BE ECIO VUN HET ZMIflE»
ACCUMULATOREN.
Fa. Gebr. Boeren, - 's-Bosch.
Tweede Blad.
Reclame.
Letteren en Kunst.
Buitenland.
Starter— en Verlichtingsbatterijen
„Exide" Agentschap.
Ingezonden Stukken
Nummer 23. Zaterdag 10 Maart 1923
„Die Jahreszeiten"
van J. Haydn op hel
Programma van
Waaiwijks Gemengde
Zangvereeniging.
Wie heeft niet de wonderlijk-impo
neerende emotie gevoeld, die de weer
gave van een muziek-kunstgewrocht
soms kan teweegbrengen Welk muzi
kaal voelend en begrijpend mensch
heeft niet eens ervaren de heerlijke
streeling voor het oor, die wondervolle
trilling, waarin het menschelijk gemoed
kan geraken, als in den tempel van
Euterpe de musicus hem in den kring
zijner fantasiëen trachtte te lokken?
Waarbinnen hij hem, hetzij door de
volheid van juichende harmoniëen of
door sombere accoorden de wissel
valligheden van het leven wilde schet
sen, hetzij door lieflijke, welluidend-
zoetvloeiende melodieën bijkans het
aardsch bestaan kon doen vergeten om
hem voor een oogenblik te voeren in
die gelukzalige hoogtesfeer, waarin de
ziel slechts kan inademen de wel
riekende geuren van geluk, van vrede
en van zoete rust?
Wie dit als reinst genieten heeft
gevoeld, zoo iemand kan ook beseffen,
welk een onschatbare diensten de
groote scheppende Meesters met hun
prestaties aan de muzikale menschheid
hebben bewezen. En wanneer we dan
vooral aan de oude Meesters denken,
dan zijn het de namen bach, haydn,
mozart, beethoven, wier namen,
omgeven met een aureool, zullen klin
ken en blijven naklinken tot in het
verste nageslachtSpreek me niet van
„uit den tijd raken", van „ouderwetsche
stijl" of iets dergelijks. Want Bach's
Matthaus-Passion, Beethoven's sympho-
niëen en Mozart's opera's, zoowel als
Haydn's oratoria, waarmede nog slechts
enkele van hun belangrijke werken zijn
genoemd, ze zijn alle „klassiek" in de
werkelijke beteekenis van het woord
en zullen het ook blijven tot in lengte
van dagen.
Doch ik zie, dat ik met zoo voort
te gaan, de koers zal kwijtraken er
moet iets geschreven worden over een
van de grootste werken van een der
oude meesters en ook over het feit,
dat WAALWIJKS GEMENGDE ZANGVER-
EENiGiNO dit werk op haar programma
heeft geplaatst.
Weet U wat het zeggen wil, donateurs,
eere-leden en verder muziekminnend
publiek, een werk als „Die Jahres
zeiten" te willen uitvoeren Hebt ge er
idee van, hoeveel studie en Ausdauer
het vereischt voor de uitvoerenden,
weet ge wat een moeite en reusachtige
inspanning (en vaak: wat een teleur
stellingen het instudeeren van zoo'n
werk aan den dirigent kost, wat een
administratie en een zorg het vereischt
voor het Bestuur En ook gij, Dames-
en Heeren-uitvoerenden, gij zult U zeer
zeker bewust moeten zijn van de groote
verantwoordelijkheid die ge U hebt
opgelegd, om deze uitvoering te doen
slagen. Gij zult Uwen Directeur, die
zich met zooveel toewijding en liefde
voor de kunst U dit wil laten pres-
teeren, steunen in zijn zware taak door
Uw beste krachten bij de repetities te
geven en voor deze eerste uitvoering
van een oratorium de eer van Waalwijk
helpen hooghouden De leiding berust
in muzikale handen, het koor beschikt
over krachtige vocale elementen en
een ruim voldoend klankvolume, er
kèn dus veel van gemaakt worden!
