PENSION Een He Werkster HET ZUIDEN GROOTE FAILLISSEMENT-UITVERKOOP Heeren-, Jongeheeren- en Kinderhleeding Jaar Lijdensweg", Witte Bioscoop. Eerste ïarkensslagerij. K1STDRUKWERK. aangeboden P. C, Reothaert Henny Porten 2e hands zwart gesmeerde Dekkleeden ADR. APPELS Telefoon 56. Notaris R. Schaap publiek oerkoopen planken, panlatten en geriefhout. Notaris Canters 11500. Notaris JANSEN ver koopen Beriehf van Inzet. ming in onzer vaderen, toen zij hun kerk, het hart, de ziel hunner parochie, waarin zij hun ouders begroeven en hun kinderen ten doop brachten, moesten afstaan aan een protestantsche „gemeente", vaak alleen bestaande uit de fainilie's van den dominéé en den koster-schoolmeester, terwijl zij zelf konden wegkruipen in hun schuur- kerken. Kloosters werden gesloten,' kloos terlingen verdreven; wat Katholieke liefda digheid- voor Roomsche doeleinden had bijeengebracht werd gebruikt tot protes- tantizeering van de Meierij: in 't gasthuis van Den Bosch, in 't hartje van ons katho lieke land, mocht een stervende Roomsche zelfs niet ten volle worden bediend, later werd welwillend toegestaan een doodzieke in een mand naar de tuinmanswoning te dragen, waar hij de iaatste H.H. Sacra menten kon ontvangen. Alleen protestantsche scholen mochten er bestaan met den Heidelbergschen Catechismus; het hardnekkig verzet echter der Katholieken, vooral op dit punt, hield talrijke katholieke bij-schooltjes in stand, of men stuurde de kinderen naar 't buitenland, of liet ze nog liever dom dan hun geloof in gevaar te brengen. Politiek werd het generaliteitsland on mondig gehouden: door vreemden, van uit den vreemde werd het bestuurd, tot ver ontwaardiging zelfs van Protestanten, die Brabant leerden kennen en waardeeren, zooals van Mr. B. Donker Curtius, den vader van den bekenden minister, en Prof. Vreede, den zoon van den vermaarden Pieter Vreede, die spreekt van een „hatelijk juk", van „gevloekte ketens", van een volk „ten speelbal aan willekeur", en ook „onmeedoogend verarmd" en door „ondra gelijke lasten uitgemergeld". Ln helaas! ook dit laatste is waar. Hooge belasting, zoo hoog als het rijke, zwaar be laste Holland moest behalen, uitzuiging van ambtenaren, plundering, brandschatting en inundeering tijdens de voortdurende oorlogen, overstroomingen men loos de eenvoudig zijn overtollig water in het Generaliteitsland en opzettelijke econo mische onderdrukking, de tolgrens lag aan de groote rivieren -7- brachten onze Meierij tot een verregaande verarming, waarvan een ontvanger der gemeene mid delen in 1761 het volgend aangrijpend tafereel ophing: de armoede, zoo zegt hij, veroorzaakt algemeen heerschende ziekten; de menschen hebben vaak geen voedsel of geen bed, en dekken zich soms met gedroogde rossen; hun spijs is oneetbaar. En dat arme land werd zoo onveilig ge maakt door allerlei landloopers en „suspecte" personen, dat het organiseeren van formeele „boevenjachten" noodzakelijk was. Duurte veroorzaakte hongeroproeren. Geachte vergadering! Wanneer wij het lijden van Brabant overdenken, dan dringen ons de woorden naar de lippen: „Filii Martyrum sumus", zonen zijn wij van martelaars! Maar wij juichen het uit: Gij vervolgt ons, en ziet wij vullen al deze ge westen! De systematische protestantizeering der Meierij werd een volslagen mislukking, ten gevolge der ongebroken geestkracht van ons lijdend volk. Slechts hij, die Brabants lijden kent, kan Brabants geest kracht waardeeren. Alleen Ierland wellicht heeft in dit opzicht Brabant geëvenaard of overtroffen. E11, zoo voegen wij er bij, ook alleen hij, die Brabants lijden kent, kan waardeeren Brabants vaderlandsliefde en Brabants