L
het voorstel van Burg. en Weth. in
omvraag willen zien gebracht.
De heer Middelkoop is bang dat de
begrooting zal tegenvallen en alles veel
duurder zal uitkomen dan is begroot
Nu reeds is de belasting ontzettend
hoog en hij vreest dat deze dan van
inplaats minder te worden, nog veel
hooger zal gaan worden. De prijs van
het huis is z.i. veel te hoog en boven
dien heeft het voor een raadhuis
absoluut geen aanzien en biedt het
lang geen voldoende ruimte. De raads
zaal zou er worden 10 bij 4 M, dat
is te klein en ook de hoogte voldoet
niet aan de geringste eischen nog maar
die men aan een dergelijk gebouw mag
stellen. Een monumentaal gebouw kan
het dan ook nooit worden.
Spr, is er ook voor om den zetel in
het centrum te brengen, doch hij zou
daarmede willen wachten totdat de
financieele toestand wat beter is ge
worden Nu zou men alles blindelings
gaan doen, want er is nog geen be
grooting gemaakt zoodat nog geen
overzicht is te verkrijgen
De Voorzitter brengt het voorstel
van Burg en Weth. in omvraag 't welk
met 6 tegen en 5 voor wordt verworpen
Voor het voorstel van Burg. en Weth.
stemden de heeren Moonen, Zwart,
van der Hoeven, van Willigenburg en
B. Verhoeven
Tegen de heeren M. J Rijken, J
Rijken, Kerst, Oerlemans, Michael en
Middelkoop
Oerlemans Ik zou nu de plannen
maken voor het bouwen van een nieuw
Raadhuis.
De heer Michael merkt op dat dat
plannen maken ook al weer geld kost.
Het beste is zegt hij, om het bestaande,
nu reeds in gebruik genomen raadhuis,
voorloopig te handhaven en na enkele
jaren, als de flnantieele toestand wat
beter is geworden een nieuw raadhuis
te bouwen waar men wat aan zal
hebben.
Hij stelt dan ook voor om voorloo
pig hier te blijven.
Voorzitter. Besloten is reeds om
voorloopig hier te blijven.
De heer van Willigenburg meent dat
de heer Michael niet konsekwent is
gebleven. Bij een vorige bespreking
toch is hij begonnen met te verklaren
dat het Raadhuis hier ook te klein
was en er eenige verandering daarom
moest worden aangebracht. Te klein
is het, want op de Secretarie onder
vindt men zulks dagelijks. Dat is dus
een bezwaar en nu zou men willen
zien dat men zich blijft behelpen tot
dat de finantieele toestand wat beter
is geworden Dat nu is zeer rekbaar,
want de een zal zeggen dat die tijd
er is en een ander zal weer vinden
van nog lang niet. Vaststaat dat de
secretarie te klein is want men zal met
het personeel in moeilijkheden komen.
De heer Michael gelooft niet on
konsekwent te zijn Toen hij beweer
de dat ook hier het Raadhuis te klein
was ging het er over waar de zetel
zou worden gevestigd en bleef het
Raadhuis hier Raadhuis ja, dan zou
het tezijnertijd moeten worden ver
groot, maar nu het maar tijdelijk in
gebruik blijft, nu zou hij er geen on
kosten aan willen maken Dat is een
groot verschil en kan er daarom z i
van onkonsekwent zijn niet worden
gesproken.
Van Willigenburg. Het is toch zeer
rekbaar en 't is een zachte manier om
het van de baan te schuiven. Ik zeg
niet dat U daartoe het recht niet hebt,
maar ook ons valt het recht niet te
ontzeggen daarvoor te waken.
De heer Michael zegt dat dit niet
bij hem voorzit. Wie kaatst moet den
bal verwachten en een vorige keer
was alles wel een beetje als bij over
rompeling gegaan.
De heer J. Rijken vraagt het voorstel
van den heer Oerlemans in omvraag
te willen brengen.
Het voorstel van den heer Oerlemans
wordt ondersteund door de heeren
j. Rijken en Kerst.
De heer Middelkoop vraagt wat de
bedoeling zal zijn.Zooals thans in 't plan
staat vermeld, zou men kunnen denken
aan een fabriek.
Oerlemans. Ik wil eerst een teeke
ning met begrooting hebben. Zoo weet
men van niets.
