9
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen,
Al ifijstroop
Elke lepel helpt
FEUILLETON
r
1
Akker's
„NOO&D-BRABAND"
NUMMER 89
ZATERDAG 8 NOVEMBER 1924
UITGAVE:
WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38. Telegr,AdresECHO.
DIT NUMMER BESTAAT UIT
DRIE BLADEN.
EERSTE BLAD.
BINNENLAND.
Praktijk-Examen Boekhouden.
Handels-Diploma van den Ned. R. K.
Middenstandsbond.
Het R. K. Handelsonderwijs heeft in
de laatste 10 a 15 jaren een groote
vlucht genomen. Overal in het land
zijn R. K. Hoogere en Middelbare
Handelsdag- en avondscholen verrezen,
benevens vele R.K. M.U.L.O. scholen,
met uitgesproken handelsrichting.
De - Ned. R. K. Middenstandsbond
heeft nu den tijd gekomen geacht, naast
de reeds bestaande praktijk-diploma's
Boekhouden, alle afgenomen door
neutrale vereenigingen, een gelijkwaar
dig praktijk-diploma in te stellen, uit
gaande van een R.K. Vereeniging. Hij
geeft daardoor aan hen, die hun kennis,
verworven bij het R.K. Handelsonder
wijs, aan een examen wenschen te
onderwerpen, tweemaal 's jaars de ge
legenheid. Ook zij, die met particuliere
opleiding hun kennis verkregen, wor
den toegelaten,
De Commissie van Toezicht bestaat
uit de volgende heeren
J. P. J. Asselbergs, Voorzitter van de
Alg. R. K. Werkgeversvereniging in
Nederland (te Bergen op Zoom)
A. A. van Hamersveld, Voorzitter van
den Ned. R. K. Bond van Handels-,
Kantoor- en Winkelbedienden (te Am
sterdam)
A. B. A. van Ketel, oud-Bankdirec
teur (te Overveen).
Het eerstvolgend examen wordt ge
houden op 29 en 30 December e.k.,
bij genoegzame deelname te Amsterdam,
Rotterdam, Breda, Tilburg, 's Hertogen
bosch, Utrecht, Zwolle, Nijmegen,
Roermond en Eindhoven.
De inschrijving moet plaats hebben
voor 1 December e.k. bij den penning
meester, den heer A. J. Spierings,
Ververstraat 9, 's Hertogenbosch, bij
wien inschrijvingsformulieren, examen-
eischen, enz. gratis verkrijgbaar zijn
's Maandags na het examen wordt
de uitslag reeds bekend gemaakt.
Het examengeld bedraagt f 5,— bij
inschrijving en f 10,— bij slagen.
Alle verder verlangde inlichtingen
omtrent het examen zijn te bekomen
bij het Bestuur van den Ned. R. K.
Middenstandsbond en bij den secretaris
der Examen-commissie, Frater M. Hil-
debertus, Antoniusstraat 3, Tilburg.
Opgaven en uitwerkingen der vorige
examens zijn verkrijgbaar bij den Uit
gever, den heer P. Cremers-Brocks
tg Oss»
Wij vertrouwen, dat alle R.K. onder
wijs inrichtingen en alle R.K. leeraren
de instelling van het nieuwe diploma
op prijs zullen stellen en dat zij in het
belang van ons R.K. Handelsonderwijs
en in dat van het nieuwe diploma,
niet zullen verzuimen, hun leerlingen
hiervan in kennis^ te stellen.
Het Bestuur van den Ned. R. K.
