IE MO HU HU ZIIIM
Tweede Blad
Gemeenteraad.
Numm. 1. Dinsdag 1 Jan. '24
waalwijk;
Openbare vergadering van den Raad
dezer gemeente op Vrijdag 28 Decem
ber des avonds ten 63/4 uur.
Voorzitter Wethouder Klijberg wegens
ongesteldheid van den heer Gragtmans.
Ongeveer 7 uur opent de Voorzitter
de vergadering en deelt mede dat hij
door ongesteldheid van den heer
Gragtmans deze vergadering moet
voorzitten. Hij roept de clementie der
leden in alsook hunne medewerking.
De notulen der twee voorgaande
vergaderingen worden voorgelezen en
onveranderd goedgekeurd en vastge
steld. Die der laatst gehouden ver
gadering wordt aangehouden tot een
volgende.
Aan de orde:
1. Ingekomen stukken.
a. Schrijven van den heer Gragt
mans, houdende de mededeeling dat
hem door zijn geneesheer eenige dagen
huisarrest is voorgeschreven.
De Voorzitter voegt de wensch daar
aan toe dat hij spoedig moge zijn
hersteld, want hij heeft er groote ver
diensten in dat deze begrooting nog
heden is behandeld.
b. Schrijven van de firma Vine.
Hoifmans Zn. alhier, houdende het
verzoek om de rooilijn met een halven
steen te mogen overschrijden.
De Voorzitter meent dat tegen dit
verzoek geen bezwaar kan bestaan,
vooral ook wijl het bouwplan reeds
was ingezonden vóór de rooilijn was
vastgesteld. Het komt Burg. en Weth.
billijk voor tot wederopzeggings toe
en tegen eene kleine recognitie ver
gunning te vp'leenen.
De heer van der Geld vraagt of de
stoep voor het huis zoo blijft, waarop
de Voorzitter antwoordt dat daarin ver
betering wordt gebracht wijl deze wordt
verlaagd.
Daarna wordt met algemeene stem
men besloten op het verzoek in te gaan.
c. Schrijven van den heer R. de
Ruijter-Verharen, houdende het verzoek
om achter zijn woning voor tijdelijk
gebruik een houten gebouw voor berg
plaats te n neerzetten.
De Vocf iter zegt dat adressant
voornemen is om een steenen fabriek
achter zijp woning op te trekken, doch
voor bergplaats nu een houten gebouw
moet neerzetten.
Wordt met algemeene stemmen be
sloten gunstig op het adres te be
schikker:.
d. Schrijven van de directie van
de Witte Bioscope, houdende de aan
bieding van de him van de plechtige
begrafenis van burgemeester de Sur-
mont de Bas Smeele.
Voorzitter. Ik stel voor deze film
onder dankzegging te aanvaarden.
Met algemeene stemmen wordt daar
toe besloten.
f. Schrijven van Ged, Staten, hou
dende de goedkeuring van de begroo
ting voor 1923.
Wordt voor kennisgeving aangeno
men.
g Schrijven van eenige gezelschap
pen en de Directies van de Bioscopen
houdende het verzoek de belasting op
vermakelijkheden van 20 pCt. te bren
gen op 10 pCt.
In hun preadvies wijzen Burg. en
Weth. er op dat als hoofdzaak wordt
aangevoerd dat de tijdsomstandigheden
de exploitanten van vermakelijkheden
er toe hebben gedwongen, niet alleen
de entréeprijzen te verlagen, doch ook
de belasting-bijslag op die prijzen te
laten vervallen.
Adressanten zeggen daarom dat
thans niet meer het publiek, doch de
exploitanten de belasting betalen. Naar
Burg. en Weth. meenen zijn het alleen
de bioscopen die de belasting niet
meer heffen als bijslag op den entrée-
prijs, voor andere vermakelijkheden
schijnt het evenwel regel te zijn ge
bleven, de belasting afzonderlijk te
laten betalen.
Waar de bioscope-exploitanten vrij
willig de betaling der belasting op zich
genomen hebben, lijkt het Burg. en
Weth. dan ook niet zeer logisch om
thans als argument voor het verzoek
aan te halen, dat van de bruto-ont-
vangst zooveel voor belasting af moet,
dat de exploitatie niet loonend meer
blijft.
Gaarne erkennen ze intusschen dat
ook. al wordt de belasting geheven
boven den entree-prijs, de meeste be
zoekers toch het oog hebben op het
geen in totaal door hen moet worden
betaald, Dat de tijdsomstandigheden
velen dwingen ook op uitgaven voor
vermakelijkheden te bezuinigen, ligt
voor de hand.