De heer Middelkoop merkt verder
op dat, wordt het plan van den des
kundige uitgevoerd, men te zorgen
krijgt voor drie veldwachterswoningen.
Hij vreest dat van dit plan niet veel
terecht zal komen.
De Voorzitter zegt dat het voormalige
Raadhuis in Sprang voor wat betreft
de veldwachterswoning wat zou moeten
worden verbouwd De veldwachter
heeft nu maar één kamer en de andere
helft is verhuurd. Boven zou nu voor
den veldwachter een slaapkamer kun
nen worden aangebracht. Nu heeft hij
absoluut geen slaapkamer en is hij
gedwongen bij mij in het gebouw te
slapen
Michael. Dus die schatting van
f 1000 zou ook al komen te vervallen.
De heer Van Willigenburg ontkent
geven, er boven nog een ruimte over
blijft welke kan worden benut voor
het houden van vergaderingen terwijl
de rest zooveel huur opbrengt dat het
veel meer dan een waarde van f 1000
vertegenwoordigt. Het is volstrekt niet
de bedoeling de gebouwen te sloopen.
M. Rijken. Dat neemt niet weg dat
het niet meer zal opbrengen
De heer Van Willigenburg meent
dat het bij een goede exploitatie wel
wat meer zal opbrengen. Door den
deskundige is verzekerd dat het de
door hem genoemde bedragen altijd
zal opbrengen.
De heer Middelkoop acht het de
beste weg thans geen besluit te nemen
en eerst de begrooting eens af te
wachten opdat men den finantieelen
toestand kan overzien. Nu is het een
tasten in het blinde.
Oerlemans De begrooting zal wel
gereed zijn als de plannen klaar zijn
Voorzitter Dat is wel te hopen,
men is er reeds druk mee bezig
De heer Middelkoop zou, als er
gebouwd moet worden niet met een
onaanzienlijk iets willen komen, voor
iets behoorlijks, iets goeds voelt hij
het meest.
Michael. Is bij die f 18.000 ook
aankoop van grond inbegrepen.
Voorzitter. Neen.
M. ,Rijken. Om zoo'n begrooting geef
ik toch niets, want 't kost toch altijd
veel meer dan waarvoor het is begroot.
Oerlemans. Heeft de gemeente geen
geschikt terrein voor het bouwen van
een raadhuis.
Voorzitter. Achter het bestaande.
M. Rijken. Ik heb nog nooit gezien
dat een begrooting is uitgekomen. De
deskundigen zijn wel zoo verstandig
dat ze eerst iemand lekker maken en
dan pas komen met te zeggen voor
het afwerken hier- en het afwerken
daarvoor, komt er zooveel bij.
Hoe durft men nu zoo iets gaan
beginnen terwijl men over den finan
tieelen toestand nog niet eens een
oordeel kan vellen.
De heer van Willigenburg merkt op
dat men het wel nooit eens zal zijn
wanneer het de juiste tijd is om te
gaan bouwen, wijl er over het betalen
van belasting altijd mopperaars worden
gevonden.
M Rijken. Menschen die moeten
betalen, hoort men en menschen die
niet betalen, hoort men niet omdat ze
niet behoeven te betalen, maar zijn
altijd het(Applaus op de tribune
De heer van Willigenburg zegt dat
als een gemeente van ruim 5000
inwoners nog geen f500 per jaar
kan betalen, er heel veel menschen
zijn die gauw moe zijn
De heer M. Rijken zegt dat hij niet
de eenigste is, die zegt dat de belasting
druk zwaar is doch dat dit alle be
lastingbetalers hem nazeggen.
De Voorzitter brengt het voorste
van den heer Oerlemans in omvraag
dat wordt aangenomen met 8 tegen
3 stemmen.
Voor het voorstel stemden de heeren
J. Rijken, Kerst, Oerlemans, Moonen
Zwart, B. Verhoeven, van Willigenburg
en van der Hoeven.
Tegen de heeren M. Rijken, Michae
en Middelkoop.
6. Vaststelling verordeningen op de
heffing en invordering van leges ter
secretarie en van rechten wegens ver
richtingen van de ambtenaar van den
Burgerlijken Stand in de gemeente
Sprang-Capelle.
Conform het voorstel van Burg. en
Weth. wordt besloten.
