9 Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen, ïeuwe lam rw f Binnenland. EERSTE BLAD. „NOORD-DRABAND" NUMMER 50 ZATERDAG 21 JUNI 1924 UITGAVE: WAALWIJKSGHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38. Telegr.-AdresECHO. DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. Een wetsontwerp is ingediend tot vaststelling eener nieuwe tariefwet. Aan de zeer uitvoerige Memorie van Toelichting wordt het volgende ont leend Sinds jaren worden bij de toepas sing van de huidige tariefwet moeilijk heden ondervonden. Zoowel handel en nijverheid als de met de uitvoering belaste ambtenaren hebben deswege herhaalde malen op een technische herziening van het tarief aangedrongen. De herziening van het tarief, welke bij dit ontwerp wordt voorgesteld, heeft dan ook in de eerste plaats ten doel om in het belang van handel en nijverheid het tarief in technisch op zicht te verbeteren. De klachten welke tegen het tegen woordig tarief zijn aangevoerd, zijn in hoofdzaak de drie volgende a. het tarief is in het belasten en vrijstellen van artikelen inconsequent en willekeurig; b. het verleent in verscheidene ge vallen een averechtsche bescherming c. het geeft bij de toepassing voort durend aanleiding tot geschillen. De inconsequenties en willekeur welke bij het tegenwoordig tarief zijn waar te nemen, zijn te onderscheiden in twee soorten, n I. inconsequenties en willekeur ten opzichte van de begin selen, welke bij de samenstelling van de tegenwoordige Tariefwet hebben voorgezeten en in inconsequenties en willekeur ten opzichte van het karakter van de tegenwoordige Tariefwet. Tot eerstgenoemde behoort b.v. de incon sequenties van het onbelast zijn van gelakt leder en het belast zijn van manufacturen, beide grondstoffen, of, zoo men wil, beide halffabrikaten tot de tweede soort de inconsequentie van het onbelast zijn van spijkers en het belast zijn van schroeven, beide arti kelen, welke verband houden met de voortbrenging, en welke dus, in ver band met het karakter van de tegen woordige wet, beide voor een vrijstel ling in aanmerking komen De inconsequentie en willekeur zijn het gevolg van drie omstandigheden ln de eerste plaats hiervan, dat het practisch niet mogelijk is, om bij de samenstelling van een tarief, de hier onder vermelde beginselen, waarvan de wetgever bij de samenstelling van het tegenwoordige tarief verklaarde te zijn uitgegaan, consequent door te voeren. Bij een poging toch om een tarie samen te stellen volgens de beginselen „grondstoffen vrij, halffabrikaten matig recht, volledige fabrikaten hoogste recht", doet zich al dadelijk de moei lijkheid voor, dat het vrijwel onmoge lijk is de verschillende goederensoor ten, welke in den handel voorkomen, volgens de begrippen „grondstof", „halffabrikaat" en „fabrikaat", in drie scherp afgescheiden groepen in te deelen. Verschillende artikelen immers (men denke b.v. aan papier, bereide vellen en meel) beantwoorden zoowel aan het begrip grondstof, als aan een der begrippen fabrikaat of halffabrikaat. Nog een tweede moeilijkheid doet zich daarbij voor, De onderscheiden soorten van grondstoffen, halffabrikaten en volledige fabrikaten, (men denke o.a. aan smeerolie en welriekende olie, aan klompen en lakschoenen, aan hamers en bronzen beelden en aan stok- visch en kaviaar), verschillen onder ling dermate in aard bestemming, dat het tarifieeren van die artikelen volgens eenzelfden maatstaf niet is door te voeren, zonder tot opvallende tegen strijdigheden te komen. De inconsequenties en willekeur, welke bij het tegenwoordig tarief zijn waar te nemen, zijn in de tweede plaats het gevolg van de omstandig heid, dat tusschen het doel, dat met de indiening van de tegenwoordige wet in 1862. en bij haar herziening n 1877, werd beoogd, en de begin selen, welke volgens den wetgever bij iet samenstellen van de wet lot grond slag hadden gediend, geen overeen stemming bestaat. Dat doel toch was n de eerste plaats het stelsel van jescherming prijs te geven, en door verlaging e.q. opheffing van het daarbij geheven invoerrecht, geleidelijk te komen