IE ECHO Vil aLi Zllltti
TWEEDE BLAD.
PROVINCIAAL NIEUWS.
Waalwijk, 23 Maart 1926.
Kapelaan Bijnen.
Geheel onverwacht kwam Vrijdag
de tijding, dat de weleerw. heer L.
Bijnen, kapelaan van St. Jan Bapiist
alhier, wordt overgeplaatst naar Eind*
hoven (Villapark). Wij konden onder
onze korte mededeelmg in de editie
voor Waalwijk nog vermelden, dat dit
voor onze piaais in menig opzicht een
groot verlies mag worden genoemd.
En terecht. Want kapelaan Bijnen heelt
in de meer dan zes jaren dat hij z'n
priesterlijke bediening in ons midden
waarnam zeer veel gedaan in
zijn functie als parochie-geestelijke,
maar niet minder als sociaal werker,
als stuwkracht voor de religieuse en
cultureeie ontwikkeling van 't volk
Hij paarde aan z'n groote werkkracht
een groote mate van bezadigdheid en
goede karakter-eigenscnappen, die hem
maakten tot een uitnemend adviseur,
tot een aangewezen en prettig leider
van vereenigtngen en andere zaken,
die aan zijne goede zorgen waren toe
vertrouwd. Door dit alles heeft hij zich
algemeen zeer gezien en bemind ge
maakt en wordt deze overplaatsing
gevoeld als een groot verlies in menig
opzicht voor de parochie, maar niet
minder voor de gemeente.
Z.Eerw. was adviseur der R. K.
Werkliedenvereeniging met hare neven-
instellingen, wat toch zeker in onze
dagen geen sinecure genoemd mag
worden, terwijl de wijze waarop hij
deze functie opvatte ieders bewonde
ring en waardeering afdwong. Wat
heeft hij niet gedaan voor de ontwik
keling van 't volk. door z'n uitnemend
tooneelgezelschap der Werkliedenver
eeniging, waarvoor hij tijd, rust en
geld offerde met een ongekend succes.
Wij noemen de opvoering van Jeremias
Hirtacus, Shylock, e. m die door de
geheele Nederlands che pers werden
geroemd en waarmede hij hen in Til
burg ter overwinning voerde. Wij
denken aan de ontwikkelings avonden
in de Werkliedenvereeniging eiken
winter gegeven, aan z'n aandeel in
den cursus van Dr. Möller, de schit
terende lezingen in dit seizoen e.m a
Aan. de Meisjes-congregatie besteedde
hij z'n onvermoeide krachten en wist
deze nieuw leven in te blazen, terwijl
z'n vootbeeldigen parochie-arbeid en
de wijze waarop hij die taak door
voorbeeld, woord en daad opvatte, wij
hier' sitchis even willen aanhalen.
Kapelaan Bijnen was mede oprichter
van „Het Kerkklokje", dat hij door z'n
helder geschreven, overtuigende en
leiding gevende artikelen in de vijf
jaren van z'n bestaan tot groolen bloei
heeft weten te brengen, waardoor het
z'n goede uitwerking in de Katholieke
gezinnen dezer plaats en streek niet
mist.
Om al deze redenen mogen wij z'n
heengaan zeer betreuren; we weten
dat hij noode vertrekt van z'n werk
kring die hem dierbaar geworden was
en van z'n grooten vriendenkring dien
hij zich als vanzelf schiep, maar als
gehoorzaam zoon gaat hij waar z'n
overheid hem zendt.
Wij zeggen hem dank voor alles
wat hij tusschen ons en voor ons deed,
wenschen hem 't beste toe in Eind
hoven, welke parochie wij van harte
feliciteeren met zoo'n kapelaan.
Wij vernemen dat het in de bedoeling
van den Bisschop ligt, zijne plaats,
alihans voorloopig hier niet aan te
vullen.
De mede-redactie van 't Kerkklokje
is in z'n plaats waargenomen door kape
laan Martens, die naar we hopen deze
functie op dezelfde prettige en vrucht
dragende wijze zal vervullen.
Openbare vergadering van den
Raad der gemeente Waalwijk, te hou
den op Vrijdag 27 Maart 1926 des
namiddags 7 uur ten raadhuize.
Aan de orde
le. ingekomen stukken.
2e. Beëediging en schorsing van het
nieuwgekozen lid H. A. W.Surig.
3e Aanvulling van de Commissie van
Toezicht op het Lager Onderwijs.
4e. Voorstel tot stichting van een ge
meentelijk slachthuis.
PLAATSING VAN HET SLACHTHUIS.
ONTVANGSTEN
No. 24. Woensdag 24 Maart 1926. 49e Jrg.
EEN SLACHTHUIS TE WAALWIJK.
