Flinl
Ingezonden Stukken.
Q-diïbdügd Ni$aw&'
m
A
A
cent per 500 gr. of gedeelte van 300 «r.
Monsters: maximum gewicht wordt
300 gram
Op aangeteekende stukken zonder
aangegeven waarde, mag het adres met
itrktpoilood vermeld worden. 1
De korting, welke de uitgevers moeten
vprleenen op den abocnementspr>!s van
nieuwsbladen, welke door tnsschenkoms»
der posterijen worden geleverd, bedraag
teq minste 10 pC'.
Buitenland. Maximum gewicht brie
ven wordt 2 K G.m x mum afmed»;
45 cM. langs elk der ziiden. Bij ver
zending in rolvorm 73 bij 10 cM.
M ximum gewicht minstens500 -g*
M ximum gewicht van op voet d
gedrukte stukken verzonden ged uk"
boekdeelea en voor alle bra lle-druk-
werkiss is bepaald op 3 K.G Dat voo
aiie.andrte drukwerken op 2 K.G.
De verkoopprijs hier te iande de
antwoord-coupon9 is dertig cent. V« -
koop en inwisseling ten behoeve va
de welfden persoon is beperkt tot 10
per dag.
De bestaande aetwocrd-couoons (no
minale waarde 25 cent mes), bl
geldig met dien vers andc, dat dez
t ouposrs slechts Ingewisseld kunnen
worden tegen een frankeerzegel var
10 cent.
Adressen van aangtteikendq stukker
(zond-aangegeven waarde), mogen me
inktpotlood geschreven worden. V.jo
elke verrekenzending is behalve het per
en aanteekeorecht nog verschuldigd eer
vast recht wegens verrekening vau 5
cent. Het recht wegens invordering va
het rerrekenbedrag is verhoogd van 5
op 7'/s cent.
Het recht voor een bericht van ont
vangst, direct aangevraagd bij de ver
zending van een aangeteekend stuk,
bedt agt 20 cent, voor een later aan
gevraagd 40 cent.
Voor brieven en doosjes met aange
geven waarde zal ve scbuldlgd ztju.
a. voor een gewicht 19* en met 200
gram een po»t van 40 cent; voor elh
gewlch, van 50 gram of restend gedeelte
vaa 50 gr. 10 cent, en voorts i
b. het gewone aanieekenrecht
c. het iccht van verzekering, gelijk
aaia dat voor brieven met aangegever
waarde.
Voor inklaring en vrijmaking va
doosjes met aangegeven waarde, za>
hier te lande geheven worden een recb'
vae 25 ceot per doosje.
Htt m ximum bedrag van posrwissHs
naar N dei land is gebracht vsn f480
op f 500.
Een bericht van betaling aangevraagd
bij de storting van een postwissel kost
20 cent, een later aangevraagd 40 cc
Het invotderlngsrecht voor kwitantie.»
en wissels is van 5 op 7'/a ceot ge-
brach daarenboven is verscnuldlgd eer
rechi van 10 cent voor elke aangeboden,
doch onbetaald gebleven waarde.
Pakketpost. Maximum gewich» blijf
5 K.G.
M x mum aangegeven waarde word
gebiecht op f 1000 (©oor zoover ande< e
landen dit bedtag toelater).
Bericbten van ontvangst: direct bit
de verzending gevraagd 20( cent, ia
aangevraagd 40 cent. Voor n .vage
om.«ent verzonden pakketten is 40 ceo
vettchuldigd.
Het recht van 127s een dat b< d>
ter post bezorging van vrij uit te reik.
pakketten woidt geheven, zal anat 1
Januari 1922 «let meer gevorderd wo der
Omtrent het bezoek van Prins
Hendrik aan Parijs kan het N.w.s nog
mededeelen. dat na de plechtigheid bij
het graf van den onbekenden soldaat
en het bezoek aan president Millerand
de Nederl. gezant eu mevrouw Loudon
een thee gegeven hebben ter eere van
den Prins. De ontvangst geschiedde in
het nieuwe gezantschapsgebouw. Onder
de vele aanwezigen bevonden zich ver
scheidene bekende personen uit deNe-
derlandsche kringen te Parijs, o.a^be-
stuurders van Nederlandsche Vereeni-
gingen en van de Nederlandsche Kamer
van Koophandel. Ook Waren er, behalve
de civiele en militaire leden van de
legatie, eenige hoofdofficieren van het
Ned. Ind. leger. De Prins onderhield
zich met velen der genoodigden.
