L het voorstel van Burg. en Weth. in omvraag willen zien gebracht. De heer Middelkoop is bang dat de begrooting zal tegenvallen en alles veel duurder zal uitkomen dan is begroot Nu reeds is de belasting ontzettend hoog en hij vreest dat deze dan van inplaats minder te worden, nog veel hooger zal gaan worden. De prijs van het huis is z.i. veel te hoog en boven dien heeft het voor een raadhuis absoluut geen aanzien en biedt het lang geen voldoende ruimte. De raads zaal zou er worden 10 bij 4 M, dat is te klein en ook de hoogte voldoet niet aan de geringste eischen nog maar die men aan een dergelijk gebouw mag stellen. Een monumentaal gebouw kan het dan ook nooit worden. Spr, is er ook voor om den zetel in het centrum te brengen, doch hij zou daarmede willen wachten totdat de financieele toestand wat beter is ge worden Nu zou men alles blindelings gaan doen, want er is nog geen be grooting gemaakt zoodat nog geen overzicht is te verkrijgen De Voorzitter brengt het voorstel van Burg en Weth. in omvraag 't welk met 6 tegen en 5 voor wordt verworpen Voor het voorstel van Burg. en Weth. stemden de heeren Moonen, Zwart, van der Hoeven, van Willigenburg en B. Verhoeven Tegen de heeren M. J Rijken, J Rijken, Kerst, Oerlemans, Michael en Middelkoop Oerlemans Ik zou nu de plannen maken voor het bouwen van een nieuw Raadhuis. De heer Michael merkt op dat dat plannen maken ook al weer geld kost. Het beste is zegt hij, om het bestaande, nu reeds in gebruik genomen raadhuis, voorloopig te handhaven en na enkele jaren, als de flnantieele toestand wat beter is geworden een nieuw raadhuis te bouwen waar men wat aan zal hebben. Hij stelt dan ook voor om voorloo pig hier te blijven. Voorzitter. Besloten is reeds om voorloopig hier te blijven. De heer van Willigenburg meent dat de heer Michael niet konsekwent is gebleven. Bij een vorige bespreking toch is hij begonnen met te verklaren dat het Raadhuis hier ook te klein was en er eenige verandering daarom moest worden aangebracht. Te klein is het, want op de Secretarie onder vindt men zulks dagelijks. Dat is dus een bezwaar en nu zou men willen zien dat men zich blijft behelpen tot dat de finantieele toestand wat beter is geworden Dat nu is zeer rekbaar, want de een zal zeggen dat die tijd er is en een ander zal weer vinden van nog lang niet. Vaststaat dat de secretarie te klein is want men zal met het personeel in moeilijkheden komen. De heer Michael gelooft niet on konsekwent te zijn Toen hij beweer de dat ook hier het Raadhuis te klein was ging het er over waar de zetel zou worden gevestigd en bleef het Raadhuis hier Raadhuis ja, dan zou het tezijnertijd moeten worden ver groot, maar nu het maar tijdelijk in gebruik blijft, nu zou hij er geen on kosten aan willen maken Dat is een groot verschil en kan er daarom z i van onkonsekwent zijn niet worden gesproken. Van Willigenburg. Het is toch zeer rekbaar en 't is een zachte manier om het van de baan te schuiven. Ik zeg niet dat U daartoe het recht niet hebt, maar ook ons valt het recht niet te ontzeggen daarvoor te waken. De heer Michael zegt dat dit niet bij hem voorzit. Wie kaatst moet den bal verwachten en een vorige keer was alles wel een beetje als bij over rompeling gegaan. De heer J. Rijken vraagt het voorstel van den heer Oerlemans in omvraag te willen brengen. Het voorstel van den heer Oerlemans wordt ondersteund door de heeren j. Rijken en Kerst. De heer Middelkoop vraagt wat de bedoeling zal zijn.Zooals thans in 't plan staat vermeld, zou men kunnen denken aan een fabriek. Oerlemans. Ik wil eerst een teeke ning met begrooting hebben. Zoo weet men van