trouw, ook aan het wereldlijk gezag. Is het, na al hetgeen vooraf ging, niet buitenge woon verwonderlijk, dat, toen in 1785 de patriotische woelingen haar hoogtepunt be reikten, de geestelijke overheid niet alleen in alle kerken een vermaning liet aflezen tot gehoorzaamheid aan het gestelde gezag, maar dat deze vermaning ook werd opge volgd? Dames en heeren! als ik me niet vergis, is het onderwerp van dezen Katholiekendag geïnspireerd door hetgeen op den laatsten algemeenen Nederlandschen Katholie kendag in Den Haag is behandeld. (Applaus) Wat wij daar getuigden aan 't adres van de Katholieken van Nederland in alge meen, dat meenen wij, met driedubbel recht, thans te mogen herhalen aan het adres der Brabantsche Katholieken in 't bijzonder: „een liefde voor vaderland en vorstenhuis, tegen de verdrukking in gegroeid en door de verdrukking gelouterd, moet wel hecht zijn en betrouwbaar", 't Is trouwens opval lend, hoe de Katholieken van het Generali teitsland in hunne verdrukking juist vaak den grootsten steun zochten en vonden bij het Oranjehuis, dat zich toch altijd heeft ge voeld als het vorstenhuis van alle Neder landers. Jammer alleen, dat onze eerste Oranje koning zijn Katholieke onderdanen niet beter begreep. _En toch, ondanks bittere en gerechtvaardigde grieven blijft- Brabant ook in 1830 trouw. Had ik ongelijk in Den Haag te bewergn: „Gij zult het een Bra bander niet euvel duiden, dat hij een woord van warme hulde wijdt aan de echt nationale gevoelens, aan de vaderlandsche trouw van zijn gewest". Maar hier u 't hartje van Brabant, gaan wij een stap verder en wij voegen bij die hulde een wensch om niet te zeggen een eisclr. Dat de regeering Brabant zijn vaderlandsliefde niet beloone met ambtena ren, die hier de propagandisten worden van ideeën, die Brabants ideeën nooit kunnen zijn! Met Limburg blijven wij daartegen met klem protesteeren. (Applaus). Alvorens van het~verledc af te stappen nog een enkel woord, over twee oorzaken, waaraan het behoud van het geloof in deze streken mede is te danken. t Vooreerst de innige devotie tot de Zoete Moeder, welke zich vooral uitte in het trouw bidden van den rozenkrans, hetgeen in ons bisdom op verbazende wijze toenam. De dankbaarheid voor hetgeen de Rozen krans ons behield moet een krachtige aan sporing zijn, om dat verheven en eenvoudig gebed in onze huisgezinnen hoog te houden. (Applaus.) Er dreigt ook op dit punt hier en daar ver slapping. Dat mag niet! De Rozenkrans blijve het dankgebed voor het verleden, en de smeekbede voor heden en toekomst van het Bossche Diocees. Op de tweede plaats noemen wij: den invloed der Leuvensche Universiteit. Leiden en Leuven, zegt Blok, waren de „beide middelpunten der geleerdheid in de Neder landente Leuven vond de orthodoxe Katholieke leer als te voren haren vasten burcht". Talrijke geestelijken, die hier werkten, kregen in Leuven hun soliede op leiding. Wat Blok zegt van de jonge uni versiteit van Douai, dat zij de eertijds meest met het Calvinisme besmette streken, als Artois en Henegouwen, Zuid-Brabant en een gedeelte van Vlaanderen, maakte „tot de kern eener sterke Katholieke reactie(3) dat mag zonder eenigen twijfel met meer recht voor oi.ze streken van de oude Leu vensche Alma Mater worden getuigd. Uit hetgeen Blok van de jeugdige universiteit van Douai getuigt, blijkt zeker wel treffend de invloed, die van een Universiteit kan uitgaan. En wanneer Prof. Brom op den laatsten Limburgschen Katholiekendag op uitdrukkelijk verzoek van den Roermond- schen Kerkvoogd een woord van aanbeve ling moest spreken voor onze Katholieke Universiteit, dan weet ik zeker geheel te handelen