DE E lilICHI Pluimvee - rubriek. oprichters zeer goed hebben begrepen, meening is toegedaan, dan de onze. officieren zal per 1 October a.s. ont- dat dit kapitaal in den loop der jaren Toen we haar op de vele vliegtuig- slag worden aangezegd. In een deel der pers en ook in ons blad is den laatsten tijd nogal aandacht besteed aan de luchtvaart in het algemeen en de K. L. M die de verloren zou raken. Zij hebben dit er echter voor over gehad, omdat zij van oordeel waren, dat het luchtverkeer, dat nu nog in de kinderschoenen staat,' Nederlandsche burgerlijke luchtvaart een ontzaggelijke rol zal gaan spelen in handen heeft, in het bijzonder. De in het wereldverkeer en dat Nederland beschouwingen waren in een nogal niet zijn Koloniën, wil het niet achter pessimistischen toon gesteld en hebben raken bij andere landen, in dit wereld- o.m ook de aandacht getrokken van verkeer moet blijven. Dit is de politiek de directie der K L. M.. die niet alleen van ons land geweest met zijn scheep meende, dat er voor zulk pessimisme vaart, zijn havenaanleg enz. Het zou allerminst reden was, maar die in de buitengewoon kortzichtig zijn thans geleverde critiek zelfs een opzetteiijken ten opzichte van de luchtvaart een aanval op haar maatschappij meende te moeten onderstellen Voor zulke onderstelling bestaat ab soluut geen reden we kennen den schrijver en zijn er van overtuigd.dat hij getracht heeft volkomen objectief te zijn In hoeverre hij. onder den indruk van bijzondere gebeurtenissen op luchtvaart gebied, die den laatsten tijd plaats grepen, onbewust aan ob jectiviteit mocht hebben ingeboet was het doel van een onderzoek, dat we hebben ingesteld en waarvan we de resultaten in dit artikel wenschen neer te leggen. In de bovenbedoelde critiek werd naar voren gebracht: le. Dat het Nederlandsche Lucht vaartbedrijf weinig vooruitgang aanwijst dat er een grootscheepsche organisatie van circa 200 man in stand wordt gehouden voor een verkeersinstituut, dat gemiddeld per dag en per toestel 2 personen vervoert, en dat dit bedrijf den Staat reeds een paar millioen heeft gekost, terwijl voor de eerst komende jaren weer 4 millioen isaan- gvraagd 2e. Dat het vliegtuig als middel van passagiersverkeer geen aanbeveling verdient, omdat het gevaren risico veel te groot is. Nergens beter dan bij de directie zelve der K. L. M zouden we ons kunnen vergewissen, in hoevere die beschouwingen juist waren. Deze directie was tot het verstrekken der gevraagde inlichtingen niet alleen bereid, maar ze stelde er ook prijs op dat tegenover het bovenbedoelde pes simistische oordeel, het publiek een tegenovergestelde beschouwing zou lezen. Nu meenen we aan de K L. M niet beter recht te kunnen laten wedervaren dan door hier woordelijk over te nemen wat ze ten opzichte van haarbedrijfs uitkomsten aan ons mededeelde. Alle gegevens, zegt de directie, zijn vereenigd op onderstaand staatje: 1 andere politiek te volgen. De cijfers geven aan de verhouding exploitatie-inkomsten en uitgaven (dus geen afschrijvingen)" De inkomsten uitgedrukt in procenten der uitgaven. VEEVOER. Pass. Goederen in K.G. Post in K.G. Pakket- post in K.G. 1920 1921 1922 1933 345 1664 1414 3937 1924 3648 1925, 5729 1926' 21963 38908 90531 166288 146650 225471 2962 1548 1035 1708 1639 2081 2737 7294 10498 7065 135 2366 1923 2533 6873 Aan dit staatje knoopt de directie de volgende beschouwingen vast: Het meest belangwekkende hiervan is wel dat de prijs per ton K M d.w z. de prijs van vervoer per 1000 KG. over 1000 M., in den loop der jaren belangrijk verminderd is, terwijl ook