Bord Pap
Honig's
Maïzena
Tweede Blad.
Buitenland.
Binnenland.
Gemeenteraad.
1 11
In het proces te Kiefl is gisteren
vonnis geveld. Vier der beschuldigde
professoren zijn ter dood andere tot
gevangenisstraf veroordeeld.
Het drankverbod in Turkije is
afgeschaft. De belasting op alcoholi
sche dranken is echter aanzienlijk
verhoogd.
De Ridders van Columbus heb
ben den Paus de door hen bij het
Vaticaan opgerichte inrichting voor de
opvoeding der jeugd aangeboden.
Aanvankelijk zou het in de bedoeling
van den H. Vader gelegen hebben, de
inwijding van het gebouw persoonlijk
bij te wonen. Bij nader onderzoek
echter der grenzen van den bouw is
het plan, in verband met de bepalingen
der garantiewet, opgegeven.
Het bestuur van de fascistische
partij in Italië heeft besioten de stem
busoverwinning den 21 en April te vieren,
op den verjaardag van de stichting
van Rome. Mussolini zal dan een
boodschap aan het volk richten
Ginuta de algemeene secretaris van
de partij, heeft gezegd, dat het ken
merkendst feit van de verkiezing ge
legen is in de verpletterende nederlaag
van de democratie. Alle andere partijen
hebben tenminste nog iets weten te
redden, zij niets. Dat wil zeggen.dat
er sinds een tiental jaren in Italië
een ware verachtelijke dictatuur heeft
bestaan van vrijmetselaars democraten,
die zich op de been hielden dooreen
band te vormen tusschen drie of vier
ministeries, welke in verkiezingsdagen
zoo konkelden, dat zij een positie
wisten te redden, welke geen wezen
lijken grondslag had.
In het sanatorium in 't westen
van Berlijn, waar hij tweemaal van
galsteen was geopereerd, is gisteren
avond om half negen een der mach
tigste mannen van Duitschiand, de
nijverheidsmagnaat Hugo Stinnes, op
54 jarigen leeftijd gestorven. DoHder
dagochtend was eenige verbetering
gekomen in zijn toestand, doch de
toen gekoesterde hoop op herstel is
niet verwezenlijkt.
Stinnes was tot het laatste oogen
blik bij volle bewustzijn. Zijn vrouw
en zijn 5 kinderen waren aan het
sterfbed,
Hoewel de beteekenis van Stinnes
voornamenlijk op ekonomisch gebied
ligt, heeft hij ook op politiek en
maatschappelijk terrein een belangrijke
rol gespeeld.
Het veel besproken rapport der
deskundigen, hetwelk de laatste dagen
nog vertraging vond, verklaart, dat
Duitschiand met zijn toenemende in-
dustrieele bevolking, zijn groeiende
landbouw en zijn voortreffelijke outil
lage, dat sinds den wapenstilstand nog
aanmerkelijk verbeterd is, in staat is,
zijn geld te stabiliseeren, evenwicht te
brengen in zijn begrooting en tegelij
kertijd de verplichtingen na te komen,
Duitschiand door het verdrag opgelegd
Het zal voldoende zijn dat het ge
leidelijk zijn budgettaire hulpbronnen
tot ontwikkeling brengt, zoodat het
zich. wat de belastingen betreft, op
gelijken voet stelt als de geallieerde
landen, en dat het tegelijkertijd zijn
uitgaven beperkt tot redelijke en nood
zakelijk proporties.
Op die voorwaarde verleent de her
stelcommissie aan Duitschiand gedu
rende eenige jaren een moratorium,
terwijl de geallieerden aan de Duitsche
industrie haar eenheid en vrijheid
terug geven
De experten zijn van oordeel, dat
een leening van 800 millioen goudmark
het eerste jaar Duitschiand in staat
zouden stellen de eerste vijf annuïtei
ten te betalen, ten bedrage van res
pectievelijk i milliard 1220 millioen,
1450 millioen goudmark, welke bedra
gen zouden worden opgebracht uit
panden en budgettaire inkomsten
Vanaf 1929—1930 zouden de annuï
teiten meer bedragen dan 2500 en ge
leidelijk grooter worden naar gelang
de welvaart van Duitschiand.
De bedragen in goudmarken, waar
door de verdragsschuld moet worden
voldaan, zouden worden opgebracht.
