;zé saiarisregeiing zou
toch op de vergadering welke den
laatsten Vrijdag in de maand gehouden
wordt, aan de orde worden gesteld.
Het voorstel van den heer Roggeveen,
om over 14 dagen te vergaderen, was
onmogelijk wij! door U op een gelijk
tijdige behandeling werd aangedrongen
en daarom kon het niet anders of het
moest overhaast gebeuren.
Van der Geld. Bestond demogelijk
heid dan niet dat U met de salaris-
regeling nog even gewacht had
Voorzitter. Neen. dat gaat niet want
op de salarisregeling wacht men
toch al.
Bij art. 7 van het werkliedenregle
ment geeft de heer Smolders in over
weging om inplaats van 23 jaar 21
jaar te lezen.
Den heer Roggeveen ontgaat de be
doeling van dit artikel ook.
De Voorzitter zegt dat de bedoeling
heeft voorgezeten dat de menschen
met zooveel mogelijk geld naar huis
kunnen gaan. Van 21 jaar is er toe
vallig niemand in dienst van de
gemeente, daarom is men er gemak
kelijk overheen gestapt.
Smolders. Een reglement wordt niet
voor heden, maar voor de toekomst
vastgesteld
Oomens. Heeft het geen invloed
op de gemeente
Voorzitter Neen, alleen op het salaris.
Met 9 tegen 3 stemmen wordt daarna
besloten den leeftijdsgrens voor jeugdige
personen op 21 jaar te bepalen.
Voor het voorstel stemden de heeren
Van der Aa, Gragtmans, Van Driel,
Verwiel, Oomens, Van der Geld, Groe
nen Smolders en Roggeveen.
Tegen de heeren Klijberg, De Graaff
en Timmermans-Verschure.
Oomens. Het is toch zeker de be
doeling dat niet te veel. maar ook niet
te weinig personeel wordt aangesteld.
Ik bedoel maar dat men niet aan
houdend met een hoop los personeel
zit te kijken.
Voorzitter. Daar wordt zooveel moge
lijk rekening mee gehouden. Er is op
'toogenblik maar een in lossen dienst
en die zou ook nog in vasten dienst
zijn opgenomen als er niet iets was
tusschen gekomen
Bij art 19 vraagt de heer Van Driel
of het wel doenbaar is om de menschen
5 uur achtereen te laten werken zonder
dat ze iets kunnen gebruiken.
Voorzitter. Het 10 uur werken is
niet voor die menschen die in een
werkplaats moeten werken de fitters
vallen daar ook nog buiten maar
is in hoofdzaak voor de geldophalers
en de menschen in dienst van de ge
meentereiniging. Geregeld werken die
menschen ook nog geen 10 uur, want
tijdens de wintermaanden werken ze
nog geen 8 uur omdat ze dan na 4
uur niets meer kunnen zien.
De heer Smolders meent dat tegen
over een groep van werklieden een
onbillijkheid wordt begaan. Zoo komt
het hem ook voor dat de geldophalers
moeilijk om 7 uur bij de menschen
kunnen komen om geld op te halen
of de meters op te nemen.
Spr. vraagt of het soms in de be
doeling ligt dat deze menschen dan
van te voren werkzaamheden op de
fabriek moeten verrichten. Is men dat
van plan, dan mag men er wel rekening
mee houden dat ze onder de arbeids
wet vallen.
Wijl dat ook de bedoeling niet kan
zijn, stelt hij voor om de regeling voor
die categorie te laten zooals deze thans
is, n.l. een 48 urige werkweek.
De Voorzitter zegt dat toch een
onderscheid dient te worden gemaakt
tusschen de menschen die in een
fabriek of werkplaats werkzaam zijn,
of die geregeld buiten werkzaam zijn.
Vooral dient men ook rekening te
houden dat de werklieden van de
gemeentereiniging een groot deel van
het jaar geen 8'/2 uur werkzaam zijn
en dan is er toch alles voor dat ze
zomers wat langer kunnen werken.
