bij Verkoudheden en Rheumatiek
RECHTZAKEN.
BINNENLAND.
schrappen en het salaris voor den
2en ambtenaar met f 200 te verhoogen.
Conform voorstel B. en W. worden
de volgende subsidies verleend
Hoogere Handelsschool Waalwijk
f400.
Hanzecursus f 375.
Ambachtsschool (wettelijke bijdrage)
f 1000
R K. Lyceum Breda, f 100 per
leerling uit deze gemeente.
R jclasseeringsvereeniging f 5.
R.K. Politieschool f 5.
Zwemclub f 125.
Oogiijdersgesticht te Rotterdam f 5.
Harmonie Apollo f 100
Handels Hoogeschonl Tilburg f 30
Wit Qele Kruis f 15.
Qroene Kruis f 25.
Euchar. Kruistocht f 20
Stictitlng Moederheil f 5.
Met algemeene stemmen werd hierna
de begrooting vastgesteld.
Aanvrage bouwgrond door A. J. v.
d. Sluis.
Voorzitter. De aanvrager heeft geen
teekening ingediend en we moeten
toert eerst zien, wat hij wenscht te
bouwen.
Timmermans. Is het in verband met
deze aanvrage niet gewenscht dat we
eerst de aanvrage van lansen afhan
delen
Voorzitter. Ook Jansen heeft nog
geen teekening gezonden. We zullen
't hem nog eens vragen.
Nederlof. Anders zouden we een
termijn kunnen stellen.
Voorzitter. We zullen hem vragen
nog deze maand een teekening in te
dienen.
We hebben hier ook nog liggen 't
adres van de diverse huiseigenaren,
maar aangezien de bouwvereeniging
nog geen aanvrage heeft ingediend
kunnen we dit niet afhandelen.
Ingekomen stukken.
Verzoek aan den Raad der gem.
Arnemuide om adhaesie op zijn
adres aan de Kroon inzake wetswij
ziging navordering schoolgeld.
Wordt besloten adhaesie te betui
gen.
Op het verzoek der [eugdvereeni
ging om de beschikking te mogen
hebben over het voetbalterrein, wordt
gunstig beschikt.
Van de P N.E.M. is bericht ingeko
men dat geen wijziging kan worden
gebracht in het contract voor wat be
treft de kolen clausule.
Mededeeling van Hagers, dat hij.
in verband met de opheffing der zaak.
niet langer het pakhuis van de ge
meente kan huren.
De Voorzitter zegt. dat de huurder
een opzeggingstermijn van 2 maanden
in acht moet nemen.
Dan deelt de voorzitter mede, dat
de Bioscoopcommissie is samenge
steld uit de heerenWiegmans voor
zitter en C. Baan, B. van Mol leden
en voorts, dat bij het laatste onweer
het G.E.B. ernstige schade heeft ge
leden tot een bedrag van plm. f 300
Nederlof. Kunnen we ons niet ver
zekeren
Voorzitter. Dat zal ik eens nagaan.
Rondvraag.
Het lid Timmermans geeft in over
weging om voor een eventueele door
braak van de Koestraat in overleg te
treden met Heemschut.
Voorzitter. We hebben al voor een
maand geleden een teekening aan
Heemschut gezonden en om advies
gevraagd
Timmermans. Zouden B. en W. ook
eens onder het oog willen zien de
mogelijkheid van een beteren verbin
dingsweg met Drimmelen?
Voorzitter. Het grootste gedeelte
behoort onder Drimmelen en de
gronden zijn particuliere eigendommen.
Timmermans. Is het dan mogelijk
dat we over den dijk een verkeers
weg leggen Bijna geheel de dijk
behoort toch aan de Sted Godshuizen
Voorzitter. Van den dijk mogen we
geen verkeersweg maken, of we zou
den hem moeten verzwaren, maar dat
brengt geweldige onkosten mee.
Timmermans. Toch zou het van
algemeen belang zijn.
Wiegmans. Dat geloof ik niet. Voor
een klein gedeelte inwoners van Drim
melen kunnen we toch niet zulke
groote kosten maken.