Doch daarvoor zijn volle toewijding en
ernstige studie een absolute en eerste
vereischte
Voor hen, die Haydn's oratorium
„Die Jahreszeiten" niet voldoende ken
nen, wil ik gaarne trachten (voor zoover
althans mijn bescheiden krachten hier
toereikend zijn) er iets over te vertellen
en hoop ik door een straks volgende
analytische beschouwing het werk van
tevoren eenigszins te verduidelijken.
Tevens zal hieruit dan wellicht ook
blijken, hoe de uitvoering van dit
oratorium voor koor, orkest en solo
stemmen zeer zeker als een gebeurtenis
in Waalwijk's muziekleven kan worden
aangemerkt 1
Alvorens tot de behandeling van het
werk over te gaan, zij het mij vergund,
een enkel woord over den componist
mede te deelen.
Jozef Haydn werd 31 Maart 1732
in Rohrau (Oostenrijk) geboren reeds
in zijn jeugd kwam zijn liefde voor de
muziek tot uiting; op zijn achtste jaar
werd Haydn koorknaap in de Stephans-
kerk te Weenen en studeerde hij reeds
harmonieleer. In 1754 werd de eerste
van zijn 118 Symphoniëen in d gr. t.
gecomponeerd en droeg Haydn het
werk op aan een zekeren graaf Morzin,
bij wiens orkest hij vijf jaren later als
dirigent werd benoemd.
Haydn is de grondlegger geweest
van de eigenlijke instrumentaalmuziek
hij was de eerste symphonie-componist,
waarom hij de qualificatie van „Vader"
Haydn, zooals hij heden ten dage nog
altijd wordt genoemd, in de beteekenis
van Vader der Symphonieën dan ook
ten volle heeft verdiend.
Er zijn weinig componisten geweest,
die quantitatief zooveel hebben gepres
teerd als Haydn; behalve zijn 118
symphonieën schreef hij nog 83 strijk
kwartetten, 24 concerten en 24 piano
trio's, 163 composities voor bariton
(een verouderd instrument), verder 19
opera's, 15 missen enz., om dan nog
niet te spreken van zijn muziek voor
Goethe's „Götz von Berlictungen" en
zijn beroemdste werken, de beide ora
toria *Die Schöpfungen Die Jah
reszeiten
in 1790 ging Haydn, na eenigen tijd
kapelmeester te zijn geweest aan het
hof van'j^den vorst Esterhazy naar
Londen, waar de componist zeer ge
vierd is geworden. Deze buitenland
sche reis en het verblijf te Londen
waren van zegenrijken invloed op
zijn scheppingsgeest en begon hij
onmiddellijk na zijn terugkeer in
Weenen met de compositie van Die
Schöpfung, welk werk in 1799 met
grooten bijval voor de eerste maal in
Weenen werd uitgevoerd. Die Jahres
zeiten componeerde hij in het jaar
1800, nadat hij de tekst, die hij uit
Londen had meegebracht, in het Duitsch
had vertaalddit oratorium werd 24
April 1801 voor de eerste maal te
Weenen met groot succes gegeven.
In 1808 woonde Haydn in Weenen
bij gelegenheid van een muziekfeest
aldaar voor de laatste maal de uitvoe
ring van zijn Schöpfung bijzijn per
soonlijk verschijnen werd met pauken
en trompetgeschal begroethem werd
de eereplaats aangeboden te midden
van de aanwezige vorstelijke personen
en toen de muziek aan de beroemde
passage„Es werde Licht" was geko
men, brak een donderend applaus in
de zaal los. Haydn antwoordde hierop,
de hand ten hemel wijzend, met de
woorden„es kam von oben." Zijn
gezondheid was destijds zeer zwak,
zoodat hij na het eerste deel uit de
zaal moest worden gedragen
In 1809 toen Oostenrijk in oorlog
was met Napoleon, kwam in den mor
gen van den I6en Mei een kanons
kogel dicht in de buurt van zijn huis
terechtHaydn zat voor de piano en
speelde rustig door met zijn hymne
„Gott er halte Franz den Kaiser". Hij
deed dit dagelijks tot hij op 31 Mei
1809 overleed.
