Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. EERSTE BLAD. Gemeenteraad. „NOORD-BRABAND" nUMMER 104 WOENSDAQ 19 DECEMBER 1923. 4Se JAARGANG. SJnsATii WAALWIJKSOHB STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoo* N«. 3S, Telegra-AdreaECHO. 2)it nummer bestaat uit Twee bladen WAALWIJK. Openbare vergadering van den raad dezer gemeente op Zaterdag 15 Dec. 1923 des namiddags ten 33/4 uur. Voorzitter WelEd. heer Gragtmans, wethouder. Ongeveer 4 uur opent de Voorzitter de vergadering; afwezig is de heer J. Groenen, die daarvan kennis heeft gegeven. Voorzitter. Ik stel voor de voorlezing van de notulen aan te houden tot eene volgende vergadering, aangezien de Secretaris door de veie werkzaamheden van de laatste dagen, daarmede niet gereed is kunnen komen. AAN DE ORDE 1. Ingekomen stukken. a. Aangehuuden adres van Pijnen burg e.a. om bij de halte Baardwijk en in de Sticht loopende naar de Mr. Loeff- straat, eenige lichtpunten te willen aanbrengen. Voorzitter. Door de directeur van de gasfabriek wordt voorgesteld om daar 7 lantaarns en dan op 100 M afstand van elkaar, te plaatsen en deze te doen branden tot elf uur. In de maanden Juli en Augustus zullen de lampen niet branden alsmede bij lichte maan. De kosten worden dan geraamd op f369.98 per jaar. Burg. en Weth. stellen voor met dit voorstel accoord te gaan. Bij de vorige berekening der kosten was op een langer branduur gerekend en dat is niet noodig Oomens. Ik denk dat de menschen daar zeer tevreden zullen zijn. Het is er niet om te doen om de zaak duur te maken, maar om 's avonds maar iets te kunnen zien. Ik twijfel er niet aan of ze zullen er daar allemaal goed mee tevreden zijn. Van Driel. Wanneer is die Zomertijd. Voorzitter, juli en Augustus. Verder zal er zooveel mogelijk bezuinigd worden als maar kan. Met algemeene stemmen wordt hier na dit voorstel aangenomen. 2. Vaststelling van het vermenigings- vuldigingscijfer voor de gemeentelijke inkomstenbelasting 1923/24. In hun prae-advies wijzen Burg. en Weth. er op, dat het zuiver inkomen der aangiftebiljetten voor 1922/1923 f2.159 784 bedroeg tegen f 1.862.572 voor 1923/1924, eene vermindering dus van 8 pCt Op grond daarvan is men geneigd aan te nemen, dat ook na de vermindering der schattingsaanslagen minstens dat percentage zal beloopen. Neemt men gemakshalve aan een vermindering van 10 pCt. en een gemiddelde dus van f 1000 per aanslag, dan zal het totaal zuiver inkomen der schattingsaarslagen bedragen 1739 m. f 1000 is f 1.739.000. Het totaal zuiver inkomen zou dus kunnen worden geschat op f 1.862.572 plus f 1.739.000 is f3 601.572. Burg. en Weth. stellen voor het vermenigingsvuldigingscijfer op 4 te brengen Aangenomen. 3. Wijziging der tarieven voor de levering van electriciteit. Voorzitter. De redactie van de tarief bepaling in een vorige vergadering vastgesteld, is van dien aard dat deze verkeerd kan worden gelezen. De redactie van de bepaling smb C, zoo zeggen B. en W. in hun preadvies geeft bij nader inzien niet hunne aan vankelijke bedoeling weer. Zooals uit het advies van 8 Augustus is gebleken, is het voor het bedrijf van het aller grootste belang, dat de dagbelasting (buiten spertijd) zoo weinig mogelijk schuift over de avondbelasting (in spertijd) omdat deze overschtuiving de maximale belasting over een slechts korte periode niet gecompenseerd wordt door een beduidende afname. Om de industrieelen te prikkelen de maximale belasting in de lichtperiode zoo min mogelijk op te voeren, is op het K.W.U.-tarief een bijslag gelegd van f0.20 voor stroomafname in de licht periode. Door de bepaling evenwel dat ook deze bijslag factor is bij de bere kening van den totaalprijs, die naar het bepaalde sub C van het tarief niet beneden de f0.10 per KW.U. mag dalen, doet zich het geval voor, dat bij het afloopende tarief de K W U prijs ook met den bijslag voor de lichtperiode, daalt beneden f010 per K.W U. De prijs van f0 10 wordt dan weliswaar toch aangehouden, doch het effect dat met den bijslag werd beoogd, ni. krachtafname in de licht periode zooveel mogelijk te beperken, gaat op die wijze geheel verloren. De verbruiker heeft er in dat geval geen belang meer bij, in die periode toe te zien op een lage belasting, omdat hij in het hier gegeven geval bij een af name die den prijs doet dalen tot be neden f 0 10 daarmede toch voor zich geen voordeel meer kan bereiken. Daarom stellen Burg. en Weth. voor voortaan te lezen De prijs per K.W U. zal met toepassing van den hiervoor vermelden factor, met uitzondering van den bijslag op den K.W.U.