Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
I
Gemeenteraad
Buitenland.
Int
-~j
„NOORD-BRABAND"
46e JAARGANG.
NUMMER 41.
WOENSDAG
Uiïgav»;
WAALWIJKSOHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 88. Telegr.-Adre»ECHO.
Geertruidenberg.
(Nadruk verboden).
Vervolg.
Verslag van de Commissie van Toe
zicht op het onderwijs.
Uit de voorlezing van het rapport
blijkt dat men over het algemeen ge
nomen over den gang van het onder
wijs tevreden mag zijn.
De heer Tak merkt op dat door de
commissie in haar rapporten meerma
len op tekortkomingen ot bestaande
behoeften is gewezen. Meermalen is
gevraagd om in het een of ander te
witten voorzien, doch nog nooit is nog
maar de minste aandacht aan de rap
porten geschonken, wat voor de com
missie niet bemoedigend is, zeker niet
prettig werken is. Raadzaam zou het
zijn dat Burg. en Weth. van tijd tot
tijd eens nagaan wat door de commis
sie in haar rapporten wordt naar voren
gebracht. Er moet een goede verstand
houding tusschen de commissie en
het Dag. Bestuur heerschen en dat
kan als men maar wil samen werken.
Bovendien is dit ook zeer goed voor
den goeden gang van zaken het onder
wijs betreffend.
Voorzitter. U zoudt dus wenschen
dat van Burg. en Weth eenig ant
woord wordt gegeven op het schrijven
van de commissie.
De heer Tak zou dit op de eerste
plaats wenschen, maar ook dat wordt
voorzien in wat door de commissie
wordt aangegeven. De taak van-dsze
commissie is, wordt ze goed opgevat,
toch al niet gemakkelijk en wordt aan
hetgeen door haar wordt gedaan, abso
luut geen aandacht geschonken' dan
zal spoedig niemand meer worden ge
vonden die bereid is in zoo'n comité
zitting te nemen.
De heer Timmermans heeft het be
vreemd dat van het rapport van de
de commissie over 1922 absoluut niet
de minste nota is genomen Zoo werd
in het rapport gewezen op de ver
veloosheid van de banken, over de
verouderde landkaarten, op natuur
kundige instrumenten, doch van niets
is nog maar de minste nota genomen,
aan niets is nog het minste gevolg
gegeven.
Spreker zou gaarne zien dat dit in
het belang van het onderwijs eens
wordt gedaan.
De Voorzitter zegt dat het aankoo-
pen van natuurkundige instrumenten
stuit op het bezwaar dat deze zoo
duur zijn. Alles kan pas geleidelijk
worden aangeschaft. Het hoofd der
school heeft de beschikking over het
bedrag dat door den raad wordt vast'
gesteld en op de begrooting gebracht
De Voorzitter heeft den heer Offermans
nog gesproken. Deze zou gaarne voor
iedere klas een stoel gekocht hebben
en hij heeft toen nog gezegd dat tegen
aanschaffing daarvan geen bezwaar
kan bestaan wijl dat van de post
onderhoud en aanschaffing van meu
belen kan geschieden.
Wat betreft de banken, daar zijn de
beste voor genomen die er zijn en om
nu nieuwe banken te gaan aanschaf
fen voor een schoot waarvan het aan
tal leerlingen steeds vermindert, zou
dwaas zijn.
De heer Tak wijst er op dat op de
eene school de banken zeer goed en
op de andere school zeer haveloos zijn
De Voorzitter zegt dat nog nooit
door het hoofd der school daarover is
gereclameerd.
De heer Timmermans meent dat toen
de openbare school een Muloschool is
geworden, daarvoor geen enkel bedrag
is beschikbaar gesteld.
De Voorzitter zegt dat er toen wel
een bedrag is beschikbaar gesteld doch
dat toen alles zeer duur was. De hoof
den der verschillende scholen hebben
daarom afgesproken om de duurste
instrumenten van elkaar te leenen,
zoodat het bedrag beperkt bleef. Op
de Maloschool bestaat nu behoefte aan
natuurkundige instrumenten. InDuitsch-
land heeft hij zelf rondgekeken om
daar deze instrumenten eens aan te
schaffen. Hij heeft catalogussen mee
gebracht en deze aan de hoofden der
scholen afgestaan, opdat deze zet'
kunnen zien wat voor hier het mees
geschikt is.
