750 voor liefdadige en goede doel einden te bestemmen! De juiste verdee ling zal later worden bekend gemaakt. Het bal dat deze vereeniging Zater dagavond in Musis Sacrum geeft bij gelegenheid der officieele prijsuitreiking belooft schitterend te zullen worden. De heeren W Hens en Fr. van Bladel zijn druk bezig de zaal te decoreeren en dan weet men wel dat men iets bij zonders krijgt. Aan de Rijksvakschool alhier werd Dinsdag en Woensdag eene demonstra tie gegeven met het Ago (Lijm)systeem. Den eersten dag kwamen een dertig-tal oud-leerlingen uit alle oorden van het land en den tweeden dag'kwamen een dertigtal fabrikanten van hun belang stelling blijk geven Wij komen in ons volgend nummer terug op deze demonstratie. Markt en Grootestraat. - WAALWIJK Vol belangstelling wordt de voet balwedstrijd van Zondag a.s. tegemoc gezien welke op het Quick-terrein ge speeld wordt, tusschen Quick I—W.S.C I voor de competitie N.V.B. e e Waalwijksche vereenigingoi - Donderdagavond had in den R. K. Gil denbond de opening plaats' van den socialen cursus welke dezen winter aldaar gegeven wordt. Dien avond trad als spreker op de WelEerwaarde Heer Kapelaan Nuyens uit Baardwijk met het onderwerp ..De Room- sche Arbeider èn onzen tijd." Nadat door de harmonie van den R. K. Gildenbond eenige nummers waren ten ge- hoore gebracht, die een dankbaar en ver diend applaus oogstten, werd de bijeenkomst door den WelEerw. Heer Kapelaan Bijnen, Geestelijk Adviseur der R. K. Werklieden vereeniging met den Christelijken groet geopend. Hij dankte diegenen die bij deze eerste der tien te geven cursussen thans tegenwoordig waren, doch moest bekennen een grootere opkomst te hebben verwacht.^ Het is opvallend zegt spreker boe gemak kelijk men volk lokt als het pleizier betreft en hoe moeilijk bet is mensehen te krijgen naar datgene wat toch voor hen broodnoodig is. Wij leven thans in een tijd die veel ver schilt van dien van vroeger toen de rnen- schen slechts hun huishoudelijke plichten hadden te vervullen, terwijl men nu iederen dag opnieuw hoort van actie op elk gebied. Hoe zal men zich hieraan aanpassen als men niet kent de zaak waarom het gaat. Dit aan te toonen en tevens de voornaam ste regels en lijnen af te teekenen zal het doel dezer cursussen zijn. Het verheugde spreker voor dezen avond den WelEerw. llr. Nuyens bereid te hebben gevonden een spreekbeurt te komen vervullen. Zijn naam is voor allen geen onbekende vooral op dit gebied. Spreker heeft er het vorig jaar de nood zakelijkheid ervan ingezien om op den cur sus dezen winter telkens andere onderwer pen to doen behandelen on daarom zijn ver schillende sprekers van buiten aangezocht en zal er gesproken worden over sociale onderwerpen, geloofsleer en -verheerlijking, geschiedenis, enz. terwijl ook de harmonie voor een aangename afwisseling zorgt. Alle cursussen zullen ook voor nie*-léden toegan kelijk zijn, doch zal van hen een matig en tree, ter bestrijding der onkosten worden ge heven. Nadat spr. de aariwezigen nog had aangespoord om de volgende avonden ook andere bekenden mede te brengen gaf hij het woord aan kapelaan Nuyens. Plaatsruimte laat het niet toe hier deze geheele belangwekkende rede weer te geven, die ruim anderhalf uur duurde en die de toehoorders geheel in beslag nam, hun boeide van begin tot eind. We zullen haar dus slechts zeer beknopt laten volgen. Spre ker had tot onderwerp..De Roomsehe Ar beiders in onzen tijd". De dagen die wij thans doormaken zijn moeilijke in elk opzichf. De geheele