-prijs be- bedoeld sub 2e van de bepaling B nimmer dalen beneden f 0 10 p. K.W.U. buiten meter en toestellhuur. De Graaff. Dus ze moeten nu sper- uren betalen en huur van een meter en dan kan het niet minder kosten dan 10 cent Smolders. Met de aan de orde zijnde redactie-wijziging van het pas vastge stelde tarief voor de levering van elec triciteit, biedt zich de gelegenheid om over het vastgestelde tarief nog iets te zeggen. De raad heeft die nieuwe tarieven toen vastgesteld met het doel de indus trie ter wille te zijn. Nu het op de practische toepassing aankomt valt het echter tegen Als we b.v. uit de afge- loopen tarieven een greep doen. zeg bij een verbruik van 300 tot 350 K. W.U. is de prijs 7 cent per K.W.U., dan leerde men daar uit dat voor iedere K W.U. 7 cent betaald moest worden. Iets anders is er moeilijk uit te lezen en meerdere leden met mij namen het zoo op. In de practijk worden de tarie ven anders toegepast. Van 1 tot 50 K.W.U. moet men 10, voor de verbruikte K W.U, van 50 tot 100 9'/2, van de 100 tot 150 9 cent per KWU. betalen enz. Behalve de ingewikkelde bereke ning is het een tegenvaller en zullen er maar slechts enkele der grootste afnemers het batig saldo, op de be grooting geraamd, ten goede komen. Van meer dan eene zijde heb ik dit vernomen en aan de juistheid daarvan behoef ik niet te twijfelen. Dit nu doet onaangenaam aan en is een groote tegenstelling van de bezuiniging. Aan de eene zijde moet ingekrompen worden en aan den anderen kant komen aanmerkelijke bedragen van enkele ten goede. Dit is het, mijnheer de Voorzit ter, waar ik op wil wijzen. Met de voorgestelde wijziging kan ik mij volkomen vereenigen, daar wordt althans nog een maas mee gestopt in het net. Voorzitter. Wij wisten wel vooruit dat alleen de zeer groote verbruikers daarvan zouden profiteeren, alhoewel, als de kleinere fabrikant wat meer verbruikt, deze ook nog een voordeel kan behalen. Zooals nu was, zouden de speruren niet betaald behoeven te worden, maar nu zullen ze achter hun broek worden gereden Smolders. Aanvankelijk heb ik dezen maatregel ook toegejuicht, doch als ik geweten had dat dit offer alleen maar voor een paar menschen moet worden gebracht, dan zou ik anders gesproken hebben en ik geloof dat, ware de raad (<Trrrr>)"^WAA LW DOOR. ERVARING STERK. Door den heer Van Veen is een en ander nagegaan en die stelt nu voor om voor oud-Waalwijk en voormalig Besoijen op 5'/2 M van de as van den weg en voor voormalig Baardwijk op 6 M. Dan zijn er slechts enkele huizen die er wat mee te maken hebben, zoo o.a. in voormalig Besoijen de huizen van Van Delft en van De Rooij al. Die hebben daar zelfs al veel mee te maken, want dat huls van Van Delft stond daar maar 1.10 M uit de as van den weg en dat van De Rooij 2.20 M. Van Van Delft moet dus minstens een paar meter af en van De Rooij ook nog wat Oomens. Het zal toch moeilijk wor den om de rooilijn altijd te volgen. goed op de hoogte geweest, men dien uitslag niet zou hebben gehad De heer de Graaff gelooft niet dat thans reeds is te zeggen of de middel matige gebruiker op 't oogenblik een j voordeel kan behalen, is dit niet het geval, dan kan later het tarief weer worden herzien. Voorzitter. Voor proef moet het zoo maar eens vastgesteld worden, werkt j het verkeerd, dan kunnen wij het nog veranderen. De heer Smolders meent dat het nieuw vastgestelde tarief voor de mid delmatige verbruikers een tegenvaller j is geweest. De heer de Graaff is het er mee eens dat de winst aan de groote ver bruikers is ten goede gekomen. Oomens. Dat is nog niet in orde, dat hoor ik wel, 't Moet nu ook nog maar een proef zijn en zoo