niets. De heer Middelkoop merkt verder op dat, wordt het plan van den des kundige uitgevoerd, men te zorgen krijgt voor drie veldwachterswoningen. Hij vreest dat van dit plan niet veel terecht zal komen. De Voorzitter zegt dat het voormalige Raadhuis in Sprang voor wat betreft de veldwachterswoning wat zou moeten worden verbouwd De veldwachter heeft nu maar één kamer en de andere helft is verhuurd. Boven zou nu voor den veldwachter een slaapkamer kun nen worden aangebracht. Nu heeft hij absoluut geen slaapkamer en is hij gedwongen bij mij in het gebouw te slapen Michael. Dus die schatting van f 1000 zou ook al komen te vervallen. De heer Van Willigenburg ontkent geven, er boven nog een ruimte over blijft welke kan worden benut voor het houden van vergaderingen terwijl de rest zooveel huur opbrengt dat het veel meer dan een waarde van f 1000 vertegenwoordigt. Het is volstrekt niet de bedoeling de gebouwen te sloopen. M. Rijken. Dat neemt niet weg dat het niet meer zal opbrengen De heer Van Willigenburg meent dat het bij een goede exploitatie wel wat meer zal opbrengen. Door den deskundige is verzekerd dat het de door hem genoemde bedragen altijd zal opbrengen. De heer Middelkoop acht het de beste weg thans geen besluit te nemen en eerst de begrooting eens af te wachten opdat men den finantieelen toestand kan overzien. Nu is het een tasten in het blinde. Oerlemans De begrooting zal wel gereed zijn als de plannen klaar zijn Voorzitter Dat is wel te hopen, men is er reeds druk mee bezig De heer Middelkoop zou, als er gebouwd moet worden niet met een onaanzienlijk iets willen komen, voor iets behoorlijks, iets goeds voelt hij het meest. Michael. Is bij die f 18.000 ook aankoop van grond inbegrepen. Voorzitter. Neen. M. ,Rijken. Om zoo'n begrooting geef ik toch niets, want 't kost toch altijd veel meer dan waarvoor het is begroot. Oerlemans. Heeft de gemeente geen geschikt terrein voor het bouwen van een raadhuis. Voorzitter. Achter het bestaande. M. Rijken. Ik heb nog nooit gezien dat een begrooting is uitgekomen. De deskundigen zijn wel zoo verstandig dat ze eerst iemand lekker maken en dan pas komen met te zeggen voor het afwerken hier- en het afwerken daarvoor, komt er zooveel bij. Hoe durft men nu zoo iets gaan beginnen terwijl men over den finan tieelen toestand nog niet eens een oordeel kan vellen. De heer van Willigenburg merkt op dat men het wel nooit eens zal zijn wanneer het de juiste tijd is om te gaan bouwen, wijl er over het betalen van belasting altijd mopperaars worden gevonden. M Rijken. Menschen die moeten betalen, hoort men en menschen die niet betalen, hoort men niet omdat ze niet behoeven te betalen, maar zijn altijd het(Applaus op de tribune De heer van Willigenburg zegt dat als een gemeente van ruim 5000 inwoners nog geen f500 per jaar kan betalen, er heel veel menschen zijn die gauw moe zijn De heer M. Rijken zegt dat hij niet de eenigste is, die zegt dat de belasting druk zwaar is doch dat dit alle be lastingbetalers hem nazeggen. De Voorzitter brengt het voorste van den heer Oerlemans in omvraag dat wordt aangenomen met 8 tegen 3 stemmen. Voor het voorstel stemden de heeren J. Rijken, Kerst, Oerlemans, Moonen Zwart, B. Verhoeven, van Willigenburg en van der Hoeven. Tegen de heeren M. Rijken, Michae en Middelkoop. 6. Vaststelling verordeningen op de heffing en invordering van leges ter secretarie en van rechten wegens ver richtingen van de ambtenaar van den Burgerlijken Stand in de gemeente Sprang-Capelle. Conform het voorstel van Burg. en Weth. wordt besloten. 