MUMH 30 20 20 12 buiten de wegen te worden gebrui niet hun aanhangwagens (b.v. land- bouwtractors). Aanduiding klasse-indeeling en ge slotenverklaring op de wegen. De geslotenverklaring wordt aange duid door waarschuwingsborden van liet; bekende model. Voor liet aangeven der klasse, waar toe de weg behoort, geldt een ander sys teem. Dej kenteekens voor de wegiiulee- ling bestaan n.l. uit a. banden, aangebracht om langs die wegen staande ten minste 15 c.M. dikke boomen of palen; b. rechthoekige vlakken, aange bracht op zich langs die wegen bevin dende geliouwen of getimmerten dan wel op langs die Wegen te plaatsen borden. juiten de achterzijde van het motorrij tuig of den aanhangwagen reikt, of waarbij de afstand van de achterzijde dier lading tot de achteras van het motorrijtuig of den aanhangwagen meer bedraagt dan een vijfde deel van de wielbasis vermeerderd met 2 Meter met een motorrijtuig, waarmede meer dan één aanhangwagen over een weg wordt voortbewogen. Ontheffing van verbodsbepalingen. Van de verschillende verbodsbepa- lingen, welke in het Motor- en Rijwiel- j reglement zijn gesteld, kan ontheffing i worden verleend door of namens het gezag, dat de klasse-indeeling of liet besluit tot gesloteuverklaring der we- gen heeft vastgesteld. Gedeputeerde Staten dezer provin-1 cie hebben den Hoofdingenieur van De banden of| vlakken zijn op de we-1 den Provincialen Waterstaat gemach- familie zich dien dag buiten de Oranje sluizen inschepen aan boord van Hr. Ms. Mercuur. Zij zal daar per auto uit Soestdijk aankomen. De comman dant der marine, schout bij nacht Quant, zal ook aan boord zijn Gisteravond heeft de Koningin een gastmaaltijd aangeboden aan Olympi sche autoriteiten. Een proces ifl zake de Zuiderzeewerken. Wie draagt de schade van een verzakking In verband met het bericht omireiJ I en „neu" tot uiting en er worden dan ook nog 8 doel. punten aan de score toegevoegd. Alzoo eindigt deze wedstrijd met een 10—0 overwinning voor „NEO". Bij „WEK" is in den laatsten tijd een hoopvolle vooruitgang te consta- teeren en indien het schieten niet zoo slecht was geweest, hadden zij wel een paar tegenpunten kunnen maken. DE OLYMPISCHE ATHLETIEK- gen der Ie klas oranje, op die der lie klasse wit met ter halve hoogte een zwart cirkel vlak, op die der IITe klasse helder blauw. De banden zijn ten min ste 10 c.M. en ten hoogste 15 c.M. breed en worden aan de boven- en onderzijde begrensd door een ten minste 5 c.M. bre®n rand. Ook de rechthoekige -"vlakken zijn door een dergelijken rand omgeven. Deze randen zijn op de in de Ie en ITIe klasse ingedeelde wegen wit, op de in de lie klasse ingedeelde wegen zwart. A anduiding maximum snelheid en rijverbod aan de, motorrijtuigen on a a n h a ngwagens. Ook de motorrijtuigen en aanhang wagens moeten een aanduiding bevat ten van de daarvoor geldende maxi mum-snelheden en van de wegen, waar voor een rijverbod geldt. Deze aanduiding geschiedt bij mo torrijtuigen aan de vóór- en de achter zijde en bij aanhangwagens aan de zij kanten, en wel hetzij door aanhechting in vasten stand, van verticaal geplaat ste rechthoekige platen, hetzij door schilderen op verticaal geplaatste rechthoekige velden. De aanduiding wordt bij motorrij