ractwr m n i i i fel Irr Officieele Opening OpenbaaTSlachthuis te Waalwijk wmm 1 Ifli i IMÉÉIflTi ii 'im 1i 1 1 m ra P T v:!- "1 jWtrpTrr H Ti, >j i ar w t. >1 WMLWUK iPli in, r |"i p'*s wj'ffe én de geschiedenis is daarom ons in het gelijk te stellen." In de historie zoekt en vindt van Sina grooten steun en een machtig vertrouwen. Telkens als de Viaamsche Kunst de VIaamsche ziel heeft uitgesproken werd zij, in overwegende mategods dienstige kunst en heeft zij de wereld veroverd Dit is geen synthese, van Sina vindt hier een steunpunt in het verleden waarin we een bevestiging van deze uitspraak krijgen: eens de eeuwen lange lente bloeseming der Middel eeuwen; e ns met Rubens en de fees telijke barok en den roem nier beide schilderscholen omschittert den naam van Vlaanderen. Wat in het verleden werkelijkheid was, is mogelijk voor de toekomst". Wat eeni pit, een durf en vertrou wen spreekt hieruit. En toch heeft men allerminst 't recht om van pedanterie en zelfoverschatting te gewagen. We hebben hier te doen met een goede kern van productieve kunstenaars, die 't met hun ideale roeping werkelijk ernst is Maar op hun weg liggen veel verborgen klemmen en gewaar schuwd moet worden tegen degroote fout waarin ook deTachtigers vervielen; om tot eeuwigheid te verheffen wai tot voortvluchtigheid bestemd is. Ik bedoel hiermede de kunstvorm. „De Katholieke Viaamsche ziel leeft ongerepten waar zij werd uitverkoren om in de middeleeuwen de heerlijk heid van het Katholicisme uit te beel den, waar zij het was die. na de stormen van het protestantisme den jubelzang zingen mocht van de on overwonnen Kerk, is het geen dwaas heid te voorspellen dat zij. misschien in de toekomst geroepen wordt om ten derde male Christus aan de wt reld te veropenbaren". En met sterke begeestering besloot v. Sina zijne inleiding „Vlaanderen moet. voor de wereld van Christus' heerlijkheid getuigen Nietwaar, mijn broeders de dichters en de schilders, de dramaturgen en de toondichters: wij staan paraat en wij zullen spreken „Ons helpe God Dat is kloek gesproken en wij heb ben hier niet te oordeelen maar rustig af te wachten Na deze inleiding werd aan Felix Timmermans de gelegenheid geboden een voordracht te houden over Katho lieken Humor. Dit was een zeer merkwaardige voordracht, die in opzet en toon den „fijnen" en beschouwenden Timmer rnans openbaarde Waar Timmermans 't publicatierecht dezer v >ordracht aan een Viaamsche periodiek heeft afge staan, moet ik volstaan met de kern er uit te lichten Het Katholicisme is den triestigsten godsdienst der wereld En zij die hem het diepst belijden en ten volle mee die triestigheid ondergaan, zijn de gelukkigste menschen der wereld. Dat is humor. Maar wat is humor? vroeg Tim mermans en hij beantwoordde deze vraag aldus: In gewonen zin is het de overwinning der levensverheuging boven de tragiek van het leven Hu mor is vochtigheid. Humor is de lach met de traan, of beter de lach die uit de traan openbloeit. Humor bestaat uit een inntg samengegroeid contrast van vreugde en van verdriet, maar waar de vreugde boven uit blinkt. De lach van de humor is vol mildheid, innerlijk en vol beteekenis Humor is een bloem van het hart Geestigheid is geen humor, bespot ting is het nog minder, verrassende schalksheid is geen hum )r, satire is 't in t geheel niet Humor is goed, en verwekt niet dien lach waarvan Ernest Hello gewaigde: „Le rire est l'tffet d'une chose anormale". Timmermans gaf een beeld van zijn vader die ook zin voor hurnor had En humor hadden ook de menschen gedurende den