wereld ligt in beroering, is ten prooi aan een macht waarover de geleerden, de groote denkers van onzen tijd te vergeefs peinzen, doch niet kunnen verhinderen dat de ellende toch met den dag toeneemt. Als we ons eens ern stig afvragen hoe het komt dat men zooveel ellende, zooveel beroeringen moet meemaken dan zullen we moeten toegeven dat het komt omdat de menscben van den tegen woord igen tijd niet kennen de plichten die ze te ver vullen hebben, omdat de menscben meege sleurd door de lichtzinnige wereld, vergeten de groote beteekeuis van de woorden r Het leven is een strijd op aarde". „Strijden", moeten we, en willen we ons tot goede strij ders vormen dan moet ieder voor zich, zich in het. hanteeren der wapens oefenen. Men moet niet schermen met„onze organisatie telt honderdduizend man, of de boerenbond telt tachtig duizend leden, enz., neen, echte soldaten moeten liet zijn, goed geoel'enden, eerst dan is men van de overwinning zeker. Wil men werkelijk een goed strijder zijn dan moet leder arbeider, of liever gezegd iedereen, zijn plaats in den tegenwoordigen tijd kennen. Behandeld zal worden de plaats van den arbeider in het „technisch-", in het „maatschappelijk-" en in het „godsdienstig leven" Hoe staan de menschen van den tegen woordigen tijd ten opzichte van het eerste het „technische" gedeelte? Door menschen die een blik in de werke lijk sombere toekomst hebben geworpen, is gezorgd dat er voor ieder volop gelegenheid is zijn vak te leeren. Er zijn vakscholen op gericht voor alle ambachtenverder middel bare scholen voor den middenstand, hoogere scholen voor de hoogere standen, enz. En toch schreeuwen de vakscholen om volk. - Zij roepen„stuurt ons uwe kinderen". De ouders vergeten dat ze hebben te zor gen dat hun kinderen grondig hun vak lee ren, dat hun zelfstandig maakt, onafhanke lijk van de machine. Zij berekenen slechts: straks wordt onze jongen 13 jaar, dan kunnen we hem naar de fabriek sturen en brengt hij ons geld thuis. En hoe glorieert dan zoo'n vader of moe der er mee als ze aan anderen kunnen ver tellen dat hun kind reeds z56véél verdient. Het vlijmt spreker door het hart als hij zooiets hoort, want hij weet, als er straks een strijd zal komen op welk gebied van het vafc ook. dat hij er dan niet tegen zal zijn opgewassen. De jongen zal niet. zijn uitge groeid tot een degelijk man. Hij zal te vroeg reeds met gekfoinde ledematen zich naar zijn arbeid hegeven, vloekend de we reld die hem droeg en met een verdrietig en angstig gelaat zijn sombere toekomst in ziende, en de ouders zullen het ondervinden dat de kinderen hun een doorn een pijn wor den nu en in de toekomst. In het kind moet vooral liefde voor zijn vak worden aangekweekt. Het moet besef fen dat het geen stuk van de machine is, maar dat de arbeider daar staat als een mensch, dat hij nog een zekere adel op zijn werk leggen kan. Dat zijn arbeid Is een stuk van zijn koningschap in de wereld. Hij moet den arbeid niet verrichten als een slaaf, maar de arbeid moet een genoegen en verhooging cjer levensvreugde zijn. Hoe zal dat kunnen als de arbeider niets meer weet dan juist welke slagen de machine maakt, de kinderen moeten dus bekwaam gemaakt worden om later zelfstandig den kost. te kun nen verdienen. Zij zullen dan eerst gevoelen dat de arbeid geen vloek is. maar een ver heugenis is. Wij zijn geen slaven, behoeven en zullen ook geen slaven zijn als we slechts grondig ons vak kennen en begrijpen. Spreker heeft voor de jongens uit zijn ge meente een