bij Verkoudheden en Rheumatiek RECHTZAKEN. BINNENLAND. schrappen en het salaris voor den 2en ambtenaar met f 200 te verhoogen. Conform voorstel B. en W. worden de volgende subsidies verleend Hoogere Handelsschool Waalwijk f400. Hanzecursus f 375. Ambachtsschool (wettelijke bijdrage) f 1000 R K. Lyceum Breda, f 100 per leerling uit deze gemeente. R jclasseeringsvereeniging f 5. R.K. Politieschool f 5. Zwemclub f 125. Oogiijdersgesticht te Rotterdam f 5. Harmonie Apollo f 100 Handels Hoogeschonl Tilburg f 30 Wit Qele Kruis f 15. Qroene Kruis f 25. Euchar. Kruistocht f 20 Stictitlng Moederheil f 5. Met algemeene stemmen werd hierna de begrooting vastgesteld. Aanvrage bouwgrond door A. J. v. d. Sluis. Voorzitter. De aanvrager heeft geen teekening ingediend en we moeten toert eerst zien, wat hij wenscht te bouwen. Timmermans. Is het in verband met deze aanvrage niet gewenscht dat we eerst de aanvrage van lansen afhan delen Voorzitter. Ook Jansen heeft nog geen teekening gezonden. We zullen 't hem nog eens vragen. Nederlof. Anders zouden we een termijn kunnen stellen. Voorzitter. We zullen hem vragen nog deze maand een teekening in te dienen. We hebben hier ook nog liggen 't adres van de diverse huiseigenaren, maar aangezien de bouwvereeniging nog geen aanvrage heeft ingediend kunnen we dit niet afhandelen. Ingekomen stukken. Verzoek aan den Raad der gem. Arnemuide om adhaesie op zijn adres aan de Kroon inzake wetswij ziging navordering schoolgeld. Wordt besloten adhaesie te betui gen. Op het verzoek der [eugdvereeni ging om de beschikking te mogen hebben over het voetbalterrein, wordt gunstig beschikt. Van de P N.E.M. is bericht ingeko men dat geen wijziging kan worden gebracht in het contract voor wat be treft de kolen clausule. Mededeeling van Hagers, dat hij. in verband met de opheffing der zaak. niet langer het pakhuis van de ge meente kan huren. De Voorzitter zegt. dat de huurder een opzeggingstermijn van 2 maanden in acht moet nemen. Dan deelt de voorzitter mede, dat de Bioscoopcommissie is samenge steld uit de heerenWiegmans voor zitter en C. Baan, B. van Mol leden en voorts, dat bij het laatste onweer het G.E.B. ernstige schade heeft ge leden tot een bedrag van plm. f 300 Nederlof. Kunnen we ons niet ver zekeren Voorzitter. Dat zal ik eens nagaan. Rondvraag. Het lid Timmermans geeft in over weging om voor een eventueele door braak van de Koestraat in overleg te treden met Heemschut. Voorzitter. We hebben al voor een maand geleden een teekening aan Heemschut gezonden en om advies gevraagd Timmermans. Zouden B. en W. ook eens onder het oog willen zien de mogelijkheid van een beteren verbin dingsweg met Drimmelen? Voorzitter. Het grootste gedeelte behoort onder Drimmelen en de gronden zijn particuliere eigendommen. Timmermans. Is het dan mogelijk dat we over den dijk een verkeers weg leggen Bijna geheel de dijk behoort toch aan de Sted Godshuizen Voorzitter. Van den dijk mogen we geen verkeersweg maken, of we zou den hem moeten verzwaren, maar dat brengt geweldige onkosten mee. Timmermans. Toch zou het van algemeen belang zijn. Wiegmans. Dat geloof ik niet. Voor een klein gedeelte inwoners van Drim melen kunnen we toch niet zulke groote kosten maken. Timmermans. Maar er ligt nog meer achter Drimmelen. Het is voor onze gemeente van belang dat we zooveel mogelijk toegangswegen krijgen. Nederlof. En daarvoor tolgeld heffen gaat ook niet meer. Timmermans. Dat is uit de middel eeuwen, evenals de trap hier in het raadhuis. Me dunkt het wordt hoog tijd dat de oude trap er uit gaat. Zoo'n klimpartij naar boven is voor oudere menschen buitengewoon lastig en gevaarlijk. De Voorzitter zegt dat B. en W. reeds stappen voor verbetering hebben gedaan. De mogelijkheid bestaat dat men een bestaande trap kan over nemen. Nederlof. Is het nu niet mogelijk dat we 't oude gebouw op de Markt rendabel maken? Voorzitter. Dat kan niet. Een andere vraag is 't, welke bestemming zouden we er aan kunnen