de verhouding tusschen exploitatie- inkomsten en -uitgaven steeds beter wordt. Het zijn deze twee gegevens vooral op grond waarvan wij, aan de hand van gemaakte berekeningen tot de slotsom Jcomen, dat omstreeks 1935 het luchtvervoer rendabel zal zijn. Wij hebben daarbij nog niet eens rekening gehouden met de mogelijkheid van groote technische verbeteringen, die de exploitatiekosten van de luchtvaart sprongsgewijze zouden doen vermin deren. Wat den staatssteun zelf betreft, kunnen wij mededeelen, dat de maat schappij indertijd omstreeks l'/a mil lioen aan subsidie heeft genoten in de eerste jaren van haar bestaan en van 1923 tot en met 1926 een renteloos voorschot van f 1400.000.—, wat zij naderhand echter aan den Staat moet terugbetalen. Over de subsidie over de toekomstige 8 jaren wordt thans met de Regeering onderhandeld en mogen wij hieromtrent geen mededeelingen doen. Het genoemde bedrag van 4 millioen is echter -onjuist. De som is aanmerkelijk geringer. De critici mogen ook wel niet uit het oog verliezen, dat deze maat- schaopij is gesticht met particulier kapitaal van l'/a millioen en dat de Deze beschouwingen geheel voor rekening latende van de Directie der K L M., meenen we er toch met een enkel woord op te moeten wijzen, dat de bewering der critiek, als zou de K.L M. reeds een paar millioen aan den staat gekost hebben, niet gehee onjuist gebleken is. De directie zelve immers geeft toe, dat reeds genoten is l'/a millioen subsidie en een bijna even groot bedrag aan renteloos voorschot zoodat subsidie en renteverlies wel op een paar millioen te samen gesteld mogen worden. Wat de deelname van het Rijk in de toekomst betreft, zoo lang de directie daarover geen mede- deeling mag doen, is deze kwestie niet disputabel. Omtrent den omvang der organisatie van de Ned. Luchtvaart gewerden onfr geen gegevens, zoodat niet te beoor- deelen valt, in hoever hier de critiek juist was. Misschien zouden de cijfers van loonen en salarissen, die op de balans voorkomen, ons eene aanwijzing kunnen geven, in hoeverre de organi satie al of niet te kostbaar is opge bouwd, maar deze cijfers zijn ons on bekendop het „staaije" komt omtrent inkomsten en uitgaven slechts een vaag verhoudingscijfer voor. ongevallen uit den laatsten tijd wezen, j De Minister van Binnenl. Zaken maakte ze daaromtrent de volgende en Landbouw brengt ter algemeene opmerkingen kennis, dat het invoerrecht in Duitsch- Wanneer U de 8 vliegtuigongevallen iand voor zuivere koudbloedpaarden van den laatsten tijd bij elkaar telt, dan Van het Ardenner, Vlaamsche of vergeet U daarbij, dat het meerendeel Brabantsche ras, of van kruisingen dezer ongevallen veroorzaakt is door Van die rassen onderling, in Neder- zich oefenende militaire vliegers. Eriand geboren en gefokt, thans is be- bestaat een hemelsbreed verschil tus- paaid 0p 140 Mark per paard, voor Zal de K.LM. in 1935 een rendabel bedrijt zijn? De beantwoording van deze vraag hangt natuurlijk in 't bij zonder af van de meerdere of mindere toename van hetluchtvaartverkeer, een toename, die weer nauw verband houdt met het veiligheidsvraagstuk. Nu lijkt ons't gevaren-risico van het reizen per vliegtuig inderdaad nog erg hoog. Sinds we met de directie der K L.M. over deze zaak correspondeer den, hebben we ook eens met aan dacht de vlieg ongevallen bijgehouden, die we uit de krant vernamen. We verzamelen in 10 dagen acht vlieg tuigongevallen. waarvan één buiten Europa, met 10 vernielde vliegtuigen. 