tot een zoo vrij mogelijk ruil verkeer, en in de tweede plaats, om zoo lang laatstgemeld streven door de nooden van de schatkist niet in zijn vollen omvang was te verwezenlijken, dat doel althans te verwezenlijken ten opzichte van algemeene voedingsmid delen en van artikelen welke verband houden met de voortbrenging, of welke uitsluitend of zoo goed als uitsluitend worden ingevoerd ten behoeve van den minder gegoede. Dat tweeledig doel was uit den aard der zaak niet te bereiken, door bij de samenstelling van de wet bovenvermelde drie begin selen tot grondslag te kiezen. De wet gever zag zich dan ook herhaaldelijk genoodzaakt van die beginselen af te wijken. De inconsequentie en willekeur zijn in de derde plaats, het gevolg van de techniek, welke bij de samenstelling van de tegenwoordige Tariefwet is gevolgd. Die techniek komt in het kort gezegd hier op neer, dat bij ver schillende omvangrijke rubrieken als aardewerk, houtwerk, ijzerwerk, koper werk enz., nadat eenige artikelen met name of in de soort zijn belast of vrijgesteld, implicite alle overige arti kelen van de rubriek of werden vrijge steld of worden onderworpen aan het hoogste recht, dat voor de rubriek is aangenomen. Het is duidelijk, dat door dit sy steem van z.g. sluitposten, waarbij alle niet met name genoemde artikelen, onverschillig of zij worden gebezigd bij de voortbrenging dan wel in huis houden, of keuken, of beantwoorden aan het begrip grondstof dan wel aan een der begrippen fabrikaat of half fabrikaat, over eenzelfden kam worden geschoren, zoowel het doel, dat bij de indiening van de wet heeft voorge zeten, als de voor het samenstellen van de wet aangenomen beginselen, slechts ten opzichte van de met name genoemde artikelen, tot hun recht komen, maar voor alle overige artikelen van de rubriek buiten toepassing blij ven. Uit den aard der zaak zijn daar door een groot aantal inconsequenties in het leven geroepen. Om aan even gemeld bezwaar te ontkomen bestaat slechts één middel, namenlijk, met die techniek te breken, en zooals thans in het ontwerp is geschied, de arti kelen welke voor eene invoerrecht in aanmerking komen, met name in het tarief te noemen. Omtrent de beide overige tegen het tarief aangevoerde klachten moge het volgende worden opgemerkt. Het tegenwoordig tarief verleent in verschillende gevallen eene averecht sche bescherming. Boeken,drukwerken, prenten en platen zijn onbelast; van het papier, dat noodig is om deze artikelen te vervaardigen, zijn rechten verschuldigd. Kranen, schroeven, moe ren, manometers en verschillende an dere artikelen voor het samenstellen van werktuigen en toestellen zijn aan rechten onderworpenfabrieks- en stoomwerktuigen, waaraan die artikelen in het buitenland zijn aangebracht, kunnen zonder betaling van rechten het Rijk worden ingevoerd. Builkleeden en persdoeken zijn onbelastvan de manufacturen, noodig om die kleeden en doeken samen te stellen, is belas ting verschuldigd, En zoo is door meerdere voorbeelden aan te toonen, dat door het vrijstellen van verschillende fabrikaten, terwijl de voor de samen stelling dier fabrikaten benoodigde hulpmiddelen aan rechten onderworpen bleven, in verschillende gevallen eene averechtsche bescherming in het leven is geroepen, Het behoeft zeker geen betoog, dat de hier te lande bestaande industrie er belang bij heeft, dat aan dezen minder gewenschten toestand een einde wordt gemaakt. Geheel te ondervangen is die toestand echter niet. Evenwel mag worden verwacht, dat zoowel door de uitbreiding, welke is gegeven aan het aantal der bestaande vrijstellingen, als door de techniek, welke bij de samen stelling van het ontwerp is gevolgd, de gevallen van averechtsche bescher ming in de toekomst tot een onver mijdelijk minimum beperkt zullen blijven. Het is echter vooral op grond van de talrijke geschillen, welke zich bij de toepassing van het tegenwoordig tarief hebben voorgedaan, dat handel en industrie herhaaldelijk en met aan drang op eene herziening van het tarief hebben aangedrongen. Die geschillen zijn het gevolg van de technische gebreken van