IE ECHO Vil aLi Zllltti TWEEDE BLAD. PROVINCIAAL NIEUWS. Waalwijk, 23 Maart 1926. Kapelaan Bijnen. Geheel onverwacht kwam Vrijdag de tijding, dat de weleerw. heer L. Bijnen, kapelaan van St. Jan Bapiist alhier, wordt overgeplaatst naar Eind* hoven (Villapark). Wij konden onder onze korte mededeelmg in de editie voor Waalwijk nog vermelden, dat dit voor onze piaais in menig opzicht een groot verlies mag worden genoemd. En terecht. Want kapelaan Bijnen heelt in de meer dan zes jaren dat hij z'n priesterlijke bediening in ons midden waarnam zeer veel gedaan in zijn functie als parochie-geestelijke, maar niet minder als sociaal werker, als stuwkracht voor de religieuse en cultureeie ontwikkeling van 't volk Hij paarde aan z'n groote werkkracht een groote mate van bezadigdheid en goede karakter-eigenscnappen, die hem maakten tot een uitnemend adviseur, tot een aangewezen en prettig leider van vereenigtngen en andere zaken, die aan zijne goede zorgen waren toe vertrouwd. Door dit alles heeft hij zich algemeen zeer gezien en bemind ge maakt en wordt deze overplaatsing gevoeld als een groot verlies in menig opzicht voor de parochie, maar niet minder voor de gemeente. Z.Eerw. was adviseur der R. K. Werkliedenvereeniging met hare neven- instellingen, wat toch zeker in onze dagen geen sinecure genoemd mag worden, terwijl de wijze waarop hij deze functie opvatte ieders bewonde ring en waardeering afdwong. Wat heeft hij niet gedaan voor de ontwik keling van 't volk. door z'n uitnemend tooneelgezelschap der Werkliedenver eeniging, waarvoor hij tijd, rust en geld offerde met een ongekend succes. Wij noemen de opvoering van Jeremias Hirtacus, Shylock, e. m die door de geheele Nederlands che pers werden geroemd en waarmede hij hen in Til burg ter overwinning voerde. Wij denken aan de ontwikkelings avonden in de Werkliedenvereeniging eiken winter gegeven, aan z'n aandeel in den cursus van Dr. Möller, de schit terende lezingen in dit seizoen e.m a Aan. de Meisjes-congregatie besteedde hij z'n onvermoeide krachten en wist deze nieuw leven in te blazen, terwijl z'n vootbeeldigen parochie-arbeid en de wijze waarop hij die taak door voorbeeld, woord en daad opvatte, wij hier' sitchis even willen aanhalen. Kapelaan Bijnen was mede oprichter van „Het Kerkklokje", dat hij door z'n helder geschreven, overtuigende en leiding gevende artikelen in de vijf jaren van z'n bestaan tot groolen bloei heeft weten te brengen, waardoor het z'n goede uitwerking in de Katholieke gezinnen dezer plaats en streek niet mist. Om al deze redenen mogen wij z'n heengaan zeer betreuren; we weten dat hij noode vertrekt van z'n werk kring die hem dierbaar geworden was en van z'n grooten vriendenkring dien hij zich als vanzelf schiep, maar als gehoorzaam zoon gaat hij waar z'n overheid hem zendt. Wij zeggen hem dank voor alles wat hij tusschen ons en voor ons deed, wenschen hem 't beste toe in Eind hoven, welke parochie wij van harte feliciteeren met zoo'n kapelaan. Wij vernemen dat het in de bedoeling van den Bisschop ligt, zijne plaats, alihans voorloopig hier niet aan te vullen. De mede-redactie van 't Kerkklokje is in z'n plaats waargenomen door kape laan Martens, die naar we hopen deze functie op dezelfde prettige en vrucht dragende wijze zal vervullen. Openbare vergadering van den Raad der gemeente Waalwijk, te hou den op Vrijdag 27 Maart 1926 des namiddags 7 uur ten raadhuize. Aan de orde le. ingekomen stukken. 2e. Beëediging en schorsing van het nieuwgekozen lid H. A. W.Surig. 3e Aanvulling van de Commissie van Toezicht op het Lager Onderwijs. 4e. Voorstel tot stichting van een ge meentelijk slachthuis. PLAATSING VAN HET SLACHTHUIS. ONTVANGSTEN No. 24. Woensdag 24 Maart 1926. 