Bord Pap Honig's Maïzena Tweede Blad. Buitenland. Binnenland. Gemeenteraad. 1 11 In het proces te Kiefl is gisteren vonnis geveld. Vier der beschuldigde professoren zijn ter dood andere tot gevangenisstraf veroordeeld. Het drankverbod in Turkije is afgeschaft. De belasting op alcoholi sche dranken is echter aanzienlijk verhoogd. De Ridders van Columbus heb ben den Paus de door hen bij het Vaticaan opgerichte inrichting voor de opvoeding der jeugd aangeboden. Aanvankelijk zou het in de bedoeling van den H. Vader gelegen hebben, de inwijding van het gebouw persoonlijk bij te wonen. Bij nader onderzoek echter der grenzen van den bouw is het plan, in verband met de bepalingen der garantiewet, opgegeven. Het bestuur van de fascistische partij in Italië heeft besioten de stem busoverwinning den 21 en April te vieren, op den verjaardag van de stichting van Rome. Mussolini zal dan een boodschap aan het volk richten Ginuta de algemeene secretaris van de partij, heeft gezegd, dat het ken merkendst feit van de verkiezing ge legen is in de verpletterende nederlaag van de democratie. Alle andere partijen hebben tenminste nog iets weten te redden, zij niets. Dat wil zeggen.dat er sinds een tiental jaren in Italië een ware verachtelijke dictatuur heeft bestaan van vrijmetselaars democraten, die zich op de been hielden dooreen band te vormen tusschen drie of vier ministeries, welke in verkiezingsdagen zoo konkelden, dat zij een positie wisten te redden, welke geen wezen lijken grondslag had. In het sanatorium in 't westen van Berlijn, waar hij tweemaal van galsteen was geopereerd, is gisteren avond om half negen een der mach tigste mannen van Duitschiand, de nijverheidsmagnaat Hugo Stinnes, op 54 jarigen leeftijd gestorven. DoHder dagochtend was eenige verbetering gekomen in zijn toestand, doch de toen gekoesterde hoop op herstel is niet verwezenlijkt. Stinnes was tot het laatste oogen blik bij volle bewustzijn. Zijn vrouw en zijn 5 kinderen waren aan het sterfbed, Hoewel de beteekenis van Stinnes voornamenlijk op ekonomisch gebied ligt, heeft hij ook op politiek en maatschappelijk terrein een belangrijke rol gespeeld. Het veel besproken rapport der deskundigen, hetwelk de laatste dagen nog vertraging vond, verklaart, dat Duitschiand met zijn toenemende in- dustrieele bevolking, zijn groeiende landbouw en zijn voortreffelijke outil lage, dat sinds den wapenstilstand nog aanmerkelijk verbeterd is, in staat is, zijn geld te stabiliseeren, evenwicht te brengen in zijn begrooting en tegelij kertijd de verplichtingen na te komen, Duitschiand door het verdrag opgelegd Het zal voldoende zijn dat het ge leidelijk zijn budgettaire hulpbronnen tot ontwikkeling brengt, zoodat het zich. wat de belastingen betreft, op gelijken voet stelt als de geallieerde landen, en dat het tegelijkertijd zijn uitgaven beperkt tot redelijke en nood zakelijk proporties. Op die voorwaarde verleent de her stelcommissie aan Duitschiand gedu rende eenige jaren een moratorium, terwijl de geallieerden aan de Duitsche industrie haar eenheid en vrijheid terug geven De experten zijn van oordeel, dat een leening van 800 millioen goudmark het eerste jaar Duitschiand in staat zouden stellen de eerste vijf annuïtei ten te betalen, ten bedrage van res pectievelijk i milliard 1220 millioen, 1450 millioen goudmark, welke bedra gen zouden worden opgebracht uit panden en budgettaire inkomsten Vanaf 1929—1930 zouden de annuï teiten meer bedragen dan 2500 en ge leidelijk grooter worden naar gelang de welvaart van Duitschiand. De bedragen in goudmarken, waar door de verdragsschuld moet worden voldaan, zouden worden opgebracht. Ie. Uit de Duitsche spoorwegen: het eerste jaar 200 millioen, welk be