Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
EERSTE BLAD.
Gemeenteraad.
„NOORD-BRABAND"
nUMMER 104
WOENSDAQ 19 DECEMBER 1923.
4Se JAARGANG.
SJnsATii
WAALWIJKSOHB STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoo* N«. 3S, Telegra-AdreaECHO.
2)it nummer bestaat uit Twee
bladen
WAALWIJK.
Openbare vergadering van den raad
dezer gemeente op Zaterdag 15 Dec.
1923 des namiddags ten 33/4 uur.
Voorzitter WelEd. heer Gragtmans,
wethouder.
Ongeveer 4 uur opent de Voorzitter
de vergadering; afwezig is de heer
J. Groenen, die daarvan kennis heeft
gegeven.
Voorzitter. Ik stel voor de voorlezing
van de notulen aan te houden tot eene
volgende vergadering, aangezien de
Secretaris door de veie werkzaamheden
van de laatste dagen, daarmede niet
gereed is kunnen komen.
AAN DE ORDE
1. Ingekomen stukken.
a. Aangehuuden adres van Pijnen
burg e.a. om bij de halte Baardwijk en in
de Sticht loopende naar de Mr. Loeff-
straat, eenige lichtpunten te willen
aanbrengen.
Voorzitter. Door de directeur van
de gasfabriek wordt voorgesteld om
daar 7 lantaarns en dan op 100 M
afstand van elkaar, te plaatsen en deze
te doen branden tot elf uur. In de
maanden Juli en Augustus zullen de
lampen niet branden alsmede bij lichte
maan. De kosten worden dan geraamd
op f369.98 per jaar.
Burg. en Weth. stellen voor met dit
voorstel accoord te gaan. Bij de vorige
berekening der kosten was op een
langer branduur gerekend en dat is
niet noodig
Oomens. Ik denk dat de menschen
daar zeer tevreden zullen zijn. Het is
er niet om te doen om de zaak duur
te maken, maar om 's avonds maar
iets te kunnen zien. Ik twijfel er niet
aan of ze zullen er daar allemaal goed
mee tevreden zijn.
Van Driel. Wanneer is die Zomertijd.
Voorzitter, juli en Augustus. Verder
zal er zooveel mogelijk bezuinigd
worden als maar kan.
Met algemeene stemmen wordt hier
na dit voorstel aangenomen.
2. Vaststelling van het vermenigings-
vuldigingscijfer voor de gemeentelijke
inkomstenbelasting 1923/24.
In hun prae-advies wijzen Burg. en
Weth. er op, dat het zuiver inkomen
der aangiftebiljetten voor 1922/1923
f2.159 784 bedroeg tegen f 1.862.572
voor 1923/1924, eene vermindering dus
van 8 pCt Op grond daarvan is men
geneigd aan te nemen, dat ook na de
vermindering der schattingsaanslagen
minstens dat percentage zal beloopen.
Neemt men gemakshalve aan een
vermindering van 10 pCt. en een
gemiddelde dus van f 1000 per aanslag,
dan zal het totaal zuiver inkomen der
schattingsaarslagen bedragen 1739 m.
f 1000 is f 1.739.000. Het totaal zuiver
inkomen zou dus kunnen worden
geschat op f 1.862.572 plus f 1.739.000
is f3 601.572.
Burg. en Weth. stellen voor het
vermenigingsvuldigingscijfer op 4 te
brengen
Aangenomen.
3. Wijziging der tarieven voor de
levering van electriciteit.
Voorzitter. De redactie van de tarief
bepaling in een vorige vergadering
vastgesteld, is van dien aard dat deze
verkeerd kan worden gelezen.
De redactie van de bepaling smb C,
zoo zeggen B. en W. in hun preadvies
geeft bij nader inzien niet hunne aan
vankelijke bedoeling weer. Zooals uit
het advies van 8 Augustus is gebleken,
is het voor het bedrijf van het aller
grootste belang, dat de dagbelasting
(buiten spertijd) zoo weinig mogelijk
schuift over de avondbelasting (in
spertijd) omdat deze overschtuiving de
maximale belasting over een slechts
korte periode niet gecompenseerd
wordt door een beduidende afname.