geven Wij heb ben h«t willen gebruiken voor veld wachterswoning, maar in de acte van schenking staat, dat aan het gebouw een openbare bestemming moet wor den gegeven. Wiegmans. Een museum b.v. Voorzitter. Dat is het beste, maar dat gaat zoo maar niet. Wiegmans Het is een van de mooiste geveltjes en een sieraad voor de Markt. Hierna ging de Raad in geheime zitting BUITENLAND. De Graf Zeppelin. Het heeft weinig nut al de tele grammen te geven, die sedert het verschijnen van ons laatste nummer over de vaart van het luchtschip „Graf Zeppelin" naarAmerika, zijn uitgegeven nu het trotschergevaarte goed en wel is aangekomen, na een vaart die 30 uren langer heeft geduurd dan men bere kend had. Dit vond zijn oorzaak in het ont wijken van onweer en stormen, waar voor een omweg gemaakt moest wor den en door het stukslaan van een gedeelte van het omhulsel, dat van binnen gerepareerd kon worden Niet temin moest de vaart daardoor ver minderd worden. Afgescheiden van alles is hier weer een prachtig staal geleverd van het Duitsche kunnen en kennen. Er werden hartelijke telegrammen gewisseld tusschen Coolidge en Hin denburg e.m.a. Maandagmiddag werd men 't eerst nabij de Amerikaansche kustgesigna leerd. Wij geven hier de laatste tele grammen en beschrijvingen: Een N.T.A. bericht uit New York meldt De Zeppelin is Maandag om 3.05 Amst. tijd boven Kaap Charles in de staat Virginia gezien. De afstand tot New York bedraagt nog 450 K.M. Het luchtschip is om 4 uur Amst tijd over Eastville in de staat Virginia gevlogen. Van Eastville af is het luchtschip naar het N. W. gezwenkt en men neemt aan, dat het over het Z W. deel van den staat Maryland naar Washington zal vliegen. Volgens alle berichten geschiedt de tocht op het oogenblik zonder moeilijkheden. De snelheid is niet bekend. Boven Washington. Uit Washington werd later gemeld Terwijl duizenden op de daken en uit de vensters naar het Zuiden uit keken, verscheen het luchtschip on verwacht uit het Oosten. Het stuurde onmiddellijk op de stad aan. Zijn manoeuvre maakte het mogelijk zonder moeite den glanzenden romp van het schip te zien. Nadat het over het zakencentrum gekruist had, vloog het naar het Witte Huis. Toen het lucht schip het Witte Huis naderde, kwam Coolidge bootshoofds naar buiten en keek het schip minutenlang na. Het werd begeleid door Amerikaansche vliegtuigen. Het vloog verder over Potomac pare, waar het monument voor Washington staat. Het vertrok om 12.3 Amerlkaanschen tijd. Boven Baltimore. Wolff meldde Maandagavond uit Baltimore Te kwart voor een uur kwam de Graf Zeppelin aan de Z. W. horizon uit den nevel te voorschijn en vloog verder over het centrum der stad, waar het luchtschip door de menigte in de straten, op de daken en op de pleinen met geestdrift begroet werd. Onder het schrille gehuil van de fabrieks— en scheepsirenen zette het luchtschip in majestueuze vlucht zijn vaart in de richting van Philadelphia voort. Uit Philadelphia wordt gemeld: Om 2.47 vloog de Graf Zeppelin over het stadhuis van Philadelphia. Boven New York. Om 9.10 Amst. tijd is de Graf Zeppelin boven New York gearriveerd. De Zeppelin boven New York. Maandag heeft het Duitsche station Königswusterhausen via Schenectady de Europeesche luisteraars gelegen heid gegeven het verslag van de aan- komst van de Zeppelin onmiddellijk te hooren, zooals het door de oog getuigen op het dak van de National Broadcasting Company te New York door de microfoon verteld werd. Hier in Holland kon men behoudens enkele korte storingen het verslag uitmuntend volgen. De spreker te New York zeide te 9 uur 15 (Ned tijd). Wij bevinden ons op het dak en zien zoo juist de Zep pelin uit het Z. O. over Brooklyn naderen. Het is prachtig weer en het uitzicht is, behalve laag aan den horizon zeer goed. Het luchtschip wordt omringd door een zoo groote menigte vliegtuigen, dat wij ze niet zullen kunnen tellen. Ter rechterzijde, van hier gezien, vlak bij 't omhulsel, tellen we zeven vliegmachines, en