drag zou worden opgevoerd tot 600 millioen na 1925; 2e. Uit een hypotheek op de Duitsche industrie, beginnend met 125 millioen en stijgend tot 300 millioen. e. Uit belastingen op het vervoer per spoor tot een bedrag van 290 millioen en uit het algemeen Rijks budget. De experten willen afzien van een algemeene controle op de Duitsche financiën, maar zij wenschen een bui- tenlandsch toezicht op die organismen, welke de stabiliteit der Duitsche mun en de betaling der verdragsrekening moeten verzekeren. Het essentieel element van deze regeling zal een goudbiljettenbank zijn welke te Berlijn haar zetel heeft. Deze zal een kapitaal hebben van 400 mil lioen, waarvan ze 100 millioen in aan- deelen aan de Rijksbank zal worden geremitteerd en de rest in Duitschlanc en het buitenland op de publieke Deze bank zal geleidelijk de rente- bank moeten absorteeren. Ze zal bil jetten uitgeven voor een derde gedekt en inwisselbaar tegen goud. De voorschotten aan het Rijk zullen tot 100 millioen beperkt moeten worden, deze voorschotten zijn strikt tijdelijk; de voorschotten aan de spoorwegen zullen ten hoogste 200 millioen bedragen. De algemeene raad, een werkelijke bestuursraad, welke 7 Duitschen en 7 vreemdelingen, n.l een Engelschman, een Franschman, een Italiaan, een Belg, een Amerikaan, een Hollander en een Zwitser telt, zal de Duitsche leiding controleeren. Het zou ondoenlijk zijn een uitge breid stuk als het rapport der deskun digen van Dawes binnen het korte bestek dat hier tot onze beschikking staat, ook maar in zijn voornaamste onderdeelen te behandelen. Op enkele zeer belangrijke punten dient echter dadelijk de aandacht gevestigd te worden. Wat het uittreksel van de Matin had doen voorzien, is thans door den tekst van het rapport bevestigd: de kern van het heele verslag is dat er naar de meening van de deskundigen niets van Duitschiand verlangd kan worden, zoo lang de fiscale en oeco nomische eenheid van het rijk niet hersteld is. Hun aanbevelingen zijn gebaseerd op de onderstelling dat die eenheid hersteld is, vrij van contróle, behalve een zoodanige als door de deskundigen voorzien is. Zoo lang Frankrijk en België hun met de mili taire bezetting begonnen oeconomi- schen greep op het Roer-gebied niet loslaten, is Duitschiand naar hun oor deel niet tot eenige praestatir volgens het schema gehouden. Dit is een groote moreele overwinning voor het Duitsche standpunt en achteraf een rechtvaardi ging van Duitschland's besluit, om toen die bezetting haar beslag had gekregen, alle betalingen voor het herstel te staken De beteekenis van deze moreele overwinning is voor Duitschiand nog grooter, omdat, ge lijk wij reeds gisteren opmerkten, Fransche deskundigen deze opvatting van de commissie mede onderschreven hebben. is altijd een ge zond voedsel voor de kinderen en de meeste zijn er erg op gesteld. Geeft hen dan bij voorkeur pap van de zuivere, voedzame en toch licht verteerbare Naar aanleiding van de verzan ding van de Schelde bij Bath, geeft de Middelburgsche Courant een be schouwing over de herziening van het verdrag van 1839. Thans geldt, schrijft het blad, voor het Scheldebeheer nog steeds het ver drag van 1839, waarbij werd vast gesteld, dat het loodswezen en de bebakening der Schelde beneden Ant werpen zouden worden onderworpen aan een gemeenschappelijk toezicht, uit te oefenen door commissarissen, door beide partijen benoemd. Die bepaling is uitgewerkt in nadere ver dragen en conventies. Toen in 1919 en 1920 in Parijs de bekende onderhandelingen werden ge houden over de herziening van die verdragen van 1839, is ook het Schelde beheer in bespreking gekomen. Blijkens de 25 Maart 1920 door onze Regeering gepubliceerde mede deeling over de