Om de industrieelen te prikkelen de
maximale belasting in de lichtperiode
zoo min mogelijk op te voeren, is op
het K.W.U.-tarief een bijslag gelegd van
f0.20 voor stroomafname in de licht
periode. Door de bepaling evenwel dat
ook deze bijslag factor is bij de bere
kening van den totaalprijs, die naar het
bepaalde sub C van het tarief niet
beneden de f0.10 per KW.U. mag
dalen, doet zich het geval voor, dat
bij het afloopende tarief de K W U
prijs ook met den bijslag voor de
lichtperiode, daalt beneden f010 per
K.W U. De prijs van f0 10 wordt dan
weliswaar toch aangehouden, doch
het effect dat met den bijslag werd
beoogd, ni. krachtafname in de licht
periode zooveel mogelijk te beperken,
gaat op die wijze geheel verloren. De
verbruiker heeft er in dat geval geen
belang meer bij, in die periode toe te
zien op een lage belasting, omdat hij
in het hier gegeven geval bij een af
name die den prijs doet dalen tot be
neden f 0 10 daarmede toch voor zich
geen voordeel meer kan bereiken.
Daarom stellen Burg. en Weth. voor
voortaan te lezen De prijs per K.W U.
zal met toepassing van den hiervoor
vermelden factor, met uitzondering van
den bijslag op den K.W.U.-prijs be-
bedoeld sub 2e van de bepaling B
nimmer dalen beneden f 0 10 p. K.W.U.
buiten meter en toestellhuur.
De Graaff. Dus ze moeten nu sper-
uren betalen en huur van een meter
en dan kan het niet minder kosten dan
10 cent
Smolders. Met de aan de orde zijnde
redactie-wijziging van het pas vastge
stelde tarief voor de levering van elec
triciteit, biedt zich de gelegenheid om
over het vastgestelde tarief nog iets te
zeggen.
De raad heeft die nieuwe tarieven
toen vastgesteld met het doel de indus
trie ter wille te zijn. Nu het op de
practische toepassing aankomt valt het
echter tegen Als we b.v. uit de afge-
loopen tarieven een greep doen. zeg
bij een verbruik van 300 tot 350 K.
W.U. is de prijs 7 cent per K.W.U.,
dan leerde men daar uit dat voor iedere
K W.U. 7 cent betaald moest worden.
Iets anders is er moeilijk uit te lezen
en meerdere leden met mij namen het
zoo op. In de practijk worden de tarie
ven anders toegepast. Van 1 tot 50
K.W.U. moet men 10, voor de verbruikte
K W.U, van 50 tot 100 9'/2, van de
100 tot 150 9 cent per KWU. betalen
enz. Behalve de ingewikkelde bereke
ning is het een tegenvaller en zullen
er maar slechts enkele der grootste
afnemers het batig saldo, op de be
grooting geraamd, ten goede komen.
Van meer dan eene zijde heb ik dit
vernomen en aan de juistheid daarvan
behoef ik niet te twijfelen. Dit nu doet
onaangenaam aan en is een groote
tegenstelling van de bezuiniging. Aan
de eene zijde moet ingekrompen
worden en aan den anderen kant komen
aanmerkelijke bedragen van enkele ten
goede. Dit is het, mijnheer de Voorzit
ter, waar ik op wil wijzen.
Met de voorgestelde wijziging kan ik
mij volkomen vereenigen, daar wordt
althans nog een maas mee gestopt in
het net.