Naar nog aan het Hbl gemeld wordt
bracht Prins Hendrik Vrijdagochtend een
bezoek aan de automobielfabriek Citroen,
welke Z. K. H. gedurende enkele uren
in alle onderdeelen bezichtigde. Hij
toonde zich daarbij zeer geïnteresseerd,
voor de nieuwe inrichting, die de firma
Citroën heeft gefabriceerd, teneinde het
mogelijk te maken per auto zeer moeilijk
berijebare en bergachtige streken le be
reizen. De Prins gaf den wensch te
kennen een proefneming mee te maken.
De heer Citroën begaf zich daarna met
den Prins en enkele medewerkers naar
de vestingwerken om Parijs, waar de
nieuwe inrichting op een zware proef
gesteld werd. De Prins toonde zich zeer
voldaan.
Het program van de verdere bezoeken
staat nog niet geheel vast, maar de reis
naar Lens, die aanvankelijk aangekon
digd was, gaat niet door.
Zondag j.l. zou de Prins zich naar
een deel van het vroegere front begeven,
waar hij door hooggeplaatste Fransche
officieren zou worden ontvangen en
rondgeleid.
De Ned. meldt nog dat er plannen
bestaan om de werkweek op de Depar
tementen met Ingang van 1 Maart nog
maals te verlengen, zoodat geleidelijk
de 45 urige werkweek zou worden in
gevoerd. Een besluit in dezen geest
zoir reeds de vorige week door den
Ministerraad zijn genomen. -
Gisterenavond had te Utrecht
de opening plaats van de Achtste So-
ciaie Week.
De Tijd meldt
Prof J. Aengenent heeft, zich be
roepende op het 3e lid van de statuten
der R.-K. Vereeniging van Werkgevers
in de Metaalnijverheid, arbitrage aange
boden aan de partijen, betrokken bij
het conflict in de metaalnijverheid.
Naar de „Tel", verneemt heeftde
commissie uit de hoofdbesturen der 4
bonden van spoorwegpersoneel, dat het
ontwerp der wijzigingen in de dienst
tijden van de directie der Nederlandsche
Spoorwegen zou onderzoeken, aan de
hoofdbesturen medegedeeld, dat die
verslechteringen van den arbeidstijd on
aanvaardbaar zijn.
De hoofdbesturen zullen nu nader hun
houdin bepalen, alvorens op 21 Dec,
de conferentie zal plaats hebben tus-
schc: de directie en de vertegenwoor
digers der vier bond n over de ont
worpen diensttijd-verslechteringen.
Spoorwegconcurrenten
Terwiji de spoorwegdirecties met haar
personeel nog beraadsiagen over de
vraag wat beter isloonsverlaging of
langer werken öf wel tarievenverhooging
is de concurrenf begonnen zijn slag te
slaan. Zienderoogen vermeerdert het
aantal vrachtauto's en de laatste dagen
der ijsbezetting, toen er weinig aan
schipperij gedaan kon worden hebben
het nut dezer voertuigen in het water
land duidelijk aangetoond.
Voor betrekkelijk kleine ladingen en
voor artikelen, die een snel en accuraat
vervoer eischèn, is de vrachtauto een
Voordeel van belang. Geen ceelen, geen
paperassen, geen kantoor- en bureau-
formaliteiten, geen onder-en oppërlading-
meester, geen kans van verdwaalde
spoorwagons en geen lange dagreizen
geen verstopping aan de stations, geen
hooge laad- en afhaalkosten, geen uren
wachten op een beloofde beurt
De auto is de concurrent van den
spoorwagen bij het binnenlandsch ver
voer. Ais de directies en haar personeel
nog lang werk hebben met hun over
leg, georganiseerd of niet-georganiseerd
wordt de vrachtrijder hun de baas.
En zij zullen het niet gelooven. zoo
min ais de trekschuitenvoerders hun
ondergang geloofden in de dagen van
Hildebrand. Tel.
aanvang vauMSÉO.
Nog ruim 125.000 bfchooren niet tot
een der te onzent bestaande cenirate
bureaux.
De overigen zijn aidus verdeeld, dat
de modernen 2i6.617, de anarchisten
52.223 en dus de socialistiscne groepen
samen 268.840 leden teilen de room-
schen 14o.030, de christelijken 73 819
en dus deze confessioneele groepen
samen 219 849. Het verschil is dus niet
groot meer. De "neutralen tellen 52.223
aangeslotene.