De heer Tak zegt dathet niet direct
de bedoeling is dat op alle bijzon
derheden vau de comrissie behoeft
te worden ingegaan. fis zoo nu en
dan maar eens aan iets *at door haar
een rapport wordt vstgelegd, de
aandacht wordt geschonkn, opdat de
leden kunnen zien dat d commissie
eenig bestaansrecht heeft n haar wer
ken eenige waardeering vidt.
Voorzitter. Dat wordt ok gedaan.
Maar nu is het wel toevtlig dat de
leden die het meest op zuirgheid aan
dringen, steeds de eersten ^n die ook
op het aanschaffen van vetchillende
zaken aandringen
Tak. Dat is wel zoetsappiivoor mij,
maar daarom heb ik ook juit gezegd
dat niet op alles wat de cmmissie
opmerkt, behoeft te worden igegaan.
De kwestie is maar als vande tien
maal nog niet eenmaal de aandcht aan
iets wordt geschonken, deindruk
wordt verkregen dat men voV niets
zit.
De Voorzitter weet zoo diret niet
te zeggen wat door de commisie is
gezegd, wel weet hij dat aan alls wat
binnenkomt, de noodige aaitacht
wordt geschonken.
De heer Timmermans zegt dt de
commissie nog nooit iets naar a»ren
heeft gebracht wat onbillijk wa en
alleen slechts dat wat hoog noodi is,
is door de commissie opgemerkt.
De heer Tak weet ook dat helde
commissie niet om eenige apprecitie
is te doen, dan wel om het werkejk
jelang voor te staan.
Het antwoord geven is niets mir
dan een kwestie van wellevendhel.
De Voorzitter weet zich nietlte he,
inneren of mea daarin ooit nalatig
jeweest.
Tak. Als de commissie met ee
voorstel of wat ook komt, kunnen B
en W. zeggen dat komt ons goed en
dat niet goed voor. Als alles wordt
doodgezwegen denkt de commissie dat
daaraan niets is gedaan. B. en W.
kunnen wel zeggen dat de gestelde
eischen te hoog zijn, dat er niet in
kan worden voorzien.
Segeren. Er kan antwoord worden
gegeven ot persoonlijk worden toege
licht.
Alvorens in vergadering met gesloten
deuren wordt overgegaan, wenscht de
heer Timmermans antwoord op zijn
in de vorige vergadering gestelde vraag.
Bij de bespreking vaststelling Reke
ning Stedelijke Godshuizen heeft hij
gevraagd wat wordt gedaan met een
bedrag van f 1580 dat steeds aan de
R K. Jongensschool wordt gegeven.
Kunnen B. en W. in deze vergade
ring nu antwoorden waar dit bedrag
voor benut is.
De Voorzitter zegt dat, toen dit be
sluit door de Godshuizen is genomen
de toestand geheel anders was. De
bijzondere scholen hebben heel wat
aan te vullen omdat veel wat noodig
is, vroeger achterwege moest blijven
Tot nu toe zijn de besturen dier
scholen nog niet in staat om afstand
van deze subsidie te doen.
Dit besluit, door den raad genomen,
is door Ged. Staten goedgekeurd en
daarop steunt die uitgaafpost en of nu
het bestuur verder nog verplicht is
om eenige rekenschap te geven durf
hij betwijfelen.
De heer Timmermans zegt dat bi
ander getij de bakens moeten of althans
dienen te worden verzet. Nu er een
andere wetgeving is gekomen moe
ook volgens deze wet worden gehan
deld. De tegenwoordige wet zegt dat
in deze gevallen anders dient te wor
den gehandeld. Accoord zou kunnen
worden gegaan indien ook aan de
andere takken van onderwijs eene
overeenkomstige subsidie werd gege
ven, ofwel wat die inrichting van de
gemeente krijgt.
De Voorzitter merkt op dat alles m
een vergadering zoo maar niet is te
zeggen. Vele gestelde vragen moet men
>eerst bestudeeren of grondig onder
zoeken en daarom durft hij alle leden
in overweging geven hun vragen te
voren schriftelijk in te zenden. Op
alle gestelde vragen zoo maar oogen-
blikkeiijk een goed en afdoend ant
woord te geven kan niet.