Smolders. Werken die des winters
regelmatig korter.
Voorzitter. Ja, de opzichter moet het
dan zomers zoo regelen dat ze aan
hun uren komen, dat het zoowat tegen-
over elkaar uitkomt.
Groenen. Is het niet beter een tabel
van werkuren over het geheele jaar te
maken en dan zoo dat het klopt dat
8'/2 uur wordt gewerkt.
Klijberg. Zomers is de dienst voor
de gemeentereinigers altijd wat druk
ker, maar men kan toch begrijpen dat
geen misbruik van dezen te nemen
maatregel wordt gemaakt.
De heer Smolders hecht meer waarde
aan een tabel van werkuren als door
den heer Groenen aangegeven, dan
aan een algemeen lemiet.
Dekken de uren van winter en
zomer elkaar ongeveer, dan kan spr.
er zich wel mee vereenigen.
Voorzitter. Ze zullen zomers mis
schien 10 en 's winters6 uurwerken.
De heer v. d. Aa blijft er een on
billijkheid in vinden van de eene
tegenover de andere groep.
De heer Timmermans zou, waar de
arbeidswet de handen toch al zoo
bindt, van deze bepaling in ieder ge
val gebruik maken,
Voorzitter. Doorgevoerd is het nog
niet.
Timmermans. Juist daarom zou ik
er zeker de proef eens mee nemen.
Voorzitter. Willen de heeren soms
de kwestie in principe zien uitge
maakt.
De heer Timmermans acht zulks
zuivere uitspraak krijgen omdat hier
alleen de bedoeling voorzit, althans
dat is hoofdzaak, om de winteruren
dat minder dan 8'/a uur wordt gewerkt
zomers te laten inhalen.
In het onderhavige artikel wordt
zuiver van een 10-urigen arbeidsdag
gesproken, wil men daar een uitspraak
over hebben, dan'kan hij zich daar
mee wel vereenigen maar niet zooals
men nu doet en er allerlei toezeggingen
aan vastknoopt want dan zou men
daar later mee kunnen komen aan
dragen. Stemming over een zuivere
55 .arbeidsweek wil hij wel, echter
niet zooals alles aanvankelijk is be
sproken.
Voorzitter. Dan zal ik dit zoo in
omvraag brengen. Dus dan gaat het
over een 55 urige werkweek.
Met 9 tegen 3 stemmen wordt tot
vaststelling van de 55 urige werk
week besloten.
Voor stemden de heeren Groenen,
Klijberg, Gragtmans, Van Driel, Ver-
wiel. Oomens, Roggeveen, de Graaff
,en Timmermans; tegen de heeren Van
der Aa, Van der Geld en Smolders.
De heer Roggeveen merkt bij art.
25 op dat de kindertoeslag is gewij
zigd. Nu bestaat de bepaling dat voor
elk kind boven de drie jaarf 1 toeslag
wordt gegeven.
Voorzitter. Nu is het 60 cent voor
ieder kind. Dat is gedaan om groote
gezinnen tegemoet te komen.
De heer Van Driel merkt op dat in
art. 29 heeft gestaanVoor werk. in
opdracht of in daarvoor in aanmerking
komende buitengewone gevallen zon
der opdracht, verricht buiten den
vastgestelden diensttijd, wordt bij over
schrijding van den in art 19 genoem
den maximum arbeidsduur, boven het
uit het normale weekloon af te leiden
uurloon, uitbetaald
Op den dag 10 pCt. van genoemd
uurloon voor de eerste 2 uren en
25 pCt voor de volgende des nachts
50 pCt. van genoemd uurloonop
Zondagen of daarmede gelijkgestelde
of door Burg. en Weth. aangewezen
feestdagen 100 pCt. van genoemd
uurloon.