Langzaam doch regehnaiig wordt te
onzent de vakbeweging zoo gestempeld,
dat het overwicht van de socialis
tische in slag verdwijnt. Ned.
(Buiten verantwoordelijkheid der Red.)
Mijnheer de Redacteur.
Dezen dcigen las Ik in »de A VQudS".
ca m .ezonden ssukje oimrent de» iaat
die we<d VK'Ooizaata doo Üet opattaita
dei g...s- Let ic.ti- en wa;etme»s s
door due ve 1 chilicndc personen ie B»»-
ïtn-op Zoom. E© st dus driemaal open
doen vooi hoi opnemen en dan weet
dikmaal voor het betalen.
Waai om worde., deze due meters niet
eg lgk d >or de- zelfden peisoon opgc-
aoman en de qfi.aoues niet door den-
sel 1 oft p voou ïad. Het soa gem ,k-
Kel jk zijn voo; de mgozeeaeu en er
.-tone, n weer iwaa mcbscaen bespaaid
wo Sen in dez. 1 tijd van bezuiniging.
Toe to- -er »bt Avondsier».
Ik zou zoo mscaea dat hetzelfde ook
iu onze gemeen e in «seinen wel van
toepassing was. De inzendet vergeet
nog eib j te voege,i dat het nog een
b «paring aan zegeikos en voor de toen-
ieders zou zijn.
Hoogachtend,
X.
W.j gciooveni dat dit Idee beslist
d ove»wegivg waard is, daar de
qa me g makkelijk voor deze dtlc
doeiéindei. w<.«eu in te richten.
RED.
Een familie te Hengelo reisde
deï.vh tornt! Via A ubcm naar Zwiie:-
land en vermiste 'bij aaagiUe aan het
üouano kantoor ie Elton «ca pswuien-
conter, dat ia een ui ut een'koffer wat
gepakt. Hot é.m bleek btj de «taagiUt.
ledig.
Ore lach wfcs in eeu hotel te Am-
hem. De hotelhouder was van meeninj
dat de ecdiikhesa van, .zijn personae
Doven ve denk was.
E; W uJ na de vc.rr, ,u;
aangifte gedaan. Moa waande het coll.ei
eeb. ter s g a 1 verlo q. w .ut roe.,
Een voorstei tot verlaging van den
belastingvoet der personeele belasting
ts van den minister niet te verwachten.
De Tabakswet zal 1 Maart 1922 kun
nen worden ingevoerd. Er zullen geen
nieuwe ambtenaren behoeven te worden
aangesteld. Siechts eenige uitbreiding
zal moeten gegeven worden aan het
bestaande aantal kommiezen.
De speelkaartenbelasting wordt nog
niet opgeheven
Een technische herziening van het
tarief van invoerrechten acht de minister
noodzakelijk. Hij vreest, deze niet bin
nen een half jaar te kunnen tot stand
brengen.1
In de huishoudelijke verga'erir.g
van den Christelijken Mijnwerkersbond
is medegedeeld, dat de Domamale mijn
in verband met de regeeringsmaatregelen
inzake de loonregeling waarschijnlijk
geen uitzonderingspositie zal behoeven
in te nemen.
De Commissie uit de hoofdbesturen
der vier bonden van spoorwegpersoneel,
dat het ontwerp der wijzigingen in de
diensttijden van de directie der Ned.
Spoorwegen zou onderzoeken, heeft aan
de hoofdbesturen meegedeeld, dat deze
wijzigingen niet te aanvaarden zijn.
i— Loop der vakbeweging 1
In 1920 is het totaal georganiseerde
arbeiders hier te lande teruggeloopen
van 683.468 op 651.215.
Opvallend is dat zoowel de „christe
lijke" als de „roomsche" organisaties
dat jaar nog zijn vooruitgegaande
eerste met 1.673, de laatste met 7.514
leden.
De teruggang bij de overigen krijgt
daardoor nog meer beteekenis.
Van het geheel der georganiseerden
tellen beide genoemde groepen thans
38 pCt., wat 3 pCt. meer is dan bij den
- >c s me -van, (01 uien <tezer
d- en u B-'lijü,beticht ontving met
bet verzoek over te willen kornet?, daar
h c iJa-f doo en k m rm- je
dv in bet bo el ta A ohem gediend bad.
te k 10 w aangeboden.
Het mttis-j-; w&s door de politie aan-
g uoi H collier bieek werkelijk
öei vermiste zilt».