zijn, dat we de klein industrie altijd nog tege moet kunnen komen als dat blijkt noodig te zijn. Veronderstel dat een groep fabrikanten met een groote productie er van profiteeren en nog veel minder voor kracht behoeven te betalen dan de andere fabrikanten, dan weet ik het wel Ik hoop dat dit verd maar nooit bewaarheid wordt, want dat zou verschrikkelijk zijn Ik weet wel, ze komen dan met„we leggen zelf een motor" of wat ook, maar dat is allemaal maar bangmakerij, dat is allemaal maar comedie, ze gaan zoo maar niet loopen. Voorzitter. Ik geloof dat de heeren zich zoo ongerust niet behoeven te maken. Laten wij het zoo maar eens in de practijk bezien. 4. Vaststelling van een rooilijn voor de Grootestraat, het Westeinde, hei Hoogeind, de Minister Loeffstraat en het Laageind. Voorzitter. Ik heb wel eens gehoord dat er voor Waalwijk al eens een rooilijn is vastgesteld, maar er is ner gens iets van te vinden en aangezien er nog al eens gebouwd wordt is het noodig dat er een rooilijn is opdat men weet waar men zich dan aan heeft te houden. Voorzitter. Dat zal toch aan den raad liggen. Net zooals daar nu met die huizen het geval is, kan men er toch niets aan doen. Van Driel. Dus dan wordt die menschen grond ontnomenwordt daar eenige vergoeding voor gegeven Voorzitter Neen. Van Driel. Dat zou ik toch wel doen, want die menschen moeten nu toch meer achteruit gaan bouwen en kunnen dus niet de oude fundamenten gebruiken. Bovendien kunnen er zich nog andere factoren voor doen Zooals b.v. hier nu al het geval is, kan men niet achteruit bouwen omdat men direct stuit tegen een woning en men moet vóór eenige meters missen. Voor een bedrijf kan dat heel wat zeggen en dikwijls groote kosten met zich brengen. Voorzitter. De bezwaren zullen niet zoo groot zijn, want over het algemeen genomen heeft men hier nogal een lange achteruit en dan is het zoo erg niet om een enkele meter of wat naar achteren te bouwen, 't Zijn in de Grootestraat allemaal diepe panden. Aan dezen kant tot aan den Dijk en aan den. Zuidkant bijna allemaal tot aan de Loint. Iets anders is het in de zijstraten. Van Driel. Bij Van Delft zal het nu toch een groote schadepost worden omdat ze niet op de fundamenten kunnen opbouwen. Voorzitter. Ge ziet het bijna nooit dat iemand het op dezelfde fundamenten laat opbouwen. Klijberg. Ik zou geen vergoeding gaan geven, want dan weet men niet waar men blijft. Met algemeene stemmen wordt het voorstel van Burg. en Weth. hierna aangenomen. 5. Wijziging der verordening op de heffing en invordering van een honden belasting. Conform het voorstel van Burg. en Weth. wordt besloten de verordening op enkele plaatsen te wijzigen. Zoo zal voortaan verzuim van aangifte strafbaar worden gesteld. 6. Vaststelling van de gemeente rekening over 1922. De heer Roggeveen wenscht naar aanleiding van het antwoord var. Burg. en Weth. op de door de commissie gemaakte aanmerkingen, even op enkele zaken te wijzen. De gewoonte is hier gaan ontstaan om de vervolgingskosten aan den Deurwaarder, die voor die functie een belooning, zij het een kleine, geniet, te verleenen. Recht heeft hij daarop niet. Vroeger toen men daarmede is begonnen, be stond daartegen geen groot bezwaar omdat het aantal herinneringen veel geringer was dan tegenwoordig. Bo vendien waren die kosten nog niet zoo hoog, doch thans zijn deze ge bracht van 5 op 15 cent, van 10 op 25. Ook de kosten van een dwangbe vel zijn aanmerkelijk verhoogd zoodat de opbrengst ruim f 800 heeft bedra gen. De bedoeling kan het nooit zijn dat een opbrengst door den deurwaar der mag worden behouden. Dat dit vroeger in handen van de politie is gegeven, is maar gedaan dat het meer indruk zou geven. Hij zou dan ook voor willen stellen dit bedrag aan de gemeente te doen toe komen. Mocht het salaris van f 25 te gering zijn dat men dan wat hooger, wat meer betaalt daarvoor, maar laat de opbrengst van de vervolgingskosien aan de gemeente komen. Vroeger was zulks bij het Rijk ook zoo het geval doch ook daar heeft men verandering in gebracht en had men dat niet ge daan, dan zouden de Rijksdeurwaar ders