het tarief De technische gebreken van het tarief, welke de geschillen, die zich bij de toepassing van het tarief voordoen, veroorzaken, zijn ée volgende lo. Onduidelijke, niet voldoende omschreven posten, waardoor deze niet zelden voor verschillende opvat tingen vatbaar zijn en eene constante interpretatie der posten mitsdien is buitengesloten. Wat verstaat de wet b,v. onder drukwerken, wat onder modewaren, wat onder specerijen, wat W\WA A LW U K DOOR ERVARING STERK. onder gereedschappen, fabriekswerk tuigen, instrumenten, enz.? 2o. De omstandigheid dat artikelen, welke in aard of samenstelling, ofwel in gebruik of bestemming, met elkander overeenkomen of slechts weinig van elkander verschillen, niet steeds tot éénzelfden post, maar veelal tot ver schillende posten behooren. Een post gereedschappen naast een post instru menten, een post vet naast een post olie, een post modewaren naast een post kleedingstukken, enz. 3o. Het dualistisch karakter van het tarief, n.l. het daarin voorkomen van heffingen en vrijstellingen, gegrond op aard, grondstof of samenstelling der artikelen, naast heffingen en vrijstel lingen, gegrond op gebruik of be stemming dierzelfde artikelen. Naast posten als houtwerk, glaswerk, ijzer werk, opgemaakt koperwerk en manu facturen, posten als gereedschappen, meubelen, rijtuigen, lampen, kramerijen en kleedingstukken. 4o. Het ontbreken van regelen voor de toepassing van het tarief, waardoor, ln verband met de gebreken, aange geven sub lo., 2o. en 3o., een vaste grondslag voor de toepassing van het tarief en het beslissen van de geschil len, welke zich daarbij voordeden, wordt gemist en beide in hooge mate afhankelijk zijn van persoonlijke op vattingen. De omstandigheden, dat de technische gebreken van het tarief alleen dan aan leiding geven tot geschil, wanneer de posten, omtrent welker toepassing het geschil loopt, een verschillend heffings- cijfer geven, of wanneer slechts aan een of eenige dier posten eene vrij stelling is verbonden, leidt tot de gevolgtrekking, dat als de daadwerke lijke "en onmiddellijke oorzaak dier geschillen is te beschouwen het ver schillend tarifeeren van het voldoende scherp van elkaar te scheiden aanver wante artikelen, Met het vaststellen van deze daadwerkelijke en onmiddel lijke oorzaak der geschillen is teven9 het antwoord gegeven op de vraag, hoe een tarief moet worden samen gesteld om dergelijke geschillen bij de toepassing zooveel mogelijk te voor komen de niet voldoende scherp van elkander te scheiden aanverwante artikelen moeten niet op verschillende wijze, maar op uniforme wijze worden gehandhaafd Met dit hoofdbeginsel voor oogen is de tabel van het tegenwoordig ont werp samengesteld. De noodzakelijk geachte uniforme tarifeering van de niet voldoende scherp van elkander te scheiden aan verwante artikelen wordt in het ontwerp tot stand gebracht door inkrimping van het aantal belasting-objecten. Bij de samenstelling van de tabel heeft het streven voorgezeten een tarief te ontwerpen waarbij het karakter van het tegenwoordige tarief zooveel moge lijk wordt behouden. Daar nu het tegenwoordige tarief ten aanzien van uit het buitenland ingevoerde producten het karakter draagt van een verbruiks- en verteringsbelasting, is bij het samen stellen van de tabel uitgegaan van het beginsel, dat voor een invoerrecht slechts in aanmerking komt, het artikel, dat zonder nadere bewerking en zelf standig, voor het gebruik van den consument geschikt is te achten. Daarbij is aangenomen, dat als zoodanig in het algemeen alleen zijn aan te merken de artikelen, welke over de toonbank aan den verbruiker worden afgeleverd, m, a. w. de toonbank, artikelen. Bij het uitwerken van dit beginsel is vastgehouden aan het streven van den tariefwetgever van 1862 en 1877, om algemeene voedingsmiddelen en artikelen, welke verband houden met de voortbrenging of welke uitsluitend of zoo goed als uitsluitend worden gebruikt door den minder kapitaal krachtige, niet aan invoerrecht te onderwerpen Een invoerrecht op meel, klompen, schroeven, vijlen, hamers, zagen en