De Parijsche bladen houden zich
druk bezig met een geval van kinder-
diefstal. De Vorige week kwam een
vrouw aan een verhuurkantoor van min
nen een min hurfen. Zij werd het spoedig
eens met een jonge vrouw, die haar
eigen kindje bij zich had en die bereid
was haar te olgen. De beide vrouwen
en het kleine kind stapten in een auto
naar de Rivoit-straat. Daar deed de
vrouw, die d. min gehuurd had, den
auto stoppen, zeggende tegen de min,
dat zij hier voor het huis van een ge
neeskundige stonden die haar (de min)
zou onderzoeken. De jonge moeder
stapte uit en liet zoolang naar kindje
bij de vrouw in den auto achter. Deze
\trouw is toen spoorloos met het kind
verdwenen. De chauffeur, die de vrouwen
met het Kind naar het adres in de
Rivolistraat, waar heelemaal geen dokter
woont, gereden heeft, is door de politie
niet opgespoord kunnen worden Men
denkt, dat hij zijn tijd niet verliezen wil
meMiet afleggen van getuigenissen.
Een diefstal ais deze kinderroof houdt
natuurlijk allerle, elementen in, die de
volksverbeelding" treffen en herinnerin
gen opwekken,aar romantische verhalen
van geroofde en ondergeschoven kin
deren, enz. Inderdaad schijnt er nog
steeds in kinderen gehandeld te worden.
Kórt geleden nog is het aan de Parijsche
politie bekend geworden, dat een vroed
vrouw te Parijs bezoek had ontvangen
van een elegante gekleede dame, die
-haar kwam vragen of zij haar (de dame)
niet aan een mooien gezonden baby kon
helpen. Zij "had er 60.000 trank voor over!
-—Te Hengelo is bij de in aanbouw
zijnde Centrale de opzichter Seihorts,
uit Amsterdam, do®r een electrischen
stroom gedood. Twee anderen, die te
huip kwamen, weiden erns.lg geworfd.
Seihorst was gehuwd en vader v.an
2 kinderen.
Mevr. S., te Hilversum van een
pleizierreisje thuiskomende, cons ateerde
een sierke gaslutiit. Bij onderzoek bieek
een lekte zijn inde gasleiding. Zij ver
wonderde zich erover, dat haar man
niet thuis wasmaar wie schet haar
ontzetting, toen ze, in de slaapkamer
komende, haai man met een vale kleur
halt uii bed hangende vond. De ijlings
ontboden geneesheer kon slechts den
dood constateeren.
In verband met de gepleegde on
regelmatigheden heeft de justitie heden
de instructie geopend tegen den burge
meester van Gendringen.
Zaterdag is het S.S. Limburgia,
waar aan boord tijdens een der vorige
reizen een bankdirecteur voor f 75.000
bestolen werd. te IJmüiden binnenge
kropen.
De Amsterdamsche politie had eenige
rechercheurs naar ijmuiden gezonden.
Zij begaven zich aan boord en geduren
de den tocht naar Amsterdam stelden
zij 'een onderzoek in.
Toen de boot te Amsterdam voor de
wal lag werd een der stewards gearres
teerd. Deze, eveneens een Duitscher, is
vermoedellijk medeplichtige van den
dader E. die uit het politiebureau Kat
tenburg wist te ontvluchten, maar zich
thans nog in het huis van bewaring
bevindt.
Hedenmiddag heeft zich tijdens de
vergadering van een gemeenteraad van
Arnhem een incident voorgedaan. Tij
dens de benoeming van de vaste raads
commissies heeft een van de bezoekers
der publieke tribune, de vroegere com
munist Lantema, fotograaf te Arnhem,
plotseling een steen naar de tafel van
B. en W. geworpen. De burgemeester
werd licht aan het hoofd gewond. De
dader werd oogenblikkelijk door een
politieagent, die op de puolieke tribune
aanwezig was, gearresteerd en wegge
voerd, waarbij hij verschrikkelijk tekeer
ging, schreeuwende: „Ze vermoorden
mij, de brooöroovers". De burgemeester
droeg de ieiding aan den waarnemend
burgemeester, H Goedhart Jr. over en
verliet de raadzaal.