Nu staat daarinVoor werk, in
opdracht of in daarvoor in aanmerking
komende gevallen, zonder opdracht
verricht buiten den vastgestelden
diensttijd, wordt bij overschrijding van
den in artikel 19 genoemden maxi
mum arbeidsduur het uit het normale
weekloon af te leiden uuiloon uit
betaald
Voor arbeid op Zondagen wordt
zooveel mogelijk op werkdagen vrij
gegeven.
Dus het is de bedoeling voor nacht
arbeid geen extra vergoeding te geven.
Voorzitter. Het zal zeer sporadisch
voorkomen en komt het voor, dan
behoeft den daaropvolgenden dag
niet gearbeid te worden. Zoo gaat
het ook met den Zondag
De heer Smolders merkt op dat
het 's nachts werken veel zwaarder is
dan overdag en het daarom niet gelijk
gesteld kan worden met de werkzaam
heden die overdag worden verricht.
Nu krijgt een werkman, die 's nachts
arbeid heeft verricht, overdag wel vrij,
maar daar schiet hij niet mee op,
want 's nachts werken valt niet mee,
vooral omdat het veel zal voorkomen
dat 's nachts moet worden gewerkt
nadat men eerst zijn dagtaak heeft
verricht en daardoor juist drukken die
nachturen zooveel zwaarder.
Voorzitter. Men voorziet er in het
Reglement in, maar het zal niet
anders voorkomen dan bij een incident.
Gragtmans Die 's nachts werken,
verdienen er dikwijls overdag ook nog
een cent bij. Ze doen het wel graag.
Van Driel. Het nachtwerken valt
heusch niet mee en werkt op het
lichaam slecht, dat heb ik in mijn
jeugd zelf ondervonden. Nooit kan
men dan een volgenden dag terug
schenken wat men heeft gemist. Nu
wordt er wel gezegd dat het 's nachts
werken zooveel mogelijk zal worden
voorkomen, maar toch zou ik er voor
zijn dat het extra wordt uitbetaald
Voorzitter. Als men permanent
nachts werkt ja, dan geloof ik wel
dat dit op het lichaam van invloed zal
zijn, maar niet als dit eens één of
tweemaal in een jaar voorkomt.
De heer Timmermans zegt dat een
particulier ook zijn nachtrust wel eens
moet opofferen en dan kan hij 's mor
gens. zooals nu de gemeente-arbeiders,
niet thuis blijven.
Voorzitter. Ik geloof ook wel dat
de arbeiders het zonder eenig mis
noegen zullen doen.
Smolders. Waarom worden die
gunstige bepalingen uit het oude
artikel verwijderd
Vooizitter. Sinds de commissie van
bezuiniging haar werk heeft verricht,
bestonden deze bepalingen al niet meer.
De Graaff. In de vergadering van
de Commissie is er door niemand ook
over gesproken, wel over den Zondag.
Van der Aa. Het geheugen laat U,
geloof ik, hier in den steek. Er is wel
degelijk over gesproken, maar toen
men zag dat er niets aan te doen was,
heeft men wat op den Zondag zien te
verhalen.
De Voorzitter zegt dat dit later is
gedaan om het een beetje smakelijk
te maken.
De heer Roggeveen wijst op art. 32
van het Reglement bepalende uitkee-
ring van loon bij ziekten.
De Voorzitter zegt dat deze bepa-
verzekerde kreeg bij ziekte zijn volle
loon uitbetaald en die zich wel ver
zekerde slechts 30 pCt. De meesten
waren dan ook niet verzekerd; waar
schijnlijk maar een en daarom was dit
artikel maar een paskwil.
Timmermans. Dat ze zich niet lie
ten verzekeren, is te begrijpen. De
bepaling echter is zeer dwaas en ik kan
maar niet goed begrijpen hoe men er
bij komt iets zoo te regelen.
De Voorzitter meent dat men zich 1
op een onduidelijkheid in de verorde
ning zal hebben beroepen.