dergelijke, wordt dan ook hoewel deze artikelen ook via de toonbank aan de verbruiker worden afgegeven, in het ontwerp niet aan getroffen Tusschen artikelen, gebruikt in huishouden en keuken en die, gebruikt in kantoren en winkels i9 echter geen onderscheid gemaakt. Slechts ten opzichte van enkele artike- len is van het beginsel afgeweken nl ten opzichte van electrische draad glas, koolspitsen, papieren, menschen- haar, closet en nog eenige andere. Ten einde niet verder te gaan, dan het belasten van het toonbank artikel moet bij goederen soorten, waartoe zoowel toonbankartikelen behooren als andere, tusschen het toonbank- en niet- toonbankartikel een grens worden getrokken. Deswege is ten opzichte van artikelen, waarvoor het noodig was het invoerrecht te beperken tot artikelen van een bepaalde soort een grens aangenomen, welkealle geschillen buiten sluit, n 1 het gewicht der arti kelen. Zoo is o.a. voor de „verpakte" artikelen als grens voor belastbaarheid een gewicht aangenomen van 1200 gram, voor het artikel in tabletvorm een gewicht van 200 gram, voor ver schillende apparaten en toestellen een gewicht van 5 KG. In verband met de groote verwant schap welke er tusschen de verschil lende artikelen bestaat, is het ter voor koming van geschillen echter noodig voor verschillende artikelen eenzelfde belastinggrens aan te nemen. Nu in verband met den opzet van het nieuw-ontwerp het tarief ten aan zien van ingevoerde producten inder daad niet anders beoogt te zijn dan een verbruiks- en verteringsbelasting, en artikelen, welke verband houden met de voortbrenging, behoudens enkele uitzonderingen, niet aan invoer recht onderworpen zuilen zijn, bestaat er, naar gemeend wordt, geen over wegende bedenking om ook het tarief voor het verkrijgen van meer baten voor de schatkist te benutten en voor de belastblijvende artikelen den be- staanden heffingsvoet te verhoogen. Het deswege dat o.a, in overweging wordt gegeven het thans van de goe deren gegeven waarderecht van 5 pCt. in het algemeen te verhoogen tot een recht van 8 pCt. Door een recht van 8 pCt der waarde wordt naar dezer- zijdsch oordeel het fiskaal karakter der tegenwoordige tariefwet niet aangetast. Blijkens de aan het ontwerp toege voegde raming zijn de grootere baten, welke op deze wijze zijn te verkrijgen, te stellen op ruim 10 millioen gulden. Op de in het gebouw van de Arrondissements Rechtbank te Utrecht gehouden verificatie-vergadering in het faillissement der N. V. Hanze- spaarbank werd door curatoren uitge bracht een rapport, waaruit blijkt dat het actief f 1 914.733 89 bedraagt en het passief op f 3.035 000 geschat wordt. Als concurrente schuldeischers wijst de lijst der voorloopig erkende schuld- vorderingen een bedrag aan van f3.014.816 99. Naar curatoren schatten zal aan con currente crediteuren bijna 60 pCt hun ner vorderingen kunnen worden uitge keerd, De eerste uitdeelingslijst is niet eerder dan tegen het einde van 't loopend jaar te verwachten. De afwikkeling van dit faillissement zal geheel afhangen van het faillissement der Hanzebank, welke ook het faillisse ment der Hanzespaart.ank veroor zaakte. Op zich zelf zou het bedrijf der Hanzespaarbank, dat bij de Hanzebank een vordering had van 2 millioen gulden, zeker levensvatbaar zijn ge weest. De Spaarbank genoot vertrou wen in breeden kring. De Spaarbank, die onmogelijk van het bedrijf der Hanzebank kon worden 47e JAARGANG. s Waalwijksche en Courant. Dit blad verschijnt WOENSDAG EN ZATERDAG. Abonnementsprijs per 3 maanden 1.25. Franco per post door het geheele rtJh 1.40. Brieven, Ingezonden stukken, gelden enz. franco te zenden aan den Uitgever. Prfls der Advertentlën 20 cent per regel; minimum 1.50 Reclames 40 cent per regel. BU contract flink rabat Advertentlën moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur ln ons bezit zl)n. MAATSCHAPPIJ VAN VERZEKERING OP HET LEVEN TULBAND, ROZIJNENBROOp DRIE. IN DE PAN smahen overheerlijk wanneer ze gebakken zijn van Verkrijgbaar bü kruideniers in pakken van KA

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1924 | | pagina 1