Voorzitter. Wij wisten wel vooruit
dat alleen de zeer groote verbruikers
daarvan zouden profiteeren, alhoewel,
als de kleinere fabrikant wat meer
verbruikt, deze ook nog een voordeel
kan behalen. Zooals nu was, zouden
de speruren niet betaald behoeven te
worden, maar nu zullen ze achter hun
broek worden gereden
Smolders. Aanvankelijk heb ik dezen
maatregel ook toegejuicht, doch als ik
geweten had dat dit offer alleen maar
voor een paar menschen moet worden
gebracht, dan zou ik anders gesproken
hebben en ik geloof dat, ware de raad
(<Trrrr>)"^WAA LW
DOOR. ERVARING STERK.
Door den heer Van Veen is een en
ander nagegaan en die stelt nu voor
om voor oud-Waalwijk en voormalig
Besoijen op 5'/2 M van de as van den
weg en voor voormalig Baardwijk op
6 M. Dan zijn er slechts enkele huizen
die er wat mee te maken hebben, zoo
o.a. in voormalig Besoijen de huizen
van Van Delft en van De Rooij al.
Die hebben daar zelfs al veel mee te
maken, want dat huls van Van Delft
stond daar maar 1.10 M uit de as van
den weg en dat van De Rooij 2.20 M.
Van Van Delft moet dus minstens een
paar meter af en van De Rooij ook
nog wat
Oomens. Het zal toch moeilijk wor
den om de rooilijn altijd te volgen.
goed op de hoogte geweest, men dien
uitslag niet zou hebben gehad
De heer de Graaff gelooft niet dat
thans reeds is te zeggen of de middel
matige gebruiker op 't oogenblik een j
voordeel kan behalen, is dit niet het
geval, dan kan later het tarief weer
worden herzien.
Voorzitter. Voor proef moet het zoo
maar eens vastgesteld worden, werkt j
het verkeerd, dan kunnen wij het nog
veranderen.
De heer Smolders meent dat het
nieuw vastgestelde tarief voor de mid
delmatige verbruikers een tegenvaller j
is geweest.
De heer de Graaff is het er mee
eens dat de winst aan de groote ver
bruikers is ten goede gekomen.
Oomens. Dat is nog niet in orde,
dat hoor ik wel, 't Moet nu ook nog
maar een proef zijn en zoo zijn, dat
we de klein industrie altijd nog tege
moet kunnen komen als dat blijkt
noodig te zijn. Veronderstel dat een
groep fabrikanten met een groote
productie er van profiteeren en nog
veel minder voor kracht behoeven te
betalen dan de andere fabrikanten, dan
weet ik het wel Ik hoop dat dit verd
maar nooit bewaarheid wordt, want
dat zou verschrikkelijk zijn Ik weet
wel, ze komen dan met„we leggen
zelf een motor" of wat ook, maar dat
is allemaal maar bangmakerij, dat is
allemaal maar comedie, ze gaan zoo
maar niet loopen.
Voorzitter. Ik geloof dat de heeren
zich zoo ongerust niet behoeven te
maken. Laten wij het zoo maar eens
in de practijk bezien.
4. Vaststelling van een rooilijn voor
de Grootestraat, het Westeinde, hei
Hoogeind, de Minister Loeffstraat en
het Laageind.
Voorzitter. Ik heb wel eens gehoord
dat er voor Waalwijk al eens een
rooilijn is vastgesteld, maar er is ner
gens iets van te vinden en aangezien
er nog al eens gebouwd wordt is het
noodig dat er een rooilijn is opdat
men weet waar men zich dan aan
heeft te houden.
Voorzitter. Dat zal toch aan den
raad liggen. Net zooals daar nu met
die huizen het geval is, kan men er
toch niets aan doen.
Van Driel. Dus dan wordt die
menschen grond ontnomenwordt
daar eenige vergoeding voor gegeven
Voorzitter Neen.
Van Driel. Dat zou ik toch wel
doen, want die menschen moeten nu
toch meer achteruit gaan bouwen en
kunnen dus niet de oude fundamenten
gebruiken. Bovendien kunnen er zich
nog andere factoren voor doen Zooals
b.v. hier nu al het geval is, kan men
niet achteruit bouwen omdat men direct
stuit tegen een woning en men moet
vóór eenige meters missen. Voor een
bedrijf kan dat heel wat zeggen en
dikwijls groote kosten met zich brengen.