HET PRAE-ADVI ES VAN B. en W. AAN
DEN RAAD.
De Vlee.schkeuring.swet, die voor liet mee-
rendeel van haar artikelen in werking is ge
treden 1 Juni 1922, heeft in het belang der
hygiëne o.m. voorschriften gegeven omtrent
de inrichting van slachterijen, vleeschwinkels,
bewaarplaatsen van vleesch, vleeschwaren-
fabrieken, enz. Krachtens de overgangsbepa
lingen zQn de inrichtingen die op 1 Juni 1922
bestonden, gedurende vijf jaren vrijgesteld
van de by de wet gestelde eischen. Deze
overgangstermijn eindigt 1 Juni 1927. Op
dien datum zullen dus alle slachtplaatsen,
winkels, bewaarplaatsen enz. aan de gestelde
eischen moeten voldoen.
Sinds 1922 is het slachthuisvraagstuk bij
zonder actueel geworden omdat hetgeen met
de Vleeschkeuringswet wordt beoogd, alleen
in een slachthuis volledig is te bereiken en
de aan de particuliere slachterijen gestelde
eischen zoo hooge uitgaven medebrengen, dat
de vraag behoort te worden gesteld, of, eveu-
zeer uit een oogpunt van economie, het niet
voldoende
schrob- en
eischen en alle geweuschte hulpmiddelen ter
beschikking stelt van de belanghebbenden.
Voor Uwe oriënteering laten wij hier vol
gen een korte samenvatting van do eischen.
waaraan de inrichtingen moeten voldoen.
1. Er moet. ter beoordeeling vanvden In
specteur. overal voldoende daglicht in de gè-
bouwen zijn. wat voor koelruimten en pekel-
kelders rang worden vervangen door elec-
trlsch licht.
2. Voldoende ventilatie.
Waterdichte vloeren, die
pellen voor het verwijderen van
spoelwater.
4. Een waterdicht riooLstelsel met stank
afsluiters voor de reukeloozo verwijdering
van het afvalwater.
5. De wanden moeten van steen zijn, en
ter hoogte vnu.24 M. glad. waterdicht en van
lichte kleur.
0. Afgeronde hoeken.
7.' Eventüeele zolders moeten stofdieht
zijn.
8. De ruimte in de lokalen uioet zoo groot
zijn, dat de slachthandelingen en de controle
naar behooren kunnen geschieden.
9. Het geheel moet zindelijk gehouden
worden.
10. Goed bedrijfswater moet aanwezig
zijn.
11. 1 Meter uit den buitenwand van de
gebouwen moeten de verkeerswegen regelma
tig bestraat worden.
12. De dngliclitvoorziening moet zooda
nig zijn. dat overal bjj dag de keuring by ge
sloten deuren zonder kunstlicht kan geschie
den.
13. Een eventueele liangruimte moet öf
zijn een apart lokaal, óf door een strook van
2 M. van de slachtruinite verwijderd zijn.
14. Voldoende tafels van hard materiaal
moeten aanwezig zijn. ter beoordeeling van
den keuringsveearts.
15. De slachtingen mogen niet zichtbaar
zijn van den openharen weg.
10. Geen voorwerpen,, kleedingstukken of
slachtafvallen mogen in de slaehtruimten be
waard worden.
17. Het openen van maag en darmen mag
niet geschieden in slachtlokalen of in ruim
ten. waarin zich vee bevindt.
18. Slachtdieren mag men niet stallen in
slacht- of liangruimten.
19. Varkens en andere slachtdieren mo
gen niet tegelijk in één slachtruimte geslacht
worden.
20. Stallen moeien een goeden, waterdich
ten vloer hebben en voldoende daglicht moet
toetreden ten behoeve van de levende keu
ring.
21. De slachtery mag geen directe, open
verbinding hebben met woningen, privaten,
urinoirs, e.d.
22. Vaste afval moet óf onmiddellijk na
iedere slachting verwijderd worden, óf be
waard worden in een waterdichten bak en
dan met kalk bestrooid.
Een particuliere slachtplaats zal daar
door moeten worden een inrichting met 3 A
4 lokalen, dus niet goedkoop om te bouwen
of om bestaande slachterijen er toe te ver
anderen.
Ook vóór het in werking treden der wet,
hadden vele van de grootore gemeenten reeds
een slachthuis, vaak niet dan na heftigen
tegenstand van de slagers opgericht. Die te
genstand betrof minder de gedwongen cen
tralisatie van de slachtingen, dan wel het
toezicht en de controle die door de plaatse
lijke organen op de handelingen der slagers
werd uitgeoefend. Hot Is wel van belang dat
hierop de aandacht wordt gevestigd, omdat,
naar het ons voorkomt, de oppositie van de
slagers in onze gemeente tegen de oprichting
van een gemeentelijk slachthuis voor een
deel voortspruit uit dezelfde^ motieven. Wij
zullen later hierop nog terug komen.