7. Vaststelling verordening bepalende de uren waarop het bureau van den Burgerlijken Stand dagelijks voor het publiek geopend zal zijn Burg. en Weth stellen voor het bu reau geopend te laten zijn van 9 12 uur v.m. en op Zondag, alleen op ver zoek en als zulks blijkt dringend noo- dig te zijn van 11 12 uur. De heer Oerlemans zou liever zien dat het bureau van den Bargelijken Stand bleef geopend tot 1 uur. Dan toch zou een werkman niets of niet zooveel behoeven te vertellen De Voorzitter zegt dat in Sprang en in VrijhoeveCapelle het bureau nooit anders dan tot 12 uur is ge opend geweest en zooals hij heeft ge hoord was het bureau in Capelle wel wat later open, doch men maakte daar bijna nooit gebruik van. Oerlemans. Als het gesloten is komen ze en dan sputteren ze. De heer van Willigenburg meent dat het voor de ambtenaren ook be zwaarlijk zal zijn om van 9—1 uur dienst te doen. De heer Middelkoop merkt op dat zulks zou zijn te regelen door dan den eenen en dan den anderen ambtenaar dienst te laten doen tot 1 uur. Het voorslel van Burg. en Weth. in omvraag gebracht wordt verworpen met 4 voor en 7 stemmen tegen. Voor stemden de heeren Moonen, Verhoeven, van Willigenburg en van der Hoeven. Tegen de heeren M Rijken, J Rijken, Kerst, Oerlemans Zwart, Michael en des middags 1 uur. 8 Vaststelling verordening regelende de werkzaamheden tusschen de ver schillende ambtenaren van den Bur gerlijken Stand in de gemeente Sprang- Capelle. Conform het voorstel van Burg. en Weth. wordt besloten. 9. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het aangaan van een kasgeldleening ten bedrage van f 3000. De Voorzitter deelt mede dat Burg. en Weth dit voorstel intrekken aan gezien men denkt zich voorloopig wel te kunnen redden. Mocht later blijken dat men toch nog kasgeld noodig heeft, dan zijn accuraat beheer, terwijl de begroo ting werd vastgesteld op f9575 De contributie over 1923 werd be paald op f 40 en voor de 2e en vo gende firmanten of directeuren derzelfde vennootschap op f 30. De economische politiek der regeering De heer van Meerwijk ('s Bosch) drong er in een uitvoerig pleidooi o aan de Regeering duidelijk te maken dat een andere koers moet worden in geslagen bij het voeren der economi sche politiek. Er moet een welvaarts I politiek komen. Geschiedt zulks niet dan moeten de katholieke patroons in het openbaar doen weten dat zij deze kan nog altijd een dergelijk besluit i wclc." "ai "J worden genomen. Christelijke Regeering niet langer kun zulks en wijst er op dat, al wordt aan Middelkoop, zoodat het bureau is ge- den veldwachter een slaapkamer ge- opend van des voormiddags 9 uur tot Vervolgens deelt hij mede dat naar aanleiding van de door den heer Kerst in de vorige vergadering gemaakte opmerking over het heffen van telegram- kosten. aan den Directeur-Generaal is geschreven, doch dat daarop nog geen antwoord is ingekomen. De heer M. Rijken vraagt of het bekend is dat voor den Veekring Waalwijk al een oproeping is gedaan voor een veearts. De Voorzitter zegt dat veertien dagen geleden een vergadering is gehouden. Hij was van meening dat ioen de benoeming zou geschieden, doch toen werd er gesproken over de verordening tot heffing van keurloonen voor de vee- en vleeschkeuring. Deze verorde ning moet uniform zijn en men vreest dat er in een gemeente oppositie tegen gevoerd zal worden. Sollicitanten voor de betrekking zijn er reeds, doch hij heeft er nog geen enkele zien opdagen. Thans ziet men den heer De Jong weer loopen. Michael. Deze heeft zich, zooals een advertentie in de courant zegt, tijdelijk weer beschikbaar gesteld. De heer Van der Hoeven zegt Vrijdag 1.1. de zaak nog eens onderzocht te hebben en hij heeft