in den geest van onzen onderwijs bisschop, aan wien zeker niet op de laatste plaats het tot stand komen onzer Universi teit te danken is, wanneer ik van deze on gezochte gelegenheid gebruik maak, om u toe te roepen: Diocesanen van Den Bosch! waardeert het onschatbaar voorrecht, dat in uw Bisdom een Katholieke Universiteit verrees, die in moeilijke dagen voor u kan worden in nog meerdere mate, wat Leuven eertijds voor uwe vaderen was. Vergeldt aan Nijmegen, wat Leuven u deed. Moge het bisdom, waarin de universiteit haar zetel koos, steeds vooraan staan in edel- moedigen steun voor haar uitgroei. En vooral: geen futiele redenen mogen ooit een onzer weerhouden, zijn zonen af te staan aan de Katholieke Alma Mater. Roomsche Vader! bedenk het: Het geloof van uw jongen staat op het spel raakt deze teere plant aan 't kwijnen in de kille atmosfeer der neutrale universiteit gij draagt er de verantwoordelijkheid voor uw leven lang. Juist aan onze universiteiten heeft het kwijnend liberalisme nog zijn hechtsten burcht. En naast de Universiteit moet de op te richten Handelshoogeschool in Tilburg onze volle belangstelling hebben. Met al te veel recht moest kort geleden „Het Huisgezin" nog vragen: Wordt het belang hiervan wel ten volle beseft? Moest heel het Zuiden niet solidair niet eenparig bouwen aan dezen tempel van Katholieke wetenschap? En treffend juist schrijft het blad: „indien in den laatsten tijd iets is geblekén, dan is het wel de urgentie van een Christelijke economie-beschouwing en -beleving". (4) Wij voegen er met overtuiging aan toe: deze zal nog lang urgent blijven, zoowel ten bate van ons godsdienstig als van ons sociaal en politiek leven. Ongemerkt. Dames en Heeren, zijn wij reeds overgegaan tot of liever zitten wii reeds volop in Het Heden. Geachte vergadering! wat moeten wij dankbaar zijn, innig dankbaar aan God, Die onze voorouders staalde met zulk een kracht, en aan die heldhaftige belijders zelve, die voor zich en voor ons de meest onschatbare gave, het ware geloof, behiel den. Uit naam van U allen brengen wij op het oogenblik dezen dank en wij zouden onze vre-ugde over het behoud van dien schat willen uitjubelen een feestvergade- ring van een diocesanen Katholiekendag is daarvoor wel de gelegenheid maar wij weerhouden onzen jubol, de dagen zijn te ernstig. En wij wagen het dit feestelijk bij eenzijn te benutten vooreen gewetens onderzoek. Mijne Zusters en Broeders! toonen wij ons in alle opzichten onze voorvaderen, belijders, ja martelaars voor hun geloo;. waardig? En vooral en met haast ontstel lenden klem zouden wij de vraag willen stellen: loopt hetgeen zij ons behielden he den ten dage geen gevaar? Belaagt geen andere vijand ons katholieke Brabant? Is ons Roomsche gewest nog wat het was, er. zooals onze strijdende en lijdende vaderen het ons achterlieten? is er geen angst in onze harten voor den gestagen vooruit gang van een vijand, die ons eerst besloop, en thans steeds driester optreedt? Mor. seigneur! vergis ik me, wanneer ik een angstkreet meen te hooren ook uit Uw va derhart, telkens en telkens, wanneer in onze steeds slechter bezochte namiddagoefe ningen, voor het heerlik oogenblik van den zegen met het Allerheiligste, U w dringende bede weerklinkt om behoud en vermeerdering van godsdienstzin in de harten Uwer diocesanen, de bede, die Gij bij den laatsten plechtigen Omgang door Maria naar Jezus hebt gestierd? Mon seigneur. U behoeft het ons niet meer te zeggen: er is angst in Uw vaderhart, en wij, wij moeten erkennen; die angst is maar al te zeer gerechtvaardigd. O zeker! wij zijn niet blind voor het vele goede: het opbloeiend Eucharistisch