z.g. patronaat georganiseerd en komt daardoor veel met die jongens in aan raking en hoort dan uit die kindermonden zonder dat deze het zelf merken, hoe het er in de verschillende huisgezinnen toegaat, hoe ze over de Voornaamste levensvraagstukken zooa! denken. Het is bedroevend te zien hoe die kinderen Zondags zakken vol geld krijgen, hoe ze dat ophelpen aan zoovéél stukken chocolade en sigaretten. Als die jongens hooren hoe wij vroeger hij vader of moeder 's Zondags om een cent moesten bedelen dan beklagen ze ons dat we het vroeger toch met zoo weinig hebben moeten doen, maar het zou voor hen beter zijn als hunne ouders in plaats van ze in hun overdreven liefde zooveel zakgeld toe te stoppen, hun leerden spaarzaam te zijn en hun zelfs offers leerden op te leg gen. Laten ze 'r geld liever aanwenden voor het bezoeken van scholen of cursussen ter bekwaming in hun vak. Waarom waren de arbeiders van vroeger toch nog gelukkig niettegenstaande hun ar moede. trots het geringe loon dat zij ver dienden Vraag het aan de ouderen en zij zullen U antwoorden omdat zij liefde gevoelden voor hun werk. Zij gingen er groot op hun vak goed te verstaan. Zij kunnen ze nóg aanwijzen wie de beste schoenmakers waren van hun tijd, dié op tentoonstellingen $e prijzen behaalden. Dat was hun vreugd, zij gingen geheel in hun vak op. En wat ziet men in den tegenwoordigen tijd. De arbeiders, vooral de jongeren ziet men direct na fabriekstijd de straat op gaan, in hua Zondagsche kleereh en in de café's en bioscopen hun vermaak zoeken. We kunnen wel schetteren met groote woorden tegen de uitmergeling door het kapitaal, maar we deden beter eens goed te zoeken naar de reden daarvan en zullen dan ont dekken dat liet alleen aan ons zelf te wijten is omdat wij den arbeid schuwen en hem een vloek noemen. Verder moeten de menschen niet alleen hun vak kennen maar ook hun plaats in het maatschappelijk leven. t Wanneer we niet onzen arbeid gereed zijn en onze plichten in het huisgezin, die pok zeer velen zijn, hebben vervuld, dan wach ten ons nog plichten in het leven. Vaders hebben te waken over hunne kinderen. We hoorden daarbij de algemeene klacht„We hebben tegenwoordig niets meer over onze kinderen te zeggen." Maar wat is daarvan de oorzaak? Die zit volgens Spr. in de huisgezinnen. Vader en moeder stellen zoo weinig be lang in de vorderingen van hunne kinderen. In plaats van te roemen op een kinderzegen noemt men het een last en schuift het groot ste gedeelte der opvoeding op andereu. Men moet. zijn kinderen niet alleen naar de school sturen. Men moet niet denken als men het schoolgeld betaalt, wat doen we toch veel voor onze kinderen, en verder de gehee le opleiding aan de leeraren overlaten. Neen we moeten ook met hunne studies meeleven en er voortdurend belang in stellen. Ook het overhooren van den catechismus schijnt men overbodig te achten, ofschoon het toch van het grootste belang is? Door in alles belang te stellen wat de opvoeding betreft zal onze zeggingschap over de kinderen zeer zeker toenemen. De kinderen zullen het weten te waardeeren en groot geworden zullen zij hunne dankbaarheid in daden toonen. We leven in een wereld vol strijd, strijd om de wereldhervorming. Wij Katholieken willen alles hervormen in Christus, andere partijen laten het geloof buiten kwestie, sommigen gaan zelfs zoover dat ze algeheele gelijkheid wenschen voor iedereeu. Men wil alle bezittingen bijeen zien en dan alles gelijk onder de menschen verdee- len. Maar gelukkig gaan velen de