Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. I Gemeenteraad Buitenland. Int -~j „NOORD-BRABAND" 46e JAARGANG. NUMMER 41. WOENSDAG Uiïgav»; WAALWIJKSOHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 88. Telegr.-Adre»ECHO. Geertruidenberg. (Nadruk verboden). Vervolg. Verslag van de Commissie van Toe zicht op het onderwijs. Uit de voorlezing van het rapport blijkt dat men over het algemeen ge nomen over den gang van het onder wijs tevreden mag zijn. De heer Tak merkt op dat door de commissie in haar rapporten meerma len op tekortkomingen ot bestaande behoeften is gewezen. Meermalen is gevraagd om in het een of ander te witten voorzien, doch nog nooit is nog maar de minste aandacht aan de rap porten geschonken, wat voor de com missie niet bemoedigend is, zeker niet prettig werken is. Raadzaam zou het zijn dat Burg. en Weth. van tijd tot tijd eens nagaan wat door de commis sie in haar rapporten wordt naar voren gebracht. Er moet een goede verstand houding tusschen de commissie en het Dag. Bestuur heerschen en dat kan als men maar wil samen werken. Bovendien is dit ook zeer goed voor den goeden gang van zaken het onder wijs betreffend. Voorzitter. U zoudt dus wenschen dat van Burg. en Weth eenig ant woord wordt gegeven op het schrijven van de commissie. De heer Tak zou dit op de eerste plaats wenschen, maar ook dat wordt voorzien in wat door de commissie wordt aangegeven. De taak van-dsze commissie is, wordt ze goed opgevat, toch al niet gemakkelijk en wordt aan hetgeen door haar wordt gedaan, abso luut geen aandacht geschonken' dan zal spoedig niemand meer worden ge vonden die bereid is in zoo'n comité zitting te nemen. De heer Timmermans heeft het be vreemd dat van het rapport van de de commissie over 1922 absoluut niet de minste nota is genomen Zoo werd in het rapport gewezen op de ver veloosheid van de banken, over de verouderde landkaarten, op natuur kundige instrumenten, doch van niets is nog maar de minste nota genomen, aan niets is nog het minste gevolg gegeven. Spreker zou gaarne zien dat dit in het belang van het onderwijs eens wordt gedaan. De Voorzitter zegt dat het aankoo- pen van natuurkundige instrumenten stuit op het bezwaar dat deze zoo duur zijn. Alles kan pas geleidelijk worden aangeschaft. Het hoofd der school heeft de beschikking over het bedrag dat door den raad wordt vast' gesteld en op de begrooting gebracht De Voorzitter heeft den heer Offermans nog gesproken. Deze zou gaarne voor iedere klas een stoel gekocht hebben en hij heeft toen nog gezegd dat tegen aanschaffing daarvan geen bezwaar kan bestaan wijl dat van de post onderhoud en aanschaffing van meu belen kan geschieden. Wat betreft de banken, daar zijn de beste voor genomen die er zijn en om nu nieuwe banken te gaan aanschaf fen voor een schoot waarvan het aan tal leerlingen steeds vermindert, zou dwaas zijn. De heer Tak wijst er op dat op de eene school de banken zeer goed en op de andere school zeer haveloos zijn De Voorzitter zegt dat nog nooit door het hoofd der school daarover is gereclameerd. De heer Timmermans meent dat toen de openbare school een Muloschool is geworden, daarvoor geen enkel bedrag is beschikbaar gesteld. De Voorzitter zegt dat er toen wel een bedrag is beschikbaar gesteld doch dat toen alles zeer duur was. De hoof den der verschillende scholen hebben daarom afgesproken om de duurste instrumenten van elkaar te leenen, zoodat het bedrag beperkt bleef. Op de Maloschool bestaat nu behoefte aan natuurkundige instrumenten. InDuitsch- land heeft hij zelf rondgekeken om daar deze instrumenten eens aan te