Ie. Uit de Duitsche spoorwegen:
het eerste jaar 200 millioen, welk be
drag zou worden opgevoerd tot 600
millioen na 1925;
2e. Uit een hypotheek op de Duitsche
industrie, beginnend met 125 millioen
en stijgend tot 300 millioen.
e. Uit belastingen op het vervoer
per spoor tot een bedrag van 290
millioen en uit het algemeen Rijks
budget.
De experten willen afzien van een
algemeene controle op de Duitsche
financiën, maar zij wenschen een bui-
tenlandsch toezicht op die organismen,
welke de stabiliteit der Duitsche mun
en de betaling der verdragsrekening
moeten verzekeren.
Het essentieel element van deze
regeling zal een goudbiljettenbank zijn
welke te Berlijn haar zetel heeft. Deze
zal een kapitaal hebben van 400 mil
lioen, waarvan ze 100 millioen in aan-
deelen aan de Rijksbank zal worden
geremitteerd en de rest in Duitschlanc
en het buitenland op de publieke
Deze bank zal geleidelijk de rente-
bank moeten absorteeren. Ze zal bil
jetten uitgeven voor een derde gedekt
en inwisselbaar tegen goud.
De voorschotten aan het Rijk zullen
tot 100 millioen beperkt moeten worden,
deze voorschotten zijn strikt tijdelijk;
de voorschotten aan de spoorwegen
zullen ten hoogste 200 millioen bedragen.
De algemeene raad, een werkelijke
bestuursraad, welke 7 Duitschen en 7
vreemdelingen, n.l een Engelschman,
een Franschman, een Italiaan, een Belg,
een Amerikaan, een Hollander en een
Zwitser telt, zal de Duitsche leiding
controleeren.
Het zou ondoenlijk zijn een uitge
breid stuk als het rapport der deskun
digen van Dawes binnen het korte
bestek dat hier tot onze beschikking
staat, ook maar in zijn voornaamste
onderdeelen te behandelen. Op enkele
zeer belangrijke punten dient echter
dadelijk de aandacht gevestigd te
worden. Wat het uittreksel van de
Matin had doen voorzien, is thans door
den tekst van het rapport bevestigd:
de kern van het heele verslag is dat
er naar de meening van de deskundigen
niets van Duitschiand verlangd kan
worden, zoo lang de fiscale en oeco
nomische eenheid van het rijk niet
hersteld is. Hun aanbevelingen zijn
gebaseerd op de onderstelling dat die
eenheid hersteld is, vrij van contróle,
behalve een zoodanige als door de
deskundigen voorzien is. Zoo lang
Frankrijk en België hun met de mili
taire bezetting begonnen oeconomi-
schen greep op het Roer-gebied niet
loslaten, is Duitschiand naar hun oor
deel niet tot eenige praestatir volgens
het schema gehouden. Dit is een groote
moreele overwinning voor het Duitsche
standpunt en achteraf een rechtvaardi
ging van Duitschland's besluit, om
toen die bezetting haar beslag had
gekregen, alle betalingen voor het
herstel te staken De beteekenis van
deze moreele overwinning is voor
Duitschiand nog grooter, omdat, ge
lijk wij reeds gisteren opmerkten,
Fransche deskundigen deze opvatting
van de commissie mede onderschreven
hebben.
is altijd een ge
zond voedsel voor
de kinderen en de
meeste zijn er erg
op gesteld.
Geeft hen dan
bij voorkeur pap
van de zuivere,
voedzame en toch
licht verteerbare
Naar aanleiding van de verzan
ding van de Schelde bij Bath, geeft
de Middelburgsche Courant een be
schouwing over de herziening van het
verdrag van 1839.
Thans geldt, schrijft het blad, voor
het Scheldebeheer nog steeds het ver
drag van 1839, waarbij werd vast
gesteld, dat het loodswezen en de
bebakening der Schelde beneden Ant
werpen zouden worden onderworpen
aan een gemeenschappelijk toezicht,
uit te oefenen door commissarissen,
door beide partijen benoemd. Die
bepaling is uitgewerkt in nadere ver
dragen en conventies.
Toen in 1919 en 1920 in Parijs de
bekende onderhandelingen werden ge
houden over de herziening van die
verdragen van 1839, is ook het Schelde
beheer in bespreking gekomen.
