i 1 PUROL er op! binnenland! worden. In het*algemeen belang acht lijj het noodzakelijk dat hij een rijwiel heeft. Daar hij nu in dezelfde omstan digheden verkeert als zijn collega de Moor, die voor een drietal jaren ook van gemeentewege hen tweede nieuw rijwiel kreeg, verzoekt hij ook om een nieuw rijwiel. Voorzitter. Burg. en Weth. stellen voor om ook aan Konings een rijwiel te verstrekken, doch daarbij tevens te be palen dat in 't vervolg van gemeente wege geen rijwielen meer worden ver strekt. zoodat zij die zelf moeten aan schaffen. De heer v. d. Rijken vindt een be drag van ƒ80.dat de veldwachters bovendien nog jaarlijks voor onder houd van luin rijwiel ontvangen, zeer hoog, men krijgt aan een nieuwe fiets niet zooveel onkosten. De heer Brokx zegt dat men het on derhoud over verschillende, jaren moet nemen; als een~fiets ouder wordt is ƒ30.voor onderhoud per jaar, te weinig. De Voorzitter zegt, dat. wat die ƒ30 betreft, men daarop bij de begrooting kan terugkomen. Hij deelt verder mede, dat hij reeds een aanbieding van een rijwiel heeft gekregen, n.l. van den heer TI. v. ïersel, die een nieuw rijwiel aan zeer billijken prijs aan de gemeente wil over doen. De heer v. d. Rijken, kan daar niet meer accoord gaan. Hij protesteert er tegen dat een particulier aan de ge meente ecfn rijwiel zou leveren. Dat moet men aan den rijwielhandel gun nen. De Voorzitter, alsmede wethouder Rubhens verklaren dat zij daarmee 1 slechts het voordeel voor de gemeen!e- kas in liet oog hadden. De beslissing is echter aan den raad. De heer Verschuren maakt er be zwaar tegen dat van gemeentewege een rijwiel aan de veldwachters wordt ge geven, hetgeen hij als volgt motiveert: Het salaris bedraagt thans ƒ1400 tot ƒ1800 plus een bedrag van ƒ150 voor pensioensbijdrage en van 30 voor on derhoud rijwiel. Hij is van meening, dat zoo iemand van zijn eigen salaris' wel een rijwiel kan aanschaffen, en waar men bovendien in een tijd van bezuini ging leeft, kan hij er zijn stem niet aan geven. De Voorzitter zegt dat het kan voor komen dat een rijwiel van groot nut is voor een veldwachter. Ook B. en W. hadden er aanvankelijk niet veel zin in om een rijwiel te geven, maar men moet ook in aanmerking nemen dat men voor Konings een onbillijkheid zou scheppen, daar ook de Moor een paar jaar gele den een tweede nieuw rijwiel gehad heeft. Daarom stellen B. 'en W. ook voor om in 't vervolg geen rijwielen meer van gemeentewege te verstrekken. De heer v. d. Rijken komt er nogmaals tegen op dat dit rijwiel door 'n parti culier zou geleverd worden, daar men er dan ook geen garantie op heeft. Met het rijwiel van de Moor is liet toen toch ook goed gegaan. Dat is ook door een handelaar geleverd en toen was de handel ook content. De Voorzitter zegt dat hij dan met de wenscben van den heer v. d. Rijken rekening zal houden. De heer Rubbens merkt nog op dat liet met liet vorige rijwiel niet zoo goed gegaan is, als de lieer v d. Rijken meent. Xa nog eenige discussie brengt de Voorzitter het voorstel van B. en W. in omvraag, 0111 voor Konings een rijwiel aan te schaffen en daarnaar alle fiets handelaren te laten inschrijven. Dit voorstel wordt met op een na al- gemeene stemmen aangenomen. Alleen de heer Verschure stemde te gen. Punt 11. Adres X. C. Boerenbond, tot afschaffing straatbelasting, en Punt 12. Vaststelling percentage plaatselijke inkomstenbelasting, wor den, als staande met elkander in