i
1
PUROL er op!
binnenland!
worden. In het*algemeen belang acht
lijj het noodzakelijk dat hij een rijwiel
heeft. Daar hij nu in dezelfde omstan
digheden verkeert als zijn collega de
Moor, die voor een drietal jaren ook
van gemeentewege hen tweede nieuw
rijwiel kreeg, verzoekt hij ook om een
nieuw rijwiel.
Voorzitter. Burg. en Weth. stellen
voor om ook aan Konings een rijwiel te
verstrekken, doch daarbij tevens te be
palen dat in 't vervolg van gemeente
wege geen rijwielen meer worden ver
strekt. zoodat zij die zelf moeten aan
schaffen.
De heer v. d. Rijken vindt een be
drag van ƒ80.dat de veldwachters
bovendien nog jaarlijks voor onder
houd van luin rijwiel ontvangen, zeer
hoog, men krijgt aan een nieuwe fiets
niet zooveel onkosten.
De heer Brokx zegt dat men het on
derhoud over verschillende, jaren moet
nemen; als een~fiets ouder wordt is
ƒ30.voor onderhoud per jaar, te
weinig.
De Voorzitter zegt, dat. wat die ƒ30
betreft, men daarop bij de begrooting
kan terugkomen.
Hij deelt verder mede, dat hij reeds
een aanbieding van een rijwiel heeft
gekregen, n.l. van den heer TI. v. ïersel,
die een nieuw rijwiel aan zeer billijken
prijs aan de gemeente wil over doen.
De heer v. d. Rijken, kan daar niet
meer accoord gaan. Hij protesteert er
tegen dat een particulier aan de ge
meente ecfn rijwiel zou leveren. Dat
moet men aan den rijwielhandel gun
nen.
De Voorzitter, alsmede wethouder
Rubhens verklaren dat zij daarmee
1 slechts het voordeel voor de gemeen!e-
kas in liet oog hadden. De beslissing is
echter aan den raad.
De heer Verschuren maakt er be
zwaar tegen dat van gemeentewege een
rijwiel aan de veldwachters wordt ge
geven, hetgeen hij als volgt motiveert:
Het salaris bedraagt thans ƒ1400 tot
ƒ1800 plus een bedrag van ƒ150 voor
pensioensbijdrage en van 30 voor on
derhoud rijwiel. Hij is van meening, dat
zoo iemand van zijn eigen salaris' wel
een rijwiel kan aanschaffen, en waar
men bovendien in een tijd van bezuini
ging leeft, kan hij er zijn stem niet aan
geven.
De Voorzitter zegt dat het kan voor
komen dat een rijwiel van groot nut is
voor een veldwachter. Ook B. en W.
hadden er aanvankelijk niet veel zin in
om een rijwiel te geven, maar men moet
ook in aanmerking nemen dat men voor
Konings een onbillijkheid zou scheppen,
daar ook de Moor een paar jaar gele
den een tweede nieuw rijwiel gehad
heeft. Daarom stellen B. 'en W. ook
voor om in 't vervolg geen rijwielen
meer van gemeentewege te verstrekken.
De heer v. d. Rijken komt er nogmaals
tegen op dat dit rijwiel door 'n parti
culier zou geleverd worden, daar men
er dan ook geen garantie op heeft. Met
het rijwiel van de Moor is liet toen toch
ook goed gegaan. Dat is ook door een
handelaar geleverd en toen was de
handel ook content.
De Voorzitter zegt dat hij dan met
de wenscben van den heer v. d. Rijken
rekening zal houden.
De heer Rubbens merkt nog op dat
liet met liet vorige rijwiel niet zoo
goed gegaan is, als de lieer v d. Rijken
meent.
Xa nog eenige discussie brengt de
Voorzitter het voorstel van B. en W. in
omvraag, 0111 voor Konings een rijwiel
aan te schaffen en daarnaar alle fiets
handelaren te laten inschrijven.
Dit voorstel wordt met op een na al-
gemeene stemmen aangenomen.
Alleen de heer Verschure stemde te
gen.