Naar wij vernemen, is de aanleiding
tot deze daad vermoedelijk het gevolg
van een gesprek, dat Lantema heden
morgen met twee leden van het college
van B. en W. had, waas bij de burge
meester niet aanwezig was, over het
verlof om op Soasbeek te mogen foto
grafeeren, welk verlof hem voorloopig
niet kon wut den toegestaan. Vermoede
lijk is de daad dus niet tegen den bur
gemeester enchf geweest. Na een kor
ten tijd keerde de burgemeester in de
raadzaal terug en nam het voorzitter
schap weer op.
versohuiven niet en er gaat dan ook
geen lijm achter de kop.
lezet en
ebruikt
De gevormde contrefort want eennateriaal
gevormde contrefort geeft een mooi hiel.
gedeelte wordt zoover ze omgeslagen
is, dus onder 12 m.M, en boven 5 m.M, |at het
in water gedoopt. Daarop wordt ze
tot den omslag met lijm bestreken en
zoo ingeplakt, dat het midden van de
.contrefort gelijk valt met den achternaad
wan de schacht en de onderkant met
den ondersten kant van het leder.
De nerf van de gevormde contrefort
lad ges
Het m
nders w
Voor
vijzen,
iet teerv
In de
rormpers
emaaktt
ligt tegen het overleder, de vleeschkant de M
tegen de voering
naakt w
De binnenkant van de contrefort wordt net haal
zeer dun met* lijm bestreken en de voe'
ring achter en voor met talk bestrooid
en ingewreven.
Daarna zet men den leest met de
schacht erop voor zich op de werktafel.
Daarop wordt de schacht op den leest
vast geslagen met 12 m M. inslag. Daar.
toe bedient men zich van de Cons,
Vorheft Machine, die dit werk onberis
pelijk verricht.
Het overhalen wordt aldus gedaan
Men trekt de schacht zoover ais noodig
is met de vóór-overhaaltong over, houdt
ze met twee handen vast en brengt haar
dan direct in de drie overhaaltongen,
zet de overhaalmachine met een tred in
beweging en op het oogenblik, dat de
astgema
iet is m
;olenhec
urordt.
De zo
iij aan
natig v
d.M., al
taan. A
ewoonl
ur in
eest eru
erst wa
Dit is
lij de IV
No. 2
De bi
tongen vastgepakt hebben, laat men deiyel het
handen los. Daarop regelt men met de
aan den rechts zittenden hefboom de anten-o
opdat contrefort die ook juist zit, meet dan
met het aan de machine zittende meet
apparaat en zet de machine in bewe
ging zoodat de tacks ingeslagen wordt
-oor 01
imgeboj
oordeel
rleine t
de tweede schoen wordt juist zoo ge- [jnnenzc
maakt, men regelt, dan de achterkap
volgens het meetapparaat.
Voor het overhalen gebruikt men 9
de
an den
leslagen
m.M. over VU O. Z. speciaal Tacks. yj k0n
Voor deze tacks is de tacksverdeeler
speciaal vervaardigd.
De overgehaalde schoen komt nu bij
de zwikmachine.
Bij het zwikken gebruikt men aan
den hiel en den neus 9 m.M. Extra
special Tacks, op zij 7 m.M. extra
at de
:arton n
o|
tveerstar
De b
en hie
ontrefoi
ngelijmi
net de
jvergeh;
acks g
lompe
ingevee
len bir
ilagen,
ilijft sta
waa
astgeze
Voordracht over „'t Zwikken", gehouden
in de Rijksvakschool te Waalwijk,
12 Dec. 1921, door K. Hittel.
M. H.
Ik zal in 't kort het zwikken verkla
ren en daarna het aan de machinen
demonsteeren.
Het zwikken is wel een van de ge
wichtigste bezigheden aan den door U te
vevaardigen schoen. Een slecht gezwikte
schoen kan in de andere afdeelingen
nog ^zoo mooi behandeld worden, hij
is eenmaal slecht en kan door den
mooisten uitpoets niet meer goed ge
maakt worden.
Er zijn verschillende manieren van
zwikken en ik wil daarvan de drie
voornaamste behandelen, 1 Mackay,
2 Goodyear-Welt, 3 Ago.
No. 1 Mackay. Nadat de verschillende
onderdeelen, als binnenzolen, kappen,
alle in 't magazijn met de schaften
vereenigd zijn, komt het samen op een
wagen in de zwikkerij.
De binnenzool moet gevormd zijn op
de zolenvormpers. Men kan gerust steeds
twee stuks ineens persen, men krijgt
daardoor een beteren vorm. De binneri-
zolen moeten, natuurlijk vooraf geschift
zijn.