Bynlc beoordeeling der- vraag of tot de
oprichting van een gemeentelijk slachthuis
behoort te worden overgegaan, hebben wij
ons geheel laten leiden door het algemeen
belang. Dat algemeen belang is betrokken by
a. een doelmatige keuring, b. hygiënische be
handeling van liet vleesch. c. verzameling van
slachtafval op één punt, d. economische uit
voering der wettelijke voorschriften, e. prijs-
regelende invloed van een slachthuis,
a. Doelmatige keuring.
Was voor de invoering der Vleeschkeu
ringswet de oppositie der slagers tegen do
oprichting van een abattoir een gevolg vm
afkeer van plaatselijk toezicht op hunne
handelingen, door de wetteiyke voorschriften
op de keuring wordt het vroegere plaatselijk
toezicht thans l>y een algemeeue wet gere
geld. Uit de publicatie in De Echo van het
Zuiden, van de door den Directeur van den
Keuringsdienst opgesomde voordoelen van
een centrale slachting zal U zyn gebleken, dat
de keuring veel doelmatiger kan worden
uitgevoerd.
I.. Uygiovische behandeling ran 't vl-ccseh.
Uit dezelfde publicatie blykt dat is komen
vast te staan, dat de vrijheid van beweging
die de slagers voor zich opeischen. in het al
gemeen is gegaan ten koste van de hygiëni
sche behandeling van het vleesch. Wy ver-
wijz< n hiervoor naar de punten 4, 8. 9. 10. 11.
14 en 16 van genoemde publicatie.
c. 1 crzameliug ran slachtafval op Oen
pant.
De verzameling van slachtafval, als maag-
en darminhoud, bloed, haren, enz., laat thuis
vaak veel te wenschen over en klachten over
luchtverontreiniging komen vooral in de
zomermaanden herhaaldelijk voor. Vervuiling
van water, bodem en lacht wordt door de
centrale verzameling van afval voorkomen.
d. Economische uil roering der wettelijke
voorschriften.
Uit een rapport van den Directeur van den
Keuringsdienst, dat vertrouwelijk aan de
door U ingestelde commissie is medegedeeld,
blijkt, dat op een enkele uitzondering na,
geen der bestaande slachteryeu aan de wet
telijke eischen voldoet en dat de eene slager
meer, de andere minder belangryke kosten
zul hebben te maken om zijn slagery met die
eischen in overeenstemming te brengen?
Een Commissie uit den Raad der gemeente
Winterswijk, die in opdracht had het slacht
huisvraagstuk te bestudeeren en die tot op
richting daarvan adviseert, heeft door het
Iloofd v. d. Vleesehkeuringsdienst en den Op
zichter van G^n.werken doen nagaan, welke
uitgaven door de slagers zouden zijn te doen
om de slageryen aan de liy de wet gestelde
eischen te doen beantwoorden. Die uitgaven
zouden in totaal bedragen ƒ96.000. Winters-
wyk heeft een bevolking van 16.453 zielen,
die van onze gemeente bedraagt 9437 zielen.
Wy hebben geen reden om aan te nemen dat
de slageryen te Winterswijk in het algemeen
meer afwijken van de wettelijke eischen dan
die in onze gemeente, en zou dan ook, bere
kend op basis van het bevolkingscijfer, door
de slagers hier moeten worden uitgegeven
een bedrag van rond 55.000, een bedrag, ge-
lyk aan de kosten van stichting van een
abattoir, zooals wy het ons voorstellen, doch
zonder koelinrichting.
Eon goed ingericht slachthuis geeft in een
zoo beperkt mogelyk bestek alle technische
hulpmiddelen, noodig voor de verschillende
handelingen bij het slachten. Daaronder zyn
middelen van de nieuwste vinding die te
kostbaar zyn, dan dat de slagers dit* in eigen
slachtplaats zouden kunnen aanschaffen. Zy
hebben de beschikking over warm en koud
water, licht en kracht, stalling, berging van
afval, enz. Wanneer het mogelyk was, voor
houd van zyn gehouwen, werktuigen, gereed
schappen en ander materiaal, vóór gebruik
van water, brandstoffen, kunstlicht en
kracht, dan zou stellig blyken dat centrali
satie der slachtingen voor do slagers zelf
belangrijke voordcelen oplevert.
De keuringen, zoowel levend als geslacht,
krijgen regelmatiger en vlugger hun beslag,
zoodat voor den slager geeu tyd meer ver
loren gaat met wachten op don keurmeester.