Punt 11. Adres X. C. Boerenbond, tot
afschaffing straatbelasting, en
Punt 12. Vaststelling percentage
plaatselijke inkomstenbelasting, wor
den, als staande met elkander in ver-
Jiand te samen aan de orde gesteld.
Tn liet schrijven van den X. C. Boe
renbond wordt er op gewezen, dat in
de heffing van de straatbelasting eene
groote onbillijkheid schuilt, speciaal
ten opzichte van de landbouwers. Voor
al op kleine boerenbedrijven en land
arbeiders drukt zeer zwaar. Belas
ting diende naar de meening van adres
sante gelieven te worden naar evenre
digheid van het inkomen der ingezete
nen. Zij verzoekt daarom den raad, liet
besluit tot: heffing eener straat belas
ting te willen intrekken.
Tevens is ingekomen een schrijven v.
het bestuur der R. K. Werkliedenver-
een iging te Waspik, waarin aan bo
vengenoemd adres adhaesie wordt be
tuigd en waarin er tevens op wordt
aangedrongen, dat er door den raad
ernstig naar zal worden gestreefd om
hier meer industrie gevestigd te krij
gen, wat meer werkgelegenheid en meer
belastingopbrengst zou meebrengen.
Voorzitter. Tk wilde de punten 11 en
12 tegelijk behandelen, omdat zij zoo
nauw met elkander in verband staan,
want als de raad de straatbelasting
handhaaft, dan kan voor de plaatselij
ke inkomstenbelasting worden volstaan
met 2 wat een opbrengst van 13.000
vormt.
De Straatbelasting brengt 2595.20
op. Er zijn, in totaal 570 aanslagen,
dus liet gemiddeld bedrag per aanslag
is 4.48.
Over deze belasting is destijds door
den raad heel wat gesproken, maar ze
is toch aangenomen en wil men ze nu
weer gaan intrekken, dan eischen God.
Ingezonden Mededeelingeri.
Mijnhardt's Hoofdpijntabletten
stillen spoedig de ergste hoofdpijn
Staten dat we met cijfers aantoonen,
waarom deze intrekking noodzakelijk is
Tk heb in mijn Nieuwjaarsrede ge
zegd dat het de landbouwersbevolking
niet naar wensch ging. Gelukkig valt
hierin eenige verbetering te bespeuren.
Men gaat zich toeleggen op den tuin
bouw. Ik spreek de hoop uit dat daar
door de toestand voor luin beter moge
worden.
Het ligt in den aard der zaak dat
deze straatbelasting liet meest drukt
op de landbouwers, omdat hun de
meeste perceelen langs de gemeente
wegen toebehooren, doch ik heb nog
nooit een belasting gezien die zoo ge
lijkmatig op allen drukte. Men zegt dat
een heffing van inkomstenbelasting bil
lijker is. 't Moet allemaal van de indu
strie komen, maar men moet daar ook
eens achter de schermen gaan kijken.
Ook de industrie heeft met groote
moeilijkheden te kampen. Al maakt
die al eens een goed jaar, wanneer er
later verlies geleden wordt, dan geven
we hen de betaalde belasting ook niet
terug.
De middenstand is al evenmin benij
denswaardig.
We namen met de straatbelasting een
voorbeeld aan andere gemeenten, ten
einde niet Ie zwaar op de industrie te
drukken, daar men die hier anders ze
ker nooit gevestigd krijgt. Als een be
wijs hoezeer de inkomsten zijn vermin
derd wil ik er op wijzen, dat vroeger 1
pGt. plaatselipce inkomstenbelasting
ƒ16000 opbracht, terwijl nu 2 pCt.
slechts 13000 hebben opgeleverd; wel
een beeld dus van de groote depressie.
Bovendien zijn er 600 schippers die
hier hun domicilie kiezen en de gemeen
te een voordeel van 3000 opleveren.
Die blijven nu nog, zoolang de belasting
niet hooger wordt. Maar zou men de
straatbelasting intrekken en daardoor
het heffingspercentage der plaatselijke
inkomstenbelasting met 1% moeten
gaan verhoogen, dan ben ik bang dat
die schippers naar een andere gemeente
zullen gaan, die lager belasting heft.
