i i DE ECHO VAN HETlDEN: s sir ar- k"w•szjzr*' m i So. SO. Zaterdag 6 Oct. '28. Hie Jrg. DERDE BLAD. PROVINCIAAL NIEUWS. Waalwijk, 5 Oct. 1928. Begrooting. B. en W. van Waalwijk hebbende leden van den Raad onderstaande memorie doen toekomen. bij onze nota. begeleidende de be grooting voor 1928. stelden wij U voor te besluiten de begrooting aldus samen te stellen dat in net algemeen de geraamde uitgaven kunnen worden gedekt door de in hetzelfde jaar te verwachten ontvangsten en om met de aanvaarding van dit beginsel te ver laten den tot dan gevolgden weg om het batig saldo van het rekeningsjaar, dat in de begrooting wordt opgeno men, mede aan te wenden tot dekking van gewone uilgaven voor het oegroo- tingsjaar geraamd. Uns voorstel werd door U aanvaard en werd van het batig saldo der re kening 1926, ten bedrage van fl. 36.936.88, een bedrag van £1. 30.000 overgeoracnt naar den kapitaaldienst zoodat den gewonen dienst slechts ten goede kwam een bedrag fl. 6936."" Ook voor dit begrootingsjaar wordt de beschikking verkregen over een batig saldo van het afgesloten re keningsjaar '27 en wel ten bedrage van fl. 47.195 59l/2. Overeenkomstig het door U aanvaaide beginsel is van dit saldo fl. 45000 overgebracht naar den kapitaaldienst, zoodat den gewonen dienst in het begrootings ontwerp ten goede komt een bedrag van fl 2195.59'/3. Ofschoon thans dus ongeveer fl. 4800 minder dan vorig jaar van het overschot van de vorige rekening wordt overgenomen, kan niettemin met dezelfde raming van de opbrengst der inkomstenbelasting worden vol staan. Tegenover een vermindering der aflossing op crisisuitgaven Van fl 10.000 moet voor enkele posten op een hoo gere uitgaat worden gerekend, o a. door herziening der jaarwedderegeling voor Burgemeester, Wethouders en Secretaris, hoogere kosten voor het lager onderwijs, als gevolg van de invoering van de zevenjarige leerver plichting en het bouwen van een nieuwe bijzondere schooi voor de St. Antoniusparochie. Kan dus voor dit jaar geen uitzicht worden geopend voor verdere verla ging van de raming der inkom stenbelasting, daartegenover kan opnieuw worden voorgesteld verlaging van den gasprijs en thans ook verla ging van den prijs van electrischen stroom, De winstuitkeering der be drijven kan dan nog geraamd worden op bedragen, die ongeveer gelijk zijn aan die voor de begrooting van 1928 Door de Commissie voor de Licht bedrijven is voorgesteld den prijs van het gas voor de eerste 20 M3 per maand te verlagen met 1 cent. Bij de vaststelling der begrooting 1927 ts het verbruik boven 20 M3 verlaagd met 1 cent. De prijs vaft electrischen stroom ts door de Commissie voor huisaanslui tingen voorgesteld te verlagen met 3 cent per K.W.U. Wij kunnen ons met de voorgestelde verlagingen zoowel van den gasprijs als van den stroomprijs vereenigen Behalve de aangehaalde verlaging van den stroomprijs kan door een door de Commissie voorgestelde invoering van een vastrecht tarief voor de leve ring van electriciteit prijsverlaging worden bereikt. Een exemplaar van het advies der Commissie gaat hierbij. Wij kunnen niet deelen het gevoelen der Commissie, dat het aanbeveling verdient heh vastrecht-tarief bij wijze van proef reeds in te voeren voor het 4e kwartaal 1928. Het bezwaar door de Commissie zelf aangehaald, dat het 4e kwartaal een ongunstig tijdvak is voor het nemen van een proef, omdat in dat tijdvak de hoogste belasting optreedt, waarnaar het jaartarief voor de stroomlevering door de P.N E M. wordt berekend en waartegenover