Flinl Ingezonden Stukken. Q-diïbdügd Ni$aw&' m A A cent per 500 gr. of gedeelte van 300 «r. Monsters: maximum gewicht wordt 300 gram Op aangeteekende stukken zonder aangegeven waarde, mag het adres met itrktpoilood vermeld worden. 1 De korting, welke de uitgevers moeten vprleenen op den abocnementspr>!s van nieuwsbladen, welke door tnsschenkoms» der posterijen worden geleverd, bedraag teq minste 10 pC'. Buitenland. Maximum gewicht brie ven wordt 2 K G.m x mum afmed»; 45 cM. langs elk der ziiden. Bij ver zending in rolvorm 73 bij 10 cM. M ximum gewicht minstens500 -g* M ximum gewicht van op voet d gedrukte stukken verzonden ged uk" boekdeelea en voor alle bra lle-druk- werkiss is bepaald op 3 K.G Dat voo aiie.andrte drukwerken op 2 K.G. De verkoopprijs hier te iande de antwoord-coupon9 is dertig cent. V« - koop en inwisseling ten behoeve va de welfden persoon is beperkt tot 10 per dag. De bestaande aetwocrd-couoons (no minale waarde 25 cent mes), bl geldig met dien vers andc, dat dez t ouposrs slechts Ingewisseld kunnen worden tegen een frankeerzegel var 10 cent. Adressen van aangtteikendq stukker (zond-aangegeven waarde), mogen me inktpotlood geschreven worden. V.jo elke verrekenzending is behalve het per en aanteekeorecht nog verschuldigd eer vast recht wegens verrekening vau 5 cent. Het recht wegens invordering va het rerrekenbedrag is verhoogd van 5 op 7'/s cent. Het recht voor een bericht van ont vangst, direct aangevraagd bij de ver zending van een aangeteekend stuk, bedt agt 20 cent, voor een later aan gevraagd 40 cent. Voor brieven en doosjes met aange geven waarde zal ve scbuldlgd ztju. a. voor een gewicht 19* en met 200 gram een po»t van 40 cent; voor elh gewlch, van 50 gram of restend gedeelte vaa 50 gr. 10 cent, en voorts i b. het gewone aanieekenrecht c. het iccht van verzekering, gelijk aaia dat voor brieven met aangegever waarde. Voor inklaring en vrijmaking va doosjes met aangegeven waarde, za> hier te lande geheven worden een recb' vae 25 ceot per doosje. Htt m ximum bedrag van posrwissHs naar N dei land is gebracht vsn f480 op f 500. Een bericht van betaling aangevraagd bij de storting van een postwissel kost 20 cent, een later aangevraagd 40 cc Het invotderlngsrecht voor kwitantie.» en wissels is van 5 op 7'/a ceot ge- brach daarenboven is verscnuldlgd eer rechi van 10 cent voor elke aangeboden, doch onbetaald gebleven waarde. Pakketpost. Maximum gewich» blijf 5 K.G. M x mum aangegeven waarde word gebiecht op f 1000 (©oor zoover ande< e landen dit bedtag toelater). Bericbten van ontvangst: direct bit de verzending gevraagd 20( cent, ia aangevraagd 40 cent. Voor n .vage om.«ent verzonden pakketten is 40 ceo vettchuldigd. Het recht van 127s een dat b< d> ter post bezorging van vrij uit te reik. pakketten woidt geheven, zal anat 1 Januari 1922 «let meer gevorderd wo der Omtrent het bezoek van Prins Hendrik aan Parijs kan het N.w.s nog mededeelen. dat na de plechtigheid bij het graf van den onbekenden soldaat en het bezoek aan president Millerand de Nederl. gezant eu mevrouw Loudon een thee gegeven hebben ter eere van den Prins. De ontvangst geschiedde in het nieuwe gezantschapsgebouw. Onder de vele aanwezigen bevonden zich ver scheidene bekende personen uit deNe- derlandsche kringen te Parijs, o.a^be- stuurders van Nederlandsche Vereeni- gingen en van de Nederlandsche Kamer van Koophandel. Ook Waren er, behalve de civiele en militaire leden van de legatie, eenige hoofdofficieren van het Ned. Ind. leger. De Prins onderhield zich met velen der genoodigden. Naar nog aan het Hbl gemeld wordt bracht Prins Hendrik Vrijdagochtend een bezoek aan de