Het gevolg kan dus zijn dat we daar
door een groot verlies lijden, hetgeen
te samen met wat anders de straatbe
lasting opbracht, weer op de ingezete
nen moet worden verhaald.
Men mag dit alles wel goed over
wegen alvorens een besluit te nemen.
v. d. Rijken. Was het niét gewenscht,
dat I' een circulaire richtte aan de
schippers om steun aan de gemeente
kas, zooals Bokhoven dat gedaan heeft?
Volgens resolutie van den Minister van
12 Aug. 1924, heeft geen enkele gemeen
te het recht belasting te eischen van
de schippers. Tk vind liet onverstandig
van die mensclien om te betalen als zij
het niet verplicht zijn. Tnplaats dat de
gemeente de haven ook eens liet uit
baggeren. laten zij die schippers maar
betalen.
Voorzitter. Ik heb daarvan nog nooit
J last ondervonden en ik meen ook dat
bedoelde resolutie is ingetrokken.
v d. Rijken. Dan weet Bokhoven er
toch schijnbaar niets van. Wat die
straatbelasting betreft, daar zat des
tijds bij de indiening politiek achter,
daarom heb ik er vóór gestemd, maar
ik ben nu tot de conclusie gekomen dal
ze onbillijk is voor de landbouwers.
Voorzitter. Tk ken toch geen andere
belasting, die gelijkmatiger drukt.
v. d. Rijken. Velen hebben over het
huis, al staat het. dan op hun naam,
niets te zeggen, doordat het zwaar met
hypotheek belast is.
Brokx. Wat zal dat voor een bedrag
zijn, dat dergelijke mensclien aan straat
belasting moeten betalen. Hoogstens 'n
paar gulden.
v. d. Rijken, 't Is voor zulken altijd
te veel. Xu wordt wel gezegd dat Ged.
Staten het besluit tot opheffing niet
zullen goedkeuren, maar is dat lichaam
dan niet op zij te zetten.
Voorzitter. U kunt in beroep gaan bij
de~ Kroon.
v. d. Rijken. Als al die lichamen die
boven ons staan dan toch zoo bezorgd
zijn, dan vraag ik toch hoe t mogelijk
is, dat een gemeente Vaals failliet kan
gaan.
Verschure. Ik meen dat de Boeren
bond in zijn adres deze zaak voldoende
heeft toegelicht. Tk wilde alleen de
vraag stellen of de straatbelasting van
het vorig jaar geheel binnen gekomen
is. Ik heb gehoord dat er veel requesten
waren ingediend.
Voorzitter. Er zijn wel enkele reques
ten ingekomen, meest van mensclien
die meenden geen straatbelasting ver
schuldigd te zijn en die hadden veelal
ook gelijk. Het is een nieuwe belasting,
dus er worden gemakkelijk eenige fou
ten in de administratie gemaakt. Van
de 576 aanslagen zijn er slechts 12 re
clames geweest, dus dat is zeer weinig,
terwijl van den totalen aanslag van
2595.ongeveer 1800 is binnenge
komen. Ik zeg altijd tegen den gemeen
te-ontvanger dat hij de mensclien in de
zen tijd niet te hard presseeren moet qu
hij ook niet zoo precies zich aan den
termijn behoeft te houden.
A. Pruijssers. Als TT het nu maar laat
loopen, dan wordt het 't volgende jaar
nog veel erger. Hoeveel was destijds de
schatting?
Voorzitter. We hadden geschat op
ƒ5000, maar in werkelijkheid bracht
de straatbelasting maar 2595 op.
A. Pruijssers. Met verhooging der
inkomstenbelasting zal toch veel meer
worden opgebracht.
Voorzitter. Ongeveer 4000.
.Verschure. Tk betaal slechts zeer wei
nig straatbelasting, slechts een fS of
9 en als de inkomstenbelasting met l
zou worden verhoogd, dan betaalde
ik veel meer. 't. Ts voor mij persoonlijk
dus voordeeliger zooals het nu is. Maar
ik vind het toch een groote onbillijk
heid dat ik slechts zoo weinig behoef
te betalen, terwijl een ander, die alles
zwaar met hypotheek heeft belast, veel
meer moet betalen. Daarom zou ik
voorstellen om die straal belasting op
te heffen.
