ItECHÖMHI Slachthuis-kwestie. W onden No. G2. Zaterdag 7 Augustus 192G. 49e .Trg. TWEEDE BLAD. Memorie, beantwoordende de be merkingen die in de vergadering van den Raad van 26 Maart 1926 zijn gemaakt op het prae-advies van Burg. en Weth. d.d. 22 Maart 1926 inzake de stichting van een openbaar slacht huis. Aan het kenbaar gemaakt verlangen ten aanzien van de overlegging van -exploitatierekeningen van openbare slachthuizen voor gemeenten, van den omvang als de onze, kan niel worden voldaan. Het is ons niet bekend dat in dergelijke gemeenten reeds slacht huizen worden geëxploiteerd. Het slachthuisvraagstuk is voor de meeste gemeenten immers eerst aan de orde getreden nu de overgangstermijn voor de toepassing van de op de inrichting der slagerijen betrekking hebbende bepalingen ten einde loopt. Wel be staan reeds jaren slachthuizen in grootere gemeenten, doch deze kunnen door de grootte hunner inrichting bezwaarlijk dienen als vergelijkings objecten. Trouwens wij zijn van oor deel dat in het algemeen vergelijkingen met exploitatlën in andere gemeenten moeilijk zijn te maken zonder in bijzonderheden de plaatselijke omstan digheden te kennen die op de exploi tatie hun invloed doen gelden. Wel licht wordt vergelijkingsmateriaal op geleverd door het onlangs in „De Echo van het Zuiden" gepubliceerde rapport van de Commissie uil den Raad* der gemeente Tiel, die het slachthuisvraagstuk voor die gemeente te behandelen kreeg. Na de door den Raad verleende volmacht om de voorlcopige plannen, zooals die in het reeds aangehaalde prae advies zijn verwerkt, nader te laten uitwerken, is door ons opnieuw een exploitatieplan opgezet, waarvan de cijfers voor een deel zijn getoetst aan een deskundige raming van de bouwkosten, voor een ander deel aan de ingekomen offerten zoowel voor de koeltechnische als voor de slacht- technische installatie. De in den Raad gemaakte bemerkingen op de detail- cijfers van een globale exploitatie- begrooting, behoorende tot het voor- loopige plan. overgelegd bij het prae- advies van 22 Maart, zijn nader onder het oog gezien en met den technischen adviseur besproken. Ook de nadere exploitatiebegrooting die thans wordt aangeboden toont aan dat een openbaar slachthuis met voorkoelhuis en koelinrichting zich gemakkelijk kan bedruipen, zonder dat de slachthuisrechten bovenmatig behoeven te worden opgevoerd. Zelfs achten wij het waarschijnlijk dat die rechten, zooals zij in de exploitatie begrooting zijn opgenomen, verlaagd zullen kunnen worden. Toen wij in ons prae-advies bij de bespreking van de economische uit voering van de Vleeschkeuringswet door de stichting van een slachthuis, een vergelijking maakten met Winters wijk voor wat betreft de kosten v#n de veranderingen aan te brengen in de particuliere slachtplaatsen, hebben wij aan de uit die vergelijking ge trokken cijfers niet die beteekenis gehecht, die sommige leden van den Raad daaraan meenden te moeten geven. Wij hebben slechts willen te kennen geven dat de toepassing der bepalingen van de Vleeschkeuringswet met zich zou brengen vrij belangrijke uitgaven, hetzij door de gemeente voor de stichting van een centrale slachtgelegenheid, hetzij door de sla gers individueel, terwijl wij voor wat betreft de door de slagers te maken kosten door afleiding van de in Winterswijk gevonden totaalkosten, slechts een aanwijzing hebben willen geven voor de belangrijkheid van dat