slechts een verbruik staat over'/4 ge deelte van een jaar, wordt door ons hooger aangeslagen dan de Commissie blijkbaar doet. Of het resultaat wordt bereikt waarvan de Commissie meent te kunnen uitgaan, blijft naar onze meening problematisch, Daarenboven komt ons overhaaste invoering niet wenschelijk voor omdat nog verschil lende administratieve voorbereidingen zijn te treffen, die noodlg zijn om het nieuwe tarief juist te kunnen toepassen. Dit alles heeft er ons toe geleid U voor te stellen het vastrecht-tarief eerst in te voeren 1 Januari 1929. Burgemeester en Wethouders van Waalwijk. Door de commissie wordt ten slotte nog het volgende voorgesteld „In aansluiting op de toelichting bij den post .huisaansluitingen" in de ontwerp-begrooting voor 't elec- triciteitsbedrijf, wordt in overweging gegeven om de aansluitkosten, zijnde f 25,— tot- b.v f 10,— te verlagen. Met een bedrag van f 10 zijn de arbeidsloonen voor ondergrondsche aansluitingen volkomen gedekt, terwijl voor bovengrondsche aansluitingen slechts een klein bedrag aan arbeids loon noodig is. Waar vroeger het gebruik van electrischen stroom voor huishoudelijk gebruik als luxe gold en veelal slechts voorkwam bij de beter gesitueerden, vormden de hooge aansluitkosten geen onoverkomelijk bezwaar. Algemeen komt men hiervan terug en op 't voorbeeld der groote steden wordt zooveel mogelijk getracht, de verschillende bezwaren die 't gebruik van electriciteit in den weg staan weg te nemen o. a. door verlaging der aansluitkosten. In verschillende ge meenten heeft men deze zelfs geheel laten vervallen. Steeds meer wint de meening veld dat electriciteit de ideale bron voor particuliere verlichting is, terwijl daarnaast het gas, behalve voor straatverlichting, dienen kan voorkook- en verwarmingsdoeleinden. Een aanmerkelijke verlaging der aansluitkosten kan daarom dienst doen om zoovelen als mogelijk is, in de gelegenheid te stellen van de gemak ken, die het electrisch licht biedt, te laten profiteeren. Tot heden zijn de hooge aansluit kosten daarvoor 'n bezwaar geweest Ook komt het meermalen voor dat bijplaatsing van een 2e of 3e Meter wordt verlangd, waarvoor volgens de verordening een bedrag van respec tievelijk 1 x of 2 x f 25,— verschul digd is. Ook in deze gevallen zou een flinke verlaging den schijn van onbillijkheid wegnemen. Als bezwaar tegen 't vergemakke lijken van de aansluiting aan het electrisch net zou in onze gemeente moeten gelden, dat op vrij groote schaal van gas gebruik wordt gemaakt voor verlichtingsdoeleinden, zoodat dus, hoewel onverwacht, tijdelijk een min of meer belangrijke verlaging van het gasdebiet mogelijk is. Dit mag echter toch geen reden zijn om 'n regeling, waarvoor gegronde redenen tot wijziging bestaan, te laten voortduren. Elke verlaging van den prijs van electrischen lichtstroom zou dan in dit opzicht zijn bezwaren meebrengen. Ooh hiermee kunnen wij ons ver eenigen. Vastrecht voor Electriciteit. een inkoopprijs van 5.66 cent per K.W.U Wij laten dan nog buiten beschou wing dat het K.W.U. tarief door de P.N.E M. aan ons bedrijf wordt bere kend naar een afl jopende schaal, wat bij toeneming van den stroomverkoop in het voordeel van het bedrijf komt. Een vastrechttarief op basis van het verbruik over een vroegere periode heeft het bezwaar, dat voor het bedrijf de voordeelen van de normale con sumptietoename ten deele verloren gaan, een bezwaar, dat grooter wordt naarmate de periode, die als grondslag voor toepassing van het tarief is aan- Bijzonder industrie