21 dooden en 13 gewonden Nu ls het waar, dat dergelijke ongelukken „ver zamelingen" wel een beetje'n tendieus beeld van het gevaren-risico geven en dat nóg meer ontstellende staatjes van automobiel- en fietsongelukken te maken zouden zijn, maar tenslotte zijn die middelen van vervoer veel meer algemeen en is 't aantal ongelukken verhoudingsgewijze in ieder geval kleiner. Nadat in België in enkele weken tijds een 4-tal doodelijke vliegongeval len hadden plaats gegrepen, was het legerbestuur er zoo overtuigd geraakt van het ernstige gevaren-risico bij het vliegen, dat het 't meevoeren van pa rachutes verplichtend stelde. Men kan de Nederlandsche Lucht vaart een best hart toedragen, zonder blind te zijn voor de gevarer. van het vliegen. Het zou o.i onverantwoorde lijk zijn om het publiek in de meening te brengen of te laten, dat het vlieg tuig een niet minder zeker middel van vervoer is als b.v. het spoor. Daarom behoeft het gebruik maken van een vliegtuig niet ontraden te worden volstrekt niet. Als men zich per fiets beweegt, verhoogt men óók het gevaar risico boven het loopen gaat men per auto dan wordt het risico nog aan zienlijker. Zouden we daarom het fietsen of auto-rijden laten? Dat zou dwaas zijn. Het doel, dat we met het bezigen van een vlug verkeersmiddel voor oogen hebben, is ons ongetwijfeld een weinig verhoogd risico wóard Welnu, èn het sportief genot, dat ons een vliegtocht verschaffen kan, èn de heerlijke uitzichten èn de economische voQrdeelen van een zich sneller ver plaatsen kunnen vaak het aanvaarden van eenig verhoogd risico volkomen rechtvaardigen. En ongetwijfeld zorgt de K.L.M. met groote nauwgezetheid voor het redu- ceeren van het gevaren risico tot de deinst mogelijke proporties èn door de keuze van machines, motoren en bestuurders èn door de voortdurende controle op alles en allen. Daarvan heeft een bezoek aan een harer stations ons volkomen overtuigd. We deelen daarover t.z.t. gaarne eens wat mee thans zou ons artikel er te veel plaats ruimte voor gaan vergen. We willen dit artikel niet besluiten, zonder er op gewezen te hebben, dat de Directie der K.L.M. ten opzichte van dat gevaren-risico een andere schen een militair' en een passagiers vliegtuig. ongeveer hetzelfde verschil, als tusschen een renwagen en een makke taxi. Op de groote auto-renbaan in Florida gebeuren dagelijks doode lijke ongelukken, maar dat is voor niemand een reden om niet in een taxi te stappen. Het publiek kent het verschil tusschen een renaulo en een taxi; het kent echter niet verschil tus schen een miiitair vliegtuig, gebouwd voor snelle wendingen, loopings enz waarmede dan ook verwacht wordt, dat deze wendingen en loopings enz. worden gehouden, en het rustige, een recht lijntje vliegende, verkeersvlieg tuig. „U weet hoeveel paaltjes en boomp jes ondersteboven worden gereden door menschen, die leeren chauffeeren Het aantal ongelukken, veroorzaakt door militairen, die leeren vliegen 0 het juist geleerd hebben, is dan ook legio. U doet echter de burgerlucht vaart onrecht, wanneer U die onge vallen op rekening van het burger- luchtverkeer schrijft. „Bovendien is luchtverkeer en al wat er aan en bijkomt, zooals weer berichten- en radiodienst, kortom de geheele organisatie van de luchtroute. iets, dat aan de militaire luchtvaart ontbreekt". BINNENLAND. Er is een adres van het hoofd bestuur der Nederlandsche Maat schappij voor Nijverheid en Handel aan den Raad van Ministers gericht inzake het bij de Tweede Kamer aan hangige ontwerp-verdrag Nederland— België, waarin aan 4e regeering ge vraagd wordt de onderhandelingen met België over dit bedrag te willen heropenen. De provinciale kieskring