schaffen. Hij heeft catalogussen mee gebracht en deze aan de hoofden der scholen afgestaan, opdat deze zet' kunnen zien wat voor hier het mees geschikt is. De heer Tak zegt dathet niet direct de bedoeling is dat op alle bijzon derheden vau de comrissie behoeft te worden ingegaan. fis zoo nu en dan maar eens aan iets *at door haar een rapport wordt vstgelegd, de aandacht wordt geschonkn, opdat de leden kunnen zien dat d commissie eenig bestaansrecht heeft n haar wer ken eenige waardeering vidt. Voorzitter. Dat wordt ok gedaan. Maar nu is het wel toevtlig dat de leden die het meest op zuirgheid aan dringen, steeds de eersten ^n die ook op het aanschaffen van vetchillende zaken aandringen Tak. Dat is wel zoetsappiivoor mij, maar daarom heb ik ook juit gezegd dat niet op alles wat de cmmissie opmerkt, behoeft te worden igegaan. De kwestie is maar als vande tien maal nog niet eenmaal de aandcht aan iets wordt geschonken, deindruk wordt verkregen dat men voV niets zit. De Voorzitter weet zoo diret niet te zeggen wat door de commisie is gezegd, wel weet hij dat aan alls wat binnenkomt, de noodige aaitacht wordt geschonken. De heer Timmermans zegt dt de commissie nog nooit iets naar a»ren heeft gebracht wat onbillijk wa en alleen slechts dat wat hoog noodi is, is door de commissie opgemerkt. De heer Tak weet ook dat helde commissie niet om eenige apprecitie is te doen, dan wel om het werkejk jelang voor te staan. Het antwoord geven is niets mir dan een kwestie van wellevendhel. De Voorzitter weet zich nietlte he, inneren of mea daarin ooit nalatig jeweest. Tak. Als de commissie met ee voorstel of wat ook komt, kunnen B en W. zeggen dat komt ons goed en dat niet goed voor. Als alles wordt doodgezwegen denkt de commissie dat daaraan niets is gedaan. B. en W. kunnen wel zeggen dat de gestelde eischen te hoog zijn, dat er niet in kan worden voorzien. Segeren. Er kan antwoord worden gegeven ot persoonlijk worden toege licht. Alvorens in vergadering met gesloten deuren wordt overgegaan, wenscht de heer Timmermans antwoord op zijn in de vorige vergadering gestelde vraag. Bij de bespreking vaststelling Reke ning Stedelijke Godshuizen heeft hij gevraagd wat wordt gedaan met een bedrag van f 1580 dat steeds aan de R K. Jongensschool wordt gegeven. Kunnen B. en W. in deze vergade ring nu antwoorden waar dit bedrag voor benut is. De Voorzitter zegt dat, toen dit be sluit door de Godshuizen is genomen de toestand geheel anders was. De bijzondere scholen hebben heel wat aan te vullen omdat veel wat noodig is, vroeger achterwege moest blijven Tot nu toe zijn de besturen dier scholen nog niet in staat om afstand van deze subsidie te doen. Dit besluit, door den raad genomen, is door Ged. Staten goedgekeurd en daarop steunt die uitgaafpost en of nu het bestuur verder nog verplicht is om eenige rekenschap te geven durf hij betwijfelen. De heer Timmermans zegt dat bi ander getij de bakens moeten of althans dienen te worden verzet. Nu er een andere wetgeving is gekomen moe ook volgens deze wet worden gehan deld. De tegenwoordige wet zegt dat in deze gevallen anders dient te wor den gehandeld. Accoord zou kunnen worden gegaan indien ook aan de andere takken van onderwijs eene overeenkomstige subsidie werd gege ven, ofwel wat die inrichting van de gemeente krijgt. De Voorzitter merkt op dat alles m een vergadering zoo maar niet is te zeggen. Vele gestelde vragen moet men >eerst bestudeeren of grondig onder zoeken en daarom durft hij alle leden in overweging geven hun vragen te voren schriftelijk in te zenden. Op alle gestelde vragen zoo maar