bedrag. Ten aanzien van de wijzigingen, welke zouden worden aangebracht in het Koninklijk Besluit van 6 Juni 1921 verwijzen wij naar het daarvoor in de plaats getreden Kon. Besluit van 10 Juli 1926 No. 233. Zoowel het oude als het nieuwe Kon. Besluit zijn beide, bij de overige stiïkken, ter vergelijking overgelegd. Op de gemaakte bemerking dat de opgesomde hygiënische voordeelen van een slachthuis en de nadeelen van het slachten in <de bestaande inrichtingen breed zouden zijn uit gemeten, kunnen wij moeilijk ingaan, omdat het hier betreft een kwestie van waardeering. Wij hebben objectief onze meening gegeven en zeker allerminst getracht door een overdre ven voorstelling onze meening bij den Raad ingang te doen vinden. Wij zijn tot onze meening gekomen na ernstige overweging en na herhaaldelijk ge pleegd overleg met het Rijkstoezicht op de naleving der Vleeschkeurings wet, terwijl de meening omtrent de in de bestaande slagerijen heerschende toestanden steunt op de ervaring van de deskundigen die tot taak hebben de Vleeschkeuringswet uit te voeren. Men bedenke dat de Vleeschkeurings wet geen andere bedoeling heeft dan de vleeschhygiëne te bevorderen en de mistoestanden in de slagerijen weg te nemen. Wat wij schreven* van den prijs- regelenden invloed van een slachthuis, geeft weer de ervaring die door de directies van verschillende slacht huizen is opgedaan, een ervaring die in alle gemeenten dezelfde is. Ook hier is onze meening getoetst aan de praktijk vóór dat wij die in ons prae- advies hebben neergelegd. De meening, dat door oprichting van een openbaar slachthuis en de daardoor geschapen betere concur- rentiemogelijkheid het bestaan der slagers ernstig zal worden geschaad, kunnen wij niet deelen. De praktijk in gemeenten waar reeds jaren een openbaar slachthuis in bedrijf is. toont ook in dit opzicht allerminst verontrustende verschijnselen. Het ligt in de bedoeling bij het tot stand komen van een slachthuis dit als een afzonderlijk bedrijf te be- heeren. Het slachthuisbedrijf zal dus zijn afgescheiden van den Keurings dienst. De Keuringsdienst is een gemeenschappelijk bedrijf voor de gemeenten Waalwijk, Drunen, Loon- op Zand en Sprang-Capelle. De exploi- tatie van het slachthuis is opgezet onafhankelijk van de gemeenten die tot den keuringskring behooren. Er is niet gerekend op het slachten door slagers uit de buitengemeenten. De plannen zijn wat het slachthuis'zelf betreft ruim genoeg geprojecteerd om het slachten door buiten slagers toe te laten. De deelneming door de buitengemeenten zal de exploitatie uitkomsten gunstig kunnen beïnvloe den. Ook zonder die deelneming is een kloppende exploitatie mogelijk. De Keuringsdienst moet de beschik king hebben over een nood-slacht plaats, een laboratorium met volledige installatie, directeurskamer, stalling, hangruimte, enz Als vergoeding voor het gebruik van de in het slachthuis aanwezige inrichtingen is met de Commissie voor den Keuringsdienst overeengekomen dat deze Dienst jaarlijks uitkeert een bedrag van ongeveer f2000. Hierin wordt geen verandering gebracht ook al zouden een of meer tot den Keuringskring behoorende gemeenten zelf een open baar slachthuis bouwen. De Directeur van den Keurings dienst is bereid het toezicht op het slachthuis op zich te nemen. Bij het tot stand komen van een slachthuis wordt zijn taak als keurmeester aan merkelijk verlicht. Hij zal zich in