Voorzitter. Ik gelooi dat de heer
Iroolders bezwaar theeft om dit nu
direct te behandelen.
De heer Smolders zegt dat men toen
van Burg. en Weth. een breedvoerig
preadvies heeft ontvangen wat men
van te voren heeft kunnen inzien en
bestudeeren en algemeen was men van
gevoelen dat het den best te bewan
delen weg was en nu zou men zich
zoo maar ineens kunnen uitspreken.
Het kan best zijn dat er iets on
billijks in schuilt, doch de vaste over
tuiging daarvan heeft hij nog niet.
Klijberg Men meende toen dat er
geen verschil tusschen de totaal in
komsten zou komen, doch nu we tot
de conclussie zijn gekomen dat dit
wel het geval is, wordt het iets anders.
Eibers. Ik? stel voor het vorige
besluit in te trekken en de aanslag te
heffen naar het inkomen van 1921.
De heer Roggeveen merkt op dat
men daarbij rekening heeft te houden
met de verordening en men nog een
wijziging zal krijgen in het vermenig-
vuldigingscijfer alsook dat alleen
bij personen kan worden nagevorderd
die in Waalwijk woonden, niet bij die
in Besoijen of Baardwijk gevestigd
waren.
De heer Smolders wijst ook nog op
de vele andere moeilijkheden die een
wijziging van het besluit met zich zal
brengen
Wat zal de"raad doen als na dit
adres spoedig van een nog veel grootere
groep van belastingbetalers een adres
komt, waarin zij zich beroepen op het
genomen besluit van den raad, dat
goedgekeurd is door Gedeputeerde
Staten en de Kroon.
De heer Klijberg erkent dit en stelt
daarom voor thans zich alleen maar
uit te spreken of het billijk is geweest
de door den raad gevolgde methode,
dan kan aan Burg. enWeth. opgedragen
worden uit te zien welke maatregelen
dienen te worden genomen.
De Graaff. Dan kan men het nu
wel gaan afhandelen als men zich uit
spreekt.
Roggeveen. Met de billijkheid heeft
het niets te maken. Alleen tengevolge
van de tijdsomstandigheden is het zoo
gekomen.
Timmermans. Noemt het dan eene
afwijking en geene onbillijkheid.
De heer Roggeveen wijst op de vele
te overbruggen moeilijkheden en acht
het daarom gewenscht dat Burg. en
Weth met een preadvies komen
Voorzitter. Dat is zoo, men moet
zich tot de Kroon wenden en dan mag
men wel zorgdragen dat alles goed
onder de'oogen is gezien en gewikt
en gewogen is.
De heer de Graaff wijst op het ge
nomen besluit dat stukken die na het
rondbrengen van de convocatiebiljetten
inkomen, niet meer in ^behandeling
kunnen worden genomen.
Voorzitter. Dat is zoo.
Eibers. Dan trek ik:;mijn voorstel
in. Daar is niets anders'aan te doen.
2. Aanbieding der gemeente reke
ningen'over 1921 van de oude gemeente
Waalwijk en de voormalige gemeenten
Baardwijk en Besoijen en i benoeming
eener Commissie van onderzoek.
Voorzitter. Ik stel voor eene Com
missie te benoemen bestaande uit 2
personen, omdat een vorige keer gezegd
is dat voor het onderzoek van
de rekening een Commissie zou wor
den benoemd bestaande uit 2 personen
en voor het onderzoek van de be
grooting uit drie personen.
Timmermans lk zou voor beide
commissies maar drie personen be
noemen, dat is beter
Daartoe wordt besloten.
Gekozen worden de heeren Timmer
mans, Roggeveen en Groenen.
3. Aanbieding der begrooting voor
1923 en benoeming van eene Com
missie van onderzoek.
De heer Smolders zegt dat er eene
bezuinigings commissie in een vorige
vergadering is benoemd en nu komt
het hem voor dat deze de aangewezen
personen zijn voor de commissie van
onderzoek Deze toch hebben kunnen
onderzoeken waarop valt te bezuinigen
en waarop niet.
Algemeen is men het hiermede
eens.
Worden gekozen de heeren Timmer
mans, Roggeveen en Eibers.
4. Voorstel tot het aanvragen om
verhooging der Rijksvoorschotten voor
den bouw van arbeiderswoningen
De Voorzitter stelt voor hierbij ge
lijktijdig punt 5 voorstel tot het aan
gaan van een geldleening groot
f-190 000, te behandelen aangezien
deze twee punten met elkaar in ver
band staan.