Middenstandsbond,
C. J. G. Struycken, Vice-Voorzitter.
L. Peeters, Secretaris.
Betreffende de fiscale voornemens
der regeering wordt in de Memorie
van Antwoord op hoofdstuk I der
staatsbegrooting 1925 het volgende
meegedeeld
De regeering beoogt verlaging van
het successierecht, alsmede verlichting
van den druk der verdedigingsbelas
tingen. Voorts zou zij bij de inkomsten-
belasting den zoogenaamden kinder-
aftrek willen zien vergroot. Wat de
aangekondigde belasting op weelde- j
verteringen betreft, deze zal moeten
worden geheven van verteringen in
hotels en restaurants, indien zij een
zeker bedrag te boven gaan en bij de
aanschaffing van bepaalde weelde
artikelen. Van de te ramen opbrengst
valt voor het oogenblik nog niets te
zeggen. j
Gelijk reeds in de Memorie van j
Antwoord op hoofdstuk 1 der staats-
begrooting voor 1924 is medegedeeld, I
overweegt de regeering de indiening
van een wetsontwerp tot heffing van
een belasting voor het gebruik Van
hoofd verkeerswegen met bepaalde aan
te geven voertuigen Dit wetsontwerp
is "geruimen tijd geleden naar de
colleges van Ged. Staten gezonden
om bericht en raad, Zoodra alle
ambtsberichten zullen zijn ingekomen
zal worden nagegaan, welke wijzigingen
in verband daarmee nog wenschelijk
zijn en daarna zal de indiening zoo
veel mogelijk worden bespoedigd.
De deskundige inzake de voor-
loopige surséance van betaling voor
het Spaarfonds voor Bodemcultuur, de
heer "J. W. Lucas, accountant te
Amsterdam, heeft aan de Arrondisse-
nients-Rechtbank te 's Gravenhagè
rapport uitgebracht.
De door de stichting bij de Recht
bank ingediende Staat van activa en
passiva gaf aaneen totaal aan activa
ad. f 1.906 677, een totaal aan passiva
ad f 1.689.690. De werkelijke saldo
zoude resteeren ad f 216.987. De
werkelijke toestand is volgens het
rapport een geheel andere. Immers,
volgens een- daarin opgenomen stelling
bedragen de activa in totaal f 917,548
de passiva in totaal f 1.696.100 deficit
f778.641.
Op de vraag of de hierboven ge
releveerde verliezen eerst in den
laatsten tijd zijn ontstaan, moet het
antwoord luiden: dat dit voor een
belangrijk deel niet het geval is.
Het is den deskundige n.l. gebleken,
dat in ieder geval de balans per 3!
December 1922 de laatste welke de
Stichting in druk verspreidde, in
geenen deele naar juiste principes is
opgemaakt en in plaats van winst
een belangrijk verlies had moeten
aangeven. Het over dat jaar uitge
keerde dividend van 7'/2 pCt. over
het contributie-kapitaal is dan ook ten
onrechte uitgekeerd en heeft het thans
door crediteuren te lijden verlies
vergroot.
De oorzaak der geleden verliezen
moet, volgens den deskundige, in de
eerste plaats geweten worden aan het
beheersbeleid en eerst in de tweede
plaats aan de crisis van de laatste
jaren.
Het onjuiste beheersbeleid kwam
tot uiting in een roekelooze en onoor.
deeikundige credietverleening en verder
in de hoogst onvoorzichtige belegging
in „Deelnamen iu Ondernemingen".
(Effecten).
In „Auto-leven" verscheen een
artikel van den heer H. Levy, waarin
hij een overzicht geeft van de auto- en
motorbewegrng in ons land.
Volgens zijn berekening waren op
1 Jan. 1924 in ons land in gebruik
23.143 automobielen of in totaal 59 880
motorvoertuigen.
Wat dit aantal ten opzichte van den
groei van de beweging wil zeggen zal
ieder duidelijk worden als wij dit
cijfer eens gaan -<;i gelijken met die
uit vroegere jaren, waai voor men vol
gend lijstje raadplege
Jaar Stuks Jaar Stuks
1914 11.514 1919 18995
1915 12 589 1920 31.432
1916 14.608 1921 40.987
1917 14.169 1922 51.149
1918 3.763 1923 59.880
Wanneer wij de cijfers uit de oor
logsjaren buiten beschouwing laten
immers deze geven tengevolge van
benzinegebrek en rijverbod geen juist
beeld dan blijkt, dat de jaarlijksche
toeneming sedert 1920 een zeer nor
male en bijna wiskunstig berekende is,
n.l. van 9 tot 10 000 per jaar.