Aan Haydn is de kunst zeer veel
verschuldigd, niet alleen was hij de
schepper van de symphonische muziek
maar ook van de strijk-kwartetten, die
heden ten dage nog in de eerste rij
staan naast die van Beethoven en
Mozart. Maar vooral zijn Messen en
zijn beide oratoria maakten zijn naam
onvergetelijk voor de kunst
Het oratorium3) „Die Jahreszeiten
bestaat uit 4 hoofdafdeelingen, waarin
de 4 jaargetijden worden geschilderd,
te beginnen met de Lente. Het werk
is een typisch voorbeeld van muzikale
illustratie, zooals straks bij de gede
tailleerde beschouwingen nader zal
blijken. In het algemeen kan van
Haydn's muziek worden gezegd, dat
de stijl eenvoudig, bijna naief isspe
ciaal in dit oratorium is het genre
vooral guitig te noemen.
Van „Leitmotieven" zooals Wag
ner ze bijv. in zijn muziekdrama s ge
bruikt, is in Haydn's werken geen
sprake; de Jahreszeiten bestaat uit een
collectie van solo's, duetten, trio's en
kooren. Deze houden onderling we
verband met elkaar, maar staan wa
melodieën betreft, overigens ieder ge
heel op zichzelf.
De instrumentatie van de verschil
lende begeleidingen is het geheele
werk door hoogst soberze bestaat
uit het strijkquintet (le en 2e viool,
cello's en bassen), op handige wijze
ondersteund door het hout (fluiten,
hobo's, clarinetten en fagotten) en door
het koper (trompetten, waldhoorns en
trombone's).
Machtige orkestrale momenten, zoo
als men die bij de moderne meesters
aantreft, zijn hier niet in te vinden.
Opmerkelijk is, hoe Haydn met deze
sobere orkestbezetting in sommige
speciale passages (zooals b.v het on
weerskoor in de Zomer) toch steeds
een ontegenzeggelijk groot effekt wee
te bereiken.
(Wordt vervolgd).
Nu zie ik in gedachten enkele sterk
idealistisch aangelegde collega's al op
stuiven, vol verontwaardiging over den
journalist, die, waar het leniging van
nood geldt, commercieele factoren laat
gelden, Ik voor mij acht het geen
schande voor een journalist als deze
bij voortduring in z'n werk er zich
rekenschap van geeft, dat een courant
naast ideëele ook commercieele doel
stellingen heeft, welker bevordering
indirect ook in zijn belang is. Een
dagbladrubriek wordt maar al te veel
vuldig gebruikt als gratis-reclame en
kostelooze aankondigster waardoor b.v.
aparte convocaties, ook in advertentie
vorm, worden uitgewonnen. Men is
wel zoo vrij de oproepen om hulp, die
bij de pers worden ingezonden, rijke
lijk te lardeeren met allerlei mededee-
lingen, bijv. over het adres van den
penningmeester met straat, huis- en
giro-nummer opgaven van aanvangs-
uren en prijzen van liefdadigheids
concerten e.d. die zuiver onder de
advertentie-rubriek behooren, doch de
aatste meent men te kunnen negeeren.
Geen wonder, wanneer de pers dit
zelf in de hand werkt. Ik meen echter,
dat een redactie, die het belang van
haar blad begrijpt, tot dit alles niet
moest meewerken.