automobielfabriek Citroen, welke Z. K. H. gedurende enkele uren in alle onderdeelen bezichtigde. Hij toonde zich daarbij zeer geïnteresseerd, voor de nieuwe inrichting, die de firma Citroën heeft gefabriceerd, teneinde het mogelijk te maken per auto zeer moeilijk berijebare en bergachtige streken le be reizen. De Prins gaf den wensch te kennen een proefneming mee te maken. De heer Citroën begaf zich daarna met den Prins en enkele medewerkers naar de vestingwerken om Parijs, waar de nieuwe inrichting op een zware proef gesteld werd. De Prins toonde zich zeer voldaan. Het program van de verdere bezoeken staat nog niet geheel vast, maar de reis naar Lens, die aanvankelijk aangekon digd was, gaat niet door. Zondag j.l. zou de Prins zich naar een deel van het vroegere front begeven, waar hij door hooggeplaatste Fransche officieren zou worden ontvangen en rondgeleid. De Ned. meldt nog dat er plannen bestaan om de werkweek op de Depar tementen met Ingang van 1 Maart nog maals te verlengen, zoodat geleidelijk de 45 urige werkweek zou worden in gevoerd. Een besluit in dezen geest zoir reeds de vorige week door den Ministerraad zijn genomen. - Gisterenavond had te Utrecht de opening plaats van de Achtste So- ciaie Week. De Tijd meldt Prof J. Aengenent heeft, zich be roepende op het 3e lid van de statuten der R.-K. Vereeniging van Werkgevers in de Metaalnijverheid, arbitrage aange boden aan de partijen, betrokken bij het conflict in de metaalnijverheid. Naar de „Tel", verneemt heeftde commissie uit de hoofdbesturen der 4 bonden van spoorwegpersoneel, dat het ontwerp der wijzigingen in de dienst tijden van de directie der Nederlandsche Spoorwegen zou onderzoeken, aan de hoofdbesturen medegedeeld, dat die verslechteringen van den arbeidstijd on aanvaardbaar zijn. De hoofdbesturen zullen nu nader hun houdin bepalen, alvorens op 21 Dec, de conferentie zal plaats hebben tus- schc: de directie en de vertegenwoor digers der vier bond n over de ont worpen diensttijd-verslechteringen. Spoorwegconcurrenten Terwiji de spoorwegdirecties met haar personeel nog beraadsiagen over de vraag wat beter isloonsverlaging of langer werken öf wel tarievenverhooging is de concurrenf begonnen zijn slag te slaan. Zienderoogen vermeerdert het aantal vrachtauto's en de laatste dagen der ijsbezetting, toen er weinig aan schipperij gedaan kon worden hebben het nut dezer voertuigen in het water land duidelijk aangetoond. Voor betrekkelijk kleine ladingen en voor artikelen, die een snel en accuraat vervoer eischèn, is de vrachtauto een Voordeel van belang. Geen ceelen, geen paperassen, geen kantoor- en bureau- formaliteiten, geen onder-en oppërlading- meester, geen kans van verdwaalde spoorwagons en geen lange dagreizen geen verstopping aan de stations, geen hooge laad- en afhaalkosten, geen uren wachten op een beloofde beurt De auto is de concurrent van den spoorwagen bij het binnenlandsch ver voer. Ais de directies en haar personeel nog lang werk hebben met hun over leg, georganiseerd of niet-georganiseerd wordt de vrachtrijder hun de baas. En zij zullen het niet gelooven. zoo min ais de trekschuitenvoerders hun ondergang geloofden in de dagen van Hildebrand. Tel. aanvang vauMSÉO. Nog ruim 125.000 bfchooren niet tot een der te onzent bestaande cenirate bureaux. De overigen zijn aidus verdeeld, dat de modernen 2i6.617, de anarchisten 52.223 en dus de socialistiscne groepen samen 268.840 leden teilen de room- schen 14o.030, de christelijken 73 819 en dus deze confessioneele groepen samen 219 849. Het verschil is dus niet groot meer. De "neutralen tellen 52.223 aangeslotene. Langzaam doch regehnaiig