tuigen boven de nummerplaat aange bracht, tenzij, wat ook geoorloofd is, letter en nummer en de aanduiding op één plaat zijn aangebracht. De plaat of het veld, waarop de aan duiding is aangebracht, wordt door verticale lijnen ingedeeld in drie vak ken, waarvan het linkervak oranje, 't middelvak wit en het reclitervak licht blauw gekleurd is, op welke vakken in zwarte cijfers de maximum-snelheden, onderscheidenlijk vastgesteld voor de wegen der Ie, He en Ille klasse, zijn aangegeven. Indien bij de inschrijving voor een wegklafs.se geen maximum snelheid is vastgesteld, worden in het betreffende vak geen cijfers gesteld, terwijl in liet geval voor die wegklasse een rijverbod geldt, het vak van een zwart kruis wordt voorzien. Een paar voorbeelden mogen dit toe lichten tigd om in voorkomende gevallen be doelde ontheffing te verleenen. Belanghebbenden, die een ontheffing wenschen, dienen zich derhalve tot ge noemden Hoofdingenieur te wenden. Het verzoek om ontheffing behoeft niet o]) gezegeld papier te worden ge steld. Toezicht op de naleving van het besluit. Behalve door de ambtenaren en be- het feit dat de Staat der Nederlanden door twee aannemings maatschappijen gedagvaard is tot betaling van méér dan een millioén gulden schadever goeding verneemt „het Volk" van mr. J. E. W. Duijs, nog het volgende Tengevolge van buitengewone, ge heel onvoorziene, onafhankelijk van den wil van den aannemer ontstane verzakkingen, hebben de twee maat schappijen voorheen Hoffman en voor heen van Hattem, zeer groote schade geleden. Een schade, die mede ten gevolge van de w^ze waarop toi heden deze zaak is behandeld zeker verre over de één miilioen gulden bedraagt. Het geschil loopt nu over de vraag, of deze schade komt voor ambten van politie en door het perso- rekening van de ondernemers, of voor neel van den I'rovincialen Waterstaai. 1 ,-itp «an rtpn aanhpQtpdpr in rit n«uai zal op de naleving van dit besluit en van de daaruit voortvloeiende bepalin gen een scherp toezicht worden uitge oefend door den onlangs aangesteldeu provincialen verkeerscontroleur. Deze ambtenaar heeft een auto te zijner be schikking en een toestel, waarmede de wieldruk kan worden gemeten. Belanghebbenden beloopen dus steeds de kans te worden aangehouden. Naast andere gegevens kan ook de wieldruk ter plaatse onmiddellijk worden gecon troleerd. Prov. Crt. oranje wit blauw oranje wit blauw Moet aan het motorrijtuig of den aanhangwagen iii verband met banden soort en wielbelasting, een aanduiding aangebracht worden volgens voorbeeld I, dan beteekent zulks, dat voor de we gen der le klasse geen maximum-snel heid geldt, terwijl voor die der He klasse een maximum-snelheid van 30 K.M. per uur en voor die der Ille klas se een maximum snelheid van 20 K.M. per uur toelaatbaar is. Voorbeeld 2 duidt aan, dat op de wegen der Ie klasse niet mag worden overschreden een snelheid van 20 K. M. per ïiur en op die der He klasse van 12 K.M. per uur, terwijl op de wegen der Ille klasse niet mag worden gere den. Uit het iuschrijvingsbewijs kan men zien of en, zoo ja, welke maximum snelheden of rijverboden gelden. Dien overeenkomstig moet de aanduiding zijn ingericht. Het spreekt vanzelf, dat in de be bouwde kommen der gemeenten