Blijkens de 25 Maart 1920 door
onze Regeering gepubliceerde mede
deeling over de resultaten der onder
handelingen, waren de delegaties der
beide landen ten opzichte van het
Scheldebeheer tot een overeenstemming
gekomen, volgens welke dat beheer
zou komen aan een Belgisch-Neder-
landsche commissie, welke o.a, tot
taak zou hebben het vaarwater ten
allen tijde te doen beantwoorden aan
de aangroeiende diensten der scheep
vaart, onder goedkeuring der beide
regeeringen. Bij gemis aan overeen
stemming zou de beslissing ingeroepen
worden van een commissie van arbi
trage. Een dergelijk stelsel zou worden
ingevoerd voor het Kanaal Gent
Terneuzen. En tevens werden voorde
concurrentie in het loodswezen nieuwe
regelingen getroffen, n.l de inkomende
schepen uit de Wielingen zouden door
de Belgen en die uit de Deurlo en
het Oostgat door de Nederlanders
bediend worden.
Maar men zal zich herinneren, dat
na die bekendmaking in Maart '20 de
onderteekening steeds verder werd ver
schoven en dat in Juni '20 de rede
daarvoor bleek te liggen in het feit,
dat de Belgische regeering na de vast
stelling van deze en andere overeen
komsten plotseling het Wielingen-
bezwaar naar voren schoof en dit
bezwaar liet overwegen in weerwil
van de door de Nederlandsche delegatie
aanbevolen middelen om hetzij de
kwestie op te lossen door een grens
lijn door den dalweg, hetzij door
arbitrage, hetzij door den toestand te
laten zooals hij was.
Maar door de weigering van België
om de onderhandelingen voort te
zetten, zoolang niet in die Wielingen
kwestie een oplossing zou hebben
gevonden, die de «rechten van België
zou verzekeren", zijn de besprekingen
afgebroken en bleef alles rusten wat
in maandenlange onderhandelingen was
tot stand gekomen. Ook de nieuwe
regeling van het Scheldebeheer.
En zoo staat de zaak nog. Nog
steeds wacht de voortzetting der onder
handelingen op een woord van België,
dat zelf die onderhandelingen afbrak.
In de Avondzitting der Tweede
Kamer van Dinsdag 1.1. gaf minister
Aalberse een inleiding tot de reorga
nisatie-plannen der sociale verzekering.
Aan de reorganisatie liggen twee be
ginselen ten grondslag
lo. De sociale verzekering onge
vallen, ziekte, invaliditeit en ouderdom,
werkloosheid, als verplichte verzeke-
ring is in wezen arbeidersverzekering
zij beoogt een ingrijpen in de arbeids
overeenkomst, waardoor een deel van
het toon gereserveerd wordt voor dagen
dat geen arbeid kan worden verricht.
Daarnaast is, als aanvulling, plaats
voor vrijwillige verzekering voor hen,
die economisch met arbeiders zijn ge
lijk te stellen.
2o De uitvoering der verzekering
geschiedt bij voorkeur door uit de
maatschappij, speciaal de organisaties
van werkgevers en arbeiders, opgeko
men organen. De overheid beperke
zich zooveel mogelijk tot het stellen
van dwingende regelen, het houden
van toezicht, zoo noodig het geven van
noodzakelijke leiding, terwijl zij aan
vullende organen opricht, welke de uit
voering der sociale verzekering zullen
bezorgen, zoover daaraan naast de bij
zondere, uit de maatschappij opgeko
men, organen behoefte mocht blijken.
Het op deze tweevoudige principieele
basis op te trekken gebouw zal deze
bijzonderheden te zien geven
a. De Ziekte-, Ongevallen- en In-
validiteits-verzekering omvatten alle
personen, die in dienstbetrekking arbeid
verrichten. Op dezen regel zullen slechts
onvermijdelijk gebleken uitzonderingen
worden toegelaten.
b. De Ziekte- en Ongevallenver
zekering worden in zooverre tot één
verzekering saamgevat, dat dezelfde
risico-drager het risico draagt van
beide verzekeringen. Ongeval en ziekte
hebben dit gemeen, dat de overgroote
meerderheid der ongevallen niet langer
dan zes maanden arbeids-ongeschikt
heid veroorzaken, n.l. 9 pCt. Het is
daarom gewenscht, dat de geldelijke
schadeloosstelling voor ongevallen,
althans de eerste maanden wordt be
handeld als ware er een gewoon ziekte
geval. Het orgaan, dat het risico draagt,
moet er dus geen belang bij hebben,
of er ongeval of ziekte is. De werk
gever behoeft maar een premie voor
de verzekering te betalen.
c. De Ziekteverzekering wordt,
evenals de Ongevallenverzekering, een
collectieve verzekering.
d. Als risico-drager van deze beide
verzekeringen komt in de eerste plaats
de „Bedrijfsvereeniging", in het leven
geroepen door de samenwerking van
werkgevers- en arbeidersorganisaties.