Vooralitcr. Het rapport van de
Woningbonwcommissie luidt als volgt
In 1917 is een begin gemaakt
met het bouwen van 20 arbeiders
woningen op de voor volkshuisvesting
aangekochte bouwterreinen aan de
St. Antoniusstraat. Sindsdien Is het
bouwen zoowel van arbeiders- als van
mlddeustandswonlngen onafgebroken
voortgezet.
Werden de eerste woningen gebonwd
langs bestaande wegen, lat*r sijn ook
nieuwe sttaten geprojscteerd en bleek
tenslotte een rationeel® verkaveling van
de aangekochte bouwterreinen met
projectie van de straten noodzakelijk.
Het woningbedrijf is veel sneller ge
groeid dan aanvaakeiljk werd verwacht.
Het gevolg daarvan Is geweest dat de
rxploitatle-opzetten der eerste bouw
blokken niet juist zilo geweest ten aan
zien van de In de exploiiatle-begrootlog
opgenomen grondprijs, omdat geen
rekening is gehouden met de algemeen©
kosten van het bouwklaar maken van
het geheele terrein.
Nadat de bouwwerken in eigen be
heer dit jaar werden beëindigd is op
dracht gegeven aan het Bureau voor
Ver ficatie en financieels adviezen der
Vereeniglog van Nederiandsche Ge
meenten, om de exploitatie van het
bedrijf geheel opstleuw op te zcUcb,
de kosten van het terrein en alle ver
dere algemeece grondkosten over het
geheele terrein om te slaan en rationeel
per bouwblok te verdeelen. Daarmede
Is verkregen een behoorlijke kosten-
verdeelltg en een zuivere exploitatie-
opzet voor elk bouwblok ca van het
nog onbebouwd gebleven terrein.
De opdracht aan het verificatie
bureau hield ook In een volledige
verificatie van de geheele administratie
van het woningbedrijf en de juiste kost
prijsberekening van het bouwterrein en
de woningen, gesplitst over de bouw
blokken. Zooals kon worden verwacht
zijn voor de meeste bouwblokken de
aangevraagde rijksvoorschotten nlel
toereikend geweest om daaruit de
sticbtlogskosten te bestrijden. Zoowel
materiaalprijzen als arbeldsloonen heb
ben zich vanaf den tijd dat met het
bouwen is aangevangen, steeds in een
stijgende lijn bewogen. De exploitatie-
begrootiogeo, op basis waarvan de
«rjksvoorscbotten en rijksbijdragen wer
den aangevraagd, waren tengevolge
van het lange uitblijven der goedkeu
ring van de plannen door het Rijk, al
e laag als met het bouwen werd aan
gevangen.
Daarbij Is gekomen een tijd van groot
ekort aan arbeidskrachten voor de
bouwvakken, zoodat ofwel abnormale
booge loonen moesten worden betaald
om het voor een snelle oplevering
ooodlge aantal bouwvakarbeiders te
krijgen, dan wel met de voorhanden
zijnde plaatselijke krachten in een
minder snel tempo moest worden ge
werkt, waardoor de oplevering werd
vertraagd en het renteverlies verhoogd.
Uit het hierbij overgelegde rapport
van het bovengenoemde verificatie
bureau zijn zoowel de cijfers van de
bouwkosten, terreinkosten ais de kosten
van rentevedles gedetailleerd over de
verschillende bouwblokken overzichte
lijk gegroepeerd.
Bij het verstrekken der opdracht Is
tast gegeven met de berekening der
wetkeltjke kosten van het bouwterrein
er op te rekenen, dat nog dienen te
worden verhard de St- Crispijnstraat
en het verlengde daarvan tot de Eerste
Zeine en het St. Antonluspieln, met
een rioleering over de geheele St.
C'ispijnstraat en ook nog op de kosten
van aanleg van gas en waterleiding
voor het gedeelte van die straat vanaf
het St. Antonluspieln tot aan de Eerste
Zelne.
In het slot van het rapport wordt
geconcludeerd dat voor den bouw van
arbeiderswoningen moet werden aan
gevraagd een verhooging van rijks-
voorschotten van f 141 934,42 voor den
bouw co van f 30 478,13'/j voor den
grond, totaal f 172 412,55'/» en voor
den bouw van mlddenstanciswonlagen
oog moet worde# geleend een bedrag
van i91.045,99Vs.