wordt te onzent de vakbeweging zoo gestempeld, dat het overwicht van de socialis tische in slag verdwijnt. Ned. (Buiten verantwoordelijkheid der Red.) Mijnheer de Redacteur. Dezen dcigen las Ik in »de A VQudS". ca m .ezonden ssukje oimrent de» iaat die we<d VK'Ooizaata doo Üet opattaita dei g...s- Let ic.ti- en wa;etme»s s door due ve 1 chilicndc personen ie B»»- ïtn-op Zoom. E© st dus driemaal open doen vooi hoi opnemen en dan weet dikmaal voor het betalen. Waai om worde., deze due meters niet eg lgk d >or de- zelfden peisoon opgc- aoman en de qfi.aoues niet door den- sel 1 oft p voou ïad. Het soa gem ,k- Kel jk zijn voo; de mgozeeaeu en er .-tone, n weer iwaa mcbscaen bespaaid wo Sen in dez. 1 tijd van bezuiniging. Toe to- -er »bt Avondsier». Ik zou zoo mscaea dat hetzelfde ook iu onze gemeen e in «seinen wel van toepassing was. De inzendet vergeet nog eib j te voege,i dat het nog een b «paring aan zegeikos en voor de toen- ieders zou zijn. Hoogachtend, X. W.j gciooveni dat dit Idee beslist d ove»wegivg waard is, daar de qa me g makkelijk voor deze dtlc doeiéindei. w<.«eu in te richten. RED. Een familie te Hengelo reisde deï.vh tornt! Via A ubcm naar Zwiie:- land en vermiste 'bij aaagiUe aan het üouano kantoor ie Elton «ca pswuien- conter, dat ia een ui ut een'koffer wat gepakt. Hot é.m bleek btj de «taagiUt. ledig. Ore lach wfcs in eeu hotel te Am- hem. De hotelhouder was van meeninj dat de ecdiikhesa van, .zijn personae Doven ve denk was. E; W uJ na de vc.rr, ,u; aangifte gedaan. Moa waande het coll.ei eeb. ter s g a 1 verlo q. w .ut roe., Een voorstei tot verlaging van den belastingvoet der personeele belasting ts van den minister niet te verwachten. De Tabakswet zal 1 Maart 1922 kun nen worden ingevoerd. Er zullen geen nieuwe ambtenaren behoeven te worden aangesteld. Siechts eenige uitbreiding zal moeten gegeven worden aan het bestaande aantal kommiezen. De speelkaartenbelasting wordt nog niet opgeheven Een technische herziening van het tarief van invoerrechten acht de minister noodzakelijk. Hij vreest, deze niet bin nen een half jaar te kunnen tot stand brengen.1 In de huishoudelijke verga'erir.g van den Christelijken Mijnwerkersbond is medegedeeld, dat de Domamale mijn in verband met de regeeringsmaatregelen inzake de loonregeling waarschijnlijk geen uitzonderingspositie zal behoeven in te nemen. De Commissie uit de hoofdbesturen der vier bonden van spoorwegpersoneel, dat het ontwerp der wijzigingen in de diensttijden van de directie der Ned. Spoorwegen zou onderzoeken, heeft aan de hoofdbesturen meegedeeld, dat deze wijzigingen niet te aanvaarden zijn. i— Loop der vakbeweging 1 In 1920 is het totaal georganiseerde arbeiders hier te lande teruggeloopen van 683.468 op 651.215. Opvallend is dat zoowel de „christe lijke" als de „roomsche" organisaties dat jaar nog zijn vooruitgegaande eerste met 1.673, de laatste met 7.514 leden. De teruggang bij de overigen krijgt daardoor nog meer beteekenis. Van het geheel der georganiseerden tellen beide genoemde groepen thans 38 pCt., wat 3 pCt. meer is dan bij den - >c s me -van, (01 uien <tezer d- en u B-'lijü,beticht ontving met bet verzoek over te willen kornet?, daar h c iJa-f doo en k m rm- je dv in bet bo el ta A ohem gediend bad. te k 10 w aangeboden. Het mttis-j-; w&s door de politie aan- g uoi H collier bieek werkelijk öei vermiste zilt». De Parijsche bladen houden zich druk bezig met een geval van kinder- diefstal. De Vorige week kwam een vrouw aan een verhuurkantoor van min nen een min hurfen. Zij werd het spoedig eens met een jonge vrouw, die haar eigen kindje bij zich had en die bereid was haar te