Het aantal inwoners bedroeg op l
lanuari 1924 in ons land 7.213,000,
zoodat op dien datum gerekend kon
worden dat op iedere H6 inwoners
één motorvoertuig in gebruik was
Provinciesgewijs genomen bezit Zuid-
Hollahd ruim 13000 motorvoertuigen
of ruim het vierde gedeelte van het
totale aantal. Dan volgt Noord-Holland
om Uw ontstoken keel te
verzachten en die afmattende
hoestprikkel weg te nemen
Akker's Abdijsiroop dankt haar
snel werkende geneeskrachtige
eigenschappen aan de kruiden
extracten in haar samenstelling.
Stilt als bij tooverslag de hevigste
hoestbuien en verruimt de horst!
stuksDen Haag met 3348 stuks
Rotterdam met 3249 stuks en ten slotte
Utrecht met 1188 stuks.
Het aantal automobielen is in tien
jaar meer dan vervijfvoudigd.
Dat de vermeerdering van het ben
zinegebruik hiermede gelijken tred
heeft gehouden moge hieruit blijken,
dat sinds 1920 benzineverbruik toe
nam van 55 562 660 tot 91.196.000
liter.
De Regeering deelt het volgende
mede
De Nederlandsche Bank heeft de
Rotterdamsche Bankvereeniging ge
steund in haar liquiditeit. Zij heeft dit
gedaan in het algemeen belang en
niet alleen met voorkennis, maar ook
met volledige instemming van de
Regeering.
De Nederlandsche Bank vroeg daarbij
of de Regeering bereid zou zijn haar
een garantie te geven, voor zoover
hare credietgeving de normale ge
bruikelijke grenzen zou overschrijden.
De Regeering heeft, de zeer bijzondere
omstandigheden in aanmerking ge
nomen, deze garantie toegezegd, voor
het geval dat deze noodig zou blijken,
natuurlijk onder het voorbehoud eener
eventueel nadere goedkeuring door de
Wetgevende Macht De huidige toe
stand geeft geen aanleiding om te
verwachten, dat die goedkeuring
behoeft te worden gevraagd.
mt
89)
(urrrp)\WAA LW U K
[dood. ERVARING STERK.
met ruim 11000, waarvan alleen Am-
sterdam reeds bijna de helft oplevert.
Drente bengelt, tengevolge van de ge
ringe bevolking, onderaan mei 1613
motorvoertuigen, zooals uit onderstaand
staatje blijkt:
Zuid-Holland 13.363
Noord-Holland 11.487
Gelderland 7.233
Noord-Brabant 5.045
Friesland 4,162
Overijssel 2.977
Utrecht 3.631
Groningen 3.626
Limburg 3,245
Zeeland 2.166
Drente 1.613
Voor de steden geven de cijfers
volgend beeld: Amsterdam met 4911
Mededeelingen van de R.K.
Staatspartf],
Program der werkzaamheden voor
de verkiezingscampagne 1924—25 der
R K. Staatspartij.
Zaterdag 29 November 1924:
Dag van overleg door het Advisee-
rend College met derden.
Zaterdag 20 December 1924:
Vergadering van het Adviseerend
College volgens art. 7 Kiesreglement.
Vaststelling aantal der te verwachten
zetels bespreking verkiezing bespre
king te stellen candidaten.
Tusschen 1 Januari en I Maart 1925
Gelegenheid in de Kiesvereenigingen
om candidaten te stellen Vóór 1 Maart
moeten de verzamellijsten, volgens art.
10 laatste alinea, bij het Bondsbestuur,
worden ingediend.
Vöör 15 Maart 1925
Indiening door de gecandideerden
van de verklaring bedoeld in art. 11
van het Kiesreglement.
Zaterdag 28 Maart 1925:
Vergadering van het Adviseerend
College tot samenstelling van het Po
litiek Advies. Waarna onmiddellijk
publicatie.