tarief.genomen, verder verwijderd komt te J liggen. Een tarief in den vorm als wij Door de Commissie van Bijstand voor Gemeente Licht- en Waterleiding bedrijven is tot B. en W. de volgende memorie gericht Ons Electriciteitsbedrijf heeftsteeds een relatief hooge maximale belasting Door de talrijke aangesloten indus trieele bedrijven is het dagmaximum reeds groot. In de winterperiode schuift de belasting van den industriestroom slechts korten tijd over de lichtbelas ting en valt juist in dien tijd het maximum. Zoowel het belang van het bedrijf als dat van de afnemers zou bij dezen siand van zaken worden gediend, door bij middel van een verlaagd tarief het verbruik buiten deze periode van hoogste belasting (spertijd) te vergrooten Wij hebben ons dan ook beraden omtrent de invoering van speciale industrie- tarieven, die den tendenz hebben de kilowatuurafname te verhoogen zonder de maximale belasting op te voeren Tegelijk hebben wij overwogen het mogelijk is door een wijziging van het lichttarief o.a. ook tegemoet te komen aan den wensch, die her haaldelijk in middenstandskringen is kenbaar gemaakt, om de etalagever lichtingen minder kostbaar te maken Bij de overweging van de tariefs wijziging hebben wij als basis geno men de exoloitatiecijfers over 192" Over 1927 werd aan de P.N.E.IV betaald per verkochte K.W.U. Ie aan K.W.U. tarief 4.83 cent 2e aan kolenclusule 0 83 5 66 3e aan maximale belasting J7.72 13.38 In deze prijzen zijn begrepen de net— en transformatorverliezen (plm. 17 pCt.), echter zijn buiten berekening gelaten de vaste kosten als rente, afschrijving, personeelskosten enz. j In 1927 is verkocht 294.794 K.W U. Bij verkoop van dit kwantum aan de thans nog geldende prijzen zijn niet alleen de vaste kosten gedekt, doch Hierbij kan reeds dadelijk onder scheid worden gemaakt tusschen ver bruik tijdens en buiten den spertijd. De maxtmaalmeters in onze onder stations registreerden over 1927 buiten de uren 3.40—6.40 namiddag een maximale belasting van 80 K.W. in Waalwijk 22 Baardwijk 15 Besoijen Totaal 117 Gedurende bovengenoemde uren steeg de belasting in totaal tot 200 K.W. Als spertijd dus nemende een periode, die op zijn vroegst intreedt om 3.40 nam. en nooit later dan 6 40 nam. eindigt, dan zou eventueel de stroom boven het verbruik van 1927 en buiten deze uren kunnen worden afgegeven tegen sterk gereduceerden prijs. Deze vermeerdering van de aflevering zou zelfs kunnen gaan tot een maximum verhooging der belas ting buiten de speruren van 80 K.W zonder onze K.W.kosten te verhoogen. Wordt meer dan 80 K.W. afgegeven an zou gevaar ontstaan, dat de mor- genspits (van 6 -9 uur voorm hooger klimt dan de avondbelasting, en dus de factor maximale belasting in onzen aankoopprijs weer worden ingescha- celd. Buiten deze morgenuren kan gevoeg- jk nog 20 K W. meer worden afge geven, terwijl voor de nachturen het beschikbare quantum nog veel grooter Voor nachturen zou zelfs kunnen worden aangewezen een periode van 7.30 nam. tot 6 uur voorm. Uit het voorgaande zouden dus 4 krachttarieven kunnen worden afgeleid: le. ongesperd, dus spertijd— of normaaltarief 2e gesperd tusschen 3.40 tot 6.40 nam 3e. gesperd van 6 tot 9 voorm. en van 3 40 tot 6.40 nam. 4e. nachttarief, gesperd tusschen 6 uur voorm. tot 7.30 nam De tarieven 1 en 2 bestaan reeds Tarief 2 hebben wij ons gedacht te wijzigen als volgt: de eerste 5000 K.W U. per jaar k f 0.20 per K.W U., alle volgende K W.U. per jaar a f 0.17 per K W.U. Tarief 3 wordt voorgesteld als volgt de eerste 