olgen. De beide vrouwen en het kleine kind stapten in een auto naar de Rivoit-straat. Daar deed de vrouw, die d. min gehuurd had, den auto stoppen, zeggende tegen de min, dat zij hier voor het huis van een ge neeskundige stonden die haar (de min) zou onderzoeken. De jonge moeder stapte uit en liet zoolang naar kindje bij de vrouw in den auto achter. Deze \trouw is toen spoorloos met het kind verdwenen. De chauffeur, die de vrouwen met het Kind naar het adres in de Rivolistraat, waar heelemaal geen dokter woont, gereden heeft, is door de politie niet opgespoord kunnen worden Men denkt, dat hij zijn tijd niet verliezen wil meMiet afleggen van getuigenissen. Een diefstal ais deze kinderroof houdt natuurlijk allerle, elementen in, die de volksverbeelding" treffen en herinnerin gen opwekken,aar romantische verhalen van geroofde en ondergeschoven kin deren, enz. Inderdaad schijnt er nog steeds in kinderen gehandeld te worden. Kórt geleden nog is het aan de Parijsche politie bekend geworden, dat een vroed vrouw te Parijs bezoek had ontvangen van een elegante gekleede dame, die -haar kwam vragen of zij haar (de dame) niet aan een mooien gezonden baby kon helpen. Zij "had er 60.000 trank voor over! -—Te Hengelo is bij de in aanbouw zijnde Centrale de opzichter Seihorts, uit Amsterdam, do®r een electrischen stroom gedood. Twee anderen, die te huip kwamen, weiden erns.lg geworfd. Seihorst was gehuwd en vader v.an 2 kinderen. Mevr. S., te Hilversum van een pleizierreisje thuiskomende, cons ateerde een sierke gaslutiit. Bij onderzoek bieek een lekte zijn inde gasleiding. Zij ver wonderde zich erover, dat haar man niet thuis wasmaar wie schet haar ontzetting, toen ze, in de slaapkamer komende, haai man met een vale kleur halt uii bed hangende vond. De ijlings ontboden geneesheer kon slechts den dood constateeren. In verband met de gepleegde on regelmatigheden heeft de justitie heden de instructie geopend tegen den burge meester van Gendringen. Zaterdag is het S.S. Limburgia, waar aan boord tijdens een der vorige reizen een bankdirecteur voor f 75.000 bestolen werd. te IJmüiden binnenge kropen. De Amsterdamsche politie had eenige rechercheurs naar ijmuiden gezonden. Zij begaven zich aan boord en geduren de den tocht naar Amsterdam stelden zij 'een onderzoek in. Toen de boot te Amsterdam voor de wal lag werd een der stewards gearres teerd. Deze, eveneens een Duitscher, is vermoedellijk medeplichtige van den dader E. die uit het politiebureau Kat tenburg wist te ontvluchten, maar zich thans nog in het huis van bewaring bevindt. Hedenmiddag heeft zich tijdens de vergadering van een gemeenteraad van Arnhem een incident voorgedaan. Tij dens de benoeming van de vaste raads commissies heeft een van de bezoekers der publieke tribune, de vroegere com munist Lantema, fotograaf te Arnhem, plotseling een steen naar de tafel van B. en W. geworpen. De burgemeester werd licht aan het hoofd gewond. De dader werd oogenblikkelijk door een politieagent, die op de puolieke tribune aanwezig was, gearresteerd en wegge voerd, waarbij hij verschrikkelijk tekeer ging, schreeuwende: „Ze vermoorden mij, de brooöroovers". De burgemeester droeg de ieiding aan den waarnemend burgemeester, H Goedhart Jr. over en verliet de raadzaal. Naar wij vernemen, is de aanleiding tot deze daad vermoedelijk het gevolg van een gesprek, dat Lantema heden morgen met twee leden van het college van B. en W. had, waas bij de burge meester niet aanwezig was, over het verlof om op Soasbeek te mogen foto grafeeren, welk verlof hem voorloopig niet kon wut den toegestaan. Vermoede lijk is de daad dus niet tegen den bur