49e Jrg. EEN SLACHTHUIS TE WAALWIJK. HET PRAE-ADVI ES VAN B. en W. AAN DEN RAAD. De Vlee.schkeuring.swet, die voor liet mee- rendeel van haar artikelen in werking is ge treden 1 Juni 1922, heeft in het belang der hygiëne o.m. voorschriften gegeven omtrent de inrichting van slachterijen, vleeschwinkels, bewaarplaatsen van vleesch, vleeschwaren- fabrieken, enz. Krachtens de overgangsbepa lingen zQn de inrichtingen die op 1 Juni 1922 bestonden, gedurende vijf jaren vrijgesteld van de by de wet gestelde eischen. Deze overgangstermijn eindigt 1 Juni 1927. Op dien datum zullen dus alle slachtplaatsen, winkels, bewaarplaatsen enz. aan de gestelde eischen moeten voldoen. Sinds 1922 is het slachthuisvraagstuk bij zonder actueel geworden omdat hetgeen met de Vleeschkeuringswet wordt beoogd, alleen in een slachthuis volledig is te bereiken en de aan de particuliere slachterijen gestelde eischen zoo hooge uitgaven medebrengen, dat de vraag behoort te worden gesteld, of, eveu- zeer uit een oogpunt van economie, het niet voldoende schrob- en eischen en alle geweuschte hulpmiddelen ter beschikking stelt van de belanghebbenden. Voor Uwe oriënteering laten wij hier vol gen een korte samenvatting van do eischen. waaraan de inrichtingen moeten voldoen. 1. Er moet. ter beoordeeling vanvden In specteur. overal voldoende daglicht in de gè- bouwen zijn. wat voor koelruimten en pekel- kelders rang worden vervangen door elec- trlsch licht. 2. Voldoende ventilatie. Waterdichte vloeren, die pellen voor het verwijderen van spoelwater. 4. Een waterdicht riooLstelsel met stank afsluiters voor de reukeloozo verwijdering van het afvalwater. 5. De wanden moeten van steen zijn, en ter hoogte vnu.24 M. glad. waterdicht en van lichte kleur. 0. Afgeronde hoeken. 7.' Eventüeele zolders moeten stofdieht zijn. 8. De ruimte in de lokalen uioet zoo groot zijn, dat de slachthandelingen en de controle naar behooren kunnen geschieden. 9. Het geheel moet zindelijk gehouden worden. 10. Goed bedrijfswater moet aanwezig zijn. 11. 1 Meter uit den buitenwand van de gebouwen moeten de verkeerswegen regelma tig bestraat worden. 12. De dngliclitvoorziening moet zooda nig zijn. dat overal bjj dag de keuring by ge sloten deuren zonder kunstlicht kan geschie den. 13. Een eventueele liangruimte moet öf zijn een apart lokaal, óf door een strook van 2 M. van de slachtruinite verwijderd zijn. 14. Voldoende tafels van hard materiaal moeten aanwezig zijn. ter beoordeeling van den keuringsveearts. 15. De slachtingen mogen niet zichtbaar zijn van den openharen weg. 10. Geen voorwerpen,, kleedingstukken of slachtafvallen mogen in de slaehtruimten be waard worden. 17. Het openen van maag en darmen mag niet geschieden in slachtlokalen of in ruim ten. waarin zich vee bevindt. 18. Slachtdieren mag men niet stallen in slacht- of liangruimten. 19. Varkens en andere slachtdieren mo gen niet tegelijk in één slachtruimte geslacht worden. 20. Stallen moeien een goeden, waterdich ten vloer hebben en voldoende daglicht moet toetreden ten behoeve van de levende keu ring. 21. De slachtery mag geen directe, open verbinding hebben met woningen, privaten, urinoirs, e.d. 22. Vaste afval moet óf onmiddellijk na iedere slachting verwijderd worden, óf be waard worden in een waterdichten bak en dan met kalk bestrooid. Een particuliere slachtplaats zal daar door moeten worden een inrichting met 3 A 4 lokalen, dus niet goedkoop om te bouwen of om bestaande slachterijen er toe te ver anderen. Ook vóór het in werking treden der wet, hadden vele van de grootore gemeenten reeds een slachthuis, vaak niet dan na heftigen tegenstand van de slagers opgericht. Die te genstand betrof minder de gedwongen cen tralisatie van de slachtingen, dan wel het toezicht en de controle die door de plaatse lijke organen op de handelingen der slagers werd uitgeoefend. Hot Is wel van belang dat hierop de aandacht wordt gevestigd, omdat, naar het ons voorkomt, de oppositie van de slagers in onze gemeente tegen de oprichting van een gemeentelijk slachthuis voor een deel voortspruit uit dezelfde^ motieven. Wij zullen later hierop nog terug komen. Bynlc beoordeeling der- vraag of tot de oprichting van