toen vernomen van den Secretaris van Waalwijk, dat de benoeming a.s. Vrijdag zal plaats hebben. De Voorzitter zegt dat hem daar nog niets van bekend is en hij ook nog geen oproeping vooreen te houden vergadering heeft ontvangen. Nu kan Vrijdag toch wel vergadering worden gehouden, want in den regel krijgt men de oproepingen daarvan eerst eenige dagen van te voren. De Voorzitter deelt vervolgens nog mede dat de wethouder van Waspik, de heer Rubbens, aanvankelijk heeft verklaard dat Waspik ook weer zou aansluiten en nu hebben de stemmen gestaakt daarover. Michael. Ja en nü was de heer Rubbens weer tegen aansluiting bij Waalwijk. Dezer dagen heeft een raads vergadering plaats gehad en weer staakten de stemmen. Toen werd een voorstel van den heer Pruijssers in omvraag gebracht om wel bij Waalwijk aan te sluiten en ook daarover staakten de stemmen, zoodat de beslissing weer tot eene volgende vergadering is aan gehouden. De leden van den Boeren bond, dus de veehouders, zijn voor aansluiting bij Waalwijk. Een sollicitant, iemand uit Numans- derp, is hier geweest. Voorzitter Er is ook nog gezegd dat, zoo Waspik niet aansluit, de vee arts dient te wonen onder Vrijhoeve- Capelle en sluit Waspik wel aan, dan in Capelle. De heer Michael merkt nog op dat een vergadering eens expres op Zater dag is gehouden, opdat ook de Burge meester van Waspik dan zou komen. Alhoewel echter de vergadering op diens verzoek niet op Donderdag werd gehouden, doch op Zaterdag, kwam hij toch niet. Daarna wordt de vergadering ge sloten. nen en willen steunen. Door applaus gaf de vergadering haar instemming met het gesprokene te kennen en besloten werd opnieuw de actie in gang te zetten van het comité ter behartiging der belangen van de Brabantsche industrie. R. K. Werkgeversvereniging in het Bisdom Den Bosch. JAARVERGADERING Inleiding dr. Kortenhorst ovet de loon politiek der gemeenten i.vm. de loonen in het particulier bedrijf. Door de R K. Werkgevers-Vereeni- ging in het Bisdom den Bosch werd Zaterdagmiddag in het gebouw der Vereeniging van Tilburgsehe fabrikan ten van Wollenstoffen te Tilburg de aarvergadering gehouden. De vergadering, die goed was be zet, stond onder leiding van den voor zitter, den heer W. Huijsmans uit zindhoven, die in het bijzonder welkom leette den Voorzitter der Alg. R.K. Werkgeversvereniging, den heer J.P. Asselbergs uit Bergenopzoom, den secretaris-inleider dr- L. G Kortenhorst uit Amsterdam en de Voorzitters der Kamers van Koophandel. Aan de orde komt de behandeling van verschillende zaken van huishou delijken aard, o.w. de vaststelling van het jaarverslag benoeming der com missie voor het nazien der rekeningen over 1923, waarin werden benoemd de heeren F Mutsaerts Sr., H. v. Dooren en E, Janssens. Aan den penningmeester, den heer bJico Aelen, werd dank gezegd voor Bestuursverkiezing. Alvorens de bestuursverkiezing aan de orde kwam, werd door het oudste bestuurslid, den heer H. Holtus ui Helmond, krachtig aangedrongen te zorgen den heer Huijsmans als voor zitter te herkiezen. De heer Huijsmans had in een zeer waardeerend schrijven voor al zijn medebestuurders te kennen gegeven dat hij na rijp beraad beslo ten was een herbenoeming als voor zitter of bestuurslid niet weer te aan vaarden. Door de Vereeniging werd dit zeer betreurd en van verschillende zijden werd op den voorzitter drang uitgeoefend terug te komen op zijn besluit. De voorzitter der federatie, de heer Asselberg, deed ook zijn invloedrijke stem in deze hooren, prees de uitste kende eigenschappen van den heer Huijsmans en verzocht hem dringend in het belang der organisatie op zijn besluit