een dergelijke inrichting beter en gemak kelijker aan zijn taak kunnen wijden. Aldus wordt de zorg die hij op zich neemt voor het slachthuis gecompe- seerd door een aanmerkelijke verlich ting van zijn taak als Keuringsveearts. Het ligt in onze bedoeling bij bevre digende uitkomsten der exploitatie de kwestie der bezoldiging van Directeur nader onder het oog te zien. De bedoeling van onze uitlating in ons prae-advies dat moet worden voor komen dat de buitenslagers de eigen slagers beconcurreeren met vleesch waarvoor geen slachthuisrechten zijn betaald, is niet juist begrepen. In het algemeen kanten de slagers zich tegen oprichting van een slachthuis. Hunne bezwaren betreffen o.m, ook de te heffen slachthuisrechten. Zij deelen blijkbaar niet ons gevoelen dat concen tratie der slachtingen op den duur voordeeliger zal zijn voor de slagers. De slagers zullen dan ook naar wij meenden, de onbelemmerde invoering van vleesch, waarvoor geen slachthuis rechten zijn betaald, aanvoelen als een oneerlijke concurrentie. Juist om de ge voeligheid, al bestaat die naar ons oordeel ten onrechte, niet te prikkelen, achten wij het gewenscht voorschrif ten te geven omtrent het invoeren van vleesch door de slagers der buitenge meenten. In gemeenten die over een slachthuis beschikken werden derge lijke regelingen ook vastgesteld doch bleken deze in de praktijk spoedig overbodig te zijn, omdat de buiten slagers van lieverlede in het slacht huis kwamen slachten. Dat met de hier bedoelde uitlating het prae-advies zich niet gelijk zou zijn gebleven, is dan ook een misvatting. Nadat door den Raad een crediet werd toegestaan voor nadere uitwer king der aangeboden voorloopige en schematische plannen, zijn deze door den "technischen adviseur, den Archi tect A. Cousin, nader in studie geno men. Achtereenvolgens zijn overwogen de volgende plannen. 1. Slachthuis met voorkoelhuis en koelinrichting voor 24 cellen, raming f 110.000. - 2. Alsvoor doch met een ijsfabriek met een vermogen van 180 staven van 25 K.g. per dag, raming f 125 000. 3. Alsvoor doch zonder voorkoel- veroorzaakt door branden, snijden of stoo» tei, moeten dadelijk met Akker's Klooster balsem behandeld worden. Deze voortreffen Bjke balsem i9 niet alleen bloedstelpend en pijnstillend, maar zijn, zuiverende en antiseptische werking voorkomt zweren, terwijl zijn geneeskracht verrassend is. Zorg Weeds Akkers Kloosterbalsem in huis Iff nebben, het kan U dagelijks te pas komen. Exploitatie begrooting. A. Lasten. huis en koelinrichting f 72.500. 4, Als plan 1 doch met slechts 15 koelcellen f 105 000. Het denkbeeld, aan het slachthuis een ijsfabriek te verbinden, moest worden losgelaten. Bij de aangegeven productie zou weliswaar met de ijsfa briek alleen een winst zijn te maken van bijna f 6000, doch het is niet mo gelijk een productie van 180 staven per dag in onze gemeente of naaste omgeving daarvan te plaatsen. De consumptie van onze gemeente zou naar de beschikbare gegevens niet hooger zijn te stellen dan maxi mum 50 staven per dag, terwijl het ons niet mogelijk voorkomt in de naaste omgeving nog 130 staven per dag te verkoopen. Bij een lager productievermogen der ijsfabriek wordt het rendement veel geringer, zoodai de voordeelen niet opwegen tegen de hoogere installatie- kosten. Ook op een plan zonder voor koelhuis en koelcellen hebben wij ge meend niet te moeten ingaan. De ervaring, die ook elders