Voor Burg. en Weth. blijft deze be-
lastingvorm nog steeds aantrekkelijk,
omdat men deze belasting zich zelf
oplegt, en ze voor een gedeelte ook
wordt betaald door niet-ingezetenen.
Of handhaving van deze belasting
op hetzelfde percentage de opbrengst
dermate zal beinvloeden dat daarvan
niet meer zou zijn te verwachten dan
wanneer de belasting zou zijn vermin
derd als door adressanten wordt ge
vraagd, is een kwestie van waardeering.
Burg en Weth. zijn geneigd aan te
nemen dat een verlaging der belasting
met de helft niet van zooveel invloed
kan zijn dat het bezoek der vermake
lijkheden zou toenemen en dat bij
verlaging dus toch zou kunnen worden
gerekend op een gelijke opbrengst.
Daarom kunnen Burg. 'en Weth.
geen aanleiding vinden om op het
verzoek in te gaan.
De heer Smolders wil op enkele
punten de aandacht vestigen. Op de
eerste plaats komt hem een belasting
van 20 pCt. voor Waalwijk nogal
hoog voor en op de tweede plaats
wil hij de aandacht vestigen op het
argument van adressanten n.l. fat
niet inwilliging van het verzoek tal
kunnen leiden tot het stopzetten van
de bioscope jn een zeker tijdstip van
het jaar tengevolge waarvan dan de
gemeente toch inkomsten moet derven
Door Burg. en Weth. wordt in hun
preadvies gezegd dat, wordt 10 pCt.
gemist, een groot verlies is, doch
men mag veronderstellen dat het be
zoek, toch, doordat steeds mooiere
programma's worden gegeven, steeds
drukker zal worden en dan zal, zoo
er verlies is, dit zeer gering zijn.
Hij durft daarom vertrouwen dat de
raad adressanten willen tegemoet
komen zij het dan niet in die mate
ais is gevraagd.
De heer Roggeveen is het geheel
eens met het voorstel van Burg. en
Weth. Het is bovendien eene belasting
die de menschen zich vrijwillig op
leggen en daar waar de finantieele
nood van de gemeente groot is mag
eene dergelijke bron van inkomsten
niet worden verlaagd. Bovendien is
de berekening van adressanten, die
zeggen 20 pCt. van de bruto ont
vangsten te moeten missen, niet goed.
De Voorzitter merkt op dat het
adres den raad bereikt in een tijd dat
absoluut geen enkele inkomste kan
worden gemist en zeker niet eene
belasting die men zich vrijwillig op
legt. Hij deelt de vrees van den heer
Smolders niet dat wordt niet op 't ver
zoek ingegaan, daardoor voor een tijd
in het jaar de zaak zal worden stop
gezet. Immers, nu die directie steeds
mooiere films geeft ziet men dat steeds
meerderen naat die bioscope gaan.
De heer Van der Geld zou, door
het verschil te deelen, den gulden
middenweg willen bewandelen, en
alleen 10 pCt. van de belasting willen
laten vallen van personen uit Waal
wijk, dus niet van exploitanten eener
vermakelijkheid van buiten de gemeente.
De Voorzitter meent dat dit een te
moeilijke zaak wordt. Hij heeft eens
uitgerekent wat de gemeente toegeeft
indien slechts 5 pCt. wordt verminderd
Dat zou dan nog een nadeel brengen
van f 1225 per jaar. Bovendien, wat
beteekent eene belasting van 5 pCt.
op 25 cent. Andere vermakelijkheden
heffen de belasting boven het entrée,
dat dit door de bioscopen niet is ge
daan mag jammer zijn, doch daarvan
mag de gemeente het kind van de
rekening niet worden
De heer Roggeveen merkt op dat
zulks bovendien niet mogelijk is wijl
bij de belasting geen priviliege bestaat.
De heer Smolders blijft zijne ziens
wijze handhaven Op hetgeen door den
heer Roggeveen is gezegd, dat het een
belasting is die men zich vrijwillig
oplegt, wil hij niets afdingen, doch
met den heer Klijberg is hij het niet
eens als deze niet vreest dat in den
zomer de bioscope zal moeten worden
stopgezet Gaarne geeft hij toe dat de
Directie steeds mooiere programma's
geeft en daardoor aldoor meer publiek
trekt maar ntettegenstaande dat mag
toch verwacht worden dat gedurende
den Zomertijd het bezoek veel minder
druk zal zijn en als dan door de hooge
belasting de exploitatie stop gezet
zou moeten worden zou hij dat voor
de inkomsten van de gemeente jammer
vinden. Daarom stelt hij voor de
belasting van 20 op 15 pCt. terug te
brengen.