Als overgangsmaatregel zou ook een
werkgevers-bedrijfsvereeniging kunnen
worden toegelaten, mits in het bestuur
de helft der plaatsen door vertegen
woordigers der arbeidersorganisaties
bezet worden, gelijk in de Landbouw-
ongevallen-verzekering is bepaald.
Speciale fondsen, als het mijnwerkers
fonds, kunnen daarbij worden toegela
ten. Ongeorganiseerde werkgevers kun
nen hun personeel verzekeren bij het
overheidsorgaan.
e. De geneeskundige hulp blijft
buiten de verplichte ziekte-verzekering
Deze is niet een uitsluitend arbeiders
belang. en moet daarom bij afzonder
lijke wet geregeld worden, welke rege
len stelt omtrent de erkenning van
ziekenfondsen. Een wetsontwerp is
reeds bij deze Kamer aanhangig. Het
verband met de ziekteverzekering
wordt gelegd door de bepaling dat
alleen hij recht op ziekengeld heeft,
die aantoont dat hij bij een erkend
ziekenfonds is aangesloten. Het zieken
fonds zorgt ook voor de gewone ge-
neeskundige behandeling, ingeval van
een ongeval, voorzoover deze behan
deling door een huisarts verstrekt
wordt. De chirurgische hulp blijft ge
schieden voor rekening van het risico
dragend orgaan.
f. De thans bestaande medische
dienst der Rijksverzekeringsbank wordt
losgemaakt van deze verzekerings
instelling en met andere medische
Rijksdiensten vereenigd tot één Medi-
schen Dienst.
g. Van de invoering van de een-
heidsrente in de Invaliditeitsverzeke
ring, waartoe de Minister aanvankelijk
overhelde, heeft Zijn Excellentie op
practtscne gronden afgezien. Wel za
het stelsel der wet vereenvoudigd
worden. Er zal komen een eenheids
premie, terwijl de rente varieeren zal
naar gelang van het aantal regelmatig
betaalde premies Als regel 2al de
premie in geld betaald worden, terwijl
de vereffening der rentekaarten ver
eenvoudigd zal worden. Toegelaten zal
worden de verzekering te sluiten bij
een erkend fonds.
h. De overheidsorganen Rijks-
verzekeringsbank en Raden van Arbeid j
zullen op eenvoudiger leest geschoeid
kunnen worden,terwijl daarnaast zal ko
men een Rijksverzekeringsraad samen
gesteld uit de vertegenwoordigers van
werkgevers- en arbeiderscentralen en
eenige door de Kroon te benoemen
personen, aan welken Raad het toe
zicht op de Bedrijfsverenigingen en
Rijksverzekeringsbank wordt opgedra
gen.
Deze organisatie zal voor het Rijk
en de Maatschappij aanzienlijke bespa
ring geven.
HAARSTEEG.
Openbare vergadering van den raad
dezer gemeente op Donderdag 10 April
nam. 5 uur.
Voorzitter de Edelachtb. Heer van
Bokhoven.
Afwezig het lid Winkel.
De notulen der vorige vergaderingen
worden na een kleine opmerking van
den heer Dobbelsteen goedgekeurd
Aan de orde
1. Ingekomen stukken,
Proces-verbaal van kasopname bij
den gemeente-ontvanger en bij het
Gem. Electr. Bedrijf. In beide gevallen
is alles in orde bevonden.
Schrijven van Ged. Staten betreffende
bezoldiging van den gemeentegenees
heer voor Haarsteeg, alsmede een brief
van Dr. Weijers zelf naar aanleiding
van het in de vorige vergadering ge
nomen besluit om zijn salaris van f 400
op f250.te brengen. Hij deelt
hierin mede, met f 250 genoegen te
zullen nemen indien hem voor iedere
verlossing nog extra f20.— zal worden
vergoed. Zoo de raad hierop niet zou
ingaan, acht hij zich na afloop van
den termijn op t Mei a.s. ontslagen
als gemeente-geneesheer van Haarsteeg.
Dobbelsteen. Teneinde hierover te
kunnen oordeelen zou ik op de eerste
plaats willen weten hoeveel verlossin
gen er gemiddeld hieronder zijn voor
gekomen. Verder vind ik f 20 voor
ieder geval nogal hoog.