De heer Timmermans is het met den
Voorzitter eens dat het moeilijk is om
direct op alles te kunnen antwoorden
aangezien de te geven antwoorden
niet alleen bevredigend moeten zijn
maar ook wijl alles met de wet moet
strooken.
Echter spijt het hem dat hij moet
constateeren dat hem nog geen ant
woord in deze vergadering kan worden
gegeven op een vraag in een vorige
vergadering 3 maanden geleden ge
houden, gesteld.
Spreker zou gaarne een royale op
lossing van deze kwestie willen zien.
De Voorzitter merkt op dat deze
kwestie niet zoo eenvoudig is.
De heer Tak wil niet in deze zaak
in bijzonderheden treden alleen wil hij
opmerken dat de heer Timmermans
heeft gezegd dat als aangetoond wordt
dat een redelijk gebruik van het be
drag wordt gemaakt, hij geen bezwaar
had.
Hij wijst er verder op dat de open
bare school er beter aan toe is dan
de bijzondere wijl daar de leermidde
len beter en in grooter getale voor
handen zijn. De klassen van de bij
zondere school zijn overbezet, niet die
in de openbare school.
Al wordt het geld van de Gods
huizen nog zoo goed besteed, dan nog
verkeert de bijzondere school in min
der gunstige conditie dan de openbare.
Hij durft verwachten dat men deJaU-
lijkheid in acht zal nemen.
Voorzitter. Wij zullen de uiteenzet
ting van den heer Timmermans af
wachten.
faryr^WAA LW UK^fory'
ERVARING
DOOR
'at betreft de vragen gesteld over
de mderwijzeres in de nuttige hand
weien, daarover kan eerst in de vol
gent vergadering een definitief ant-
wod worden gegeven.
D Voorzitter heeft over deze kwestie
een 'raag gesteld aan De Gemeente-
stemtn het antwoord daarop stelt den
heer'jmmermans in het gelijk.
Hij itelt echter voor het te nemen
beslui tot een volgende vergadering
■it treilen.
De teer Timmermans kan zich daar.
mede goed vereenigen, waarna met
algemme stemmen daartoe wordt be
sloten.
De Ver Timmermans zegt gehoord
te hebtn dat men in Raamsdonk de
kermis klijk wil hoaden met die in
Geertritenberg. Worden de omliggen
de gemmten nu gevraagd of ze daar
tegen jen bezwaar hebben, vraagt
spreker.
Hij ad gelijkstelling van kermis
niet in tt belang van deze gemeente
en daaro zou hij er bij Ged. Staten
op wille aandringen dat besluit niet
goed te turen.
De Voizitter kan ook op deze vraag
direct ge* antwoord geven. Hij zou
zulks na oefen zien en daarom wi
hij bij deneer Timmermans nogmaals
aandringenom. indien hij van plan is
zulke vragn te stellen, deze van te
voren schrielijk in te dienen.
De heer Tdimermans zegt dat, indien
meer vergaringen werden gehouden,
ouk door ij commissies, men alles
veel beter n kunnen bespreken. Nu
geen vergadijgigen worden gehouden
acht hij zich\ erplicht al deze vragen
zoo te stellei
Hij acht gi kstelling van de kermis
absoluut in het nadeel van deze ge
meente. Die groote sommen aan staan
geld zullen door de houders van ver.
makelijkheden niet meer worden gege
ven als het in een naburige gemeente
op tien minuten afstand gelegen, ook
kermis is.
Ook is hij bang dat het niet bevor
derlijk zal werken aan den goeden geest
De heer Segeren acht het jammer
dat de vereeniging van Geertruiden-
bergs Belang, waarvan de heer Tim
mermans ook bestuurslid is, daarover
geen adres heeft ingezonden, dan had
dit op deze vergadering een punt van
overweging kunnen uitmaken.
De heer Timmermans meent dat de
leer Segeren de zaak over een ver
teerde boeg gaat gooien. Niet de ver
eeniging maar het gemeentebestuur
ïeeft te waken over de belangen van
de gemeente.