7. Vaststelling verordening bepalende
de uren waarop het bureau van den
Burgerlijken Stand dagelijks voor het
publiek geopend zal zijn
Burg. en Weth stellen voor het bu
reau geopend te laten zijn van 9 12
uur v.m. en op Zondag, alleen op ver
zoek en als zulks blijkt dringend noo-
dig te zijn van 11 12 uur.
De heer Oerlemans zou liever zien
dat het bureau van den Bargelijken
Stand bleef geopend tot 1 uur. Dan
toch zou een werkman niets of niet
zooveel behoeven te vertellen
De Voorzitter zegt dat in Sprang
en in VrijhoeveCapelle het bureau
nooit anders dan tot 12 uur is ge
opend geweest en zooals hij heeft ge
hoord was het bureau in Capelle wel
wat later open, doch men maakte
daar bijna nooit gebruik van.
Oerlemans. Als het gesloten is komen
ze en dan sputteren ze.
De heer van Willigenburg meent
dat het voor de ambtenaren ook be
zwaarlijk zal zijn om van 9—1 uur
dienst te doen.
De heer Middelkoop merkt op dat
zulks zou zijn te regelen door dan den
eenen en dan den anderen ambtenaar
dienst te laten doen tot 1 uur.
Het voorslel van Burg. en Weth. in
omvraag gebracht wordt verworpen
met 4 voor en 7 stemmen tegen.
Voor stemden de heeren Moonen,
Verhoeven, van Willigenburg en van
der Hoeven.
Tegen de heeren M Rijken, J Rijken,
Kerst, Oerlemans Zwart, Michael en
des middags 1 uur.
8 Vaststelling verordening regelende
de werkzaamheden tusschen de ver
schillende ambtenaren van den Bur
gerlijken Stand in de gemeente Sprang-
Capelle.
Conform het voorstel van Burg. en
Weth. wordt besloten.
9. Voorstel van Burgemeester en
Wethouders tot het aangaan van een
kasgeldleening ten bedrage van f 3000.
De Voorzitter deelt mede dat Burg.
en Weth dit voorstel intrekken aan
gezien men denkt zich voorloopig wel
te kunnen redden. Mocht later blijken
dat men toch nog kasgeld noodig heeft,
dan
zijn accuraat beheer, terwijl de begroo
ting werd vastgesteld op f9575
De contributie over 1923 werd be
paald op f 40 en voor de 2e en vo
gende firmanten of directeuren derzelfde
vennootschap op f 30.
De economische politiek der regeering
De heer van Meerwijk ('s Bosch)
drong er in een uitvoerig pleidooi o
aan de Regeering duidelijk te maken
dat een andere koers moet worden in
geslagen bij het voeren der economi
sche politiek. Er moet een welvaarts
I politiek komen. Geschiedt zulks niet
dan moeten de katholieke patroons in
het openbaar doen weten dat zij deze
kan nog altijd een dergelijk besluit i wclc." "ai "J
worden genomen. Christelijke Regeering niet langer kun
zulks en wijst er op dat, al wordt aan Middelkoop, zoodat het bureau is ge-
den veldwachter een slaapkamer ge- opend van des voormiddags 9 uur tot
Vervolgens deelt hij mede dat naar
aanleiding van de door den heer Kerst
in de vorige vergadering gemaakte
opmerking over het heffen van telegram-
kosten. aan den Directeur-Generaal is
geschreven, doch dat daarop nog geen
antwoord is ingekomen.
De heer M. Rijken vraagt of het
bekend is dat voor den Veekring
Waalwijk al een oproeping is gedaan
voor een veearts.
De Voorzitter zegt dat veertien dagen
geleden een vergadering is gehouden.
Hij was van meening dat ioen de
benoeming zou geschieden, doch toen
werd er gesproken over de verordening
tot heffing van keurloonen voor de
vee- en vleeschkeuring. Deze verorde
ning moet uniform zijn en men vreest
dat er in een gemeente oppositie tegen
gevoerd zal worden.
Sollicitanten voor de betrekking zijn
er reeds, doch hij heeft er nog geen
enkele zien opdagen. Thans ziet men
den heer De Jong weer loopen.
Michael. Deze heeft zich, zooals
een advertentie in de courant zegt,
tijdelijk weer beschikbaar gesteld.
