ractwr
m
n
i i i fel Irr
Officieele Opening OpenbaaTSlachthuis te Waalwijk
wmm
1
Ifli i IMÉÉIflTi ii 'im 1i 1
1 m ra P
T
v:!-
"1
jWtrpTrr H Ti, >j i ar w t.
>1
WMLWUK
iPli in, r
|"i p'*s wj'ffe
én de geschiedenis is daarom ons in
het gelijk te stellen."
In de historie zoekt en vindt van
Sina grooten steun en een machtig
vertrouwen.
Telkens als de Viaamsche Kunst
de VIaamsche ziel heeft uitgesproken
werd zij, in overwegende mategods
dienstige kunst en heeft zij de wereld
veroverd
Dit is geen synthese, van Sina vindt
hier een steunpunt in het verleden
waarin we een bevestiging van deze
uitspraak krijgen: eens de eeuwen
lange lente bloeseming der Middel
eeuwen; e ns met Rubens en de fees
telijke barok en den roem nier beide
schilderscholen omschittert den naam
van Vlaanderen.
Wat in het verleden werkelijkheid
was, is mogelijk voor de toekomst".
Wat eeni pit, een durf en vertrou
wen spreekt hieruit. En toch heeft men
allerminst 't recht om van pedanterie
en zelfoverschatting te gewagen. We
hebben hier te doen met een goede
kern van productieve kunstenaars, die
't met hun ideale roeping werkelijk
ernst is Maar op hun weg liggen
veel verborgen klemmen en gewaar
schuwd moet worden tegen degroote
fout waarin ook deTachtigers vervielen;
om tot eeuwigheid te verheffen wai
tot voortvluchtigheid bestemd is. Ik
bedoel hiermede de kunstvorm.
„De Katholieke Viaamsche ziel leeft
ongerepten waar zij werd uitverkoren
om in de middeleeuwen de heerlijk
heid van het Katholicisme uit te beel
den, waar zij het was die. na de
stormen van het protestantisme den
jubelzang zingen mocht van de on
overwonnen Kerk, is het geen dwaas
heid te voorspellen dat zij. misschien
in de toekomst geroepen wordt om
ten derde male Christus aan de wt reld
te veropenbaren".
En met sterke begeestering besloot
v. Sina zijne inleiding
„Vlaanderen moet. voor de wereld
van Christus' heerlijkheid getuigen
Nietwaar, mijn broeders de dichters
en de schilders, de dramaturgen en
de toondichters: wij staan paraat en
wij zullen spreken
„Ons helpe God
Dat is kloek gesproken en wij heb
ben hier niet te oordeelen maar rustig
af te wachten
Na deze inleiding werd aan Felix
Timmermans de gelegenheid geboden
een voordracht te houden over Katho
lieken Humor.
Dit was een zeer merkwaardige
voordracht, die in opzet en toon den
„fijnen" en beschouwenden Timmer
rnans openbaarde Waar Timmermans
't publicatierecht dezer v >ordracht aan
een Viaamsche periodiek heeft afge
staan, moet ik volstaan met de kern
er uit te lichten
Het Katholicisme is den triestigsten
godsdienst der wereld En zij die hem
het diepst belijden en ten volle mee
die triestigheid ondergaan, zijn de
gelukkigste menschen der wereld. Dat
is humor.
Maar wat is humor? vroeg Tim
mermans en hij beantwoordde deze
vraag aldus: In gewonen zin is het
de overwinning der levensverheuging
boven de tragiek van het leven Hu
mor is vochtigheid. Humor is de lach
met de traan, of beter de lach die uit
de traan openbloeit. Humor bestaat
uit een inntg samengegroeid contrast
van vreugde en van verdriet, maar
waar de vreugde boven uit blinkt. De
lach van de humor is vol mildheid,
innerlijk en vol beteekenis Humor is
een bloem van het hart
Geestigheid is geen humor, bespot
ting is het nog minder, verrassende
schalksheid is geen hum )r, satire is
't in t geheel niet Humor is goed,
en verwekt niet dien lach waarvan
Ernest Hello gewaigde: „Le rire est
l'tffet d'une chose anormale".
Timmermans gaf een beeld van zijn
vader die ook zin voor hurnor had
En humor hadden ook de menschen
gedurende den oorlog die le arm wa
ren om vleesch te koopen. zij die de
„soupeekes" zoodanig gewoon waren,
en als zij nu voorbij den beenhouwer
kwamen, deden ze hunnen hoed af en
zeiden
„Dag leesch!"