Rubbens. Ik ben een van de hoogst
aangeslagenen in de straatbelasting. Ik
zou bij verhooging van het percentage
der inkomstenbelasting minder behoe
ven te betalen dan nu. Dat is dus even
goed onbillijk.
Wethouder Vloemans is ook de mee
ning toegedaan dat verhooging dei-
plaatselijke inkomstenbelasting lot ge
volg zou kunnen hebben dat verschil
lende schippers naar 'n ander gemeente
zouden gaan. Dat de schippers, zooals
de heer v.' d. Rijken zegt, niet zouden
behoeven.' te betalen kan hij niet geloo-
ven.
v. d. Rijken. Ik geloof dat loch geen
enkele burgemeester zoo gek zou zijn
om op zijn knieën aan de schippers te
vragen of ze alstublieft een kleinigheid
in de gemeentekas willen bijdragen,
zooals dat de burgemeester van Bok
hoven gedaan heeft, als zij verplicht
waren hun aanslag te betalen.
Na nog eenige discussie brengt de
voorzitter in omvraag of men vóór of
tegen afschaffing van straatbelasting
is.
Er blijken zes leden vóór afschaf
fing lè zijn n.l. de heeren Verschure,
J. Smits, v. d. Rijken, A. Pruyssers, J.
Kamp en A. Kamp en 4 leden tegen af
schaffing n.l. de heeren Rubbens, Vloe
mans, A. Brokx, en Ruytenberg, zoodat
de straatbelasting wordt opgeheven.
De Voorzitter wil daarop het voor
stel in stemming brengen om het per
centage der plaatselijke inkomstenbe
lasting met 1/2 te verhoogen, doch de
de heer Verschure is van meening dat
dit z.i. nog niet noodzakelijk is. Hoog
stens zou hij 1/4 pCt. hooger gaan.
De stemming ovèr dit voorstel van
den heer Verschure heeft hetzelfde re
sultaat als de vorige stemming en is het
dus aangenomen.
Ingekomen is verder een schrijven
van de regelings-commissie tot viering
van hel festival der harmonie met ver
zoek aan de gemeente daarvoor een ter
rein langs de treksloot te willen af
staan voor liet plaatsen van tenten en
levens eene subisVe te willen toekennen
gelijkstaande aan het bedrag dat aan
belasting op publieke vermakelijkhe
den zou geheven worden. Een en ander
wordt nader toegelicht.
De Voorzitter merkt op dat het ge
vraagde terrein niet van de gemeente
is doch van de provincie.
De commissie zal zich daarvoor dus
tot de provincie moeten wenden. Wat
het verdere verzoek betreft, daar kan
spr. wel mee mee/gaan daar een derge
lijke festiviteit loch een belang voor
de gemeente mag genoemd worden. Het
trekt veel volk en daarvan wordt door
verschillende ingezetenen geprofiteerd.
De heer v. d. Rijken vindt het per
centage van de ingezetenen dat er van
profiteert zeer gering. Zeker 80 pCt.
heeft er niets aan. Hij meent dat men
beter de entrée's wat kan verhoogen.
Of men nu 50 o"f 60 cent betaalt, men
zal voor die paar centen niet wegblij
ven.
Den heer Brokx bevreemdt het ten
zeerste dat de heer v. d. Rijken tegen
een dergelijk verzoek opkomt. In an
dere gemeenten wordt gewoonlijk een
flinke subsidie gegeven voor dergelijke
gelegenheden en nu men hier in Was
pik ook eens iets op touw wil zetten en
het op deze manier de gemeente geen
cent behoeft te kosten, nu moet men
daar nog bezwaar tegen maken!
De heer v. d. Rijken komt er tegen op
dat men niet eens* meer zijn meening
zou mogen zeggen. Nu hij zooveel te
genwerking heeft ondervonden 'zal hij
buiten stemming blijven.
Na nog eenige discussie wordt het
voorstel met écn na algemeene stem
men aangenomen.
De heer v. d. Rijken bleef buiten
stemming.