oogen open als ze schouwen naar Rusland, Oos tenrijk en Duitschland, waar zoo'n naam- looze ellende geleden wordt, waar men de wrange vruchten zien kan die het socialis me kweekt. Neen, de onderwerping aan het gezag dat toch van God komt leidt niet tot onze onder drukking maar tot ons geluk. Hetzelfde geldt ook in de organisaties. Al gebeuren daar mischien al eens zaken die ons niet aanstaan, dan moeten wij haar nog niet den rug toekeeren maar we moeten weten te zwijgen in het belang van de ge meenschap. Hoe komt het dat. er vaak zooveel reactie ook in eigen organisatie ontstaat? Omdat velen 't voorgaande niet ter harte nemen, zich niet genoeg voorstellen dat het algemeen belang ten slotte toch ook hun belang is. Een maatschappelijk ontwikkeld man kent ook zijn positie in de fabriek, hij weet hoe hij heeft te handelen ten opzichte van zijn meerderen en zijn gelijken. Zijn meerderen is hij achting en gehoorzaamheid verschuldigd. Aan zijns gelijken geeft hij geen ergernis door een slecht voorbeeld, on tevredenheid. of ongepaste taal. Wij moeten weten dat het gaat voor of tegen het kruis. Wij moeten ons scharen ouder de banier van het kruis. Wij moeten dit niet alleen doen een enkele maal hij een stemming of de voorbreiding daartoe, doch ook daar waar daden van ons worden gevraagd. We vinden het zoo mooi als we lezen en liooreu hoe schrijvers en sprekers zich voorstellen de wereld te hervormen, maar als we voor het feit staan dat we deze schoone theoriën in daden moeten omzetten, dan vergeten wij maar al te dikwijls onze maatschappelijke plichten. In de gebeden die Z.Eerw. bij de kerke lijke diensten te verrichten heeft wordt de aarde soms aangeduid met „een tranendal". Hij moet zich altijd geweld aandoen dat woord tranendal uit te spreken. Het leven is geen tranendal, behoeft liet tenminste niet te zijn. Is dit wel zoo, dan ligt meestal de schuld aan ons zelf. Al is door de eerste zonde de vloek van den arbeid op ons geko men, wij mogen ook niet vergeten dat er een Verlosser gekomen is, die zelf ook in deze wereld gearbeid heeft en daardoor den arbeid van een vloek tot een zegen heeft ge maakt. Hij heeft ons geleerd hoe wij den arbeid kunnen omvormen tot een geluk, een verheugenis van ons leven. Als voornaamste middelen ter verkrijging der zoo gewenschte omvorming der maat schappij noemt spreker de onderlinge ver draagzaamheid, de liefde tot den even- menseh. „Solidariteit" is het woord van on zen tijd. Met dat geteerde woord wordt voortdurend geschermd, niets kan er gebeu ren of men roept de massa toe„weest soli dair". Met dat nieuwe woord denkt men het gevonden te hebben. De echte solidari teit is de uit den godsdienst, voortkomende liefde tot den ovenmensch. Met die liefde kan men strijd voorkomen, kun alleen de goede wereldhervormihg tot stand komen, is het mogetijk te stichten een paradijs op aarde een tijd van vrede, welvaart, en ge luk. Dan komt Spreker aan de bespreking van het „godsdienstig" leven. Als Z.Eerw. de aanwezigen aanspoort tot meerderen gods dienstzin, dan bedoelt hij geen kwezelarij, kwezels loopen er volgens hem reeds genoeg, maar hij wil degelijke roomsehe mannen zien die lid zijn en trouwe bezoekers der ver schillende instellingen. Hij wijst erop dat ook de katholieke arbeiders den 8-urendag hebben opgeeischt uit kracht hunner room sehe overtuiging. Maar vraag eens aan de geestelijken of op de werkdagen thans de heilige diensten meer worden bezocht, dan hoort men dat trots den 8 urendag haast geen mensch