Maar humor ts onmogelijk met vlak
optimisme te vergelijken.
Humor heeft steeds een betrach
tende houding, een betrachting fen
goede Humor is totaal gevoel, dat
zich van binnen uit naar de woorden
en gebaren r.cht. Mnar de Katholieke
humor is van veel hoogere en diepere
beteekenis, omdat de hemel er een rol
in speelt. Hoogere humor is zeldzamer
dan hoogere tragiek.
Humorisme is voor Katholieken
heiliging. De diepste katholiek is de
beste humorist, en elke heilige kan
als patroon der humoristen aangeroe
pen worden. Humor moet het gan-
sche leven en alle menschelijkheid tot
in de laatste gronden omvatten en
verklaren. Er zijn dingen die zich
moeilijk laten omschrijven. Pedagogiek
is iets in dien aard. Pedagogiek is
voor pedagogen karaktervorming en
pedagokiek is heiliging. Wel, humo
risme voor de menschen is levens-
verheuging. en humorisme voor Katho
lieken is ook heiliging.
Wij katholieken leven in den cirkel
van den eersten Zondenval met zijn
nasleep van miserie; maar heel deze
ellende wordt doorstraald door de
vreugde der verlossing
Het is hier een dal van tranen, zegt
Timmermans, en toch lachen wij
wij zijn de levenslustigsten der men
schen. Wat een contrast! En waarom
toch Hoe is dit mogelijk Omdat we
onzen vrijen wil hebben, ons gebed
en onze Sacramenten. En als er onder
katholieken geklaagd wordt dat men
er niet rijk aan humor is, dan ligt dat
natuurlijk aan die katholieken zelf,
dat is, dat ze iets niet genoeg achter
alles zien de Verlossing.
De verlossing zien is humor schep
pen. Zie de heilige martelaren hunne
beenderen worden gekraakt en
hun ziel schittert van verheugen.
Het Viaamsche volk heeft bijzonder
die verheuging, niet omdat het
Vlaamsch is maar omdat het zoo Ka
tnoliek is. Van Eyck, Memlinck, Bouts,
Geertgen tot St. Jans, Gossaert, Met
sijs hebben in hun werk het totaal,
gevoel van smart en vreugde. En zie
de kerken uit de lage landen, het zijn
feesten, biijdschappen. In de renais
sance is er veel humor verloren ge
gaan. Maar een Breughel heeft den
goeden humor gekend. En de zui-
verste expressie van den Katholieken
Vlaamschen humor is Guido Gezelle
geweest. Hij was een groot heilige
humorist, want hij kende in hooge
mate de innerlijke verheuging.
Dat zijn voorbeelden aldus be
sloot Timmermans waar wij Pel
grims onzen tocht naar richten moeten.
bouw aantasten, veronduidelijken of
ontkrachten.
Niet alleen deze idee die" de Katho
lieke mensch der middeleeuwen zoo
schoon bezat, wordt thans op ver
bluffende manttr teruggevonden in de
betrachtingen van den modernen katho
lieken kerkbouwer, maar zelfs in de
zuiver monumentale en grootsche op
stelling van de beelden dtr gods
dienstige schilderkun>t ontstaat het
nauwste contact tusschen den kunste
naar van nu en dezen van de mid
deleeuwen.
Grootsche mogelijkheden openen
zich voor ons. Met het hervinden der
oude grondbeginselen zijn wij sterk
komen te staan tegenover al het nieuwe
wat zich van alle kanten aan ons op-
dnngt. Van de oude beginselen door
drongen kunnen wij zonder vrees
aanvaaidcn de nieuwe technieken en
materialen die deze tijd ons brengt.
Kerkenbouw in Nederland.
De namiddagzitting, die weer een
buitengewoon groote belangstelling
genoot, (de conferentiezaal bleek veel
te klein), bracht twee lezingen van
Noord-Nederlanasche Architecten, n.l.
v. Mjorsel en Koldeweij beiden af
komstig uit Voorburg.-De voordrach
ten droegen het karakter van beginsel
uiteenzettingen over de hedendaagsche
Katholieke kerkbouwkunst. Üe heer v.
Moorsel wees vooral op de noodza
kelijkheid voor de Katholieke bouw
meesters van dezen tijd om naar de
eenheid van geloof ook eenheid in de
kunst te betrachten.