een gemeentelijk slachthuis behoort te worden overgegaan, hebben wij ons geheel laten leiden door het algemeen belang. Dat algemeen belang is betrokken by a. een doelmatige keuring, b. hygiënische be handeling van liet vleesch. c. verzameling van slachtafval op één punt, d. economische uit voering der wettelijke voorschriften, e. prijs- regelende invloed van een slachthuis, a. Doelmatige keuring. Was voor de invoering der Vleeschkeu ringswet de oppositie der slagers tegen do oprichting van een abattoir een gevolg vm afkeer van plaatselijk toezicht op hunne handelingen, door de wetteiyke voorschriften op de keuring wordt het vroegere plaatselijk toezicht thans l>y een algemeeue wet gere geld. Uit de publicatie in De Echo van het Zuiden, van de door den Directeur van den Keuringsdienst opgesomde voordoelen van een centrale slachting zal U zyn gebleken, dat de keuring veel doelmatiger kan worden uitgevoerd. I.. Uygiovische behandeling ran 't vl-ccseh. Uit dezelfde publicatie blykt dat is komen vast te staan, dat de vrijheid van beweging die de slagers voor zich opeischen. in het al gemeen is gegaan ten koste van de hygiëni sche behandeling van het vleesch. Wy ver- wijz< n hiervoor naar de punten 4, 8. 9. 10. 11. 14 en 16 van genoemde publicatie. c. 1 crzameliug ran slachtafval op Oen pant. De verzameling van slachtafval, als maag- en darminhoud, bloed, haren, enz., laat thuis vaak veel te wenschen over en klachten over luchtverontreiniging komen vooral in de zomermaanden herhaaldelijk voor. Vervuiling van water, bodem en lacht wordt door de centrale verzameling van afval voorkomen. d. Economische uil roering der wettelijke voorschriften. Uit een rapport van den Directeur van den Keuringsdienst, dat vertrouwelijk aan de door U ingestelde commissie is medegedeeld, blijkt, dat op een enkele uitzondering na, geen der bestaande slachteryeu aan de wet telijke eischen voldoet en dat de eene slager meer, de andere minder belangryke kosten zul hebben te maken om zijn slagery met die eischen in overeenstemming te brengen? Een Commissie uit den Raad der gemeente Winterswijk, die in opdracht had het slacht huisvraagstuk te bestudeeren en die tot op richting daarvan adviseert, heeft door het Iloofd v. d. Vleesehkeuringsdienst en den Op zichter van G^n.werken doen nagaan, welke uitgaven door de slagers zouden zijn te doen om de slageryen aan de liy de wet gestelde eischen te doen beantwoorden. Die uitgaven zouden in totaal bedragen ƒ96.000. Winters- wyk heeft een bevolking van 16.453 zielen, die van onze gemeente bedraagt 9437 zielen. Wy hebben geen reden om aan te nemen dat de slageryen te Winterswijk in het algemeen meer afwijken van de wettelijke eischen dan die in onze gemeente, en zou dan ook, bere kend op basis van het bevolkingscijfer, door de slagers hier moeten worden uitgegeven een bedrag van rond 55.000, een bedrag, ge- lyk aan de kosten van stichting van een abattoir, zooals wy het ons voorstellen, doch zonder koelinrichting. Eon goed ingericht slachthuis geeft in een zoo beperkt mogelyk bestek alle technische hulpmiddelen, noodig voor de verschillende handelingen bij het slachten. Daaronder zyn middelen van de nieuwste vinding die te kostbaar zyn, dan dat de slagers dit* in eigen slachtplaats zouden kunnen aanschaffen. Zy hebben de beschikking over warm en koud water, licht en kracht, stalling, berging van afval, enz. Wanneer het mogelyk was, voor houd van zyn gehouwen, werktuigen, gereed schappen en ander materiaal, vóór gebruik van water, brandstoffen, kunstlicht en kracht, dan zou stellig blyken dat centrali satie der slachtingen voor do slagers zelf belangrijke voordcelen oplevert. De keuringen, zoowel levend als geslacht, krijgen regelmatiger en vlugger hun beslag, zoodat voor den slager geeu tyd meer ver loren gaat met wachten op don keurmeester. Hetzelfde geldt ten aanzien van de aangifte voor den accyns. e. Prijsrcgclcndc invloed van een slacht- li vis. Do