steeds (1e daarvoor bepaalde, door waarschu wingsborden aangeduide maximum snelheid moet worden in acht geno men. De afmetingen ten opzichte van de cijfers moeten zijn ten minste hoogte 90 m.M. breedte (behalve van cijfer I) 65 m.M. dikte 15 m.M. ruimte tusschen de verschillende cijfers 15 m.M. E enige verb o ds be pal in gen. liet is in het algemeen verboden te rijden met motorrijtuigen of aanliang- BINNENLAND. Nationale Landstormdag 7028. De Minister van Oorlog heeft 20 000 Oranje armbanden uit 's Rijks Kleeding magazijn te Amsterdam beschikbaar gesteld om te dienen als onderschei- dingsteeken voor de Vrijwilligers van den Bijzonderen Vrij willigen Land storm, die op 27 September a.s. aan den Nationalen Landstormdag te 'sGravenhage zullen deelnemen. Het is te verwachten, dat dit aantal deelnemers minstens zal worden be reikt. Reeds thans hebben zich 16170 Vrijwilligers opgeven om gebruik te maken van de voor dien dag getroffen regeling van het treinenvervoer, n.l, uit de Provinciën Friesland 2118, Groningen 964, Drenthe 494, Overijsei 931, Gelderland 1885, Utrecht 695, Noord Holland 1784, Zuid Holland 2654, Zeeland 1497. Noord Brabant 1985 en Limburg 1163. Ook uit de Vrijwillige Landstorm korpsen „Motordienst", „Vaartuigen- dienst", „Luchtwachtdienst'en„Spoor- wegdienst„, wordt belangrijke deelna me vei wacht. Het Lar.dstoimcorps „Motordienst" zal in de colonne deelnemen met.100 automobielen en 80 motorrijwielen. Maatregelen zijn getroffen, waardoor de gelegenheid om zich voor deelne ming op te geven, nog geruimen tijd blijft bestaan. In tegenstelling met geruchten wel ke de ronde hebben gedaan als zou den de kosten van dezen Nationalen Landstormdag worden gedragen door het Rijk, kan nog worden madege- deeld, dat de reiskosten worden be streden uit de reiskassen, welke door de Plaatselijke Afdeelingen reeds lang zijn gevormd, terwijl voor de organi satiekosten voor dien dag de Gewes telijke Commissiën belangrijke bijdra gen hebben bijeengebracht, welke meerdere ook reeds hebben gestort. 77. Af. de Koningin-Moeder. Aanbieding van het gedenk boek. Zaterdagnamiddag heeft tenPaleize Soestdijk de aanbieding plaats gehad van het Gedenkboek aan H M. de Koningin—Moeder. Te half vijf kwam de volledige commissie van redactie, bestaande uit dr. Th de Visser, oud minister, voorzitter en voorts tn alpha- betische volgorde' uit prof. dr. P. J. Blok, oud-hoogleeraar, H.Colijn.oud ministerpresident, mr. D. Fock, oud Gouverneur—Generaal, dr. C. Lely, oud-minister, dr. Graaf van Lynden van Sandenburg, mr. H. P. Marchant, lid van de Tweede Kamer, Mgr. H. van de Wetering, Aartsbisschop van Utrecht, H. Ch. van der Mandere, secretaris, alsmede de uitgever, de heer S van Looy, op het paleis aan, alwaar de commissie door den hof- maarschalkkamerhe^r van dienst werd ontvangen. In de groote zaal bevond zich niet alleen H M. de KoninginMoeder met die van den aanbesteder, in dit geval den Staat. Tot een beslissing over deze vraag is het echter tot heden nog steeds niet kunnen komen, omdat een com- missie, die een zgn. „Bindend Advies" zou uitbrengen over deze zaak, door, althans in meerderheid te beslissen dat „in abstrakto" alle schade, welke ook en hoe groot ook, die zoude