Mgt lichtbeelden toonde Spr. aan hoe
deze eenheid vóór de Renaissance be
stond. Wie bij den modernen kerkbouw
collectieve waarde wil blijven behou
den voor de gemeenschap, die eeuwen
na ons in dezelfde kerken zal bidden,
moet de wetten volgen van de nood
zakelijkheid in den opbouw, d enst-
baar zijn aan hare bestemming, de
vorm bepalen van haar onmiddellijk
doeleinde Moderne techniek en kunst
moeten worden gebonden tot een
gave eenheid. Bij den kerkenbouw
dient men als hoofdzaak te beschou
wen. dat de Eucharistie het centrum
is in de kerk en naar de liturgische
verrichtingen moet ,alle bouw worden
gevoerd.
In aansluiting op deze lezing be
loogde de heer Koldeweij de nood
zakelijkheid van een sterk architec
tonisch begrip bij de versiering der
kerken De versiering mag nooit de
zelfstandige schoonheid van het ge-
Voor belangstellenden zij medege
deeld, dat nog eenige voordrachten
volgen in den loop der expositie,
Zaterdag a.s spreekt pater Pronthy
(Italië) te 4 uur, over „Oud Assisie',
Maandag 26 Sep», komt Cyriel Ver
schaeve. Op nader bekend ie maken
datum Dom Bellot, O S B. en Frederik
v. Eeden.
In een volgend nummer hoop ik
gelegenheid te vinden om eenige
Viaamsche en Hollandsche kopstukken,
op deze tentoonstelling, te bespreken.
H B.
SPRANG CAPELLE (V.m. Sprang)
A.s. Zondag des voormiddags 9.30 uur
en des namiddags 5 30 uur hoopt in
de Gerei. Kerk alhier op te treden
Candidaat Bouma van Amsterdam.
In de Ned. Herv. keik hoopt des
namiddags twee uur optyte treden Ds.
Schiemper van Waalwijk.
Door belangelooze bemiddeling
van den heer A van Wijlen, radio-
handelaar, kon de Afd. Sprang van
hetNed Werkl. VerDond„PdtrmoniumM
alhier, j.l Dinsdagavond in de zaal
van den Chr. Volksbond de wijdings-
samenkomst t.r gelegenheid van het
Gouden Jubileum van het Verbond, tn
de Domkerk ie Utrecht gehouden, ge
heel volgen. De belangstelling was
groot, de zaal was geheel gevuld.
CAPELLE. Dinsdagavond j.l. hield
de Afd. Sprang-Capelle en Omstreken
van Volksonderwijs onder voorzitter
schap van den heer E Colet, in de
zaal van den heer L. F. van Dongen
alhier eenalgemeene ledenvergadering.
Ongeveer half acht opende de voor
zitter met een hartelijk welkomstwoord
deze bijeenkomst, waarna de notulen
der vorige vergadering, na voorlezing
door den secretaris, onveranderd wer
den goedgekeurd en vastgesteld. Ver
volgens werd de beschrijvingsbrief
Hedenmiddag ten 3 uur heeft de
officieel e opening plaats van liet open
haar slachthuis, eene gebeurtenis, <1 ie
van groote sociaal hygiënische betee
kenis kan blijken te zijn.
oor de officieele opening, die zal
geschieden door den Edelachtb. heer
Burgemeester, zijn uitgenoodigd B. en
W., de leden van den ouden en nieu
wen gemeenteraad, de burgemeesters
der aangrenzende gemeenten, de di
recteur van het openbaar slachthuis te
Tilburg, de inspecteur der Vleeschkeu-
ringswet, dr. Picard te Vucht, Voorzit
ter en Secretaris der Gezondheidscom
missie e.m.a.
De verschillende gebouwen en in
richtingen, een werkelijk schitterend
bouwwerk en, een verfraaiing onzer ge
meente, zijn, zooals bekend, ontworpen
door den heer A. Cousin, bekend ar
chitect te Nijmegen en zijn onder da
gelijksch toezicht van zijn zoon, den
heer J. Cousin, die dezer dagen voor
voor de op Zaterdag 1 en Zondag 2
October a.s. te Amsterdam te houden
algemeene vergadering van Volkson
derwijs. behandeld Tot afgevaardigde
naar deze vergadeiing werd na enkele
stemmingen gekozen de heer C de
Roon Mzn,, terwijl lof plaatsvervangend
afgevaardigde werd aangewezen dhr.