hoog boven de Zeppelin vliegt een groote witte Junkers—machine. Het publiek In de straten van Brooklyn begint het luchtschip in de gaten te krijgen, en wij hooren de eerste saluutschoten van de schepen, die in de Oost—Rivier liggen. Mijnheer Rodman schat de snelheid, waarmee het luchtschip nadert, op 60 mijl per Hur. Het is een buitengewoon impo sant gezicht, en bet doet ons volkomen vergeten, dat we hier al bijna twee dagen, elkander afwisselend, op het dak zitten om het eerste bericht on middellijk te kunnen doorgeven. Het enthousiasme. Het gejuich van beneden is op ons dak te hooren. De sirene's van alle schepen gillen en van alie kanten worden begroetingsschoten gelost De menschen in de straten zwaaien en gillen en alle daken in onze omgeving zijn eensklaps zwart van de menschen. Het luchtschip vliegt nu dwars over Central Park en nu het zooveel dich terbij is, schat de heer Rodman de snelheid op ten minste 80 mijl. De Zeppelin vliegt nu al over de Hudson, waar het rumoer der schepen nog oorverdoovender is dan over de Oost—Rivier. Aan den overkant van de Hudson vliegt het luchtschip nu, naar onzen indruk, vlak boven Palli- sade Park, waar op de hooge rotsen duizenden toeschouwers een plaats hebben gevonden. Volgens onze berekening zal het luchtschip over twee uur veilig en wel aan den mast te Lakehurst vastge maakt zijn. Wij krijgen zoo juist de mededeeling, dat de Zeppelin van Washington komend, over Philadelphia gevlogen is en reeds vlak bij Lake hurst geweest is, zoodat dr. Eckener een omweg gemaakt heeft, waarvoor wij en de millioenen van New York hem wel dankbaar mogen zijn. De Graf Zeppelin boven Lakehurst. De Graf Zeppelin is om 5.10 (10.30 Amst. tijd) boven Lakehurst aangeko men. Alles bood een beeld van zorg zame en volledige voorbereiding voor de ontvangst van het luchtschip. Tegenover den ingang van de hal bevonden zich o.a. graaf Kiep, consul- generaal Lewinaski; de chef van den marinestaf, admiraal Hughesde leider van fc.ti marinevliegwezen, vice—admiraal Moffet, de onder staatssecretaris van het departement van marine, Warner en senator Bing ham uit Connecticut, voorzitter van de Amerikaansche vliegmaatschappij. De landing te Lakehurst. Te 10 uur 40 deelde een stem uit Lakehurst mee, dat de Zeppelin nog 50 voet van de aarde verwijderd was, dat touwen uitgegooid werden en het luchtschip klaarblijkelijk reeds stevig aan den ring van den mast te Lake hurst bevestigd zat. Tot groote spijt van den spreker begon de duisternis echter te vallen, en zijn standplaats was op een hoog huis in de nabijheid van het landingsterrein, waarvandaan hij de details der landing niet goed kon waarnemen. Men had aan alles gedacht behalve, blijkbaar, aan het plaatsen van een microfoon op het landingsterrein, zoodat de spreker, na eenige slecht verstaanbare bijzonder heden van technischen aard gegeven te hebben, zijn beschrijving precies te 11 uur 8 minuten besloot met de vrij lakonieke mededeeling: De Graf Zeppelin is op dit moment veilig en wel geland. vliegtuig te Hinaidi definitief zal wor den hersteld, hetgeen naar schatting ten hoogste vier dagen zal duren. Het vierde vliegtuig te Rangoon ernstig beschadigd. Reuter seint uit Rangoon. Het vierde Nederlandsche postvlieg tuig is vanochtend, toen het van hier zou vertrekken, ernstig beschadigd. Het linkerwiel zakte in den zachten grond, tengevolge waarvan het toestel geheel omdraaide. Het linkerwiel werd afgerukt, de linker vleugeltopbrak.de linker motor werd beschadigd en de schroefbladen van den centralen motor werden verbogen. De bemanning bleef ongedeerd Het vertrek is voor onbe- paalden tijd uitgesteld. Schilderij van uit de Collectie-Six. De schilderij van Pieter de Hoogh Holiandsch Binnenenhuis, is door den heer Schmidt Degener, op de veiling van de collectie Six te Amsteidam voor 140.000 gulden aangekocht voor rekening van de Vereeniging Rem brandt. Uit is dus een der schilderijen uit de beroemde collectie, welke voor