De binnenzool wordt nu met drie
haakjes, welke niet geheel doorgeslagen
worden op den beslagen leest vastge
maakt, Daarbij moet men er op letten,
dat ze eer iets naar voren dan naar
acliteren staan moeten, daar de binnen
zolen bij het zwikken eh het overhalen
altijd wat naar achteren schuiven. Na
het vastzetten wordt de binnenzool ach
ter aan den hiel gelijk gesneden, ten
minste als hij wat uitsteekt.
Hierop wordt de voorkap ingelijmd
en wel met leder en lijm of met linnen
en celluloid Het laatste is goedkooper
en dus te verkiezen. Het linnen moet
echter grof zijn, opdat de lijm er goed
indringen kan. Het is aan te bevelen,
dat een dichtere linnenkap met den
achtersten naad van de voorkap samen-
gestikt is. Men kan gemakkelijk twee
9tukken daar tusscheH schuiven. Deze
special Tacks. De tacks wordt ongeveer iChacht
10 m.M. van den kant van den binnen
zool ingeslaan. De zwikker trekt slechts
voor- en achterkap met het overleer
gelijk, door middèl van de handtang,
zet een kant, waar de hak ophoudt,
met een tacks vast en zwikt de andere
hielkant direct goed. De andere kant
wordt juist daaraan gelijk gemaakt.
Bij 't zwikken van den hiel trekt de
zich aan de machine bevindende tang
niet, maar de stooter schuift het leder Qoodre;
naar binnen. Aan den hiel worden men 5^
12—15 Tacksen ingeslaan. Bij het zwik-Sj
ken op zij wordt de schoenaanslag terug,
.geschoven. Daarbij wordt tegelijkertijd
het kanaal versteld, waardoor er slechts
7 m.M. tacks uit komt Bij 't zwikken
opzij, begint men direct achter de neus, ;0aderi
tot op 3 Tacks achter den bal. Hetholinede b
wordt dan, zoo gauw het glad getrok-bor de
ken is, slechts er in geschoven, zooals o0(jertfo
bij het zwikken van den hiel. Bij hetf
zwikken opzij, trekt de tang het leerfBDner
steeds naar voren, wat men regelen kan
met den kniehefboom.
Den binnensten kant zwikt men eerst,
omdat men in het omgekeerde geval
de schoen op den bal niet zoo goed
vastmaakt. Men gebruikt voor het
zwikken opzij 18—22 Tacks, al naar
den vorm van den leest en de leder
soort. Bij het zwikken van den neus
wordt de omslag weer naar voor ge
trokken en de snij-inrichting linksboven
ingeschakeld. Bij het zwikken van den
neus moet steeds worden ingesneden.
Het leder wordt daardoor gemakkelijk
naar voor getrokken en gemakkelijk
glad gelegd. Men begint voor aan den
neus en wel aan den binnenkant en
legt de vouwen gelijkmatig naar voor;
daarbij moet men de tong door den
kniehefboom zoo regelen, dat zij naar
voor trekt en men moet daarbij er op
letten, dat de messen altijd direct achter
Cap ei
B.
M,
R.
L.
SUiji
0954 1
de tacks insnijden. De messen mogen»,
niet te ver naar voor insnijden, ze moe- |Mr
ten minstens 3 m.M. van den kant van|
den binnenzool afblijven. Voor het zwik
ken van den neus, gebruikt men tacks
1624, al naar den vorm.
Ik wil er nog bijvoegen, dat men b|
het zwikken den schoen steeds stevig
vast moet houden. Hoe vaster men den goed
schoen houdt hoè mooier de vorm uit-
komt. Nadat de schoen gezwikt is. wor- Wa
den de haakjes, waarmede de binnen- met i]
zool vastgzet is, verwijderd; hij wordt
dan gemakkelijker aangeklopt. ^dr®
De schoen moet nu 2—3 uur wat °ut8trai
opdrogen.
Het aankloppen gaat aldusMen
schuurt eerst den neus met het rechts
aan de aankiopmachine bevestigde frais-
apparaat en houdt dan den schoen zoo
aan den z.g. trommel, dat deze de vou- 1/v
wen stralenvormig van den neus tot aan U JW
hiel wegschuift. Dan houdt men den
schoen aan den hamer en laat eerst den
hiel en daarna den neus aankloppen.
Mochten er nog oneffenheden zijn,
dan worden die verwijderd met de twee
aan den linkerkant zittende rollen. Ten
slotte wordtdeafgeschuurdeneus nogeens J}01
aan de ringvormige raps gehouden, die
al het overtollige leder verwijd ertdan
wordt met een hecht- of tacksmachine |Kk0
het hol met 3 haakjes of taekssa vast-
V