Voorzitter. De bezwaren zullen niet
zoo groot zijn, want over het algemeen
genomen heeft men hier nogal een
lange achteruit en dan is het zoo erg
niet om een enkele meter of wat naar
achteren te bouwen, 't Zijn in de
Grootestraat allemaal diepe panden.
Aan dezen kant tot aan den Dijk en
aan den. Zuidkant bijna allemaal tot
aan de Loint. Iets anders is het in de
zijstraten.
Van Driel. Bij Van Delft zal het
nu toch een groote schadepost worden
omdat ze niet op de fundamenten
kunnen opbouwen.
Voorzitter. Ge ziet het bijna nooit
dat iemand het op dezelfde fundamenten
laat opbouwen.
Klijberg. Ik zou geen vergoeding
gaan geven, want dan weet men niet
waar men blijft.
Met algemeene stemmen wordt het
voorstel van Burg. en Weth. hierna
aangenomen.
5. Wijziging der verordening op de
heffing en invordering van een honden
belasting.
Conform het voorstel van Burg. en
Weth. wordt besloten de verordening
op enkele plaatsen te wijzigen. Zoo
zal voortaan verzuim van aangifte
strafbaar worden gesteld.
6. Vaststelling van de gemeente
rekening over 1922.
De heer Roggeveen wenscht naar
aanleiding van het antwoord var. Burg.
en Weth. op de door de commissie
gemaakte aanmerkingen, even op enkele
zaken te wijzen.
De gewoonte is hier gaan ontstaan
om de vervolgingskosten aan den
Deurwaarder, die voor die functie een
belooning, zij het een kleine, geniet,
te verleenen.
Recht heeft hij daarop niet. Vroeger
toen men daarmede is begonnen, be
stond daartegen geen groot bezwaar
omdat het aantal herinneringen veel
geringer was dan tegenwoordig. Bo
vendien waren die kosten nog niet
zoo hoog, doch thans zijn deze ge
bracht van 5 op 15 cent, van 10 op
25. Ook de kosten van een dwangbe
vel zijn aanmerkelijk verhoogd zoodat
de opbrengst ruim f 800 heeft bedra
gen. De bedoeling kan het nooit zijn
dat een opbrengst door den deurwaar
der mag worden behouden. Dat dit
vroeger in handen van de politie is
gegeven, is maar gedaan dat het meer
indruk zou geven.
Hij zou dan ook voor willen stellen
dit bedrag aan de gemeente te doen toe
komen. Mocht het salaris van f 25 te
gering zijn dat men dan wat hooger,
wat meer betaalt daarvoor, maar laat
de opbrengst van de vervolgingskosien
aan de gemeente komen. Vroeger was
zulks bij het Rijk ook zoo het geval
doch ook daar heeft men verandering
in gebracht en had men dat niet ge
daan, dan zouden de Rijksdeurwaar
ders menschen zijn geworden met ont
zaglijk groote inkomsten.
Vervolgens geeft hij in overweging
om de waarschuwingen en aanmanin
gen met de post te verzenden. Den
inspecteur kan dan voor het beteeke-
nen eene redelijke vergoeding worden
gegeven.
In het preadvies wordt door Burg.
en Weth. er op gewezen dat de kos
ten van vervolging steeds zijn geko
men aan de ambtenaren belast met de
uitreiking van waarschuwingen en
aanmaningen.
Bij de aanstelling van den tegen-
woordigen deurwaarder werd hem eene
vaste belooning toegekend van f 25
per jaar, plus de kosten van uitge
reikte waarschuwingen enz. ongeacht
of de gelden al dan niet binnenkwa
men, terwijl thans slechts wordt uit
betaald hetgeen ontvangen wordt
Het aan den deurwaarder uitbetaal
de wordt door dezen weer verdeeld
onder de agenten van politie, naar
verhouding van het aantal door hen
uitgereikte waarschuwingen en aanma
ningen. De kosten van beteekening
van dwangbevelen komen hem even
wel alleen ten goede.