Voorzitter. Het is zooals hij schrijft
volgens tarief
Dobbelsteen. Ik heb in deze kwestie
eens inlichtingen ingewonnen bij eene
verloskundige te Vlijmen welke slechts
f 10.— hiervoor berekent.
Voorzitter. Er kunnen gevallen voor
komen dat men liever een dokter heeft.
Dobbelsteen. Naar mijn meening is
voor de categorie personen welke het
hier betreft bedoelde verloskundige
voldoende, Ik zou willen voorstellen
om Dr. Weijers te berichten dat wij
bereid zijn f 10 per verlossing te
geven boven zijn jaarwedde van f 250.
Het voorstel wordt in stemming
gebracht en aangenomen met 4 tegen
2 stemmen.
Voor stemden Dobbelsteen, v, d.
Brand, v. Vrede en van Hemert.
Tegen: v Engelen en v. d. Heijden.
Brief van Ged. Staten over het ver
loop der vergaderingen en naar aan
leiding van een brief van Dobbelsteen
c s. van 19 Febr. 1924, van den
volgenden inhoud
.Daar wij geregeld kennis nemen van
de dagbladverslagen der vergaderingen
van Uwen Raad, achten wij 't onnoodig.
zijne afgevaardigden te ontvangen, om
hen te hooren over het onaangenaam
en ons onwaardig verloop dier ver
gaderingen."
Dobbelsteen. Het wordt toch onder
hand mooi, ik vind het zielig van Ged
Staten om zich zoo van de zaak af te
maken. Ik stel voor het volgende
schrijven aan Ged. Staten te zenden
HEDIKHUIZEN, 10 April 1924.
Aan het College van Ged. Staten
van Noord-Brabant,
Den Bosch.
WelEd. Zeer Gestr. Heer en
Uw antwoord op ons schrijven van
19 Febr. j I verwonderde ons ten
zeerste en hadden wij een dergelijk
antwoord van Uw College geenszins
verwacht.
Het bevreemdde ons ten hoogste, dal
U een dagbladverslag als maatstaf
neemt voor een te volgen gedragslijn
en kan dit o.i. toch niet in Uwe be
doeling liggen, terwijl dit trouwens
ook zoo'n hoogstaand College als het
Uwe, onwaardig zou zijn. Immers, het
moet U toch zoo goed als iedereen
bekend zijn, dat verslagen maar al te
dikwijls onderheyig zijn aan de wille
keur van reporters of H H. correspon
denten. Wanneer het waar is, dat U
een dagbladverslag als maatstaf aan-
I neemt, doen wij U beleefd opmerken.
dat U in Uw antwoord aan ons, niet
consequent blijft en is het ons onbe-
grijpelijk, dat U nu kunt schrijven, dat
U door een dagbladverslag kennis
genomen hebt van het verloop onzer
j vergaderingen, terwijl U in Uw le
antwoord op onze motie ons mede-
deeldet, dat het Gemeentebestuur U
had bericht, dat de vergadering (waarop
onze motie betrekking had) rumoerig
enz. was.
Naar we vermoeden put U de
meeste gegevens uit een der hoofdbla
den, welke hier in den omtrek ver
schijnen nl. „De Prov. Noord-Brab.
's Hertogenbossche Courant". Wanneer
U weet, dat den laatsten tijd voor
voornoemd blad als correspondent voor
gemeenteraadsverslagen optreedt de
secretaris onzer Gemeente en dat in
die verslagen door hem, de handelin
gen van de hem toegenegen personen
zoo voordeelig mogelijk worden weer
gegeven, en van de rest zooveel
mogelijk verdraaid, dan achten wij
verder commentaar overbodig.
Hadt U eenige afgevaardigden van
onzen Raad, naar aanleiding van ons
laatste schrijven ontvangen, dan zouden
U deze feiten zijn medegedeeld.
Het spijt ons dan ook zeer, U te
moeten mededeelen, dat Uw antwoord
bij onzen Raad den indruk heeft ge
wekt, dat U zich met het gewone Jantje
van Leijden van de zaak af wilt maken
en in den doofpot stoppen, zooals dit
trouwens gaat met alle zaken waar
mede men geen anderen uitweg weet
De Raad der Gemeente
Hedikhuizen.
Voorzitter U moet niet iemand
beleedigen die zich hier niet verdedigen
kan.