Timmermans. Maar er ligt nog meer
achter Drimmelen. Het is voor onze
gemeente van belang dat we zooveel
mogelijk toegangswegen krijgen.
Nederlof. En daarvoor tolgeld heffen
gaat ook niet meer.
Timmermans. Dat is uit de middel
eeuwen, evenals de trap hier in het
raadhuis. Me dunkt het wordt hoog
tijd dat de oude trap er uit gaat.
Zoo'n klimpartij naar boven is voor
oudere menschen buitengewoon lastig
en gevaarlijk.
De Voorzitter zegt dat B. en W.
reeds stappen voor verbetering hebben
gedaan. De mogelijkheid bestaat dat
men een bestaande trap kan over
nemen.
Nederlof. Is het nu niet mogelijk
dat we 't oude gebouw op de Markt
rendabel maken?
Voorzitter. Dat kan niet. Een andere
vraag is 't, welke bestemming zouden
we er aan kunnen geven Wij heb
ben h«t willen gebruiken voor veld
wachterswoning, maar in de acte van
schenking staat, dat aan het gebouw
een openbare bestemming moet wor
den gegeven.
Wiegmans. Een museum b.v.
Voorzitter. Dat is het beste, maar
dat gaat zoo maar niet.
Wiegmans Het is een van de
mooiste geveltjes en een sieraad voor
de Markt.
Hierna ging de Raad in geheime
zitting
BUITENLAND.
De Graf Zeppelin.
Het heeft weinig nut al de tele
grammen te geven, die sedert het
verschijnen van ons laatste nummer
over de vaart van het luchtschip „Graf
Zeppelin" naarAmerika, zijn uitgegeven
nu het trotschergevaarte goed en wel is
aangekomen, na een vaart die 30 uren
langer heeft geduurd dan men bere
kend had.
Dit vond zijn oorzaak in het ont
wijken van onweer en stormen, waar
voor een omweg gemaakt moest wor
den en door het stukslaan van een
gedeelte van het omhulsel, dat van
binnen gerepareerd kon worden Niet
temin moest de vaart daardoor ver
minderd worden.
Afgescheiden van alles is hier weer
een prachtig staal geleverd van het
Duitsche kunnen en kennen.
Er werden hartelijke telegrammen
gewisseld tusschen Coolidge en Hin
denburg e.m.a.
Maandagmiddag werd men 't eerst
nabij de Amerikaansche kustgesigna
leerd. Wij geven hier de laatste tele
grammen en beschrijvingen:
Een N.T.A. bericht uit New York
meldt
De Zeppelin is Maandag om 3.05
Amst. tijd boven Kaap Charles in de
staat Virginia gezien. De afstand tot
New York bedraagt nog 450 K.M.
Het luchtschip is om 4 uur Amst
tijd over Eastville in de staat Virginia
gevlogen.
Van Eastville af is het luchtschip
naar het N. W. gezwenkt en men
neemt aan, dat het over het Z W.
deel van den staat Maryland naar
Washington zal vliegen. Volgens alle
berichten geschiedt de tocht op het
oogenblik zonder moeilijkheden. De
snelheid is niet bekend.
Boven Washington.
Uit Washington werd later gemeld
Terwijl duizenden op de daken en
uit de vensters naar het Zuiden uit
keken, verscheen het luchtschip on
verwacht uit het Oosten. Het stuurde
onmiddellijk op de stad aan. Zijn
manoeuvre maakte het mogelijk zonder
moeite den glanzenden romp van het
schip te zien. Nadat het over het
zakencentrum gekruist had, vloog het
naar het Witte Huis. Toen het lucht
schip het Witte Huis naderde, kwam
Coolidge bootshoofds naar buiten en
keek het schip minutenlang na. Het
werd begeleid door Amerikaansche
vliegtuigen. Het vloog verder over
Potomac pare, waar het monument
voor Washington staat. Het vertrok
om 12.3 Amerlkaanschen tijd.
Boven Baltimore.