Noord Holland der R.K. Volkspartij mochi op zijn herhaalde vraag „of het al dan niet toelaatbaar is te achten, dat de Roomsch Katholieken zich politiek organiseeren in de R.K. Volkspartij", een nader uitvoerig schrijven van den bisschop van Haarlem ontvangen, waarin ook nu weer geen rechtstreeksch antwoord op de gestelde vraag wordt gegeven. Het kieskringbestuur dat van een verdere schriftelijke gedachtenwisse- ling geen resultaat verwacht, besloot de heeren J. j. Buiting (Haarlem). J J. Gemmel (Amsterdam), mr. I G. Kuijpers (Rotterdam) en A. C. J. Bouter plaatsvervanger (Amsterdam) naar den Bisschop af te vaardigen. Dezer dagen zal de audiëntie bij Z. D. H. worden aangevraagd. De vorige week zijn 3 636 000 eieren naar Engeland uitgevoerd. De rijksweg Eindhoven-Weert- Roermond is vanaf Heeze tot de Limburgsche grens zeer slecht. In verband hiermede wordt door de A.N.W B. en de K.N.A C, aan auto mobilisten in overweging gegeven om bij Heeze links af te slaan en den provincialen weg naar Someren te nemen en verder den weg langs de Zuid-Willemsvaart. Men bereikt dan te Weert weder den grooten weg. Ter verkrijging van betere toe standen in de Drentsche veenstreek zal de regeering naast de toeslag regeling voor fabrieken, welke turf stoken, een tegemoetkoming verleenen in de kosten van verscheping van turf. Met 1 Januari a s. zullen over compleet komen: 50 sergeant-majoors der infanterie, 130 sergeanten der infanterie, 28 sergeanten der vesting artillerie, 8 sergeant-majoor-tamboers en 9 schrijvers. In xle officiersrangen zal geen af vloeiing plaats vinden. Over de wijze van afvloeiing der hiervoor bedoelde onderofficieren schij nen nog geen besluiten genomen te zijn. Destijds is in den Ministerraad een wijze van afvloeiing vastgesteld, waarbij als regel geldt, dat in de eerste plaats zullen afvloeiïen zij, die 30 dienstjaren hebben, daarna de ongehuwden, vervolgens de gehuwden zonder kinderen en ten slotte de gehuwden met kinderen. De minister van Oorlog is echter voornemens, dit systeem van afvloeiing, hetwelk geldt voor alle burger ambtenaren, niet geheel en al te volgen bij de afvloeiing van militair personeel, aangezien deze wijze van afvloeiing tot gevolg zou hebben, dat het leger plotseling van alle oude en ervaren onderofficieren beroofd wordt. Aan de hiervoor bedoelde onder- zoover de waarde van het paard niet meer bedraagt dan 2500 Mark en op 360 Mark per paard, indien de waarde van het paard meer dan 2500 Mark bedraagt. Ten einde deze verlaagde rechten te zien toegepast, dient elk naar Duitschland uit te voeren paard ver gezeld te gaan van een verklaring, af te geven door een Rijksambtenaar waaruit blijkt, dat het tot één van bovengenoemde rassen behoort of een onderlinge kruising daarvan is alsmede dat het in Nederland is geboren en gefokt. Met de afgifte dier verklaringen zijn belast de Rijks- veeteeltconsulenten in de verschil lende provinciën (voor Zeeland de Rijkslandbouwconsulent). De kosten dier verklaringen zijn vastgesteld op f2.50 per stuk daaren boven dienen belanghebbenden de door deze ambtenaren of hun ver trouwensmannen ten behoeve van het afgeven dezer verklaringen ge maakte verplaatsings- en verblijfkosten te vergoeden. Elke verklaring heeft een geldig heidsduur van 7 dagen. De „Utrechtsche Crt." driestart: De Nederlandsche Spoorwegen heb ben -dan toch besloten een autobus bedrijf op te richten. Wanneer ergens van toepassing is het typische Nederlandsche, overigens wel wat afgesleten spreekwoord „als 't kalf verdronken is, enz." dan voor zeker wel hier. Zoodra het in