ons land behouden blijft. Ue heer Ueterdingh kocht een „de Briefschrijver" van Gerard Terborgh, om dit aan het Mauritshuis cadeau te doen, voor f 290.000. Er werden voorts prijzen besteed van f 7.800, f 17.000, f 108.000, f 54.000, 162.000 in totaal ruim 2 millioen. Woensdag en Donderdag de andere kostbaaiheden. Een schilderij van Hobbema is ver kocht voor 360 000 gulden, waarschijn lijk voor rekening van Amerika. Eindhoven vet wacht haar 75.000sten inwoner. Einde dezer maand verwacht Eind hoven haar 75 OOOsten inwoner, indien dit een in Eindhoven geboren kindis, of anders het eerste in Eindhoven geboren kind na den 75 OOOsten, dan zal door de gemeente een spaarbank boekje worden gegeven. Ookparticu- liere komen al met cadeaux aan. De Nutsspaarbank geeft eveneens een spaarbankboekje. De wasscherij „De Adelaar" zal een jaar lang de wasch voor niets doen enz. Olficieele viering zal niet plaats hebben. Hiermee wil men wachten tot den 100 OOOsten, die binnen 3 jaar verwacht kan worden. De bevolking neemt elke maand netto tot met 750, d i. per jaar 9000 inwoners. Voorts zijn er nu 1500 woningen in aanbouw. Wijl de industrie alleen groote gezin nen naar Eindhoven haalt, beteekent dit binnen 't jaar eveneens 9000 in de particuliere en gemeentelijke bouw in dit tempo voorloopig nog door zullen gaan. De viering van en 100 OOOsten zou dan samen kunnen vallen met het l2'/2-jarig bestaan van Groot Eind hoven. Indische geldmiddelen. De Indische rekening geeft twee millioen overschot op den gewonen dienst. Voorgesteld wordt verlaging van op centen en nog eenige andere belas tingvermindering kan in overweging genomen worden. GEMENGD NIEUWS. Gistermiddag om 3 uur is te Rijsoord (gem. Ridderkerk) een ernstig ongeluk gebeurd. De 14-jarige zoon van de Wed. P. Nooteboom te Baren- drecht reed per rijwiel, waarop een pak manufacturen, langs den rijksstraat weg. Doordat hij plotseling het stuur kwijtraakte, slingerde hij tegen een boom en kwam te vallen, voor een juist passeerende vrachtauto met steenen Hij werd overreden en on middellijk gedood. De aannemer J. H. Zijlstra, uit Groningen, die Zaterdagavond nabij Zwolle door een motorongeval werd gewond is aan de gevolgen overleden. Zijn broeder H Zijlstra, die ouder is, maakt het redelijk wel. Gistermiddag om 4 uur is het kind van schipper D. de Jong uit Gouderak, die met zijn schip „Buiten Verwachting" te Lobith ligt overboord gevallen in den Rijn en verdronken. Het kind werd spoedig op het droge gebracht. Kunstmatige ademhaling met behulp van een zuurstofapparaat toegepast, mocht echter niet meer baten. Het spoorwegongeluk in Gloucestershire. Het dok voor Singapore Uit Singapore wordt geseind dat het tweede gedeelte van het drijvende dok, dat voor de Britsche vlootbasis te Singapore bestemd is, daar vandaag, gesleept door de booten van Smit Co.'s Internationalen Sleepdienst, be houden is aangekomen. De kosten van den sleeptocht van het dok van Tyne naar Singapore hebben, naar de Britsche draadlooze dienst meldt, 200 000 bedragen. De vliegtochten naar Indië. Het vierde vliegtuig te Rangoon. Reuter meldde gisteren uit Rangoon Het vierde Nederlandsche vliegtuig komende van Akyab naar Indië is hier om 16 uur 35 aangekomen en gaat morgen door naar Singora. Het vijfde vliegtuig. De K.L.M. deelt mede, dat het vijfde Een klap. J. v. A. te Veen werd ter verant woording geroepen wegens mishande ling, doch was niet verschenen. Verdachte kwam bij Dirk van Brakel binnen vallen en gaf Jantje van Brakel, die daar een bakske kolfie dronk, een harde klap. Maantje van der Velden, ook al op de koffie, zag de mishandeling, liet de koffie koud worden en trok er uit, verder op met haar negotie in manu facturen. 