Alhoewel er geen geschreven in
structie voor den deurwaarder bestaat
aan welke hij het recht zou kunnen
verleenen tot uitkeering van ontvangen
vervolgingskosten, achten wij het toch
niet juist dat achteraf zou worden
teruggekomen op een regeling die
steeds heeft gegolden. Voor de toe
komst wordt overwogen verzending
der waarschuwingen en aanmaningen
per post.
Voorzitter. Vroeger kwam dat alles
zelden voor. Als dat zoo eens een keer
of twee of drie per jaar gebeurde
was het veel, maar nu het er honder
den zijn geworden voel ik ook wel
wat voor het voorstel van den heer
Roggeveen, 't Kan, zooals het nu is,
nooit de bedoeling zijn geweest.
De heer Smolders kan zich met den
gedachtengang van den heer Rogge
veen in deze wel vereenigen. Zelfs
heeft hij er over nagedacht of over
1923 daar nog mee moet worden
doorgegaan.
Weliswaar is 1923 bijna ten einde
doch nog zeer vele stukken moeten
op het laatst van het jaar worden be-
leekend en dat zou hij al aan de ge
meente laten ten goede komen, vooral
nu alles nog wel niet zal zijn uitbe
taald
De heer Klijberg geeft in overweging
daartoe nu niet over te gaan doch deze
met ingang van 1924 pas in werking
te doen treden aangezien het zoo
moeilijk is het reeds ontvangen geld
te laten terugbetalen.
De heer Smolders kan niet oordeelen
in hoeverre reeds uitkeering heeft
plaats gehad. Is dif nog van beteeke-
nis dan zou, zooals hij aangeeft, nog
goed zijn te doen.
De heer Eibers zou het onbillijk
vinden, een dergelijke bepaling van
terugwerkende kracht te doen maken
en acht het dan ook veel wenschelijker
te besluiten zooals door den heer
Klijberg is aangegeven.
Na nog eenige bespreking wordt
besloten de opbrengst van de in de
toekomst te beteekenen stukken in de
gemeentekas te doen storten.
De heer Roggeveen ziet voorts niet
in waarom het noodig is om stukken
als aanmaningen en waarschuwingen
van personen die elders zijn gaan
wonen, in handen te geven van ont
vangers daar ter plaatse. Met kan deze
zaken allemaal veel beter per post
zenden en alleen de stukken die be-
teekend moeten worden aan den ont
vanger zenden.' Met deze maatregel
toe te passen zal men aanmerkelijk
voordeel behalen aangezien de ont
vangers alle uit te reiken stukken in
rekening brengen of het geld binnen
gekomen is of niet.
De Voorzitter zegt toe dat hiervan
nota zal worden genomen.
De heer Smolders zegt in het ant
woord van Burg en Weth. te hebben
gezien dat behalve de f 40 toelage voor
onderhoud van een rijwiel, altijd aan
de politie vrije carbid is verstrekt voor
verlichting van de rijwielen voor zoo-
De Echo van
Waalwijksche en Langslraatsehe Courant,
Dit Ma4 raneUJiLt
WO®N BDAG IN ZATBBDAG.
AbounemenUprlj l per I maande» 1.26.
Franco per poet door het geheele rljk 1.40.
Brie yea, Ingeeonden i takken, gelden
ftraneo te eenden aan den Ultgerer.
PrU« der Adrertentian
M cent per regel; minimum 1.60,
Reclame» 40 cent per regel,
contract flink rabat.
Adrertentlin moeten Woensdag ra Vrijdag
dea morgen* om altarlijk 0 ra In en* bralt
•Ua,
MAATSCHAPPIJ VAN VERZEKERING OP HET LEVEN