De Voorzitter zegt niet zoo overtuigd
.e zijn dat gelijkstelling van kermis
voor deze gemeente nadeelig zal zijn
Hij verwacht dat de meeste menschen
hier de kermis wel zullen komen be
zoeken en het zeker zoo druk zal zijn
dan wanneer de kermis op verschillen
de tijdstippen zal plaats hebben.
Spr. wijst er op dat het al laat is
geworden en men nog enkele zaken
in geheime vergadering heeft te be
handelen.
De heer Timmermans zegt dat dit
niet zijn schuld is. De agenda is te
overladen.
De Voorzitter merkt op dat deze
vlug was afgehandeld doch dat de
meeste tijd is zoekgeraakt bij de rond
vraag.
De heer Tak meent dat het moet
worden geapprecieerd dat, al komen
de leden weinig bijeen, zij toch, als het
dan eens vergadering is, vragen stellen
over zaken, de belangen van de ge
meente rakend. Verder acht hij het
meer bijeenkomen beter voor den
Voorzitter. Nu moeten wel vragen ge
steld worden waarop niet aanstonds
antwoord kan worden gegeven
De Voorzitter zal het aangenaam
zijn indien de leden, als ze een vraag
of wat ook willen stellen, voor de
vergadering even bij hem komen om
daarover te spreken. De heer Tak,
oet zulk dikwijls en dat apprecieert
lij. Daardoor kunnen de zaken beter
en vlotter worden afgewerkt en zal een
onderwerp ook niet zoo gemakkelijk
ot eene volgende vergadering behoe
vén te worden verschoven.
De heer Timmermans zegt dat leden
die een geheele week thuis zijn, zulks
gemakkelijk kunnen doen, voor hen die
ichter een geheele week afwezig zijn is
iet weer ondoenlijk. Meer vergade
ren, ook van de commissie van Open
bare Werken, is de weg. In verschei
dene maanden is er nu al geen ver
gadering geweest en dat verbreekt het
contact tusschen de leden.
De heer Segeren zegt dat op de
vergadering van den 27 Januari een
irief van hem is voorgelezen waarmee
de Voorzitter wel wat erg persoonlijk
s geweest. De pers heeft dat opge
nomen en hoe gaat dat, de een neemt
iet van de andere over. Deze brief
was aan Burg. en Weth. gericht en
niet aan den raad, dus had hij niet
eens voorgelezen mogen worden.
Hij wil nu geen oude koeien uit den
sloot gaan halen, maar wel wil hij er
op wijzen dat men met het voorlezen
getracht heeft hem belachelijk te maken
Niet dat het hem iets kan schelen,
want hij acht zich ver boven de pers
enz. enz., maar zooals het voorgelezen
is, is het niet geweest.
Het schrijven stond in verband met
een andere brief. In die zitting heeft
hij alles maar laten doorgaan, maar in
strijd met de waarheid is toen gehan
deld.
De Voorzitter zegt gelezen te hebben
als stond geschreven.
De heer Segeren zegt dat de voor
lezing nergens op leek.
Daarna gaat de raad over in geheim
comité
Het antwoord van Frankrijk en België
op de Duitsche nota.
Hoewel Vrijdag tusschen de regeering
te Brussel en die te Parijs was over
eengekomen, dat elk dier regeeringen
afzonderlijk zou antwoorden op de
Duitsche nota inzake de schadever-
goedffigsaangelegenheid, zij het dan in
gelijken zin, hebben verdere besprekin
gen geleid tot het overhandige» van
een gemeenschappelijke nota aan de
Duitsche regeering. Frankrijk schijnt
toegegeven te hebben aan het ver
langen van zijn kleine bondgenoot, om
het aanvankelijk te Parijs vastgestelde
antwoord zoodanig te wijzigen, dat
voor Duitschland de mogelijkheid open
bleef voor het doen van verdere voor
stellen, zooals het Belgische antwoord
deed.
Gisteren is het Fransch—Belgische
antwoord aan den Duitschen zaakge
lastigde te Brussel ter hand gesteld.
Dit antwoord is zeer uitvoerig.