ver- Jiand te samen aan de orde gesteld. Tn liet schrijven van den X. C. Boe renbond wordt er op gewezen, dat in de heffing van de straatbelasting eene groote onbillijkheid schuilt, speciaal ten opzichte van de landbouwers. Voor al op kleine boerenbedrijven en land arbeiders drukt zeer zwaar. Belas ting diende naar de meening van adres sante gelieven te worden naar evenre digheid van het inkomen der ingezete nen. Zij verzoekt daarom den raad, liet besluit tot: heffing eener straat belas ting te willen intrekken. Tevens is ingekomen een schrijven v. het bestuur der R. K. Werkliedenver- een iging te Waspik, waarin aan bo vengenoemd adres adhaesie wordt be tuigd en waarin er tevens op wordt aangedrongen, dat er door den raad ernstig naar zal worden gestreefd om hier meer industrie gevestigd te krij gen, wat meer werkgelegenheid en meer belastingopbrengst zou meebrengen. Voorzitter. Tk wilde de punten 11 en 12 tegelijk behandelen, omdat zij zoo nauw met elkander in verband staan, want als de raad de straatbelasting handhaaft, dan kan voor de plaatselij ke inkomstenbelasting worden volstaan met 2 wat een opbrengst van 13.000 vormt. De Straatbelasting brengt 2595.20 op. Er zijn, in totaal 570 aanslagen, dus liet gemiddeld bedrag per aanslag is 4.48. Over deze belasting is destijds door den raad heel wat gesproken, maar ze is toch aangenomen en wil men ze nu weer gaan intrekken, dan eischen God. Ingezonden Mededeelingeri. Mijnhardt's Hoofdpijntabletten stillen spoedig de ergste hoofdpijn Staten dat we met cijfers aantoonen, waarom deze intrekking noodzakelijk is Tk heb in mijn Nieuwjaarsrede ge zegd dat het de landbouwersbevolking niet naar wensch ging. Gelukkig valt hierin eenige verbetering te bespeuren. Men gaat zich toeleggen op den tuin bouw. Ik spreek de hoop uit dat daar door de toestand voor luin beter moge worden. Het ligt in den aard der zaak dat deze straatbelasting liet meest drukt op de landbouwers, omdat hun de meeste perceelen langs de gemeente wegen toebehooren, doch ik heb nog nooit een belasting gezien die zoo ge lijkmatig op allen drukte. Men zegt dat een heffing van inkomstenbelasting bil lijker is. 't Moet allemaal van de indu strie komen, maar men moet daar ook eens achter de schermen gaan kijken. Ook de industrie heeft met groote moeilijkheden te kampen. Al maakt die al eens een goed jaar, wanneer er later verlies geleden wordt, dan geven we hen de betaalde belasting ook niet terug. De middenstand is al evenmin benij denswaardig. We namen met de straatbelasting een voorbeeld aan andere gemeenten, ten einde niet Ie zwaar op de industrie te drukken, daar men die hier anders ze ker nooit gevestigd krijgt. Als een be wijs hoezeer de inkomsten zijn vermin derd wil ik er op wijzen, dat vroeger 1 pGt. plaatselipce inkomstenbelasting ƒ16000 opbracht, terwijl nu 2 pCt. slechts 13000 hebben opgeleverd; wel een beeld dus van de groote depressie. Bovendien zijn er 600 schippers die hier hun domicilie kiezen en de gemeen te een voordeel van 3000 opleveren. Die blijven nu nog, zoolang de belasting niet hooger wordt. Maar zou men de straatbelasting intrekken en daardoor het heffingspercentage der plaatselijke inkomstenbelasting met 1% moeten gaan verhoogen, dan ben ik bang dat die schippers naar een andere gemeente zullen gaan, die lager belasting heft. Het gevolg kan dus zijn dat we daar door een groot verlies lijden, hetgeen te samen met