leven: de prachtige parochie-indeeling: onze gees telijke overheid houdt hier met den aanwas der bevolking en den uitgroei, der gemeen ten gelijken tred of is deze haast voor; de talrijke priesterroepingen, vooral voor bet Missie-leven, ofschoon helaas! in vele familie's, die vroeger den priesterzegen kenden en waardeerden, een atmosfeer heerscht van wereldsgezindheid en genot zucht, doodelijk voor hel teere plantje der priesterroeping. Zeker, cr is nog veel goeds: ons heerlijk Katholiek lager-, mid delbaar-, hooger onderwijs: ons. patro- naats-, ons vereenigingswezen. Maar toch gelooven wij, dat wij in Brabant den weg opgaari, die zich ook elders afteekenr: rondom een goede kern veel verlies en veel afval. Mijne Zusters en Broeders! Laten wij het ons niet verbloemen: wij zijn op het hellend vlak. In 011s diocesaan orgaan is het, op heilrijk voorgaan van Prof. He- zenmans, door tal van mannen met alzijdige en rijpe ervaring betoogd; wij behoeven er niet bij stil te staan. Mgr. Prinsen, de eeuwige jeugd en de eeuwige actie, stond als altijd vooraan. (Applaus). Slechts met een enkel wo&rd zij saamgevat, wat zij aan onheilsteekenen meenden te bespeuren. Met groote een stemmigheid wezen zij op de toenemen de ongodsdienstigheid, blijkend o.a. uit: a. de ontheiliging van den Zondag, ook door Misverzuim, vaak een gevolg van de zie kelijke sportvergoding; b. het verdwijnen van den geest van gebed uit het huisgezin; c. het verminderen van den eerbied voor en de volgzaamheid aan de geestelijke overheid; d. het minachten der onthou- dings-, vooral der vastenwet, gevolg vooral van do matelooze zucht naar weelde, ge not en vermaak: c. het verzwakken van het het socialisme. Katholieke, vooral van het zuiver-gods- dienstige vereenigingsleven, enz. En dit alles gooit de deur wagenwijd open voor Wat ik bij dit alles wel het ergste vind? Wij zijn op het hellend vlak mede door jonze eigen schuld. Aan de verzwakking van den godsdienst- zin zijt gij medeplichtig, mijne Zusters, die door uw kleeding het schaamtegevoel in uw gezin, ja in uw geheele omgeving doet afstompen; dn gij, mijne Broeders, die in een hoeveelheid, welke ons met beschaming moet slaah, bladen in onze provincie, in ons bisdom haalt als „De Telegraaf" en „De Courant", die het huwelijk een ouder- wetsche instelling noemen, die een huwe lijksmoraal verkondigt, waarvan men met walging wordt vervuld. Met die huwelijks moraal zou de wereld een zwijnenboel worden. Medeplichtig zijt gij.,., maar laat ik van een feestrede geen acte van be schuldiging maken! Laten wij hier liever ons oog slaan op (3) Gesch. v. h. Ned. Volk 220, 369. 8 Sept. 1926. ADVERTENTI&N. Dankbetuiging. Voor de veie blijken van be langstelling. ondervonden bij het overlijden onzer onvergetelijke Moeder en Grootmoeder, Mevrouw Wed. CH. WIJFFELS, geb. WIJFFELS, betuigen wij onzen harteiijken dank. G. A. WIJFFELS Kerckhaert en Kinderen. Waspik, 4 October 1926. 37182 TG tJiO GRATIS. S©!© kunt U thans, in deze dagen van plotseling herfstweer, een hinder lijke verkoudheid en zoo licht daaruit voortkomende verdere on gesteldheid, voorkomen door deze annonce aan ons adres, Ruige Plaatweg 33, Rotterdam, in te zenden. Wij sturen U dan franco toe een monsterdoosje van de bekende Lakerol-Pastilles, hèt middel tegen den Hoest en voor de Keel 1 37179 Vergeet vooral niet naam en adres duidelijk op te geven N.V. A. ten Hope's Handel- MaatschappijRotterdam. met vrije Zit- en Slaap kamer voor twee Heeren op mooien stand te Waalwijk. Brieven te richten onder No. der advert. 8ur. dezer Courant. gevraagd voor twee dagen per week. Adres Mr. v. Coothstraat 34, Waalwijk. 