oorlog die le arm wa ren om vleesch te koopen. zij die de „soupeekes" zoodanig gewoon waren, en als zij nu voorbij den beenhouwer kwamen, deden ze hunnen hoed af en zeiden „Dag leesch!" Maar humor ts onmogelijk met vlak optimisme te vergelijken. Humor heeft steeds een betrach tende houding, een betrachting fen goede Humor is totaal gevoel, dat zich van binnen uit naar de woorden en gebaren r.cht. Mnar de Katholieke humor is van veel hoogere en diepere beteekenis, omdat de hemel er een rol in speelt. Hoogere humor is zeldzamer dan hoogere tragiek. Humorisme is voor Katholieken heiliging. De diepste katholiek is de beste humorist, en elke heilige kan als patroon der humoristen aangeroe pen worden. Humor moet het gan- sche leven en alle menschelijkheid tot in de laatste gronden omvatten en verklaren. Er zijn dingen die zich moeilijk laten omschrijven. Pedagogiek is iets in dien aard. Pedagogiek is voor pedagogen karaktervorming en pedagokiek is heiliging. Wel, humo risme voor de menschen is levens- verheuging. en humorisme voor Katho lieken is ook heiliging. Wij katholieken leven in den cirkel van den eersten Zondenval met zijn nasleep van miserie; maar heel deze ellende wordt doorstraald door de vreugde der verlossing Het is hier een dal van tranen, zegt Timmermans, en toch lachen wij wij zijn de levenslustigsten der men schen. Wat een contrast! En waarom toch Hoe is dit mogelijk Omdat we onzen vrijen wil hebben, ons gebed en onze Sacramenten. En als er onder katholieken geklaagd wordt dat men er niet rijk aan humor is, dan ligt dat natuurlijk aan die katholieken zelf, dat is, dat ze iets niet genoeg achter alles zien de Verlossing. De verlossing zien is humor schep pen. Zie de heilige martelaren hunne beenderen worden gekraakt en hun ziel schittert van verheugen. Het Viaamsche volk heeft bijzonder die verheuging, niet omdat het Vlaamsch is maar omdat het zoo Ka tnoliek is. Van Eyck, Memlinck, Bouts, Geertgen tot St. Jans, Gossaert, Met sijs hebben in hun werk het totaal, gevoel van smart en vreugde. En zie de kerken uit de lage landen, het zijn feesten, biijdschappen. In de renais sance is er veel humor verloren ge gaan. Maar een Breughel heeft den goeden humor gekend. En de zui- verste expressie van den Katholieken Vlaamschen humor is Guido Gezelle geweest. Hij was een groot heilige humorist, want hij kende in hooge mate de innerlijke verheuging. Dat zijn voorbeelden aldus be sloot Timmermans waar wij Pel grims onzen tocht naar richten moeten. bouw aantasten, veronduidelijken of ontkrachten. Niet alleen deze idee die" de Katho lieke mensch der middeleeuwen zoo schoon bezat, wordt thans op ver bluffende manttr teruggevonden in de betrachtingen van den modernen katho lieken kerkbouwer, maar zelfs in de zuiver monumentale en grootsche op stelling van de beelden dtr gods dienstige schilderkun>t ontstaat het nauwste contact tusschen den kunste naar van nu en dezen van de mid deleeuwen. Grootsche mogelijkheden openen zich voor ons. Met het hervinden der oude grondbeginselen zijn wij sterk komen te staan tegenover al het nieuwe wat zich van alle kanten aan ons op- dnngt. Van de oude beginselen door drongen kunnen wij zonder vrees aanvaaidcn de nieuwe technieken en materialen die deze tijd ons brengt. Kerkenbouw in Nederland. De namiddagzitting, die weer een buitengewoon groote belangstelling genoot, (de conferentiezaal bleek veel te klein), bracht twee lezingen van Noord-Nederlanasche Architecten, n.l. v. Mjorsel en Koldeweij beiden af komstig uit Voorburg.