den lande bekend werd, dat de Staatsbegrooting ging gedrukt worden door uiterste belang rijke tekorten bij de Spoorwegen, tekorten, veroorzaakt door het opko mend autobusbedrijf en de te hooge spoortarieven gingen er stemmen op om tegen dit zich als een olievlek over geheel Nederland verbreidend autobusbedrijf maatregelen te doen nemen door de Spoorwegen door zelf zulk een bedrijf te plaatsen naast het particuliere en in allen geval door de spoortarieven te verlagen. Wij hebben in dit koor een krach tige melodie méé-gezongen. Er gebeurde echter niets. De belastingbetalers, die immers het tekort der Spoorwegen hebben aan te zuiveren, moesten jaarlijks meer dokken voor de in de tientallen millioenen loopende spoorwegtekorten. Eindelijk na jaren lang overwegen en den loop der zaken aankijken is men eerst op de spoorwegen met een tariefverlaging gekomen, die iets, maar nog niet veel beteekent en thans gaat men ook uit «autobussen". Thans, nu over geheel Nederland een voortreffelijk werkend en duizen den reizigers aan de Spoorwegen onttrekkend bus-stelsel functionneert. Nu zal 't natuurlijk hard tegen hard moeten gaan, willen de Spoorwegen bussen de particuliere overvleugelen, ja zelfs zich tegenover deze hand haven. Dat was allemaal niet noodig ge weest, wanneer men de bakens had verzet toen de te hooge spoortarieven het getij deden verloopen. Veel onaangenaams van wat nu wellicht gaat gebeuren had op die manier kunnen voorkomen worden. Het Hsgn. noemt den heer Heg, inspecteur van het vervoer te Utrecht, als directeur. Het nieuwe bedrijf zal in Friesland beginnen. Naar het „Vad." verneemt, zal de Weeldeverteringbelasting worden ingetrokken. In verband met bovenstaand bericht, meldt onze Haagsche redacteur: Zooals men weet, is de minister van Financiën reeds geruimen tijd met vacantie. Dat hij in dezen tijd een wetsontwerp zal intrekken, is op zich zelf reeds zeer onwaarschijnlijk te achten. Vermoedelijk vindt het bericht van het „Vad" zijn oorsprong in de bekende uitlating van den minister, destijds aan de aardewerkfabrikanten te Maastricht gedaan, dat hij overwoog het wetsont werp aan te houden. Wij vernemen echter, dat sedert dien te bevoegder plaatse niets van een besluit van den minister om het wets ontwerp in te trekken, bekend is gewor den. KERKNIEUWS. De Kerkvervolging in Mexico. De Daily Tel. verneemt uit Mexico- City dat, hoewel èn hel Episcopaat èn President Calles zich er niet over uit laten, en beiden, ook ingevolge het verzoek van de bemiddelaars, aan de onderhandelingen geen ruchtbaarheid wenschen te geven, niettemin invloed rijke Mexicaansche katholieken, die in vriendschappelijke relatie tot de regeering staan, zich ernstig met be middelingspogingen bezighQuden. Mgr. Pascual Diaz, aartsbisschop van Tabasco en secretaris van het Mexicaansche Episcopaat, heeft een langdurig onderhoud gehad met den heer Ortega, den attorneygeneraal, geen van beiden verzweeg, dat ten aanzien der aangelegenheid welke hen had bezig gehouden, er eenige vordering naar een verstandhouding gemaakt was. De mislukking van de pogingen ondernomen door een groep Latijnsche en Amerikaansche diplomaten om in den strijd te bemiddelen, wordt ver klaard door den tegenzin van president Calles om vreemdelingen te laten tus- schenbeide treden in interne Mexicaan sche aangelegenheden, zoowel hij als de overige regeerings—autoriteiten zijn van meening, dat zij met eigen kracht moeten zien over het doode punt heen te komen. President Calles heeft thans officieel het voorstel van het episcopaat om een wapenstilstand aan te gaan, totdat een volksstemming uitspraak gedaan zou hebben verworpen. Het voorstel kwam hierop neer: le. een wapenstilstand van een jaar, gedurende welken de toestand in betrekking tot de Kerk zou zijn zooals hij was op het oogenblik dat president Calles de regeering aanvaardde. 