wat anders de straatbe lasting opbracht, weer op de ingezete nen moet worden verhaald. Men mag dit alles wel goed over wegen alvorens een besluit te nemen. v. d. Rijken. Was het niét gewenscht, dat I' een circulaire richtte aan de schippers om steun aan de gemeente kas, zooals Bokhoven dat gedaan heeft? Volgens resolutie van den Minister van 12 Aug. 1924, heeft geen enkele gemeen te het recht belasting te eischen van de schippers. Tk vind liet onverstandig van die mensclien om te betalen als zij het niet verplicht zijn. Tnplaats dat de gemeente de haven ook eens liet uit baggeren. laten zij die schippers maar betalen. Voorzitter. Ik heb daarvan nog nooit J last ondervonden en ik meen ook dat bedoelde resolutie is ingetrokken. v d. Rijken. Dan weet Bokhoven er toch schijnbaar niets van. Wat die straatbelasting betreft, daar zat des tijds bij de indiening politiek achter, daarom heb ik er vóór gestemd, maar ik ben nu tot de conclusie gekomen dal ze onbillijk is voor de landbouwers. Voorzitter. Tk ken toch geen andere belasting, die gelijkmatiger drukt. v. d. Rijken. Velen hebben over het huis, al staat het. dan op hun naam, niets te zeggen, doordat het zwaar met hypotheek belast is. Brokx. Wat zal dat voor een bedrag zijn, dat dergelijke mensclien aan straat belasting moeten betalen. Hoogstens 'n paar gulden. v. d. Rijken, 't Is voor zulken altijd te veel. Xu wordt wel gezegd dat Ged. Staten het besluit tot opheffing niet zullen goedkeuren, maar is dat lichaam dan niet op zij te zetten. Voorzitter. U kunt in beroep gaan bij de~ Kroon. v. d. Rijken. Als al die lichamen die boven ons staan dan toch zoo bezorgd zijn, dan vraag ik toch hoe t mogelijk is, dat een gemeente Vaals failliet kan gaan. Verschure. Ik meen dat de Boeren bond in zijn adres deze zaak voldoende heeft toegelicht. Tk wilde alleen de vraag stellen of de straatbelasting van het vorig jaar geheel binnen gekomen is. Ik heb gehoord dat er veel requesten waren ingediend. Voorzitter. Er zijn wel enkele reques ten ingekomen, meest van mensclien die meenden geen straatbelasting ver schuldigd te zijn en die hadden veelal ook gelijk. Het is een nieuwe belasting, dus er worden gemakkelijk eenige fou ten in de administratie gemaakt. Van de 576 aanslagen zijn er slechts 12 re clames geweest, dus dat is zeer weinig, terwijl van den totalen aanslag van 2595.ongeveer 1800 is binnenge komen. Ik zeg altijd tegen den gemeen te-ontvanger dat hij de mensclien in de zen tijd niet te hard presseeren moet qu hij ook niet zoo precies zich aan den termijn behoeft te houden. A. Pruijssers. Als TT het nu maar laat loopen, dan wordt het 't volgende jaar nog veel erger. Hoeveel was destijds de schatting? Voorzitter. We hadden geschat op ƒ5000, maar in werkelijkheid bracht de straatbelasting maar 2595 op. A. Pruijssers. Met verhooging der inkomstenbelasting zal toch veel meer worden opgebracht. Voorzitter. Ongeveer 4000. .Verschure. Tk betaal slechts zeer wei nig straatbelasting, slechts een fS of 9 en als de inkomstenbelasting met l zou worden verhoogd, dan betaalde ik veel meer. 