Bij de rondvraag vraagt de heer Ver
schure hel woord naar aanleiding van
een brief van Burg. en Weth. aan het
Waterschapsbestuur, waarin werd me
degedeeld, dat de gemeente de ingedien
de rekening van 45,— voor zakken
zand die dienden tol versterking van
de kade bij den laatsten hoogen water
stand, niet kon betalen, omdat B. en
W. daartoe geen last gegeven hadden.
Spr. vond deze handelwijze treurig
en zet uitvoerig uiteen onder welke
omstandigheden deze kosten werden
gemaakt. De toestand was ter plaatse
allertreurigst. Er bestond gevaar voor
ovcrloopen of doorbreken van den dijk
of voor bezwijken van de sluis aan de
Vrouwkensvaartsche haven, 't Was
een noodtoestand en daarom meende
hij als poldermeester gerechtigd te zijn
om in het belang van de gemeente, van
de boerenbevolking en vooral van de
betrokkenen bij dien polder van 150
bunder groot die dreigde onder te loo
pen, ook zonder eerst toestemming te
gaan vragen, de noodzakelijke werk
zaamheden te laten verrichten. Door dit
ingrijpen is deze polder voor over-
strooming bespaard, doch spr. acht het
tegenover het waterschapbestuur een
treurige houding om zoo'n rekeninge
tje van 45,nog niet te betalen. Hij
vraagt naar de reden dezer weigering.
De Voorzitter zegt in zijn uitvoerig
antwoord, dat de toestand aan de
Vrouwkensvaartsche haven het eerst
de aandacht trok van B. en W. die
daar, een noodschutting wilden plaat
sen. Spr.'heeft toen den heer Verschure
op.de kade gezien die hem vroeg of hij
ter plaatse de arbeiders voor de ge
meente mocht laten werken, wat spre
ker heeft goed gevonden en wat ook
de beide wethouders hebben goedge
keurd. Maar nu kwam er een rekening
van zakken zand en bleek het bij on
derzoek dat die waren gebruikt op een
ander gedeelte, waar de gemeente niet
het onderhoud had en waartoe ook niet
van gemeentewege was last gegeven.
Dat had eerst behooren gevraagd te
worden en daarom konden B. en W. dit
bedrag niet laten uitbetalen. De raad
zou een dergelijk eigenmachtig optre
den van B. en W. ook niet goedgevon
den hebbén. Alvorens die zakken zand
daar te doen aanbrengen, had de heer
Verschure toch wel even spr. in ken
nis kunnen stellen, die zou dan toch
in een ommezien ter plaatse geweest
zijn. Spr. heeft zich in dien tijd onop
houdelijk door de politie van den toe
stand op de hoogte latea houden en
meende de noodige maatregelen te heb
ben getroffen. Hij is- hel dus niet met
den den heer Verschure eens dat de
gemeente verplicht was om die kosten
te betalen en gelooft te hebben gehan
deld in den geest van de wethouders
en den raad.
De heer Verschure beroept zich op
(*Ien noodtoestand die ingrijpen nood
zakelijk maakte. Of de gemeente deze
kosten al of niet behoorde te betalen,
is een verschil van opvatting tusschen
hem en den Voorzitter. Spr. vindt het
zeer kleingeestig, dat B. en W. dit wei
geren, omdat hij misschien een oogen-
blik in hunne rechten is getreden.
I)e Voorzitter blijft er bij dal de heer
Verschure gemakkelijk hiervoor toe
stemming had kunnen vragen. Maar
noch toen, noch nadien heeft hij er
met spr. over gesproken.
Door den heer v. d. Rijken worden
verder nog enkele vragen gesteld o.a.
in verband met hel bezoek van iemand
van de P. N. E. M. bij de aangeslotenen.
Hij vraagt met welk doel dit geschiedt.
De Voorzitter zegt dat het de bedoe
ling is om den tariefsprijs van 50 cent
op 45 cent te brengen, terwijl ze tevens
de aangeslotenen afvragen of ze mis
schien een grooter verbruik dan vroe
ger kunnen garandeeren, waardoor de
prijs nog.belangrijk goedkooper wordt.