De heer Van der Hoeven zegt Vrijdag
1.1. de zaak nog eens onderzocht te
hebben en hij heeft toen vernomen van
den Secretaris van Waalwijk, dat de
benoeming a.s. Vrijdag zal plaats
hebben.
De Voorzitter zegt dat hem daar
nog niets van bekend is en hij ook
nog geen oproeping vooreen te houden
vergadering heeft ontvangen. Nu kan
Vrijdag toch wel vergadering worden
gehouden, want in den regel krijgt
men de oproepingen daarvan eerst
eenige dagen van te voren.
De Voorzitter deelt vervolgens nog
mede dat de wethouder van Waspik,
de heer Rubbens, aanvankelijk heeft
verklaard dat Waspik ook weer zou
aansluiten en nu hebben de stemmen
gestaakt daarover.
Michael. Ja en nü was de heer
Rubbens weer tegen aansluiting bij
Waalwijk. Dezer dagen heeft een raads
vergadering plaats gehad en weer
staakten de stemmen. Toen werd een
voorstel van den heer Pruijssers in
omvraag gebracht om wel bij Waalwijk
aan te sluiten en ook daarover staakten
de stemmen, zoodat de beslissing weer
tot eene volgende vergadering is aan
gehouden. De leden van den Boeren
bond, dus de veehouders, zijn voor
aansluiting bij Waalwijk.
Een sollicitant, iemand uit Numans-
derp, is hier geweest.
Voorzitter Er is ook nog gezegd
dat, zoo Waspik niet aansluit, de vee
arts dient te wonen onder Vrijhoeve-
Capelle en sluit Waspik wel aan, dan
in Capelle.
De heer Michael merkt nog op dat
een vergadering eens expres op Zater
dag is gehouden, opdat ook de Burge
meester van Waspik dan zou komen.
Alhoewel echter de vergadering op
diens verzoek niet op Donderdag werd
gehouden, doch op Zaterdag, kwam
hij toch niet.
Daarna wordt de vergadering ge
sloten.
nen en willen steunen.
Door applaus gaf de vergadering
haar instemming met het gesprokene te
kennen en besloten werd opnieuw de
actie in gang te zetten van het comité
ter behartiging der belangen van de
Brabantsche industrie.
R. K. Werkgeversvereniging
in het Bisdom Den Bosch.
JAARVERGADERING
Inleiding dr. Kortenhorst ovet de loon
politiek der gemeenten i.vm. de
loonen in het particulier bedrijf.
Door de R K. Werkgevers-Vereeni-
ging in het Bisdom den Bosch werd
Zaterdagmiddag in het gebouw der
Vereeniging van Tilburgsehe fabrikan
ten van Wollenstoffen te Tilburg de
aarvergadering gehouden.
De vergadering, die goed was be
zet, stond onder leiding van den voor
zitter, den heer W. Huijsmans uit
zindhoven, die in het bijzonder welkom
leette den Voorzitter der Alg. R.K.
Werkgeversvereniging, den heer J.P.
Asselbergs uit Bergenopzoom, den
secretaris-inleider dr- L. G Kortenhorst
uit Amsterdam en de Voorzitters der
Kamers van Koophandel.
Aan de orde komt de behandeling
van verschillende zaken van huishou
delijken aard, o.w. de vaststelling van
het jaarverslag benoeming der com
missie voor het nazien der rekeningen
over 1923, waarin werden benoemd de
heeren F Mutsaerts Sr., H. v. Dooren
en E, Janssens.
Aan den penningmeester, den heer
bJico Aelen, werd dank gezegd voor
Bestuursverkiezing.
Alvorens de bestuursverkiezing aan
de orde kwam, werd door het oudste
bestuurslid, den heer H. Holtus ui
Helmond, krachtig aangedrongen te
zorgen den heer Huijsmans als voor
zitter te herkiezen. De heer Huijsmans
had in een zeer waardeerend schrijven
voor al zijn medebestuurders te kennen
gegeven dat hij na rijp beraad beslo
ten was een herbenoeming als voor
zitter of bestuurslid niet weer te aan
vaarden. Door de Vereeniging werd
dit zeer betreurd en van verschillende
zijden werd op den voorzitter drang
uitgeoefend terug te komen op zijn
besluit.