Wolff meldde Maandagavond uit
Baltimore
Te kwart voor een uur kwam de
Graf Zeppelin aan de Z. W. horizon
uit den nevel te voorschijn en vloog
verder over het centrum der stad,
waar het luchtschip door de menigte
in de straten, op de daken en op de
pleinen met geestdrift begroet werd.
Onder het schrille gehuil van de
fabrieks— en scheepsirenen zette het
luchtschip in majestueuze vlucht zijn
vaart in de richting van Philadelphia
voort.
Uit Philadelphia wordt gemeld:
Om 2.47 vloog de Graf Zeppelin over
het stadhuis van Philadelphia.
Boven New York.
Om 9.10 Amst. tijd is de Graf
Zeppelin boven New York gearriveerd.
De Zeppelin boven New York.
Maandag heeft het Duitsche station
Königswusterhausen via Schenectady
de Europeesche luisteraars gelegen
heid gegeven het verslag van de aan-
komst van de Zeppelin onmiddellijk
te hooren, zooals het door de oog
getuigen op het dak van de National
Broadcasting Company te New York
door de microfoon verteld werd.
Hier in Holland kon men behoudens
enkele korte storingen het verslag
uitmuntend volgen.
De spreker te New York zeide te
9 uur 15 (Ned tijd). Wij bevinden ons
op het dak en zien zoo juist de Zep
pelin uit het Z. O. over Brooklyn
naderen. Het is prachtig weer en het
uitzicht is, behalve laag aan den
horizon zeer goed. Het luchtschip
wordt omringd door een zoo groote
menigte vliegtuigen, dat wij ze niet
zullen kunnen tellen. Ter rechterzijde,
van hier gezien, vlak bij 't omhulsel,
tellen we zeven vliegmachines, en
hoog boven de Zeppelin vliegt een
groote witte Junkers—machine. Het
publiek In de straten van Brooklyn
begint het luchtschip in de gaten te
krijgen, en wij hooren de eerste
saluutschoten van de schepen, die in
de Oost—Rivier liggen. Mijnheer
Rodman schat de snelheid, waarmee
het luchtschip nadert, op 60 mijl per
Hur. Het is een buitengewoon impo
sant gezicht, en bet doet ons volkomen
vergeten, dat we hier al bijna twee
dagen, elkander afwisselend, op het
dak zitten om het eerste bericht on
middellijk te kunnen doorgeven.
Het enthousiasme.
Het gejuich van beneden is op ons
dak te hooren. De sirene's van alle
schepen gillen en van alie kanten
worden begroetingsschoten gelost De
menschen in de straten zwaaien en
gillen en alle daken in onze omgeving
zijn eensklaps zwart van de menschen.
Het luchtschip vliegt nu dwars over
Central Park en nu het zooveel dich
terbij is, schat de heer Rodman de
snelheid op ten minste 80 mijl. De
Zeppelin vliegt nu al over de Hudson,
waar het rumoer der schepen nog
oorverdoovender is dan over de
Oost—Rivier. Aan den overkant van
de Hudson vliegt het luchtschip nu,
naar onzen indruk, vlak boven Palli-
sade Park, waar op de hooge rotsen
duizenden toeschouwers een plaats
hebben gevonden.
Volgens onze berekening zal het
luchtschip over twee uur veilig en wel
aan den mast te Lakehurst vastge
maakt zijn. Wij krijgen zoo juist de
mededeeling, dat de Zeppelin van
Washington komend, over Philadelphia
gevlogen is en reeds vlak bij Lake
hurst geweest is, zoodat dr. Eckener
een omweg gemaakt heeft, waarvoor
wij en de millioenen van New York
hem wel dankbaar mogen zijn.
De Graf Zeppelin boven Lakehurst.
De Graf Zeppelin is om 5.10 (10.30
Amst. tijd) boven Lakehurst aangeko
men. Alles bood een beeld van zorg
zame en volledige voorbereiding voor
de ontvangst van het luchtschip.