't. Ts voor mij persoonlijk dus voordeeliger zooals het nu is. Maar ik vind het toch een groote onbillijk heid dat ik slechts zoo weinig behoef te betalen, terwijl een ander, die alles zwaar met hypotheek heeft belast, veel meer moet betalen. Daarom zou ik voorstellen om die straal belasting op te heffen. Rubbens. Ik ben een van de hoogst aangeslagenen in de straatbelasting. Ik zou bij verhooging van het percentage der inkomstenbelasting minder behoe ven te betalen dan nu. Dat is dus even goed onbillijk. Wethouder Vloemans is ook de mee ning toegedaan dat verhooging dei- plaatselijke inkomstenbelasting lot ge volg zou kunnen hebben dat verschil lende schippers naar 'n ander gemeente zouden gaan. Dat de schippers, zooals de heer v.' d. Rijken zegt, niet zouden behoeven.' te betalen kan hij niet geloo- ven. v. d. Rijken. Ik geloof dat loch geen enkele burgemeester zoo gek zou zijn om op zijn knieën aan de schippers te vragen of ze alstublieft een kleinigheid in de gemeentekas willen bijdragen, zooals dat de burgemeester van Bok hoven gedaan heeft, als zij verplicht waren hun aanslag te betalen. Na nog eenige discussie brengt de voorzitter in omvraag of men vóór of tegen afschaffing van straatbelasting is. Er blijken zes leden vóór afschaf fing lè zijn n.l. de heeren Verschure, J. Smits, v. d. Rijken, A. Pruyssers, J. Kamp en A. Kamp en 4 leden tegen af schaffing n.l. de heeren Rubbens, Vloe mans, A. Brokx, en Ruytenberg, zoodat de straatbelasting wordt opgeheven. De Voorzitter wil daarop het voor stel in stemming brengen om het per centage der plaatselijke inkomstenbe lasting met 1/2 te verhoogen, doch de de heer Verschure is van meening dat dit z.i. nog niet noodzakelijk is. Hoog stens zou hij 1/4 pCt. hooger gaan. De stemming ovèr dit voorstel van den heer Verschure heeft hetzelfde re sultaat als de vorige stemming en is het dus aangenomen. Ingekomen is verder een schrijven van de regelings-commissie tot viering van hel festival der harmonie met ver zoek aan de gemeente daarvoor een ter rein langs de treksloot te willen af staan voor liet plaatsen van tenten en levens eene subisVe te willen toekennen gelijkstaande aan het bedrag dat aan belasting op publieke vermakelijkhe den zou geheven worden. Een en ander wordt nader toegelicht. De Voorzitter merkt op dat het ge vraagde terrein niet van de gemeente is doch van de provincie. De commissie zal zich daarvoor dus tot de provincie moeten wenden. Wat het verdere verzoek betreft, daar kan spr. wel mee mee/gaan daar een derge lijke festiviteit loch een belang voor de gemeente mag genoemd worden. Het trekt veel volk en daarvan wordt door verschillende ingezetenen geprofiteerd. De heer v. d. Rijken vindt het per centage van de ingezetenen dat er van profiteert zeer gering. Zeker 80 pCt. heeft er niets aan. Hij meent dat men beter de entrée's wat kan verhoogen. Of men nu 50 o"f 60 cent betaalt, men zal voor die paar centen niet wegblij ven. Den heer Brokx bevreemdt het ten zeerste dat de heer v. d. Rijken tegen een dergelijk verzoek opkomt. In an dere gemeenten wordt gewoonlijk een flinke subsidie gegeven voor dergelijke gelegenheden en nu men hier in Was pik ook eens iets op touw wil zetten en het op deze manier de gemeente geen cent behoeft te kosten, nu moet men daar nog bezwaar tegen maken! De heer v. d. Rijken komt er tegen op dat men niet eens* meer zijn meening zou mogen zeggen. Nu hij zooveel te genwerking heeft ondervonden 'zal hij buiten stemming blijven. Na nog eenige discussie wordt het voorstel met écn na algemeene stem men aangenomen. De heer v. d. Rijken bleef buiten stemming. Bij de rondvraag vraagt de heer Ver schure hel woord naar aanleiding van een brief van Burg. en Weth. aan het Waterschapsbestuur, waarin