In den loop der maand April 1925
Stemming in de Kiesvereenigingen
over de candidaten.
Onmiddellijk na I Mei 1925
Vaststelling van den uitslag der stem
ming door het Bondsbestuur.
4T« JAAHOANQ
Waalwpsche en Laogstraatschc Courant,
Dit blad versehflnt
WOENSDAG EN ZATERDAG.
Abonnementsprijs per 3 maanden 1.25.
Franco per post door het geheele rflk 1.40.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden enz.
franco te zenden aan den Uitgever.
Prijs der Advertentiën
20 cent per regelminimum 1.50
Reclames 40 cent per regel.
Bij contract flink rabat.
Advertentiën moeten Woensdag en Vrijdag
des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit
zijn.
van „De Echo vüii Kot Zuiden".
Slot.
-De afgrondDe afgrondriep zij uit,
buiten zichzeive van angst.
Wij zullen in den afgrond storten. Neen,
dat wil ik niet, dat wil ik niet. GenadeMe
delijden HulpHulpBeulenMoorde
naars
Haar kreten klonken zoo wanhopig, haar
gelaat was zoo van schrik verwrongen, dat
Bernard er tot in het .diepst van zijn bin
nenste door getroffen werd. Zijn wilskracht
was verbroken en de wreedheid van dezen
tocht en van dezen dubbelen zelfmoord
kwam hem op dit oogenblik als iets mon
sterachtigs voor.
Hjj stond op en raakte den schouder van
zijn broeder aan.
Robert, zeide hij, daar hebben wij het
recht niet toe, God zou het ons niet ver
geven.
Te laat wellicht, te laat, de kromming van
den weg was bereikt, met eenige meters en
zij zouden in de vreeselijke diepte storten
en de paarden, 't rijtuig, de twee broeders
en de schuldige vrouw, zouden verpletterd
worden op de" rotsen in de vallei, waarvan
de donkere omtrekken reeds zichtbaar wa
ren in de morgenschemering.
Dan zou er niets van "hen" overblijven, niets,
dan een bloedige massa van gebroken been
deren en vaneengerukt vleesch.
Robert Duhesme had niet geantwoord.
Hij klemde zich echter met de beenen
vast op den -bok en op het oogenblik dat de
hollende paarden, regelrecht op de diepte
toesnelden, en met hun hoeven bijna den
grond niet aanraakten, hield hij met onge
hoorde, bovenmenschelijke kracht de teugels
in en bracht hen terug op den weg.
De wielen van het rijtuig, dat zoo eens
klaps werd gekeerd, kraakten tegen de har
de rotssteenen en rolden weder voort op don
gebaanden weg.
Na nog eenige minuten dien spookachti-
gen rit te hebben voortgezet, had het rijtuig
liet bergvlak verlaten, daalde af in de vallei
en ging de brug van den stroom over.
Geen woord was er gesproken. Félicienne,
door angst verlamd,, de beide handen om de
leuning van het rijtuig geklemd, schreeuwde
niet meer, zij was half bewusteloos, haar
gelaat doodsbleek, haar lichaam stram, zij
hdemde bijna niet meer.
Op den tegenovergestelden oever geko
men, ging het rijtuig weer langs een vrij
MAATSCHAPPU VAN VERZEKERING OP HET LEVEN
£2.75 £4.50
Overal per koker
voorceeligeri
De croote flacons
steil pad omhoog. De paarden, trillend op
hun beenen, overdekt met schuim, hadden
hun gewonen gang weer aangenomen.
Voortdurend heerschte er hetzelfde,, doffe,
'onheilspellende stilzwijgen, totdat men, na
een rit van twee uren, stilhield voor de
poort van het klooster van Onze L. Vrouw
Van Barmhartigheid.
Mevrouw De Prabert stapte het eerst uit,
met zenuwachtige haast.
Bernard haalde de kloosterbel over.