Het volgende dient hierbij te worden
opgemerkt
le. de kosten van trottoirs, gas en
waterleiding zijn gebracht ten laste van
bet bedrijf en zullen, globaal genomen,
bedragen f 43.600,—
2e. op de kosten van het bouw
terrein zijn gebracht de uitgaven van
oog uit te voeren straatwerken, ten
bedrage van f 32.000,—
3e, aan de gemeente moet door het
bedrijf worden gerestitueerd f 39.848,26
wegens aan de gemeente verschuldigde
rente voor kasvoorschotten
4e. aan de gemeente moet wotden
gerestitueerd een bedrag van f 12.800,
wegens bij het bedr^f ingebrachte
bouwterreinen
5e. nog beschikbaar is 10.798 M2.
bouwterrein, op de baiars gebrachi
ten bedrage van f ll.2l2,64'/2
6e. in de verstrekte voorschotten is
niet begrepen de koopsom ad i l5 130 -
voor het bouwterrein van W. v. Loon.
Toen destijds de kosten vaa straat-
aanleg (riool, gas, waterleiding en be
planting Inbegrepen) weiden gebracht
ten laste van het bedrflf, werd dat
gedaan omdat de daarvoor uit te trekken
gelden bij rijksvoorschot tegen billijker
voorwaarden konden worden verkregen
dan bij openbare leaning. Feitelijk moet
het toch minder juist worden beschouwd
deze kosten op het woningbedrijf te
doen drukken, waar straataanleg steeds
is gebracht ten laste van de gemeente-
begrootlng ea wat water en gasleidingen
betreft ten laste van de bedrijven.
Daze kosten van straataanleg kwamen
pok niet op de exploitatlebegrootbgen
voor, omdat aanvankelijk de bedoeling
heeft voorgezeten, die ten lasterde?
gemeente te nemen.
Het sal dus aanbeveling verdienen,
het woningbedrijf te ontlasten met rond
f 43 600,— voor straataanleg en daar
van te brengen f 10.192,ten laste
van het bedrijf der gasfabriek en der
waterleiding, en bet restant ad f 32 408,-
ten laste, der gemeente.
Ook de voor nog uit te voeren
werken uitgetrokken som van f 32.000,-
zou alsnog voorloopig zijn af te voeren,
zoodat voor arbeiderswoningen zou zijn
aan te vragen een verhooging der
rijks voo'schotten van f 172.412,55'/»
min f75 600— is f 96.812,55'/a» afge
rond f97 000.—.
De vraag dient thans te worden ge
steld in hoeverre de verhooging der
rijksvoo schotten voor arbeiderswonin
gen en het aangaan eener anouïcelts-
leenlrig voor den bouw van middec-
standswoningen tengevolge zal hebben
verhooglng der jaarlijksche bijdrage in
het exploitatie-tekort van het woning
bedrijf uit de gemeentekas. Voor het
verhoogde rijksvoorschot ad f 97.000,-
zal een annul elt moeten worden be
taald van 6,3444 pCt., rentevoet 6 uCt.,
of f6 154,— per jaar, waarvan 3/4 of
f4 615,50 voor het Rijk en '/4 of
1538,50 voor de gemeente. Aan Duur
is op de exploitatiebegrootlngen voor
arbri terswonlngen uitgetrokken totaal
f 26 390,—. In werkelijkheid wordt
ontvangen f 27 029,60 of f 619,63 meer.
Deze meerdere huur komt voor s/4 ln
mindering der Rijksbijdrage, zoodat de
gemeentebijdrage ad f 1538,50 Is te
verminderen met f 154,90 en dus wordl
f1373 60. Ia onze jaarlijksche bedrijfs
begrootingen zijn steeds de aanvanke
lijk in de exploitatiebegrootlngen ge
raamde huuropbrengsten overgenomen,
zoowel als de annuï elten voor de bij
deze laatste begroeting geraamde bouw
kosten. Nu de elndreketring is gemaakt
kunnen de juiste cijfers van baten en
lasten worden overgenomen, zoodat de
begroeting 1923 in overeenstemming
wordt gebracht met de thans vastge
stelde exploitatierekeningen.