oogen- blikkeiijk een goed en afdoend ant woord te geven kan niet. De heer Timmermans is het met den Voorzitter eens dat het moeilijk is om direct op alles te kunnen antwoorden aangezien de te geven antwoorden niet alleen bevredigend moeten zijn maar ook wijl alles met de wet moet strooken. Echter spijt het hem dat hij moet constateeren dat hem nog geen ant woord in deze vergadering kan worden gegeven op een vraag in een vorige vergadering 3 maanden geleden ge houden, gesteld. Spreker zou gaarne een royale op lossing van deze kwestie willen zien. De Voorzitter merkt op dat deze kwestie niet zoo eenvoudig is. De heer Tak wil niet in deze zaak in bijzonderheden treden alleen wil hij opmerken dat de heer Timmermans heeft gezegd dat als aangetoond wordt dat een redelijk gebruik van het be drag wordt gemaakt, hij geen bezwaar had. Hij wijst er verder op dat de open bare school er beter aan toe is dan de bijzondere wijl daar de leermidde len beter en in grooter getale voor handen zijn. De klassen van de bij zondere school zijn overbezet, niet die in de openbare school. Al wordt het geld van de Gods huizen nog zoo goed besteed, dan nog verkeert de bijzondere school in min der gunstige conditie dan de openbare. Hij durft verwachten dat men deJaU- lijkheid in acht zal nemen. Voorzitter. Wij zullen de uiteenzet ting van den heer Timmermans af wachten. faryr^WAA LW UK^fory' ERVARING DOOR 'at betreft de vragen gesteld over de mderwijzeres in de nuttige hand weien, daarover kan eerst in de vol gent vergadering een definitief ant- wod worden gegeven. D Voorzitter heeft over deze kwestie een 'raag gesteld aan De Gemeente- stemtn het antwoord daarop stelt den heer'jmmermans in het gelijk. Hij itelt echter voor het te nemen beslui tot een volgende vergadering ■it treilen. De teer Timmermans kan zich daar. mede goed vereenigen, waarna met algemme stemmen daartoe wordt be sloten. De Ver Timmermans zegt gehoord te hebtn dat men in Raamsdonk de kermis klijk wil hoaden met die in Geertritenberg. Worden de omliggen de gemmten nu gevraagd of ze daar tegen jen bezwaar hebben, vraagt spreker. Hij ad gelijkstelling van kermis niet in tt belang van deze gemeente en daaro zou hij er bij Ged. Staten op wille aandringen dat besluit niet goed te turen. De Voizitter kan ook op deze vraag direct ge* antwoord geven. Hij zou zulks na oefen zien en daarom wi hij bij deneer Timmermans nogmaals aandringenom. indien hij van plan is zulke vragn te stellen, deze van te voren schrielijk in te dienen. De heer Tdimermans zegt dat, indien meer vergaringen werden gehouden, ouk door ij commissies, men alles veel beter n kunnen bespreken. Nu geen vergadijgigen worden gehouden acht hij zich\ erplicht al deze vragen zoo te stellei Hij acht gi kstelling van de kermis absoluut in het nadeel van deze ge meente. Die groote sommen aan staan geld zullen door de houders van ver. makelijkheden niet meer worden gege ven als het in een naburige gemeente op tien minuten afstand gelegen, ook kermis is. Ook is hij bang dat het niet bevor derlijk zal werken aan den goeden geest De heer Segeren acht het jammer dat de vereeniging van Geertruiden- bergs Belang, waarvan de heer Tim mermans ook bestuurslid is, daarover geen adres heeft ingezonden, dan had dit op deze vergadering een punt van overweging kunnen uitmaken. De heer Timmermans meent dat de leer Segeren de zaak over een ver teerde boeg gaat gooien. Niet de ver eeniging maar het gemeentebestuur ïeeft te waken over de belangen van de gemeente. De Voorzitter zegt niet zoo overtuigd .e zijn dat gelijkstelling van kermis voor deze