gemeester enchf geweest. Na een kor ten tijd keerde de burgemeester in de raadzaal terug en nam het voorzitter schap weer op. versohuiven niet en er gaat dan ook geen lijm achter de kop. lezet en ebruikt De gevormde contrefort want eennateriaal gevormde contrefort geeft een mooi hiel. gedeelte wordt zoover ze omgeslagen is, dus onder 12 m.M, en boven 5 m.M, |at het in water gedoopt. Daarop wordt ze tot den omslag met lijm bestreken en zoo ingeplakt, dat het midden van de .contrefort gelijk valt met den achternaad wan de schacht en de onderkant met den ondersten kant van het leder. De nerf van de gevormde contrefort lad ges Het m nders w Voor vijzen, iet teerv In de rormpers emaaktt ligt tegen het overleder, de vleeschkant de M tegen de voering naakt w De binnenkant van de contrefort wordt net haal zeer dun met* lijm bestreken en de voe' ring achter en voor met talk bestrooid en ingewreven. Daarna zet men den leest met de schacht erop voor zich op de werktafel. Daarop wordt de schacht op den leest vast geslagen met 12 m M. inslag. Daar. toe bedient men zich van de Cons, Vorheft Machine, die dit werk onberis pelijk verricht. Het overhalen wordt aldus gedaan Men trekt de schacht zoover ais noodig is met de vóór-overhaaltong over, houdt ze met twee handen vast en brengt haar dan direct in de drie overhaaltongen, zet de overhaalmachine met een tred in beweging en op het oogenblik, dat de astgema iet is m ;olenhec urordt. De zo iij aan natig v d.M., al taan. A ewoonl ur in eest eru erst wa Dit is lij de IV No. 2 De bi tongen vastgepakt hebben, laat men deiyel het handen los. Daarop regelt men met de aan den rechts zittenden hefboom de anten-o opdat contrefort die ook juist zit, meet dan met het aan de machine zittende meet apparaat en zet de machine in bewe ging zoodat de tacks ingeslagen wordt -oor 01 imgeboj oordeel rleine t de tweede schoen wordt juist zoo ge- [jnnenzc maakt, men regelt, dan de achterkap volgens het meetapparaat. Voor het overhalen gebruikt men 9 de an den leslagen m.M. over VU O. Z. speciaal Tacks. yj k0n Voor deze tacks is de tacksverdeeler speciaal vervaardigd. De overgehaalde schoen komt nu bij de zwikmachine. Bij het zwikken gebruikt men aan den hiel en den neus 9 m.M. Extra special Tacks, op zij 7 m.M. extra at de :arton n o| tveerstar De b en hie ontrefoi ngelijmi net de jvergeh; acks g lompe ingevee len bir ilagen, ilijft sta waa astgeze Voordracht over „'t Zwikken", gehouden in de Rijksvakschool te Waalwijk, 12 Dec. 1921, door K. Hittel. M. H. Ik zal in 't kort het zwikken verkla ren en daarna het aan de machinen demonsteeren. Het zwikken is wel een van de ge wichtigste bezigheden aan den door U te vevaardigen schoen. Een slecht gezwikte schoen kan in de andere afdeelingen nog ^zoo mooi behandeld worden, hij is eenmaal slecht en kan door den mooisten uitpoets niet meer goed ge maakt worden. Er zijn verschillende manieren van zwikken en ik wil daarvan de drie voornaamste behandelen, 1 Mackay, 2 Goodyear-Welt, 3 Ago. No. 1 Mackay. Nadat de verschillende onderdeelen, als binnenzolen, kappen, alle in 't magazijn met de schaften vereenigd zijn, komt het samen op een wagen in de zwikkerij. De binnenzool moet gevormd zijn op de zolenvormpers. Men kan gerust steeds twee stuks ineens persen, men krijgt daardoor een beteren vorm. De binneri- zolen moeten, natuurlijk vooraf geschift zijn. De binnenzool wordt nu met drie haakjes, welke niet geheel doorgeslagen worden op den beslagen leest vastge maakt, Daarbij moet men er op letten, dat ze eer iets naar voren dan naar acliteren staan moeten, daar de binnen zolen bij het zwikken eh het overhalen