-De voordrach ten droegen het karakter van beginsel uiteenzettingen over de hedendaagsche Katholieke kerkbouwkunst. Üe heer v. Moorsel wees vooral op de noodza kelijkheid voor de Katholieke bouw meesters van dezen tijd om naar de eenheid van geloof ook eenheid in de kunst te betrachten. Mgt lichtbeelden toonde Spr. aan hoe deze eenheid vóór de Renaissance be stond. Wie bij den modernen kerkbouw collectieve waarde wil blijven behou den voor de gemeenschap, die eeuwen na ons in dezelfde kerken zal bidden, moet de wetten volgen van de nood zakelijkheid in den opbouw, d enst- baar zijn aan hare bestemming, de vorm bepalen van haar onmiddellijk doeleinde Moderne techniek en kunst moeten worden gebonden tot een gave eenheid. Bij den kerkenbouw dient men als hoofdzaak te beschou wen. dat de Eucharistie het centrum is in de kerk en naar de liturgische verrichtingen moet ,alle bouw worden gevoerd. In aansluiting op deze lezing be loogde de heer Koldeweij de nood zakelijkheid van een sterk architec tonisch begrip bij de versiering der kerken De versiering mag nooit de zelfstandige schoonheid van het ge- Voor belangstellenden zij medege deeld, dat nog eenige voordrachten volgen in den loop der expositie, Zaterdag a.s spreekt pater Pronthy (Italië) te 4 uur, over „Oud Assisie', Maandag 26 Sep», komt Cyriel Ver schaeve. Op nader bekend ie maken datum Dom Bellot, O S B. en Frederik v. Eeden. In een volgend nummer hoop ik gelegenheid te vinden om eenige Viaamsche en Hollandsche kopstukken, op deze tentoonstelling, te bespreken. H B. SPRANG CAPELLE (V.m. Sprang) A.s. Zondag des voormiddags 9.30 uur en des namiddags 5 30 uur hoopt in de Gerei. Kerk alhier op te treden Candidaat Bouma van Amsterdam. In de Ned. Herv. keik hoopt des namiddags twee uur optyte treden Ds. Schiemper van Waalwijk. Door belangelooze bemiddeling van den heer A van Wijlen, radio- handelaar, kon de Afd. Sprang van hetNed Werkl. VerDond„PdtrmoniumM alhier, j.l Dinsdagavond in de zaal van den Chr. Volksbond de wijdings- samenkomst t.r gelegenheid van het Gouden Jubileum van het Verbond, tn de Domkerk ie Utrecht gehouden, ge heel volgen. De belangstelling was groot, de zaal was geheel gevuld. CAPELLE. Dinsdagavond j.l. hield de Afd. Sprang-Capelle en Omstreken van Volksonderwijs onder voorzitter schap van den heer E Colet, in de zaal van den heer L. F. van Dongen alhier eenalgemeene ledenvergadering. Ongeveer half acht opende de voor zitter met een hartelijk welkomstwoord deze bijeenkomst, waarna de notulen der vorige vergadering, na voorlezing door den secretaris, onveranderd wer den goedgekeurd en vastgesteld. Ver volgens werd de beschrijvingsbrief Hedenmiddag ten 3 uur heeft de officieel e opening plaats van liet open haar slachthuis, eene gebeurtenis, <1 ie van groote sociaal hygiënische betee kenis kan blijken te zijn. oor de officieele opening, die zal geschieden door den Edelachtb. heer Burgemeester, zijn uitgenoodigd B. en W., de leden van den ouden en nieu wen gemeenteraad, de burgemeesters der aangrenzende gemeenten, de di recteur van het openbaar slachthuis te Tilburg, de inspecteur der Vleeschkeu- ringswet, dr. Picard te Vucht, Voorzit ter en Secretaris der Gezondheidscom missie e.m.a. De verschillende gebouwen en in richtingen, een werkelijk schitterend bouwwerk en, een verfraaiing onzer ge meente, zijn, zooals bekend, ontworpen door den heer A. Cousin, bekend ar chitect te Nijmegen en zijn onder da gelijksch toezicht van zijn zoon, den heer J. Cousin, die dezer dagen voor voor de op Zaterdag 1 en Zondag 2 October