Het begint met nadrukkelijk vast te
stellen, dat geen enkel Duitsch voor
stel onderwerp van overweging kan
uitmaken, zoolang het verzet in het
Roergebied voort duurt. België noch
Frankrijk hebben tegenover Duitschland
ooit een maatregel genomen, die in
strijd is met het Verdrag van Versailles,
en de bezetting van het Roergebied is
met dat Verdrag evenmin in strijd,
omdat die bezetting ten doel heeft het
zich op vreedzame wijze verschaffen
van panden, nadat Duitschland in
gebreke was gebleven, de voorwaarden
van het Verdrag van Versailles uit te
voeren.
Daarentegen heet het verder in
het antwoord zijn de in de jongste
Duitsche nota voorgelegde voorstellen
op verschillende punten in strijd met
het Verdrag van Versailles.
Het antwoord wijst er dan op, dat
het verzet aan de Roer niet is voort-
gekomen uit de bevolking, maar is
gelast van Berlijn uit.
„De Duitsche regeering erkent dat
trouwens zelf met zooveel woorden,
waar ze in haar jongste notazegt.dat
het verzet eerst zal ophouden, nadat
men het over de voorstellen is eens
geworden. Wanneer het verzet spon-
taan was, hoe zou dan de Duitsche
regeering het in de hand hebben, om
het te verkorten of te verlengen?
Bovendien is het verzet niet alleen pas
sief, maar ook actief, terwijl het ver
drag van Versailles formeel bepaalt, dat
de Duitsche regeering niet het recht
heeft, sancties, welke ook, genomen
nadat zij in gebreke is gesteld door
de Commissie voor het Herstel, als
een vijandige daad te beschouwen.
De Duitsche regeering heeft niet
alleen de staking van ambtenaren uit
gelokt maar een algemeen en stelsel
matig opgezet conflict, agressieve
daden, sabotage, vergrijpen tegen het
gewone recht."
Wat de internationale commissie
aangaat, waarvan sprake is in de
Duitsche nota, wordt er de aandacht
op gevestigd, dat alle vraagstukken, de
regeling van de schadevergoeding
betreffende, liggen binnen de bevoegd
heid van de Commissie voor het Her
stel. Frankrijk en België weigeren,
een ander lichaam te erkennen als
beslissende instantie te dier zake.
De antwoord-nota doet uitkomen,
dat er niets te veranderen is aan het
besluit der beide bezettende mogend
heden, om 't nieuw bezette gebied
alleen te ontruimen, naar gelang
Duitschland betaalt. In overweging
neming van de Duitsche nota zou
uitloopen op een algeheele vernietiging
van het Verdrag van Versailles, en op
de noodzakelijkheid een ander verdrag
te sluiten, dat zou beteekenen een
moreele, economische, politieke en
militaire revanche van Duitschland.
Het antwoord eindigt als volgt:
„Vlak na den dag waarop de ge
zanten raad opnieuw eenstemmig ge
constateerd heeft, dat Duitschland zijn
verplichtingen niet is nagekomen op
het punt van de ontwapening, zouden
dus Frankrijk en België de vreedzame
sancties moeten prijsgeven, die Duitsch
land hen heeft gedwongen te nemen.
Duitschland zou dus bevrijd moeten
worden van de uitgaven, waaronder
het, naar men beweert, gebukt gaat en
die het „improductief" noemt waar
mee het blijkbaar de kosten van de
bezettingstroepen bedoelt en
Frankrijk en België een solide garantie
voor hun veiligheid en de eerbiediging
3
t vaj.
schap
jailg,
dage
i Dij
Ihao
arden
lucht
dooi
i zooi
rd di
trad
rezigi
arond
per.
neei.
vezlg,
derei
ruïne
licht
sfeer,
if eea
luiten
•s vei
en Lanptraalsclie Courant
Dit blad rewcMJat
WOBNSDA® XN ZATXBDAÖ.
Aboitnemen taprij per 8 maanden 1.25.
Franco per post door het geheele rijk 1.40.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden ena.,
franco te «enden aan den Uitgever.
Prijs der Advertentie»
20 cent per regel; minimum 1J50.
Reclames 40 cent per regel.
Bfl contract flink rabat.
Advertentlön moeten Woensdag en Vrijdag
des morgens om uiterlijk 9 aar ln ons herit
rijn.
in -rr- r
MAATSCHAPPIJ VAN VERZEKERING OP HET LEVEN