werd me degedeeld, dat de gemeente de ingedien de rekening van 45,— voor zakken zand die dienden tol versterking van de kade bij den laatsten hoogen water stand, niet kon betalen, omdat B. en W. daartoe geen last gegeven hadden. Spr. vond deze handelwijze treurig en zet uitvoerig uiteen onder welke omstandigheden deze kosten werden gemaakt. De toestand was ter plaatse allertreurigst. Er bestond gevaar voor ovcrloopen of doorbreken van den dijk of voor bezwijken van de sluis aan de Vrouwkensvaartsche haven, 't Was een noodtoestand en daarom meende hij als poldermeester gerechtigd te zijn om in het belang van de gemeente, van de boerenbevolking en vooral van de betrokkenen bij dien polder van 150 bunder groot die dreigde onder te loo pen, ook zonder eerst toestemming te gaan vragen, de noodzakelijke werk zaamheden te laten verrichten. Door dit ingrijpen is deze polder voor over- strooming bespaard, doch spr. acht het tegenover het waterschapbestuur een treurige houding om zoo'n rekeninge tje van 45,nog niet te betalen. Hij vraagt naar de reden dezer weigering. De Voorzitter zegt in zijn uitvoerig antwoord, dat de toestand aan de Vrouwkensvaartsche haven het eerst de aandacht trok van B. en W. die daar, een noodschutting wilden plaat sen. Spr.'heeft toen den heer Verschure op.de kade gezien die hem vroeg of hij ter plaatse de arbeiders voor de ge meente mocht laten werken, wat spre ker heeft goed gevonden en wat ook de beide wethouders hebben goedge keurd. Maar nu kwam er een rekening van zakken zand en bleek het bij on derzoek dat die waren gebruikt op een ander gedeelte, waar de gemeente niet het onderhoud had en waartoe ook niet van gemeentewege was last gegeven. Dat had eerst behooren gevraagd te worden en daarom konden B. en W. dit bedrag niet laten uitbetalen. De raad zou een dergelijk eigenmachtig optre den van B. en W. ook niet goedgevon den hebbén. Alvorens die zakken zand daar te doen aanbrengen, had de heer Verschure toch wel even spr. in ken nis kunnen stellen, die zou dan toch in een ommezien ter plaatse geweest zijn. Spr. heeft zich in dien tijd onop houdelijk door de politie van den toe stand op de hoogte latea houden en meende de noodige maatregelen te heb ben getroffen. Hij is- hel dus niet met den den heer Verschure eens dat de gemeente verplicht was om die kosten te betalen en gelooft te hebben gehan deld in den geest van de wethouders en den raad. De heer Verschure beroept zich op (*Ien noodtoestand die ingrijpen nood zakelijk maakte. Of de gemeente deze kosten al of niet behoorde te betalen, is een verschil van opvatting tusschen hem en den Voorzitter. Spr. vindt het zeer kleingeestig, dat B. en W. dit wei geren, omdat hij misschien een oogen- blik in hunne rechten is getreden. I)e Voorzitter blijft er bij dal de heer Verschure gemakkelijk hiervoor toe stemming had kunnen vragen. Maar noch toen, noch nadien heeft hij er met spr. over gesproken. Door den heer v. d. Rijken worden verder nog enkele vragen gesteld o.a. in verband met hel bezoek van iemand van de P. N. E. M. bij de aangeslotenen. Hij vraagt met welk doel dit geschiedt. De Voorzitter zegt dat het de bedoe ling is om den tariefsprijs van 50 cent op 45 cent te brengen, terwijl ze tevens de aangeslotenen afvragen of ze mis schien een grooter verbruik dan vroe ger kunnen garandeeren, waardoor de prijs nog.belangrijk goedkooper wordt. Ook op andere plaatsen o.a. in