resultaten der onder handelingen, waren de delegaties der beide landen ten opzichte van het Scheldebeheer tot een overeenstemming gekomen, volgens welke dat beheer zou komen aan een Belgisch-Neder- landsche commissie, welke o.a, tot taak zou hebben het vaarwater ten allen tijde te doen beantwoorden aan de aangroeiende diensten der scheep vaart, onder goedkeuring der beide regeeringen. Bij gemis aan overeen stemming zou de beslissing ingeroepen worden van een commissie van arbi trage. Een dergelijk stelsel zou worden ingevoerd voor het Kanaal Gent Terneuzen. En tevens werden voorde concurrentie in het loodswezen nieuwe regelingen getroffen, n.l de inkomende schepen uit de Wielingen zouden door de Belgen en die uit de Deurlo en het Oostgat door de Nederlanders bediend worden. Maar men zal zich herinneren, dat na die bekendmaking in Maart '20 de onderteekening steeds verder werd ver schoven en dat in Juni '20 de rede daarvoor bleek te liggen in het feit, dat de Belgische regeering na de vast stelling van deze en andere overeen komsten plotseling het Wielingen- bezwaar naar voren schoof en dit bezwaar liet overwegen in weerwil van de door de Nederlandsche delegatie aanbevolen middelen om hetzij de kwestie op te lossen door een grens lijn door den dalweg, hetzij door arbitrage, hetzij door den toestand te laten zooals hij was. Maar door de weigering van België om de onderhandelingen voort te zetten, zoolang niet in die Wielingen kwestie een oplossing zou hebben gevonden, die de «rechten van België zou verzekeren", zijn de besprekingen afgebroken en bleef alles rusten wat in maandenlange onderhandelingen was tot stand gekomen. Ook de nieuwe regeling van het Scheldebeheer. En zoo staat de zaak nog. Nog steeds wacht de voortzetting der onder handelingen op een woord van België, dat zelf die onderhandelingen afbrak. In de Avondzitting der Tweede Kamer van Dinsdag 1.1. gaf minister Aalberse een inleiding tot de reorga nisatie-plannen der sociale verzekering. Aan de reorganisatie liggen twee be ginselen ten grondslag lo. De sociale verzekering onge vallen, ziekte, invaliditeit en ouderdom, werkloosheid, als verplichte verzeke- ring is in wezen arbeidersverzekering zij beoogt een ingrijpen in de arbeids overeenkomst, waardoor een deel van het toon gereserveerd wordt voor dagen dat geen arbeid kan worden verricht. Daarnaast is, als aanvulling, plaats voor vrijwillige verzekering voor hen, die economisch met arbeiders zijn ge lijk te stellen. 2o De uitvoering der verzekering geschiedt bij voorkeur door uit de maatschappij, speciaal de organisaties van werkgevers en arbeiders, opgeko men organen. De overheid beperke zich zooveel mogelijk tot het stellen van dwingende regelen, het houden van toezicht, zoo noodig het geven van noodzakelijke leiding, terwijl zij aan vullende organen opricht, welke de uit voering der sociale verzekering zullen bezorgen, zoover daaraan naast de bij zondere, uit de maatschappij opgeko men, organen behoefte mocht blijken. Het op deze tweevoudige principieele basis op te trekken gebouw zal deze bijzonderheden te zien geven a. De Ziekte-, Ongevallen- en In- validiteits-verzekering omvatten alle personen, die in dienstbetrekking arbeid verrichten. Op dezen regel zullen slechts onvermijdelijk gebleken uitzonderingen worden toegelaten. b. De Ziekte- en Ongevallenver zekering worden in zooverre tot één verzekering saamgevat, dat dezelfde risico-drager het risico draagt van beide verzekeringen. Ongeval en ziekte hebben dit gemeen, dat de overgroote meerderheid der ongevallen niet langer dan zes maanden arbeids-ongeschikt heid veroorzaken, n.l. 9 pCt. Het is daarom gewenscht, dat de geldelijke schadeloosstelling voor ongevallen, althans