kunnen voorkomen, voor risico van den aannemer was, de vraag of de „voorgekomen" schade dit ook was, dus niet wenschte te beantwoorden Als men nu weet, dat èn de Staat zelf bij monde van zijn vertegenwoor- digers, èn de aannemers, dus beide partijen, het er over eens waren dai niet alle schade voor rekening van de aannemers was, gaat dit .bindend advies" dus lijnrecht in tegen wat beide partijen verklaren te zijn over eengekomen en de dagvaarding strekt dan ook om dit „bindend advies" te doen nietig verklaren, waarna de vraag der werkelijk voorgekomen schade behoorlijk aan de orde kan worden gesteld. De N.V. van Hattem heeft haar vordering overgedragen aan de N.V Hofman en 'deze laatste heeft -thans mr. J E. W. Duijs als procureur voor gesteld in dit proces. Het werk werd indertijd aangenomen door de beide maatschappijen voor f 1,497 000. wagens, welke niet voldoen aan liet-. i„ 1,,i insclirijvingsbewfls is ver-1 I?™!! £""8^ meld. Voorts is 't o.m. verboden te rijden met een lading, welke breeder is; dan 2.35 M., indien de weg is ingedeeld in de. Ie of 11e klasse, en met een lading, welke breeder is dan 2.10 M., indien de weg is ingedeeld in de Ille klasse, indien liet motorrijtuig of de aan- eveneens met gevolg. Dr. de Visser hield voor de aanbieding een rede, die door H M. de Koningin—Moeder beantwoord werd. De Koninklijke familie bij de zeil. wedstrijden op de Zuiderzee. De Koningin, Prins Hendrik en Prinses Juliana zullen, naar men meldt, liangwagen, met inbegrip van de la- heden 8 dezer de wedstrijden van de ding 3.50 M. boven den weg reikt; zes- en achtmeterklasse op de Zul- met een lading, die meer dan 2 M. derzee bijwonen. SPORT. R W.B. speelt Zondag 12 Augustus een vriendschappelijken wedstrijd tegen Eindhoven II. Juliana. De Zondag jl. gehouden eindwed strijden brachten de volgende uitslagen: Quick 2-HEC 2 eindigde na een wedstrijd waarin beide partijen in kracht eikaar niet veel ontliepen met 2—1 in het voordeel van HEC. De wedstrijd Juliana 2 Wilhelmina Wijk eindigde in een 6 1 overwinning voor Juliana 2. De Finale HEC-Wilhelmina werd door HEC 2 met 2—0 gewonnen en kwam HEC 2 in het bezit van den lsten prijs Zilveren Beker, Wilhelmina Wijk 2en prijs Zilveren Lauwerkrans. Quick 2 3en prijs Zilveren Lauwertak Zondag as. worden op het Juliana terrein seriewedslrijden gehouden voor lagere Elftallen, waaraan 8 vereenlgin gen deelnemen. DRUNEN. Zondag jl nam onze voelbalvereen. „Sporters" deel aan de door de.Dus serische Boys" uitgeschreven serie wedstrijden. Ons elftal kwam uit tegen „Be Ready" te Hank en wist een fraaie overwinning te boeken mei eindstand 3—0. Binnenkort worden deze wedstrijden voortgezet. KORFBAL. Korfbalvereeniging UN E.O.' Sprang. Zaterdag 4 Aug. speelde onze korf balvereeniging „NEO" de vastgestelde competitie-wedstrijd tegen „WEK" te Waalwijk, op het terrein van laatst genoemde vcreeniging. „WEK" begint met den uitworp doch reeds spoedig Is de bal in handen der ,NEO"-aanvalspeiers, welke er dik wijls rare dingen mee doen en het niet al te zwaar opnemen. Daar de ver- dedigig van „WEK" zeer goed werkt en van plan is de punten niet cadeau te geven, gaat de bal verschillende malen naar den „NEO" korf, doch de aanvallen van „WEK" zijn tegenover onze verdediging soms te primitief, zoodat zij hen geen moeilijke oogen- blikken bezorgen. Langen tijd blijft de stand dubbel blank, maar ten slotte worden de aanvallen van „NEO" ge. vaarlijker en mat een goed schot geeft één der aanvalspelers zijn club de leiding 1-0 en het duurt nog eenigen tijd alvorens de voorsprong wordt vergroot 2—0. Met dezen stand wordL gedraaid. Thans gaat „NEO" beter spelen en ook de „WEK"-spelers doen hun best om de nederlaag zoo klein mogelijk te houden. In deze tweede helft komt het groote verschil in schotvaardigheid 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. Dc uitslagen zijn als volgt: 100 M. HARDLOOPEN: Williams (Canada), 10,8 sec. London (Engeland). Lammers (Duitschland). 200 M. HARDLOOPEN: Williams (Canada) 21,8 sec. Rangeley (Engeland). Körnig (Duitschland). 400 M. HARDLOOPEN: Burbutti (Amerika), 47,8 sec. Ball (Canada). Biichner (Duitschland). 800 M. HARDLOOPEN: Low (Engeland) 1 min. 51,8 sec. Byhlèn (Zweden). Engelhard (Duitschland). 1500 M. HARDLOOPEN: Larva (Finland), 3 min. 53,2 sec. Ladoiunèque (Frankrijk). Purje (Finland). 5000 M. HARDLOOPEN; Ritoli (Finland), 14 min. 38 sec. Nurmi (Finland). Wide (Zweden). 10.000 M. HARDLOOPEN: Nurmi (Finland), 30 min. 18,8 s. Ritoli (Finland). Wide (Zweden). 3000 M. STEEPLE CHASE: Loukola (Finland), 9 min. 21,8 s Nurmi (Finland). Anderson (Finland). 110 M. HORDEN: Atkinoon (Z. Afrika) 14,8 sec. Anderson (Amerika). Collier (Amerika). 400 M. HORDEN: Lord Burghley (Engeland), 53,4 s. Cubel (Amerika). Tayler (Amerika). MARATHON: EI Duafi (Frankr.) 2 u. 32 m. 57 s. Plaza (Chili). Martellin (Finland). K. Yamada (Japan). J. W. Ray (Amerika). H. Tsudo (Japan). J. K. Ivoski (Finland). Ferris (Engeland). A. Michelson (Amerika).# 10. Ch. Bricker (Canada). 11. Wood (Engeland). 12. V. Laaksonen (Finland). H. Landheer (Nederland) kwam 27e binnen in den tijd van 2 uur 52 min. HOOGSPRINGEN: King (Amerika), 1,94 M. Hedges (Amerika). Menard (Frankrijk). VèRSPRINGEN Ham (Amerika), 7,73 M. Cator (Haiti). Bates (Amerika). POLSHOOG: Carr (Amerika), 4,20 M. Copelaiul (Amerika). Soedberg (Zweden). HINK-STAP-SPRONG: Oda (Japan), 15,21 M. Casay (Amerika). Tutzlos (Finland). KOGELSTOOTEN: Kuck (Amerika) 15.87 M. Brix (Amerika). Hirschfeld (Duitschland). DISCUSWERPEN: Houser (Amerika) 44,20 M. Droegemuller (Amerika). Ginnes (Amerika). SPEERWERPEN: Lundqoist (Zweden), 66,60 M. Szepes (Hongarije). Sunde (Noorwegen). KOGELSLINGEREN O'Callagham (Ierland), 51, 39 M. Sköld (Zweden). Black (Amerika). 4 x 100 M. ESTAFETTE: Amerika, 41 sec. Duitschland. Engeland. 4 x 400 M. ESTAFETTE: Amerika, 3 min. 14,4 sec. Duitschland. Canada. VIJFKAMP: Thofelt (Zweden). Lindman (Zweden). Kahl (Duitschland). TIENKAMP: Yrjöla (Finland), 8053.290 pt. Jarwinen (Finland). Doherly (Amerika). De uitslagen voor de dames zijn: 100 M. HARDLOOPEN. Robinson (Amerika), 12.2 sec. Rosenfeld (Canada). Smith (Canada). 800 "M. HARDLOOPEN. Raetke (Duitschland), 2 min. 16.8 1. 2. 3. 1. 2. 3. Hitosni (Japan). Gentrel (Zweden). sec. le pl. 2e 3e 4e 5e 6e pat. 8 6 6 8 6 2 140. SN. 1. Catherwood (Canada) 1.59 M 2. MEJ. GISOLF, (Holland) 1.56 M. 3. Wiley (Amerika). DISCUSWERPEN. Konopacka (Polen) 39.17 M. Copeland (Amerika). Svedberg (Zweden). 