Zeven bergen heeft men hiermee veel voor deel bereikt. De Voorzitter stelt thans, voor om in geheime vergadering over te gaan tot bespreking varfi de werkeloosheid. De heer J. Smits vraagt waarom dat niet in openbare vergadering kan be handeld worden, waarop de Voorzitter zegt dat het voor de werkloozen die steun trekken zeer onprettig moet zijn dat in het publiek hunne namen wor den genoemd en misschien worden be- critiseerd. In geheime zitting kan men z. i. vrijer van gedachten wisselen. De raad kan zich met deze zienswijze vereenigen, waarna de openbare ver gadering wordt gesloten. hebben veroorzaakt, de katholieken, die den formateur ook in zfjn program volgden en bereid bleken geschikte personen te leveren, gaan in dezen ab soluut vrij uit. Maar voor de gezonde ontwikkéling der staatkundige verhouding is het niet voldoende, dat ons blad dit alles met zekerheid bericht; de ware toe dracht der zaak moet komen vast te staan door officieele gegevens, die de kabinetsformateurs behooren te ver strekken. De N. R. Ct. schrijft hieromtrent: Naar wij vernemen heeft het verschil van meening, waarop de poging van mr. Limburg tol vorming van een ka binet is mislukt, zich geopenbaard in een bijeenkomst van de door mr. Lim burg aangezochte heeren, een soort van voorloopigen eersten ministerraad. Daar loch bleek, dal het de indruk van de katholieke heeren was, dat van het herstel van het gezantschap bij het Va- ticaan een kabinetskwestie zou worden gemaakt. Zoover wilden de christelijk- historische heeren, althans de heer Slotmaker de Bruine, echter niet gaan. Hun gedachte was, dat de minister van buitenlandsche zaken wel een voorstel tot herstel van het gezantschap zoude doen doch dat het kabinet zich van deze poging verder niets zoude aan trekken. De zaak zou ter beslissing aan de Kamer worden overgelaten, zonder dat het kabinet als zoodanig zich door mislukking van de poging tot herstel zou gedeerd achten. Toen'de katholieke heeren zich bij deze opvatting niet kon den aansluiten, en de christefijk-histo- rische heeren daaraan bleven hechten, viel de geheele combinatie in eens in duigen. Naar de „Resb." verneemt, zou hel kabinet-Limburg, dat over de gezant schapskwestie reeds gevallen is, nog vóór het was opgetreden, als volgt zijn samengesteld Premier en minister van Justitie: mr. J. Limburg (V.I).); minister van Buitenlandsche Zaken: jhr. mr. dr. H. v. Karnebeek (Lib); minister van Fi nanciën: jhr. mr. D. de Geer (C.-H.); minister van Binnenl. Zaken: inr. J. R. H. van Schaik (R.K.); minister van Koloniën: dr: J. C. Koningsberger (Lib.), oud-Voorzitter van den Volks raad; minister van Oorlog en Marine: prof. L. A. van Royen (Lib.), oud-kapt. der artillerie, hoogleeraar te Delft; minister van Waterstaat: mr. M. A. M. Waszink (R.K.), burgemeester v. Heer len; minister van Arbeid, Handel en Nijverheid: prof. dr. Slotemaker de Bruine (G.H.); minister van Onderwijs Kunsten en Wetenschappen: prof. R. Casimir (Lib.), hoogleeraar te Leiden. Ingezonden Mededeelingen. Dit moet Uw eerste gedachte zijn bij Brand- en Snijwondeh, Ontvellingen en bij verdere Huidverwondingen Pet verzacht en geneest. DE KABINETSCRISIS. De Koningin heeft in audiëntie ont vangen de minister van staat A. W. F. Idenburg en inr. P. W. A. Coi l van der Linden. We lezen in De Tijd: Zooals bekend is, heeft mr. Limburg steeds voor oogeh gehad de formatie van een extra-parlementair kabinet, be