Voor do middenstandswonioe-n is
de huuropbrengst geraamd op f 8631,20
terwijl ontvangen wordt f9442.20 of
f8U meer. De acnulteltsleenlng ad
f 92 000 zou de lasten verhoogea met
5.9581 pCt. van f92 000 Is f5481.50.
a mindering daarvan komt de meer
huuropbrengst v&h 1811 en b'ijft dus
5481.50 f811 is f4670.50. Voor
arbeiderswoningen zouden de lasten
worden verhoogd met f 1373 60, ma
kende met die voor de mlddeostand'-
woningen ad f 4670 50 samen f 6044.10,
te verminderee evenwel met de annuï
telt ad f 2237.50 voor de eventueel af
te voeren f43.600 voor straataanleg,
jl^ft derhalve een verhooging der
asten van f 3806 60.
Te overwegen zou zijn of door ver
hooging der huren van de ln den aan
vang gebouwde mlddeestandswoningen
de huuropbrengst is te verhoogen.
Naast de hiervoor becijferde ver
hooging der gemeente-bijdragen aar
het woningbedrijf staat een daarmede
verband houdende vermindering vaa
lasten. In mindering moet worden ge
bracht
a. rente en aflossing der
leenlngi aangegaan voor
aankoop der bezitting van
M«j. van Tilburg ad f 680,
b. rente eu aflossing van
door de gemeentelngebrachte
bouwtem einen, te berekenen
op 8 pCt. (6 pCt. rente en
2 pCt. aflossing) van f7520 f 600.—,
Totaal f 1280,—.
Tegenover een vermeerde ing der
lasten ad f 3806,60 staat dus een ver
mindering van i1289.
Wij hebben de eer U voor te stel
len, te bevorderen a. dat aan het Rijk
wordt aangejaagd verhoogine der
voorschotten ten bedrage van f97 000.
b. dat een annuiteltsleeninv wo»dt aan
gegaan ten bedrage van f 92000
De Commissie voor het
Gem. Woningbedrijf.
Voorzitter. In het aan ons College
gericht rapport der Commissie voor
het Gemeentelijk Woningbedrijf, waar
van een afschrift hleibij gaat, wordt
ons verzocht te bevorderen dat aan
het Rijk wordt gevraagd een verhooglng
der voorschotten voor den bouw van
a'belderswontngen ten bedrage van
f97.000, en dat wordt aangegaan een
anouï eitsleening over 60 jaren, groot
f 92 000 voor mlddenstandswonlngbouw
(iobegrepen een gering bedrag voor
nog niet door leening gedekte stlch-
tingskosten van het belastingkantoor ln
de Mr. van Coothstraat).
Het door de Commissie gevraagde
is noodig omdat de aanvankelijk ver
leende credieten door verschillende
oorzaken niet toereikend zijn gebleken
om de sticbtlogskosten te dekkeo. De
hier bedoelde oorzaken zijn nader uit
eengezet in het bovenaangehaalde
rapport der Commissie ex van teehniseh
bouwkundige zijde bevestigd door tr.
W. van Veen te Breda, dat bij de
stukken is ter visie gelegd. Het verslag
van het Bureau voor Viriflcatle en Fi-
nantleele adviezen der Vereeniglog
van Nederiandsche Gemeenieo, waar
naar lo het rapport der Commissie
wordt verwezen, is mede ter visie ge
legd.
Het is zeker te betreuren dat de
tijdsomstandigheden de uitvoering der
bouwwerken zoo ongunstig hebben
beiavloed. De afwerking der eenmaal
aangenomen planeen was in verband
met den nijpenden woningnood even
wel dringend noodzakelijk.
Wij kunnen ons vereenigea met het
voorstel der Commissie om een bedrag
van f 43 600 voor straataanleg te bren
gen voor f 32 408 ten laste der gemeente
en voor f10192 ten laste de? bedrijven
voor gas- en waterleiding. Deze bedra
gen zullenuiteeoleenlngmoeten worden
gevonden, waarvan de lasten, voor wat
betreft rente en aflossing van f 32408,
uit gewone middelen moeten worden
gedekt. Al kan het juist zijn wat de
commissie aan het slot van haar rap
port zegt, dat de bijdragee der ge
meente in de exploitatieverliezen van
het bedrijf zullen moeten worde» ver
hoovd met f3806 60 f 1280 is
2526.60, dan neemt dit toch niet weg,
dat behalve een hoogere bijdrage de
gemeentebegrooting nog zal worden
belast met, laat ons zeggen 8 pCt (6
pC?. rente en 2 pCt. aflossing) van
f 32408 is f 2592,64.
Ook kunnen wij er ons mede ver
eenigea dat voorloopig nog wordt
gewacht met ds uitvoering van de be
stralingswerken, in het plan der Com
missie opgenomen voor een bedrag
van f 32000zoodra de tijdsomstandig
heden gunstiger worden zou hiertoe
alsnog kunnen worden overgegaan.