de eerste maanden wordt be handeld als ware er een gewoon ziekte geval. Het orgaan, dat het risico draagt, moet er dus geen belang bij hebben, of er ongeval of ziekte is. De werk gever behoeft maar een premie voor de verzekering te betalen. c. De Ziekteverzekering wordt, evenals de Ongevallenverzekering, een collectieve verzekering. d. Als risico-drager van deze beide verzekeringen komt in de eerste plaats de „Bedrijfsvereeniging", in het leven geroepen door de samenwerking van werkgevers- en arbeidersorganisaties. Als overgangsmaatregel zou ook een werkgevers-bedrijfsvereeniging kunnen worden toegelaten, mits in het bestuur de helft der plaatsen door vertegen woordigers der arbeidersorganisaties bezet worden, gelijk in de Landbouw- ongevallen-verzekering is bepaald. Speciale fondsen, als het mijnwerkers fonds, kunnen daarbij worden toegela ten. Ongeorganiseerde werkgevers kun nen hun personeel verzekeren bij het overheidsorgaan. e. De geneeskundige hulp blijft buiten de verplichte ziekte-verzekering Deze is niet een uitsluitend arbeiders belang. en moet daarom bij afzonder lijke wet geregeld worden, welke rege len stelt omtrent de erkenning van ziekenfondsen. Een wetsontwerp is reeds bij deze Kamer aanhangig. Het verband met de ziekteverzekering wordt gelegd door de bepaling dat alleen hij recht op ziekengeld heeft, die aantoont dat hij bij een erkend ziekenfonds is aangesloten. Het zieken fonds zorgt ook voor de gewone ge- neeskundige behandeling, ingeval van een ongeval, voorzoover deze behan deling door een huisarts verstrekt wordt. De chirurgische hulp blijft ge schieden voor rekening van het risico dragend orgaan. f. De thans bestaande medische dienst der Rijksverzekeringsbank wordt losgemaakt van deze verzekerings instelling en met andere medische Rijksdiensten vereenigd tot één Medi- schen Dienst. g. Van de invoering van de een- heidsrente in de Invaliditeitsverzeke ring, waartoe de Minister aanvankelijk overhelde, heeft Zijn Excellentie op practtscne gronden afgezien. Wel za het stelsel der wet vereenvoudigd worden. Er zal komen een eenheids premie, terwijl de rente varieeren zal naar gelang van het aantal regelmatig betaalde premies Als regel 2al de premie in geld betaald worden, terwijl de vereffening der rentekaarten ver eenvoudigd zal worden. Toegelaten zal worden de verzekering te sluiten bij een erkend fonds. h. De overheidsorganen Rijks- verzekeringsbank en Raden van Arbeid j zullen op eenvoudiger leest geschoeid kunnen worden,terwijl daarnaast zal ko men een Rijksverzekeringsraad samen gesteld uit de vertegenwoordigers van werkgevers- en arbeiderscentralen en eenige door de Kroon te benoemen personen, aan welken Raad het toe zicht op de Bedrijfsverenigingen en Rijksverzekeringsbank wordt opgedra gen. Deze organisatie zal voor het Rijk en de Maatschappij aanzienlijke bespa ring geven. HAARSTEEG. Openbare vergadering van den raad dezer gemeente op Donderdag 10 April nam. 5 uur. Voorzitter de Edelachtb. Heer van Bokhoven. Afwezig het lid Winkel. De notulen der vorige vergaderingen worden na een kleine opmerking van den heer Dobbelsteen goedgekeurd Aan de orde 1. Ingekomen stukken, Proces-verbaal van kasopname bij den gemeente-ontvanger en bij het Gem. Electr. Bedrijf. In beide gevallen is alles in orde bevonden. Schrijven van Ged. Staten betreffende bezoldiging van den gemeentegenees heer voor Haarsteeg, alsmede een brief van Dr. Weijers zelf naar aanleiding van het in de vorige vergadering ge nomen besluit om zijn salaris van f 400 op f250.te brengen. Hij deelt hierin mede, met f 250 genoegen te zullen nemen indien hem voor iedere verlossing nog extra f20.