staande uit vier rechtsehe waarvan twee katholieke en vier Iinksche le den en den heer Van Karnebeek als negende lid. De formateur nam in zijn program op de integrale handhaving van het gezantschap bij den H. Stoel. Op grond hiervan werd van katholieke zijde v o 1 le d i g e medewerking ver leend. Dat staat absoluut vast. Hierin ligt dan ook de bevestiging van ons be richt van j..l Donderdagavond, waarin we zeiden: „aan de Katholieken zal de eventucele mislukking van mr. Lim burg niet kunnen geweien worden". Men mag zelfs verder gaan en zeggen, dat de redelijke kans van slagen, waar van het Ncd. Correspondentiebureau rijdagochtend nog gewaagde, mede te danken was aan de zeer loyale mede werking, die den heer Limburg van ka tholieke zijde werd geboden. Waar men ook de „duistere" of verlichte machten wil zoeken, welke deze mislukking Mr. .1. Limburg heeft aan prof. mr. R. Kranenburg, voorzitter van den Vrij zinnig Democratischen Bond geschre ven: „Naar aanleiding van de door den leider der partij, mr. Marchant, tegen mij gerichte persoonlijke aanvallen waarop ik mij niet zal verwaardigen te antwoorden, heb ik de eer u mede te deelen, dat ik bedank als lid van den Vrijzinnig-Democratischen Bond. Ik zal dus dezer dagen mijn ontslag nemen als lid der Provinciale Staten van Zuid-Holland, waardoor ik tevens ophoud lid van Gedeputeerde Staten te zijn". I)Ê LEIDING VAN POSTERIJEN EN TELEGRAFIE. De heer Damme terug. Men meldt uit Den Haag: De directeur-generaal der posterijen en telegrafie ir. M. H. Damme,- heeft vanochtend zijn werkzaamheden op het bureau van het staatsbedrijf hervat. Wij hebben hem daar eeii bezoek ge bracht en hem gevraagd, of hij ons* eenigerlei mededeeling had te doen, doch hij stelde zich als tol dusver op het standpunt, dat hij als ambtenaar daartoe geen vrijheid heeft, liet echter doorschemeren, dat hij op volledige openbaarheid van hetgeen er is ge beurd. prijs blijft stellen. In een le Antwerpen in den ka tholieken kring door mr. dr. Frans van Cauwelaert, burgemeester van Antwer pen en lid van de Belgische delegatie van den Volkenbond uitgesproken re devoering over de Belgische buiten landsche politiek en Locarno, zeide de ze onder meer: Het tractaat van Lo carno waarborgt België den steun groote mogenheden in geval van eventueelen nieuwen Duitschen val in België. Onze verdediging- schcn inval in België. Onze verdediging blijkt dus opieuw verzekerd. Een zeker nadeel schijnt misschien de verplich ting om een aangevallen mogendheid bij te staan, waar onze neutraliteit is opgeheven en feitelijk hadden wij deze verplichting reeds aanvaard door onze toetreding tot den Volkenbond. Spreker gewaagde ook van het Fransch-Belgi- sche militaire accoord en betoogde dat het, alleenstaande, gevaarlijk was, maar door de tractaten van Locarno van zijn vroeger politiek gevaar is ont daan omdat het tractaat van Locarno ten slotte toch al de verhoudingen tus schen Frankrijk, België en Duitsch- land onderling bcheerscht. Mr. van Cauwelaert sprak den wensch uit ook Nederland en Zwitserland tot het Rijn pact te zien toetreden. Het slot van zijn redevoering was een opwekking tot het bevorderen van de toenadering tus schen Nederland en België. De geogra fische positie van Nederland, zeide hij, mag geen hinderpaal zijn voor de eco- der een in- Prijs 60ct. Bij Apoth en Drogisten.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1926 | | pagina 2