Ook op andere plaatsen o.a. in Zeven
bergen heeft men hiermee veel voor
deel bereikt.
De Voorzitter stelt thans, voor om in
geheime vergadering over te gaan tot
bespreking varfi de werkeloosheid.
De heer J. Smits vraagt waarom dat
niet in openbare vergadering kan be
handeld worden, waarop de Voorzitter
zegt dat het voor de werkloozen die
steun trekken zeer onprettig moet zijn
dat in het publiek hunne namen wor
den genoemd en misschien worden be-
critiseerd. In geheime zitting kan men
z. i. vrijer van gedachten wisselen.
De raad kan zich met deze zienswijze
vereenigen, waarna de openbare ver
gadering wordt gesloten.
hebben veroorzaakt, de katholieken,
die den formateur ook in zfjn program
volgden en bereid bleken geschikte
personen te leveren, gaan in dezen ab
soluut vrij uit.
Maar voor de gezonde ontwikkéling
der staatkundige verhouding is het
niet voldoende, dat ons blad dit alles
met zekerheid bericht; de ware toe
dracht der zaak moet komen vast te
staan door officieele gegevens, die de
kabinetsformateurs behooren te ver
strekken.
De N. R. Ct. schrijft hieromtrent:
Naar wij vernemen heeft het verschil
van meening, waarop de poging van
mr. Limburg tol vorming van een ka
binet is mislukt, zich geopenbaard in
een bijeenkomst van de door mr. Lim
burg aangezochte heeren, een soort van
voorloopigen eersten ministerraad.
Daar loch bleek, dal het de indruk van
de katholieke heeren was, dat van het
herstel van het gezantschap bij het Va-
ticaan een kabinetskwestie zou worden
gemaakt. Zoover wilden de christelijk-
historische heeren, althans de heer
Slotmaker de Bruine, echter niet gaan.
Hun gedachte was, dat de minister van
buitenlandsche zaken wel een voorstel
tot herstel van het gezantschap zoude
doen doch dat het kabinet zich van
deze poging verder niets zoude aan
trekken. De zaak zou ter beslissing aan
de Kamer worden overgelaten, zonder
dat het kabinet als zoodanig zich door
mislukking van de poging tot herstel
zou gedeerd achten. Toen'de katholieke
heeren zich bij deze opvatting niet kon
den aansluiten, en de christefijk-histo-
rische heeren daaraan bleven hechten,
viel de geheele combinatie in eens in
duigen.
Naar de „Resb." verneemt, zou hel
kabinet-Limburg, dat over de gezant
schapskwestie reeds gevallen is, nog
vóór het was opgetreden, als volgt zijn
samengesteld
Premier en minister van Justitie:
mr. J. Limburg (V.I).); minister van
Buitenlandsche Zaken: jhr. mr. dr. H.
v. Karnebeek (Lib); minister van Fi
nanciën: jhr. mr. D. de Geer (C.-H.);
minister van Binnenl. Zaken: inr. J. R.
H. van Schaik (R.K.); minister van
Koloniën: dr: J. C. Koningsberger
(Lib.), oud-Voorzitter van den Volks
raad; minister van Oorlog en Marine:
prof. L. A. van Royen (Lib.), oud-kapt.
der artillerie, hoogleeraar te Delft;
minister van Waterstaat: mr. M. A. M.
Waszink (R.K.), burgemeester v. Heer
len; minister van Arbeid, Handel en
Nijverheid: prof. dr. Slotemaker de
Bruine (G.H.); minister van Onderwijs
Kunsten en Wetenschappen: prof. R.
Casimir (Lib.), hoogleeraar te Leiden.
Ingezonden Mededeelingen.
Dit moet Uw eerste gedachte zijn bij
Brand- en Snijwondeh, Ontvellingen
en bij verdere Huidverwondingen
Pet verzacht en geneest.
DE KABINETSCRISIS.
De Koningin heeft in audiëntie ont
vangen de minister van staat A. W. F.
Idenburg en inr. P. W. A. Coi l van der
Linden.