méér in de kerk komt. Wij moeten ons zelf dit offer weten op te leggen, een karakter moeten we vormen. Wat eigenlijk karakter is? Spreker toont dit aan door een aardige geschiedenis uit de vorige eeuw. Karakter hebben wil zeggen weten dat het leven offers vraagt en zich door moeilijke tijden en omstandigheden heenslaan, ons niet stoorend aan wat anderen wel zullen zeggen. Wij moeten luisteren naar de woor den onzer geestelijke leiders. Er is meer moed voor noodig om voor zijn geloofsover tuiging uit te komen, dan zich met anderen in de onverschilligste taal over 't geloof uit te laten. Aan het einde van zijn rede resumeerde Z.Eerw. nog even het door hem gesprokene. De soeialisten willen de wereld hervor men desnoods door liet vergieten van bloed wij willen het doen door de liefde. Willen wij worden degelijke mannen en vrouwen die als het noodig is den strijd kunnen aan binden dan moeten wij ons scharen onder het kruis. Dot alleen zal over de wereld zegevieren Een onbedaarlijk applaus beloonde spre ker voor zijn werkelijk schoone belangwek kende rede, die de toehoorders van begin tot het einde geboeid had. Z.Eerw. wist zijn woorden telkens toe te lichten met tafreel- tjes uit de geschiedenis ofwel uit het dage- lijksche leven, en wel op zulk een aangena me wijze dat zijn gehoor er geheel door werd meegevoerd, letterlijk aan zijn lippen hing. Wij zijn er van overtuigd dat na zulk een begin de verdere cursussen overdruk be zocht zullen worden. De Z.Eerw. Heer Kapelaan Bijnen-dankte namens alle aanwezigen den spreker voor diens schoone woorden en hoopte dat deze weerklank mochten vinden en ze door de toehoorders in daden zouden worden omge zet. Hij dankte de pers voor hare aanwe zigheid, welke zeer op prijs gesteld werd, wijl daardoor den gesproken woorden meer bekendheid wordt gegeven. Ten slotte dankte hij de harmonie voor hare medewerking en nadat deze nog eenige nummers zeer correct had uitgevoerd, werd deze bijeenkomst met den Christelijken groet gesloten. Evenals in ons voorlaatste blad laten wij hier weer een overzicht volgen van den stand der in deze gemeente bestaande werk lozenkassen der diverse vakorganisatie's over de maand October 1921. Zooals bekend zijn te Waalwijk de volgen de werkliedenvereenigingen gevestigd 1. Ned. R. K. Lederbewerkersbond. 2. Ned. R. K. Grafische Bond 3 Alg. Nederl Typografenbond. 4. R. K. Bond van Naaisters- en Kleer makers „St Gerardus Majella". 5. Ned. Bond van Chr. Fabrieks-, Haven en Transportarbeiders. 6. Ned. R. K. Metaalbewerkersbond. 7. Ned. Vereen, van Fabrieksarbeiders. 8 Ned. R. K. Bond van Kantoor-, Handels- en Winkelbedienden „St. Franc. v. Assis.". 9. Ned. R. K. Bouwvakarbeidersbond „St Joseph". 10. Ned. Chr. Bouwvakarbeidersbond. 11. Ned. Sigarenmakers- en Tabaksboww- kersboud. 12. Ned. R. K. Werkmeestershond „St. anncs de Dooper". L Duidelijkheidshalve zullen wij Weer vai I elk der hierboven genoemde Bonden het eei en ander vermelden. 1. Ned. R. K. Lcderbcwerker stond. In de maand October traden 10 mann - lijke leden en 1 vrouwelijke tot de werklo zenkas dezer vereeniging toe, terwijl er mannel. en 1 vrouw, werden geroyeerd man. lid wegens overlijden, het andere man lid ging over naar een andere akorganisnP: tie, terwijl het vrouwelijke lil vrijwilli uittrad.) Het aantal Waalwijksche ledei dezer kas bedroeg dus op 31 October jl. 43 man. en 81 vrouw. In die maand werd doo die leden aan bijdragen betaald, door d> I mannen 405,40, door de vrouwen 78.60 1 in totaal dus 484. Van die leden waren er 3 werkeloos, dn j allen te Kaatsheuvel werkzaam zijn, en we resp. 6, 6, en 12 dagen, terwijl aan hen weri j uitgekeerd 41.40. 