Timmermans Het moet zoo zijn
Die zich verzekert, moet 30 pCt. bij-
krijgen maar die zich niet verzekerd
moet niets krijgen. Anders doen is
onlogisch handelen.
De heer van der Geld zegt zelf een
geval te hebben behandeld op de gas
fabriek waarvoor hij dan ook nog naar
den vorigen burgemeester is geweest
om er over te spreken. Toen waren
er twee ziek maar die verzekerd was
kreeg 30 pCt en de andere
kreeg zijn volle loon De werklieden
zijn toen allemaal gaan zeggen dat het
dwaasheid was om zich te gaan ver
zekeren tegen ziekte
Immers, men stelde op de gasfa
briek een premie op het zich niet-
verzekeren.
De Graaff. Ik kan niet geloovendat
het zoo gegaan is.
Van der Geld. En toch is het zoo.
Klijberg. Ze verzekeren zich toch
nog wel, is niet.
Van der Geld. Ja, alleen voor vrij
dokter en apotheker.
Voorzitter. Als Burg. en Weth. dit
nog eens in studie namen. Het Regle
ment kan toch worden aangenomen
Klijberg. De Raad zou zich nu hier
over al in principe kunnen uitspreken.
De heer Timmermans zegt dat het
over de heele wereld niet andere is
geregeld. Hoe men hier dan aan een
dergelijke maatregel is gekomen, kan
hij niet begrijpen.
Vervolgens kan de heer Timmer
mans zich ook niet vereenigen met de
bepaling dat na 2 jaar ziek zijn het
loon nog wordt uitbetaald. Spr. is van
oordeel dat voor iemand die twee jaar
lang niet in staat is om te werken,
andere raad moet worden verschaft
want zoo iemand kan men niet rang
schikken onder de zieken, maar moet
men dit doen onder de invaliden.
Het moet hier een zuivere ziekte
verzekering blijven.
Klijberg. Er kunnen zich pijnlijke
gevallen voordoen dat men een beetje
de vrije hand moet kunnen hebben.
Timmermans. Een ziekteverzekering
moet aan het gestelde doel beantwoor
den. Burg. en Weth. kunnen in der
gelijke gevallen toch nog altijd voorzien
De heer SmoWJers wijst er op dat
die menschen uit het Ziekenfonds zijn
gegaan omdat men hen daartoe als het
ware heeft aangezet. Willen ze nu weer
lid worden, dan kan het gebeuren dat
ze heel wat meer contributie moeten
betalen, dat ligt maar aan den leeftijd.
Spr. vraagt of de werklieden daar nu
maar de dupe van moeten worden.
Gragtmans. Daarvoor hebben ze nu
toch in enkele jaren geen contributie
behoeven te betalen ook.
Roggeveen. Waar zijn die centen nu?
Klijberg. Dat is een lastige, kwestie.
Het is toch weer zooals de heer
Gragtmans zegt dat ze gedurende dien
tijd geen contributie hebben behoeven
te betalen.
Voorzitter. Kunnen we ook hier later
met geen definitief voorstel komen
Aldus wordt besloten.
De heer Van der Geld wil thans
wijzen op het feit, iets wat hij in het
begin van de vergadering heeft willen
doen n.l. dat er geen enkele reden is
om de loonen te gaan verlagen. Meer-
malen heeft hij de vraag gesteld waar
om, om welk motief, men de loonen
gaat verlagen, doch nog nooit heeft
men hem daarop een afdoend of ge
rechtvaardigd antwoord gegeven. De
laatste poging die hij daartoe heeft
aangewend is het schrijven aan den
Raad een vorige vergadering gezonden,
doch ook daarop is men het antwoord
schuldig gebleven. De belasting is met
f20 000 verlaagd kunnen worden. Dus
daarvoor is het niet noodzakelijk, ter
wijl de levensstandaard, vooral weer
in aanmerking genomen de laatste
verhoogingen van de noodzakelijke
levensbehoeften, zeker zoo hoog is als
eenige jaren terug.