De Voorzitter moet dit voorstel ten
sterkste ontraden. Door de commissie
van bezuiniging is alles in het werk
gesteld om de belasting omlaag te
krijgen en om nu de inkomsten van
de gemeente te gaan verminderen zou
z.i. een onverstandige politiek zijn.
De heer Smolders stelt zich voor
dat door 5 pCt. te verminderen het
bezoek zal toenemen tengevolge waar
van de gemeente geen schade komt te
lijden terwijl men de exploitanten
eenigszins ten goede komt.
De heer de Graaff kan zich geheel
en al met het voorstel van Burg. en
Weth. vereenigen. Hij meent dat de
raad een vreemd figuur zou maken
wanneer men een dergelijke luxe belas
ting zou gaan verlagen
De heer Oomens kan de vrees van
den heer Smolders als zou het een strop
voor de bioscope zijn, niet deelen,
want men ziet het daar steeds drukker
worden. Hij acht het dus een over
dreven vrees en het strookt z.i. niet
nut bezuiniging als men op het verzoek
ingaat.
De Voorzitter kan zich evenmin
indenken dat door handhaving van de
belasting het bezoek geringer zal
worden De bewijzen zijn daarvoor
voorhanden. Wordt het voorstel van
den heer Smolders ondersteund, dan
zal hij het in omvraag brengen.
Aangezien dit voorstel alleen door
den heer van der Geld kan worden
ondersteund, kan het niet in omvraag
worden gebracht.
Zonder hoofdelijke stemming wordt
hierna het voorstel van Burg. en Weth.
aangenomen.
2. Vaststelling der gemeente-begroo
ting 1924.
De Voorzitter wil er op wijzen dat
alvorens men tot de algemeene be
schouwingen overgaat betreffende de
straatverlichting nog geen juist cijfer
is te vermelden omdat noggeen rekening
is gehouden met het branden van de
lantaarns bij maanlicht, aangezien daar
omtrent nog geen besluit is genomen.
Vervolgens kan hij ook nog mede-
deelen dat het voerliedenwerk zal
worden aanbesteed. Daardoor verwacht
men bij enkele posten een besparing,
vooraf bij den gemeente-reinigingsdienst
onderhoud van wegen en straten enz.
De heer Roggeveen wil alleen eene
opmerking maken over het staatje dat
Burg. en Weth. omtrent den belasting
druk geven. Voor Waalwijk is dit niet
goed, aangezien men zich heeft vast
gehouden aan 3.3 Nu dit hooger is
wordt dit anders want iemand die in
1923 f13 20 heeft moeten betalen moet
nu f16 50 betalen. Bij een inkomen
van f 2000 heeft men moeten betalen
f 47.50, wordt nu f 67 30 bij een in
komen van f 4000 betaalde men f 135,
wordt nu f18090; bij f5000 eerst
f19180, nu f 235.70 bij f 10 000 eerst
f538 30 nu f717 30, bij f20 000 eerst
f 1339, nu f 1785.30. In aanmerking
moet worden genomen dat het heffings
percentage eerst lager is geweest.
De Voorzitter zegt dat dit staatje
door den secretaris is gemaakt in
hoofdzaak om te doen uitkomen dat
het hier toch niet zoo erg is gesteld
als sommigen wel eens doen uitkomen.
Roggeveen. Als wij het nieuwe tarief,
wat ook moet, nemen, dan zullen wij
wel de hoogste zijn.
Voorzitter. Wij zulien hopen spoedig
weer tot de laagste te behooren.
De heer Smolders heeft door het
staatje den indruk gekregen dat het
met Waalwijk er niet zoo ongunstig
voorstaat. De cijfers van den heer Rog
geveen zijn interessant en werpen weer
een geheel ander licht. Spreker vraagt
of het met de andere genoemde ge
meenten ook gaat als hier, n.l. dat
daar ook eene verhooging van belas
ting valt waar te nemen.
De Voorzitter merkt op dat de secre
taris een vergelijking heeft willen
geven om de juiste verhouding te laten
zien. Daarvoor heeft hij de bestaande
cijfers moeten geven. Het doel daarvan
is alleen om de praatjes, dat het hier
met de belasting zoo verschrikkelijk
is. den kop in te drukken en te doen
zien dat men daaraan niet direct groote
waarde moet hechten.
Hierna wordt overgegaan tot artikeb-
gewijze behandeling van de.begrooting.