bevolking heeft belang by een zoo goed en zoo hygiënisch mogelijke behandeling van het vleesch, by zoo laag mogelijke prijzen, omdat vleesch een volksvoedsel is van don eersten rang. De vleeschpryzen worden door een slachthuis niet verhoogdintegendeel, de ervaring leert dat overal waar een dergeiyke inrichting wordt gesticht, de pry zen eer da len dan stygen. terwijl do kwaliteit van het vleesch beter wordt. Uit hetgeen hiervoor reeds is medegedeeld omtrent de economische voordeelen van het eentraliseeren van de slachtingen kan U bly ken, dat de slachthuisrechten moeten opwe gen tegen de eigen kosten der slagers, zoodat verhooging van de vleeschpryzen op grond van de vordering der slachthuisrechten niet gemotiveerd is. De vleeschpryzen zy» daar enboven nfliankeiyk van de concurrentie, wy ervaren dat in onze gemeente thans wel het beste. De sinds den zomer van 1925 sterk verlaagde pry zen van hot vee (een verlaging die voor het hier geslachte vee varieert van 50 tot 70) vermochten niet eenigen in vloed uit te oefenen op de vleeschpryzen. tot dat door eenige slagers ter hand werd geno men de- verkoop van geïmpoVeerd bevroren vleesch. Men zag toen plotseling een alge- meene'en sterke daling van de vleeschpryzen- Wanneer een slachthuis eenmaal gesticht is zal men hij het oprichten van een nieuwe slagerij bolangryk minder kosteu hebben le maken dan wanneer er geen slachthuis is. In Ad. 3e. Dit argument is naar wy meenen reeds weerlegd bjj de opsomming der econo mische voordeelen van centralisatie der slach tingen. wy zyn er van overtuigd dat de sla gers, eenmaal met het slachthuis vertrouwd, niet meer van ongerief zullen spreken. Het kan immers moeilfjk anders. In het slacht huis hebben zy de beste hulpmiddelen ter beschikking en vinden zy in een klein bestek alles byeon wat hun dienstbaar is hij het slachten. Voor verwydering van vuil en schoonhouden der lokalen zorgt de dienst van het slachthuis, zy kunnen zich thuis der halve geheel wyden aan het winkelbedryf en de vroegere rompslomp van het slachten My ft buitenshuls. Ad. 4e. Voor transport kan desnoods een wagen worden ingericht, die aan de eischen van hygiënisch vleeschtransport kan voldoen. Dit bezwaar heeft overigens wel een eigen- aardlgen indruk op ons gemaakt. Het is ons n.l. bekend, dat nog onlangs door een der slagers een kwart rund werd betrokken uit Den Bosch. Dat vleesch werd geheel >nver pak tr vervoerd In ecu open vrachtauto op al lerlei andere bestelgoederen. Hoe dikwyis ziet men trouwens niet groote stukken vleesch naar de verschillende slageryen vervoeren op de meest primitieve wyze. Het hier geopper de bezwaar komt ons dan ook al zeer ge zocht voor. Ad. 5e. Uit de lilerbjj overgelegde exploi- tatiebegrooting zal V hiyken dat het bezwaar ongegrond is. Ad. 6e. Uit het vertrouwelijk rapport van den Directeur van den Vleesehkeuringsdienst biykt duidelijk, dat do z.g. vrijheid der sla gers tot onhoudbare toestanden heeft geleid. Wanneer er al sprake zou zyn van eenige vryheidsbelemmering, die zich dan toch al leen zou beperken tot liet slachten, dan komt ons die in het algemeen belang wel gewenscht voor. Ad. 7e. Ook'het hier aangevoerde argu ment is niet steekhoudend. Hoe wordt in de bediening van den winkel voorzien, wanneer de slager op de markt zQn vee koopt of zy» waterstanden in den buitenpolder. Het ter rein zou dan ook aanzieniyk moeten worden opgehoogd om ook des winters wntervry te zyn. Een en ander zou natuuriyk belangryke kosten meebrengen. De unbyiieid der haven, waar steenkolen en andere stofveroorzakende goederen worden gelost, is hierom wellicht minder geschikt. Dit bezwaar zal grooter zyn wanneer te' eeniger tyd de gasfabriek, waarvan de ovens het elude van hun levens duur naderen, zou worden verplaatst naar de haven. De nahyheid van deze fabriek met haar gaslucht, teer- en amoniakdampen, is zeker ongewenscht. Na nauwgezette overweging géven wy de voorkeur aan het terrein by