2. Ned. R. K. Grafischcn Bond. Vermeerdering of vermindering van lie ledental kwam niet voor. Het aantal leder bedroeg dus ultimo October nog 11 leden,! (Uitsluitend mannelijkentot de kas kun nen geen vrouwelijke leden worden toege laten). In totaal werd door die leden aai t bijdragen voor de werkloozenkas betaalt 11.juist het dubbele der vorige maand Dit vindt zijn oorzaak iu de reglementswij ziging waarbij de bijdragen per lid vai 0.10 op 0.20 per week is gebracht. Werk loosheid kwam onder deze leden niet voor 3. Alg. Ned. Typografenbond. j Een ingezetene uit deze gemeente was li. van dezen hond. In October werd door hen. ïl 0.40 aan bijdragen betaald, terwijl hi i gedurende die maand onafgebroken werk zaam was. i i 4. R. K. Bond van Naaisters- en Kle-ei j makers „St. Gerardus Majella". In het ledental kwam eveneens geen veil i andering. 20 mannen en 5 vrouwen ware)] bij dezen hond georganiseerd. Aan bijdrage:, werd door hen 11.90 betaald terwijl vai werkeloosheid onder hen geen sprake was. i ij 5. Ned. Bond van Chr. Fabrieks-, Haven en Transportarbeiders. 3 leden, waaronder 3 man. en 2 vyouwel. j van bovengenoemden bond waryti in dez. gemeente gevestigd. Het bedrag der betaal de werkeloosheidsbijdragen bedroeg 1.20 terwijl geen enkel lid uitkeering uit de km i behoefde te ontvangen. 6. Ned, R. K. Metaulhewcrkersbond Het ledental,8, bleef constant. Werkeloos heid onder de leden kwam niet voor terwij 1 in totaal 6.-- aan werkelooze bijdrage] werd betaald. 7. Ned. Vereen, nan Fabrieksarbeiders. Geen enkel nieuw lid trad tot de kas toe ij terwijl ook geen royement plaats vond. He aantal leden bleef dus 3 (mannen). Aan bij Ij dragen werd 1.50 betaald en geen enkeli J uitkeering behoefde te geschieden. j 8. Ned, R, K. Bond van Handels-. Kan j toor en Winkelbed„St. Fram-iscus v. As: Een opgave van dezen bond over de maand October kan nog niet worden ver strekt. Van werkeloosheid onder de leden werd echter niet gehoord. 9. Ned. R. K. Boyuvakarbeidersbmu „St. Joseph." Het aantal/ .leden moest gedurende de maand October, wegens vertrek van een lit naar de gemeente Besoijen, met een worde) verminderd, en bedroeg einde October 25 Aan bijdragen werd 40.30 betaald terwij werkeloosheid niet voorkwam. 10. Ned, Chr. Bouwarbeidershond. De kas dezer vereeniging telde 1 man. li. waarvan J 0.90 aan bijdragen werd betaald Uitkeeriugen wegens werkeloosheid vondst niet plaats. 11. Ned. Sigarenmakers- en Tabaksbewei kersbond. Een ingezetenen dezer behoort als lid tc bovengenoemde organisatie. Hij betaald. 1.aan bijdrage terwijl geen nitkeerin gen aan hem werden gedaan. 12. Ned. R, K, Werkmeestersborid „St. Ji annes de Dooper". 1 persoon trad als lid toe; de kas teld; toen 19 Waalwijksche leden. Werkelooshei. kwam niet voor terwijl het bedrag der bt taalde bijdragen bedroeg 11.97. Uit het bovenstaande blijkt, dat de tor stand in onze plaatselijke industrie zeei bevredigend was te noemen. Immers van ruim 650 georganiseerden waren slechts werkloos, terwijl dit in Januari j.l. d maand, waarin zooals wij reeds vroeger n; dedeelden, de grootste werkloosheid vooi kwam, 60 bedroeg. Daarbij dient men dan nog niet uit het oog te verliezen dat die werkloozen werkzaam waren te Loon-o Zand, waar de toestand er minder roosklen rig moet uitzien.,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1921 | | pagina 9