„Den laatsten tijd loopt het de spui
gaten uit, voor alles en nog wat wordt
maar de courant gerequireerd. Ik voor
mij vraag mij af of het niet gewenscht
zou zijn alle steun-oproepen definitief
naar de advertentie-rubriek te verwij
zen, waar de uitgevers ze eventueel
tegen een minimum-tarief, dat desnoods
nog aanmerkelijk lager zou kunnen
zijn, dan het gebruikelijke liefdadig-
ïeidstarief, zouden kunnen opnemen.
V\en zou hierdoor evenzeer aan het
goede doel tegemoet komen, maar
evens zou worden vastgehouden aan
iet principe, dat ieder die door de
courant iets bekend te maken heeft
dit moet doen onder de advertentie-
colommen De redactie van 'n blad
can dan verder overwegen, of ze onder
haar kolommen voor het gevraagde
doel nog eens afzonderlijk de aandacht
kan vragen".
Omtrent dit laatste vooral zouden
we kunnen zeggen, dat dit zoowat bij
eder dagblad tot een gewone zaak is
gemaakt Toch weten we ook en dat
zullen de inzenders van dergelijke be
richten of aankondigingen moeten
jeamen, dat de Redacties meermalen
ïun goed hart te veel laten spreken
en feitelijk meer gratis plaatsen dan
joed is voor het dagblad als zoodanig.
De Tilburgsche Courant zegt daar
over
„Iedere Redactie, van welk blad dan
ook, kan over het gesignaleerde mee
praten.
En wat te zeggen van overheids
lichamen, die trachten te vegeteeren
op de nieuwsbladen door hun bekend
makingen gratis geplaatst te krijgen in
de plaatselijke pers, en als dit hun
niet gelukt, een anderen vorm van
publicatie aanwenden 't Euvel heeft
in alle vormen en in alle kringen zoo'n
groote afmetingen aangenomen, dat het
hoog tijd is, dat er een einde aankomt.
Nu er de aandacht weer eens is op
gevestigd, zal misschien bij velen het
geweten in dit opzicht weer eens
worden wakker geschud.
Een krant is ten slotte geen philan-
tropisch instituut en moet ook bronnen
van inkomsten hebben".
Speciale vakkundige Reparatie-Inrichting.
Laadstation.
22374
Electriciteit.
Tegenover 't Station. Telei. No. 896.
terdagmiddag twaalf uur af tot Zon
dagnacht twaaf uur geen spiritualiën
mogen geschonken worden, waarbij de
Minister zich op het standpunt heeft
geplaatst, dat een dergelijke gemeente
raadsbesluit niet meer door Z.Exc.
ter vernietiging aan de Kroon zal wor
den voorgedragen, zoodat het niet meer
noodig is het motief „drankmisbruik»
aan te voeren, immers de Burgemeester
en de Hoofdcommissaris van Politie
te Leiden, de competente personen in
dezen, hadden goed geargumenteerde
verklaringen gegeven, dat tapverbod a
costi beslist uit den booze en niet
noodig was.
Wat is het resultaat van dit tapver
bod Diegenen, die Zondags, hun
vrijen dag, In hun café een gezellig
samenzijn vonden, zien zich gedupeerd,
ja getyranniseerd. En den exploitanten
van cafés en restaurants, menschen, die
gebukt gaan onder ondragelijke lasten,
die bedreigd worden, bij niet betaling
der belastingen die men het hun schier
onmogelijk maakt om op te brengen,
met verkoop van have en goed, wordt
weer een duw ten ondergang gegeven.
Zoo wordt de eene industrie voor en
de andere na vermoord, door een
handjevol dwepers en kortzichtige
doordrijvers de betiteling is scherp,
maar waar of voelt en beseft men
niet dat in deze zoo benarde tijden,
nu iedereen zucht en zich krampachtig
aan zijn bestaan vastklampt, het toch
zeker niet op den weg der regeering
ligt met drastische maatregelen aan te
komen, die geen ander resultaat heb
ben, dan duizenden en duizenden tot
nu toe goed gezinden te prikkelen en
te knechten in hun persoonlijke vrij
heid en tienduizenden mannen, vrou
wen en kinderen broodeloos te maken
En naar zoo'n toestand worden wij
gedreven mocht het voorstel van den
heer Rutgers betreffende de plaatselijke
keuze worden aanvaard, door de Staten
Generaal, wat met alle middelen moet
verhoed worden. X,
Groot-W aalwijk op zijn kleinst.