a.s. te Amsterdam te houden algemeene vergadering van Volkson derwijs. behandeld Tot afgevaardigde naar deze vergadeiing werd na enkele stemmingen gekozen de heer C de Roon Mzn,, terwijl lof plaatsvervangend afgevaardigde werd aangewezen dhr. J. Kraak, die zich deze benoeming lieten welgevallen In de vacature, ont staan door het vertrek van mej H. C. Brenkman uit deze gemeente werdtot bestuurslid gekozen de heer J. Kraak, die onder dankzegging voor het in hem gestelde vertrouwen, deze benoe ming aannam. Nadat de voorzitter nog had medegedeeld dat de gelegenheid lot het verkrijgen van boeken uit de 'reizende bibliotheek, In het begin der volgende maand wtder zal worden opengesteld en dat Prof. B D. Eerd- mans te Leiden in de eerste helft der maand November als spreker zal op treden, werd de vergadering op de gebruikelijke wijze geslolen. Voor de Ned. Herv. kerk alhier zal op as. Zondag des nam. half drie uur opfteden Ds. Anker uit 's Grave- moer. Blijkens ingekomen bericht bij den Kerkeraad der Ned. Herv. gem. a. d. Loonschendijk hoopt op Donder dag 29 dezer de beroepen predikant Ds. J Koster uit Montfoort, een bezoek aan die gemeente te brengen en des avonds om 7 uur een spreekbeurt te vervullen. As Zondag zal in de Ned Herv. kerk a. d Loonschendijk des nam. 2 uur optreden Ds. Jonkers uit Waspik. Op initiatief van de heeren C. Havei hals en P. Rijken wordt aan den Loonschendijk een Herv. JongeJings- vereeniging opgericht. WASPIK. De gemeente rekening over het dienstjaar 1926 heeft een slot als volgt Gewone dienst. Ontvangen f 75,447,405 Uitgaven 87,813.58 Nadeeligslotf 12,366,175 Kapitaaldienst. Ontvangsten f38.103 95 Uitgaven f35 553,95 Batig slot f 2,550,- De Heer T had het ongeluk bij het reinigen van zijn auto met zijn hand tusschen den motor te geraken ten gevolge waarvan e n vingertop werd verbrijzeld. Door Burgemeester en Wethou ders is bepaald dat bij ongesteldheid, afwezigheid of ontstentenis van den Burgemeester hij wordt vervangen door wethouder E. J. Rubbers en bij ongesteldheid, afwezigheid of onsten- lenis van wethouder E. J. Rubbens door den wethouder A. G. Vloeimans. Door hetkaartgezelschap „V U.V gevestigd bij den heer J. Vloeimans Jè QPENBAA5 SLACHTHUIS een groot werk naar Indië vertrekt, uitgevoerd door den bekenden aan nemer Jan de Bont uit Nieuwkuijk. W ij hebben van een en ander reeds meermalen een beschrijving gegeven van hetgeen hier is tot stand gekomen, we kunnen ons dus voor heden tot deze niededeeling bepalen en eenige foto's hiervan opnemen. A\ ij spreken de hoop uit dat dit openhaar slachthuis voor gemeente en mogelijk spoedig ook voor de aangren zende gemeenten moge worden een in richting van groot belang voor hygië nische verzorging van 't volk en ook in ander opzicht van belang voor de gemeenschap en dat ook degenen, die verplicht zijn hun werkzaamheden hierheen te verplaatsen, spoedig met den toestand verzoend zullen zijn en 't ook voor hen een werkelijk belang ge acht kan worden, zoodat ook de resul taten, die men er zicli van heeft voor gesteld, in elk opzicht bereikt zullen worden. Totaal-aanzicht abattoir. burgemeester die de openingsrede MUONEN, uitspreekt. ijraarar Voorfront abattoir. m cm A. E. A. COUSIN, Architect van 't Openhaar Slachthuis. "r ,M ::t «FTT- w-.r't, V estzijde gebouwen-complex abattoir. T'. p ?tf- s AEA.COUSÜL fiUMcaEN üiliiiürii'iWiiiilil uüülJiLIitililililill nöAAR SLACHTHUIS 'r r r f» t-iooa-SLACntriAi i i li) I in -ir Tnfi j.i.'.' pp. v.v,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1927 | | pagina 6