den spoorweg. EXPLOITATIEBEG ROOTING. Door een architect, die gespecialiseerd is op het gebied van slaehthuisbouw, is een voorloopig ontwerp gemaakt van een in richting. ruim berekend voor een capaciteit van het aantal slachtingen, In de afgeloopen jaren by dén keuringsdienst aangegeven. De kosten voor dit plan worden geraamd op 98.000.Om echter voor de toekomst ver zekerd te zyn by een mogelijke uitbreiding van het aantal slachtingen of by deelneming door de buitengemeenten, achten wy een grootere slachtruimte wel gewenscht. Op het ontwerp zyn drie slnchtlieren geprojec teerd, voldoende voor het tegenwoordige aan tal slachtingen, wy zouden deze willen bren gen op vyf met daaraan evenredige vergroo ting van de slachtruimte. Ook de terreinop- hooging zouden wy op een liooger peil willen zien om voor alle waterstanden veilig te zyn. De raming willen wy dan. ook zekerheidshal ve en om geen geflatteerde exploitatiebegvoo- ting te maken, liever stellen op 110.000. By deze raming zou de volgende exploi- tatiebegrooting zyn samen te stellen. UITGAVEN den regel zal ook met minder personeel ge- Iklanten gaat vragen. Uit het meer aange werkt kunnen worden. Voor minder kapitaal krachtigen is dit een uitkomst. Vooral wanneer aan hot slachthuis een koelinrichting is verbonden, wordt de prys- regelende invloed nog gunstiger. De slagers zy» met deze inrichting minder afliniikelfjk van 't jaargetyde. Het opruimen van vleesch tegen verminderde prijzen by groote warmte, ter voorkoming van grooter verlies door be derf, behoeft niet voor te komen. Het maakt hen minder afhankelijk van dure markten of van bepaalde wekeiyksche consumptie van (le klanten. In den regel ziet men in het slachthuis met koelinrichting een vleesch- grossierdery zich ontwikkelen, die vooral de kleine slagers ten goede komt. Ook wordt de Invoer van bevroren vleesch gemakkeiyker gemaakt, liet koelen door de slagers zelf met meestal kleine koel inrichtingen is niet steeds doeltreffend, omdat de lucht in <lie inrichting te vochtig is en de temperatuur niet lang ge noeg kan worden gebracht. In een goed In gericht koelhuis is de lucht droog en de tem pera (uur steeds op het geweuschte peil. Het vleesch kan voor onbeperkte» tyd worden bewaard terwyl naar het oordeel van des kundigen de kwaliteit, de verteerbaarheid, eer toe dan afneemt. Met een koelhuis be spaart de slager zich aanmerkeiyke kosten, die een eigen koelinrichting niet zich brengt. In den regel verzoent het koelhuis de sla gers al heel spoedig mi t het slachthuis. een wy Nu wy hiervoor de voordeelen van slachthuis hebben opgesomd, wenschen gaarne het woord te laten 'aan de slagers, die by monde van afgevaardigden van de plaatseiyke slagersverCeniging, eenmaal ten overstaan van ons, en eenmaal in een byeen- koinst van ons College «not de Commissie uit Uwen Raad hun bezwaren hebben kunnen uiten. Dat do slagers de slachthuiskwestie van een ander standpunt bezien, spreekt we] van zelf. Hunne belangen loopen niet steeds parallel met die van de consumenten. De bezwaren der slagers, voor zoover die te onzer kennis zyn gebracht, komen in hoofdzaak hier op neer. 1. Een abattoir wordt thans nog niet noo dig geacht. 2. De slacht huisrechten kunnen niet wor den gedragen. 3. Het slachten in liet slachthuis zal tyd- beter is alle slachtingen op één punt byeen te brengen in een inrichting, die ip elk op- «lederen slager te berekenen welke uitgaven zicht voldoet aan de by de wet gestelde deze heeft voor rente, afschrijving en onder- verlies en ongerief meebrengen. 4. Door het transport van het slachthuis naar den winkel moet het vleesch te lijden hebben. Een abattoir kan zich in een gemeente als de onze niet bedruipen zonder zoor hooge slaehthuisreehten. 6. De slager wordt onnoodig in zyn vry- heid belemmerd. Hem wordt voor den tyd dat hy in het slachthuis moet slachten de gelegenheid ont nomen, om zyn winkel te bedienen. 