— zal worden vergoed. Zoo de raad hierop niet zou ingaan, acht hij zich na afloop van den termijn op t Mei a.s. ontslagen als gemeente-geneesheer van Haarsteeg. Dobbelsteen. Teneinde hierover te kunnen oordeelen zou ik op de eerste plaats willen weten hoeveel verlossin gen er gemiddeld hieronder zijn voor gekomen. Verder vind ik f 20 voor ieder geval nogal hoog. Voorzitter. Het is zooals hij schrijft volgens tarief Dobbelsteen. Ik heb in deze kwestie eens inlichtingen ingewonnen bij eene verloskundige te Vlijmen welke slechts f 10.— hiervoor berekent. Voorzitter. Er kunnen gevallen voor komen dat men liever een dokter heeft. Dobbelsteen. Naar mijn meening is voor de categorie personen welke het hier betreft bedoelde verloskundige voldoende, Ik zou willen voorstellen om Dr. Weijers te berichten dat wij bereid zijn f 10 per verlossing te geven boven zijn jaarwedde van f 250. Het voorstel wordt in stemming gebracht en aangenomen met 4 tegen 2 stemmen. Voor stemden Dobbelsteen, v, d. Brand, v. Vrede en van Hemert. Tegen: v Engelen en v. d. Heijden. Brief van Ged. Staten over het ver loop der vergaderingen en naar aan leiding van een brief van Dobbelsteen c s. van 19 Febr. 1924, van den volgenden inhoud .Daar wij geregeld kennis nemen van de dagbladverslagen der vergaderingen van Uwen Raad, achten wij 't onnoodig. zijne afgevaardigden te ontvangen, om hen te hooren over het onaangenaam en ons onwaardig verloop dier ver gaderingen." Dobbelsteen. Het wordt toch onder hand mooi, ik vind het zielig van Ged Staten om zich zoo van de zaak af te maken. Ik stel voor het volgende schrijven aan Ged. Staten te zenden HEDIKHUIZEN, 10 April 1924. Aan het College van Ged. Staten van Noord-Brabant, Den Bosch. WelEd. Zeer Gestr. Heer en Uw antwoord op ons schrijven van 19 Febr. j I verwonderde ons ten zeerste en hadden wij een dergelijk antwoord van Uw College geenszins verwacht. Het bevreemdde ons ten hoogste, dal U een dagbladverslag als maatstaf neemt voor een te volgen gedragslijn en kan dit o.i. toch niet in Uwe be doeling liggen, terwijl dit trouwens ook zoo'n hoogstaand College als het Uwe, onwaardig zou zijn. Immers, het moet U toch zoo goed als iedereen bekend zijn, dat verslagen maar al te dikwijls onderheyig zijn aan de wille keur van reporters of H H. correspon denten. Wanneer het waar is, dat U een dagbladverslag als maatstaf aan- I neemt, doen wij U beleefd opmerken. dat U in Uw antwoord aan ons, niet consequent blijft en is het ons onbe- grijpelijk, dat U nu kunt schrijven, dat U door een dagbladverslag kennis genomen hebt van het verloop onzer j vergaderingen, terwijl U in Uw le antwoord op onze motie ons mede- deeldet, dat het Gemeentebestuur U had bericht, dat de vergadering (waarop onze motie betrekking had) rumoerig enz. was. Naar we vermoeden put U de meeste gegevens uit een der hoofdbla den, welke hier in den omtrek ver schijnen nl. „De Prov. Noord-Brab. 's Hertogenbossche Courant". Wanneer U weet, dat den laatsten tijd voor voornoemd blad als correspondent voor gemeenteraadsverslagen optreedt de secretaris onzer Gemeente en dat in die verslagen door hem, de handelin gen van de hem toegenegen personen zoo voordeelig mogelijk worden weer gegeven, en van de rest zooveel mogelijk verdraaid, dan achten wij verder commentaar overbodig. Hadt U eenige afgevaardigden van onzen Raad, naar aanleiding van ons laatste schrijven ontvangen, dan zouden U deze feiten zijn medegedeeld. Het spijt ons dan ook zeer, U te moeten mededeelen, dat Uw antwoord bij onzen Raad den indruk heeft ge wekt, dat U zich met het gewone Jantje van Leijden van de zaak af wilt maken en in den doofpot stoppen, zooals dit trouwens gaat met alle zaken waar mede men geen anderen uitweg weet De Raad der Gemeente Hedikhuizen. Voorzitter U moet niet iemand beleedigen die zich hier niet verdedigen kan. Dobbelsteen. Dat kan hij wel, hij kan er, als ik geen gelijk mocht hebben, een artikel over schrijven in dat blad. Het is toch een logisch gevolg dat een buitenstaander een geheel verkeerde indruk krijgt van de toedracht der zaak wanneer hij zoo'n verslag leest. v. Vrede. Ik vind het ook maar een lage streek van Ged. Staten om op zoo'n courantverslag af te gaan. 