Zoolang op spr.'s vraag geen ant
woord is gegeven zal hij tegen iedere
loonsverlaging stemmen.
De heer Roggeveen vraagt hoe men
het verlof wil regelen. In art. 34 staat
dat de werklieden 6 dagen verlof
hebben en nu is het een heel normaal
verschijnsel dat leiders wat langer
vacantie genieten.
Wordt voorgesteld de vacantiedagen
voor de arbeiders te bepalen op 6
dagen per jaar, voor ambtenaren 8
dagen, voor hoofdambtenaren 10 en
voor den Secretaris en den Directeur
van de gasfabriek 14 dagen.
De heer Timmermans is daar tegen.
Voor de meeste menschen acht hij een
vacantie van 6 dagen voldoende.
Vervolgens worden door den heer
Roggeveen nog verschillende redactie
wijzigingen voorgesteld en aangenomen.
De heer Timmermans acht het
salaris voor een hoofdcommies van
f2400—f3000 veel te hoog.
De Voorzitter ziet dat niet in en
wijst er op dat deze menschen chef
De heer Timmermans merkt op dat
in particuliere bedrijven ook heel wat
mindei salaris wordt gegeven.
De heer Klijberg is het met den
heer Timmermans eens. De commies
is toch pas de derde persoon op de
secretarie.
Voorzitter. Hij heeft toch de leiding
van een afdeeling secretarie.
Timmermans. Ik stel voor het
salaris van f 1600—f2500 te brengen
op f 1400—f 2300 Men moet zien wat
men kan krijgen in particuliere be
drijven voor dat geld. Ik acht een
boekhouder in een bedrijf net zoo
hoog als een commies.
Voorzitter. Dat is maar een kwestie
van appreciatie.
Het voorstel van den heer Timmer
mans in omvraag gebracht wordt met
8 tegen 4 stemmen aangenomen.
Voor stemden de heeren Groenen,
Klijberg, Gragtmans, Verwiel, Oomens,
Roggeveen, de Graaff en Timmermans.
Tegen de heeren van der Aa, van
Driel, van der Geld en Smolders.
De heer Roggeveen vraagt of er
nog niet een agent te veel is.
De Voorzitter zegt aanvankelijk ook
de meening toegedaan te zijn geweest
dat men het met een agent minder
kon doen. Bij nader inzien echter is
hij van dat idee veranderd en als men
nu zijn oordeel vraagt, dan moet hij
adviseeren het aantal agenten te be
houden. Gaat men er een duiten
kwestie van maken, dan wordt het
een andere zaak.
Oomens Over het algemeen geno
men wordt er, als ge dat zoo hier en
daar eens hoort, gezegd dat er te veel
van die mannen zijn.
Voorzitter. Dan merken ze zeker dat
ze er zijn.
Klijberg. Dat zijn van die praatjes.
Oomens. Ze zeggen het toch maar.
Klijberg. Die kletspraatjes hooren
we allemaal, maar daar gaan we niet
op in.
Voorzitter. Met deze kwestie behoort
men rekening te houden dat ook de
Rijkspolitie in sterkte is verminderd
Wordt besloten het aantal agenten
niet in aantal te verminderen.
Roggeveen. Ik zou ook van een
gemeenteopzichter een diploma wen-
schen.
Voorzitter. Daar is niets tegen.
Aan het einde van de verordening
stelt de heer Smolders voor om aan
de gemeentewerklieden, zoolang het
indexcijfer zoo hoog is, f 1.— toeslag
te geven.
Dit voorstel wordt met op drie na
algemeene stemmen, die van de heeren
v. d. Aa, v. d. Geld en Smolders,
verworpen.
4. Voorstel tot het bouwen van
twee ambtenaarswoningen bij de gas
fabriek.