altijd wat naar achteren schuiven. Na het vastzetten wordt de binnenzool ach ter aan den hiel gelijk gesneden, ten minste als hij wat uitsteekt. Hierop wordt de voorkap ingelijmd en wel met leder en lijm of met linnen en celluloid Het laatste is goedkooper en dus te verkiezen. Het linnen moet echter grof zijn, opdat de lijm er goed indringen kan. Het is aan te bevelen, dat een dichtere linnenkap met den achtersten naad van de voorkap samen- gestikt is. Men kan gemakkelijk twee 9tukken daar tusscheH schuiven. Deze special Tacks. De tacks wordt ongeveer iChacht 10 m.M. van den kant van den binnen zool ingeslaan. De zwikker trekt slechts voor- en achterkap met het overleer gelijk, door middèl van de handtang, zet een kant, waar de hak ophoudt, met een tacks vast en zwikt de andere hielkant direct goed. De andere kant wordt juist daaraan gelijk gemaakt. Bij 't zwikken van den hiel trekt de zich aan de machine bevindende tang niet, maar de stooter schuift het leder Qoodre; naar binnen. Aan den hiel worden men 5^ 12—15 Tacksen ingeslaan. Bij het zwik-Sj ken op zij wordt de schoenaanslag terug, .geschoven. Daarbij wordt tegelijkertijd het kanaal versteld, waardoor er slechts 7 m.M. tacks uit komt Bij 't zwikken opzij, begint men direct achter de neus, ;0aderi tot op 3 Tacks achter den bal. Hetholinede b wordt dan, zoo gauw het glad getrok-bor de ken is, slechts er in geschoven, zooals o0(jertfo bij het zwikken van den hiel. Bij hetf zwikken opzij, trekt de tang het leerfBDner steeds naar voren, wat men regelen kan met den kniehefboom. Den binnensten kant zwikt men eerst, omdat men in het omgekeerde geval de schoen op den bal niet zoo goed vastmaakt. Men gebruikt voor het zwikken opzij 18—22 Tacks, al naar den vorm van den leest en de leder soort. Bij het zwikken van den neus wordt de omslag weer naar voor ge trokken en de snij-inrichting linksboven ingeschakeld. Bij het zwikken van den neus moet steeds worden ingesneden. Het leder wordt daardoor gemakkelijk naar voor getrokken en gemakkelijk glad gelegd. Men begint voor aan den neus en wel aan den binnenkant en legt de vouwen gelijkmatig naar voor; daarbij moet men de tong door den kniehefboom zoo regelen, dat zij naar voor trekt en men moet daarbij er op letten, dat de messen altijd direct achter Cap ei B. M, R. L. SUiji 0954 1 de tacks insnijden. De messen mogen», niet te ver naar voor insnijden, ze moe- |Mr ten minstens 3 m.M. van den kant van| den binnenzool afblijven. Voor het zwik ken van den neus, gebruikt men tacks 1624, al naar den vorm. Ik wil er nog bijvoegen, dat men b| het zwikken den schoen steeds stevig vast moet houden. Hoe vaster men den goed schoen houdt hoè mooier de vorm uit- komt. Nadat de schoen gezwikt is. wor- Wa den de haakjes, waarmede de binnen- met i] zool vastgzet is, verwijderd; hij wordt dan gemakkelijker aangeklopt. ^dr® De schoen moet nu 2—3 uur wat °ut8trai opdrogen. Het aankloppen gaat aldusMen schuurt eerst den neus met het rechts aan de aankiopmachine bevestigde frais- apparaat en houdt dan den schoen zoo aan den z.g. trommel, dat deze de vou- 1/v wen stralenvormig van den neus tot aan U JW hiel wegschuift. Dan houdt men den schoen aan den hamer en laat eerst den hiel en daarna den neus aankloppen. Mochten er nog oneffenheden zijn, dan worden die verwijderd met de twee aan den linkerkant zittende rollen. Ten slotte wordtdeafgeschuurdeneus nogeens J}01 aan de ringvormige raps gehouden, die al het overtollige leder verwijd ertdan wordt met een hecht- of tacksmachine |Kk0 het hol met 3 haakjes of taekssa vast- V

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1921 | | pagina 2