Op de begrooting is een post ge
bracht van f370 voor de verlichting
van de Baardwijksche Steeg Voorts
is op de begrooting ook nog geen
rekening gehouden of bij heldere
maan eene beperkte verlichting zal
worden aangebracht. Men heeft al eens
eenige malen een proef genomen en
nu kan de raad oordeelen of ai of niet
daartoe zal worden overgegaan.
De heer van der Geld voelt alles
voor de bezuiniging maar zou toch in
overweging willen geven om practisch
te werk te gaan. Men moet niet zeg
gen, ziezoo, volgens de Almanak is
nu lichte maan en dan de meeste
lampen uithouden of als de maan eerst
laat in den avond opkomt den geheelen
vooravond geen lichten laten branden
zooals dat gisterenavond het geval is
geweest, maar de lichten alleen uit
indien de maan werkelijk haar licht
geeft.
De heer Oomens zegt hetzelfde te
hebben willen zegge.
De Voorzitter geeft toe dat het gis
teravond een beetje treurig was met
de verlichting Er moet, als door den
heer van der Geld is gezegd niet ge
keken worden of de Almanak lichte
maan aangeeft, maar er moet naar de
omstandigheden worden gehandeld en
schuilt zich de maan achter dikke en
zware wolken weg, dan moeten de
lantaarns wel aanblijven Daar moet
men niet te kleinzielig in zijn en aan
den Directeur worden overgelaten De
Directeur heeft berekend dat erf 1200
door is te besparen, doch Iaat dat maar
f 1000 zijn, dan is dat toch al niet te
versmaden De Hoofd. Omslag kan dan
met dat bedrag worden verlaagd.
De heer Van Driel vraagt of een en
ander niet zoo kan worden geregeld,
dat tijdelijk hier en daar licht kan
worden gegeven, waarop de Voorzitter
antwoordt dat zulks bezwaarlijk gaat
Wel is men bezig met het nemen van
proeven en den Directeur hoopt er ook
in te zullen slagen, doch thans kan
zulks nog niet,
De heer van der Geld zou, indien
de maan heel laat opkomt de nacht-
lantaarns dan niet laten branden
De Voorzitter is het daar volmaakt
mede eens en zal met den Directeur
over een en ander spreken, want bij
zeer heldere maan is het beter dat ze
allemaal uit zijn, dan dat hier en daar
er een enkele aan is.
Oomens. En overdag niet zooveel
laten branden Daar mag wel eens wat
meer controle op worden uitgeoefend.
Er zijn er soms die een geheelen dag
door half aan zijn. Op de drie wel een
De Voorzitter zegt dat baldadigen
daar wel eens oorzaak van zijn. Anders
zal het sporadisch gebeuren
Smolders. Het uur van aansteken en
dooven daar kan ook wel eens naar
worden gekeken. Nu ziet men dikwijls
dat de lantaarns aan zijn terwijl het
nog veel te licht daarvoor is en dik
wijls ook met het dooven. Dat gebeurt
dan pas als het al lang licht is. Als
door de Directie daar wat meer toezicht
op wordt gehouden, en ik twijfel aan
die medewerking niet, dan zou ook
nog een heel aardige bezuiniging
kunnen worden verkregen.
De Voorzitter zegt dat het aansteken
der lantaarns altijd moet voorafgaan
aan het heel donker zijn, althans moet
dit gebeuren voor dat de menschen de
lampen gaan aansteken, aangezien er
anders geen drukking genoeg meer
kan worden gegeven. Hij zal echter
den door den Raad geuiten wensch aan
den Directeur overbrengen.
Vervolgens deelt de Voorzitter mede
dat eenige posten, als onderhoud van
wegen, voetpaden enz belangrijk zijn
teruggebracht. Ook de post onderhoud
Haven is met f 200.verminderd.
Oomens. ik had gedacht dat het
beter zou zijn om nog meer werken
in het openbaar aan te besteden.
Wanneer men verschillende zaken gaat
aanbesteden, dan krijgt men een groote
bezuiniging.
V orzitter. Wil de heer Oomens dan
eens opgeven welke werken en zaken
nog meer voor aanbesteding in aan
merking komen. Wij weten niets meer
dan door ons is voorgesteld
Oomens. Die vrachten rijden van de
steenkolen enz.
Voorzitter U hebt toch in de stukken
die (J thuis hebt gekregen kunnen
merken dat zulks wordt gedaan.
Oomens. Met verfwerk ook.
Voorzitter. Voor U begint te praten,
moet U eerst eens nadenken wat U
zal zeggen want met dat gepraat in
de ruimte schieten wij niets op. In de
stukken staat alles duidelijk vermeld.
Zien wij in andere zaken, die hier
nog niet zijn vermeld, eenig heil om
aan te besteden, dan zullen wij daartoe
gaarne overgaan want het in eigen
beheer nemen is lang zoo prettig nog
niet.