De heer Smolders kan zich wel met
het voorstel, om daar een paar wo
ningen te bouwen, vereenigen echter
niet wat in de toelichting van Burg.
en Weth. staat. Daar staat nl dat het
aanleiding zal geven voor particulieren
om daar ook te bouwen. Als men nu
echter ziet dat de huizen zijn begroot
op eer» bedrag dat zeker, wil men
er met de rente komen, f 10 moeten
doen voor huur en de gemeente ze voor
f 6.50 gaat verhuren, dan zal dit voor
particulieren nu zoo erg aanlokkelijk
niet zijn.
Aangenomen
5. Voorstel tot toekenning van een
voorschot op de vergoeding ingevolge
art. 101 der L. O wet 1920 voor (ie
U. L. O school aan het Dep Lang
straat der Mij. tot Nut van het alge
meen.
ConfGrm het voorstel van Burg. en
Weth. wordt besloten het bedrag vast
te stellen op f 394 15-
6. Voorstel tot beschikbaarstelling
van gelden voor aankoop van school-
meubelen voor de Chr. School.
Voorzitter Dit is f 100 voor een kast.
Smolders. Kan gevraagd worden
om zulke zaken zooveel mogelijk in
de gemeente te laten of heeft de Raad
daar niets over te zeggen.
Voorzitter. Hier betreft het nu een
kast die maar door 4 fabrieken in ons
land wordt gemaakt, anders zou ik
zeggen dat het aanbeveling verdient
dat zooveel mogelijk hier ter plaatse
wordt gekocht.
De punten
7 Voorstel tot verhuring van een
der woningen, aangekocht van H. M.
van Erp.
8. Voorstel tot het aangaan van een
geldleening tot dekking van de kosten
van aankoop der panden van A. C.
de Greeff.
9 Beantwoording van de vragen
van het raadslid A de Graaff inzake
het tarief voor de levering van elec-
triciteit.
worden voor kennisgeving aange
nomen.
10. Voorstel tot vaststelling van al
gemeene regelen voor het verkoopen
van bouwterreinen in de Mr. van
Coothstraat.
De Voorzitter zegt dat de bedoeling
met het koopen van dezen grond niet
heeft voorgezeten om er aan te ver
dienen
Wordt besloten de prijs te bepalen
op f 175 per strekkende meter, alleen
het terrein van de belastinggebouwen
tot J. den Teuling op f 165.
11. Benoeming van een lid in de
commissie tot wering van schoolver
zuim inplaats van den heer J. Noyen,
Wordt gekozen de heer Malland.
school commissie wegens het niet aan
nemen van den heer Timmermans.
Wordt benoemd de heer A. de Graaff.
Aan het slot der vergadering deelt
de Voorzitter mede, dat door Mevr.
Wed. Vaags voor hare terreinen aan
het Kérkpad wordt gevraagd f 14000,
terwijl de Diaconie der Herv. Gemeente
niet tot verkoop bereid is. Door Burg.
en Weth. wordt voorgesteld de rooilijn
voor het Kerkpad vast te stellen, zoo
als in de vorige vergadering is aan
gegeven en mocht te eeniger tijd drang
komen tot bebouwing van het Kerkpad,
dan kan men een straatweg aanleggen
en in het leven roepen een belasting op
waardevermeerdering van bouwterrei
nen tot dekking der kosten van aanleg
van den weg.
De heer Oomens wijst er op dat in
de Baardwijksche Steeg een drukke
passage is. Doordat de heggen echter
niet voldoen, wordt bet verkeer, vooral
voor fietsers en als twee karren elkaar
moeten passeeren, bemoeilijkt. De weg
is er mooi en door de heg in orde te
maken, verkrijgt men werkelijk een
mooie weg.
De Voorzitter zegt toe eens een
onderzoek te zullen instellen om dan
later met een voorstel te komen.
De heer Van der Geld vraagt of er
al eens is geïnformeerd of er mogelijk
heid bestaat dat men hier een ambachts
school kan krijgen.