menschen zijn geworden met ont zaglijk groote inkomsten. Vervolgens geeft hij in overweging om de waarschuwingen en aanmanin gen met de post te verzenden. Den inspecteur kan dan voor het beteeke- nen eene redelijke vergoeding worden gegeven. In het preadvies wordt door Burg. en Weth. er op gewezen dat de kos ten van vervolging steeds zijn geko men aan de ambtenaren belast met de uitreiking van waarschuwingen en aanmaningen. Bij de aanstelling van den tegen- woordigen deurwaarder werd hem eene vaste belooning toegekend van f 25 per jaar, plus de kosten van uitge reikte waarschuwingen enz. ongeacht of de gelden al dan niet binnenkwa men, terwijl thans slechts wordt uit betaald hetgeen ontvangen wordt Het aan den deurwaarder uitbetaal de wordt door dezen weer verdeeld onder de agenten van politie, naar verhouding van het aantal door hen uitgereikte waarschuwingen en aanma ningen. De kosten van beteekening van dwangbevelen komen hem even wel alleen ten goede. Alhoewel er geen geschreven in structie voor den deurwaarder bestaat aan welke hij het recht zou kunnen verleenen tot uitkeering van ontvangen vervolgingskosten, achten wij het toch niet juist dat achteraf zou worden teruggekomen op een regeling die steeds heeft gegolden. Voor de toe komst wordt overwogen verzending der waarschuwingen en aanmaningen per post. Voorzitter. Vroeger kwam dat alles zelden voor. Als dat zoo eens een keer of twee of drie per jaar gebeurde was het veel, maar nu het er honder den zijn geworden voel ik ook wel wat voor het voorstel van den heer Roggeveen, 't Kan, zooals het nu is, nooit de bedoeling zijn geweest. De heer Smolders kan zich met den gedachtengang van den heer Rogge veen in deze wel vereenigen. Zelfs heeft hij er over nagedacht of over 1923 daar nog mee moet worden doorgegaan. Weliswaar is 1923 bijna ten einde doch nog zeer vele stukken moeten op het laatst van het jaar worden be- leekend en dat zou hij al aan de ge meente laten ten goede komen, vooral nu alles nog wel niet zal zijn uitbe taald De heer Klijberg geeft in overweging daartoe nu niet over te gaan doch deze met ingang van 1924 pas in werking te doen treden aangezien het zoo moeilijk is het reeds ontvangen geld te laten terugbetalen. De heer Smolders kan niet oordeelen in hoeverre reeds uitkeering heeft plaats gehad. Is dif nog van beteeke- nis dan zou, zooals hij aangeeft, nog goed zijn te doen. De heer Eibers zou het onbillijk vinden, een dergelijke bepaling van terugwerkende kracht te doen maken en acht het dan ook veel wenschelijker te besluiten zooals door den heer Klijberg is aangegeven. Na nog eenige bespreking wordt besloten de opbrengst van de in de toekomst te beteekenen stukken in de gemeentekas te doen storten. De heer Roggeveen ziet voorts niet in waarom het noodig is om stukken als aanmaningen en waarschuwingen van personen die elders zijn gaan wonen, in handen te geven van ont vangers daar ter plaatse. Met kan deze zaken allemaal veel beter per post zenden en alleen de stukken die be- teekend moeten worden aan den ont vanger zenden.' Met deze maatregel toe te passen zal men aanmerkelijk voordeel behalen aangezien de ont vangers alle uit te reiken stukken in rekening brengen of het geld binnen gekomen is of niet. De Voorzitter zegt toe dat hiervan nota zal worden genomen. De heer Smolders zegt in het ant woord van Burg en Weth. te hebben gezien dat behalve de f 40 toelage voor onderhoud van een rijwiel, altijd aan de politie vrije carbid is verstrekt voor verlichting van de rijwielen voor zoo- De Echo van Waalwijksche en Langslraatsehe Courant, Dit Ma4 raneUJiLt WO®N BDAG IN ZATBBDAG. AbounemenUprlj l per I maande» 1.26. Franco per poet door het geheele rljk 1.40. Brie yea, Ingeeonden i takken, gelden ftraneo te eenden aan den Ultgerer. PrU« der Adrertentian M cent per regel; minimum 1.60, Reclame» 40 cent per regel, contract flink rabat. Adrertentlin moeten Woensdag ra Vrijdag dea morgen* om altarlijk 0 ra In en* bralt •Ua, MAATSCHAPPIJ VAN VERZEKERING OP HET LEVEN

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1923 | | pagina 1