Hetzelfde geldt ten aanzien van de aangifte
voor den accyns.
e. Prijsrcgclcndc invloed van een slacht-
li vis.
Do bevolking heeft belang by een zoo goed
en zoo hygiënisch mogelijke behandeling van
het vleesch, by zoo laag mogelijke prijzen,
omdat vleesch een volksvoedsel is van don
eersten rang. De vleeschpryzen worden door
een slachthuis niet verhoogdintegendeel, de
ervaring leert dat overal waar een dergeiyke
inrichting wordt gesticht, de pry zen eer da
len dan stygen. terwijl do kwaliteit van het
vleesch beter wordt.
Uit hetgeen hiervoor reeds is medegedeeld
omtrent de economische voordeelen van het
eentraliseeren van de slachtingen kan U bly
ken, dat de slachthuisrechten moeten opwe
gen tegen de eigen kosten der slagers, zoodat
verhooging van de vleeschpryzen op grond
van de vordering der slachthuisrechten niet
gemotiveerd is. De vleeschpryzen zy» daar
enboven nfliankeiyk van de concurrentie,
wy ervaren dat in onze gemeente thans wel
het beste. De sinds den zomer van 1925 sterk
verlaagde pry zen van hot vee (een verlaging
die voor het hier geslachte vee varieert van
50 tot 70) vermochten niet eenigen in
vloed uit te oefenen op de vleeschpryzen. tot
dat door eenige slagers ter hand werd geno
men de- verkoop van geïmpoVeerd bevroren
vleesch. Men zag toen plotseling een alge-
meene'en sterke daling van de vleeschpryzen-
Wanneer een slachthuis eenmaal gesticht
is zal men hij het oprichten van een nieuwe
slagerij bolangryk minder kosteu hebben le
maken dan wanneer er geen slachthuis is. In
Ad. 3e. Dit argument is naar wy meenen
reeds weerlegd bjj de opsomming der econo
mische voordeelen van centralisatie der slach
tingen. wy zyn er van overtuigd dat de sla
gers, eenmaal met het slachthuis vertrouwd,
niet meer van ongerief zullen spreken. Het
kan immers moeilfjk anders. In het slacht
huis hebben zy de beste hulpmiddelen ter
beschikking en vinden zy in een klein bestek
alles byeon wat hun dienstbaar is hij het
slachten. Voor verwydering van vuil en
schoonhouden der lokalen zorgt de dienst
van het slachthuis, zy kunnen zich thuis der
halve geheel wyden aan het winkelbedryf
en de vroegere rompslomp van het slachten
My ft buitenshuls.
Ad. 4e. Voor transport kan desnoods een
wagen worden ingericht, die aan de eischen
van hygiënisch vleeschtransport kan voldoen.
Dit bezwaar heeft overigens wel een eigen-
aardlgen indruk op ons gemaakt. Het is ons
n.l. bekend, dat nog onlangs door een der
slagers een kwart rund werd betrokken uit
Den Bosch. Dat vleesch werd geheel >nver
pak tr vervoerd In ecu open vrachtauto op al
lerlei andere bestelgoederen. Hoe dikwyis
ziet men trouwens niet groote stukken vleesch
naar de verschillende slageryen vervoeren op
de meest primitieve wyze. Het hier geopper
de bezwaar komt ons dan ook al zeer ge
zocht voor.
Ad. 5e. Uit de lilerbjj overgelegde exploi-
tatiebegrooting zal V hiyken dat het bezwaar
ongegrond is.
Ad. 6e. Uit het vertrouwelijk rapport van
den Directeur van den Vleesehkeuringsdienst
biykt duidelijk, dat do z.g. vrijheid der sla
gers tot onhoudbare toestanden heeft geleid.
Wanneer er al sprake zou zyn van eenige
vryheidsbelemmering, die zich dan toch al
leen zou beperken tot liet slachten, dan komt
ons die in het algemeen belang wel gewenscht
voor.
Ad. 7e. Ook'het hier aangevoerde argu
ment is niet steekhoudend. Hoe wordt in de
bediening van den winkel voorzien, wanneer
de slager op de markt zQn vee koopt of zy»
waterstanden in den buitenpolder. Het ter
rein zou dan ook aanzieniyk moeten worden
opgehoogd om ook des winters wntervry te
zyn. Een en ander zou natuuriyk belangryke
kosten meebrengen. De unbyiieid der haven,
waar steenkolen en andere stofveroorzakende
goederen worden gelost, is hierom wellicht
minder geschikt. Dit bezwaar zal grooter
zyn wanneer te' eeniger tyd de gasfabriek,
waarvan de ovens het elude van hun levens
duur naderen, zou worden verplaatst naar de
haven. De nahyheid van deze fabriek met
haar gaslucht, teer- en amoniakdampen, is
zeker ongewenscht.