Tegenover den ingang van de hal
bevonden zich o.a. graaf Kiep, consul-
generaal Lewinaski; de chef van den
marinestaf, admiraal Hughesde
leider van fc.ti marinevliegwezen,
vice—admiraal Moffet, de onder
staatssecretaris van het departement
van marine, Warner en senator Bing
ham uit Connecticut, voorzitter van
de Amerikaansche vliegmaatschappij.
De landing te Lakehurst.
Te 10 uur 40 deelde een stem uit
Lakehurst mee, dat de Zeppelin nog
50 voet van de aarde verwijderd was,
dat touwen uitgegooid werden en het
luchtschip klaarblijkelijk reeds stevig
aan den ring van den mast te Lake
hurst bevestigd zat. Tot groote spijt
van den spreker begon de duisternis
echter te vallen, en zijn standplaats
was op een hoog huis in de nabijheid
van het landingsterrein, waarvandaan
hij de details der landing niet goed
kon waarnemen. Men had aan alles
gedacht behalve, blijkbaar, aan het
plaatsen van een microfoon op het
landingsterrein, zoodat de spreker, na
eenige slecht verstaanbare bijzonder
heden van technischen aard gegeven
te hebben, zijn beschrijving precies
te 11 uur 8 minuten besloot met de
vrij lakonieke mededeeling: De Graf
Zeppelin is op dit moment veilig en
wel geland.
vliegtuig te Hinaidi definitief zal wor
den hersteld, hetgeen naar schatting
ten hoogste vier dagen zal duren.
Het vierde vliegtuig te Rangoon
ernstig beschadigd.
Reuter seint uit Rangoon.
Het vierde Nederlandsche postvlieg
tuig is vanochtend, toen het van hier
zou vertrekken, ernstig beschadigd.
Het linkerwiel zakte in den zachten
grond, tengevolge waarvan het toestel
geheel omdraaide. Het linkerwiel werd
afgerukt, de linker vleugeltopbrak.de
linker motor werd beschadigd en de
schroefbladen van den centralen motor
werden verbogen. De bemanning bleef
ongedeerd Het vertrek is voor onbe-
paalden tijd uitgesteld.
Schilderij van uit de Collectie-Six.
De schilderij van Pieter de Hoogh
Holiandsch Binnenenhuis, is door den
heer Schmidt Degener, op de veiling
van de collectie Six te Amsteidam
voor 140.000 gulden aangekocht voor
rekening van de Vereeniging Rem
brandt. Uit is dus een der schilderijen
uit de beroemde collectie, welke voor
ons land behouden blijft.
Ue heer Ueterdingh kocht een „de
Briefschrijver" van Gerard Terborgh,
om dit aan het Mauritshuis cadeau te
doen, voor f 290.000.
Er werden voorts prijzen besteed
van f 7.800, f 17.000, f 108.000, f 54.000,
162.000 in totaal ruim 2 millioen.
Woensdag en Donderdag de andere
kostbaaiheden.
Een schilderij van Hobbema is ver
kocht voor 360 000 gulden, waarschijn
lijk voor rekening van Amerika.
Eindhoven vet wacht haar 75.000sten
inwoner.
Einde dezer maand verwacht Eind
hoven haar 75 OOOsten inwoner, indien
dit een in Eindhoven geboren kindis,
of anders het eerste in Eindhoven
geboren kind na den 75 OOOsten, dan
zal door de gemeente een spaarbank
boekje worden gegeven. Ookparticu-
liere komen al met cadeaux aan. De
Nutsspaarbank geeft eveneens een
spaarbankboekje. De wasscherij „De
Adelaar" zal een jaar lang de wasch
voor niets doen enz.
Olficieele viering zal niet plaats
hebben. Hiermee wil men wachten tot
den 100 OOOsten, die binnen 3 jaar
verwacht kan worden. De bevolking
neemt elke maand netto tot met 750,
d i. per jaar 9000 inwoners. Voorts
zijn er nu 1500 woningen in aanbouw.