8. De slagers zijn bereid hunne slageryen naar de eischen, l>y de wet gesteld, in te richten; de totale kosten daarvan zullen ge ringer zyn. 9. Een beginnend slager, die terugschrikt van de kosten van het inrichten van een sla gery met toebeliooren. zou l>y een van (le col lega's kunnen slachten of zou gedeelten van een rund van andere slagers kunnen koopen. Ad. le. wy achten het tijdstip lot hot ne men van een beslising thans gekomen. Met de stichting wordt immers beoogd te voorko men. dat iedere slager voor zich. de eene meer. de ander minder, belangryke kosten zal hébbeu te maken om zyn inrichting te ver beteren. Dat een abattoir nu nog niet noodig is, wordt geargumenteerd met er op te wfl- zen dat de meeste slagers perceelen jn eigen dom of in huur hebben, waar voldoende ruimte aanwezig is om een hehoorlyke slach ter y met toebehooreu in te richten. De sla gers hebben hierby niet het oog gehad op de toekomst, (lie wy in het algemeen belang ze ker niet uit het oog mogen verliezen. De be bouwing onzer gemeente wordt steeds dichter en daarmede de kans voor beginnende slagers om zich behooriyk in te richten geringer. Moeilyk kan worden verwacht dat verhuur ders van woningen belangryke kosten zullen maken voor het inrichten van slachterijen, wanneer daartegenover de huurder niet stelt aan (le stichtingskosten evenredige finanti eele waarborgen, die weer de oprichting van nieuwe slageryen in den weg staan. wy begrijpen zeer goed dat een slager, die thans beschikt over een inrichting die met niet al te groote kosten in overeenstemming is te brengen met de wettelfjke eischen. op hehoml van den bestaanden toestand (al is dit naar onze overtuiging ten onrechte) aan dringt, doch men boude er rekening mede, dat er verschillende slagers zyn die zelf niet over een slachtplaats beschikken, terwyl de meesten belangryke uitgaven zullen aeblen tu doen tot verbetering van de bestaande in richting. Ad. 2e. Het slachthuis is zoodanig inge richt dat men er de nieuwste en vlugste methode van slachten toepast. Alle slagers maken van hetzelfde lokaal en van dezelfde hulpmiddelen gebruik; zy werken als 't wa re, coöperatief. Wy hebben hiervoor reeds be- cyferd dat de kosten van het abattoir zelf niet hooger zullen zyn dan die, noodig om de bestaande slagerijen overeenkomstig de wettelijke voorschriften te veranderen. De bedryfskosten moeten dan ook in eigen sla gery in het algemeen hooger zyn dan die by reutrnlisatie der slachtingen in het slacht huis. haalde rapport van den Directeur blykt weer dat de slagers van de voor zich opelschemle vrijheid gebruik maken, om b.v. tydens het slachten, terwijl zyn handen besmeurd zy» met bloed en mogelijk met ander afval van de slachtdieren, gauw even een klant te hel pen. Ad. Se. Deze bereidheid zou er zeker niet zy». .wanneer de wet geen dwangmaatregel voorschreef. Zy heft echter het bezwaar voor beginnende slagers niet op. afgescheiden nog van de door ons reeds besproken voor deelen van centralisatie. Ad. 9e. Ofschoon de slagers hier wel een groote welwillendheid aan den dag leggen, meenen wy toch dat-toekomstige slagers in (11e welwillendheid al moeiiyk een hechte grondslag zullen zien om daarop hun zaken te bouwen, wy gelooven dan ook, dat In de praktyk de voorgespiegelde hulpvaardigheid zeer weinig waarde zal hebben. De aangevoerde argumenten hebben ons dan ook allerminst kunnen overtuigen, (lat oen slachthuis niet zpu zyn in het algemeen 1 belang; zelfs'is men er niet in geslaagd ons te overtuigen dat (leze inrichting in liet alge meen niet in het particulier belang der sla gers zelf zou zy». In hun yver om argu menten tegen het slachthuis aan te voeren, gingen de slagers zelfs zoo ver, dat zy het slachten in het slachthuis minder hygiënisch noemden dan in eigen slachtplaats. Zij be grepen toen wellicht niet dat zy hun doel voorbystreefden en dat z.y door dergelyke beweringen twyfel moesten wékken .omtrent de degelykheid hunner argumenten. Hoe zwak over het algemeen (le aangevoerde be zwaren zyn gefundeerd, bleek eens te meer, toen een der afgevaardigden van de slagers- vereeniging te kennen gaf dak het verzet min der betrof de kosten, dan wel de last en de moeite voor de slagers. Het is ons overigens hekend. dat verschillende slagers met de slacht huisplannen instemmen. Het overleg met de slagers heeft, zooals gezegd, geen wtyziging kunnen brengen in ons inzicht omtrent de wenscheiykheid van het oprichten van een slachthuis met koel- inrichting en is door ons dan ook verder over wegen, op welk terrein eventueel het gebouw zou belmoren te worden gesticht. 