Na nauwgezette overweging géven wy de
voorkeur aan het terrein by den spoorweg.
EXPLOITATIEBEG ROOTING.
Door een architect, die gespecialiseerd is
op het gebied van slaehthuisbouw, is een
voorloopig ontwerp gemaakt van een in
richting. ruim berekend voor een capaciteit
van het aantal slachtingen, In de afgeloopen
jaren by dén keuringsdienst aangegeven. De
kosten voor dit plan worden geraamd op
98.000.Om echter voor de toekomst ver
zekerd te zyn by een mogelijke uitbreiding
van het aantal slachtingen of by deelneming
door de buitengemeenten, achten wy een
grootere slachtruimte wel gewenscht. Op
het ontwerp zyn drie slnchtlieren geprojec
teerd, voldoende voor het tegenwoordige aan
tal slachtingen, wy zouden deze willen bren
gen op vyf met daaraan evenredige vergroo
ting van de slachtruimte. Ook de terreinop-
hooging zouden wy op een liooger peil willen
zien om voor alle waterstanden veilig te zyn.
De raming willen wy dan. ook zekerheidshal
ve en om geen geflatteerde exploitatiebegvoo-
ting te maken, liever stellen op 110.000.
By deze raming zou de volgende exploi-
tatiebegrooting zyn samen te stellen.
UITGAVEN
den regel zal ook met minder personeel ge- Iklanten gaat vragen. Uit het meer aange
werkt kunnen worden. Voor minder kapitaal
krachtigen is dit een uitkomst.
Vooral wanneer aan hot slachthuis een
koelinrichting is verbonden, wordt de prys-
regelende invloed nog gunstiger. De slagers
zy» met deze inrichting minder afliniikelfjk
van 't jaargetyde. Het opruimen van vleesch
tegen verminderde prijzen by groote warmte,
ter voorkoming van grooter verlies door be
derf, behoeft niet voor te komen. Het maakt
hen minder afhankelijk van dure markten
of van bepaalde wekeiyksche consumptie van
(le klanten. In den regel ziet men in het
slachthuis met koelinrichting een vleesch-
grossierdery zich ontwikkelen, die vooral de
kleine slagers ten goede komt. Ook wordt de
Invoer van bevroren vleesch gemakkeiyker
gemaakt, liet koelen door de slagers zelf met
meestal kleine koel inrichtingen is niet steeds
doeltreffend, omdat de lucht in <lie inrichting
te vochtig is en de temperatuur niet lang ge
noeg kan worden gebracht. In een goed In
gericht koelhuis is de lucht droog en de tem
pera (uur steeds op het geweuschte peil. Het
vleesch kan voor onbeperkte» tyd worden
bewaard terwyl naar het oordeel van des
kundigen de kwaliteit, de verteerbaarheid,
eer toe dan afneemt. Met een koelhuis be
spaart de slager zich aanmerkeiyke kosten,
die een eigen koelinrichting niet zich brengt.
In den regel verzoent het koelhuis de sla
gers al heel spoedig mi t het slachthuis.
een
wy
Nu wy hiervoor de voordeelen van
slachthuis hebben opgesomd, wenschen
gaarne het woord te laten 'aan de slagers,
die by monde van afgevaardigden van de
plaatseiyke slagersverCeniging, eenmaal ten
overstaan van ons, en eenmaal in een byeen-
koinst van ons College «not de Commissie uit
Uwen Raad hun bezwaren hebben kunnen
uiten. Dat do slagers de slachthuiskwestie
van een ander standpunt bezien, spreekt we]
van zelf. Hunne belangen loopen niet steeds
parallel met die van de consumenten.
De bezwaren der slagers, voor zoover die
te onzer kennis zyn gebracht, komen in
hoofdzaak hier op neer.
1. Een abattoir wordt thans nog niet noo
dig geacht.
2. De slacht huisrechten kunnen niet wor
den gedragen.
3. Het slachten in liet slachthuis zal tyd-
beter is alle slachtingen op één punt byeen
te brengen in een inrichting, die ip elk op- «lederen slager te berekenen welke uitgaven
zicht voldoet aan de by de wet gestelde
deze heeft voor rente, afschrijving en onder-
verlies en ongerief meebrengen.
4. Door het transport van het slachthuis
naar den winkel moet het vleesch te lijden
hebben.
Een abattoir kan zich in een gemeente
als de onze niet bedruipen zonder zoor hooge
slaehthuisreehten.
6. De slager wordt onnoodig in zyn vry-
heid belemmerd.
Hem wordt voor den tyd dat hy in het
slachthuis moet slachten de gelegenheid ont
nomen, om zyn winkel te bedienen.