De heer Timmermans zegt dat de
Teekenschool-commissie dit ook al
eens onder het oog heeft gezien. Er
waren echter zulke groote finantieele
bezwaren aan verbonden, dat men geen
verdere stappen heeft durven doen.
De Voorzitter zal desniettegenstaande
nog eens een onderzoek instellen.
Daarna wordt de vergadering ge
sloten.
BUITENLAND.
De Turken hebben den Griek-
schen patriarch uitgezet en daardoor
is een gespannen toestand tusschen
Griekenland en Turkije ontstaan. Eerst
genoemd land zond een scherpe nota
en wil de kwestie aan den Volkenbond
of het Haagsche Hof voorleggen.
Turkije antwoordde met het dreigende
nog 3 bisschoppen en 30 priesters
te zullen uitwijzen.
De groote steun van Spanje het
Marokkaansche hoofd Roisoeli is met
z'n volgelingen door de Riff. Kabylles
gevangen genomen. Een slechte tijding
weer voor Spanje.
In de Fransche kamer zijn de
debatten over het gezantschap bij het
Vaticaan voortgezet. Met 314 tegen
250 werd de opheffing van het ge
zantschap aangenomen.
Er komt nu vermoedelijk een bij
zondere missie, die de zaken van
Elzas-Lotharingen z.g moet behandelen.
Aan een kant z'n zin doordrijven en
aan den anderen kant toch connecties
onderhouden, meent Herriot.
BINNENLAND.
Baron van Wijnbergen opende
1.1 Vrijdag de vergadering van den
Bond van RK Kiesvereenigingen die
groote belangstelling had. Hij wierp
een terugblik op de afgeloopen periode
in ons land en meende dat wij tevreden
mogen zijn en wees op de noodzake
lijkheid van eenheid om te behouden
wat we hebben en zeker om vooruit
te gaan.
Ten aanzien van St. Michaël is het
volgende besluit genomen
Het bondsbestuur heeft, na kennis
neming van het communiqué-Aengenent
besloteneen commissie in te stellen
om een dergelijke organisatie, als in
het communiqué bedoeld, te bestu-
deeren en de resultaten daarvan in een
ontwerp-organisalie aan de bondsver
gadering, met advies van het bonds
bestuur voor te leggen.
In deze commissie zullen worden
gevraagd zitting te nemenals lid en
voorzitter de heer Mr. dr. D. A. P. N.
Kooien en als leden de heeren prof.
Aengenent, G. Bon, prof. Van der
Grinten, mr. Leesberg, mr. dr. Van
Rijckevorsel en prof. Veraart.
Daartegenover neemt het hoofdbe
stuur van het Verbond St. Michaël op
zich, op de vergadering van het Verbond
die op 14 Februari te Utrecht zal
worden gehouden, het volgende voor
te stellen
Plaatselijke, studieclubs kunnen on
belemmerd blijven bestaan en ook
elders worden opgericht. In de Rijks
kieskringen en in de Rijkskieskringen-
groepen kunnen kiescomiiés bestaan,
gekozen door de plaatselijke clubs.
Het Verbond in den landelijken vorm
wordt ontbonden en het hoofdbestuur
houdt op te bestaan.
Het bondsbestuur aanvaardt deze
oplossing, zonder daarmede de wen-
schelijkheid van de oprichting van
kiescomité's te erkennen en zonder op
dit oogenblik het bestaan van studie-
clubs goed of af te keuren. Het
bondsbestuur stelt aan de bondsverga
dering voor te besluiten, dat op de
candidatenlijsten der R K. Staatspartij
geen personen zullen worden geplaatst,
i die behalve lid der R.K Staatspartij,
tevens lid zijn van een andere zelf
standige landelijke politieke organisatie.
De .mededeeling werd met applaus
begroet.
(De heeren aangewezen om in be
doelde commissie zitting te nemen
hadden zich inmiddels bereid verklaard
de benoeming te aanvaarden.)