J. Kraak, die zich deze benoeming
lieten welgevallen In de vacature, ont
staan door het vertrek van mej H. C.
Brenkman uit deze gemeente werdtot
bestuurslid gekozen de heer J. Kraak,
die onder dankzegging voor het in
hem gestelde vertrouwen, deze benoe
ming aannam. Nadat de voorzitter nog
had medegedeeld dat de gelegenheid
lot het verkrijgen van boeken uit de
'reizende bibliotheek, In het begin der
volgende maand wtder zal worden
opengesteld en dat Prof. B D. Eerd-
mans te Leiden in de eerste helft der
maand November als spreker zal op
treden, werd de vergadering op de
gebruikelijke wijze geslolen.
Voor de Ned. Herv. kerk alhier
zal op as. Zondag des nam. half drie
uur opfteden Ds. Anker uit 's Grave-
moer.
Blijkens ingekomen bericht bij
den Kerkeraad der Ned. Herv. gem.
a. d. Loonschendijk hoopt op Donder
dag 29 dezer de beroepen predikant
Ds. J Koster uit Montfoort, een bezoek
aan die gemeente te brengen en des
avonds om 7 uur een spreekbeurt te
vervullen.
As Zondag zal in de Ned Herv.
kerk a. d Loonschendijk des nam. 2
uur optreden Ds. Jonkers uit Waspik.
Op initiatief van de heeren C.
Havei hals en P. Rijken wordt aan den
Loonschendijk een Herv. JongeJings-
vereeniging opgericht.
WASPIK. De gemeente rekening
over het dienstjaar 1926 heeft een slot
als volgt
Gewone dienst.
Ontvangen f 75,447,405
Uitgaven 87,813.58
Nadeeligslotf 12,366,175
Kapitaaldienst.
Ontvangsten f38.103 95
Uitgaven f35 553,95
Batig slot f 2,550,-
De Heer T had het ongeluk bij het
reinigen van zijn auto met zijn hand
tusschen den motor te geraken ten
gevolge waarvan e n vingertop werd
verbrijzeld.
Door Burgemeester en Wethou
ders is bepaald dat bij ongesteldheid,
afwezigheid of ontstentenis van den
Burgemeester hij wordt vervangen
door wethouder E. J. Rubbers en bij
ongesteldheid, afwezigheid of onsten-
lenis van wethouder E. J. Rubbens
door den wethouder A. G. Vloeimans.
Door hetkaartgezelschap „V U.V
gevestigd bij den heer J. Vloeimans
Jè
QPENBAA5 SLACHTHUIS
een groot werk naar Indië vertrekt,
uitgevoerd door den bekenden aan
nemer Jan de Bont uit Nieuwkuijk.
W ij hebben van een en ander reeds
meermalen een beschrijving gegeven
van hetgeen hier is tot stand gekomen,
we kunnen ons dus voor heden tot deze
niededeeling bepalen en eenige foto's
hiervan opnemen.
A\ ij spreken de hoop uit dat dit
openhaar slachthuis voor gemeente en
mogelijk spoedig ook voor de aangren
zende gemeenten moge worden een in
richting van groot belang voor hygië
nische verzorging van 't volk en ook
in ander opzicht van belang voor de
gemeenschap en dat ook degenen, die
verplicht zijn hun werkzaamheden
hierheen te verplaatsen, spoedig met
den toestand verzoend zullen zijn en 't
ook voor hen een werkelijk belang ge
acht kan worden, zoodat ook de resul
taten, die men er zicli van heeft voor
gesteld, in elk opzicht bereikt zullen
worden.
Totaal-aanzicht abattoir.
burgemeester
die de openingsrede
MUONEN,
uitspreekt.
ijraarar
Voorfront abattoir.
m cm
A. E. A. COUSIN,
Architect van 't Openhaar Slachthuis.
"r ,M ::t «FTT- w-.r't,
V estzijde gebouwen-complex abattoir.
T'.
p ?tf-
s
AEA.COUSÜL fiUMcaEN
üiliiiürii'iWiiiilil
uüülJiLIitililililill
nöAAR SLACHTHUIS
'r r r
f»
t-iooa-SLACntriAi
i i li) I in -ir Tnfi j.i.'.' pp. v.v,