1. Personeel 1800.— O Onderhoud gebouwen 300.— 3. Onderhoud machines 100.— 4. Verzekeringen 100 5. Bureaubehoeften 50.— 6. Steenkolen 500.— 7. Electric! teit 800.— 8. .Water 400.— 9. Dienstkleedlng 50.— 10. Opruiming pensstort 200.— 11. Rente 4 3/4 van 110.000 5225.— 12. Aflossing 2200.— 13. Grond- en andere lasten 100.— 14. Onvoorzien 611.— 12436.— 1. Slachtloon 604 runderen ft ƒ6. 7 paarden A ƒ6. 151 kalveren A ƒ3.50 1 kleinvee A 1.50 1550 varkens A 3.*— 2. 30 M2 koelruimte A 40 3. Weegloon 4. Vergoeding van den Keurings- - dienst voor het gebruik van de noodslachtplaats, vryhank, la boratorium. kantoor, kadaver- huls, enz. 3984.— 42.— 528.50 1.50 4650.— 1200.— memorie 2000.— 12436.— Naar ons oordeel komen twee terreinen hyzonder in aanmerking, n.l. het terrein ge legen ten Oosten van de bestaande nood- slachtplaats aan den spoorweg, dat In eigen dom aan de gemeente behoort, en een nog in te richten terrein, zoo dicht mogelijk bij de havenkom. Het terrein by de tegenwoordige slacht plaats is gunstig gMegen ten opzichte] van den spoorweg, ilir is van beteekenis voor dc verzending van in de toekomst mogclyke ex portslachtingen, dan wel voor den aanvoer van slachtvee. Weliswaar vindt de aanvoer van slachtvee thans niet per spoor plaats, doch wijziging van den bestaanden aanvoer per tram is niet uitgesloten. Het slachtvee wordt thans hoofdzakeiyk aan de markt le 's-Hertogenbosch aangekocht. Zou de vee markt aldaar worden verplaatst naar de ter reinen aan de westzyde der stad. (waartoe, naar wy meenen. plannen in voorbereiding zyn) (lnn zou wellicht vervoer per spoor meer voor de hand liggen. Met het oog op de wintel-waterstanden en voor hehoorlyke afstroohiing van 't bedryfs- water. zal het terrein by de noodslachtplaats circa 1 Meter moeten worden opgehoogd. De afvoer van het water vindt thans plaats door een open leiding, die door een sloot zuidelijk van den spoorweg en onder den spoordam door aansluit op het riool in de Stations straat. Een gedeelte van het water vindt echter zyn weg door de -sloot, die oosteiyk langs de huizenrij in (le Stationsstraat ligt. Het is niet gewenscht de afvoer door open leidingen na de stichting van het .slachthuis te bestendigen. Vanaf (le slachtplaats zou dan de waterafvoer zyn te leiden door een riool, aansluitende met den duiker onder den spoordam, terwijl door een schuif het uit- slroomen van het rioolwater in de genoemde slcot langt» de huizenry aan de oostzyde der Stationsstraat behoort te worden belet. By hooge waterstanden in den winter zou deze schuif-kunnen worden weggenomen om het afstroomen van het water uit den binnen- polder. zuideiyk van den spoorweg, te verge- niakkeiyken. Gevaar voor verontreiniging door het spoelwater van het slachthuis be hoeft by de alsdan optredende groote water- verplaatsing niet te worden geducht. Overigens is op dit terrein het slachthuis op voldoenden afstand van de bestaande be bouwing te plaatsen, zoodat geen hinder aan omwonenden wordt veroorzaakt. Op by ge voegde situatieteekening komt dit duideiyk uit. Vervolgens zou het slachthuis op zijn plaats zyn in de nahyheid der havenkom. De tegen woordige losplaats van het slachtvee is dan in de onmiddellijke nahyheid, terwyl de af voer van het bedryfswater geeu enkel be zwaar oplevert. Als plaats is hier gedacht het terrein ten westen van de havenkom, tusschen