Dobbelsteen. Dat kan hij wel, hij
kan er, als ik geen gelijk mocht hebben,
een artikel over schrijven in dat blad.
Het is toch een logisch gevolg dat een
buitenstaander een geheel verkeerde
indruk krijgt van de toedracht der zaak
wanneer hij zoo'n verslag leest.
v. Vrede. Ik vind het ook maar een
lage streek van Ged. Staten om op
zoo'n courantverslag af te gaan. 't Is
een oud spreekwoord „Almanak en
courant brengen leugens in het land."
De Secretaris hierna het woord ver
krijgende om zich te verdedigen zegt
hiermede zeer kort te kunnen zijn. Hij
wijst er op dat Ged. Staten met deze
courantverslagen niet de „Provinciale
's Hertogenbosche Courant" bedoelen
maar vooral „De Echo v h. Zuiden" die
deze zeer uitvoerig opneemt en op
welk blad Ged. Staten geabonneerd
zijn Wat mijne verslagen betreft, zegt
sprik heb deze vergeleken bij de
notulen en kan er dan zoo goed als
geen afwijking in vinden. Een kleine
afwijking kan er altijd insluipen wanneer
men het niet stenografisch opneemt.
ik ben me dan ook van het minste
niet bewust. Wat het laatste verslag
betreft kan ik U mededeelen dat de
Prov. Crt. het niet heeft opgenomen
zooals ik het had ingezonden. Ik kan
er dus niets aandoen dat het er anders
in staat omdat het niet geheel door de
redactie wordt opgenomen.
Dobbelsteen. Ik ben ook bij de
Provinciale geweest maar men heeft
mij daarvan niets medegedeeld.
v d. Brand. We moeten zeker altijd
maar naar den zin van Ged. Staten
doen. We zouden alles maar aan
moeten nemen en de middenstand kan
betalen dat ze groen en geel worden.
De Voorzitter brengt dan in omvraag
het ontwerp schrijven dat aan Ged.
Staten is gericht,
v. d Brand. Tegen.
Secretaris. Neen, neen, U bent er
voor. Het gaat over die brief van
Dobbelsteen om die aan Ged. Stateu
te sturen.
v. d. Brand (zijn vergissing inziende)
O, ja dan ben ik er voor.
Met 4 tegen 2 stemmen wordt besioten
vorengemeld schrijven aan Ged. Staten
te richten.
Voor stemden v. d. Brand, Dobbel
steen, v. Vrede en van Hemert.
Tegen v. Engelen en v. d. Heijden.
(Wordt vervolgd.)
DUSSEN.
Openbare vergadering van den raad
dezer gemeente op Donderdag 10 April
des middags ten 3 uur.
Voorzitter Edelachtb. heer Snijders.
Ongeveer kwart over drie uur opent
de Voorzitter de vergadering afwezig
de heer Berm.
De notulen der vorige vergadering
word n na voorlezing onveranderd
goedgekeurd en vastgesteld.
Aan de orde
1. Ingekomen stukken en mededee-
lingen.
a. Schrijven van de Warenkeurings-
dienst houdende aanbieding van het
verslag over 1923 benevens een schrij
ven van den Raad der gemeente Breda
waaruit blijkt dat de inkomsten en
uitgaven hebben bedragen f 2^574,08'/2
en dat alles in orde is bevonden.
Alle stukken worden voor de leden
ter visie nedergelegd.
Een verslag van den toestand der
gemeente benevens het verslag wat tot
betrekking der volkshuisvesting is ge
daan wordt eveneens voor de leden
ter inzage nedergelegd.
De Voorzitter stelt voor thans in
gehein comité over te gaan om enkele
mededeelingen te doen, waartoe wordt
besloten.
Na heropening der vergadering deelt
hij mede, dat te weinig aan inkomsten
belasting is ingekomen en wel tot een
bedrag van f 3000 en aan opcenten
voor de Rijksbelasting is f 2000 te
weinig ontvangen en nu is de P.N.E M.
j ook nog gekomen, die het administra-
j tief beheer heeft over het G.E.B., dat
nog een bedrag van f 2891 25 moet
I worden betaald hetwelk 31 Maart moet
geschieden. Dit bedrag is niet in kas
zoodat een tijdelijke geldleening zal
moeten worden aangegaan. Nu onder-
ittcmwnniM
Let op de sluitzegels
als kenmerk van
echtheid
«Mlex.P.