We lezen in De Tijd:
Zooals bekend is, heeft mr. Limburg
steeds voor oogeh gehad de formatie
van een extra-parlementair kabinet, be
staande uit vier rechtsehe waarvan
twee katholieke en vier Iinksche le
den en den heer Van Karnebeek als
negende lid. De formateur nam in zijn
program op de integrale handhaving
van het gezantschap bij den H. Stoel.
Op grond hiervan werd van katholieke
zijde v o 1 le d i g e medewerking ver
leend. Dat staat absoluut vast. Hierin
ligt dan ook de bevestiging van ons be
richt van j..l Donderdagavond, waarin
we zeiden: „aan de Katholieken zal de
eventucele mislukking van mr. Lim
burg niet kunnen geweien worden".
Men mag zelfs verder gaan en zeggen,
dat de redelijke kans van slagen, waar
van het Ncd. Correspondentiebureau
rijdagochtend nog gewaagde, mede te
danken was aan de zeer loyale mede
werking, die den heer Limburg van ka
tholieke zijde werd geboden. Waar men
ook de „duistere" of verlichte machten
wil zoeken, welke deze mislukking
Mr. .1. Limburg heeft aan prof. mr. R.
Kranenburg, voorzitter van den Vrij
zinnig Democratischen Bond geschre
ven:
„Naar aanleiding van de door den
leider der partij, mr. Marchant, tegen
mij gerichte persoonlijke aanvallen
waarop ik mij niet zal verwaardigen te
antwoorden, heb ik de eer u mede te
deelen, dat ik bedank als lid van den
Vrijzinnig-Democratischen Bond.
Ik zal dus dezer dagen mijn ontslag
nemen als lid der Provinciale Staten
van Zuid-Holland, waardoor ik tevens
ophoud lid van Gedeputeerde Staten
te zijn".
I)Ê LEIDING VAN POSTERIJEN
EN TELEGRAFIE.
De heer Damme terug.
Men meldt uit Den Haag:
De directeur-generaal der posterijen
en telegrafie ir. M. H. Damme,- heeft
vanochtend zijn werkzaamheden op het
bureau van het staatsbedrijf hervat.
Wij hebben hem daar eeii bezoek ge
bracht en hem gevraagd, of hij ons*
eenigerlei mededeeling had te doen,
doch hij stelde zich als tol dusver op
het standpunt, dat hij als ambtenaar
daartoe geen vrijheid heeft, liet echter
doorschemeren, dat hij op volledige
openbaarheid van hetgeen er is ge
beurd. prijs blijft stellen.
In een le Antwerpen in den ka
tholieken kring door mr. dr. Frans van
Cauwelaert, burgemeester van Antwer
pen en lid van de Belgische delegatie
van den Volkenbond uitgesproken re
devoering over de Belgische buiten
landsche politiek en Locarno, zeide de
ze onder meer: Het tractaat van Lo
carno waarborgt België den steun
groote mogenheden in geval van
eventueelen nieuwen Duitschen
val in België. Onze verdediging-
schcn inval in België. Onze verdediging
blijkt dus opieuw verzekerd. Een zeker
nadeel schijnt misschien de verplich
ting om een aangevallen mogendheid
bij te staan, waar onze neutraliteit is
opgeheven en feitelijk hadden wij deze
verplichting reeds aanvaard door onze
toetreding tot den Volkenbond. Spreker
gewaagde ook van het Fransch-Belgi-
sche militaire accoord en betoogde dat
het, alleenstaande, gevaarlijk was,
maar door de tractaten van Locarno
van zijn vroeger politiek gevaar is ont
daan omdat het tractaat van Locarno
ten slotte toch al de verhoudingen tus
schen Frankrijk, België en Duitsch-
land onderling bcheerscht. Mr. van
Cauwelaert sprak den wensch uit ook
Nederland en Zwitserland tot het Rijn
pact te zien toetreden. Het slot van zijn
redevoering was een opwekking tot
het bevorderen van de toenadering tus
schen Nederland en België. De geogra
fische positie van Nederland, zeide hij,
mag geen hinderpaal zijn voor de eco-
der
een
in-
Prijs 60ct. Bij Apoth en Drogisten.