4 X 100 M. ESTAFETTE. Canada, 48.4 sec. Amerika. Duitschland. SCHERMWEDSTRIJDEN. Finale. Italië 6 punten. Frankrijk 4 punten. Portugal 2 punten. Relgië 0 punten. KLASSIFICATIE DER LANDEN. ATHLETIEK. Heeren Landen Amerika Finland Duitschland Zweden Engeland Canada Frankrijk Japan Z.-Afrika Noorwegen Ierland Hongarije Chili Haïti Italië Zwitserland Nederland Dames Canada Amerika Duitschland Zweden Nederland Polen Japan Z. Afrika Oostenrijk Frankrijk Italië 12 2 12 —117 1 1 82. 47. 40. 38. 28. 23. 14. 10. 6. 6. 5. 5. 4. 3. 1. 2 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 26. 24. 19. 8. 7. 6. 5. 1. 1. 1. Zooals wij zien, is onze prestatie maar heel sobertjes. In verhouding van het aantal deelnemers valt natuurlijk direct op de mooie prestatie van Fin land. Zooals men weet ontvangen de Nos. 1 van eiken wedstrijd 6 punten, de Nos. 2 vijf, enz. ENKELE AANTEEKENINGEN. (Bij het ter perse gaan van ons blad). Zus Braun plaatst zich met 5 andere deelneemsters in de finale 400 M. vrije slag, en wel met den kleinsten tijd, nl. 5 min. 54.6 sec. Jhr. Bosch van Drakestepn eindigde no. 2 in de 1 K.M. tijd-race. Gluck auf Maizerac wint de demi-finale-sprint van Falik Olavsen (Denemarken) en komt nu in de finale tegen Beaufrand (Frankrijk). Hij eindigt als 2e prijs- winner in dit nummer. In den achtervolgingswedstrijd wint Nederland met 1 M. verschil v. Frank rijk en komt nu in de finale tegen Ita lië. In de finale van de 6 Meters (zeilen) zullen uitkomen: Nederland, Noorwe gen, Zweden, Frankrijk, Italië en Ame rika. In de finale 8 Meters: Nederland, Noorwegen, België, Estland, Amerika, Denemarken en Zweden. Met een beetje fortuin zullen wij dus in het zwemmen, zeilen en wielrijden meer succes boeken dan bij de athle- tiek. TANDEMWEDSTRIJD OVER 2 KM. (4 ronden). Schitterende overwinning van van DijkLeene. In de halve beslissing komt Holland tegen Duitschland. De Duitschers Kö- therBernhardt namen langzaam de leiding voor D. van DijkB. Leene. Even voor de hel wilden de Hollanders naar voren komen, doch hij liet aanzet ten, gleden zij uit de bocht. Zij hadden lichte ontvellingen opgeloopen. Eenige minuten later werd overgereden en ook nu gingen de Duitschers weer voorop. Toen nog twee ronden gereden moesten worden, liepen de Hollanders langs de Duitschers lieen zonder het tempo aan zienlijk te verhoogen. Bij het ingaan van de laatste ronde poogden de Duit schers de Hollanders te verrassen, maar de achterman Leene lette goed op en zij gingen met de Duitschers naast zich, de laatste bocht in. KötlieBernhardt deden wat zij konden, doch de Hollanders sloegen den aanval gedecideerd af. Holland had toen reeds gewonnen. Van Dijk en Leene begingen echter de overmoedig heid hun tempo sterk te verminderen, waardoor de Duitschers in de laatste bocht andermaal tot den aanval kon den overgaan. Het scheelde toen maar weinig of de Duitschers waren verras sender wijze op de eerste plaats geko men. Met groote inspanning hand haafden de Hollanders zich om met een halve wiellengte te winnen. Laat ste 200 meter 12 1/5 sec. TEN X R. W. B. O Zd% Prl), 30 co 60 et. Bij Ajxxh ta DrogUtc#.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1928 | | pagina 2