8. De slagers zijn bereid hunne slageryen
naar de eischen, l>y de wet gesteld, in te
richten; de totale kosten daarvan zullen ge
ringer zyn.
9. Een beginnend slager, die terugschrikt
van de kosten van het inrichten van een sla
gery met toebeliooren. zou l>y een van (le col
lega's kunnen slachten of zou gedeelten van
een rund van andere slagers kunnen koopen.
Ad. le. wy achten het tijdstip lot hot ne
men van een beslising thans gekomen. Met
de stichting wordt immers beoogd te voorko
men. dat iedere slager voor zich. de eene
meer. de ander minder, belangryke kosten zal
hébbeu te maken om zyn inrichting te ver
beteren. Dat een abattoir nu nog niet noodig
is, wordt geargumenteerd met er op te wfl-
zen dat de meeste slagers perceelen jn eigen
dom of in huur hebben, waar voldoende
ruimte aanwezig is om een hehoorlyke slach
ter y met toebehooreu in te richten. De sla
gers hebben hierby niet het oog gehad op de
toekomst, (lie wy in het algemeen belang ze
ker niet uit het oog mogen verliezen. De be
bouwing onzer gemeente wordt steeds dichter
en daarmede de kans voor beginnende slagers
om zich behooriyk in te richten geringer.
Moeilyk kan worden verwacht dat verhuur
ders van woningen belangryke kosten zullen
maken voor het inrichten van slachterijen,
wanneer daartegenover de huurder niet stelt
aan (le stichtingskosten evenredige finanti
eele waarborgen, die weer de oprichting van
nieuwe slageryen in den weg staan.
wy begrijpen zeer goed dat een slager, die
thans beschikt over een inrichting die met
niet al te groote kosten in overeenstemming
is te brengen met de wettelfjke eischen. op
hehoml van den bestaanden toestand (al is
dit naar onze overtuiging ten onrechte) aan
dringt, doch men boude er rekening mede,
dat er verschillende slagers zyn die zelf niet
over een slachtplaats beschikken, terwyl de
meesten belangryke uitgaven zullen aeblen
tu doen tot verbetering van de bestaande in
richting.
Ad. 2e. Het slachthuis is zoodanig inge
richt dat men er de nieuwste en vlugste
methode van slachten toepast. Alle slagers
maken van hetzelfde lokaal en van dezelfde
hulpmiddelen gebruik; zy werken als 't wa
re, coöperatief. Wy hebben hiervoor reeds be-
cyferd dat de kosten van het abattoir zelf
niet hooger zullen zyn dan die, noodig om
de bestaande slagerijen overeenkomstig de
wettelijke voorschriften te veranderen. De
bedryfskosten moeten dan ook in eigen sla
gery in het algemeen hooger zyn dan die by
reutrnlisatie der slachtingen in het slacht
huis.
haalde rapport van den Directeur blykt weer
dat de slagers van de voor zich opelschemle
vrijheid gebruik maken, om b.v. tydens het
slachten, terwijl zyn handen besmeurd zy»
met bloed en mogelijk met ander afval van
de slachtdieren, gauw even een klant te hel
pen.
Ad. Se. Deze bereidheid zou er zeker niet
zy». .wanneer de wet geen dwangmaatregel
voorschreef. Zy heft echter het bezwaar
voor beginnende slagers niet op. afgescheiden
nog van de door ons reeds besproken voor
deelen van centralisatie.
Ad. 9e. Ofschoon de slagers hier wel een
groote welwillendheid aan den dag leggen,
meenen wy toch dat-toekomstige slagers in
(11e welwillendheid al moeiiyk een hechte
grondslag zullen zien om daarop hun zaken
te bouwen, wy gelooven dan ook, dat In de
praktyk de voorgespiegelde hulpvaardigheid
zeer weinig waarde zal hebben.
De aangevoerde argumenten hebben ons
dan ook allerminst kunnen overtuigen, (lat
oen slachthuis niet zpu zyn in het algemeen
1 belang; zelfs'is men er niet in geslaagd ons
te overtuigen dat (leze inrichting in liet alge
meen niet in het particulier belang der sla
gers zelf zou zy». In hun yver om argu
menten tegen het slachthuis aan te voeren,
gingen de slagers zelfs zoo ver, dat zy het
slachten in het slachthuis minder hygiënisch
noemden dan in eigen slachtplaats. Zij be
grepen toen wellicht niet dat zy hun doel
voorbystreefden en dat z.y door dergelyke
beweringen twyfel moesten wékken .omtrent
de degelykheid hunner argumenten. Hoe
zwak over het algemeen (le aangevoerde be
zwaren zyn gefundeerd, bleek eens te meer,
toen een der afgevaardigden van de slagers-
vereeniging te kennen gaf dak het verzet min
der betrof de kosten, dan wel de last en de
moeite voor de slagers. Het is ons overigens
hekend. dat verschillende slagers met de
slacht huisplannen instemmen.