De voorzitter der federatie, de heer
Asselberg, deed ook zijn invloedrijke
stem in deze hooren, prees de uitste
kende eigenschappen van den heer
Huijsmans en verzocht hem dringend
in het belang der organisatie op zijn
besluit terug te komen.
Bij de hierop volgende stemming
verkreeg de heer Huijsmans 39 van de
40 uitgebrachte stemmen.
De heer Huijsmans, motiveerend zijn
besluit, betreurde het. dat de stemming
deze uitslag had en zeide noodgedwon
gen voor den aandrang te bezwijken
zoodat hij voorloopig de herbenoeming
aannam.
De periodieke verkiezing had to
uitslag dat in het bestuur werden
herbenoemd de heeren L. de Beer
Tilburg; Nico Aelen, Tilburg; H
Holtus, Helmond en W. Huijsmans te
Eindhoven. In de vacature-J Terwind
Arnhem werd gekozen de heer J. v. d
Loo, Beek bij Nijmegen, terwijl de
vacature-Chr Houtman 's-Bosch nog
niet werd aangevuld.
Het woord werd hierop verieenc
aan dr Kortenhorst tot het houden
zijner inleiding over loonpolitiek der
gemeenten i.v.m. de loonen in het
particuliere bedrijf.
Inleiding dr. Kortenhorst.
De spreker had de volgende conclu
sies gesteld
1. Voor een groot deel wordt de
huidige economische wereld-crisis ver
oorzaakt door storingen in het verbruik,
door de sterk verminderde koopkracht
van vele volkeren
II Eik land moet er daarom op be
dacht zijn. dusdanig te produceeren,
dat de producten weder gekocht kunnen
worden
III. De Nederlandsche bevolking kan
gezien haar sterken aanwas in
de toekomst alleen bestaan, wanneer
aan de Nederlandsche industrie de
kans gegeven wordt, thans het hoofd
boven wafer te houden.
IV. De noodzakelijke verlaging der
productiekosten, mede door loonsver
laging en werktijd-verlenging, wordt
sterk geremd door de loonpolitiek van
vele gemeenten.
Mede door deze loonpolitiek zijn de
belastingen, die op de industrie druk
ken, ondragelijk geworden, zijn de
finantien van vele gemeenten ontwricht
en zijn de diensten, die de overheid
bewijst niet in verhouding tot de
draagkracht der consumenten.
V. De loonen in de particuliere on
dernemingen zijn in verhouding tot
die, welke de gemeenten betalen, veel
sterker gedaald.
Hierdoor is een onevenwichtigheid
ontstaan in de belooning van gelijk-
soortigen arbeid door particulieren en
door de gemeentelijke overheid.
VI Het gevolg hiervan is, dat de
kosten van levensonderhoud niet zoo
danig zijn gedaald, dat de industrie
een basis der loonsbepaling vinden
kan, waardoor eenerzijds de arbeiders
een merkwaardig bestaan verzekerd
krijgen en anderzijds aan de buiten-
landsche concurrentie het hoofd kan
worden geboden.
VII. Bovendien werken de loonsvoor
waarden in vele gemeenten de bereid
heid der industrie-arbeiders, om met
lagere loonen enz. genoegen te nemen,
tegen
VIII De betrekkelijk hooge loonen
der gemeente-arbeiders hebben tot ge
volg, dat de druk van de economische
crisis, meer dan noodig is, gelegd
wordt op de industrie (werkgevers
zoowel als arbeiders), en dat de werk
loosheid onder de industrie-arbeiders
wordt gestimuleerd. De welvaart van
het gemeente personeel handhaaft zich
ten koste van de arbeiders in particu
liere bedrijven,
IX. Bij de beoordeeling der loonen
in de gemeente-bedrijven dient men
rekening te houden met de bijzondere
voordeden, die het gemeente-personeel
veelal boven de particuliere arbeiders
geniet.
X. Het is gewenscht, dat bij hei
vaststellen der loonen in de gemeenten,
de gemeente-besturen het advies inwin
nen ook van de organisaties der werk
gevers ter plaatse, teneinde tot norma
lisatie van arbeidsvoorwaarden te ge
raken.