De heer v Driel wijst op den slechten
toestand waarin de Zomerdijk ver
keert Hij acht het gewenscht het on
derhoud van dezen weg aan te besteden
en te doen uitvoeren onder een des
kundig persoon. Nu is de weg ver
schrikkelijk slecht, wat is toe te schrij
ven aan het feit dat geen deskundig
toezicht is uitgeoefend bij de plaats
gehad hebbende werkzaamheden Aan
een zoo'n drukke verkeersweg,voor deze
gemeente de eenigste verbinding met
het Land van Heusden en Altena,
mocht z. i wel meer zorg worden
besteed.
De Voorzitter merkt op dat deze
weg het meest heeft te lijden wanneer
hij onder water heeft gestaan en wan
neer dan direct daarover wordt gereden.
-Hij betwijfelt of de weg bij aanbeste
ding van het onderhoud, beter zal
worden.
De heer Roggeveen zegt dat daarover
in het college van Burg. en Weth. met
de bezuinigingscommissie is gesptoken.
Toen is er op gewezen die weg een
paar jaar geleden is bevroren geweest en
bij dooi had men niet de bevoegdheid
om den weg af te sluiten, iets wat nu
wel het geval is. Men kan den weg
nu voor het vervoer afsluiten.
De heer van Driel meent dat de
grootste fout hierin schuilt, dat destijds
in de weg groote bazaltsteenen zijn
verwerkt, iets wat niet te pas komt,
want men ontreddert den weg daardoor.
Een deskundig man moet voor het
onderhoud zorgdragen of anders een
deskundige aanstellen.
Voorzitter. Dat zou toch nogal geld
gaan kosten.
Eibers. In die vergadering is door
den opzichter nog gezegd dat die kei
slag op den weg is gebracht omdat er
geen goede ondergrond was Hij is
destijds veel te goedkoop aangelegd
en om die grondslag nu beter te krijgen
is die keislag er toen opgebracht.
Voorzitter. Ik geloof dat in de laatsten
tijd de weg toch heel wat is verbeterd.
Niettemin zal toch met een en ander
rekening worden gehouden.
Smolders Het deel van de Putsteeg
tusschen de 2e Zeine en Meerdijk, is
dat gemeente- of polderweg. Ik vr-ag
dit omdat er dezer dagen een man van
de gemeente werkzaam was.
Voorzitter. Alle rechte wegen be
hooren aan de gemeente, de dwars
wegen aan de polderschappen.
De heer Van Driel vraagt waarom
de post gemeente-reiniging zooveel
minder dan geraamd is een vorig
jaar waarop de Voorzitter antwoordt,
dat 'm dat zit in de paarden. Het
vervoer heeft nu bij aanbesteding
plaats.
Vervolgens merkt de heer Van Driel
nog op dat voor onderhoud van
schoolmeubelen enz voor de openbare
school f 2375 is uitgetrokken. Per kind
maakt dit een bedrag uit van f28 een
zeer hoog bedrag. Vooral dient men
hierbij in aanmerking te nemen, dat
de uitkeering aan de bijzondere scholen
geregeld wordt naar hetgeen aan de
Openbare school wordt uitgegeven.
Ernstig dient men dit alles eens onder
het oog te zien, want dat zou de
gemeente gauw een paar duizend
gulden gaan schelen.
De Voorzitter merkt op dat zulks
aan verschillende omstandigheden is
toe te schrijven. Vooreerst heeft men
hier te doen met een 9-klassige school
waarvan er maar drie in gebruik zijn.
Daardoor worden de kosten van
onderhoud per hoofd veel grooter dan
wanneer alle klassen in gebruik waren.
Zaak is het dan ook dat dit alles
niet direct tot de onkosten van het
geheel kan worden gerekend.
B. Timmermans. Het wordt nu wel
eens tijd om te overwegen of het niet
beter is om in de drie nog te ge
bruiken lokalen kachels te plaatsen.
Het gaat toch niet aan om voor drie
lokalen daar dag en nacht hetgeheele
gebouw te verwarmen, vooral als later
dat alles de basis moet vormen,
waarnaar de bijzondere scholen moeten
worden uitgekeerd, dan komen we
heelemaal op de koffie.
Voorzitter Uwe opmerking is vol
komen correct
B. Timmermans. Ik begrijp het goed
Zoo langzamerhand is er telkens en
.telkens een lokaal minder noodig
geworden, doch eindelijk komt er toch
eens een tijd dat men dan andere
maatregelen gaat treffen.