gemeente nadeelig zal zijn Hij verwacht dat de meeste menschen hier de kermis wel zullen komen be zoeken en het zeker zoo druk zal zijn dan wanneer de kermis op verschillen de tijdstippen zal plaats hebben. Spr. wijst er op dat het al laat is geworden en men nog enkele zaken in geheime vergadering heeft te be handelen. De heer Timmermans zegt dat dit niet zijn schuld is. De agenda is te overladen. De Voorzitter merkt op dat deze vlug was afgehandeld doch dat de meeste tijd is zoekgeraakt bij de rond vraag. De heer Tak meent dat het moet worden geapprecieerd dat, al komen de leden weinig bijeen, zij toch, als het dan eens vergadering is, vragen stellen over zaken, de belangen van de ge meente rakend. Verder acht hij het meer bijeenkomen beter voor den Voorzitter. Nu moeten wel vragen ge steld worden waarop niet aanstonds antwoord kan worden gegeven De Voorzitter zal het aangenaam zijn indien de leden, als ze een vraag of wat ook willen stellen, voor de vergadering even bij hem komen om daarover te spreken. De heer Tak, oet zulk dikwijls en dat apprecieert lij. Daardoor kunnen de zaken beter en vlotter worden afgewerkt en zal een onderwerp ook niet zoo gemakkelijk ot eene volgende vergadering behoe vén te worden verschoven. De heer Timmermans zegt dat leden die een geheele week thuis zijn, zulks gemakkelijk kunnen doen, voor hen die ichter een geheele week afwezig zijn is iet weer ondoenlijk. Meer vergade ren, ook van de commissie van Open bare Werken, is de weg. In verschei dene maanden is er nu al geen ver gadering geweest en dat verbreekt het contact tusschen de leden. De heer Segeren zegt dat op de vergadering van den 27 Januari een irief van hem is voorgelezen waarmee de Voorzitter wel wat erg persoonlijk s geweest. De pers heeft dat opge nomen en hoe gaat dat, de een neemt iet van de andere over. Deze brief was aan Burg. en Weth. gericht en niet aan den raad, dus had hij niet eens voorgelezen mogen worden. Hij wil nu geen oude koeien uit den sloot gaan halen, maar wel wil hij er op wijzen dat men met het voorlezen getracht heeft hem belachelijk te maken Niet dat het hem iets kan schelen, want hij acht zich ver boven de pers enz. enz., maar zooals het voorgelezen is, is het niet geweest. Het schrijven stond in verband met een andere brief. In die zitting heeft hij alles maar laten doorgaan, maar in strijd met de waarheid is toen gehan deld. De Voorzitter zegt gelezen te hebben als stond geschreven. De heer Segeren zegt dat de voor lezing nergens op leek. Daarna gaat de raad over in geheim comité Het antwoord van Frankrijk en België op de Duitsche nota. Hoewel Vrijdag tusschen de regeering te Brussel en die te Parijs was over eengekomen, dat elk dier regeeringen afzonderlijk zou antwoorden op de Duitsche nota inzake de schadever- goedffigsaangelegenheid, zij het dan in gelijken zin, hebben verdere besprekin gen geleid tot het overhandige» van een gemeenschappelijke nota aan de Duitsche regeering. Frankrijk schijnt toegegeven te hebben aan het ver langen van zijn kleine bondgenoot, om het aanvankelijk te Parijs vastgestelde antwoord zoodanig te wijzigen, dat voor Duitschland de mogelijkheid open bleef voor het doen van verdere voor stellen, zooals het Belgische antwoord deed. Gisteren is het Fransch—Belgische antwoord aan den Duitschen zaakge lastigde te Brussel ter hand gesteld. Dit antwoord is zeer uitvoerig. Het begint met nadrukkelijk vast te stellen, dat geen enkel Duitsch voor stel onderwerp van overweging kan uitmaken, zoolang het verzet in het Roergebied voort duurt. België noch Frankrijk hebben tegenover