Wijl de industrie alleen groote gezin
nen naar Eindhoven haalt, beteekent
dit binnen 't jaar eveneens 9000 in
de particuliere en gemeentelijke bouw
in dit tempo voorloopig nog door
zullen gaan.
De viering van en 100 OOOsten zou
dan samen kunnen vallen met het
l2'/2-jarig bestaan van Groot Eind
hoven.
Indische geldmiddelen.
De Indische rekening geeft twee
millioen overschot op den gewonen
dienst.
Voorgesteld wordt verlaging van op
centen en nog eenige andere belas
tingvermindering kan in overweging
genomen worden.
GEMENGD NIEUWS.
Gistermiddag om 3 uur is te
Rijsoord (gem. Ridderkerk) een ernstig
ongeluk gebeurd. De 14-jarige zoon
van de Wed. P. Nooteboom te Baren-
drecht reed per rijwiel, waarop een
pak manufacturen, langs den rijksstraat
weg. Doordat hij plotseling het stuur
kwijtraakte, slingerde hij tegen een
boom en kwam te vallen, voor een
juist passeerende vrachtauto met
steenen Hij werd overreden en on
middellijk gedood.
De aannemer J. H. Zijlstra, uit
Groningen, die Zaterdagavond nabij
Zwolle door een motorongeval werd
gewond is aan de gevolgen overleden.
Zijn broeder H Zijlstra, die ouder
is, maakt het redelijk wel.
Gistermiddag om 4 uur is het
kind van schipper D. de Jong uit
Gouderak, die met zijn schip „Buiten
Verwachting" te Lobith ligt overboord
gevallen in den Rijn en verdronken.
Het kind werd spoedig op het droge
gebracht. Kunstmatige ademhaling
met behulp van een zuurstofapparaat
toegepast, mocht echter niet meer
baten.
Het spoorwegongeluk in
Gloucestershire.
Het dok voor Singapore
Uit Singapore wordt geseind dat het
tweede gedeelte van het drijvende dok,
dat voor de Britsche vlootbasis te
Singapore bestemd is, daar vandaag,
gesleept door de booten van Smit
Co.'s Internationalen Sleepdienst, be
houden is aangekomen.
De kosten van den sleeptocht van
het dok van Tyne naar Singapore
hebben, naar de Britsche draadlooze
dienst meldt, 200 000 bedragen.
De vliegtochten naar Indië.
Het vierde vliegtuig te Rangoon.
Reuter meldde gisteren uit Rangoon
Het vierde Nederlandsche vliegtuig
komende van Akyab naar Indië is hier
om 16 uur 35 aangekomen en gaat
morgen door naar Singora.
Het vijfde vliegtuig.
De K.L.M. deelt mede, dat het vijfde
Een klap.
J. v. A. te Veen werd ter verant
woording geroepen wegens mishande
ling, doch was niet verschenen.
Verdachte kwam bij Dirk van Brakel
binnen vallen en gaf Jantje van Brakel,
die daar een bakske kolfie dronk, een
harde klap.
Maantje van der Velden, ook al op
de koffie, zag de mishandeling, liet
de koffie koud worden en trok er uit,
verder op met haar negotie in manu
facturen. 't Liep verder met een sisser af.
Verdachte werd veroordeeld tot f5
boete.
Uitspraken.
Het gerechtshof wees in hooger
beroep vonnis in de strafzaken tegen
H. J. R. technieker te Oisterwijk en
veroordeelde verdachte wegens op
lichting tot een jaar gevangenistraf.
De rechtbank had 1 jaar en 6 maan
den opgelegd:
W. v. P. betonwerker Vrijhoeve-
Capelle, oplichting 4 maanden gevan-
genistraf.
Dood door schuld.
De rechtbank wees vonnis in de
strafzaak tegen J. W. v. d. G. han
delsreiziger te St. Laurens (Zeeland)
ter zake dat het aan zijn schuld te
wijten is dat Dirk van de Water te
Almkerk door de auto van verdachte
werd overreden en aan de gevolgen
is bezweken.
De eisch was 3 weken hechtenis
onvoorwaardelijk.