Voorzitter. Dat is zoo, maar nu
worden er nog cursussen van de
Hanze in gegeven en ook de Gymnas
tiek heeft haar oefenlokaal daar.
B. Timmermans. Dan moeten die
maar in die lokalen worden gegeven
waar een kachel staat.
Voorzitter. Dat zal nogal moeilijk
heden met zich brengen, doch ik ben
het met U eens dat, als dat cijfer
later de basis moet vormen waarnaar
de uitkeering aan de bijzondere scholen
moet geschieden, men voor geweldig
groote uitgaven zal komen te staan,
Het best zal zijn een en ander af
zonderlijk te houden Met de opmer
king van den heer Timmermans zal
rekening worden gehouden
De heer Eibers vraagt of nu geen
raming van de kosten kan worden
gemaakt.
De Voorzitter zegt dat dit niet gaat
doch dat zoo zuinig mogelijk alles zal
worden beheerd Tot nu toe heeft men
hier een M U.L.O. school gehad en
hebben wij de uitkeering geregeld
naar het gemiddelde van drie plaatsen
van ongeveer gelijke grootte.
B. Timmermans. Er staat een post
van f 550 op de begrooting voor ge
ringe reparaties is dat alleen voor de
openbare school.
Voorzitter. Ja.
B. Timmermans. Noemt men dat
dan geringe reparatie.
Voorzitter. Dat komt dat nu dit jaar
de school van buiten ook gevertd
moet worden. Deze kosten zijn ge
raamd op f 250.
Eibers. Zou het ni^t goed zijn alle
dergelijke posten bij elkaar te nemen
en dan aan te besteden. Dat zal beter
zijn dan alles maar te goeder trouw te
behandelen.
Voorzitter. Dergelijké zaken worden
altijd aanbesteed.
Oomens. Van zoo iets moet iedere
gemeentenaar kunnen profiteeren, ik
bedoel maar eenieder moet daar kans
naar hebben.
Voorzitter Alles wordt publiek aan
besteed en de aankondiging van iedere
aanbesteding heeft steeds in De Echo
plaats
Oomens. Ik bedoel maar dat de een
niet voor den ander wordt voorgezet.
Voorzitter. Daar bestaat absoluut
geen bevoordeeling. Wie laagste in
schrijver is, heeft het werk mits ver
wacht kan worden dat hij goed werk
levert. Van bevoordeeling is absoluut
geen sprake.
De heer Van Driel merkt op dat de
post vergoeding aan de school met
den Bijbel lager is geraamd dan een
vorig jaar is besloten. -
De Voorzitter erkent zulks en zegt
dat dit op een vergissing berust, Hij
zal het in orde laten maken.
De heer Smolders wil nog even op
merken dat de kookscholen in alle op
zichten voldoen. Als het Rijk in hare
uitgaven niet zoo beknibbelde, dan zou
ze zeker voor subsidie in aanmerking
komen.
Spr. heeft hierop maar willen wijzen
opdat geen afbreuk daaraan kan
worden gedaan.
De heer Van Driel acht de verdeeling
niet erg billijk. Liever zou hij zien dat
de uitkeering per kind wordt geregeld
en niet naar de grootte van het traject.
De subsidie wordt niet naar een groot
of klein gedeelte van de gemeente ge
geven maar naar het aantal kinderen.
De heer Groenen is het met den
heer Van Driel eens.
De Voorzitter meent dat de nu ge
troffen regeling de voorkeur verdient,
In voormalig Besoijen is de schooi
voor een parochie en hier voor drie
parochies. Dit mag wel eens in aan
merking worden genomen Per kind
kan hier niet worden berekend omdat
men een maximum heeft en dat is be
reikt. De verdeeling is geregeld in
overleg met de beide besturen en
daarom zou hij zoo willen behouden.
De heer Smolders wijst er op dat
men in oogenschouw moet nemen dat
in voormalig Besoijen de kookschool
is opgericht door het patronaat, dus
maar een zeer kleine kring van men
schen, terwijl hier de school is op
gericht door den R K. Vrouwenbond,
die de geheele gemeente omvat. Alles
is hier dan ook grootscheeps opgezet
en voldoet aan de gestelde eischen.
Hij kan zich daarom goed met de
door Burg. en Weth. voorgestelde ver
deeling vereenigen, vooral nog te meer
nu die nog wel in overleg met beide
inrichtingen is geregeld.
De heer Groenen merkt op dat de
school in voormalig Besoijen heet
Besnijensche Huishoudschool Deze is
niet alleen toegankelijk voor de leden
van het Patronaat, mafr voor iedereen
en van elke gezindt. Er wordt dan
ook steeds een zeer druk gebruik ge
maakt van de school.