Wij hebben stil gestaan bij de vraag
of het wei gewenscht zou zijn, voor
te stellen voor den mlddenstandswo-
nittgbouw een anulteitsleenlng van
f 92 000 te sluiten. Da annuiteitsleealng
heeft het voordeel dat de lasten gelijk
matig over den geheeleta duur der
leaning worden verdeeld en dus niet
hst zwaarst drukken op het tegen
woordige geslacht, zooals bij een leemlng
met gewone aflossing het geval is
Daartegenover staat dat de annuiteits
leeniog belangrijk duurder is. Wij
hebben nagegaan dat een annuiteits-
leening van f 92 000 ('entevoet 6 pCt
over 50 jaren) ruim f 59.000 meer kost
dan een gewone leeningwij bedoelen
hiermede dat het totaal der renten en
aflossingen van een gewone leening
over 50 jaren ruim f 59.000 minder
bedraagt daa het totaal der annuïteiten
over denselfden duur en naar denzelf
den rentevoet. De vraag omtrent den
vorm der leening is van temeer belang
omdat, naar het ons wil voorkomen,
de vetlaging van den levensstandaard
die la de toekomst is te verwachten,
noodzakelijk tot verlaging der huren,
vastgesteld ln tijden van hoogconjunc
tuur, zal moetën leiden. Zou bij het
aanbreken van het tijdstip dat tot
huurverlaglng moet worden overgegaan
reeds een gedeelte der schuld zijn af
gelost, dan zal een verlaging der huren
minder gevaar opleveren voor de ver
hooglng der lasten.
Ten aanzien van de leening voor
mlddenstandswoningbouw hebben wij
de handen vrij, wat niet het geval is
met die voor arbeiderswoningbouw,
omdat in het exploitatietekort dezer
laatste woningen door het Rijk wordt
bijgedragen.
Evenzoo hebben wij de banden vrij
bij het bepalen van den leenlngsvorm
voor de kosten van het bouwplan van
15 woningen in de Eerste Zelne (ver
leegde St. Crispijnstraat). De aanneem
som van deze woningen bedraagt
f 43.700, te verboogeo met kosten van
grondwerk, aanbesteding, honorarium
architect enz. in totaal afgerond
f 45 000, te verminderen met de van
het Rijk ontvangen bouwpremie ad
f7500, wordt f37.500. Ook voor deze
leening zouden wij onder de gegeven
omstandigheden den gewonen leenlngs
vorm prefereeren.
Wij stellen U mitsdien voor, aan te
gaan een leesing, groot ongeveer
f 92 000, tegen een rente van ten hoogste
6 pCr. over 60 jaren en jaarlijksche
aflossing van 1/60 van het oorspron
kelijk leeningsbadrag, voor mldders-
standswoniagbouw, eene leeniog groot
f 37500 tegen ten hoogste hetzelfde
rentetype en over 50 jaren met jaar
lijksche aflossing van 1 {50 van het oor
spronkelijk leeoingsbedrag, voor arbei
derswoningbouw, aan te vragen en te
aanvaarden verhooglng van rtjksvoor-
schotten voor arbeiderswoningbouw
ten bedrage van f 97 000 en een ver-
verhooging der rijksbijdrage in het
exploitatie-tekort.
Wij zfln voornemens voor deze lee-
nlngen onderhandsche aanbiedingen te
vragen, zoodat bij het bepalen van het
leeningsbedrag eventueel zal zijn te
rekenen op eenlf disagio, provlrie, enz.
De heer van Driel vraagt of er nog
zoo'n groote behoefte aan midden
standswoningen is dat het gerecht
vaardigd is «en zoo groot bedrag
daarvoor te voteeren. De gemeente
komt voor groote en zware lasten te
staan.
De Voorzitter zijn persoonlijke
meening is het dat er aan midden
standswoningen nog groote behoeften
bestaan. Er is een tijd geweest dat
daaraan zelfs grootere behoefte be
stond dan aan arbeiderswoningen.
Middenstandswoningen, zoogenaamde
betere arbeiderswoningen waar be
drijfsleiders en meesterknechts gaarne
in wonen, komen er npg steeds te
kort.
Van Driel. Ik vraag dit maar omdat
ik bang ben dat het bouwen door de
gemeente het particuliere initiatief zal
tegenhouden.