't Liep verder met een sisser af. Verdachte werd veroordeeld tot f5 boete. Uitspraken. Het gerechtshof wees in hooger beroep vonnis in de strafzaken tegen H. J. R. technieker te Oisterwijk en veroordeelde verdachte wegens op lichting tot een jaar gevangenistraf. De rechtbank had 1 jaar en 6 maan den opgelegd: W. v. P. betonwerker Vrijhoeve- Capelle, oplichting 4 maanden gevan- genistraf. Dood door schuld. De rechtbank wees vonnis in de strafzaak tegen J. W. v. d. G. han delsreiziger te St. Laurens (Zeeland) ter zake dat het aan zijn schuld te wijten is dat Dirk van de Water te Almkerk door de auto van verdachte werd overreden en aan de gevolgen is bezweken. De eisch was 3 weken hechtenis onvoorwaardelijk. Uitspraak 3 weken hechtenis voor waardelijk. Uit nadere berichten blijkt de toe dracht van het ontzettende spoorweg, ongeluk bij Charfield waar een goe derentrein op een personentrein reed deze geweest te zijn De exprestrein, die om 10 uur van Leeds naar Bristol vertrokken was, bevond zich bij dikken mist ongeveer halfverwege tusschen Gloucester en Bristol op de hoofdlijn. Een goederen trein was op het punt om van die lijn een zijspoor op te rijden. Nog voor dit gebeurd was, hoorde men het gedender van den naderenden exprestrein. Er werden nog wanhopige pogingen gedaan om den goederentrein bijtijds weg te krijgen, maar de pas- sagierstrein kwam onder den smallcn doorgang onder een brug aan en trof de locomotief van den goederentrein met een slag die slapende menschen in een omtrek van eenige kilometers wekte. Hij vloog van het spoor en tegelijk op een anderen goederentrein die op de andere lijn in tegenoverge stelde richting aankwam. Toen volgden er uren van verschrik king. Men hoorde vrouwen en kinde ren gillen boven den sissendeu stoom uit. En toen slogen de eerste vlam men uit de wagons van den goede rentrein die met benzine en olie gela den waren. De bovenkant van 'n passagiersrij tuig was zoo hoog de lucht ingeslin- gerd dat het de brug boven de spoorlijn trof. Er verliep meer dan een uur vóór men den passagiers de eerste hulp kon verleenen. Brandweren uit den omtrek snelden toe, maar de eerste spuiten konden geen water vinden en de brandweer uit Gloucester moest 1600 meter ver gaan om water voorraad te haien. In de verwarring had men echter over het hoofd ge zien dat er vlak bij een hydrant was om de ketels van locomotieven met water te vullen, en met behulp van deze konden de brandweermannen hnn werk beginnen. Middelwijl droegen spoorwegbeamb ten, politieagenten en burgers door pijnen verwezen en gewonde passa giers uit den brandenden wrakhoop weg. Zoo lang er echter nog geen water was, stonden honderden toege snelde dorpelingen er werkeloos bij, terwijl de slachtoffers hartverscheurend om hulp riepen. Een passagier rende uit een brandend rijtuig weg, en riep toen: „Ik ben mijn bagage vergeten." Hij liep ijling terug en men heeft hem niet meer teruggezien, Een sor teerder van de post, die in den oor log aan granaatschok geleden had, werd krankzinnig en moest razend en tierend met geweld weggebracht wor den. Een passagier redde eerst zijn vrouw, door het raampje van de coupé stuk te slaan en haar naar beneden te laten zakken, toen verleende hij zijn zuster hulp, maar deze zat beklemd tusschen houtwerk, als een razende, terwijl de vlammen steeds dichter bij kwamen. Hij zette zijn schouder tegen een beschot om de vrouw los te krij gen. maar kneusde toen zijn schouder blad en zijn linkerarm werd daardoor onbruikbaar. De vlammen begonnen hem te omringen en zijn zuster riep hem toe„Red je zelf 1" Zoo waren er tal van akelige too- neelen. Het aantal dooden werd gisteren op 14 gesteld, maar er liggen waar schijnlijk nog meer slachtoffers onder den wrakhoop. Van de 14 slachtoffers van het spoorwegongeluk te Charfield bij Bristol zijn er slechts 5 herkend kun nen worden, de andere lijken waren volkomen verkoold. Er zijn bovendien door familileden nog drie aangiften gedaan van vermissing maar ten aan zien van de zes andere personen tast SanapinV Ltt Vooral op den naam Sanaplrio daar deze tabletten Wtltlg btKhetmd zijn tegen namaak en vervalschlng PrIJ» 25. <0 en 75 ct.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1928 | | pagina 2