De heer B. Timmermans wil zulks
niet tegenspreken. Hij wijst er echter
op dat niet zooveel leerlingen den
cursus kunnen volgen als zich opgeven,
want de voorschriften daaromtrent zijn
zoo sterk dat, naar hij meent, is voor
geschreven dat voor iedere 4 leerlingen
een kachel aanwezig moet zijn.
De Voorzitter zegt meermalen te
hooren dat hier ook veel leerlingen zijn
De heer Groenen heeft alleen maar
willen doen uitkomen dat de school
ten algemeenen nutte is.
Hierna wordt besloten de verdeeling
te houden als door Burg. en Weth.
voorgesteld.
Vervolgens deelt de Voorzitter mede
dat op de begrooting een post is ge
bracht van f 250 voor lichamelijke
opvoeding.
De heer Smolders zegt dat alles zoo
zuinig mogelijk wordt beheerd.
De Voorzitter meent dat iedereen den
cursus voor lichamelijke opvoeding zal
waardeeren.
De heer Smolders heeft bij de ter
visie gelegen bescheiden gezien dat
het Armbestuur een nadeelig saldo
heeft van ongeveer f 4000. Als nu steeds
f 6500 subsidie wordt gegeven, hoe
marcheeren dan de zaken bij dit lichaam,
vraagt spr.
Voor den Voorzitter is zulks een
duister punt, wat hij niet vermag op
te lossen.
De Secretaris zegt dat deze oplossing
betrekkelijk eenvoudig is. Het is eene
oude schuld en de pas overleden
burgemeester hoopte dezen achterstand
in te halen wanneer de toestand wat
beter werd Nu is echter te toestand
inplaats van beter, slechter geworden.
De heer Roggeveen wil hier even
terug komen op wat in een vorige
vergadering door den heer Van der
Geld naar voren is gebracht. Hij
maakte tóen de bezuinigingscommissie
er een grief van dat door haar niet is
gedacht aan een bedrijfsbelasting De
commissie heeft daar niet aan willen
denken omdat het haar eene zeer on
sympathieke wet toeschijnt en dat ze
goed heeft gedacht blijkt wel hier uit,
dat men dezer dagen in de courant
heeft kunnen lezen dat weldra van het
departement een wetsvoorstel kan wor
den verwacht, bepalende om dit recht
van de gemeenten uit de wet te
schrappen.
B. Timmermans. Dat is dan een
pak van mijn hart.
De heer Van der Geld zegt dat hem
zulks ook genoegen doet en daarom
is hij in een vorige vergadering be
gonnen met te zeggen dat alhoewel
deze wet hem ook niet sympathiek is
enz. Hij heeft alleen maar willen
demonstreeren dat, als de gemeente
naar inkomsten moet zoeken, dit niet
direct behoefde te worden gedaan door
de salarissen van de ambtenaren te
verlagen. Overigens wil hij wel ver
klaren hoe eer die belasting van de
baan is hoe liever hij het heeft.
De heer Roggeveen acht het dan
een eigenaardige manier van spreken.
Men vindt iets onsympathiek en toch
geeft men het aan.
De heer van der Geld zegt dat de
heer Roggeveen dit eigenaardig kan
vinden, maar hij vindt het eigenaardig
dat eerst aan de loonen moet worden
getornd. Dat was hem ook niet lief.
De Voorzitter acht het 't beste om
hierop niet verder meer in te gaan.
De heer Roggeveen is het daarmede
eens. In een vorige vergadering is
expres besloten om niet over deze
aangelegenheden te discussieeren, aan
gezien het dan tot in het oneindige
zou hebben geloopen. Hij meent, omdat
men het rapport heeft afgekeurd, hier
even op te moeten wijzen.
Smolders Mijnh. de Voorzitter. No.
217 3 var. Hoofdst. XIII wenschte
ik te bespreken. Aan de hand van het
jaarverslag over 1922 voor het gasbe
drijf en de begrooting 1924 heb ik
eenige berekeningen gemaakt.
Het verslag over 1922 vermeld 719
muntmeterverbruikers met een totale
afname van 222 268 M3. of in doorsnee
rond 26 M3. per maand.
Voor gewone meters was dit aantal
769 met een verbruik van 317.950 M3.
of in doorsnee rond 34 M3 per maand.
