Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. SBEnsöma I I Witte 'Rozen. i STE RTABAK FEUILLETON iWANTELZIJDE, Crêpe du chine, Veloutine eng. en Katoenen Nouselines. Mag. „DE BIJEIMHORF" 1 DPOR. EEVAPJNC TFPK' >nd de beste De verbinding van Noord met Zuid-Nederland. Bruggen te Moerdijk en Keizersveer Voor de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor West-Brabant hetfi de heer lr. M. C. E Bongaeris oud minister van Waterstaat, Woensdag te Breda een lezing gehouden over: de overbrugging van groote rivieren en Stroomen in Nederland, in hei bijzon der over de urgentie van den bouw der brugverbindingen te Moerdijk en Keizersveer. Na de opening der bijeenkomst en verwelkoming van de zeer vele aan- aanwezigen door den voorzitter den heer P. v. d Biggelaar was het woord aan den heer Bongaerts. Spreker zeide ongeveer: Deze bij eenkomst dankt haar initiatief aan de algemeen gevoelde behoefte om in het publiek bij de overheid aan te dringen op waakzaamheid en spoed bij het tot stand brengen van goede auto-verbindingen over de rivieren en stroomen, welke het Noorden van het Zuiden scheiden. Begrijpelijk is het, dat de behoefte aan groote vaste bruggen hier zoo sterk wordt gevoeld. Voorname handelsbetrekkingen worden in hare ontwikkeling belemmerd De pontveeren te Moerdijk. Dordrecht, Keizersveer en Gorinchem geven voor het doorgaand verkeer vrij hooge extrakosten en een belangrijk opont houd reeds in normale omstandigheden Ook het toerisme keert zich daarom van deze wegen af. Dat geldt ook voor het doorgaand autoverkeer tusscben Nederland, België en Frankrijk Het natuurlijk gevolg is, dat Brabant en Zeeland zich voor ontspanning en dagelijksche detail irkoopen onbewust orienteeren op België, terwijl het Wij brengen naast onze groote sorteering Dait16S° en Heerenstoffen een uitgebreide collectie Zoo juist ontvangen de laatste modetinten in Wollen Voiles is de chique mode van dit seizoen, daarin bieden wij een prachtsorteering. FRITS VAN DER VEN BOELENS 's-BOSCHMA 12KT 25. Vraagt stalen. Vraagt stalen. Specialiteit in Heerenstoffen. gevaar bestaat, dat industri»ën, zee havens en vliegvelden het zakenleven economisch sterker naar het Zuiden trekken dan naar het Noorden. It Nederland zijn de wegaangele genheden thans zoodanig gereg ld, dat de kosten van de bruggen uit het Wegenfonds moeten worden bestreden en dat het Rijk elk particulier initia tlef ten deze uitsluit, behouders het uitoefenen van aar drarg op spoed en op handelen door de overheid. Dat de gedachten worden bepaald op twee punten Moerdijk en Keizers veer, vindt zijn oorzaak in de historie Drie hoofdrichtingen in den vorm van kapitale doorgaande verkeerswegen accentueerden zich sedert eeuwen her 1 Brpda—Moerdijk—HoMand. 2. Breda—Keizersveer— Gorinchen- Utrecht 3. BredaTilburg—Den Bosch— Nijmegen. Daarbij komt nog, dat van Breda ■MAAT3CmPpy VAM VlRZEKfèi.