steeds is op gedaan, leert, dat slagers juist door de koelinrichting snel met het slacht huis worden verzoend. Bij de conferenties die wij hebben gehad met afgevaardigde van de plaatselijke slagersvereeniging is ons van die zijde met nadruk verzocht te bevorderen dat, mocht een slachthuis tot stand komen, daaraan in elk geval een voorkoelhui^wordt verbonden. De plannen 1 en 4 vormen daarom de basis voor verdere bespreking met den technischen adviseur en is als resultaat van die bespreking ontwor pen een plan voor een slachthuis met voorkoelhuis en koelinrichting voor 12 cellen, raming f 99.500. Wij voegen hierbij een begrooting der bouwkosten en een exploitatie begrooting met toelichting. |Om een beeld te geven van de wijze van installatie van de koelinrichtingen als van de slachttechnische hulpmid delen worden ter inzage gelegd de aanbiedingen voor de koel- en slacht technische installatie en van de koud en warmwatervoorziening. Waalwijk, den 30 Juli 1926. Burgemeester en Wethouders van Waalwijk, E.JVIOONEN. De Secretaris, J. VAN MIERLO, L. s. NOTA. Mede zijn ter visie gelegd de adviezen en beschouwingen van den heer Cousin. Deze heeft o.m. ook overgelegd eene verzameling van de bedragen der gedane offerten. Hierbij moet worden opgemerkt dat dc offertes en ook deze verzamelstaat, voor zoo veel betreft de koeltechnische instal latie, de cijfers geven voor een inrich ting met 24 celien, terwijl de U toe gezonden begrooting is opgezet naar een inrichting met 12 koelcellen. Verder wordt Uwe aandacht geves tigd op de door den heer Cousin ge geven toelichting bij de verzameistaten, o a. heefl hij verschillende offerten om- gerekend, omdat de verschillende in stallateurs niet precies hetzelfde aan bieden, hoewel hun hetzelfde bestek is toegezonden. Begrooting van de bouw- en installatie- kosten van een Openbaar Slachthuis te Waalwijk. 1. Hoofdgebouw, bestaande uitrunder- slachthal (voor vier slachtl^eren, varkensslachthal, darmwasscherij, var kensstal, meststort, hangruimte, voor koelhuis, koelhuis (me^ 12 cellen), machinekamer, ketelhuis, kolenberg ruimte, weeghuisje f 36 200.— 2. Bijgetouwen, bestaande uit noodslachfhal met darmwasscherij. vrijbank, directeurskamer, labora torium, verificatieruimte, stallingen, huidenbergpl. f 18.000.— 3. Terreinophooging, be straating, rioleeringen, ter reinafscheidingen f 7.000. 4. Hulp bij de installatie f 800.— 5. Electrische verlichting, bliksemafleiders f 3.000 6. Slachttechnische instal. f 13 000.— 7. Koeltechnische instal. f 9.500.— 8. Watervoorziening (warm en koud) f 6 000 9. Honoraria en toezicht f 6 000 Totaal f 99.500.- 1. Arbeidsloon f 2. Onderhoud gebouwen f *3 Verzekeringen f 4. Bureaubehoeften f 5. Steenkolen f 6. Electriciteit f 7. Olie f 8. Dienstkleeding f 9. Schietpatronen f 10. Huur van den grond f 11. Rente 4 75 °/0 van f 99.500.— 12. Aflossing: 2 °/0 bouwk. ad f71.000 f 1420. 8 koeltechn. instal. ad f 9500.-f 760.- 4 °/0 slachttechn. instal. ad f 13 000 f 520 4 °/0 watervoor ziening ad f 6000 f 240. 2.000.- 150.— 1.00.— 50.— 300.- 1500 100.- 50.- 100- 50.— f 4726.25 13. Batig saldo f 2940.- 964.75 Totaal f 13.031.— B. Baten. 1. Slachthuisrechten 664 rund. a f6.- f3984. 7 paard, k f 6 - f 42.— 151 kalv.af 3.50 f 528.50 1 kleinv. a f 1 50 f 1.50 1550 vark af 3 50 f 5425.— 9981.— 2. 15 M3 koelruimte k f40.— per jaar f 600.— 3. Bijdrage v. d. Keuringsd. voor vee en vleesch f 2000.