Het overleg met de slagers heeft, zooals
gezegd, geen wtyziging kunnen brengen in
ons inzicht omtrent de wenscheiykheid van
het oprichten van een slachthuis met koel-
inrichting en is door ons dan ook verder over
wegen, op welk terrein eventueel het gebouw
zou belmoren te worden gesticht.
1.
Personeel
1800.—
O
Onderhoud gebouwen
300.—
3.
Onderhoud machines
100.—
4.
Verzekeringen
100
5.
Bureaubehoeften
50.—
6.
Steenkolen
500.—
7.
Electric! teit
800.—
8.
.Water
400.—
9.
Dienstkleedlng
50.—
10.
Opruiming pensstort
200.—
11. Rente 4 3/4 van 110.000
5225.—
12.
Aflossing
2200.—
13.
Grond- en andere lasten
100.—
14.
Onvoorzien
611.—
12436.—
1. Slachtloon
604 runderen ft ƒ6.
7 paarden A ƒ6.
151 kalveren A ƒ3.50
1 kleinvee A 1.50
1550 varkens A 3.*—
2. 30 M2 koelruimte A 40
3. Weegloon
4. Vergoeding van den Keurings-
- dienst voor het gebruik van de
noodslachtplaats, vryhank, la
boratorium. kantoor, kadaver-
huls, enz.
3984.—
42.—
528.50
1.50
4650.—
1200.—
memorie
2000.—
12436.—
Naar ons oordeel komen twee terreinen
hyzonder in aanmerking, n.l. het terrein ge
legen ten Oosten van de bestaande nood-
slachtplaats aan den spoorweg, dat In eigen
dom aan de gemeente behoort, en een nog in
te richten terrein, zoo dicht mogelijk bij de
havenkom.
Het terrein by de tegenwoordige slacht
plaats is gunstig gMegen ten opzichte] van
den spoorweg, ilir is van beteekenis voor dc
verzending van in de toekomst mogclyke ex
portslachtingen, dan wel voor den aanvoer
van slachtvee. Weliswaar vindt de aanvoer
van slachtvee thans niet per spoor plaats,
doch wijziging van den bestaanden aanvoer
per tram is niet uitgesloten. Het slachtvee
wordt thans hoofdzakeiyk aan de markt le
's-Hertogenbosch aangekocht. Zou de vee
markt aldaar worden verplaatst naar de ter
reinen aan de westzyde der stad. (waartoe,
naar wy meenen. plannen in voorbereiding
zyn) (lnn zou wellicht vervoer per spoor meer
voor de hand liggen.
Met het oog op de wintel-waterstanden en
voor hehoorlyke afstroohiing van 't bedryfs-
water. zal het terrein by de noodslachtplaats
circa 1 Meter moeten worden opgehoogd. De
afvoer van het water vindt thans plaats door
een open leiding, die door een sloot zuidelijk
van den spoorweg en onder den spoordam
door aansluit op het riool in de Stations
straat. Een gedeelte van het water vindt
echter zyn weg door de -sloot, die oosteiyk
langs de huizenrij in (le Stationsstraat ligt.
Het is niet gewenscht de afvoer door open
leidingen na de stichting van het .slachthuis
te bestendigen. Vanaf (le slachtplaats zou dan
de waterafvoer zyn te leiden door een riool,
aansluitende met den duiker onder den
spoordam, terwijl door een schuif het uit-
slroomen van het rioolwater in de genoemde
slcot langt» de huizenry aan de oostzyde der
Stationsstraat behoort te worden belet. By
hooge waterstanden in den winter zou deze
schuif-kunnen worden weggenomen om het
afstroomen van het water uit den binnen-
polder. zuideiyk van den spoorweg, te verge-
niakkeiyken. Gevaar voor verontreiniging
door het spoelwater van het slachthuis be
hoeft by de alsdan optredende groote water-
verplaatsing niet te worden geducht.
Overigens is op dit terrein het slachthuis
op voldoenden afstand van de bestaande be
bouwing te plaatsen, zoodat geen hinder aan
omwonenden wordt veroorzaakt. Op by ge
voegde situatieteekening komt dit duideiyk
uit.
Vervolgens zou het slachthuis op zijn plaats
zyn in de nahyheid der havenkom. De tegen
woordige losplaats van het slachtvee is dan
in de onmiddellijke nahyheid, terwyl de af
voer van het bedryfswater geeu enkel be
zwaar oplevert. Als plaats is hier gedacht
het terrein ten westen van de havenkom,
tusschen het graanpakhuis van de firma
Teurlings en den weg naar Drongelen, aan
sluitende tegen den Winterdijk. Dit terrein
zou moeten worden aangekocht. Een ernstig
bezwaar vormen echter de soms zeer hooge
Uitgaven.