„Het was een tooneel het penseel
van een Schotel waardig
Maar neen, deze aanhef deugt niet
voor het „geval" hieronder behandeld,
want de meeste „Echo"-lezers kennen
in een zee van plichtsgevoel. Nederig
aanhoorde ik, dat 't om ongelukken te
vermijden noodig is, bij hoeken van
straten te bellen. Een waarheid die ik
ten volle moest beamen. Ik voelde mij
grootelijks schuldig ik had niet gebeld
Geheel overdonderd vervolgde ik
mijn weg. En toen ik wat bijkwam was
de bekoring van het groote en grootsche
verdwenen, om plaats te maken voor
een zielig gevoel van kleinheid.
Ik kreeg medelijden met het slacht
offer van zijn plicht, dat daar misschien
uren achtereen, ieder die per fiets pas
seerde, hetzelfde moest toeroepen.
Arme agent, arme wielrijders
De heroïsche gestalte van daareven
slonk in mijn geest ineen tot een ridder
van de droevige figuur. Het „sans peur
et sans reproche" leek mij belachelijk
en het speet me den man geen sigaar
gepresenteerd te hebben.
Indien het geweten der fietsrijders
eens uit den dommel geschud moet
worden, waarom dit dan niet gedaan
in de „Echo"
Dan vangt men toch zonder moeite
alle vliegen in één klap.
Mijn held van hierboven was uiterst
beleefd, correct, voorkomend. Ik ver
meld dit hier uitdrukkelijk tot zijn eer.
Dat hoort zoo, lezer Zeker..maar
er wordt toch wel eens tegen gezon
digd. Zoo vroeg enkele maanden ge
leden een dienaar der heilige Hermandad
mijn rijkaart. Op een snauwtoon. En
hij sprak met je en jij en jou, terwijl
ik toch een vreemdeling voor hem was.
Ik heb toen maar niet gepoogd hem
de eerste beginselen der wellevendheid
in te prenten Hij meende misschien
wel, dat het zoo zijn plicht was. Laten
we maar denken, dat uitzonderingen
hier den goeden regel bevestigen.
MAESTRO ENRICO.
Noot der Redactie.
Ontleend aan: Musikalisches
Conversations-Lexlkon, Jul. Schuberth.
i) Het woord „oratorium" beteekent
groot dramatisch toonstuk, hetzij gods
dienstig, hetzij ernstig wereldsch van
inhoud, in tegenstelling met de opera
zonder mimische decoratieve voorste'
ling.
3) d. z. karakteristieke thema's, waar
door personen of gebeurtenissen wor
den voorgesteld en die telkens worden
herhaald.
Nieuwsblad ol Bedelcourant.
Onder dezen titel komt in de „Ned.
Journalist" een artikel voor, waaraan
wij het volgende ontleenen
„De Redacties der Nederl. bladen
worden tegenwoordig zoo goed als dag
aan dag overstroomd met oproepen
om steun voor instellingen in den
vreemde, instellingen binnenlands die
in nood verloeren maar zoowel in
het eene als in het andere geval is het
om geld te doen. Nu heeft het mij
vaak getroffen, dat de tallooze comité's
die zich doeleinden als de hierboven
genoemde voor oogen stellen, zich
aanmerkelijke uitgaven getroosten voor
de exploitatie hunner onderneming
zaalhuren, kosten voor drukwerk e.d.
Alleen de courant is goed genoeg er
voor om dag aan dag allerlei oproe
pen om steun en daarbij zéér plaats
roovende, gratis op te nemen.