25.000 K.W.U. f 0.09'/2 per K.WU, daar boven 10.08 per K.W U.; verplichte minimum—afname 25.000 K W U. per jaar bij een nader in onderling overleg vast te stellen maximum—belasting. Het is gewenscht de bevoegdheid voor te behouden om aanvragen voor dit tarief te weigeren, wanneer gevaar ontstaat dat door ruime gebruikmaking van dit tarief de dagbelasting grooter zou worden dan die in de speruren Tarief 4 zou een uniforme prijs kunnen zijn van 7 ct per K.W U. Licht- Vastrecht-) tarief. Wederom wordt vooropgesteld dat de vaste kosten gelijk blijven. Een eenvoudige verlaging van den K.W.U prijs zonder de zekerheid van een vergrooting van het debiet, kan het gevaar meebrengen dat de ont vangsten terugloopen. Daarom is ge zocht naar een tarief, waarbij de zekerheid behouden blijft dat bij het niet slagen van het nieuwe tarief de economische exploitatie geen gevaar loopt. Het zg. .vastrechttarief" geeft deze zekerheid en de invoering hiervan lijkt wenschelijk mede met het oog op elders behaalde resultaten. Bij dit tarief, dat naast het normale tarief ter keuze van den verbruiker wordt gelaten, wordt als basis geno men het verbruik over een vroegere periode, en wordt het meerdere tegen een sterk gereduceerden prijs bere kend. Wij zouden als basis kunnen aannemen het verbruik over 1927. Om onbillijkheid t.o v. krachtstroom te voorkomen is het noodig, dat het hoogere verbruik, dat tegen geredu ceerden prijs wordt geleverd, wordt gelimiteerd. Voor nieuwe aansluitingen ontbreekt echter de maatstaf van het verbruik over 1927 en zou dus schatting op andere basis moeten worden voorge schreven, b.v. aantal lichtpunten, oppervlakte, gezinsgrootte enz. Aanvankelijk werd gedacht aan een tarief, dat voor kantoren, winkels en hotels gunstiger zou zijn dan voor particulieren, doch wij zijn daarvan teruggekomen om de overweging, dat is er nog een winst. Wij kunnen dus bij een poging om 0^d;%V,br;rke;sS'vo"o"; leverd wordt buiten de speruren, van sperstroom gebruik make op het oog hebben zou dus in zoo verre een tijdelijk karakter moeten dragen, dat de grondslagen voor de toepassing van het tarief om de 2 of 3 jaren zou moeten worden herzien. Wij zijn van meening, dat met een tarief naar het volgend beginsel een proef zou kunnen worden genomen. „In den vorm van „vast recht" wordt „door de aangeslotenen in maandelijk- „sche gelijke termijnen betaald een „bedrag, gelijk aan het verbruik in „het jaar 1927, berekend naar het „geldend tarief, verminderd met het „bedrag dat in het vastrechttarief per „K.W.U. moet worden betaald". Aannemende dat boven het vastrecht een tarief van f 0.15 per K.W.U. moet worden berekend, zou b.v. een aan geslotene, die in 1927 120 K.W.U. heeft verbruikt, voor 1929 hebben te betalen per maand een vast recht van f2.- (120 x (f0 35 - f0 15) 12. Bij een tarief van f 0 15 boven een vast recht zou blijkens de bij den aanhef gegeven berekening van den inkoopprijs nog een geringe winst per K W.U. mogelijk zijn. Voor een vastrechttarief pleit, dat de kosten der verlichting meer gelijk matig over een geheel jaar worden verdeeld, en dat het een stimulans is voor een ruimer gebruik van electri sche energie. Om te voorkomen dat een zoodanig gebruik van het tarief wordt gemaakt dat dit niet meer zou stroken met zijn aard, is het gewenscht dat het meerdere verbruik aan gereduceerd tarief wordt beperkt tot 100 pCt. boven het normaal verbruik. Wij hebben overwogen op hetgeen aanbeveling zou verdienen dit tarief reeds in te voeren voor het vierde