Post 1. Voor dienstpersoneel is gerekend op
één man vast voor het schoonhouden der ge
bouwen en bediening van de toestellen. Ge-
rokend is op een weekloon, geiyk aan dat
van oen arbeider le klasse, volgens de thans
geldende salarisverordening, zijnde 23.
lier week. Met inbegrip van 154 voor pen-
doen moet»voor deze kracht worden uitge
trokken ƒ1381.38. Verder wordt gerekend op
een hulpkracht in los dienstverband voor 1
of 2 dagen per week.
Post 2 en 3. Geraamd naar de op ervaring
steunende gegevens van den architect.
Post 4. Deze post strekt tot verzekering
tegen brandschade, verzekering krachtens
Ongevallenwet en eventueel Invaliditeitswet.
/Post 59. Geraamd als hy 2 en 3.
Post 10. De slachtingen zullen voorname-
iyk plaats vinden op Maandag en Woensdag.
Gerekend is op twee- of driemaal per week
weghalen van de pens- en darminhoud (looi
de gemeentereiniging.
Post 11. Voor rente is uitgetrokken 4 3/4%
per jaar. liet is niet onmogelijk dat do iee-
ning tegen 4* is te plaatsen.
Post 12. Een aflossing van 2% wordt door
len architect voldoende geacht. Door jaar-
lyksche aflosing van 2200 wordt de rente
last Jaariyks ruim 100 lager. Zoo noodig
«ou de afschrijving met liet hierdoor vi-yko-
uiende bedrag kunnen worden verhoogd.
Post 13. Op een totaal uitgaaf van 12436
is een bedrag van ƒ611 voor onvoorziene uit
gaven ruim voldoende.
Ontvangsten.
Post 13. De tarieven zyn berekend op
basis van (le uitgaven. Voor de slachtingen/
zyn aangehouden de c-yfers over hot afge
loopen jaar.
Post 4. De vergoeding als uitgetrokken
wordt billijk geacht.
Iiy dezen opzet wordt derhalve een slui
tende exploitatie verkregen.
By stichting op het terrein aan den spoor
weg wordt voorgesteld, de loodsen die thans
dienen voor noodslachtplaats en wagendepot
voor den "reinigingsdienst, over te brengen
naar de haven. De kosten van het over
plaatsen zyn in de nnnnemingssom begrepen.
De Keuringsdienst betaalt thans een hum-
van ƒ300 per jaar voor de noodslachtplaats.
Deze noodslachtplaats voldoet niet aan de
hy de wet gestelde eischen, zoodat deze huur
in 1927 toch zou komen te vervallen.
VERBOD TOT SLACHTEN ANDERS DAN
IN HET ABATTOIR.
Wannéér tot stichting van een slachthuis
wordt overgegaan 'moet. het slachten .in deze
inrichting verplichtend worden gesteld. Daar
toe zal by plnatseiyke verordening het slach
ten bulten de hy die verordening aangewezen
inrichting moeten worden verboden voor alle
hy de Vleeschkeuringswet aangewezen slacht
dieren. Deze verordening zal dan ook van
toepassing zyn op slachtvee van eigen vee
stapel, zoodat het slachten door z.g. „uit-
hallers" eveneens zal moeten geschieden in
het slachthuis. Op deze wyze wordt voorko
men dat deze gelegenheidsslagers ten op
zichte van de beroepsslagers in zooveel gun
stiger conditie zouden komen, wat voor een
eeriyke concurrentie niet gewenscht is.
MEDEWERKING BUITENGEMEENTEN.
Iiy de voorbereiding der slnchthuisplannen
hebben wy ons gewend tot (le besturen van
I (le tot den Keuringsdienst Waalwijk hehoo-
rende gemeenten met verzoek, te willen me-
(ledeelen of zy in beginsel iets voelen voor
een regeling, waarhij ook voor hunne ge
meenten het slachten in het eventueel hier
te stichten .slachthuis verplichtend wordt
voorgeschreven. Wij hebben er daarby op
gewezen (lat ingeval alle kringgemeenten van
het slachthuis zouden gebruik maken, de
keuringsdienst eenvoudiger eu goedkooper
zou kunnen worden ingericht, wat zijn terug
slag zou vinden op de keurloonen.
Ook werd er de aandacht op gevestigd dat
het transport van geslachte dieren, ook in
het warme seizoen geen bezwaar behoeft op
te leveren, omdat daarvoor eeu speciale
transportauto kan worden aangeschaft, ter-