-fcÖP rt£T LfcVEfl 1). Daar op Hochwald persoonlijke vrij heid naar den Engelsohen smaak heerschte, d.w.z. dat ieder doen en la- 1 ten kon wat hij wilde, ging ook nu veldra liet geheele gezelschap uiteen. Iris legde zich op verzoek van haar echtgenoot een weinig te rusten en Sa scha verzocht den vorst een oogenblik te gaan zitten, om een schets voor zijn portret te maken. Daar het licht in de kamer van vorst Hochwald hiervoor gnnstig was, he aven oom en nicht zich daarheen en tette Sascha zich met ijver aan 't werk. fij spraken daarbij over dezen en ge ien, over Iris en den kleinen Sieg fried, en toen zeide Sascha „Heeft u het ook niet bemerkt, oom, welk een gedrukte stemming er over het geheele gezelschap aan tafel lag? Zij kunnen och onmogelijk allen migraine van den storm gekregen hebben". „Dat zou tenminste al heel zonder ing zijn, Sascha. Ik geloof echter, dat jij bent zooals altijd". „Ik hoop het", zeide Sascha met een '-lichtje. „En toch oom, bereid ik mij roor op een grooten storm en ik moet bekennen, dat dit mij eenigszins ner veus maakt." „Ha Heb je je besluit reeds geno men „Ja." Hare oogen begonnen daarbij te glinsteren. „Ik wil vooruit, oom de dilettantengrenzen worden mij te eng, ik kan hoogerop komen, zal ik dan in de diepte blijven en mijn talent be graven? Dat zon ik een onverantwoor delijk verzuim jegens mijzelve heeten." „Dat ben ik volkomen met je eens!" riep Hochwald op warmen, hartelijken toon. Sascha knikte. „Ik weet het, oom, en reken daarbij op uwe hulp," zeide ze dankbaar. „Nu dan, om aan den storm behoorlijk een begin te maken, heb ik mij in verbin ding gesteld met professor Ludwig te M.unchen, den grooten meester op het gebied van portret-schilderen. Bij hem studeeren was altijd mijn wensch, en hoewel hij slechts zelden leerlingen maar dan toch nooit vrouwelijke aanneemt, waagde ik het toch hem ver schillende proeven van mijn bekwaam heid te zenden. Ongeveer een week ge leden kreeg ik antwoord, geadresseerd aan den Heer A. Chrysopras, waarin hij mij eenvoudig schreef, dat ik maar moest komen, want in zijn atelier ston den zooveel ezels voor mij klaar, als ik maar hebben wilde. Denk n mijne vreugde eens, oom neen, stel n mijne zaligheid voor. En toch moest ik hem met een kloppend hart terugschrijven en bekennen, dat ik geen „Heer" ben, dat de bginletter „A" Alexandra betee- kent. Vanmorgen vroeg kwam het ant woord, oom, het hart klopte mij zoo, dat de letters mij stonden te dansen voor de oogen. En toen las ik zon der aanhef of verdere ceremoniën ,,'t. Blijft er bij. Wat de proeven betreft, die onder mijne berusting zijn, ik behoef mij niet te schamen, ook eens een prin cipe ontrouw te wordenzulk een besluit kan mij niet anders dan eeren. Kom dus. Ludwig." Wat zegt n daar van?" „Ik ben trotsch op je, Sascha," zeide Hochwald en stond op, om zijne nicht een kus op het hoofd te drukken. „Den storm neem ik alleen op mij hij kan overigens niet erg worden met het oog op deze overwinning. Die paar oncere- monieele regels op dat blad papier zijn voldoende, om je op den weg der on sterfelijkheid te brengen, Sascha!" „O, oomriep Sascha, en zij drukte den vorst met een overgelukkigen blik de beide handen. „Ziet u, dat schoot mij ook door de gedachten, toen ik den brief had gelezen, en ik zonk op de knieën en bad God, mij niet te verla ten, niet plotseling mijne kracht te ver lammen en mij te dwingen terug te gaan op den eenmaal ingeslagen weg, nn alle deuren wijd voor mij geopend zijn. Maar toch n moet niet gelooven, dat dat indruk op mama zal maken." Vorst Hochwald kon niet nalaten, hierom hartelijk te lachen. „Verlaat je maar op mij, Sascha sprak hij, „ik zal mama wel tot betere inzichten brengen". „Zegt u haar maar, dat ik toch nooit kans op een huwelijk heb," sprak zij, „schilder mij nog maar leelijker af, dan zij mij reeds vindt en als