— 4. Weegloon f 450.— 5. Rechten v. h. gebruik v. het slachthuis door z.g. uithallers memorie 6. Rechten voor ingevoerd vleesch en vleeschwaren memorie Totaal f 13.031.- Memorie van Toelichting op de Exploitatie-begrooting. Lasten. 1. Gerekend is op één machinist en een hulp voor twee dagen per week. De slachtingen zullen naar ver wacht wordt in hoofdzaak vallen op Maandag en Woensdag. De machinist is belast met de bediening van de koelinstallatie en den stoomketel voor warmwatervoorziening. Hij Is daaren boven belast met het schoonhouden van de gebouwen. Als hulp voor de twee bijzondere slachtdagen is ge rekend op een losse kracht, eventueel een tijdelijke van gemeentewerken. Buiten deze twee slachtdagen heeft de machinist alleen de bediening van de koelmachine De warmwatervoorziening ligt op de overige dagen stil. Aanvangsbezoldiglng machinist f28.— pensioensbijdrage 15'/a °/0. wordt f 32 20 Bezoldiging hulpkracht 2 dagen a f 3 pensioens bijdrage 15'/2°/o wordt f 6 90 f 39.10 2. Verwacht wordt dat het eerste jaar met het uitgetrokken bedrag kan worden volstaan. 3. Uit dezen post wordt betaald de verzekering tegen brand- en de premie voor ongevallenverzekering. 4. Voor bureaubehoeften zal slechts een gering bedrag behoeven te worden uitgetrokken. De slachthuisrechten worden ter secretarie geïnd en ge administreerd. Door de invoering van een soort cassabons is de administratie uiterst eenvoudig. 5. De steenkolen zijn noodig voor de stoomketels. Er dient te worden aangeschaft 1 hoogedrukstoomketel voor de warmwatervoorziening (broeien van de varkens, schoonmaken van de darmen, broeien van de pensen, schoon maken van diverse lokalen) op de drukste slachtdagen en .1 lage-druk- stoomketel voor minder drukke dagen. Deze ketels moeten het water in de boiler verw&men. Vanuil de boiler wordt het warm water gedistribueerd. Mocht er eens op dagen dat er in den regel niet geslacht wordt eenlg warm water noodig zijn, dan behoeft geen der ketels in werking te worden gesteld, want dan is het mogelijk om warm water te maken in den vet- smeltketel. 6. Het energieverbruik voor de koelmachine kan steeds buiten de speruren gehouden worden. Het is daarom voor het Electriciteitsbedrijf mogelijk de stroom te leveren voor f 0 08 per K.W.U. Dit is met uit schakeling van de maximale belasting boven den inkoopsprijs. Gerekend is op een compressor met een vermogen van 13.000 caloriën en 6 P K. De koelperiode duurt 10 maanden (in December en Januari wordt niet ge koeld). Hoogstens 4 maanden moet er op volle capaciteit gewerkt worden. Het stroomverbruik is 6 K W. per uur. Het aantal bedrijfsuren maximum 12 uur per dag. Bij dit maximum komt het verbruik dus per dag op 12x6xf 0 08 f 5.76. De Zondagen uitgezonderd Is per j maand te rekenen op 27 bedrijfsdagen. 4 maanden volle capaciteit 4x27 (dagen) f5.76= f 622.06 4 maanden 3/4 capaciteit 4 x 27 x f 0.75 X f 5.76 f 466 56 2 maanden '/2-capaciteit 2 x 27 x f 0 50 x i 5 76 f 155 56 f 1244.18 Voor koudwatervoorziening is in maximum noodig 12 K.W.U. per dag of voor f 0.96. Rekent men op de beide slachtdagen op 8 uur draaien en de overige dagen weinig of niet, dan zal de watervoorziening niet meer dan flOO— k f 150.aan stroom kosten. Een totaal bedrag van f 1500 voor electriciteit zal dan ook vol doende zijn. 7. Voor olie en poetsmiddelen zal op f 100.moeten worden gerekend. 