kwartaal van 1928 Wij zijn daarbij tot de conclusie gekomen dat de toe passing voor dat tijdvak als proef van veel waarde zou kunnen zijn. In dat geval moet echter in het oog worden gehouden dat de factor maximale belasting in de berekening van den inkoopprijs van ongunstiger invloed wordt. De stijging van de belasting immers wordt voor een vol jaar be taald, terwijl daarvoor slechts gelegen heid voor compensatie wordt gevonden door een toename van den stroom verkoop over de laatste drie maanden. Bij de beoordeeling van de uitkom sten van het vastrechttarief is rekening Ie houden met de mogelijkheid, dat door de toenemende afname de belas ting in den spitstijd wordt verhoogd Voor de berekening van den invloed kan het volgende voorbeeld dienen. Wij nemen aan dat 20 verbruikers na de invoering van het tarief ieder één lamp meer zullen branden. NV ij ne men verder aan dat zij 50 Watt lampen gebruiken, en dus per uur daarvoor af nemen 20 x 50 Watt is 1 K.W.U. Deze verbruikers kunnen in den spitstijd onze belasting met 1 K.W. verhoogen. Voor' de maximale belasting moet door het bedrijf worden betaald 87,50 per K.W. De brandduur van de straatlan taarns (niet de nachtbranders) be draagt per jaar 1550 uur. We mogen eenzelfde brandduur aannemen voor de huisverlichting. Voor de laaatste drie maanden van het jaar is de ver lichtingstijd te stellen op tenminste 40 pCt. van dien over een jaar, dus op 40 pCt. van 1550 uren is 020 uren. Tegen over de verhooging van de belasting met 1 K.W., die 't bedrijf kost 87,50, staat dus slechts een afname van 620 liehturen per verbruiker in ons voor beeld. Dezen zullen dan betalen 20 x 620 x 50 Watt-uur is 620 K.W.U. Be rokend naar 0,15 per K.W.U. zou dit een opbrengst geven van 93.Daar tegenover staat een uitgaaf van .1 87,50 voor maximale belasting en voor stroominkoopkosten van 620 x 5,66 ct. (voor K.W.U.-tarief en kolenclausule) is 35,09, in totaal dus 122,59. Bij een tl irief van 0,15 per K.W.U. zou dus een verlies worden geleden. Wordt echter het K.W.U. tarief boven het vastrecht bepaald op 20 ct., dan zou in ons voorbeeld de opbrengst zijn 620 x 0,20 is 124 en dus nog eenige winst worden gemaakt. Wij meenen te moeten opmerken dat de berekening in het voorbeeld voor ons bedrijf ongunstig is. Prac— tisch wordt onze belasting niet ten volle met 1 K.W. verhoogd door de in ons voorbeeld gegeven 20 afnemers, omdat die belastingen van de 20 ver schillende afnemers nooit samenval len. Daarenboven is in het voorbeeld aangenomen dat de vermeerdering in de belasting voor 100 pCt. ook in den spertijd zal vallen, wat ook niet het geval zal zijn wanneer de electriciteit overdag meer zal worden toegepast voor stofzuigers, strijkijzers, verwar ming enz. In den hielbij gevoegden staat is aangegeven het jaarverbruik 1927 van 40 willekeurige aangeslotenen en daar. uit afgeleid het gemiddeld verbruik over het 4e kwartaal 1927. Daarenbo ven is een berekening gemaakt van 't iantal verbruikers beneden 5 en 10 K. W.U. per maand. Daarbij is gebleken dat van de 530 lichtaansluitingen 133 verbruikers minder dan 50 K.W.U. per jaar afnemen en 250 minder dan 110 K.W.U. Voor de benedengrens bij de toe passing van het vastrechttarief achten wij een minimum-verbruik van 50 K. W.U. per jaar wel wenschelijk. Wordt deze benedengrens lager getrokken, dan wordt daarmede de kans verhoogd dat het tarief wordt misbruikt. Wanneer Uw College zich met de beginselen van het tarief kan vereeni gen en instemt met een proef voor het 4e kwartaal 1928, zullen