ik dan ook werkelijk ben vervolgde zij op den in- nemenden toon, die haar zoo eigen was en waaraan elke zweem van bitterheid uit wegen voeren naar Antwerpen. Gent. Brugge. Brussel. Ook de ver bindingen van Bergen op Zoom en Roosendaal naar Antwerpen en van Tilburg naar Turnhout loopen op de Belg sche hoofdwegen, Tilburg—Roo sendaal en Bergen op Zoom, zijn door een hoofdweg met Breda en door secundaire wegen rechtstreeks met Keizersveer en Moerdijk verbonden. De Zeeuwsche eilanden moeten even eens van deze wegen in Westelijk Noord—Brabant gebruik maken om Holland te bereiken. De drie genoemde hoofdwegen heb ben een ruim tracé en breed profiel. I Daarnaar hebben zich de bewoning en bebouwing in deze provincie voor een groot deel gericht en er is geen I aanleiding die richtingen thans door andere te vervangen. Wèl om het wegennet in aansluiting daaraan aan te vullen. I Spreker verduidelijkt een en ander aan de hand van een tweetal kaartjes. Uit het eerste blijkt, dat de in Westelijk Noord Brabant noodig ge achte bruggen inderdaad op het rijks wegenplan voorkomen. Vanwaar dan nog zooveel aandrang uit de streek voor die bruggen? Naar het spreker voorkomt zijn daarvoor 4 redenen, nl. a. omdat het nog maar een voor- loopig plan van de regeering is ener van andere zijde pogingen worden in het werk gesteld om haar daarvan te doen afwijken; b.v. om de richting Willemstad—Numansdorp in de plaats te stellen van Moerdijk—Willemsdorp door anderen om te Keizersveer en Werkendam bruggen te bouwen en daarentegen Moerdijk en Gorinchem achterwege te laten. b. omdat bij de projecten en bij de te kiezen plaatsen voor de over bruggingen andere dan autoverkeers- belangen trachten mede te spreken zooals spoorwegbelangen en torenklok- politiek. c. omdat de volgorde, bij de uit voering van de talrijke op het Rijks- ontbrak. „Dat treft misschien „Sascha, wie je kent, vindt je echter in het geheel niet leelijk," viel noch- wald haar vol hartelijkheid in de rede. „Beste oom," zeide zij ontroerd. „Ik geJoof dat op uw woord, maar, ziet u, liefde kan ik toch nooit inboezemen, dat wil zeggen, die liefde, zooals u die voor Iris koestert Zij liet een langen, diepen zucht hoo- ren. „Maar om het even," vervolgde zij toen droevig lachend, „ik ben door mij ne kunst immers zoo rijk begiftigd, dat ik voor de mishandeling der natuur ook in rnime mate schadeloos wordt ge steld, wanneer ja, wanneer het dom me hart zijne stem er maar niet zoo luide tusschen liet hooren en ook op 'rechten wilde aanspraak maken." Zij zeide dat zoo zacht, dat het nau welijks verstaanbaar was. „O, Sascha, Sascha!" zeide de vorst bijna even zacht, smartelijk bewogen. „Ik wilde, dat ik met je edel, voortref felijk hart kon treuren. Maar, maar „Ja, ja, oom, ik weet ik weet viel zij hem haastig en met licht ont roerde stem in de rede, terwijl een blos haar over de wangen vloog. Eerst na gernimen tijd, gedurende welken ook de vorst in stilzwijgen bleef verzonken, nam zij weder het woord. „Ik kan mama echter werkelijk den storm niet besparen de drang in mij is te stérk. Die arme mama. Zij zal er natnnrlijk zorg en leed over hebben, maar ik vrees, ik vrees, dat zij beide aan Boris en zijne vrouw nog meer zal beleven. Met die twee is het lang niet in den haak, en ik gevoel menigmaal den wegenplan aangeduide rivier—over bruggingen nog niet vaststaat en de behoefte