het graanpakhuis van de firma Teurlings en den weg naar Drongelen, aan sluitende tegen den Winterdijk. Dit terrein zou moeten worden aangekocht. Een ernstig bezwaar vormen echter de soms zeer hooge Uitgaven. Post 1. Voor dienstpersoneel is gerekend op één man vast voor het schoonhouden der ge bouwen en bediening van de toestellen. Ge- rokend is op een weekloon, geiyk aan dat van oen arbeider le klasse, volgens de thans geldende salarisverordening, zijnde 23. lier week. Met inbegrip van 154 voor pen- doen moet»voor deze kracht worden uitge trokken ƒ1381.38. Verder wordt gerekend op een hulpkracht in los dienstverband voor 1 of 2 dagen per week. Post 2 en 3. Geraamd naar de op ervaring steunende gegevens van den architect. Post 4. Deze post strekt tot verzekering tegen brandschade, verzekering krachtens Ongevallenwet en eventueel Invaliditeitswet. /Post 59. Geraamd als hy 2 en 3. Post 10. De slachtingen zullen voorname- iyk plaats vinden op Maandag en Woensdag. Gerekend is op twee- of driemaal per week weghalen van de pens- en darminhoud (looi de gemeentereiniging. Post 11. Voor rente is uitgetrokken 4 3/4% per jaar. liet is niet onmogelijk dat do iee- ning tegen 4* is te plaatsen. Post 12. Een aflossing van 2% wordt door len architect voldoende geacht. Door jaar- lyksche aflosing van 2200 wordt de rente last Jaariyks ruim 100 lager. Zoo noodig «ou de afschrijving met liet hierdoor vi-yko- uiende bedrag kunnen worden verhoogd. Post 13. Op een totaal uitgaaf van 12436 is een bedrag van ƒ611 voor onvoorziene uit gaven ruim voldoende. Ontvangsten. Post 13. De tarieven zyn berekend op basis van (le uitgaven. Voor de slachtingen/ zyn aangehouden de c-yfers over hot afge loopen jaar. Post 4. De vergoeding als uitgetrokken wordt billijk geacht. Iiy dezen opzet wordt derhalve een slui tende exploitatie verkregen. By stichting op het terrein aan den spoor weg wordt voorgesteld, de loodsen die thans dienen voor noodslachtplaats en wagendepot voor den "reinigingsdienst, over te brengen naar de haven. De kosten van het over plaatsen zyn in de nnnnemingssom begrepen. De Keuringsdienst betaalt thans een hum- van ƒ300 per jaar voor de noodslachtplaats. Deze noodslachtplaats voldoet niet aan de hy de wet gestelde eischen, zoodat deze huur in 1927 toch zou komen te vervallen. VERBOD TOT SLACHTEN ANDERS DAN IN HET ABATTOIR. Wannéér tot stichting van een slachthuis wordt overgegaan 'moet. het slachten .in deze inrichting verplichtend worden gesteld. Daar toe zal by plnatseiyke verordening het slach ten bulten de hy die verordening aangewezen inrichting moeten worden verboden voor alle hy de Vleeschkeuringswet aangewezen slacht dieren. Deze verordening zal dan ook van toepassing zyn op slachtvee van eigen vee stapel, zoodat het slachten door z.g. „uit- hallers" eveneens zal moeten geschieden in het slachthuis. Op deze wyze wordt voorko men dat deze gelegenheidsslagers ten op zichte van de beroepsslagers in zooveel gun stiger conditie zouden komen, wat voor een eeriyke concurrentie niet gewenscht is. MEDEWERKING BUITENGEMEENTEN. Iiy de voorbereiding der slnchthuisplannen hebben wy ons gewend tot (le besturen van I (le tot den Keuringsdienst Waalwijk hehoo- rende gemeenten met verzoek, te willen me- (ledeelen of zy in beginsel iets voelen voor een regeling, waarhij ook voor hunne ge meenten het slachten in het eventueel hier te stichten .slachthuis verplichtend wordt voorgeschreven. Wij hebben er daarby op gewezen (lat ingeval alle kringgemeenten van het slachthuis zouden gebruik maken, de keuringsdienst eenvoudiger eu goedkooper zou kunnen worden ingericht, wat zijn terug slag zou vinden op de keurloonen. Ook werd er de aandacht op gevestigd dat het transport van geslachte dieren, ook in het warme seizoen geen bezwaar behoeft op te leveren, omdat daarvoor eeu speciale transportauto kan worden aangeschaft, ter-

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1926 | | pagina 5