37188 StoombiljartfabrieK. TILBURG. 381 van bij VAN VUGHT, Stationscafé, W a a 1 w ij k. Ter voorkoming van faillissement van een der grootste Kleedingmagazijnen hier te lande zal een reusachtige partij Heeren-, Jongeheeren- en Kinderkleeding voor de helft van den gekost hebbenden prijs worden verkocht. De voorraad bestaat uitUlsters, Paletots, Winter jassen,''Demi-saisons, Jekkers, Motorjekkers, Jongeheeren-Ulsters, Pantalons, Regenjassen. Costumes. Alles gemaakt van prima Fransche en Engelsche Stoffen, geheel volgens de allerlaatste mode, gevoerd met zijde en geheel bewerkt met paardenhaar. Wij laten hierbij eenige prijzen volgen Winterjassen en paletots. van 18 50, 20.50, 22.50, 24.—, 26.50, 30.—32.50, 35.— 40.— 45.- 50.- 54.- voor 8.20, 10.60, 11.20, 12.40, 13.60,14.80,16.40,17.60 19.90 22.-24.-26.- ENZ. Ulsters en Deml-saisons. van 17.50,19.50,23.-, 25.50,28.75^31.50,35^-. 37.40,40,- 44.-, 48.», 54.- voor 7 90, 9.90,10.80,12.60,13.95, 15 80.17.40,18.60,21.90,22.-, 30,- 27 40 va" Enz. voor 29.— Motorjekkers, geheel met bont gevoerd vanaf 8.60. Ratiné. Floc» conné en Eskimo-Jekkers 10.60, Regenjassen, Gummi en Gabardine, geheel waterdicht vanaf 7.90. Blauwe en Zwarte Costumes vanaf 14.90. Fantasie-Costuums vanaf 8.80. Jongeheeren-Ulsters van 8.90. Kinderjassen van 6.60. Alle goederen kunnen gepast worden. Vrij Entrée, zonder verplichting tot koopen De verkoop heeft plaatsWoensdag 6, Donderdag 7, Vrijdag 8 en Zaterdag 9 October van 's morgejis 10 tot 's avonds 8 uur. Ieder profiteert van deze buitengewone gelegenheid en haaste zich naar VAN VUGHT, Stationscafé, WAALWIJK. 37178 De Directie, J. VAN RIJS. een zeer prachtig gespeeld film-drama in 8 acten met In den hoofdrol de beminnelijke Duitsche Tragediën 11 e komt Zaterdag en Zondag in de HET SUCCES op Bioscoopge bied voor Waalwijk en Om streken. '37185 goed nagezien en in orde gemaakt. Verzending rembours, met recht van terugzending onder rembours, franco binnen één week. 37181 6 x 3 M. f 15.50, bij 3 st. f 45.- 6 x 4 M. f 17.50, bij 3 st. f 50.- Dekkleedenfabriek C. G. SLOT. Bierstraat 3 5, ROTTERDAM. Vanaf heden wederom verkrijg baar de alom gewilde om te koken van ANTON HUN- N1NK te Deventer met loodje a 0.90 cent per pond. Al onze vleeschwaren worden ook buiten Waalwijk zonder prljsverhooging en ten spoe digste bezorgd. 37186 Beleefd aanbevelend, Grootestraat 225, tusschen Markt en Mr. v. Coothstr. te Waalwijk, zal op Zaterdag 9 October 1926 des namiddags 2 uur bij J VAN KESSEL tegenover de Tramremise te Drunen en des namiddags 4 uur bij PIET VAN HOOF te Haarsteeg, 37183 EEN GROOTE PARTIJ te Drunen bericht, dat het HUIS en ERF te Haarsteeg, gemeente Hedikhuiren, van den Heer Theodorus Josephus Boelen aldaar is ingezet op 37189 De toeslag blijft bepaald op Dinsdag 12 October 1926 des nam. 6 uur ten herberge van Martinus Achten te Haarsteeg. te Waalwijk, 37190 zal op Donderdag {Marktdag) 14 October 1926 v.m. 11 uur in het café GOVAERTS ten verzoeke van F VAN BLADEL aldaar, in het openbaar Een groote partij Jaapjes bieten, staande op den akker achter den heer Hub. van Laarhoven te Waalwijk, (in gang Burgemeester van der Klokkenlaan.) Te veilen in 3 perceelenen in massa. Betaaldag 15 December 1926. WIJ LEGGEN.ONS S P 0 C i 3 3 1 toe op Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Titlen. (Wordt vervolgd). heeft als hoofdkenmev- ken: onbeperkte levens duur, fraaie zilverglans, die bij normaal onder houd blijvend is, goede zilvermodellen. De lage aanschaffingsprijs brengt het binnen ieders bereik- Elk artikel draagt het Garantiemerk

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1926 | | pagina 3