Voor de muntgasverbruikers geeft de
voorgestelde tariefsverlaging boven een
afname van minimum 20 M3 een voor
deel van 7 cent per M3 x 6 M3 =42
cent en wordt de gemiddelde gasprijs
voor deze catagorie van verbruikers
teruggebracht van 16 cent tot rond 14 4
cent per M3
Het voordeel voor verbruikers van
gewoon gas is 14 M3 a 6 cent 84
ets., zoodat de gasprijs van het gemid
delde verbruik van deze catagorie op
12.2 cent per M3 komt.
Neemt men de cijfers van de be
grooting voor het gasbedrijf, waar het
verbruik boven het minimum voor
beide groepen hooger is geraamd dan
door mij uit het verslag becijfert, ni.
voor muntgas 10 en voor gewoon gas
20 Ms boven de 20, dan krijgt men
een iets lager gemiddelde gasprijs, nl.
12 cent voor gewoon en 13z|3 voor
muntgas, doch in beide berekeningen
demonstreert zich, dat de prijs voor
muntgasverbruikers met een lager be
drag daalt dan voor verbruikers van
gewoon gas.
Hiermede kan ik mij moeilijk ver
eenigen. Er is toch geen enkele titel
om de muntgasverbruikers in door
snee de minst kapitaalkrachtigen een
hooger tarief te laten betalen dan
andere verbruikers
Over de cijfers der begrooting ook
nog iets.
Het minimum verbruik voor de
gewone meters is geraamd op 180 000
Kub M. Er zijn 770 verbruikers, wat
een afname geeft van 770 m. 20 Kub. M.
m. 12 mnd is 184.800 Kub M of
4800 Kub. M. meer
Voor muntgas is geraamd 168.000
Kub M Er zijn 720 verbruikers m.
20 Kub. M. m 12 mnd. is 172 800
Kub. M dus ook 4800 Kub M. meer.
Samen 9600 Kub M. tegen 15 cent
kan een meer opbrengst geven van
f1440. Daar komt nog bij f 2000 door
de salarisverlaging bereikt, die voor
prijsverlaging aangewend kan worden,
doch waarvoor nog geen vaste voor
stellen aanhangig zijn, maakt totaal
f3440. Neemt men hierbij wat volgens
het voorstel tot tariefsverlaging (het
zoogenaamd afloopend tarief) voor
gewoon- en muntgas boven een ver
bruik van 20 Kub M. minder wordt
ontvangen 180 000 Kub. M. a 6 cent
minder en 84 000 Kub. M. a 7 cent
minder is f16 680 krijgt men totaal
f20120 beschikbaar voor gasprijs-
verlaging.
Laten we dit bedrag voorzichtig
heidshalve afronden tot f18 000 en
een verbruik van 600.000 Kub. M.
nemen, dan kunnen alle af te nemen
Kub. M. met 3 cent verlaagd worden,
en voorkomt men de zeer scheve
tegenstellingen in gasprijzen.
Waar nog geen voorstellen gedaan
zijn hoe de f 2000 door de salaris-
verlaging beschikbaar gekomen in
gasprijsverlaging om te slaan, zou het
goed zijn een en ander nog eens
ernstig te overwegen en heden geen
besluit te nemen betreffende het voor
gestelde afloopend tarief.
De Voorzitter meent, als hij de zaak
goed heeft begrepen, de grootste grief
van den heer Smolders is dat er een
te groot verschil in prijs is tusschen
munt en gewoon gebruikstarief Eenig
verschil zal daar wel in moeten blijven
doch om zoo direct te zeggen dat het
verschil zoo groot is, daarop durft hij
zoo maar geen ja en amen te zeggen,
want als men met cijfers komt is het
moeilijk om daar zoo maar op in te
gaan. 'tZou een sprong in het duister
zijn.
De heer Roggeveen acht het't beste
dat de heer Smolders zijn betoog
schriftelijk bij de gascommissie indient
dan kan deze dat bestudeeren en voor
Januari uit is, dus voor de kwitanties
worden geind, kan men zien hoe te
handelen.
Daartoe wordt na eenige discussie
besloten.
De heer Van der Geld merkt op,
dat er nog steeds een groot tekort
bestaat aan arbeiderswoningen en
daarom hoopt hij dat men met het
bouwen daarvan zal doorgaan.
De Voorzitter is het daarmede
roerend eens. De Bouwcommissie heeft
tijdig haar maatregelen genomen en
dan ook nog een bouwpremie van het
Rijk weten te verkrijgen, zoodat men
nog 7 woningen op het terrein bij de
Graaff kan gaan bouwen,
De heer Smolders merkt op dat bij
de post waterleidingbedrijf geen reke
ning is gehouden met de door de
bezuiniglngs commissie gemaakte op
merking Hij rekent uit dat daar een
voordeel van f 6C0 is uit8te halen.
De heer Roggeveen weet mede te