wij de voor waarden voor de toepassing van het tarief nader uitwerken. l)e Commissie van Bijstand voor de Gemeente Licht en Water leidingbedrijven. De pers over Verhoeven. Onze plaatsgenoot, dhr. J. Verhoe ven. organist aan de Elisabethskerk te Rotterdam, heeft j.l. Zondag een bespeling gegeven van het nieuwe orgel in de St. Petruskerk te Rot. terdam, zooals wij bereids aankon digden. De Maasbode" geeft hiervan de volgende beoordeeling: „Als er omtrent deze bespeling een bijzonder woord van lof moet worden uitgesproken, dan is het alleen reeds hierom, dat de technisch vaardige en parate executant een aparte studie van de registratie in de ten gehoore ge brachte composities heeft gemaakt. „Schoon was reeds de inleiding met den pompeuzen Handel-maisch in een bewerking van Guilmant. Zacht, als een geurige wierookwolk steeg het heerlijke Handel-thema opwaarts. Keurig deed de bespeler het passage- werk uitkomen en vormde mooie crescendi naar het volle weik. Een A-dur Pastorale van Alex Guilmant niet de „gebruikelijke" en meest-be- kende uit de Eerste Sonate bood de eerste gelegenheid tot een handige aanwending en een fraai uitkomen van solo registers. Verhoeven speelde dat schoon en schiep een heerlijke, vreedzame landelijke herdersshmming. Een gelijke stemmige, devote sfeer wist de speler te schepper in Guil- mant's G-dur Communion (niet c dur). Het sereene stukske werd onder des spelers handen wederom een model van wel overwogen registratie. Het lag geenszins aan de kranige vertolking, dat de Rhapsody van Ernest Bullock ons weinig kon bekoren. Al is het stuk een Rhapsodie in den waren zin des woords, als compositie doet het zich niet erg innemend voor. 't Is gewild modern en erg gezocht, inplaats van dat de inspiratie van aantrekkelijke, gezonde spontaniteit kan getuigen. Dan is Max Reger's „Benedictus" een van zijn beste, zoo wel niet de beste Reger-orgel- compositie meer rechtstreeks uit hooger sfeeren neergedaald. Wie sprak er ook immers weer van „Das in verklarte Schönheit getauchte Bene dictus"? doelende op deze Reger- toonzetting. Verhoeven bood ook hier wederom een schakeeringrijke registra tie en bewees, dat een orgel als dit juist geknipt is voor het Reger klei nood. Gouden Bruiloft. A.s. Dinsdag zal het feest zijn op het Hoogeind. Dan zal er weer een Gouden Brui loft naar dien prettigen ouden trant gevierd worden, een feest dat door heel de buurt wordt meegevierd, waar naar reeds zoolang reikhalzend is uit gezien en waaraan een wekenlange voorbereiding met vele genoeglijke bijeenkomsten zijn voorafgegaan. De spontane medewerking, zoowel daadwerkelijk als financieel, van heel het Hoogeind bij de voorbereiding van dit feest is wel het beste bewijs dat het Gouden echtpaar Piet van Cromvoirt en Janeke van Cromvoirt- Klerkx zich in de algemeene hoogach ting mogen verheugen. Daarvan zul len zij a.s. Dinsdag zeer zeker de ondubbelzinnigste blijken ondervinden. Het actieve dames- en heeren-comité uit de buurt dat de leiding van een en ander op zich heeft genomen, heeft het volgende programma voor a.s. Dinsdag vastgesteld Tegen 9 uur wordt het Gouden echtpaar en familie in auto's, in plech- tigen optocht met bruidjes en comité leden naar de St. Clemenskerk geleid, waar te 9 uur een H. Mis van dank zegging wordt opgedragen. Na de H. Mis trekt dezelfde stoet naar de versierde woning van het Gouden paar. Bij aankomst aldaar zal door een der bruidjes een toespraak

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1928 | | pagina 9