't Is een oud spreekwoord „Almanak en courant brengen leugens in het land." De Secretaris hierna het woord ver krijgende om zich te verdedigen zegt hiermede zeer kort te kunnen zijn. Hij wijst er op dat Ged. Staten met deze courantverslagen niet de „Provinciale 's Hertogenbosche Courant" bedoelen maar vooral „De Echo v h. Zuiden" die deze zeer uitvoerig opneemt en op welk blad Ged. Staten geabonneerd zijn Wat mijne verslagen betreft, zegt sprik heb deze vergeleken bij de notulen en kan er dan zoo goed als geen afwijking in vinden. Een kleine afwijking kan er altijd insluipen wanneer men het niet stenografisch opneemt. ik ben me dan ook van het minste niet bewust. Wat het laatste verslag betreft kan ik U mededeelen dat de Prov. Crt. het niet heeft opgenomen zooals ik het had ingezonden. Ik kan er dus niets aandoen dat het er anders in staat omdat het niet geheel door de redactie wordt opgenomen. Dobbelsteen. Ik ben ook bij de Provinciale geweest maar men heeft mij daarvan niets medegedeeld. v d. Brand. We moeten zeker altijd maar naar den zin van Ged. Staten doen. We zouden alles maar aan moeten nemen en de middenstand kan betalen dat ze groen en geel worden. De Voorzitter brengt dan in omvraag het ontwerp schrijven dat aan Ged. Staten is gericht, v. d Brand. Tegen. Secretaris. Neen, neen, U bent er voor. Het gaat over die brief van Dobbelsteen om die aan Ged. Stateu te sturen. v. d. Brand (zijn vergissing inziende) O, ja dan ben ik er voor. Met 4 tegen 2 stemmen wordt besioten vorengemeld schrijven aan Ged. Staten te richten. Voor stemden v. d. Brand, Dobbel steen, v. Vrede en van Hemert. Tegen v. Engelen en v. d. Heijden. (Wordt vervolgd.) DUSSEN. Openbare vergadering van den raad dezer gemeente op Donderdag 10 April des middags ten 3 uur. Voorzitter Edelachtb. heer Snijders. Ongeveer kwart over drie uur opent de Voorzitter de vergadering afwezig de heer Berm. De notulen der vorige vergadering word n na voorlezing onveranderd goedgekeurd en vastgesteld. Aan de orde 1. Ingekomen stukken en mededee- lingen. a. Schrijven van de Warenkeurings- dienst houdende aanbieding van het verslag over 1923 benevens een schrij ven van den Raad der gemeente Breda waaruit blijkt dat de inkomsten en uitgaven hebben bedragen f 2^574,08'/2 en dat alles in orde is bevonden. Alle stukken worden voor de leden ter visie nedergelegd. Een verslag van den toestand der gemeente benevens het verslag wat tot betrekking der volkshuisvesting is ge daan wordt eveneens voor de leden ter inzage nedergelegd. De Voorzitter stelt voor thans in gehein comité over te gaan om enkele mededeelingen te doen, waartoe wordt besloten. Na heropening der vergadering deelt hij mede, dat te weinig aan inkomsten belasting is ingekomen en wel tot een bedrag van f 3000 en aan opcenten voor de Rijksbelasting is f 2000 te weinig ontvangen en nu is de P.N.E M. j ook nog gekomen, die het administra- j tief beheer heeft over het G.E.B., dat nog een bedrag van f 2891 25 moet I worden betaald hetwelk 31 Maart moet geschieden. Dit bedrag is niet in kas zoodat een tijdelijke geldleening zal moeten worden aangegaan. Nu onder- ittcmwnniM Let op de sluitzegels als kenmerk van echtheid «Mlex.P.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1924 | | pagina 5