BIJ HARD WERK.
Hoe kan iemand zijn werk verrich
ten, als hij bij bukken of zich bewe
gen voortdurend last heeft van pijn
Hij moet zich dan wel in acht nemen.
Die hevige rugpijn kan veroorzaakt
worden door urinezuur, dat als gevolg
van zwakke nieren in het bloed ach
terbleef en dan dient men op zijn
hoede te zijn. Verwaarloozing van deze
waarschuwing lijdt vaak tot nier- en
blaasontsteking, waterzucht, nierzand,
rheumatiek, nier- of blaassteen, en op
stopping van de urine.
Een verstandig mensch zal trachten
dit te voorkomen en het valt niet
moeilijk. Leef eenvoudig, vermijd over
werking, zorgen, laat naar bed gaan
en alcohol, en houdt zoodoende het
overtollig urinezuur uit uw gestel.
Laat Foster's Rugpijn Nieren Pillen u
helpen, als gij een geneesmiddel noodig
hebt. Zij werken rechtstreeks op de
nieren en blaas en verdrijven de stoor
nisverschijnselen uit deze organen.
Verkrijgbaar in apotheken en dro
gistzaken a f 1.75 per doos. 29
(Buiten verantwoordelijkheid der Red
M. d. R.
Beleefd verzoek in U opname van
onderstaand ingezonden stuk door mij
ontleend aan de Maasbode.
Tabakswet, Tapverbod, Plaatselijke
Keuze! Persoonlijke Vrijheid?
Ik geloof niet te veel te zeggen, als ik
beweer, dat men zich nu toch wel eens
in ontwikkelde en niet eenzijdige krin
gen zal raan afvragen: waar blijft als
't zoo door moet gaan onze persoonlijke
vrijheid
Eerst de Tabakswet, welke aan dui
zenden schade berokkende de bona
fide bevolking, ontstemde. Thans het
Zaterdag j 1. ingetreden tapverbod te
Leiden, eene universiteitsstad, waar
den inwonenden en bezoekers van Za
den eerzamen Schotel niet
Toch was het een groot en grootsch
tooneel. Grooter dan een oneindig getal
tot de Nde macht en grootscher dan
alle konsekwenties tesamen van Ein
stein's relati viteitsleer.
Oordeel zelf.
Een druk morgenuur Op den hoek
van Grootestraat en Putstraat staat een
agent. Verder het gewone publiek, een
Wavi, voetgangers en fietsersonder-
geteekende ook fietsende.
Ge smaalt alIs dat nu groot en
grootsch We noemen dat banaal, 't Is
ons gewone stadslevenToch niet. Ik
zal bewijzen.
De agent wés groot. De mof zou
zeggenEine herkölische gestalt
Dat kunt ge u gemakkelijk voor
stellen ieder rechtgeaard Waalwijker
weet immers, dat ons agentencorps
meerdere reuzen onder zijn gelederen
telt. Maar nu 't grootsche. Dat hadt
ge moeten zien en hooren om 't naar
waarde te beseffen lk wil U een zwak
dee ervan bijbrengen.
Van verre reeds dééd het zijn houding.
3ie was heroiek als van een Walküre,
waardig als van den Graalridder, mar
tiaal als van Karei den Stouten, zelf
bewust als van den kleinen Corsikaan.
Op en top sans peur et sans reproche.
Nog eens, wie 't zelf niet zag kan zich
het koninklijk sublieme van het schouw
spel niet indenken Maar ge voelt er
toch iets van.
Een rasechte verkeersagent, dacht
ik. Zal op drukke momenten op dat
gevaarlijke kruispunt botsingen moeten
voorkomen Zou bij 't uitgaan der
fabrieken geen overbodige luxe zijn.
Een prachtidee. Zoo flitste 't door
mijn brein.