Duitschland ooit een maatregel genomen, die in strijd is met het Verdrag van Versailles, en de bezetting van het Roergebied is met dat Verdrag evenmin in strijd, omdat die bezetting ten doel heeft het zich op vreedzame wijze verschaffen van panden, nadat Duitschland in gebreke was gebleven, de voorwaarden van het Verdrag van Versailles uit te voeren. Daarentegen heet het verder in het antwoord zijn de in de jongste Duitsche nota voorgelegde voorstellen op verschillende punten in strijd met het Verdrag van Versailles. Het antwoord wijst er dan op, dat het verzet aan de Roer niet is voort- gekomen uit de bevolking, maar is gelast van Berlijn uit. „De Duitsche regeering erkent dat trouwens zelf met zooveel woorden, waar ze in haar jongste notazegt.dat het verzet eerst zal ophouden, nadat men het over de voorstellen is eens geworden. Wanneer het verzet spon- taan was, hoe zou dan de Duitsche regeering het in de hand hebben, om het te verkorten of te verlengen? Bovendien is het verzet niet alleen pas sief, maar ook actief, terwijl het ver drag van Versailles formeel bepaalt, dat de Duitsche regeering niet het recht heeft, sancties, welke ook, genomen nadat zij in gebreke is gesteld door de Commissie voor het Herstel, als een vijandige daad te beschouwen. De Duitsche regeering heeft niet alleen de staking van ambtenaren uit gelokt maar een algemeen en stelsel matig opgezet conflict, agressieve daden, sabotage, vergrijpen tegen het gewone recht." Wat de internationale commissie aangaat, waarvan sprake is in de Duitsche nota, wordt er de aandacht op gevestigd, dat alle vraagstukken, de regeling van de schadevergoeding betreffende, liggen binnen de bevoegd heid van de Commissie voor het Her stel. Frankrijk en België weigeren, een ander lichaam te erkennen als beslissende instantie te dier zake. De antwoord-nota doet uitkomen, dat er niets te veranderen is aan het besluit der beide bezettende mogend heden, om 't nieuw bezette gebied alleen te ontruimen, naar gelang Duitschland betaalt. In overweging neming van de Duitsche nota zou uitloopen op een algeheele vernietiging van het Verdrag van Versailles, en op de noodzakelijkheid een ander verdrag te sluiten, dat zou beteekenen een moreele, economische, politieke en militaire revanche van Duitschland. Het antwoord eindigt als volgt: „Vlak na den dag waarop de ge zanten raad opnieuw eenstemmig ge constateerd heeft, dat Duitschland zijn verplichtingen niet is nagekomen op het punt van de ontwapening, zouden dus Frankrijk en België de vreedzame sancties moeten prijsgeven, die Duitsch land hen heeft gedwongen te nemen. Duitschland zou dus bevrijd moeten worden van de uitgaven, waaronder het, naar men beweert, gebukt gaat en die het „improductief" noemt waar mee het blijkbaar de kosten van de bezettingstroepen bedoelt en Frankrijk en België een solide garantie voor hun veiligheid en de eerbiediging 3 t vaj. schap jailg, dage i Dij Ihao arden lucht dooi i zooi rd di trad rezigi arond per. neei. vezlg, derei ruïne licht sfeer, if eea luiten •s vei en Lanptraalsclie Courant Dit blad rewcMJat WOBNSDA® XN ZATXBDAÖ. Aboitnemen taprij per 8 maanden 1.25. Franco per post door het geheele rijk 1.40. Brieven, Ingezonden stukken, gelden ena., franco te «enden aan den Uitgever. Prijs der Advertentie» 20 cent per regel; minimum 1J50. Reclames 40 cent per regel. Bfl contract flink rabat. Advertentlön moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 aar ln ons herit rijn. in -rr- r MAATSCHAPPIJ VAN VERZEKERING OP HET LEVEN

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1923 | | pagina 1