Men moet, aldus inleider, mijn be
toog niet beschouwen los van het
schema der economische politiek onzer
werkgevers-organisaties. Voor verschil
lende groepen heeft spr reeds het
woord gevoerd, waarbij steeds aan den
eisch is vastgehouden, dat de loonpo
litiek der overheidsbedrijven e.d. zich
aan de gewijzigde omstandigheden
moet aanpassen. Met schroom wordt
steeds over salarissen der ambtenaren
gezwegen en in deze maakt de heer
Krijgsman weihouder te 's-Bosch, een
gunstige uitzondering. Spr. verklaart
gaarne in vele opzichten de zienswijze
van den heer Krijgsman te deelen.
Wanneer spr. hier handelt over de
loonpolitiek der gemeenten, dan moet
men niet verwachten dat hij zeggen
zal dat de gemeente arbeiders de crisis
hebben veroorzaakt of zelfs dal zij de
voornaamste oorzaak daarvan zijn. Wel
is hun bezoldiging een belangrijk ver
schijnsel bij deze crisis. Dit wenscht
spr. voorop te stellen om alle misver
stand te voorkomen.
In de politiek speelt het loonvraag-
stuk een groote rol. Zoodra deze in
het spel komt, worden de gedachten
vertroebeld. Ook het georganiseerd
overleg spreekt in deze een woordje
mede. Men zou nu nog kunnen vragen
of de onsocialiseering niet een onder
werp is, dat met de loonbepalingen
samenhangt en tenslotte of de autono
mie der gemeente ook geen groote rol
speelt in het vraagstuk. Spr. zal zich
echter buiten dit alles houden en zich
beperken tot het terrein door zijn con
clusies afgepaald.
Na deze inleiding komt spr. tot de
behandeling zijner drie eerste conclu
sies, die hij als axioma's beschouwt
en waaraan hij slechts weinig behoeft
toe te voegen.
Komend tot zijn eigenlijk onderwerp
stelt spr. vast dat loonsverlaging en
werktijdverlenging de meest belangrijke
factoren zijn om tot verlaging der pro
ductie-prijzen te komen. In de industrie
heeft men daartoe dan ook reeds aller-
wege zijn toevlucht genomen en alge
meen kan worden vastgesteld dat in de
industrieele kringen wordt gevoeld,
dat men die weg op moet. De loonpo
litiek der gemeenten is daartegen
evenwel een sterke rem. Mede door
deze loonpolitiek der gemeenten zijn
de belastingen ondraaglijk geworden
daardoor zijn de diensten ontwricht
en de verhoudingen verloren gegaan
tusschen het overheids- en particuliere
bedrijf.
Om dit duidelijk temaken geeft spr.
een aantal cijfers uit de brochure van
de Mij. van Nijverheid. Aan de hand
van deze cijfers trekt hij verschillende
conclusies. In verband hiermede
brengt spr. lof aan de werkgevers ver-
eeniging Tilburg, die op zulk een af
doende wijze de gemeente-begrooting
aan een scherpe analyse heeft onder
worpen.
Na aangetoond te hebben dat door
de aanstelling en handhaving van een
overgroot aantal ambtenaren de belas
ingen in de gemeenten zeer worden
gedrukt, welke druk voor het grootste
gedeelte op de industrie neerkomt,
gaat spr aantoonen hoe dit noodzakelijk
verhooging der productiekosten mede
brengt.
Wil men tot meer gezonde toestanden
romen, dan zal er normalisatie moeten
Komen tusschen de loonen in het
overheids- en particulier bedrijf. Spr.
doet duidelijk uitkomen, waarin de
groote verschillen zijn gelegen. Bij
het overheidspersoneel bestaan nog
alle soort van voordeelen, die men in
iet particuliere bedrijf niet geven kan.
Noodzakelijk zal het dan ook zijn een
eind te maken aan de bevoorrechting
der arbeiders in het overheidsbedrijf,
want tenzij daarin een betere verhou
ding wordt gebracht, zal de abnormale
toestand niet veranderen.
Ten slotte spoort spr. aan om na
zijn theoretische beschouwing alles
aan te wenden om bij de vaststelling
der begrootingen der gemeenten voor
924 allen invloed aan te wenden ten
einde te bewerken dat de loonen der
gemeenten evenredig gemaakt worden
met die, welke gelden en betaald kun
nen worden door de particuliere nijver
heid
Door den heer J. de Vlam, Eindhoven,
die de vergadering niet kon bijwonen
was schriftelijk eenige aanvulling ge-
IB92