Reeds strekte ik mijn arm uit, om
de richting waarin ik wilde rijden, aan I
te duiden. Doch even snel smoorde ik
die beweging. Want met verheven,
/najestueus gebaar kwam ook de wet
telijke arm vooruit, 't Deed denken
aan dezen regel: langzaam en
statig, als zij 't een gebed."
De houding van den gerechtsdienaar
werd zoo mogelijk nog krijgshaftiger,
nog waardiger, nog koninklijker Zijn
imponeerende figuur beheerschte vol
komen de situatie.
Driewerf groot en grootsch 1
Cesar, zaliger gedachtenis, niet alleen
gij kwaamt, zaagt en overwont
Mijn nervus vagus weigerde, mijn
fietsrem gelukkig niet. Ik stopte. Mij
doorboorde een paar oogen, zwemmend
Vlaamsche Kunstavond.
Men schrijft ons
Men vertelt dat uit den mond van
den grooten Hugo Verriest (Pastor van
Ingooighem) het woord „Vlaanderen"
alleen reeds muziek was.
En wanneer we nu den zoo gevier-
den Vlaamschen schrijver Felix Tim
mermans voor ons zullen zien, wanneer
hij zal gaan vertellen van zijn eigen
Pallieterland, zijn boeken, zijn typen,
van geheel zijn sappige kunst, die
tintelt van levensgulheid, dan zal ook
dit voor ons als muziek klinken
De Vlaamsche taal geeft een afzon
derlijke betoovering aan zijn stijl.
In Timmermans komen juist de
schoonste eigenschappen van 't Vlaam
sche ras tot uiting.
Hij is de schilder der Vlaamsche
gouwen en gelukzalig ademt hij den
aardegeur der landouwen in.
Bij hem ruikt ge het zoete gras, de
veldbloemen, de akkergeuren en overal
om je heen voelt ge den ochtend- en
avondwind.
Hij, een der rijkste der Vlaamsche
letterkunde, de man met het zuivere
oor, diep doordringend oog en gulzigen
smaak, hij is als zijn boeken, kant en
klaar, van breeden adem en weelderige
levensvolheid. In 1914 toen als bij too-
verslag „Pallieter" uitkwam, werd het
overal met de feestklokken van het
uitbundigst enthousiasme ingeluid.
Heel zijn werk is één zoete roke van
taal en beeld.
Ons staat Maandag het zeldzaam
voorrecht te wachten dien Timmermans
over dat, zijn schoone werken te hooren
spreken.
Zeker zal hij ons een avond van
fijnzinnig kunstgenot geven.
Io Ëbgië zi]o ecu 40-tal com
munisten leider s gear esteeid, to wei band
met een complot, waarvoor de instruc
ties van Berlijn en Moskou uitgingen
en dat gericht was tegen de Roer
actie.
Iotusschen zal men de zaak van het
zgn complot tegen de veiligheid van
d>-n staat (ooder dezelfde motleven
werden destijds de acivisten veroor
deeld) noch de aanhoudingen te ernstig
moeten opormeo.
In zekere ktiogen wordt bier, en
Wij hebben geen benwaar deze parodie onder
„Ingezonden Stukken" op te nemen, maar willen in
't algemeen een opmerking maken.
Wat doet bier de politiehet opvolgen van en uit
voering geven aan voorschriften, genomen in 't
algemeen belang en veiligheid: hetzelfde is het met
het controleeren van snel rijdende, niet signaal
gevende auto's, welke controle nog wel gebeurt op
speciale order van den procureur.
Het is o zoo gemakkelijk critiek uitoefenen, maar
wij willen herhalen dat wij het standpunt blijven
innemen dat wij er niet aan meewerkte de politie iu
de rechtmatige uitoefening harer plichten te hinderen
of daarop critiek uit te laten oefenen, tenzij natuurlijk
die uitoefening niet geschiedt zooals het betaamt,
dat spreekt vanzelf.