terug te komen. Bij de hierop volgende stemming verkreeg de heer Huijsmans 39 van de 40 uitgebrachte stemmen. De heer Huijsmans, motiveerend zijn besluit, betreurde het. dat de stemming deze uitslag had en zeide noodgedwon gen voor den aandrang te bezwijken zoodat hij voorloopig de herbenoeming aannam. De periodieke verkiezing had to uitslag dat in het bestuur werden herbenoemd de heeren L. de Beer Tilburg; Nico Aelen, Tilburg; H Holtus, Helmond en W. Huijsmans te Eindhoven. In de vacature-J Terwind Arnhem werd gekozen de heer J. v. d Loo, Beek bij Nijmegen, terwijl de vacature-Chr Houtman 's-Bosch nog niet werd aangevuld. Het woord werd hierop verieenc aan dr Kortenhorst tot het houden zijner inleiding over loonpolitiek der gemeenten i.v.m. de loonen in het particuliere bedrijf. Inleiding dr. Kortenhorst. De spreker had de volgende conclu sies gesteld 1. Voor een groot deel wordt de huidige economische wereld-crisis ver oorzaakt door storingen in het verbruik, door de sterk verminderde koopkracht van vele volkeren II Eik land moet er daarom op be dacht zijn. dusdanig te produceeren, dat de producten weder gekocht kunnen worden III. De Nederlandsche bevolking kan gezien haar sterken aanwas in de toekomst alleen bestaan, wanneer aan de Nederlandsche industrie de kans gegeven wordt, thans het hoofd boven wafer te houden. IV. De noodzakelijke verlaging der productiekosten, mede door loonsver laging en werktijd-verlenging, wordt sterk geremd door de loonpolitiek van vele gemeenten. Mede door deze loonpolitiek zijn de belastingen, die op de industrie druk ken, ondragelijk geworden, zijn de finantien van vele gemeenten ontwricht en zijn de diensten, die de overheid bewijst niet in verhouding tot de draagkracht der consumenten. V. De loonen in de particuliere on dernemingen zijn in verhouding tot die, welke de gemeenten betalen, veel sterker gedaald. Hierdoor is een onevenwichtigheid ontstaan in de belooning van gelijk- soortigen arbeid door particulieren en door de gemeentelijke overheid. VI Het gevolg hiervan is, dat de kosten van levensonderhoud niet zoo danig zijn gedaald, dat de industrie een basis der loonsbepaling vinden kan, waardoor eenerzijds de arbeiders een merkwaardig bestaan verzekerd krijgen en anderzijds aan de buiten- landsche concurrentie het hoofd kan worden geboden. VII. Bovendien werken de loonsvoor waarden in vele gemeenten de bereid heid der industrie-arbeiders, om met lagere loonen enz. genoegen te nemen, tegen VIII De betrekkelijk hooge loonen der gemeente-arbeiders hebben tot ge volg, dat de druk van de economische crisis, meer dan noodig is, gelegd wordt op de industrie (werkgevers zoowel als arbeiders), en dat de werk loosheid onder de industrie-arbeiders wordt gestimuleerd. De welvaart van het gemeente personeel handhaaft zich ten koste van de arbeiders in particu liere bedrijven, IX. Bij de beoordeeling der loonen in de gemeente-bedrijven dient men rekening te houden met de bijzondere voordeden, die het gemeente-personeel veelal boven de particuliere arbeiders geniet. X. Het is gewenscht, dat bij hei vaststellen der loonen in de gemeenten, de gemeente-besturen het advies inwin nen ook van de organisaties der werk gevers ter plaatse, teneinde tot norma lisatie van arbeidsvoorwaarden te ge raken. Men moet, aldus inleider, mijn be toog niet beschouwen los van het schema der economische politiek onzer werkgevers-organisaties. Voor verschil lende groepen heeft spr reeds het woord gevoerd, waarbij steeds aan den eisch is vastgehouden, dat de loonpo litiek der overheidsbedrijven e.d. zich aan de gewijzigde omstandigheden moet