2e. op het eind van dat jaar zou een volksstemming beslissen of de geïncri mineerde artikelen van de grondwet al dan niet dienden te worden gewijzigd. 3e. waarborgen van de regeering, dat zij in de volksstemming niet zou ingrijpen en de stemming op geenerlei wijze zou beïnvloeden. Een Associad Press—telegram uit Mexico meldt.dat in de kleine plaatsen bij de sluiting der kerken hier en daar bloedige onlusten zijn voorgevallen. In Guadolupe schoten kerkgangers uit de kerk op voorbijgaande troepen en ver wondden den aanvoerenden generaal. De soldaten forceerden de deuren der Kerk. waarop de Katholieken van den toren af opnieuw schoten Tenslotte behield de gewapende macht de over hand en werd de kerk ontruimd, maar er waren 6 dooden en 14 gewonden gevallen. De New—Yorksche correspondent van de Daily Express seint, dat uit Mexico gemeldt wordt, dat Deloyo, een wethouder van Chiopa, door de bevolking aldaar is gelyncht, toen hij met een revolver had geschoten op een troep katholieken, die stonden te kijken naar het sluiten van de kerk door de regeeringsambtenaren. Volgens een Exchange telegram zouden er duizenden Mexicaansche officieren zijn ontslagen, omdat zij niet 00 tijd van hun verlof waren terugge keerd en hun tijd anders dan aan hun taak besteedden. Onder de ontslagenen waren 3 kolonels en 28 luitenant- kolonels. Zooals onze lezers zullen hebben opgemerkt is in deze rubriek sinds eentee weken wijziging gekomen, doornat ons blad is aangesloten bij een combinatie van bladen, die geza menlijk van artikelen van verschillen de strekking worden voorzien. Daar onder is ook begrepen de «Pluimvee rubriek", tot dusverre onder redactie van den heer J. Tuerlings te Kaats heuvel Dit is dan ook de eenige reden dat wij van zijne door ons en onze lezers zeer op prijs gestelde mede werking hebben moeten afzien. We brengen hem gaarne openlijk dank voor zijne goede zorgen. Nu is er geheel onwillekeurig en geheel buiten onze bedoeling, dat zal de heer T. gaarne aanvaarden, in ons vorig nummer eene groote fout begaan, die wij hierbij gaarne herstelfen. De combinatie van bladen bestond reeds langer en het pluimvee-artikel in ons no. van 1.1. Zaterdag en bevat tende eenig reclame-materiaal was na tuurlijk bedoeld voor die bladen die reeds langer aangesloten waren. Het zou echter den schijn kunnen wekken voor de lezers van deze rubriek in dit blad, dat nu, bij de verandering, juist de belangstelling» is gekomen. Niets is minder waar, de deskundige rubriek van den heer T., is door ons en door de lezers zelf ten zeerste op prijs gesteld en wij zouden niet gaarne hebben dat iemand een anderen in druk krijgen kdn, door deze jammer- ijke vergissing, die natuurlijk verme den had moeten worden en waarvoor wij gaarne onze excuses aanbieden. RED. KUNST EN LETTEREN. Expositie van Theo van Delft. Wij lezen in het «Huisgezin". In den Kunsthandel Triborgh, Sta- Vlieguren K M. Ton KM. Prijs p. ton K. M. rxploita- tie uit komsten.* 1920 606 1921 2591 1922 2940 1923 3996 1924 5849 1925 8177 1926 raming 81810 349785 396900 540000 789615 1103895 163000 239000 359000 610000 1.000000 f 4.74 f3.- f 2.23 f 1.80 f 1.25 40 8 pCt. 33 8 pCt. 43 3 pCt. 54.4 pCt. 65 pCt. Plezier vliegers

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1926 | | pagina 6