Uitspraak 3 weken hechtenis voor
waardelijk.
Uit nadere berichten blijkt de toe
dracht van het ontzettende spoorweg,
ongeluk bij Charfield waar een goe
derentrein op een personentrein reed
deze geweest te zijn
De exprestrein, die om 10 uur van
Leeds naar Bristol vertrokken was,
bevond zich bij dikken mist ongeveer
halfverwege tusschen Gloucester en
Bristol op de hoofdlijn. Een goederen
trein was op het punt om van die
lijn een zijspoor op te rijden. Nog
voor dit gebeurd was, hoorde men
het gedender van den naderenden
exprestrein. Er werden nog wanhopige
pogingen gedaan om den goederentrein
bijtijds weg te krijgen, maar de pas-
sagierstrein kwam onder den smallcn
doorgang onder een brug aan en trof
de locomotief van den goederentrein
met een slag die slapende menschen
in een omtrek van eenige kilometers
wekte. Hij vloog van het spoor en
tegelijk op een anderen goederentrein
die op de andere lijn in tegenoverge
stelde richting aankwam.
Toen volgden er uren van verschrik
king. Men hoorde vrouwen en kinde
ren gillen boven den sissendeu stoom
uit. En toen slogen de eerste vlam
men uit de wagons van den goede
rentrein die met benzine en olie gela
den waren.
De bovenkant van 'n passagiersrij
tuig was zoo hoog de lucht ingeslin-
gerd dat het de brug boven de spoorlijn
trof. Er verliep meer dan een uur
vóór men den passagiers de eerste
hulp kon verleenen. Brandweren uit
den omtrek snelden toe, maar de
eerste spuiten konden geen water
vinden en de brandweer uit Gloucester
moest 1600 meter ver gaan om water
voorraad te haien. In de verwarring
had men echter over het hoofd ge
zien dat er vlak bij een hydrant was
om de ketels van locomotieven met
water te vullen, en met behulp van
deze konden de brandweermannen
hnn werk beginnen.
Middelwijl droegen spoorwegbeamb
ten, politieagenten en burgers door
pijnen verwezen en gewonde passa
giers uit den brandenden wrakhoop
weg. Zoo lang er echter nog geen
water was, stonden honderden toege
snelde dorpelingen er werkeloos bij,
terwijl de slachtoffers hartverscheurend
om hulp riepen. Een passagier rende
uit een brandend rijtuig weg, en riep
toen: „Ik ben mijn bagage vergeten."
Hij liep ijling terug en men heeft
hem niet meer teruggezien, Een sor
teerder van de post, die in den oor
log aan granaatschok geleden had,
werd krankzinnig en moest razend en
tierend met geweld weggebracht wor
den.
Een passagier redde eerst zijn vrouw,
door het raampje van de coupé stuk
te slaan en haar naar beneden te
laten zakken, toen verleende hij zijn
zuster hulp, maar deze zat beklemd
tusschen houtwerk, als een razende,
terwijl de vlammen steeds dichter bij
kwamen. Hij zette zijn schouder tegen
een beschot om de vrouw los te krij
gen. maar kneusde toen zijn schouder
blad en zijn linkerarm werd daardoor
onbruikbaar. De vlammen begonnen
hem te omringen en zijn zuster riep
hem toe„Red je zelf 1"
Zoo waren er tal van akelige too-
neelen. Het aantal dooden werd gisteren
op 14 gesteld, maar er liggen waar
schijnlijk nog meer slachtoffers onder
den wrakhoop.
Van de 14 slachtoffers van het
spoorwegongeluk te Charfield bij
Bristol zijn er slechts 5 herkend kun
nen worden, de andere lijken waren
volkomen verkoold. Er zijn bovendien
door familileden nog drie aangiften
gedaan van vermissing maar ten aan
zien van de zes andere personen tast
SanapinV
Ltt Vooral op den naam Sanaplrio daar deze tabletten
Wtltlg btKhetmd zijn tegen namaak en vervalschlng
PrIJ» 25. <0 en 75 ct.