8. Voor dienstkleedig (witte jassen en blauwe pakken) is gerekend op f50.per jaar. 9. Voor schietpatronen is f 100.— uitgetrokken. 10. De opbrengst van het gras be droeg het laatste jaar 135.voor huur is thans f 50,uitgetrokken. 11. Vei wacht wordt dat het be- noodigde kapitaal tegen 43/4°/0 zal kunnen worden opgenomen. 12. Vpor de gebouwen is gerekend, op een afschrijving over 50 jaren voor de koeltechnische installatie over l2'/a jaar;'voor de slachttechnische installatie en de watervoorziening over 25 jaar. De afschrijvingen op de installatiën stemmen overeen met de normen die door de installateurs daar voor zijn aangegeven. Baten. 1. Voor de berekening der slacht huisrechten zijn aangehouden de cijfers over 1925. Hier volgt een overzicht van het aantal slachtingen sinds de instelling van den Vleeschkeuringsdienst. §f Paarden 14 7 5 Veulens 1 4 Runderen 319 461 664 347 Kalveren 70 159 151 90 Varkens 583 1423 1550 663 Klein vee 1 4 1 Het aantal slachtingen over het le halfjaar 1926'overschrijdt de helft van de slachtingen 1925 met uitzondering van de varkens. Aangezien de slachtingen van deze dieren tegen den winter sterk toenemen zal ook voor dit onderdeel het eind cijfer 1926 dat van 1925 overtreffen. Het lage cijfer der slacht-runderen in 1924 kunnen wij niet verklaren. Het is teekener.d dat de runderslachtingen voor de eerste helft van 1926 zijn toe genomen ondanks het aan de markt komen van ingevoerd bevroren vleesch. Het wordt billijk geacht dat het slachthuisrecht voor varkens niet lager is dan dat voor kalveren, omdat voor eerstgenoemde slachtdieren meer warm water beschikbaar moet gehouden worden. 2. In afwijking van het voorloopige plan is het aantal koelcellen tot de helft teruggebracht. Ook naar het oordeel van den Directeur van den Keu ringsdienst zal met 12 koelcellen kun nen worden volstaan. Door deze in krimping wordt niet alleen op de bouwkosten doch ook op de exploi tatiekosten bezuinigd 3. De bijdrage is in de vergadering der Commissie van Beheer van den Keuringsdienst aldus vastgesteld. 4. Voor weegloonen is gerekend op f 0 20 per dier. Het aantal slachtingen bedroeg in 1925 in totaal 2373 stuks. 5 en 6. Het ligt in de bedoeling niet alleen de bedrijfsslachtingen, dat zijn de slachtingen van de beroeps slagers, doch ook die van de z.g. uit hallers, slachtingen uit eigen veestapel door boeren, te verbieden, anders dan in het slachthuis. De hygiënische ver zorging van het vleesch van deze laatste Uachiingen laat steeds alles te wenschen over en het komt ons dan ook niet toelaatbaar voor dat voor dit vleesch dat zoo goed als het vleesch van de bedrijfsslachtingen in de con sumptie wordt gebracht, de voor het andere vleesch noodig geoordeelde maatregelen niet zouden worden toe gepast. De voor deze slachtingen te heffen rechten kunnen thans nog moeilijk worden geraamd. Zoo zullen voor andere diensten nog kleine heffingen kunnen worden toege past, als recht voor in het slachthuis ter keuring aangevoerd vleesch en vleesch waren, voor het gebruik van vetsmelt- ketels e.d. 7. De begrooting sluit met een voor- deelig saldo, dat desgewenscht als reserve kan worden belegd dan wel is aan te wenden tot verlaging der rechten voor een volgend jaar. 9 ABONNEERT U op dit Blad, dat U het nieuws uit de Lang straat en Omgeving het UIT GEBREIDST geeft. CO co Tf CN I OJ I o> Cl 3 00 O)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1926 | | pagina 5