Voorzitter. Ik moet u opmerken dat
u van de agenda afwijkt en aangezien
wij onzen tijd noodig hebben, kan ik
dit niet toestaan. Het gaat er nu niet
over of er behoefte bestaat aan midden-
standswor.ingen doch of men op het
voorstel van de commissie kan ingaan.
Ik begrijp U nu echter, u denkt dat ze
nog moeten worden gebouwd.
Van Driel. Ja.
Voorzitter. Dat is niet zoo Ze zijn
al lang gebouwd, het gaat er nu alleen
maar over of men het verhoogde voor
schot aan het Rijk wil aanvragen en
op de voorstellen van Burg. en Weth.
wenscht in te gaan.
De heer Roggeveen zegt deze mee
ning ook te hebben gehad. Uit het
schrijven blijkt dat ook niet.
Vervolgens wijst spr. er nog op dat
in het preadvies wordt gesproken over
het bestraten van dat plein en infor
meert daarna waaraan dat groote be
drag is te kort gekomen.
Voorzitter. In hoofdzaak aan die
laatste woningen.
De heer Roggeveen kan zich met de
opgezette exploitatie niet vereenigen.
Overal ziet men dat de bouwonderne
mers verplicht zijn de straten zelf aan
te leggen, welke dan later aan de ge
meente worden overgedragen en of de
gemeente nu al een.onderneming begint
of een particulier, dat moet z.i. in
deze hetzelfde zijn. Het aanleggen van
de straten mag niet ten laste van de
gemeente komen maar van het bedrijf.
De heer Klijberg zegt dat het hier
altijd het gebruik is geweest. Ook met
de Mr. van Coothstraat is het gedaan.
Zelfs is er toen nog rioleering en
waterleiding aangelegd.
De heer Rogg-'veen vraagt als b.v.
Amsterdam denzelfden wegeenszou be
wandelen wat er dan van terecht zou moe
ten komen Dan zou men de gemeente
op een onkosten jagen waar men nooit
meer zou uitkomen en wat in deze
voor de groote plaatsen geldt, is ook
voor kleinere plaatsen van toepassing.
Men zou anders de bouwondernemers
enorme winsten in hun zakken kunnen
jagen. Regel is dat een weg be
hoorlijk wordt aangelegd en dan aan
de gemeente in onderhoud wordt over
gegeven.
Spr. herinnert zich niet dat er in de
vergadering van de commiseie voor
het gas- en waterleidingbedrijf ooit
over is gesproken om daar een on
kosten van f 10.000 te gaan maken.
Het zal wel zijn besloten want enkele
vergaderingen heeft hij niet kunnen
bijwonen, maar dan vraagt hij zich af,
als zulk een bedrag door dit bedrijf
moet worden afgegeven, of de prijs
van het gas dan kan worden gehand
haafd, zal dat dan niet duurder moeten
worden.
Spr. kan zich niet voorstellen hoe
men die kosten uit het bedrijf zal halen.
De Voorzitter geelt gaarne toe dat
het met bet aanleggen van straten
veelal gebeurt als door den heer
Roggeveen is gezegd Echter gebeuren
er wel eens uitzonderingen, ook in
steden, o.a. in den Haag. Er is gezegd
dat het hier met de Mr. van Coothstraat
ook zoo is gedaan, doch de reden
daarvan was elders te zoeken. Is een
particulier in het bezit van een welde
en wil hij daar bouwland van gaan
maken, dan moet hij beginnen met het
aanleggen van straten en met de Mr.
van Coothstraat was het een ander
geval, want daar had de gemeente aan
eene zijde bouwterrein gekocht en eerst
nadien is men er toe overgegaan de
straat te verharden. Er kan dus nooit
gesproken worden van bevoordeeling
aan particulieren.
De heer Roggeveen zegt dat het bij
hem in hoofdzaak er om gaat over
de wijze van exploitatie. Hier zou hij
eene vergelijking willen maken met de
Provincie en de P.N.E.M.
De heer Gragtmans meent met de
andere leden van de commissie, dat
er wat moet gebeuren om het Bouw
bedrijf wat te ontlasten. Dat bedrijf
komt veel geld te kort en als wij dat
dan nog een straat willen laten aan
leggen, weet 't er heelemaal niet meer
te komen. De commissie heeft in dit
geval er niets onbillijks in gezien om
het voor rekening van het gas- en
waterleidingbedrijf te doen.
Roggeveen. De eene arme neemt
de zaak van den andere arme over.
(Zie vervolg Derde Blad.)
I