in de streek zoo dringend is. d. omdat er van rijkswege nog geen begin is gemaakt met den brugbouw en de noodzakelijke organisatie voor een systematischen uitbouw van ons wegenstelsel nog ontbreekt. Het is hier niet de plaats, daar omtrent In bijzonderheden af te dalen. Genoeg zij de opmerking dat de rijks organisatie voor de Nederlandsche wegen was gericht op het jaailijksche verwerken van een bedrag van rond vijf millioen gulden en dat zij moet worden vervangen door een organisa tie, die is gericht op ruim vijf en twintig millioen gulden per jaar. Op de vraag: Kunnen wij ons met het rijkswegenplan in algemeenen zin vereenigen? antwoordt spreker be vestigend, mits enkele aanvullingen worden aangebracht, in hoofdzaak als volgt a. De weg Breda-Moerdijk— Dor drecht— Rotterdam zal het Zuiden verbinden met de stad Rotterdam en met het vliegveld Waalhaven (Rotter dam als wereldhaven beschouwd) b De weg BredaMoerdijk hoek- Krimpen, benoorden Rotterdam om, zal het Zuid—Westen des lands ver- i wensch in mij opkomen, Fuchsia eens geducht de les te lezen." „Hm! ook daarin deel je mijn ge voelens," zei Hochwald. „Maar heb je anders nog, behalve de eigenaardighe den van je schoonzuster Fuchsia, reden om te vermoeden, dat het in de familie rkatsclunChrysopras niet alles is, zooals het moest wezen?" Sascha draalde een oogenblik. „Nu," zeide zij, terwijl zij hare oogen opsloeg, „de manier, waarop zij Hans ten Winkel het hof maakt oom, dat past hier toch eigenlijk niet. Dat is een onverantwoordelijk verzuim tegenover I en Iris en ik heb grooten trek, het Bo ris- zonder omwegen te zeggen." Hochwald dacht na. „Dat zou misschien nog 't beste zijn gevaarlijk zijn zulke bemoeiingen met een andermans zaken altijd," ant woordde hij toen. „Wij hebben evenwel nog alle reden te vermoeden, dat Fuch sia's vereering niet de persoon des kun stenaars betreft; nog is de zaak, wan neer Hans ten Winkel haar eveneens zoo opvat, onschuldig, zij het dan ook voor verstandige lieden ergerlqk om aan te zien „Neen, oom," viel Sascha hem in de rede, „neen! Onschuldig is de zaak niet. Mijn God, 't is een flauw, ondankbaar iets, den verklikker te spelen, maar on der ons gezegd ik heb gisteravond gezien, hoe Fuchsia na het diner den heer Ten winkel heimelijk een briefje toestak. Als kunstenaar en als welopgevoed mensch heeft hij zijn gezicht natuurlijk in zijne macht, maar het kwam mij voor dat hij er eenigszins verbluft uitzag Wordt vervolgd. UlQCER 35. ZATERDAG 28 APRIL 1928. cho van het Zniden, Wulvjjksebe en Langstraalscie Courant Dit blad verschijnt WOENSDAG en ZATERDAG. Abonnementsprijs per 3 maanden 1.25. Franco per post door het geheele rijk 1.40. Brieven, Ingezonden stukken, gelden, ens. franco te zend°n aan den Uitgever. UITGAVE: WAALWUKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON T1ELEN. Telefoon No. 38. Telegr-Adres: ECHO. Prijs der AdvertentiCn 20 cent per regel; minimum 1.50. Bij contract flink rabat. Reclames 40 cent per regeL Advertentiën moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit «tjn. DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. EERSTE BLAD. van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN". Uit het Dnitsch van EUFElfiiNA VON ADLEBSFELD-BALLERTREM. i.eli- V,-y\ /-y-i - II vfk B •oo*»»xttL> Lende roo.v,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1928 | | pagina 1