Men deed open en weldra stonden de twee
broeders en Félicienne tegenover de prio
res, eeue groote, indrukwekkende vrouw,
met een kalm en zachtzinnig gelaat en hel
dere, vriendelijke oogen.
Zoodra zij verscheen, snelde Félicienne
op haar toe en wierp zich in haar armen,
alsof zij daar bescherming zocht.
Omoeder, moederriep zij snikkend
uit.
De priores antwoordde
Stel u gerust, mijn dochter. Alle vrees
is op den drempel van dit huis gebannen,
behalve de vrees voor God, "die zoo goed en
liefderijk is.
Neem .mij mee, moeder, neem mij mee
Bernard De Prabert gaf door een teeken
cler xn'iores te kennen, dat zij aan het ver
zoek van de boetelinge voldoen kon.
Beide vrouwen verwijderden zich en toen
de priores terugkwam, gaf Bernard haar de
weinige eenvoudige inlichtingen die zij
vroeg en zeide-dat hij het zich tot een plicht
zou rekenen, het gewijde huis door een vro
me en ruime gave te steunen.
Daarna gingen de twee broeders heen,
somber en ernstig en toen zij in het rijtuig
zaten vroeg Robert
Waarom wildet gij niet', dat wij te za-
men den dood zouden ingaan, Bernard?
Mijn geweten waarschuwde mij eens
klaps dat wij een vreeselijke misdaad zou
den plegen.
Wat zullen wij nu doen?
Ik heb nog plichten te vervullendeze
ohgelukkige, haar nog ongelukkiger zoon.
Vergeeft ge hen?
Haar, dat weet ik niethem, ik hen
zijn vader.
Robert Duhesme antwoordde niet ter
stond; hij bleef eenigen tijd in gedachten
verdiept.
Toorn kan tot bedaren komen, hernam
hij ten slotte, haat en afschuw kunnen in
medelijden veranderen, maar men moet het
aan den tijd overlaten dit werk te volbren
gen. Luister, wij zijn ons leven lang wreed
gescheiden geweest. Beiden zijn wij in het
hart getroffen en wij zullen niet lang meer
te leven hebben. Willen wij den korten tijd,
die ons nog overblijft, Bernard, met elkaar,
doorbrengen?
Dat is mjyn vurigste wenscli.
Ik moet onmiddelijk Frankrijk verla
ten, voor het oogenblik althans, zeide Ro
bert.
Mij bindt niets meer aan dat land,
antwoordde Bernard.
Ga dan met mij mee naar Amerika en
ik zal u daar mijn werk toonen. Gij zult mij
leeren het bestaan te verzekeren van de
talrijke arbeiders, die in mijn fabrieken en
in mijn bosschen werken, evenals gij dat
voor de uwen hebt gedaan, vervolgens kee-
ren wij naar Frankrijk terug om daar te
sterven, dan zal misschien het uur van ver
giffenis ook geslagen zijn.
Het is goed.
Den volgenden morgen namen zij te Lux-
la-Croix-Haute den trein naar Marseille,
waar zij zich inscheepten naar de Antillon,
om vandaar over te steken naar de Nieuwe
Wereld.
Juist toen zij te Marseille uitstapten, reed
de sneltrein uit Parijs het station binnen.
De reizigers uit beide treinen liepen door
elkaar op het perron.
Eensklaps greep Robert Duhesme zijn
broeder bij den arm en deed hein eenige
schreden achteruitgaan, naar een pilaar,
waarachter zij zich konden verbergen, ter-/
wijl hij hem naar een jongen man en eene
jonge vroilw wees, die arm in arm, stralend
van liefde én geluk, over het perron gingen.
Bernard herkende kapitein Filip Dormel-
les en zijn jonge vrouw Marguérite.
■De jonggehuwden gingen hun g*duk ge
nieten aan het zonnige strand van Nizza.
Op plechtigen toon zeide Robert;
Broeder, ontbloot het hoofd en buig u
neer, het is het geluk dat daar voorbij gaat.
EINDE.