aanpassen. Met schroom wordt steeds over salarissen der ambtenaren gezwegen en in deze maakt de heer Krijgsman weihouder te 's-Bosch, een gunstige uitzondering. Spr. verklaart gaarne in vele opzichten de zienswijze van den heer Krijgsman te deelen. Wanneer spr. hier handelt over de loonpolitiek der gemeenten, dan moet men niet verwachten dat hij zeggen zal dat de gemeente arbeiders de crisis hebben veroorzaakt of zelfs dal zij de voornaamste oorzaak daarvan zijn. Wel is hun bezoldiging een belangrijk ver schijnsel bij deze crisis. Dit wenscht spr. voorop te stellen om alle misver stand te voorkomen. In de politiek speelt het loonvraag- stuk een groote rol. Zoodra deze in het spel komt, worden de gedachten vertroebeld. Ook het georganiseerd overleg spreekt in deze een woordje mede. Men zou nu nog kunnen vragen of de onsocialiseering niet een onder werp is, dat met de loonbepalingen samenhangt en tenslotte of de autono mie der gemeente ook geen groote rol speelt in het vraagstuk. Spr. zal zich echter buiten dit alles houden en zich beperken tot het terrein door zijn con clusies afgepaald. Na deze inleiding komt spr. tot de behandeling zijner drie eerste conclu sies, die hij als axioma's beschouwt en waaraan hij slechts weinig behoeft toe te voegen. Komend tot zijn eigenlijk onderwerp stelt spr. vast dat loonsverlaging en werktijdverlenging de meest belangrijke factoren zijn om tot verlaging der pro ductie-prijzen te komen. In de industrie heeft men daartoe dan ook reeds aller- wege zijn toevlucht genomen en alge meen kan worden vastgesteld dat in de industrieele kringen wordt gevoeld, dat men die weg op moet. De loonpo litiek der gemeenten is daartegen evenwel een sterke rem. Mede door deze loonpolitiek der gemeenten zijn de belastingen ondraaglijk geworden daardoor zijn de diensten ontwricht en de verhoudingen verloren gegaan tusschen het overheids- en particuliere bedrijf. Om dit duidelijk temaken geeft spr. een aantal cijfers uit de brochure van de Mij. van Nijverheid. Aan de hand van deze cijfers trekt hij verschillende conclusies. In verband hiermede brengt spr. lof aan de werkgevers ver- eeniging Tilburg, die op zulk een af doende wijze de gemeente-begrooting aan een scherpe analyse heeft onder worpen. Na aangetoond te hebben dat door de aanstelling en handhaving van een overgroot aantal ambtenaren de belas ingen in de gemeenten zeer worden gedrukt, welke druk voor het grootste gedeelte op de industrie neerkomt, gaat spr aantoonen hoe dit noodzakelijk verhooging der productiekosten mede brengt. Wil men tot meer gezonde toestanden romen, dan zal er normalisatie moeten Komen tusschen de loonen in het overheids- en particulier bedrijf. Spr. doet duidelijk uitkomen, waarin de groote verschillen zijn gelegen. Bij het overheidspersoneel bestaan nog alle soort van voordeelen, die men in iet particuliere bedrijf niet geven kan. Noodzakelijk zal het dan ook zijn een eind te maken aan de bevoorrechting der arbeiders in het overheidsbedrijf, want tenzij daarin een betere verhou ding wordt gebracht, zal de abnormale toestand niet veranderen. Ten slotte spoort spr. aan om na zijn theoretische beschouwing alles aan te wenden om bij de vaststelling der begrootingen der gemeenten voor 924 allen invloed aan te wenden ten einde te bewerken dat de loonen der gemeenten evenredig gemaakt worden met die, welke gelden en betaald kun nen worden door de particuliere nijver heid Door den heer J. de Vlam, Eindhoven, die de vergadering niet kon bijwonen was schriftelijk eenige aanvulling ge- IB92

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1923 | | pagina 6